Rugsėjo 20 d. 18 val. Kėdainiuose, Janinos Monkutės-Marks muziejuje atidaroma tarptautinė paroda „Medžio raižinio efektas“: šiuolaikinis Japonijos ir Lietuvos medžio raižinys. Tą pačią dieną, 16.30 val. dailėtyrininkės Regina Urbonienė skaitys paskaitą „Iš Lietuvos estampo istorijos: medžio raižinys“ Janinos Monkutės-Marks muziejuje.
Šia paroda norima atskleisti medžio raižinio galimybių įvairovę ir parodyti senosios grafikos technikos variacijas šiandien. Jungtinės japonų ir lietuvių dailininkų ekspozicijos esmė – geriausių dviejų valstybių nūdienos medžio raižytojų kūrybos sugretinimas.
Nors Lietuvoje medžio raižinys turi senas XVI a. siekiančias tradicijas, tačiau dėl savo sudėtingumo ši technika tarp menininkų nėra labai populiari. Lietuviškoje parodos dalyje suburta 13 ryškiausių medžio raižinio puoselėtojų, atrinkta per trisdešimt naujausių pastarojo, dešimtmečio kūrinių. Ekspozicijos visuma iliustruoja, kokia svarbi menininkams yra naujų išraiškos priemonių paieška, kaip vis sudėtingesniu tampa spausdinimo procesas. Dažnai pasirenkama ne viena išgryninta klasikinė technika, o sujungiamos kelios, vis dažniau pasitelkiamos skaitmeninės technologijos. Pastebimas platus kūrėjų raiškos priemonių arsenalas, kuriame dera klasikinės ir naujos technikos, įvairus menininkų gvildenamų temų spektras.
Progą susipažinti su Japonijos šiuolaikine ksilografija suteikė projekto partneris – Kioto tarptautinė medžio raižinio asociacija (KIWA – Kyoto International Woodprint Association).
Šioje parodoje pirmą kartą Lietuvoje pristatomi Japonijos šiuolaikinio medžio raižinio (mokuhanga) technika sukurti kūriniai, kurie leidžia susipažinti su Japonijoje plėtojamos unikalios mokuhanga medžio raižymo technikos ypatybėmis (spausdinimui naudojami vandens pagrindu pagaminti dažai, nenaudojami presai, spausdinama ant specialaus rankų darbo popieriaus washi).
Parodoje dalyvauja šešiolika įvairių kartų Japonijos menininkų, pristatomi 47 skirtingos tematikos ir savitos meninės stilistikos kūriniai. Skirtingai nuo uždaros ir izoliuotos ukiyo-e technikos, šiuolaikinis medžio raižinys (mokuhanga) drąsiai pritaiko naujas sudėtingas mišrias technikas, yra labiau abstrahuotas ar konceptualus, tačiau savo struktūra, simboliais, potekste išlieka savotišku senųjų tradicijų tęsėju.
Spalvinga ir įvairi šiuolaikinio Japonijos ir Lietuvos medžio raižinio panorama atspindi didelę meninės kūrybos laisvę.
Parodoje dalyvauja autoriai iš Japonijos: Čiaki (Chiaki), Konomi Honda, Natsuko Katahira, Harue Katsujama (H. Katsuyama), Masanori Katsujama (M. Katsuyama), Čie Kavabata (Chie Kawabata), Akira Kurosaki, Eimei Mačida (E. Machida), Keiko Mikami, Šinsaki Minegiši (Shinsuke Minegishi), Jasuko Oniši (Yasuko Onishi), Kioko Sakamoto (Kyoko Sakamoto), Kajako Šimizu (Kayako Shimizu), Ričardas Steineris (Richard Steiner), Kanako Vatanabe (Kanako Watanabe), Nobuko Jamasaki (Nobuko Yamasaki); iš Lietuvos: Jonas Čepas, Inga Dargužytė, Daiva Gudelytė, Evaldas Mikalauskis, Kristina Norvilaitė, Vladas Lisaitis, Laura Selmistraitytė, Jolanta Sereikaitė, Laisvydė Šalčiūtė, Vytenis Tolutis, Roberta Vaigeltaitė-Vasiliūnienė, Kęstutis Vasiliūnas, Neringa Žukauskaitė.
Renginio partneris – Japonijos ambasada Lietuvoje. Parodos kuratoriai: Kioto tarptautinės medžio raižinio asociacijos (KIWA) prezidentas, Kioto tarptautinės mokuhanga mokyklos įkūrėjas Richard Keith Steiner (Tosai) ir dailėtyrininkė Regina Urbonienė. Parodos rengėjai – VšĮ „Meno dalis“ ir Kioto tarptautinė medžio raižinio asociacija. Projekto idėjos autorė ir vadovė – Eglė Bertašienė.
Paroda vyks iki lapkričio 18 d.