Rugpiūčio 12-17 dienomis Švenčionių rajone, Dvarciškiuose Lietuvos Ramuvų sąjunga surengs kasmetinę jaunimo etnokultūros stovyklą kuri šiemet bus skirta Lietuvos tarmėms ir vadinsis „Mes ir tarmės“.
Savaitę truksiančioje stovykloje jaunimas susipažins su su gimtosios kalbos grožiu ir jos ypatingąja raiška – tarmėmis pasakose, kasdieniniame kalbėjime, priežodžiuose, patarlėse, dainose; išklausys paskaitų ciklą apie tarmes ir mūsų tautos dvasinį paveldą. Paskaitas skaitys žymūs etnologai, baltų kultūros tyrinėtojai: Gražina Kadžytė, Dainius Razauskas, Jonas Vaiškūnas, Jonas Trinkūnas.
Stovyklautojai bus mokomi įvairių Lietuvos regijonų dainų, veiks tradicinių amatų būreliai. Kiekvienas norintis galės pasigaminti žalvario papuošalą, nusivyti juostą, pasisiūdinti senovinius lininius marškinius ir net pasigaminti kankles ar būgną.
Rugpjūčio 15 d. stovykloje bus švenčiama Žolinė – viena seniausių lietuvių tradicinių švenčių. Ta proga bus užkurtas didysis Romuvos aukuras, bus atliekamos padėkos už žemės vaisius apeigos, skambės giesmės ir sutartinės Deivei Žemynai.
„Lietuvos Ramuvų sąjunga – pirmoji visuomeninė organizacija, pradėjusi rengti etnokultūrines stovyklas. Ramuvos stovyklos kasmet rengiamos jau nuo 1989 metų. Tapo įprasta, kad stovykloje kasmet svečiuojasi ir kaimyninių šalių jaunimas. Šiemet sulauksime svečių iš Latvijos, Baltarusijos ir Anglijos. Mes siekiame, kad mūsų protėvių paveldas taptų mūsų savastimi, praturtintų mūsų gyvenimą, padėtų mums išlikti savimi šiame vienodėjančiame pasaulyje. Kviečiame visus kurti darną pasitelkus savo tautos dvasinį paveldą“, – sako Lietuvos Romuvos krivis Jonas Trinkūnas, vienas iš jaunimo stovyklos rengėjų.
Jaunimo etnokultūros stovyklos MES IR TARMĖS
DIENOTVARKĖ
Švenčionių r., Sarių sen. Dvarciškių k.
2012 m. rugpjūčio 12-18 d.
12 diena, pirmadienis:
Atvykimo, įsikūrimo diena.
19 val. – Stovyklos atidarymas. Šventinė eisena, aukurų užkūrimas, stovyklos veiklų pristatymas, Saulės palydėjimas.
21 val. – Susipažinimas. Žolinės vainiko pynimas. Kalbinių šeimos istorijų vakaras prie aukuro: Tarmė yra dvasia.
22 val. – Vakaronė.
13 diena, antradienis:
8 val. – Saulės pasveikinimas – giesmės ir mankšta.
10 – 12 val. – Paskaita. G. Kadžytė. Tarmė – asmens tapatybės kortelė.
G. Kurila. Poezija Švenčionių – Mielagėnų tarme.
14 – 18 val. – Būreliai, praktiniai užsiėmimai. Juostų pynimo ir vijimo būrelis – vytinės, pintinės ir vytinės rinktinės juostos, austi mokins studentai iš Baltarusijos ir stovyklos vadovai, etnografinių draužių siuvimas ir kt.
20 val. – Saulės palydėjimas.
22 val. – Vakaronė.
23 va. – Tado Šidiškio naktinis žygis.
14 diena, trečiadienis:
8 val. – Saulės pasveikinimas – giesmės ir mankšta.
10 – 12 val. – Paskaita. GIK Leitgiris. Senovės baltų apranga.
J. Vaiškūnas. Kalba ir religija.
14 – 17 val. –Praktiniai užsiėmimai. Karybos mokymai būreliai: kovos kalavijais, kirviais ir kt. pažintis su baltų karių gyvenimo būdu ir malonus bendravimas.
21 val. – Saulės palydėjimas.
22 val. – Vakaronė. Muzikinės improvizacijos kluone. Sutartinių meditacija.
15 diena, ketvirtadienis:
8 val. – Saulės pasveikinimas – giesmės ir mankšta.
9 – 12 val. – Paskaita. D. Razauskas. Paplitusi obsceninė leksika ir jos kilmė.
14 – 16 val. – Būreliai, praktiniai užsiėmimai.
17val. – Žolinės šventė. Įšventimas į romuvius.
20 val – Saulės palydėjimas.
22 val. – Vakaronė.
16 diena, penktadienis:
8 val. – Saulės pasveikinimas – giesmės ir mankšta.
10 – 12 val. – Paskaita. J. Trinkūnas. Lietuvių religiniai dialektai.
14 – 17 val. – Būreliai, praktiniai užsiėmimai.
19 val. – Stovyklos dalyvių koncertas.
21 val. – Saulės palydėjimas, vakaronė.
17 diena šeštadienis:
8 val. – Saulės pasveikinimas – giesmės ir mankšta.
10 val. – Paskaita. V. Rutkūnas. Žemaitiško dainavimo ypatumai.
13 val. – Liepos palaiminimas.
14 – 17 val. – Būreliai, praktiniai užsiėmimai.
16 val. – Gojaus ir Ąžuolio palaiminimas.
17 val. – Stovyklos uždarymo apeiga.
21 val. – Saulės palydėjimas, vakaronė.
18 diena, sekmadienis:
Stovyklavietės tvarkymas, išvykimas.
_____________________________________________
Amatai:
· Leitgiris – karybos užsiėmimas.
· Žalvario darbai (S.Bagdonavičius).
· Medžio darbai – kanklės, būgnai (V. Rutkūnas).
· Krivulių meistras.
· Juostų vijimas.
· Siuvimas.
· Žvakių liejimas.
· Popieriaus karpiniai.
Stovyklos metu šeimoms su vaikais bus specialių vakarojimų ir užsiėmimų: lietuvių liaudies žaidimai, pasakų skaitymas prieš miegą, žaisliukų iš šieno pynimas ir kt.
Stovyklos rengėjai pasilieka teisę keisti stovyklos dienotvarkę.
Virginijaus Kašinkos videoprisiminimai iš 2012-ųjų Romuvos stovyklos:
Kur sakuolalis ten gegutela
httpv://youtu.be/ey4fJrtR_lI
Saulės palydėjimas:
httpv://youtu.be/jAPLx1liWVo
Vaizdai iš 2012-ųjų metų Ramuvos stovyklos „Darnos Ramuva“:
kraupus ir nekompetetingas pagonių siautėjimas. Kadžytė gal ir išmano apie tradicinę etiką, bet apie tarmes…zurnalistė užpališkė…juokinga. taip pat V. rutkūnas apie žemaitišką dainavimą – čia jau nebejuokinga…gal geriau tas inžinierius statybininkas kalbėtų apie šventviečių konstrukcijas, nes dainuodamas nevisada intonuoja, o ir moka 20 dainų žemaITIŠKŲ, O GAL DAR MAŽIAU.. Sėkmės paklydėliams tame košmare…