Sekmadienis, 13 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

V. Kavolis. Krikščionybė ir komunizmas

Vytautas Kavolis, www.alkas.lt
2024-12-22 08:00:00
4
Vytautas Kavolis | wikipedija.org nuotr.

Vytautas Kavolis | wikipedija.org nuotr.

Ištraukos iš straipsnių, rašytų 1960–1990 m., rinkinio: V. Kavolis. Laisvės kultūra. Sudarė Darius Kuolys. [Leidimo vieta nenurodyta]: Odilė, 2023, p. 59–60, 92–5, 121–122, 162.

Agresyvumas gali būti represuojamas arba pačiam individui nepakeliant savo neapykantos intensyvumo, arba bijant prarasti kieno nors „meilę“, parodžius savo agresyvumą. Psichodinaminis konservatizmo šaltinis tuo būdu paprastai būna baimė: arba savo paties polinkių (iš čia galbūt kyla politinė „reakcija“, kaip, pavyzdžiui, fašizmas), arba kitų „meilės“ praradimo.

Konservatorius psichologiškai yra labai priklausantis nuo kitų; jo asmenybė nėra vidiniai išsilaisvinusi iš vaikiško priklausomybės nuo tėvų santykio. Tik suaugusiam konservatoriui jo tėvus pakeičia kokie nors funkciniai ekvivalentai, turį tos pačios autoritetinės ir emocinės reikšmės kaip mažam vaikui jo tėvai.

Didžiausias pavojus būti šitaip suinfantilintoms gresia religijoms, tarp jų įskaitant ir komunizmą.

Grynai politiniu požiūriu, šitoks vyksmas bažnytinėms organizacijoms suteikia galios. Bet grynai religiniu požiuriu, jis sugriauna religinių bendruomenių moralinius pagrindus. Neatsitiktinai komunizmas įsivyrauja tose Europos šalyse, kur religinės organizacijos buvo politiškai galvojančios – Italijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje.

Komunizmas reikalauja suinfantilinto, emociškai priklausančio ir intelektualiai primityvaus žmogaus. Tuo tarpu krikščionybės tikslas, visai priešingai, yra moraliai autonomiškas individas. Bet kai bažnytinės organizacijos pasiduoda politinės galios pagundai, jos pagamina tą patį žmogaus tipą kaip ir komunistų partija, kuri šiai galios pagundai yra už visas organizacijas labiausiai pasidavusi.

Krikščionybės perversija paruošia moralinius pagrindus komunizmui. Vakarų civilizacijoje niekas kitas jų paruošti nė negalėjo.

***

Bandydami atvirai žvelgti į lietuvių tautos istoriją, negalime išvengti dviejų prievartinių dvasinių revoliucijų palyginimo. Komunizmas buvo Lietuvon atneštas tiek pat kruvinai, – proporcingai imant, gal net mažiau kruvinai, – kaip savo metu krikščionybė.

Abstrakčiu moraliniu kriterijumi vertinant, krikščionybė, prievartos keliu atnešta, užsitarnavo būti prievartos keliu komunistų ir naikinama. Konkrečiu žmogišku kriterijumi vertinant, krikščionybė šiandien yra daugelio intymiosios egzistencijos dalis, ir todėl jos naikinimo niekuo negalima pateisinti.

Bet kas, jei komunizmas prievartos keliu tiek lietuvių tautoje (arba bent kurioje jos dalyje) įsigalės kaip krikščionybė? Ar turėtume teisę jį naikinti?

Nėra rusiškojo imperializmo atneštas komunizmas labiau svetimas šiandienio lietuvio dvasiai negu vokiečių imperialistų kadaise neštoji krikščionybė buvo svetima lietuviui pagoniui, su Gediminu tikėjusiam, kad visų tautų dievai lygiai gerbtini.

Abu tikėjimai jų priverstinio įvedimo metu buvo lygiai svetimi. Abu ėjo ne apaštalavimo sugestyvumu, bet imperijos galia.

Reikėjo, apskritai kalbant, penkių šimtų metų Lietuvoje krikščionybei humanizuotis. Nepriklausomybės laikotarpyje, kaip tarpusaviai religijų santykiai ir netikinčiųjų traktavimas liudija, krikščionybė Lietuvoje dar nebuvo žmoniškumo pasiekusi.

Lietuvoje tik komunizmas, pavertęs ją kankinių religija, galutinai humanizavo krikščionybę, – ir šiandien ji Lietuvoje gina žmogaus integralumą, ir jos likimas jaudina žmogų visur. Bet gali būti, kad netrukus turėsime klausti: kiek truks, kol Lietuvoje humanizuosis komunizmas?

***

Manau, kad toks istorinėje perspektyvoje bus ir komunistinio tikėjimo likimas: jis neišliks gyva jėga ten, kur bus įprievartautas. Kiekvienas istorinis sąjūdis neša su savimi visą savo istoriją, ir jo perversijos palieka trūnyti jo vizijų pamatuose ir kada nors pabunda, šaukdamos iš gėdos.

Visuose idealuose, kurie buvo nežmoniškomis priemonėmis ginti, amžinai palieka, sumišęs su idealo šviesa, ir priemonių nešvarumas. Todėl visi idealai dviprasmiški.

Nors Šiaurinėje Amerikoje krikščionybė išliko švaresnė negu Europoje, pati amerikiečių tauta nei savo sąžinėje, nei pasaulio akyse negali atsipalaiduoti nuo išnaikintų indėnų, nuo jėga importuotų, į koncentracijos stovyklas panašiose plantacijose laikytų ir beatodairiškai eksploatuotų negrų hipotekos. Šių nusikaltimų dvasia ir neleidžia Amerikai (šiandien ištikimiausiai laisvės gynėjai) sėkmingai vadovauti laisvajam pasauliui, o jos intelektualus verčia abejoti savimi.

Lietuvių tauta tokios hipotekos neturi. Ji jokių svetimųjų nėra išnaikinusi ir su niekuo visoje savo istorijoje nėra elgusis blogiau kaip su saviškiais.

***

Bažnytinio imperializmo kultūra XX amžiuje, šalia religinės, yra įgijusi ir sekuliarinę formą sovietų komunistų partijoje.

***

Kur tik užsimenama apie „tikėjimą“ ir „netikėjimą“, automatiškai, kaip ir XIX amžiuje, prileidžiama, kad tikėjimas sutampa su bažnytine religija ir kad nereliginių tikėjimų negali būti. Bet jei tikėjimą apibūdintume kaip ištikimybės, darbo, meilės ir kritiškumo intersekcijos taškus, tai jo gali būti ne mažiau žmonėse, kurie su organizuota religija neturi nieko bendro, negu tuose, kurie uniformuotai skuba su ja „susitaikyti“.

Sibire žuvusiųjų minėjimai apgaubiami vienos religijos skraiste, juose oficialiai dalyvauja tik jos dvasiškai, – tartum tarp ištremtųjų nebūtų buvę šiai religijai nepriklausančių ar jų kančios būtų mažesnės ir nereikalingos viešai prisiminti.

Parengė Dainius Razauskas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V. Kavolis. Ankstyvoji lietuvių kultūros modernizacija
  2. V. Kavolis. XIX a. Lietuvos kultūros simbolinė struktūra
  3. V. Kavolis. Metafizinis teatras
  4. M. Nargėlaitė. Tautinis judėjimas: gundymas krikščionybe
  5. G. Burneika. Kodėl Judo-krikščionybė? (video)
  6. V. Bagdonavičius. Senoji baltų religija ir krikščionybė Vydūno žvilgiu
  7. V. Kavolis. Represyvioji sistema lietuvių kultūroje
  8. „Aktualioji istorija“: Kaip išplito krikščionybė Europoje? (video)
  9. Z. Zinkevičius apie būsimą knygą „Lietuviai. Praeities didybė ir sunykimas“
  10. G. Žilys: Gyvų tautų globalizuoti neįmanoma (video)
  11. R. Jasukaitienė. Atsigręžus pasiklausti kelio
  12. M. Kundrotas. Sąmokslas prieš baltuosius?
  13. V. Sinica. Litvinizmas ir baltarusių problema
  14. D. Razauskas. Tegul saulė Lietuvoj tamsumas prašalina
  15. D. Vaitkevičienė. Visuomenė be dvasinio metmens neturi ateities

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 4

  1. Tautvytis says:
    7 mėnesiai ago

    Vytauto Kavolio „bažnytinio imperializmo” mintis artima Platono „Valstybėje“ 588c užmegztai minčiai, kad žmoguje grumiasi trys cerberio galvos–jėgos. Nukirsti vieno galvą – nukirsti visas. Tuo atveju kai viršija ne proto galva, o geismo, tada žmogus grumstą į vergovę.

    Atsakyti
  2. Jonasj says:
    7 mėnesiai ago

    Pastebėjau, kad ir krikščionybė ir komunizmas yra vienas į kitą panašūs. ne vien tuo, kad tai yra dvasinės ideologijos. Jos panašios savo išvadomis, panašumu kasdieniniame gyvenime. Visiems žinomi Dešimt dievo įsakymų. Taip pat žinomas ir moralinis komunizmo statytojo kodeksas. Ką teigė savo mokymuose dievo įsakymai, tai priimtina ir komunistų kodekse. Išeitų, kad seniai buvo žinoma, kaip visuomenėms vystytis ir gyventi sėkmingus gyvenimus, Bet, pasirodo, to nepakanka. Visoms visuomenėms reikalinga tam tikra prievarta, kad šių nustatytų taisyklių būtų laikomasi.

    Atsakyti
    • +++ says:
      7 mėnesiai ago

      Taip. Ir kiti tą pastebėjo. Ispanijos komunistų vadas Koroljo tai tiesiai pasakė 1970 m. eurokomunistų suvažiavime.

      Atsakyti
  3. Klaustukas says:
    7 mėnesiai ago

    Ar tik tie patys Dievo išrinktieji neturi tris galvas: kriksčionybę, komunizmą ir kapitalizmą ? Dabar pasaulio vienvaldystės projektas paremtas visų triejų simbioze ?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

UNESCO sesijoje Lietuva pristatė paveldo apsaugos pokyčius | vstt.lrv.lt nuotr.
Kultūra

UNESCO sesijoje Lietuva pristatė paveldo apsaugos pokyčius

2025 07 12
Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą pusmetį patikrino 25 įmones, įstaigas
Kalba

Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą pusmetį patikrino 25 įmones

2025 07 12
ES švelnins toksiškų, vėžį sukeliančių medžiagų naudojimo kosmetikoje apribojimus
Gamta ir žmogus

ES švelnins toksiškų, vėžį sukeliančių medžiagų naudojimo kosmetikoje apribojimus

2025 07 12
Kauno meras Visvaldas Matijošaitis
Lietuvoje

Liberalas prašo Seime tirti Kauno mero ryšius

2025 07 11
Atgimimo aikšte Klaipėdoje | klaipeda.lt nuotr.
Lietuvoje

Darbai Klaipėdos atgimimo aikštėje juda į priekį

2025 07 11
Mopedas
Lietuvoje

Siūloma mopedų vairuotojams laikyti praktikos egzaminą

2025 07 11
„Bitė“
Lietuvoje

Laikinai neveiks kai kurios „Bitės“ paslaugos, ryšys nesutriks

2025 07 11
Raminta Popovienė
Lietuvoje

Dėl valstybinių brandos egzaminų liberalai kviečia ministrę

2025 07 11

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimvydas apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA
  • jo apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
  • Reikia STOP ženklo apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
  • LDK istorija klastojama? apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Kaip atpažinti DI sukurtą tikrovišką vaizdą?
  • Tyrimas atskleidė, kas lietuviams suteikia daugiausia saugumo
  • Kas labiausiai kenkia mūsų apsauginiam odos sluoksniui?

Kiti Straipsniai

Tarptautinis Baudžiamasis Teismas ir agresija Ukrainoje

J. Vaiškūnas. Tarptautinis teismas atsisako persekioti agresorius?

2025 07 12
Bendras salės vaizdas

Z. Tamakauskas. Svarbiausius klausimus turi spręsti Tauta, o ne Konstitucinis Teismas

2025 07 12
lietuvių kalbos mokymas tautinių mažumų mokyklose

V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai

2025 07 12
D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

2025 07 11
A. Medalinskas. Dronas iš Baltarusijos ir civilinė sauga: ar Lietuva turi kur slėptis?

A. Medalinskas. Dronas iš Baltarusijos ir civilinė sauga: ar Lietuva turi kur slėptis?

2025 07 11
PAPILDYTA">
G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA

2025 07 11
J. Vaiškūnas. Diena kai pabunda miegantys broliai

J. Vaiškūnas. Diena kai pabunda miegantys broliai

2025 07 10
Partizanų vadas Adolfas Ramanauskas-Vanagas

Teismui perduota byla dėl A. Ramanauskui–Vanagui atminti skirto paminklo išniekinimo

2025 07 10
Rasti 6 partizanų palaikai Jūžintuose

Rasti 6 partizanų palaikai Jūžintuose

2025 07 10
Delta Akvaridai, meteoras, meteorai

J. Vaiškūnas. Liepos danguje – Sietyno ir Jupiterio sugrįžimas bei meteorų žybsniai

2025 07 09

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimvydas apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA
  • jo apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
  • Reikia STOP ženklo apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
  • LDK istorija klastojama? apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 5‑oji diena (VI) PAPILDYTA
  • Mikas apie Z. Tamakauskas. Svarbiausius klausimus turi spręsti Tauta, o ne Konstitucinis Teismas
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Šviesos

Kalėdiniai apšvietimai: grožis ar nemigos priežastis?

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai