Paskutiniu metu Lietuvių tautinio jaunimo sąjungos tęstiniam projektui „Mūsų šaknys baltai“ Dieveniškėse žiniasklaidos dėmesio buvo labai daug. Iš pradžių buvo išpiltos marios purvo ir melo, paskui sekė premjero nusišnekėjimai, galiausiai tuo susidomėjo Rusijos URM ir paskelbė absurdišką pareiškimą. Mūsų organizacija vykdydama projektus neieškojo pigios reklamos, tačiau po visų šmeižtų mums tiesiog būtina apginti savo sąjungos ir paties projekto garbę, kad kitąmet galėtume tęsti šį labai reikalingą ir sėkmingą projektą. Esam paruošę pagrindus dvigubai didesnei stovyklai.
Šis straipsnis yra atsakas į prieš porą savaičių pasirodžiusį keistoką apžvalgininko Vladimiro Laučiaus pokalbį su istoriku ir politologu Vladu Sirutavičiumi.
Pačioje to keistoko interviu pabaigoje V.Laučius istorikui V.Sirutavičiui užduoda klausimą: „O kaip vertinate tautiškai nusiteikusių jaunuolių pokylius Šalčininkų rajone, per kuriuos draudžiama kalbėti slavų kalbomis ir skelbiama, kad čia baltų žemės, naudojant „Lietuva – lietuviams“ pobūdžio retoriką?
Į šį suktą klausimą V.Sirutavičius atsako nusistebėjimu, kad projektas vykdytas remiant valstybės institucijoms. Iš jo atsakymo galima suprasti, kad jei šitas projektas nėra skirtas kažkokiai mistinei integravimosi programai, tai yra pagrindo stebėtis kad jį valstybė rėmė. Va, išlindo yla iš maišo, kultūrinės baltų stovyklos vienijančios lietuvius ir latvius, ugdančios patriotizmą ir tautiškumą jokiu būdu negali būti finansuojamos iš valstybės ar ES fondų. Argi neprimena visa tai “šlovingų” sovietinių laikų, kai parama būdavo skirta internacionaliniam auklėjimui, visose pionierių ir komjaunuolių sąskrydžiuose būdavo ugdomas tarybinis pilietis, o buržuazinių nacionalistų (tautosakos rinkėjų, romuviečių, žygeivių, istorija ir paveldu besidominčio jaunimo) stovyklos ne tik kad nebuvo remiamos, bet už jų rengimą galėjai ir cypėje pasėdėti ar pas baltas meškas išvažiuoti. Šis straipsnis skirtas atsakyti į minėtame interviu iškeltas problemas, tačiau stengsiuosi apsiriboti tik tomis, kurios susijusios su mūsų stovykla, jos tikslais ir idėjomis.
Ponai V.Laučius ir V.Sirutavičius savo pokalbyje postringauja apie Lietuvos lenkų tautinę mažumą, girdi mes, lietuviai turime savo valstybę padaryti lenkams patrauklią, pateikti kaip skanų saldainį įvyniotą į gražų popieriuką ir parduoti, o gal tiksliau padovanoti minėtai mažumai.
O ar šie ponai nepagalvojo, kad tame krašte gyvena ir lietuviai, ne tik viena „išrinktoji“ lenkų mažuma? Ar V.Laučius buvo tose apylinkėse ir kalbėjo su vietiniais lietuviais? Ar žino kaip mūsų tautiečiai jaučiasi palikti likimo valiai, tiksliau ne likimo, o Lenkų rinkimų akcijos valiai? Kažkodėl tokiuose straipsniuose apie Vilniaus ir Šalčininkų rajonus rašoma kaip apie vien lenkų apgyvendintą arealą. O ar ponas istorikas V.Sirutavičius žino „Dieveniškių ašaros“ arba dar kitaip vadinamo „apendikso“ prijungimo prie Lietuvos, prie Šalčininkų rajono istoriją?
Ši apylinkė 1940 metais tik po milžiniškų vietinių lietuvių pastangų buvo prijungta prie Lietuvos. Jei ponas istorikas šito nežino, ar gali jis teisėtai vadintis šios garbingos profesijos atstovu? O jei žino, tai kaip suprasti jo nusistebėjimą, kad Dieveniškėse vyko baltų kultūrinė stovykla? Ar žino ponas istorikas ir jo kalbintojas, apie tai, kad apylinkėse dabar dar yra išlikę apie 20 proc. gyventojų, kurie oficialiai deklaruoja, kad yra lietuviai, kad vietiniai žmonės, nors ir užsirašę lenkais noriai leidžia savo vaikus į lietuviškus darželius ir mokyklas ir už tai yra rajono valdžios statytinių visaip persekiojami? Ar žino šie kosmopolitinių pažiūrų ponuliai, kad Dieveniškių bažnytėlėje prie altoriaus visada kabo Lietuvos tautinė vėliava?
Taip pat norėtųsi paklausti, kodėl ponas Vladimiras pažintinę kultūrinę stovyklą vadina „pokyliu“? Gal jis nelabai įsivaizduoja kaip gali studentai ir moksleiviai domėtis etnologija, kultūra, papročiais, nejaugi ponui Vladimirui jaunimas asocijuojasi tik su pokyliais?
Pirmiausiai visiems norėtųsi priminti, kad stovykloje dalyvavo garbūs profesoriai, poetai, kultūrologai, baltų religijos populiarintojai, latvių ir lietuvių kalbų lektoriai, klebonas, tradicinių baltų amatų meistrai ir viduramžių rūbų, ginklų ir karo meno rekonstruktoriai. Kodėl tame keistame klausime neminima, kad stovykloje rekomenduojama kalbėti tik baltiškomis kalbomis dėl geresnio jų įsisavinimo po paskaitų, o kažkodėl paminima tik tai, kad nerekomenduojama kalbėti slavų kalbomis, ištraukiant taip tą faktą iš konteksto ir panaudojant tautinės nesantaikos kurstymui? Ir galų gale, kodėl kalbama apie Šalčininkus ne kaip apie Lietuvos dalį, o kaip apie kažkokį uždarą lenkų apgyventą getą į kurį atvykti latviams ar lietuviams yra tabu?
Ar supranta ponai politologai, kad Lietuvos lenkų problemos glūdi ne Vilniuje, ne Šalčininkuose ar Dieveniškėse, šios problemos gimsta Varšuvos politikų kabinetuose. Būtent Lenkijos valstybinių institucijų lėšos skiriamos kelti ir palaikyti lenkų problemas, kad neduokdie pietryčių Lietuvoje neatgimtų lietuvybės daigai, kad neduokdie prieš keletą kartų polonizuoti lietuviai neprisimintų savo baltiškų šaknų. Kas galėtų paneigti, kad iš milžiniškų Lenkijos vyriausybės skiriamų lėšų polonizacijai ir separatizmui užsienyje palaikyti, nenubyra ir tokiems istorikams ir politologams? Gal ne veltui ponas V.Sirutavičius straipsniui nusifotografavo prie prieštaringai vertinamos ir „Stalino saulę“ atvežusios poetės Salomėjos Nėries biusto? Gal dalis mūsų intelektualų jau ruošiasi vykti į Varšuvą parvežti Vilnijai ir visai „mužikiškai“ Lietuvai „Sikorskio poniškos kultūros saulės“?
Julius Panka, LTJS pirmininkas
Išsiskalaukit muilu burnas ir smegenis visi, kas niekinat lietuvybę ir tautą.
Geras atsakymas, Juliau! Dar parašyk apie maorius ir kengūras premjero galvoje.
Nereikėjo iš viso tokio punkto apie slavų kalbas – tai tik leidžia priešininkams kabinėtis ir sugalvoti tai ko nebuvo.
Ką Jūs sakote ponia avinauskiene. Štai didieji Lietuvos pseudoistorikai ir visi jie prasideda raide B: Bumblauskas, Baranauskas, Baronas, Butkus. lyvis
Na, S.Nėries tai nederėjo čia minėti – kai kam iki jos plaukti ir plaukti, bet … nedaplaukti.
O Volodiai, matyt, vis leningradietiški atsiminimai neduoda vis ramybės?
Todėl ir pavaidina vis vos ne kosmopolitą, nors dažnai , kada nori, tai puikiausiai sugroja kaip tikras lietuvis.
Dėl S. Neries faktas lieka faktu, kad Ji važiavo parvežti “Stalino saulės” žinoma vadovėliuose retai tas minima, o ir mokytojai nelabai tą sako.
Skaičiau vienos tamstos komentarą, kad lituanizacija Dieveniškėse vykdyta, o ne polinizacija. Vėl gi manau, kad ginčytinas faktas ir ganėtinai skystas. Siūlyčiau gerbiamajai K. Apanavičiūtei pakeliaut po tuos kraštus ir pakalbint žmones apie Armijos Krajowos siautėjimus, o tada teigti tokį iš piršto laužtą ir absurdišką faktą.
Apie K.Apanavičiūtę patarčiau neblevyzgoti: ji yra Lietuvos šachmatų rinktinės narė, todėl jos intelektualinis lygis garantuotai yra aukštesnis, nei tamstos.
Amen.
Dėl S. Nėries.
Absoliuti dauguma tuometinės Lietuvos visuomenės tikėjosi iš TSRS geresnio gyvenimo nei prie Smetonos
Ir jį gavo.
Tos nuomonės šalininkai ir buvo nuvykę į Maskvą.
Jie, manau, nežinojo apie stalinistų darbus. Tai galime pastebėti ir S.Nėries nuotaikose.
Todėl tas, kuris Lietuvos meno genijų – S.Nėrį – ryžtasi pulti yra tiesiog pusdurnis.
Bernardas Šo taip pat nežinojo…
Jis tik buvo vienas iš to ideologijos IR metodologijos, lyg netyčia, kūrėjų/šalininkų/vykdytojų…
Lygiai kaip ir Salomėja Nėris, kuri, neabejoju, kad žinai, gyvenimo pabaigoje ir pati tai suvokė. Ir tai žymiai sutrumpino jos gyvenimą. Klausimas – su NKVD pagalba, ar be?
Tovarišč “tikras lietuvis”, ką rodo tavo zapiskos?
Po kam taviškių nužudytų žydelių auksas?
Ar dar rideni nužudyto žydelio kaukolę? 🙂
Tai kiek jūsiškiai nububino niekuo nekaltų žydelių?
Kur dabar ta kaukolė, apie kurią užsiminė Bernardinuose komentatorius Jerichono Rožė?
Bereikalo beldiesi, aš ne psichiatras. Kreipkis į specialistus, jei manai, kad tau dar galima padėti.
Tu vėl apie save.
Su kuo ir sveikinu. 🙂
Jei eisi miegot – nusiimk baretę.
Išvertus į lietuvių BARETĖ – galėtų būti – baro barmenė.
Tad ne taip pasakiau. Turėtų – Jei eisi miegot – PAsiimk baretę.
Man gražiausios baretės – Bernelių užeigoj.
Kartais užeinu alaus 0.3 L – 4 Lit.
Jie berečių nenusiima, nes galvoja, kad tai – nimbas. 🙂
Visi nori būti – KAŽKUO.
Pati Lenkija ir dabar save vadinantys lenkais – tai asimiliuoti baltai – apie pusę Lenkijos teritorijos. Bet tai įvyko per tūkstantmetį įsigalint krikščionybei. Todėl jau dabar čia prasideda psichologija: labiausiai nekenčiama savo buvusių protėvių, ypač kada keletą šimtmečių lietuviai Lenkijos valdomos informacijos buvo niekinami. Atsiskyrę nuo savo šeimos taip pat labai nekenčia savo buvusių artimųjų. Aš stebiuosi mūsų pseudolenkų tokiu užsispyrimu ir maišytos, negražios lenkų kalbos vartojimu, kai susidarė sąlygos grįžti prie savo protėvių kalbos: skambios, seniausios euroindų grupės kalbos – lietuvių kalbos.
Stiprybės Lietuvos patriotams.
Lenkų arogancinis – kultūrinis džydbybiblijinis, todėlei ir savo priegimčia egoistininis – autoritarininis, lenkų trajektuojamas Lietuvon krikščionizmas – visų pirma griauna LT tautiškumą, – a. a. aiškiai suvokiant, anot čia tokio Vilmio, kad mūsų Tautiškumas yra svarbiau už Valstybingumą.
Tad, lietuviai – džydkrikščionys, labai labai laikas keistis…, nors dar labai labai norisi su vėliavomis džydpaklūpoti.
Pasitaisau – oregancinis – turėtų.
Tovarishch “tikras lietuvis”, kur tavo tandemas su tovarishch “Vilmantas Rutkauskas”? Kiba stalus Latvių gatvėje į skirtingus kambario kampus perstatėte? Baikit tuos vaikiškus žaidimus, vistiek jūsų vieta toje pačioje parašoje…
Tu čia vėl apie save – su kuo ir sveikinu. 🙂
super straipsnis,didinkit stovyklas ,palaikysim kaip galesi…labiausiai reikia tokiu kaip jus..aciu aciu aciu
INFORMACIJA: LIETUVOJE NĖRA LENKŲ TAUTINĖS MAŽUMOS,YRA LIETUVOS
LENKŲ BENDRUOMENĖ IR LENKIJA.Teisiškai Lietuvoje
negali būti įvardinta “lenkų tautinė mažuma”.Yra Lietuvos lenkų
bendruomenė.. Lenkija yra lenkų valstybė,todėl Lietuvoje negali būti
lenkų tautinės mažumos,kaip ir Lenkijoje negali būti lietuvių tautinės mažumos.Čia prasideda pusiau neraštingų politikų
sukčiavimas,provokacijos.Tomaševskiai drąsiai manipuliuoja
antilietuviškais stereotipais,sušaudė lietuvišką Draučių kaimelį.Lietuviai ,lyg medžiojami tetervinai,nereaguoja į
pasiutlenkių siautėjimą Rytų Lietuvoje..20 Vilniaus lenkiškos
okupacijos ir 50 rusiškos okupacijos metų gerokai išplovė lietuviams
smegenis.Būtina uždrausti tautinius partijų pavadinimus(lenkų rinkimų akcija,rusų aljansas).Buvę okupantai tyčiojasi iš tetervinais tapusių lietuvių.Arvydas
Damijonaitis
INFORMACIJA: Pasaulyje nėra analogo lietuviškai kvailystei – valstybė išlaiko 80 lenkiškų mokyklų. Lietuvoje yra LENKŲ,RUSŲ,ŽYDŲ BENDRUOMENĖS,KARAIMŲ IR TOTORIŲ TAUTINĖS MAŽUMOS. Lietuvoje nėra “lenkų tautinės mažumos”. Kremlius (Gruzijos pavyzdys) būtų seniai įvedęs kariuomenę “lenkų tautinei mažumai” “ginti”. Pasaulyje nėra analogo lietuviškai kvailystei – Lietuvos valstybė išlaiko 80 lenkiškų mokyklų,neigiančių Lietuvos įstatymus. Lenkiškas mokyklas privalo išlaikyti lenkų bendruomenė. Buvę okupantai neturėtų turėti privilegijų.
Lietuviu Tauta dekinga Josifui Stalinui ir Raudonajai Armijai uz Vilniaus sugrazinima. Tie sudlenkiai 1918 metais isvare is Vilniaus krasto musu brolius rusus raudonarmiecius ir imperialsitiskai isitvirtino Vilniuje ir jo kraste. Lenku sutve laikesi iki 1939 metu. ir stai Josifas Stalinas lietuviu tautos gelbetojas susitvarke su lenkais ir grazino mums Vilniu. Lietuviai su dziaugsmu sutiko raudonaja armija.
http://www.youtube.com/watch?v=j_9Cx-PbxVU
šAUNUOLIS, PANKA. PATAIKEI Į DEŠIMTUKĄ. DŽIAUGIUOSI.