Pirmadienis, 2 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

V.Mikailionis. Hiperborėjai – tai mes, baltai?

Valovas Mikailionis, www.alkas.lt
2010-12-23 11:30:57
6
Vaclovas Mikailionis | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Inga Baranauskienė | asmeninė nuotr.

Vaclovas Mikailionis | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.
Vaclovas Mikailionis | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Įprasta manyti, kad hiperborėjais graikai vadinę mitinę tautą, gyvenusią kažkur anapus šiaurės vėjo Borėjo. Jie atseit gyvena palaimintame krašte, kuris nepasiekiamas nei pėsčiomis, nei laivais. Daug šiaurės tautų bandę savintis šią išminčių krašto garbę, tačiau įrodyti, kur jis esąs nepavykdavę. Ir vis dėlto, atrodo, įmanoma įrodyti ne tik, kad tai reali tauta, bet ir apibrėžti jos buvimo vietą. Hiperborėjai turėję gyventi prie rytinių Baltijos jūros krantų, t.y. mūsų, baltų, teritorijoje. Prielaidas taip teigti leidžia Herodoto „Istorija“ (IV kn., 32–35 fragmentai).

Istorijos tėvas į šiaurę už skitų tarp kitų tautų, kurias istorikai ir, ypač kalbininkai, dažniausiai priskiria baltų protėviams, įvardinti ir hiperborėjai. Pasak Herodoto, juos minėjo jau Homeras ir Heziodas.

Dovanos Apolonui 

Nustatyti hiperborėjų vietą padeda Herodoto perteikiamas deliečių pasakojimas. Jiems hiperborėjai kasmet siunčia „dovanų aukas, įrištas į kviečių šiaudus“. Šias dovanas „vienos gentys perdavinėja kitoms tolyn į vakarus iki tolimiausios vietos – Adrijos“. Į vakarus – taigi iš rytų ar šiaurės rytų!

Pasekime tolesnį šių dovanų kelią į Delo salą, į Apolono šventyklą: „iš čia (t.y. nuo Adrijos pakrančių) jos siunčiamos į pietus: pirmiausia iš visų helenų jos patenka pas dodoniečius“.

Priminsime, kad Dodonė, vietovė Epyre, garsėjo seniausiu ir greta Delfų svarbiausiu orakulu. Čia žynės pranašaudavo pagal šventojo ąžuolo lapų šlamesį. Šventykla stovėjo atokiame kalnų slėnyje, o pats orakulas minimas jau „Iliadoje“ ir „Odisėjoje“.

Toliau dovanos Apolonui keliauja per visą žemyninę Graikiją į Euboją, iš pietinio jos smaigalio uosto Karisto plukdamos jūra į Teną, o teniečiai – į Delą, į nedidelę salą Egėjo jūroje, kur buvo svarbiausia Apolono kulto vieta.

Pasak Herodoto, anksčiau šias aukas lydėdavę ir patys hiperborėjai. „Pirmą kartą hiperborėjai pasiuntė su aukomis dvi merginas, kurias deliečiai vadina Hiperoche, kitą – Laodike. Jas lydėjo penki hiperborėjai – tie, kurie dabar vadinami perferėjais (t.y. pernešėjais) ir Delos saloje labai gerbiami. O kai pasiųstieji negrįžo, hiperborėjai labai išsigando, nes pamanė, kad pasiuntiniai gali kiekvieną kartą negrįžti. Todėl jie pradėjo nešti savo aukas, įrištas į kviečių šiaudus, pas kaimynus, kad šie jas perduotų tolyn savo kaimynams“.

Beje, pats Herodotas žino, kad ir trakės bei peonės aukas Artemidei deda įrištas į kvietinius šiaudus. Bet aukos į Delo salą Apolonui ir jo dvynei seseriai Artemidei anaiptol nesiunčiamos nei trakų, nei peonų moterų. Šios dovanos į Delą atkeliauja iš šiauriečių, ir tik jie čia labai gerbiami.

Kapai prie šventyklos

„Dele mirusių hiperborėjų merginų atminimui deliečių vaikinai ir merginos kerpasi plaukus: merginos prieš ištekėdamos nusikerpa kasas, apvynioja jas apie verpstę ir nunešusios padeda ant jų kapo“. Jų kapas, patikslina Herodotas, yra Artemidės šventovėje, kairėje pusėje, šalia auga alyvmedis. Savo plaukus panašiai aukoja ir vaikinai.

Delo gyventojai tvirtina, kad per tas pačias gentis anksčiau „atkeliavusios kitos dvi merginos – Argė ir Opidė. Pastarosios atnešusios Ilitijai (t.y. deivei, globojusiai gimdyves ir susijusiai su Apolono kultu) auką už greitą ir lengvą gimdymą. Argė ir Opidė, sako, atvykusios su dievais“. Ar tik nebus šie dievai pati Artemidė ir jos brolis dvynys Apolonas, kuris pusmetį praleidžiąs pas hiperborėjus ir kasmet sugrįžtąs pasikinkęs gulbes? Tarp kitko, Argei ir Opidei ne tik giedami senoviniai himnai, bet ir ant aukuro sudegintų gyvulių šlaunų pelenus išbarsto ant jų kapo, kuris yra už Artemidės šventyklos į rytų pusę netoli kėjiečių vaišių menės.

Gaila, kad Herodotas nenurodo, kas tos aukos, įrištos į kviečių šiaudus. Manau, galima daryti gana tvirtai pagrįstą prielaidą, jog tai turėjo būti gintaras. Juk būtent Baltijos gintaras nuo Sembos pakrančių buvo gerai žinomas ne tik Graikijoje, bet ir Egipte, Asirijoje, Babilone ir kituose senovės civilizacijos centruose. H. Schliemanno atkastuose Trojos griuvėsiuose irgi jo rasta. Iš skaidraus gintaro buvo daromi papuošalai, o neskaidrus deginamas kaip smilkalai, taip, beje, darė prūsų žyniai ir daug vėliau. Taigi Apolono šventykloje šie smilkalai taip pat turėjo labai praversti.

Gintaro kelias

Jeigu ši prielaida pagrįsta, tuomet galima nurodyti ir hiperborėjų, kaip tautos ar genties, geografinę vietą. Nuo Adrijos jūros pakrantės, kur vėliau bus įkurtas garsusis gintaro prekybos centras Akvilėja, pasukę į rytus, persikėlę per Dunojų, peržengę perėją – vadinamuosius Moravų vartus, Vysla patenkame prie Baltijos pietryčių pakrantės, kur ir aptinkame aukų Apolonui siuntėjus hiperborėjus, tikriausiai Sembos gyventojus.

Taigi šis gintaro kelias turėjo egzistuoti jau mažiausiai nuo Heziodo laikų, t.y. nuo VIII a. pr .m. e. Jis vėl labai suaktyvės, kai romėnai pradės juo gabenti gintarą. Stebina ne tik šio kelio ilgaamžiškumas, bet ir tai, kad visoje Europoje turėjusi būti labai didi pagarba Apolonui. Juk kasmet aukos jam iš vienų genčių rankų buvo rūpestingai perduodamos kitoms iki pat Adrijos jūros ir toliau per visą Graikiją iki pat Delo salos. Ir atrodo, kad šis „paštas“ nebuvo sutrikęs per ištisus šimtmečius ir … tūkstantmečius.

Nauji lenkų archeologų tyrinėjimai Vyslos žemupyje atvėrė neįtikėtinai turtingas ir senas gintarų radimvietes tarp Vyslos ir Nemuno žemupių. Jų amžius siekia 2500 t.m.pr.m.e, t.y gerokai senesnis nei iki šiol manyta. Tai buvo ne tik radimvietės, bet ir šimtai gintaro apdirbimo dirbtuvių, rasta daugybė tuomet pagamintų gintaro papuošalų – tarp jų diadema, Perkūno kirvelis (labris) ir t.t. Per 20 metų ištirta tik 5% gintarinių plotų, uždengtų storu durpių sluoksniu. Gintaras buvo išgabenamas „Gintaro keliu“ į pietus.

Gali kilti klausimas, kodėl šių aukų į Delą nesiųsta tiesiausiu keliu, pavyzdžiui, per Dnestrą-Tyrą ar Dneprą-Boristenį iki Juodosios jūros ir toliau tiesiog per Egėjo jūrą? Tikriausiai vengta susidūrimo su priešiškai nusiteikusiais ir šį kelią kontroliavusiais karališkaisiais skitais. Juk ir pats Herodotas teigia: „Apie hiperborėjus nieko nepasakoja nei skitai, nei kiti tų kraštų gyventojai.“ Todėl natūralu, kad ryšiams su Apolono šventykla šiauriečiai pasirinko nors ir aplinkinį, bet saugų ir patikimą kelią.

Taigi baltų tautų ryšiai su graikais turėję būti labai seni. Jie palaikyti per visą Europos žemyną, pasitelkus draugiškas tautas ir gentis. O pabaigai reikėtų užminti dar vieną kalbinę mįslę: ką galėtų reikšti Argė ir Opidė? Galbūt tai tiesiog šauniosios mūsų merginos Algė ir Upytė?

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 6

  1. Kalvis says:
    14 metų ago

    Spėlioju: jeigu šitokiu būdu atsirado Algė ir Upytė, tai žodis “padugnė” atsirado iš žodžio podonok (pod Donom – po Donu guliajet kazak molodoj rus.) Tą žodį kazokai galėjo atnešti jodami į Kražių skerdynes.

    Atsakyti
  2. Landūnas Neuras says:
    14 metų ago

    O žinote, jog tokio miesto LONDON pavadinimas yra kilęs iš žodžio LANDYNĖ :))))

    Herodotas – galbūt – GALBŪT – ir minėjo baltus, bet tada – GREIČIAUSIA – tai gali būti tik NEURAI.

    Atsakyti
    • Jonas Vaiškūnas says:
      14 metų ago

      Aha Londonas – Landynė buvo, o Berlynas – vieta kur mūsiškiai praėję linus pabėrė, vėliau paėjėję pribarstė ir ryžių – Paryžius, pakui perbrido per vandenis ir įkūrė Britaniją su Landyne. Tai čia su tuo viskas aišku.

      Atsakyti
      • Žygeivis says:
        12 metų ago

        Dėl Berlyno vardo kilmės nevertėtų pernelyg ironizuoti – labai gali būti, kad jis iš tikrųjų yra baltiškos kilmės.

        Atsakyti
  3. nebebus rodomas says:
    14 metų ago

    Dnestrą-Tyrą ar Dneprą-Boristenį…Herodotas sumaises savo rastuose upes, vienoj vietoj taip jas vadina, o kitoje ir daug tikslesneje su atstumais tarp upiu ir ju ilgiais jas vadina taip – Dnepra-Geras, o Dnestra-Boristenis…tad nereiketu klaidinti zmoniu kaip ir Chrono-Priegliu bei Rubono-Nemunas atvejais, jokiu budu Chronas nera Nemunas, Nemunas yra Rubonas, kaip ir Dnepras yra Gero/Geras upe

    Atsakyti
  4. nebebus rodomas says:
    14 metų ago

    o vardai Artuma, Lyteja ir Upelenas kaip ir Tauruja bei Taurija yra musu kalbos dovana Spartiems ir Atejunams, ka veliau ir Ramus Lediniai pasiskolino…negi neaisku kodel Graiku, Lotynu ir Lietuviu kalbos tokios panasios bei miestai ir vardai kilimo is tos pacios prasmes zodziu?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Seimas
Lietuvoje

Šią savaitę Seimas išklausys Prezidento metinį pranešimą

2025 06 02
Atnaujintas kelias | sumin.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Prasti keliai ne tik vairuotojų galvos skausmas

2025 06 02
Vilniaus viršūnių susitikimas | alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Vilniaus viršūnių susitikime – dėmesys gynybai (nuotraukos)

2025 06 02
Degalinė | pixabay.com nuotr.
Lietuvoje

Verslas praso valdžios apsaugoti nuo azijietiškų degalų klastočių

2025 06 02
Gintautas Paluckas
Lietuvoje

Liberlų frakcija kviečia Gintautą Palucką

2025 06 02
Policija | policija.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Birželį numatyti policijos patikrinimai

2025 06 02
Panevėžio paplūdimys
Gamta ir žmogus

Panevėžio paplūdimiai jau laukia poilsiautojų

2025 06 02
Automobilių statymas Neringoje
Lietuvoje

Nuo birželio – rinkliava už automobilių statymą Nidoje

2025 06 02

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Alvydas Butkus apie Z. Vaišvila. Kur mus vedate?
  • Šnipas apie Rusijos „Perl Harboras“: susprogdinti bombonešiai, sąmyšis Maskvoje ir Stambulo derybų kortos
  • +++ apie Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį
  • taiva apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Šią savaitę Seimas išklausys Prezidento metinį pranešimą
  • Prasti keliai ne tik vairuotojų galvos skausmas
  • Vilniaus viršūnių susitikime – dėmesys gynybai (nuotraukos)
  • Verslas praso valdžios apsaugoti nuo azijietiškų degalų klastočių

Kiti Straipsniai

Tautadienio rengėjos

Lietuvoje kviečiama švęsti Tautadienį – dažniau puoštis tautiniais ir baltiškais rūbais

2025 05 21
Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

2025 05 10
Ilgių šventimas Romuvos kaime Dvarciškiuose | D. Greičiūno nuotr.

D. Greičiūnas. Ilgių šventimas Romuvos kaime Dvarciškiuose

2024 10 27
Kaune – XVI tarptautinė vaikų ir jaunimo folkloro šventė „Baltų raštai 2024“ | ktkc.lt nuotr.

Kaune vyks XVI tarptautinė vaikų ir jaunimo folkloro šventė „Baltų raštai 2024“

2024 10 01
Rudens lygiadienis 2024 | Rengėjų nuotr.

Kviečia Rudens lygiadienio ir Baltų vienybės šventė Kernavėje

2024 09 03
Išskirtiniai archeologų tyrimai: įrodyta, kad bronzos amžiaus Kukuliškių bendruomenė apdirbo gintarą | mokslolietuva.lt nuotr.

Išskirtiniai archeologų tyrimai: įrodyta, kad bronzos amžiaus Kukuliškių bendruomenė apdirbo gintarą

2024 07 12
Rasos Kernavėje 1969 m. | Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Liudviko Ruiko nuotr.

G. Jokimaitis. Rasos šventė Kernavėje 1967m.

2024 06 27
Žiemos saulėgrįža 2023 | Romuvos archyvo nuotr.

Romuvos apeigų grupė „Kūlgrinda“ kviečia kartu švęsti Žiemos saulėgrįžą

2023 12 12
Gitanas Nausėda sveikina Edgarą Rinkevičių | lrp.lt, E. Dačkaus nuotr.

Prezidentas pasveikino Latviją 105-ųjų nepriklausomybės metinių proga

2023 11 18
Akademiko E. Jovaišos knyga „Aisčiai. Radiniai“ | Alkas.lt nuotr.

Seime – paroda „Aisčių pasaulis ir jo atspindžiai“ bei akademiko E. Jovaišos knygos „Aisčiai. Radiniai“ pristatymas

2023 11 08

Skaitytojų nuomonės:

  • Alvydas Butkus apie Z. Vaišvila. Kur mus vedate?
  • Šnipas apie Rusijos „Perl Harboras“: susprogdinti bombonešiai, sąmyšis Maskvoje ir Stambulo derybų kortos
  • +++ apie Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį
  • taiva apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • Naiviam klaustukui apie Rusiškos „derybos“: reikalavimas pasiduoti
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis

V.Rutkūnas. Lietuvių laimės kelias (I)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai