Antradienis, 8 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Pirmenybių skalė ir dialogo prielaidos

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2018-09-13 18:00:41
1
Pixabay.com nuotr.

Pixabay.com nuotr.

Pixabay.com nuotr.
Pixabay.com nuotr.

Tiek tautos, tiek žmonijos lygiu esminė bendrabūvio sąlyga – susikalbėjimas. Jis ypač svarbus politikoje, kur principingas savos pozicijos atstovavimas privalo derėti su kompromisų menu. Pozicijas galima skirstyti dviem pjūviais: pritarimo-prieštaravimo ir didesnės svarbos-mažesnės svarbos. Didžioji problema, jog dėl svarbos susitarti dažnai būna taip pat sunku, kaip ir dėl turinio. Kas vienam – mažareikšmis dalykas, kitam – tiesiog esminis.

Viena iš galimų skalių tautinėje-konservatyvioje pasaulėžiūroje būtų ši.

  1. Prigimtinis lytiškumas ir klasikinė šeima prieš homoseksualizmo plėtrą, homoseksualią „šeimą“ ir ypač – prieš pastarosios teisę auginti ir auklėti vaikus.
  2. Tautinė valstybė prieš masinę imigraciją, naikinančią prigimtinę vietinę tautą.
  3. Tautų suverenumas prieš imperializmą ir globalizmą.
  4. Altruizmas prieš egoizmą, tiek individualiu, tiek socialiniu, tiek nacionaliniu lygiu.
  5. Laisvė prieš vergovę, ar ji būtų teisinė, ar politinė, ar socialinė.

Šios ribos leistų atskirti egzistencinius priešus nuo galimų dialogo partnerių. Su galimais partneriais įmanoma diskutuoti, laikantis savų pozicijų, kur esama prieštaravimų, bet bendraujant tose plotmėse, kur esama ko nors bendro. Su egzistenciniais priešais galimi tik debatai ir tik vieši: jų tikslas – laimėti auditoriją, argumentuotai „sukertant“ priešo poziciją. Asmeninė diskusija su tokiais žmonėmis beveik visada būna tik laiko ir jėgų švaistymas.

Tokios ribos – privalomos, jei apskritai kalbama apie vertybes, tačiau jų turėtų būti kuo mažiau. Ribinių klausimų perteklius siaurina galimybes susikalbėti ir atitinkamai – auditoriją, kuri vis labiau traukiasi iki marginalaus ar sektantiško masto.

Išdėstyta pirmenybių skalė apima tiek siaurai tautinius, tiek bendražmogiškus aspektus, nors iš esmės jie – susiję. Ši skalė palieka užribyje radikaliausius LGBT+ pozicijų atstovus, kosmopolitus, globalistus ir imperialistus – tiek Rytų, tiek Vakarų, o taip pat – vietinius jų kolaborantus, individualaus ir kolektyvinio egoizmo šalininkus bei laisvės priešus.

Ji leidžia bendrauti su tais, kurių pozicijos skiriasi kitais klausimais. Pavyzdžiui – su daugybinės pilietybės šalininkais. Tarp tokių žmonių yra nuoširdžių tautinių patriotų, kurie mano, jog daugybinė pilietybė įtvirtintų tautos pirmenybę valstybės atžvilgiu. Nebūtina jiems pritarti, bet galima siekti kompromiso – tautinio paso, Lietuvos atveju – lietuvio paso, kuris užtikrintų tautiečių ryšį su Tėvyne be pilietybę devalvuojančio daugybinės pilietybės koncepto. Blogiausiu atveju su tokiais žmonėmis galima bendrystė kitais klausimais, šiuo kiekvienam laikantis savo.

Kitas atvejis – kai kurios Lietuvos lenkų organizacijos, žinoma, išskyrus tas, kurios tiesiogiai pažeidžia lojalumą Lietuvai, palaikydamos kitų šalių pretenzijas į hegemoniją ar net atvirai remdamos imperializmą. Nuosaikesniems lenkų bendruomenės atstovams galima pasakyti: jūs – už „W“ su visais priedais, mes – prieš, bet juk esama jungiančių dalykų. Daugelis Lietuvos lenkų yra socialiai konservatyvių pažiūrų, gina prigimtinę šeimą ir vargu, ar mūsų bendroje Tėvynėje pageidauja minių svetimšalių. Vargu, ar „W“ klausimas turėtų užkirsti kelią bendram frontui.

Dar mažiau skaldyti turėtų socialinio modelio klausimai. Nors tautinis konservatizmas nuosekliai yra ir socialinis konservatizmas, reikalaujantis solidarios socialinės sistemos, bet kai kuriems konservatyviems žmonėms svarbesnė atrodo laisvė, kuri taip pat yra vertybė. Galima diskutuoti dėl laisvės ir solidarumo vertybių santykio, mastų bei ribų, tačiau vargu, ar kitaip mąstantį žmogų šioje plotmėje reiktų laikyti priešu.

Santykyje su gamta taip pat atsiveria bendravimo galimybės su gyvūnų gerovės gynėjais. Žmogaus, kaip rūšies, egoizmas įeina į pateiktą pirmenybių skalę ir atmestinas iš principo. Tačiau tarp pačių gyvūnų teisių gynėjų būna radikalesnių ir nuosaikesnių asmenų. Dalis jų reikalauja, kad visi taptų veganais, atsisakytų gyvūnų pasirodymų cirkuose, kiti apsiriboja siekiais sugriežtinti bausmes už sadizmą, atsisakyti perteklinio vartojimo – pavyzdžiui, gyvūnų naudojimo kailiams ar medžioklės trofėjams, labiau riboti taršiąją pramonę. Kai kur šie siekiai tiesiogiai sutampa su tautiniais, pavyzdžiui – atsisakyti žiaurių košer bei halal skerdimo būdų.

Akivaizdu, kad kova su svetimomis tradicijomis, o per jas – ir su masine imigracija, aiškiai sutampa su kova už humaniškesnę mėsos pramonę, nors kai kas bevelytų jos išvis atsisakyti. Tarp radikalesnių ir nuosaikesnių gamtamylių galimos atviros diskusijos, nes juos veikiau skiria mastai ir lygiai, nei kryptys. Kryptis – ta pati: gėrio dauginimas ir didesnė darna su aplinka. O gyventi švaresnėje ir sveikesnėje gamtoje yra tiesioginis kiekvienos tautos interesas.

Dar viena sritis, kur galima išskirti principines ir antraeiles pozicijas, yra tikėjimo laisvė. Kai kurie žmonės norėtų, jog būtų išskirtos tradicinės religijos, kitiems toks išskyrimas atrodo perteklinis ar net pažeidžiantis demokratinį lygybės principą. Iš tiesų istorinio veiksnio akcentas ar jo atsisakymas religijų politikoje yra antraeilis. Principinis reikalas yra lygios teisės visoms teisėtai veikiančioms religinėms bendrijoms skleisti savo tikėjimą, vykdyti religinį švietimą, religines apeigas ir sudarinėti civilinius aktus, kurie priskiriami religinių bendrijų kompetencijai. Jei tam iš principo pritariama, klausimas apie tradiciškumą tampa mažareikšmis.

Netgi tokiais opiais klausimais, kaip kova su homoseksualų judėjimais, galimi kompromisai. Vargu, ar pasaulinėms tendencijoms krypstant į „šeimų“ ir įsivaikinimo teises, racionalu kalbėti apie visišką homoseksualizmo uždraudimą. Galima pripažinti atskirų žmonių lytinius sutrikimus jų asmenine problema ir atsisakyti pretenzijų už tai taikyti kokias nors teisines sankcijas. Galima net sutikti su tam tikrais socialiniais kontraktais, leidžiant jiems vienas kitam palikti palikimą, lankyti vienam kitą ligoninėse ar įkalinimo įstaigose, bet griežtai pasakant: jokių pretenzijų į santuoką, šeimą ir vaikus, jokios propagandos žiniasklaidoje, gatvėse, darželiuose ar mokyklose.

Akivaizdu, kad kvietimai kompromisams ir dialogui daugeliu šių klausimų suerzins įvairių pusių radikalus. Vis dėlto nuosaikūs žmonės iš įvairių stovyklų gali rasti galimybių sutarti. Gali, o kai kuriais atvejais ir privalo. Nes tik taip galime kartu kurti bendrą valstybę – Lietuvą. Kurioje būtų apsaugoti žmogus ir šeima, tauta ir valstybė, kultūra ir gamta, laisvė ir bendrasis gėris.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Dvigubo tapatumo problema
  2. M. Kundrotas. Lietuvos piliečių bendruomenė
  3. M. Kundrotas. Ar lietuvių tautininkams reikalinga nauja tapatybė?
  4. M. Kundrotas. Kodėl Lietuva galėtų pripažinti Kataloniją?
  5. M. Kundrotas. Homoseksualistai ir jų rėmėjai – už Putiną
  6. M. Kundrotas. Daina ir istorija (video)
  7. M. Kundrotas. Kas išgydys sergančias tautas?
  8. M. Kundrotas. Mirties vardas – islamas? Ne – liberalizmas
  9. M. Kundrotas. Kodėl vengiama senbuvystės argumento?
  10. M. Kundrotas. Kas iš tiesų kiršina lenkus su lietuviais?
  11. M. Kundrotas. Nijolės Sadūnaitės ar Ervydo Čekanavičiaus Lietuva?
  12. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (X)
  13. M. Kundrotas. Jausmuose tiesos nėra. Darsyk apie migraciją
  14. M. Kundrotas. Lietuvos teismai sako: vieni – lygūs, kiti – lygesni
  15. M. Kundrotas. Politiniai baimės veidai

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. Romas says:
    7 metai ago

    “Nei pridėt, nei atimt”. Turbūt todėl – be komentarų…

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Baltijos šalių gynybos viceministrų susitikimas
Lietuvoje

Baltijos šalys stiprina bendradarbiavimą gynybos srityje

2025 07 07
Fatihas Birolis ir Saulius Skvernelis | Seimo kanceliarijos nuotr.
Lietuvoje

Seimo Pirmininkas susitiko su Tarptautinės energetikos agentūros vadovu

2025 07 07
Pinigai
Lietuvoje

Ministras Š. Birutis ragina spartinti paramą žiniasklaidai

2025 07 07
Frankas-Valteris Šteinmejeris ir Gintautas Paluckas
Lietuvoje

Vokietijos Prezidentas lankėsi Vyriausybėje

2025 07 07
Paspirtukas
Gamta ir žmogus

Įspėjinas dėl karščio pavojų: baterijos gali virsti sprogmenimis

2025 07 07
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Aviacijos bendruomenė spaudžia Rusiją dėl GNSS signalų

2025 07 07
Nerūkymo zana
Gamta ir žmogus

Kauno rajone apie 100 nerūkymo zonų

2025 07 07
Gatvė | panevezys.lt nuotr.
Lietuvoje

Panevėžys Mažos taršos zonos planą atidėjo iki spalio

2025 07 07

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Genai leis? apie D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus
  • Gen. Flynn, Benny Johnson apie E. Laurinaitis: Mums dabar niekas nieko, išskyrus pačią laisvę, pažadėti negali
  • Susan Kokinda apie L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina
  • Bartas apie Maskvos maskirovka

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 4‑oji diena (V)
  • Baltijos šalys stiprina bendradarbiavimą gynybos srityje
  • Seimo Pirmininkas susitiko su Tarptautinės energetikos agentūros vadovu
  • Ministras Š. Birutis ragina spartinti paramą žiniasklaidai

Kiti Straipsniai

Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Vytautas ir Jogaila kalbasi lietuviškai

A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

2025 06 07
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Antikonstitucinės diktatūros gniaužtuose

2025 04 24
Muhidinas Kabiris, Tadžikistano nacionalinio aljanso pirmininkas

Tadžikų opozicija reikalauja atsakomybės už nusikaltimus žmoniškumui

2025 04 13
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Tauta ar valstybė?

2025 03 31
S. Birgelis. Oskaro Milašiaus pranašystės | punskas.pl nuotr.

S. Birgelis. Oskaro Milašiaus pranašystės

2025 03 18
Paminklas Kaniūkuose

G. Šapoka. Kokia buvo Šalčininkų r. Kaniūkų kaimo gyventojų tautybė?

2025 03 17
Alkas.lt koliažas

D. Razauskas. Kad neliktų Lietuvos

2025 03 05
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Vejantis išeinantį pasaulį

2025 03 03

Skaitytojų nuomonės:

  • Genai leis? apie D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus
  • Gen. Flynn, Benny Johnson apie E. Laurinaitis: Mums dabar niekas nieko, išskyrus pačią laisvę, pažadėti negali
  • Susan Kokinda apie L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina
  • Bartas apie Maskvos maskirovka
  • Rimvydas apie D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
UNESCO ir „Nacionalinė geografija“ Vilnių įtraukė į įstabiausių Europos vietų sąrašą

UNESCO ir „Nacionalinė geografija“ Vilnių įtraukė į įstabiausių Europos vietų sąrašą

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai