Skelbdami šį tekstą toliau siekiame skatinti principingas diskusijas pilietinės visuomenės, tautos ir valstybės santykio klausimais. Esame įsitikinę, kad tokios diskusijos yra būtinos, nes grindžiamas tikru pasitikėjimu bendradarbiavimas galimas tik tarp savo vertybines nuostatas ir veiklos principus bei tikslus gebančių ir pasiryžusių aiškiai formuluoti ir atvirai juos įvardyti pilietinių darinių. Sutelkti tautiškai ir valstybiškai orientuotas jėgas niekada nepavyks, jei bus vengiama atviros ir sąžiningos diskusijos, kurios metu išaiškėtų konkretūs pasaulėžiūrinių ir vertybinių nuostatų skirtumai, trukdantys sutelktai veikti. Pateikiamą tekstą reikia suprasti kaip D. Kuolio straipsnyje išsakytų argumentų, prielaidų ir pateiktų apibrėžimų analizę, bet ne kritiką, nukreiptą prieš jo asmenį.
„Respublikos“ vertinimo keblumai
Tekstą „Kaip kuriama Respublika?“ (toliau – „Respublika“) galima vadinti programiniu tekstu. Paprastai tokiuose tekstuose būna išdėstyta: 1) esamos problematikos ir rizikų matytas, kritinis jų įvertinimas; 2) siektinų tikslų įvardinimas; 3) esamų galimybių įvertinimas ir būtinų veiksmų apsibrėžimas; 4) pamatinių sąvokų ir vertybių išaiškinimas. Šiuos punktus suliejus į visumą galima išvysti politinės tvarkos viziją, kuri būna „užkoduota“ pačiame programiniame tekste.
Kaip ir kiekvieną modernų tekstą, „Respubliką“ vertinti sunku, nesistengiant išsiaiškinti pagrindinių šio tekstų sąvokų turinio. Mat, žiūrint paviršutiniškai, gan greitai peršasi išvada, kad „Respublikoje“ nerasime nieko daugiau, kaip tik gan aiškiai išdėstytą iki šiol mūsuose šlubuojančio pilietinio švietimo tobulinimo programą. Tačiau taip neįsigilinant į pagrindinius programinio teksto niuansus, net Europos federacijos kūrimo projektas arba vadinamoji Stambulo konvencija būtų laikytini visai sveikintinais, mat oficialiai deklaruojami jų tikslai – atitinkamai vien tik taika, gerovė ir stabilumas pirmuoju ir moterų apsauga nuo smurto antruoju atveju.
Vienas geriausiai tokį paviršutinišką vertinimą išblaškančių pavyzdžių yra D. Kuolio ir jo bičiulio, dabartinio Seimo nario Valdo Vasiliausko, visai neseniai įkurto judėjimo „Lietuvos Tautai“ pavadinimas. Kas tai? Juk kalbama ne apie lietuvių, tačiau Lietuvos – valstybės – tautą. Ar valstybė gali turėti savo tautą? Ar tai reikštų, kad pati valstybė tą tautą ir kuria? Taip pat visai pagrįstai galima klausti, kokios tautybės yra Lietuvos Tauta? Tačiau Lietuvos Konstitucija aiškiai byloja, jog Lietuvos valstybę kuria tauta – lietuvių, NE Lietuvos tauta. Puikią šio paradoksalaus pavadinimo analizę yra pateikęs žymaus lietuvių filosofo prof. Stasio Šalkauskio sūnus Julius Šalkauskas.
Pilietinis ar politinis viešasis reikalas?
„Turime geriau blogiau veikiančias demokratines struktūras. Tačiau mūsų Respublika iki šiol lieka be turinio, be idėjinių pamatų“. Tokį projekto leitmotyvą nurodo D. Kuolys. Reikia pripažinti, kad autoriaus keliami klausimai yra iš tiesų aktualūs nūdienos Lietuvai. D. Kuolys klausia: „Ar gali demokratinė valstybė turėti ateitį, kai jos jaunoji karta menkai domisi viešuoju gyvenimu ir bodisi politika kaip bjauriu ir nešvariu reikalu?“ Ir priduria: „Šiandien reikia grįžti prie nenuveiktų Lietuvos visuomenės kūrimo darbų, kad Lietuvos Respubliką galima atgaivinti stiprinant jaunimo ryšius su viešuoju šalies gyvenimu, ugdant jo gebėjimus atsakingai viešojoje erdvėje gyventi ir veikti“.
Atrodo, kad D. Kuolys kalba būtent apie politinį jaunimo švietimą, kurio tikslas būtų ne tik pažinti, gebėti analizuoti, bet ir dalyvauti viešųjų reikalų tvarkyme. Tačiau lieka neaišku, kas yra tų „viešųjų reikalų“ turinys. Mat nuo jo apibrėžimo galiausiai ir priklauso, ar tą jaunimo švietimą bus galima pavadinti pilietiniu ar politiniu.
Į šį klausimą padeda atsakyti paties projekto „Kuriame Respubliką“ tyrimų duomenys. Projekto tinklalapyje patalpintame pranešime skelbiama, kad „Pilietinės visuomenės institutas (PVI) po dviejų metų pertraukos atliko Lietuvos visuomenės pilietinės galios indekso 2012 metais tyrimą. Jo ypatybė – šalia visos Lietuvos visuomenės papildomai tirta Lietuvos moksleivių pilietinė galia. (…) Tyrimo duomenys atskleidė, kad Lietuvos visuomenės pilietinė galia per pastaruosius porą metų neaugo ir toliau išlieka pakankamai menka“.
Minėto tyrimo rezultatuose išskiriamas punktas „Pilietinis aktyvumas“ padeda geriau suprasti „viešųjų reikalų“ turinį. Šiame punkte išvardintos tokios „pilietinės veiklos“: aukojimas labdarai pinigais arba daiktais (tuo užsiima 48 proc. respondentų), dalyvavimas aplinkos tvarkymo akcijose (54 proc. respondentų), dalyvavimas vietos bendruomenės veikloje (37 proc.), kreipimasis į valstybės kontroliuojančias institucijas pranešant apie įstatymo pažeidimus (policiją, mokesčių inspekciją, etc. – 17 proc.), dalyvavimas visuomeninių organizacijų, judėjimų veiklose (12 proc.), dalyvavimas mitinguose ar piketuose (8 proc.).
Visas išskiriamas veiklas visgi sunku apibendrintai pavadinti „viešaisiais reikalais“ – tokiais politiniais sprendimais, kurie būtų nukreipti į politinės bendruomenės, tautinėje valstybėje vadinamos tauta, išlikimą ir stiprinimą. Politiniu švietimu, tokiu atveju, reiktų vadinti tokį ugdymą, kuris yra nukreiptas į tautinio ir valstybinio mokinių sąmoningumo augimą. Kitu atveju, turbūt, nesunkiai būtų galima pripažinti, kad net jei 99 proc. moksleivių ar net visų piliečių dalyvautų kasmetinėje aplinkos švarinimo akcijoje „Darom“, arba 99 proc. jų aukotų labdarai, vargu ar tai darytų stipriai teigiamą įtaką tautos politinio sąmoningumo augimui, jos demokratėjimui, tikros, politinę galią leidžiančios pajusti, savivaldos raidai ir pan. Tad galima konstatuoti, kad „Respublikoje“ viešieji reikalai yra suprantami gan apolitiškai.
Taip apolitiškai suprantant viešuosius reikalus, pastarųjų sfera tampa itin plati ir pradeda apimti itin daug ekonominių-buitinių bendro žmonių gyvenimo aspektų. Netvarkos laiptinėje neapsikentusi autoritarinėje santvarkoje gyvenanti kaimynų bendrija vieną dieną gali susiimti ir tą laiptinę išsikopti. Tokiu būdu ji pasielgs pilietiškai, bet ne politiškai. Vystant mintį šia kryptimi, visai pagrįstai galima teigti, kad kokiai nors, procedūrinės demokratijos miražu besidangstančiai, bet de facto oligarchinei santvarkai būtų netgi itin palanku turėti kuo aktyvesnę pilietinę, bet ne politinę visuomenę. Mat aktyvi pilietinė visuomenė morališkai legitimuoja tokį oligarchinį valdymą, o ekonominius resursus valdantiesiems tereiktų pasiekti, kad tarp šios pilietinės visuomenės narių – individų ir grupių – vyktų pakankamai konkurencinga kova už savo intereso viršenybę. Aišku viena – tokia pilietinė visuomenė iš prigimties nėra ir negali būti vieningas darinys, nes ji neturi nė vieno jos tapatybę vieningai nusakančio bruožo, juolab – tautinio. Apolitinių viešųjų reikalų kontekste išnyranti pilietinė visuomenė laisvai gali būti sudaryta iš įvairiataučių piliečių ar tiesiog gyventojų. Todėl ją pagrįstai galima pavadinti kosmopolitine.
Tautinės valstybės (tokia pagal Konstituciją nedviprasmiškai laikytina ir dabartinė Lietuva) kontekste piliečio (arba gyventojo) ir tautiečio sąvokos įgauna esmingai skirtingą prasmę. Kaip teigė lietuvių filosofas Antanas Maceina, „(…) tautinės valstybės žymė yra josios tautiškumas. Senosios valstybės nariai buvo piliečiai. Piliečio ženklas buvo valstybės duotas pasas. Tuo tarpu naujoji valstybė savo egzistenciją grindžia ne piliečiu, bet tautiečiu. Tautiečio ženklas jau yra ne pasas, bet tautinė individualybė. (…) Tautiečiai yra tikri naujosios valstybės nariai, o visi kiti yra tiktai valstybės gyventojai“ [1]. Vadinasi, tautinės valstybės branduolys yra tauta. Ji kuria savo valstybę, o atsiradus valstybei, randasi ir jos piliečiai, kurių tarpui priklauso jau ir ne tik valstybę sukūrusios tautos nariai, gyvenantys sukurtos valstybės teritorijoje. Taip suprantant valstybę, vienu pagrindinių jos viešųjų reikalų turėtų būti tautiškumo, kaip bendruomenės solidarumo ryšius stiprinančios ir įprasminančios tapatybės, tvirtinimas. Tačiau, kad D.Kuolio tekste iš tikrųjų vadovaujamasi ne tautinės tapatybės prielaida parodo ir neatsitiktinai cituojamas graikų mąstytojas Aristotelis, anot kurio „per didelis, skirtybes naikinantis, vienovės siekis gali sugriauti pačią pilietinę bendruomenę, paversti ją monotonija, o politėja esanti įvairių garsų simfonija“.
Formaliosios „Respublikos“ vertybės
D.Kuolio „Respublikai“ būtent ir trūksta aiškaus tautinio tapatumo. Anot jo, Respublika – tai laisvų žmonių bendruomenė; Respublika arba piliečių bendruomenė yra daug stipresnė sąjunga, negu tauta, negu „gentis“ [2] (tauta ir gentis suprantama bei pateikiama sinonimiškai). Ši D.Kuolio ištara pagrindžia ankščiau išsakytą mintį, kad piliečių bendruomenė arba jos sinonimas Respublika visiškai pagrįstai gali būti laikoma ne tautiniu pagrindu sukurta bendruomene.
Vėliau, kalbėdamas apie „Respublikos“ vertybes, D.Kuolys tarp jų pamini ir tautiškumą, kurį vadina „žmogaus įsipareigojimu tautai ir valstybei, sąmoningu rūpesčiu tautinės tapatybės išsaugojimu ir kūrimu“. Tačiau tokios betautės pilietinės bendruomenės arba Respublikos kontekste tautiškumo vertybė tampa itin efemeriška. Mat ne tautiniu pagrindu sukurtoje pilietinėje bendruomenėje arba Respublikoje toks tautiškumas turės daugų daugiausiai etninę, bet ne politinę prasmę. Kuo daugiau skirtingų tokią tautiškumo vertybę puoselėjančių grupių Respublikoje atsiras, tuo labiau bus pagrįstas pilietinės bendruomenės arba Respublikos pliuralizmo principas. Taigi, pilietinėje bendruomenėje gyvenantis žmogus išties išliks ištikimu savo etninei bendruomenei (tautai), tuo pačiu išlikdamas ištikimu ir betautės (arba multitautinės / multikultūrinės) piliečių bendruomenės kuriamai tvarkai – valstybei arba, tiksliau kalbant, administruojamai santvarkai.
Lygiai tas pats nutinka ir su patriotizmo dorybe. Nors ji apibrėžiama kaip „ištikimybė ir meilė Tėvynei, protėvių ir tėvų kurtam kraštui“, betautės pilietinės bendruomenės arba Respublikos kontekste toks patriotizmas lieka itin miglota vertybe. Lieka neaišku, ar galima Tėvyne vadinti kraštą, kuriame tiesiog gyveni ir dirbi, bet tavęs su juo nesieja daugiau jokie ryšiai? Juk puoselėti meilę tėvų kurtam kraštui galima išvykus ir į užsienį. Tad tėvų kurtą kraštą aiškumo dėlei būtų galima pavadinti tėviškės vardu.
Pasiremdami to paties A.Maceinos apibrėžimu galime nesunkiai nužymėti Tėvynės ir tėviškės skirtį. Anot lietuvių filosofo, Tėvynės sąvoka iš esmės yra surišta su tautos sąvoka. „Kaip suprantama tauta, taip suprantama ir tėvynė. Tautos vietoje senovėje buvo gentis arba didšeimė, todėl ir tėvynės vietą tuomet užėmė tėviškė. (…) Tėviške vadinama toji vieta, kur gyvena mūsų tėvai ir kur mes patys esame gimę arba bent augę. (…) Tėvynės sąvokoje yra trys esminiai pradai: žemė arba teritorija, tautos istorija ir pati tauta. Pilnutiniam tėvynės supratimui visi jie yra būtini. Tikra prasme tėvynė nėra tik šitas ar anas kraštas, kaip žemės dalis dar laukinėje būtyje. Tėvynės žemė turi būti jau perkeistoji žemė, patyrusioji tautos veikimo. Joje turi būti vykusi tautos istorija“ [3].
Remiantis šiuo apibrėžimu būtų galima teigti, kad patriotizmas, kaip tautiečio ištikimybė savo Tėvynei, kyla dėl natūraliai atsiradusio ir subrendusio ryšio su toje teritorijoje istoriškai egzistuojančia tauta. Tačiau D.Kuolio apibrėžta patriotizmo vertybė tampa miražu, nes betautės pilietinės bendruomenės arba Respublikos kontekste nebėra tautos, tad nutrūksta ir nebeturi pagrindo rastis natūralus ryšys su Tėvyne. Pati Tėvynės sąvoka be tautos nebetenka prasmės. Pilietinės bendruomenės arba Respublikos gyventojas teturi tėviškę, o kaip „migruojantis asmuo“ iš principo gali tapti bet kurios Respublikos patriotu.
Kosmopolitinė respublika ar tautinė valstybė?
Apžvelgtame D. Kuolio išsakytų tezių ir atskleistų prielaidų kontekste prieš akis iškyla dvi, viena kitai priešingos, politinės tvarkos vizijos. Pirmąją būtų galima pavadinti tautine valstybe, kurios branduolį sudaro politiškai sąmoninga ir savivaldi tauta, demokratiškais rinkimais renkanti savo atstovus. Antrąją būtų galima pavadinti kosmopolitine respublika – procedūriškai „renkamos“ arba tiesiog paskiriamos (nes nebėra tautos – demoso, o tik kintanti pilietinė visuomenė), biurokratijos (panašiai, kaip Europos Komisija) pareigūnų administruojama kosmopolitine pilietine visuomene, laikinai darbinių ar kitokių santykių susietai su teritorija, vadinama Lietuva.
Tokioje kosmopolitinėje respublikoje tikra politika neįmanoma iš principo, kadangi, kaip jau minėta, pačios pilietinės bendruomenės egzistavimas yra nukreiptas ne į politinių reikalų tvarkymą. Tad, perfrazuojant prancūzų politikos filosofą Pierrą Manentą, galima teigti, kad tokiu būdu prieinama ne prie atstovaujamojo, bet prie vadinamojo demokratinio valdymo, kuris „panašus į atstovaujamąjį tuo, kad juo nebeatstovaujama ir nebevaldoma“ [4]. Kosmopolitinėje respublikoje itin priartėjama prie situacijos, kai politiką (asmeninį valdymą) ima keisti biurokratinis (niekieno) valdymas. Toks valdymas, anot vokiečių politikos teoretikės Hannos Arendt, yra visiška pilietinės visuomenės pergalė – tai, kas iki šiol buvo vadinama valstybe arba vyriausybe, užleidžia vietą grynam biurokratiniam administravimui [5].
Kosmopolitinėje respublikoje būtent biurokratija, o ne reali tautos savivalda tampa pačia „visuomeniškiausia“ valdymo forma. Tautinę valstybę, kuri savo esme yra demokratinė valstybė (jos demos – tauta), pakeičia betautė respublika – biurokratinėmis taisyklėmis grįsta pilietinės bendruomenės kuriama tvarka. Žvelgiant iš istorinės perspektyvos, Lietuvą, kaip būtent taip administruojamą multitautinės pilietinės bendruomenės (arba internacionalinio proletariato) apgyvendintą teritoriją, regėjo ir sovietai. Tą liudija ir garsi TSRS partinio ir politinio veikėjo Michailo Suslovo ištara „Lietuva bus, bet be lietuvių“. Atrodo, kad labai panašią viziją omenyje turi ir Europos Komisijos pirmininkas, viešai prabilęs, kad artimiausiu metu suverenių tautinių valstybių Europoje nebeturėtų likti.
Galiausiai išryškėja visos kosmopolitiniam respublikonizmui būdingos vertybės: pliuralistinė ir aktyviai savo interesus siekianti įgyvendinti pilietinė visuomenė arba pilietinė bendrija; stiprus valstybės aparatas, pagrįstas biurokratija, gebantis užtikrinti piliečių bendruomenės kuriamoje tvarkoje taiką, gerovę ir stabilumą; kultūriškai atvira ir vertybiškai tolerantiška visuomenė, gebanti priimti Kitą – t.y., bet kokią kitokią tapatybinės raiškos formą, nesvarbu kuo ji būtų pagrįsta – tautybe, rase, religija, seksualine orientacija ar lytiniu neapibrėžtumu (socialiniu lytiškumu). Todėl D.Kuolys iš tikrųjų teisus, sakydamas, kad respublikos negalima suprasti tik kaip valdymo formos. Kosmopolitinis respublikonizmas – tai visai nauja politinės tvarkos vizija, kurią galima priešpastatyti tautinės valstybės idėjai.
Tautinis auklėjimas ar pilietinis švietimas?
Šios analizės metu atkleistos ir išryškintos dvi politinės tvarkos vizijos atveria kontekstą, kuriame galima aptarti tautinio ir pilietinio švietimo skirtį. Darosi aišku, kad toks jaunimo pilietinis švietimas, apie kurį savo „Respublikoje“ kalba D. Kuolys yra apolitinis ir antitautinis savo esme. Tai paliudija dar vienas projekto metu išleistas pranešimas, kuriame skubama konstatuoti, kad Lietuvos moksleiviai, priešingai nei yra manoma, yra labai pilietiški. Tačiau paradoksas – tyrimo metu taip pat atskleista, kad tarp moksleivių daugiausia yra politika beveik nesidominčių (55 proc.). „Labiau ir greičiau šia sritimi domisi tik 3 iš 10. Apie politiką moksleiviai tiek su tėvais, tiek ar su draugais mokytojais išvis nesišneka arba šnekasi retai“. Tačiau tokius, atvirai apolitiškus, moksleivius projekto vykdytojams niekas netrukdo pavadinti pilietiškais. Taip dar kartą pagrindžiamas apolitiško pilietiškumo turinys. Todėl tenka sutikti su a. a. Edvardu Kriščiūnu, teigiančiu, kad „modernioji kosmopolitizacija labiausiai pavojinga tautos jaunimui, kurio tautinei savimonei neleidžiama susiformuoti.“
Tuo tarpu tautinės valstybės kontekste iškyla tautinio ir patriotinio auklėjimo vaizdinys. Teorinius tokio auklėjimo apmatus yra sudėliojęs jau minėtas mąstytojas A. Maceina, o tikrove Lietuvoje jį bandyta nesėkmingai paversti, įgyvendinant Tautinės mokyklos koncepciją.
Toliau šios analizės neplėtojant, galima klausti – koks yra tokio jaunimo pilietinio švietimo rezultatas: stiprios valstybiškos ir tautinės savimonės Lietuvos patriotas ar bendruomeniška meile, atvirumu, tolerancija ir gebėjimu „sumaniai daryti“ pilietinius projektus pasižymintis respublikos pilietis? Kas yra šitaip kuriamos „Respublikos“ veikėjas: abstraktus individas ar lietuvis? Kas sudaro „Respublikos“ tautą: lietuviai ar „Lietuvos tauta“? Ar sėkmingai sukurta „Respublika“ laisvanoriškai taptų Jungtinių Europos Valstijų federacijos nare? Ar tokioje „Respublikoje“ galėtų laisvai vykti homoseksualų, transeksualų ar belyčių asmenų paradai? Ar šios „Respublikos“ piliečiai galėtų mėgautis dvigubos pilietybės teikiamais privalumais? Galiausiai, ar šios „Respublikos“ darbdaviai galėtų laisvai atsigabenti daug pigiau dirbančios darbo jėgos iš kitų „Respublikų“?
Konkretūs atsakymai į šiuos klausimus nupieštų pakankamai aiškų kuriamos „Respublikos“ paveikslą.
________________________
[1] Antanas Maceina. Tauta ir valstybė
[2] D. Kuolio kalba Kėdainiuose 2 dalis
[3] Antanas Maceina. Tautinis auklėjimas
[4] Pierre Manent. Demokratija be tautų: apie savivaldos pabaigą Europoje, p. 45
[5] Hannah Arendt. Žmogaus būklė, p. 48
maniau ir tebemanau, kad kritikuoti D. Kuolio idėjas ir bandyti jas “išvartyti” parodant kaip priešiškas tautiškumui ir lietuviškumui bei valstybei, yra tik bandymas iš š(…) atsipašau, išspausti sūrį.. ar ne laikas pagaliau baigti priešų paieškas ten, kur jų nėra ir VIENYTIS, kad ką nors padarytume, o ne trypčiotume vietoje??? nebent toks ir tikslas?..
gerbiu prof. Radžvilo idėjas, noriu Pro patrijos veikimą matyti kaip teigiamą ir reikalingą Lietuvai, bet nuolatinė “pagrindinio priešo” – D. Kuolio (!!!) kritika visiškai išjungia. atleiskite, bet nesuprantu. kur šuo pakastas. sutinku, kad galiu ko nors nežinoti, kokių nors veikiančių “povandeninių” srovių, o kas paaiškina? atrodo, Lietuvos kapo duobei kasti nebereikia nei prezidentės, nei seimo pastangų – labiausiai tam pasitarnaus TEISŪS IR TEISESNI. liūdna, žmonės, nebeįmanoma.
Lietuviai nemoka vienytis. Tai istoriškai įrodyta. Prieš praėjusius seimo rinkimus buvo daug bandyta jungtis, bet taip neįvyko. Manau, kad tarp tautininkų(prie jų aš priskiriu ir Pro Patrios žmones) ir D. Kuolio bendrakeleivių yra pasaulėžiūrų skirtumai. Vieniems svarbu Tauta, tautiškumas, o kitiems pilietis ir pilietiškumas. Jeigu būtų abiejų pusių geranoriškumas, galėtų jungtis “vardan Tos”. Deja. Matėme kas nutiko per rinkimus. Taip, manau, nutiks ir ateityje.
“pasaulėžiūrų skirtumų” galimybę aš suprantu – jie buvo, yra ir bus – visur ir visada, tačiau ar Tautos išlikimas nėra per didelė kaina? mane šokiruoja, jog tokie šviesūs žmonės (D. Kuolys, V.Radžvilas, Z. Vaišvila, kt.) to nesuvokia. jeigu visai pasiduočiau nevilties “konspiracijoms” sakyčiau, jog toks “nesuvokimas” nėra atsitiktinis, bet tai reikštų visišką vilties atsisakymą. aš vilties dar neatsisakau, todėl ir klausiu – kodėl? Lietuvoje daug “vienišų vilkų” – per daug.
Pritariu šiam komentarui. Taikliai. Manau pradžiai privalu Dariaus Kuolio idėjas suvokt iš esmės, pageidaujama tapt ne mažiau žinomu ir gerbiamu LT šalies autoritetu nei Darius. Tada kalbam, svarstom.. Gerbiu Pro Patria. Nuolat skaitau ir šį autorių. Pastebėjimas – politologijos mokslo tezėm persmelktus puikius teorinius straipsnius, kartais paįvairinkit ir kito kalibro parašymais, kuriuose žodžiai būtų vyniojami į plonesnę vatą. Patikėkit – bus kas padėkoja….Ir pabaigai – prašau patriotinių jėgų Vienybės.. Kitaip nėra šviesos tunelio gale… Su geriausiais linkėjimais.
Ant Kuolio negalima pykti, tai sovietų sąjungos produktas, sorošinių fondų peniūkšlis, politikas-nevykėlis,
pošlepetininkas. Stebiuosi, kad jis nesudalyvavo homikų parade, juk “Lietuvos tautos” išradėjui būtent ten vieta, nes tikslai ir sponsoriai yra tie patys.
Linkiu pasveikti.
zmones stebisi kodel tie “inetligentai” nesusitaria ir neveikia kartu. Matosi, kad neturi jokio supratimo- juk tas D.Kuolys ir yra pagrindinis GRIOVEJAS! 🙁
Mat jie “apverkia” praeitu metu rinkimu rezultatus. Taigi tas Kuolys ir viska padare, kad judejimas “Uz Teisinguma” ir ULL butu issprogdintas is vidaus. Kuolys visaip trukde vienytis ir vykde ATVIRA DESTRUKCIJA!
Deja, tie partiju vadukai, pervelai pamate Kuolio destrukcine veikla…
jau sakiau, kad nesuprantu, todėl ir klausiu. būkite malonus, rašykite faktais. “griovėjas”, “destrukcija” nelabai ką sako – maždaug taip galima pasakyti apie bet ką. tai ne pinklės ar koks suktas klausimas – tiesiog noriu suprasti.
tai jus bent Medalinsko paklauskit, o galit ir paciu ULL lyderiu 🙂
Gal kiek galvos prasviese ir akys atsimerks!
klausiu tų, kurie dalyvauja šioje diskusijoje ir sakosi žiną. jokių asmeninių ryšių su Medalinsku ar kitais galinčiais (norinčiais?) paaiškinti neturiu, tad belieka nardyti interento gelmėse. o kodėl Medalinskas turėtų žinoti? beje, man jis irgi atrodo gana padorus žmogus, bet turbūt irgi – iš “vienišų vilkų” – bent kokia padori gauja Lietuvoje nėra vertybė 🙂
Kuolys yra pilietinės visuomenės instituto direktorius. Minėtą institutą įkūrė sorošo atviros Lietuvos fondas ir adamkaus fondas. Kokios dar gali būti diskusijos apie to žmogaus pažiūras ir nuomones Lietuvos ir tautiškumo atžvilgiu? Jo veikla prieš rinkimus, gerai globalistų surežisuota, padarė savo – sugriovė ir sunaikino tautines organizacijas. Ar gali žmogus,šeriamas globalistų pinigais, būti savo šalies patriotu? Žinoma, kad ne. Ar dar kas nors abejoja?
“prašalaiti”, dėkoju, jog užsukote ir šį tą paaiškinote. žinoma, tai nėra labai konkretūs faktai apie Kuolio veikimą, kaip būtų, pvz. tokiais ir tokiais veiksmais sugriovė tokią ir tokią iniciatyvą, bet vistiek jau neblogai. iš jūsų paminėtų dalykų man svariausias atrodo vadovavimas institutui, kuris yra įkurtas Sorošo ir finasuojamas globalistų. globalistų rankos atveju tai reikštų, jog Kuolys yra kontroliuoti “abi puses” siekiančių paranoikų-globalistų “pozicijos opozicija” – kitais žodžiais, saldainis masėms, kuris saldus, bet alkio nenumalšins, tik trypčios vietoje. apie Sorošą dar pasidomėsiu atskirai, darytis išvadų neskubu. man abejonių kelia kabliukas, jog jis “buvo didžiausiu investuotoju dalyvaujant nesėkmingame bandyme pasipriešinti George W. Bush rinkimuose antrai prezidento kadencijai”. tai būtų pliusas, bet galbūt irgi – niekur nevedanti, kontroliuojama “pozicijos opozicija”?
Manau, kad skiriasi D. Kuolio ir Pro Patrios pasaulėžiūros. D. Kuolys daugiau remiasi Santaros Šviesos, tai yra liberaliomis idėjomis, o Pro Patria eina jau žinomų prieškario filosofų Antano Maceinos ir Stasio Šalkauskio keliais, kuriems svarbiausi kriterijai buvoTauta, tautiškumas, nacionališkumas, gi šie žodžiai dabar tapo nemadingi, senamadiški, net kai kam kenksmingi. Nacionalizmą prilygina fašizmui. D. Kuolys iškelia pilietį ir pilietiškumą, bet už tai jo negalime smerkti. Tai jo teisė ir mūsų visų teisė ką pasirinkti.
jau sakiau, kad “pasaulėžiūrinių idėjų” skirtumai galėtų (ir turėtų būti) atidedami į šalį, kai esančios pozicijoje valdžios daromi paskutiniai (esminiai) žingsniai Lietuvos naikinime. taip turėtų pasielgti protingi iš tiesų pilietiški ir patriotiški žmonės. jie to nedaro, kodėl? žinoma, kitas dalykas, jei reiklalas ne “pasaulėžiūroje”, o sąmoningame kenkime Lietuvai – tokiu atveju ir prie geriausio noro su Kuoliu nėra kaip vienytis. bet čia dar daug klausimų.
jus pasidomekite Kuolio veikla sunaikinant bandyma skleisti ir stiprinti lietuvybe Rytu Lietuvoje. Tai buvo Nepriklausomybes ausroje… pasekems dabar raiskome, kraujais sjaudydamiesi .
Be to, esu buves LZTI organizuotoje “diskusijoje”- tai Kuolys taip koneveike, niekino Lietuva, jos kultura ir istorija, kad net slykstu buvo.
Man irgi yra labai skaudu ir liūdna, kad mūsų mokslo vyrai nemoka aukotis, nemoka nugalėti savo ambicijų, perlipti per savo egojistiškąjį “aš”, bet taip yra. Dėl to laimi tie “šmikiai”, kurie nustekeno šalį. Stebiu ir Z. Vaišvilos konferencijas ir ką matau – ogi Zigmas dirba vienas. Ką tu vienas, žmogeli, padarysi? Reikia kelti, organizuoti tautą, o ne vaikščioti, kaip tas katinas po vieną.
>2013 08 29 10:13.
tai apie tokius dalykus iš esmės ir reikia kalbėti, o ne pigiai “vartyti idėjas”. faktais, kad visi suprastume ir žinotume kas vertas palaikymo ir ką daryti toliau.
Gali būti ir lietuvių tauta, ir Lietuvos tauta. Kadangi mūsų valstybėje vyrauja vietiniai gyventojai, priimtinesnė pirma sąvoka, bet kitur visai įprasta antroji, pvz. American nation. Nors ta amerikieičų tauta iš visur suvažiavusi, bet ji pilietiška ir patriotiška. Ką mes žinom, gal po kurio laiko ir mums reikės sakyti Lietuvos tauta, nes bus daug atvykėlių.
American nation – logiškas pavadinimas, bet tinkantis tik JAV. Pastaroji nėra tautinė valstybė. Būtent ji ir yra arčiausiai to, ka būtų galima pavadinti pilietine tauta arba pilietine bendruomene. Tai nėra europietiškas tautinės valstybės modelis. Dėl to JAV ir laikoma vos ne pirma pasaulyje tikrai modernia valstybe sukurta praktiškai “iš nieko” arba iš tautų katilo “viralo”, kaip ir rašo šito straipsnio autorius, vadinamų etninių bendruomenių samplaikos. Atrodo P. Stonis ir turėjo omenyje tai, kad lietuviai greitai taps mažuma savo valstybėje jei bus pasukta kosmopolitinės pilietinės visuomenės kūrimo keliu. Klausimas – ar to norima / reikia?
Atrodo P. Stonis ir turėjo omenyje tai, kad lietuviai greitai taps mažuma savo valstybėje
—————–
Kol valstybė už visuomenės daugumos lėšas dirbtinai, t.y. mokyklose mokydama nevalstybinėm kalbom, gamins nelietuvius = antilietuvius arba prieš Lietuvą dirbančius, tai tol toks pavojus išliks.
Dera:
1.nepripažinti Lietuvoje jokių grupių tautomis, nes Lietuvoje gyvena tik viena tauta – lietuvių, o visi kiti PRIVALO į ją įsijungti, o jei kas nenori, tai tas yra arba koks priešiškų valstybių šnipas (tokiam vieta prie sienos), arba žiūri kaip ką pasigrobus ir pabėgus – tokiam reikia užkirsti kelią;
2.jei kas nori lavintis ir, turėdamas kitakilmius tėvus – senelius, nepamiršti jų kilmės kalbos, tie gali lavintis savarankiškai, t.y. už savo, o ne už valstybės = visuomenės daugumos pinigus. Netgi, jei yra didelis noras, galima leisti jiems jų norimą kalbą mokykloje mokytis sustiprintai, BET VISAS MOKYMOSI PROCESAS PRIVALO VYKTI T I K VALSTYBINE KALBA, nes žmones reikia ruošti Lietuvai, o ne kitoms valstybėms.
manau, kad jau ilga laiką nebekuriame nieko – nei respublikos, nei tautinės valstybės – tik naikiname patys ir savo neveikimu kitiems leidžiame naikinti tai, kas apskritai dar liko iš mūsų bet kokios formalios valstybės. kada baigsis gerėjimasis savo intelektualiniais ir kitokiais pasiekimais – t.y. įvairaus lygio “grožio konkursai” ir prasidės darbas “vardan tos Lietuvos”? dar prisimename tekstą, kažkada vadintą “tautine giesme”? himnu jau nedrįstu pavadinti – kaip veidmainiškai skamba. kam tie žodžiai?
Dabar darbas vardan tos Lietuvos yra surinkti parašus referendumui. Baikime čia verkšlenti, rytoj turi išduoti parašų rinkimo lapus. Imkime ir pirmyn – jei pavyktų valdžiažmogius priversti paskelbti referendumą, įvyktų stebuklas – tautai būtų leista pagaliau kažką nuspręsti šitoje vadinamoje demokratinėje valstybėje…
parašus būtinai rinksim. tai, ko gero, yra džiugiausias pastarųjų savaičių visuomeninės iniciatyvos įvykis. bet tai yra žmonių, ne politikų ar šiaip šviesuomenės iniciatyva. o šviesuomenės organizuotų pastangų mums būtinai reikia – visi turime būti viena, kitaip nieko nebus. todėl kartais nori nenori tenka “paverkšlenti”, nes nebeįmanoma matyti vienišų vilkų staugimo, kai seniai reikia gaujos.
Pritariu, reikia užstaugti kaip tūkstantis vilkų Gedimino Geležinio Vilko sapne..
Keista, kad pretenduojantys į filosofus vis dar vadovaujasi žydomasoninėm “tiesom”, kur tauta yra suprantama bele kas, kas tik užsimano kuo pasivadinti, nežiūrint nei kur jis gyvena, nei kokios moralės (papročių ir tradicijų) laikosi ir t.t., ir pan.
Tauta yra TIK teritorinė bendruomenė, todėl Lietuvoje gyvena T I K viena tauta – lietuvių tauta (jokių kitų tautų žemių čia nėra buvę ir nebus!).
Iš čia pradedant matome, kad užtenka tik Lietuvoje visus palenkti lietuviškai tvarkai, t.y. Lietuva turi išlikti arba, kitaip sakant, ji turi būti visada lietuviška – kitaip ji jau nebus Lietuva.
Štai ką, manau, visada turėjo omenyje tokie žmonės kaip P.Gražulis ir jo šūkis “UŽ Lietuvą, vyrai!” turi tapti kelrodžiu.
Nereikia ieškoti jokių tautinių valstybių ar net kosmopolitinių – Lietuva turi išlikti lietuviška (jokia kitokia ji nebus Lietuva).
O jei kas namuose su seneliu kalbės kitaip, tai – nieko blogo, svarbu, kad visi:
1. dirbtų Lietuvai;
2. augintų jai savo vaikus;
2. gintų ją iki paskutinio kraujo lašo – kaip Tėvynę!
Todėl tie, kurie Lietuvoje nebegyvena, nėra ten Lietuvos pasiųsti dirbti Lietuvai, negrįš į Lietuvą, tie jau faktiškai nebėra lietuviai, nors lietuvių kilmė jiems išlieka. Bet per laiką, per kartas jie ten pereis į vietinę tautą.
Jo, toks straipsnis labai tinka diskusijai. Ypač kaip komentuoja bukumo atstovai. 🙂
Kodėl jums neparodžius pavyzdžio – kaip reikia komentuoti? 🙂
Amelija ir Nepolitikas – provokatoriai, jų darbas viską suvelti ir išversti į kitą pusę. Iš toli raudonuoja, mėlynuoja, stigmos ant kaktų dega….
“Griežtas” ir “TL” – tas pats. labai įdomus prisipažinimas mus aplankė šį rytą: https://alkas.lt/2013/08/28/z-vaisvilos-spaudos-konferencija-kam-lietuvoje-reikalingas-ambasadoriu-skandalas-tiesiogine-transliacija/?comments#comment-124060
pradėjau manyti, kad TL tai parašė veikiamas kokių vaistų:)
Nematau prasmės kažką rodyti. Aborigenai ir Lietuvoje – aborigenai. …„P.Stonis. Kuriame respubliką ar tautinę valstybę?“- idiotizmas. Jog – respublika (lot. Respublica, iš res- reikalas ir Publicus – visuomenine, pilietine ir t.t.) yra tik VALSTYBĖS VALDYMO forma….
Geriausiai kas yra kas parodo kovo 11-os eitynės ir atsiliepimai apie jas. Galite ir Kuolio atsiliepimus paskaityti, ten jis į gražią kalbą savo pažiūrų neįvynioja… Čia ne vieno Kuolio problema – daugelis dirba Vakarų ponams, kitaip neišsilaikytų šita sistema.
Džiaugiuosi, kad jau pradeda busti lietuvybės kibirkštėlė. Šaunuolis straipsnio autorius. Šaunu, kad ir komentatoriai – jau pradeda ieškoti istorinės tiesos. Bet… ko gero tik Lietuvių tautinio jaunimo sąjunga siekia tautiškumo klausimais šviestis visapusiškai. Tik jie vieninteliai, kaip supratau, yra skaitę mano knygą “Tautotyros etiudai”, kurioje pateikiau savo daugelio metų pamąstymus ir sukauptą informaciją, kas padaryta Lietuvoje, kuriant lietuvybės teoriją. Sprendžiu iš komentarų. Linkiu visiems sėkmės, gaivinant lietuviškąjį tautiškumą. Pagarbiai Ona Voverienė, Vilnius, 2013.08.28.
Nuoširdžiai dėkojame,kad dalinatės sukauptu neįkainuojamu turtu,kurį galėsime perduoti savo vaikams jie-savo.Tai palikimas per kartas perduodamas iš rankų į rankas iš minties- minčiai,iš pažinimo- pažinimui.
Jums linkime sveikatos,žmogiškojo nuoširdumo ir šilumos.
Pagarbiai.
šiuo klausimu man taip pat įdomi diskusija rasta čia: http://www.tiesos.lt/index.php/tinklarastis/straipsnis/tyrimas.-paulius-stonis-kuriame-respublika-ar-tautine-valstybe
labiau už viską norėtųsi (o Lietuvai – gyvybiškai reikėtų), kad tokio susiskaldymo nebūtų.
Čia tai bent! Nematantis itin ryškių žmogaus teisių pažeidimų (tokių kaip valstybės mastu valstybės valdžios organizuotas piliečių nekilnojamojo turto išvogimas ir žymios LR piliečių grupės genocidą primenančios to išvogimo pasekmės) posovietinės Lietuvos žmogaus teisių “gynėjas” pretenduoja į “Respublikos” atradimą. Net nežinau, ar verkti ar juoktis… Jeigu respublikos “atradinėtojai” paskaitytų anksčiau už juos aiškiai apibrėžusių valstybės ir respublikos esmę užsienio autorių kūrinius – tai bent žmones nejuokintų…
medus:
2013 08 29 09:46
“Griežtas” ir “TL” – tas pats. labai įdomus prisipažinimas mus aplankė šį rytą: https://alkas.lt/2013/08/28/z-vaisvilos-spaudos-konferencija-kam-lietuvoje-reikalingas-ambasadoriu-skandalas-tiesiogine-transliacija/?comments#comment-124060
pradėjau manyti, kad TL tai parašė veikiamas kokių vaistų:)
—————
Nors triskart atsakymą į šią tavo nesąmonę ištrynė, bet pakartosiu – perskaityk ten atsakymą tau: apsijuokei – su kuo tave ir tavo družbanus Alke sveikinu. 🙂
ne taip svarbu ,palyginus su KA DARO.Kazkaip nematau Stonio ar kitu buriant visuomene taip,kaip D.Kuolys.Parasineti,savim pasigrozeti-neuztenka.