Jei mūsų Seimas būtų sąžiningas ir valingas, jei jam labiau rūpėtų ne vidinės partinės kovos dėl to, kas sudarys valdančią koaliciją ar laimės Prezidento rinkimus, o nykstanti Tauta ir teisingumas, tai visiems devyniems Konstitucinio Teismo teisėjams būtų surengta apkalta ir jie pašalinti iš pareigų.
Tiesą sakant, tokia apkalta Konstitucinio Teismo teisėjams jau turėjo būti surengta gerokai anksčiau – 2003 metais, kai Konstituciniam Teismui vadovavo okupuotos Lietuvos teisingumo ministro Prano Kūrio sūnus Egidijus Kūris. Tas pats, kuris Prezidentės teikimu dabar atstovauja Lietuvai Europos Žmogaus Teisių Teisme ir atskira nuomone gina buvusį Vengrijos teisėją – komunistą.
Būtent tuomet, Konstituciniam Teismui vadovaujant E. Kūriui, ir buvo suformuota tokia Konstitucinio Teismo doktrina, kuri, mano galva, iš esmės pažeidžia Lietuvos Respublikos Konstituciją, ir kuria, priimdami sprendimus, vadovaujasi ir dabartiniai Konstitucinio Teismo teisėjai. Ir taip elgdamiesi jie pažeidžia priesaiką Lietuvos Respublikai.
„Prisiekiu garbingai ir sąžiningai eiti Konstitucinio Teismo teisėjo pareigas; prisiekiu ginti nepriklausomos Lietuvos valstybės konstitucinę santvarką ir saugoti Konstitucijos viršenybę, paklusdamas tik Lietuvos Respublikos Konstitucijai“, – taip skamba teisėjo priesaika.
Paklusdamas tik Konstitucijai…
Tačiau atidžiai paskaitykite Konstitucinio Teismo sprendimus, tarkim, kad ir dėl generalinio prokuroro absoliučios nepriklausomybės – iš esmės ten remiamasi ne Konstitucija, bet Konstitucinio Teismo suformuota doktrina, kuri tėra tik devynių (o šįsyk tik septynių) teisėjų nuomonė vienu ar kitu klausimu.
Štai prieš savaitę paskelbtame Konstitucinio Teismo nutarime netgi įsakmiai primenamas 2003 sausio 24 dienos E. Kūrio vadovaujamo Konstitucinio Teismo nutarimas, kad „kiekvienu atveju, kai yra įsigaliojusi Konstitucijos pataisa, pagal Konstituciją įgaliojimus konstatuoti, jog ankstesnių Konstitucijos nuostatų pagrindu Konstitucinio Teismo suformuota doktrina aiškinant Konstituciją jau negalima remtis (ir kokiu mastu), turi tik Konstitucinis Teismas“.
Supratote? Tauta arba Seimas pakeičia ar patikslina Konstitucijos nuostatą, tačiau tai nieko nereiškia, nes vis dar lieka suformuota senoji Konstitucinio Teismo doktrina, ir tik jos kūrėjai gali paaiškinti, ar tikrai ir kokiu mastu pakito mūsų gyvenimas.
Pavyzdžiui, iš Tautos atstovų demokratiškai išrinktas Seimas pagaliau ryžtasi priimti ilgai tampomą Konstitucijos patikslinimą, kad „šeima sukuriama sudarius santuoką“. Tačiau Konstitucinis Teismas, kuris absoliučiai neteisėtai šiuo klausimu iškraipė Konstituciją ir sukūrė konstitucinę doktriną, kad „šeima negali būti kildinama tik iš santuokos instituto“, nes ji „grindžiama emociniu prieraišumu, tarpusavio supratimu“ (tokių žodžių išvis nėra Konstitucijoje), gali ir toliau tvirtinti, kad galioja tik tie įstatymai, kurie neprieštarauja jų jau sukurtai doktrinai.
Juk mes jau gerą dešimtmetį gyvename ne pagal Konstituciją, o pagal Konstitucinio Teismo doktriną, apie kurią pačioje Konstitucijoje nėra nei mur mur. Konstitucijoje nieko nėra ir apie tai, kad tik Konstitucinis Teismas gali aiškinti Konstituciją – tai paties Konstitucinio Teismo išsigalvojimas, kuriuo Konstitucinis Teismas save pasiskelbė aukščiau už Konstituciją!
Kadangi 2003 metais Konstituciniam Teismui už Konstitucijos laužymą niekas net nepapriekaištavo, jis toliau nekliudomas daužė Konstitucijos pamatus ne tik uzurpuodamas kitų valdžios institucijų (Seimo, Vyriausybės) teises, joms nurodinėdamas, ką ir kaip daryti, bet net ėmėsi brėžti visos valstybės vertybines gaires. Konstitucinio Teismo tinklapio skyrelyje „Oficialioji konstitucinė doktrina“ taip ir rašoma: „Pateikiami Konstitucinio Teismo aktuose kuriamos ir plėtojamos oficialiosios konstitucinės doktrinos fragmentai valstybės raidai aktualiausiais klausimais.“
Su tuo ir sveikinu visus, kurie manė, kad piliečiai per Konstituciją formuoja valstybės raidą, o Konstitucinis Teismas užsiima tik tuo, ką jam nurodo Konstitucija: „Konstitucinis Teismas sprendžia, ar įstatymai ir kiti Seimo aktai neprieštarauja Konstitucijai, o Respublikos Prezidento ir Vyriausybės aktai neprieštarauja Konstitucijai ar įstatymams.“
O tarp tų valstybės raidai „aktualių konstitucinės doktrinos fragmentų“ rasime ne vieną Konstitucinio Teismo sprendimą, kuriuo jis suvaržo konstitucines Seimo teises vykdyti parlamentinę kontrolę (pvz., deramai kontroliuoti Valstybės saugumo departamentą, renkantį informaciją apie privatų žmogaus gyvenimą), emigrantams atima pilietybę, ir, žinoma, pateikia tokius perlus, kaip šeimos sąvokos ar teisėjų atlyginimų mažinimo išaiškinimą: šeima yra tol, kol yra emociniai ryšiai, o gana daug uždirbantiems Konstitucinio Teismo teisėjams krizės ar karo atveju atlyginimus galima mažinti tik tokia pačia proporcija kaip skurdžiai gyvenančioms bibliotekininkėms, valytojoms ar medicinos seselėms.
Štai į tokią sveiko proto, moralės ir teisingumo raidą mus stumia Konstitucinio Teismo teisėjai ir jų žymioji doktrina. Iš šios doktrinos gimsta ir kiti, su Konstitucija ir piliečių valia nieko bendro neturintys teisiniai šedevrai, kaip antai 2009 metų Konstitucinio Teismo sprendimas, kad bene didžiausias valstybinės korupcijos pavyzdys – įstatymas dėl LEO LT – neprieštarauja Konstitucijai, taigi, yra teisingas.
Arba pats paskutinysis Konstitucinio Teismo sprendimas dėl generalinio prokuroro nepriklausomumo, nes po šio Konstitucijos išaiškinimo Lietuva turbūt tapo vienintele valstybe pasaulyje, kurioje prokuratūros vadovas niekam neatskaitingas už savo darbą – kitur prokuratūra yra arba teismų, arba vyriausybės sistemos dalis.
Ir visai be reikalo Prezidentūra dėl šios „pergalės“ džiūgauja: tai Pyro pergalė, nes Prezidentė dabar taip pat oficialiai negali atleisti generalinio prokuroro už blogą darbą – nebent tik naudodamasi telefonine teise, kaip FNTT vadovų atveju. Bet tai jau būtų visos valstybės atžanga į sovietmetį. Tačiau Konstitucinio Teismo padedami ten ir žengiame.
Konstitucija pabrėžia nepriklausomumą prokuroro, kuris organizuoja ikiteisminį tyrimą ir jam vadovauja. Konstitucinis Teismas apsimeta, kad nesupranta, jog šiuo klausimu generalinis prokuroras nėra tapatus paprastam prokurorui: jis netiria bylų, o tik vadovauja institucijai, todėl jo, kaip vadovo, laisvė nuo visko atrodo absurdiškai. Konstituciniai teisėjai labai nevykusiai bando užtušuoti savo politikavimo nelogiškumą teigdami, kad „demokratinis politinis režimas, yra neatsiejamas nuo Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalies nuostatos, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms“, ir todėl nurodo Seimui – Tautos atstovybei, lyg kokiam vaikų darželiui (dar vienas teisėjų galių viršijimas), kaip tai padaryti: įstatymu įpareigoti generalinį prokurorą teikti informaciją. Kaip galima kažką nurodyti visiškai nepriklausomam generaliniam prokurorui? Ir kam reikalinga kažkokia jo informacija, jei net pagal ją paaiškėjus, jog prokuratūra blogai „tarnauja žmonėms”, vis tiek negalima nieko pakeisti?
Labai jau negrabiai teisėjai apsimetė nesuprantą ir labai išmintingos Konstitucijos nuostatos, kad generalinį prokurorą skiria ir atleidžia Prezidentas su Seimo pritarimu – būtent ši numatyta dviejų valdžių apsauga ir garantavo, kad su generaliniu prokuroru negalės lengvai susidoroti nei Seimas, nei Prezidentas. Kam dabar ta atleidimo nuostata reikalinga, jei Konstitucinis Teismas atėmė Prezidentui ir Seimui valingas konstitucines galias ir šioje procedūroje paliko tik formalias sekretorės funkcijas – padėti antspaudą ir parašą tuomet, jei pats generalinis panorėtų pakeisti darbą, pilietybę ar išeitų Anapilin? Tuomet reikėjo neišsisukinėjant taip ir konstatuoti – išrinktas generalinis prokuroras dirba septynerius metus, jei pats nepanori kitaip.
Beje, Konstitucinio Teismo pirmininkas R. Urbaitis vėliau Konstitucijos kūrėjams taip ir aiškino, jog jų tikslas – garantuoti tokį generaliniam prokurorui nepriklausomumą, kad jis išdirbtų visą kadenciją. Ačiū už atvirumą, nes mes, piliečiai, juk naiviai manėm, jog generalinio prokuroro tikslas – ne išbūti poste septynerius metus, bet dirbti taip, kad valstybėje būtų kuo daugiau teisingumo – juk valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Retorinis klausimas K. Urbaičiui: negi jis mano, kad D. Valys yra toks nepriklausomas nuo Prezidentės ir dirba taip gerai, kad yra vertas baigiančiai sugriūti prokuratūrai vadovauti dar ketverius metus? Gal referendume šito pasiklauskim žmonių, jei jau jų atstovai Seime tapo tokie nepatikimi?
Paskutiniai Konstitucinio Teismo sprendimai dėl teisėjų atlyginimų ir generalinio prokuroro šiek tiek išjudino Tautos atstovus: konservatoriai ėmėsi ruošti pataisas, neleidžiančias Konstituciniam Teismui kištis į Vyriausybės kompetenciją – spręsti ekonominių reikalų, Seimo pirmininkė prakalbo apie būtinybę patiems piliečiams rinkti Konstitucinio Teismo teisėjus, o Seimo Teisės komiteto pirmininkas pasiūlė pasiklausti to paties Konstitucinio Teismo, ar Lietuva vis dar parlamentinė valstybė.
Tačiau visos šios priemonės yra tuščios, nes Konstitucinis Teismas nužengė per toli – jis jau seniai vadovaujasi nebe Konstitucija, o savo sukurta konstitucine doktrina, kurią mes, jos vykdytojai, turime suprasti kaip vientisą ir niekad neklystančią: „oficialiosios konstitucinės doktrinos vienodumas ir tęstinumas suponuoja būtinybę kiekvieną Konstitucinio Teismo nutarimo nuostatą aiškinti atsižvelgiant į visą oficialų konstitucinį doktrininį kontekstą.“ (Atkreipkit dėmesį – suponuoja būtinybę aiškinti ne pagal Konstituciją, bet pagal konstitucinę doktriną!)
Todėl lieka tik dvi išeitys: arba pagal Konstitucinio Teismo įstatymą už priesaikos sulaužymą pradėti apkaltą visiems Konstitucinio Teismo teisėjams, arba keičiant Konstituciją išvis panaikinti Konstitucinį Teismą, jo prievoles perduodant Aukščiausiajam Teismui, kaip yra Amerikoje.
Kitaip ir toliau gyvensim bei kursim valstybę pagal neteisėtą kelių žmonių sumąstytą konstituciją, vadinamą konstitucine doktrina.
Vienas esminis klausimas – kuo remiantis KT aiškina Konstituciją? Konstitucija KT nesuteikia tokios funkcijos. Taigi, išvadas darykime. O visa kita tai jau antraeiliai dalykai, plaukiantys iš šio vienintelio – KT neturi teisės aiškinti Konstitucijos.
taip neturi teisės konstitucinis teismas aiškinti konstitucujos, tačiau jie tai daro. O teisės teuretikai tai pridengia kaip pavadindami konstitucijos doktrina. Dar tiksliau pasiima tiek teisiųsau per visus Konstitucijos išaiškinimus, kad net paskelbia, kad pvz. atskiras Konstitucijos str. prieštarauja konstitucijai. Jie taip elgiasi todėl, kad Tauta šitaidaryti leidžia, t. y. pagal nutylėjimo principą – jei tauta tyli reiškia sutinka ir tai įteisinama. Jeigu Tauta pareikš griežtą ne. Visi šie savivaliavimai pasibaiks. Na, odar geresnis vaistas referendumu panaikinti Konstucijos VIII skirsnį “Konstitucinis teismas” ir neliks tos problemos.
Pritariu
Taip pat pritariu, tik nėra kam tai padaryti.
Taip, atrodo, kad kuo toliau tuo labiau Konstitucinis Teismas ar tai pūna, ar tai skęsta su visa Lietuvos teismine sistema. Aišku, kad joje jau reikalingos radikalios permainos. Vienas buvo KT profesorius, kuris savo piktavališku išaiškinimu padarė taip, kad virš pusė Lietuvos išvykusių piliečių tapo nepiliečiais. Tai kiek dar laiko Konstitucijos aiškintojai išskaitys Konstitucijoje tai, ko ten nėra parašyta? Gal vieną kartą užteks aiškinti dvasių pasaulį, jį palikime kunigams, jie ir doresni, ir protingesni. 2000 metų ir senesnį Šventą raštą sugeba žmonėms išaiškinti taip, kad jį ir supranta, ir priima širdimi, visu gražiu, doru gyvenimu. Argi reikia Maidano tipo referendumo, kad teisingumas sugrįžtų į Lietuvą?
Nieko sau ir niekas šito brudo nepastebėjo, kad Lietuvoje viršenybę virš Lietuvos Konstitucijos turi Konstitucinis teismas, kurio nuostatas sukūrė generalisimas Kūris ir kurių negali nniekas pakeisti. Reikia iš vis likviduoti Konstitucinio teismo struktūrą,
Ne, teisės aktų atitikimą Konstitucijai kažkas turi prižiūrėti. Ir tik jų, nieko daugiau. Tačiau tai turi būti griežtai Konstitucijoje nustatytuose rėmuose veikianti institucija, kuri negalėtų ir neturėtų jokios galimybės pati uzurpuoti galių, o jei vis dėl to tai įvyktų, turėtų būti jos paleidimo ir naujos suformavimo mechanizmas.
Jūs teisus. Reikia prižiūrėti įstatymų atitikimą konstitucijai. Tačiau konstitucinis teismas turėtų būti renkamas bei turėti iniciatyvos teisę, t.y. pats savarankiškai be specialaus kreipimosi į jį tikrinti įstatymų atitikimą Konstitucijai. Gal net turėti iniciatyvos teisę siūlyti įstatymų projektus.
O ekspertai, praleidę netinkamo įstatymą, turėtų bent jau moraliai atsakyti už savo broką.
čia iššovei sau į koją, jei jis būtų renkamas išvis su nebesiskaitytų
pataisau: ia iššovei sau į koją, jei jis būtų renkamas išvis su niekuo nebesiskaitytų
O dabar su kuo skaitosi?
Kas dėl iniciatyvos teisės, pasiūlytos Arūno. Ne. Nereikia.
Dėl priešpaskutinės pastraipos: turėtų būti ir tas, ir tas. Tai jau agonija.
Geras straipsnis, kuriam sunku nepritarti. Be to aš norėčiau atkreipti dėmesį į tą faktą, kad “konstitucinio teismo” išaiškinimai tapo sunkiai suprantami. Ne pirmas atvejas, kuomet po KT sprendimo paskelbimo, sprendimo esmės nesuprato nei viena iš suinteresuotų šalių. Sprendimo išaiškinimui, KT turėjo deleguoti atskirą pranešėją, kuris paaiškintų, ką “teismas” nusprendė. Būta ir anksčiau tam tikrų veikėjų mėginimų aiškinti, kad girdi konstitucija negalima vadovautis paraidžiui ir girdi tik “jie” gali išaiškinti kas kur ir kaip. Tuomet kyla klausimas kaip galima reikalauti paprasto mirtingojo atsakomybės, jei įstatymų nereikėtų suprasti vienareikšmiai?
Ką galima sukurti, jeigu kur besi, ten juoda skylė. Baisu gyventi tokioje valstybėje, kur viską valdo grupės, grupelės ir savi interesai. Juodžiausiame sapne nesapnavau, kad taip gyvensime.
Pritariu! Bet ką daryt, kad valdantiesiems tai nerūpi? Jiems gerai ir toks KT. Seniai jau turėjo pareikšti pretenzijas – jau vien dėl sau padidintų atlyginimų. Aplamai kyla klausimas, ar reikalingas Lietuvai KT?
Man atrodo , kad KT yra Lietuvoje perteklinė institucija.
Lietuvoje KT yra perteklinė institucija.