Šeštadienis, 11 spalio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kūrėjai

D. Kuolys. Sirvydo žodynas – tiltas iš LDK į modernią Lietuvą

Darius Kuolys, www.facebook.com, www.alkas.lt
2025-09-17 23:47:07
20
Anykštėnai kviečia vilniečius rugsėjo 18 d., ketvirtadienį, 16.30 val., Vilniaus šv. Jonų bažnyčioje prisiminti Konstantiną Sirvydą

Anykštėnai kviečia vilniečius rugsėjo 18 d., ketvirtadienį, 16.30 val., Vilniaus šv. Jonų bažnyčioje prisiminti Konstantiną Sirvydą | Alkas.lt koliažas

       

Viešąją nuomonę formuojantiems ekspertams neigiant senojo Vilniaus lietuviškumą, anykštėnai kviečia vilniečius rugsėjo 18 d., ketvirtadienį, 16.30 val., Vilniaus šv. Jonų bažnyčioje prisiminti – lietuviškame Vilniuje gyvenusį, lietuvišką Vilnių ir Lietuvą kūrusį Konstantiną Sirvydą.

Būtent Sirvydas, jo darbai, buvo tas tiltas, sujungęs XVI amžiaus lietuvių intelektualus Abraomą Kulvietį, Martyną Mažvydą, Mikalojų Daukšą su XIX šimtmečio lietuvių kultūros kūrėjais Simonu Daukantu, Dionizu Poška, Simonu Stanevičiumi – taigi Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Respubliką su modernia Lietuva.

Kvietimas į šį ketvirtadienį, rugsėjo 18-ąją, 16.30 val., Vilniaus šv. Jonų bažnyčioje vyksiantį Konstantino Sirvydo paminėjimą
Kvietimas į šį ketvirtadienį, rugsėjo 18-ąją, 16.30 val., Vilniaus šv. Jonų bažnyčioje vyksiantį Konstantino Sirvydo paminėjimą | Rengėjų nuotr.

Būtent Sirvydas tęsė Daukšos ir Merkelio Giedraičio lietuviškos Lietuvos programą.

Apie 1620-uosius Vilniaus universiteto spaustuvėje išleistas, vėliau pertvarkytas ir 1631-aisiais perleistas, netrukus – 1642 ir 1677 m. vėl pakartotas, pagaliau dar ir 1713-aisiais išspausdintas Sirvydo lietuvių kalbos žodynas su lotyniškų ir lenkiškų žodžių atitikmenis normino ir tobulino lietuvių kalbą – darė ją tinkamą vartoti visose visuomenės gyvenimo srityse.

Lietuvių kalba čia iškyla ne tik kaip valstiečių žemdirbių, bet ir kaip intelektualinio bei politinio gyvenimo kalba, kuria galima ir dera svarstyti filosofijos, teologijos, politikos klausimus.

Palyginę Sirvydo žodyno skirtingų metų leidimus, pamatysime, kaip stropiai to meto intelektualai formavo tautos lietuvišką kalbinį pasaulį.

Atkreipkime dėmesį vien į politinį žodyną. Jau 1620-ųjų leidime pateikiamos lietuviškos sąvokos valstybei ir jos skirtingoms formoms, svarbiausioms valstybinėms institucijoms ir pareigybėms, administraciniams vienetams įvardyti: karalystė; kunigystė (kunigaikštystė); valdžiojimas, viešpatystė (valstybė, valdovo valda); bendrystė, visiškystė, visatinė (respublika); sueiga (seimas); susiėjimas (seimelis); Karalius; Karalienė; Karaliūnas (karalaitis); karalyčia (karalaitė); Kunigaikštis; Kanclerius; hetmanas, kariavedys (etmonas); vaivada; skarbo ažuveizdėtojas (iždininkas); pylėjas (taurininkas); sekretorius; vaitas; ažuveizdėtojas (seniūnas); tiesastatys (įstatymų davėjas, leidėjas); vaivadystė (vaivadija); šalis (pavietas); vaitystė (vaito administruojama teritorija); ažuveizdystė, starostystė (seniūnija).

1642-aisiais pasirodžiusiame, Jono Jaknavičiaus redaguotame, leidime ne viena politinė sąvoka tikslinama, lietuvinama, atsisakoma dalies sinonimų, pats politinis žodynas reikšmingai išplečiamas. Respublika vadinama tik vienu žodžiu – Visotimė (beje, taip pat siūloma vadinti ir visuomenę, bendruomenę: Pospolitość / Communitas, universitas, unum corpus / Visotimė), etmonas – tik Kariavedys, seniūnija – tik Ažuvazda. Seimas jau vadinamas Susiėjimu iš karalystės, seimelis – Susiėjimu iš šalių (pavietų), iždininkas – Ažuveizdėtoju pinigų visotimės, taurininkas – paragautoju gėrimo ir valgyklos (valgio).

Pateikiami ir 1620-ųjų leidime nebuvę kitų valstybinių institucijų bei pareigūnų lietuviški pavadinimai: Senotas (senatas); Senotaras (senatorius); tribunalas (tribunolas, aukščiausias teismas); žirginykas, žirginyčios valdžiotojas (žirgininkas); Vietinykas valgyklanešio (stalininkas). Atsiranda anksčiau nebuvę lietuviški žodžiai: laisvė (pakeitė liuosybę, valnystę); įstatymas (pakeitė tiesą); ženklas, žymė karalystės, bajorystės (pakeitė herbą).

Duodamas ir LDK herbo Vyčio lietuviškas pavadinimas – Vaikytojas. Pateikiama net „gero politiko“, „gero respublikos tvarkytojo“ sąvoka: Polityk dobry / Vir administrandae Reipublicae peritus civilis / Geras ažuveizdėtojas visotimos. Duodamas lietuviškas įstatymų leidėjo pavadinimas: Prawodawca / Legis lator, dator, scriptor legum / Tiesastatys, tiesadavys.

Iš visumos išsiskiria 1642-ųjų leidime išplėtotas žodynas, skirtas kultūros dalykams, knygos, raštijos pasauliui įvardinti: Knyginyčia, knyginė kamara (biblioteka); Tavoras knyginis (knygynas); pardavėjas knygų; Knygų apdarytojas (knygrišys); Knygos tiesų, veikalų (teisės aktų knygos); Metinės knygos (metraštis, kronika); Knygos nuotartinės (gėdingos, nešvankios knygos, paskviliai); Rašytojas (ir raštininkas, ir knygų rašytojas); Historijos rašytojas, historiarašys (istorikas), Giesmė Kareivių (karo daina); Nuliūdusi giesmė (trėnas). Atrasime ir į lietuvių kalbą išverstus lotyniškus terminus traditio – padavimas; artes liberales – išleistiniai, mokslai viežlivi (laisvieji mokslai, menai) ir net parasita ars – Mokslas pilnapenybos (parazitinis, tuščias mokslas).

Trečiojo (1642 m.) „Trijų kalbų žodyno“ leidimo pratarmė: „AD STVDIOSAM IVVENTUTEM“ (Mokslingam jaunimui)
Trečiojo (1642 m.) „Trijų kalbų žodyno“ leidimo pratarmė: „AD STVDIOSAM IVVENTUTEM“ (Mokslingam jaunimui) | wikimedia.org nuotr.

Reikšmingų žinių suteikia ir 1642-aisiais perleisto Sirvydo žodyno lotyniška pratarmė, greičiausiai parašyta Jaknavičiaus ir dedikuota studijuojančiam jaunimui (Ad Studiosam Iuventutem). Joje žodynas nusakomas kaip studijoms skirtas ir pačios akademinės jaunuomenės „pageidaujamas veikalas“. Minima, kad naujas žodyno leidimas esąs pataisytas, patikslintas, kad jo išleidimui pritaręs pats Akademijos rektorius. Taigi žodynas pristatomas kaip Vilniaus universiteto bendro darbo, bendrų pastangų kūrinys.

Giedraičio ir Daukšos programos įgyvendinimo darbams priklausytų ir Sirvydo postilė „Punktai sakymų“ – pirmoji intelektualams skirta lietuviška knyga. Jos pirmą dalį autorius dedikuoja Vilniaus vyskupui, Lietuvos primui Eustachijui Valavičiui ir išleidžia Akademijos spaustuvėje 1629-aisiais.

Jėzuito Sirvydo parašyta lotyniška dedikacija gerokai santūresnė už Daukšos Postilės lotynišką dedikaciją vyskupui Giedraičiui, tačiau akivaizdžiai su ja susišaukia. Kaip ir Giedraitis, Valavičius skelbiamas esąs lietuviškos knygos įkvėpėjas – tad jam dera šią knygą „prie tėviškos krūtinės priglausti ir sušildyti“. Sirvydas su Vilniaus vyskupu, kaip Daukša su Žemaičių vyskupu, sieja „tėvų kalbos“ atgaivinimą ir jos vartojimo išplėtimą: lietuviška postilė, pasak jos autoriaus, turinti „paskatinti mokytis šios kalbos menkiau lietuvių kalbą mokančius […] dieviško žodžio skelbėjus šioje šventoje Avidėje ir Vilniaus vyskupystėje“.

Tam, „kad jiems būtų lengviau mokytis tėvų kalbos“, Sirvydas sakosi pažodžiui išvertęs lietuvišką tekstą į lenkų kalbą. Reikšminga dedikacijoje ne kartą vartojama „tėvų kalbos“ (Patria lingua) sąvoka: ji į vieną bendruomenę sujungia ir Akademijos profesorių, ir Vilniaus vyskupą, ir šią kalbą primiršusius vyskupystės kunigus, ir visus jų aiškinamo Dievo žodžio klausytojus.

Kaip Daukša Giedraitį, taip ir Sirvydas Valavičių pabrėžtinai vadina ne tik vyskupu, bet ir senatoriumi. Senator Amplissime (Aukščiausiasis Senatoriau), – kreipiamasi į Vilniaus vyskupą dedikacijoje. Valavičiui linkima ilgo gyvavimo ne tik Bažnyčiai, bet ir Tėvynei. Taigi rūpintis „tėvų kalba“, ją globoti Valavičius prašomas ne tik kaip vyskupas, bet ir kaip pirmasis Lietuvos senatorius, kaip valstybės vyras. Įsidėmėtina, kad Sirvydas iš savo postilės ragina mokytis ne vien buitinės, bet ir intelektualios – filosofinės, religinės – lietuvių kalbos.

Pačioje Sirvydo postilėje gyva, sodria lietuvių kalba svarstomi ne tik sudėtingi religijos, filosofijos, bet ir politikos klausimai. Ne viename pamoksle nuo žmogaus prigimties, žmogaus ir Dievo santykių pereinama prie socialinio teisingumo, luomų sugyvenimo, valdovo rinkimų, valdovui būtinų dorybių, valdovo ir valdinių bendradarbiavimo ir kitų temų aptarimo. „Punktams sakymų“ būdinga aštri visuomenės kritika. Juose keliamos luomų solidarumo, piliečių teisinės lygybės, valdovo atitikimo savo pareigoms, politinę galią turinčių žmonių ypatingos atsakomybės už visuomenę ir kitos idėjos, svarstytos tuo metu ir kitakalbėje LDK raštijoje. Kaip ir Mažvydas, Daukša, Sirvydas reikalauja iš kilmingųjų pagarbos ir atjautos paprastiems žmonėms, teisių visiems valdiniams.

LLTI svetainės „Šaltiniai“ nuotraukose – Sirvydo žodyno ir „Punktų sakymų“ viršeliai.

Priedai:

1. Nepaprastai įdomi LRT ekspertinė tezė, neigianti lietuvių egzistavimą senojoje Lietuvoje. Paskelbta prieš du metus, bet iki šiol LRT erdvėje nė mažiausių abejonių ir kitų nuomonių nesulaukusi: „Dar nebuvo [Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje] lietuvių, kaip dabar suprantam, nebuvo baltarusių – tai buvo tiesiog rusėnai… Ir tiek vieni, tiek kiti save vadino lietuviais.“ Žr. „Vilnius priklauso Baltarusijai“: politologas įvertino Baltarusijoje populiarios litvinizmo teorijos radikalumą. 

2. Prieš dvejus metus mano išsakyta nuomonė apie tą ekspertinę LRT tezę:

3. Seniai seniai, dar 1989-aisiais, Valentinos Paukštelytės sukurta laida apie Konstantiną Sirvydą. Važiavome tąsyk prie Dabužių ieškoti Sirvydų kaimo ir atradome paskutinį jo gyventoją: LRT „Kultūros metraščiai. Konstantinas Sirvydas“.

4. Kolegos Liudo Jovaišos dabartiniai patikslinimai, primenantys dailėtyrininkės Marijos Matušakaitės ir istoriko Pauliaus Rabikausko įžvalgas:


Autorius yra literatūrologas, kultūros istorikas, pirmasis atkurtos Lietuvos respublikos kultūros ir švietimo ministras

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. D. Kuolys. „Lietuva 2050“ – visa, ką išgali lietuviškos galvos?
  2. D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)
  3. D. Kuolys. Apie lituanizacijos numitinimą
  4. D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  5. D. Kuolys. Nusiginklavimas (I)
  6. D. Kuolys. Depersonalizacija, arba Встретимся у Матушки
  7. D. Kuolys. Apie senųjų lietuvių „Gyvenimo Knygą“
  8. D. Kuolys. Ar tikras rūpestis nacionalinės kultūros gyvybe?
  9. D. Kuolys. Lietuvos praeitis lietuviškai: Motiejaus Strijkovskio „Kronika“ grįžta į namus
  10. D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (II)
  11. D. Kuolys. IN CIVITATE NOSTRA VILNA,1323 m.: Karaliaus Gedimino laiškų šviesa ir perspektyva
  12. D. Kuolys. Žygimanto Augusto gimnazija verčiama tarnautojų kabinetais: kas laukia taip „vadybinamos“ Lietuvos?
  13. D. Kuolys. Nusiginklavimas (III)
  14. D. Kuolys. Nusiginklavimas (IV)
  15. A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 20

  1. Manau says:
    3 savaitės ago

    Ačiū. Nepaprastai reikalingas ir prasmingas straipsnis.
    Gal tik lrt ,,ekspertus” rašyčiau kabutėse. Ir ne tik čia.

    Atsakyti
  2. skt. says:
    3 savaitės ago

    Straispnyje nepaminėtas vienas lietuvių raštijos pradininkų Stanislovas Rapolionis ( 1485-1545), pirmasis Biblijos vertėjas į lietuvių kalbą, gimęs prie Eišiškių, dabartiniame Šalčininkų rajone .

    Atsakyti
    • skait. says:
      3 savaitės ago

      Beje, Stanislovas Rapolionis buvo reformacijos pradininkas Vilniuje.

      Atsakyti
  3. +++ says:
    3 savaitės ago

    Tokie žmonės kaip Kuolys turi vadovauti Lietuvos televizijai.

    Atsakyti
    • Manau says:
      3 savaitės ago

      Mielai pritarčiau. Manau, ir dauguma.

      Atsakyti
    • P.Skutas says:
      3 savaitės ago

      Manau, kad galėtų vadovauti ir visai LRT arba jos Tarybai. Apskritai keistinas ir pačių žurnalistų rengimas. Žurnalistas visų pirma turi būti atitinkamos srities specialistas. Dabar – kokią sritį bepaimsi – visur tik lėkštas siaurų partinių interesų reiškimo politikavimas. Istorijos, teisės žinojimas yra valstybės pamatas, tačiau asmenų kapitaliai tas sritis išmanančių LRT programose nesigirdi, kokią sritį bepaimsi – vien tik partinių interesų voliojimo kalbos. Mažiau to lėkšto partinio “voliojimo”, daugiau dalykinio plano, analizuojančių kalbų. Taigi Kuoliui tapus LRT vadovu derėtų gelbėti LRT programas, būtent, pirmiausiai minimomis prasmėmis.

      Atsakyti
  4. Kažin says:
    3 savaitės ago

    Tikrai maža sakyti – “įdomi”, veikiau ji vadintina nusikalstama Lietuvos valstybės istorijai, LRT ekspertinė tezė, neigianti lietuvių egzistavimą senojoje Lietuvoje: „Dar nebuvo [Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje] lietuvių, kaip dabar suprantam, nebuvo baltarusių – tai buvo tiesiog rusėnai… Ir tiek vieni, tiek kiti save vadino lietuviais.“
    Tad išeina, kad yra atvirkščiai negu kalbotyros mokslo nustatyta, kad – slavų kalba atsirado iš lietuvių kalbos pakraščio tarmių, tezė sakytų, kad lietuvių kalba yra atsiradusi iš slavų kalbų. Taigi LRT ekspertų Lietuvai pasakyta tapačiai, ką – Putinas Ukrainai sako, kad ji – “Ruskij mir”. Tai, ar šios LRT ekspertų tezės dvasia nėra tapusi persmelkta visuomeninės LRT programa Lietuvos, lietuvybės istorijos klausimais? …

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      3 savaitės ago

      Kaip kultūros istorikas, parašęs nepolitinę knygą “Istorija pareinant į Lietuvą”, pritariu P. Skuto mintims, kad “dabar – kokią sritį bepaimsi – visur tik lėkštas siaurų partinių interesų reiškimo politikavimas. Istorijos, teisės žinojimas yra valstybės pamatas, tačiau asmenų kapitaliai tas sritis išmanančių LRT programose nesigirdi”. Todėl irgi manau, kad “Kuoliui tapus LRT vadovu derėtų gelbėti LRT programas, būtent, pirmiausiai minimomis temomis”.

      Atsakyti
    • taiva says:
      3 savaitės ago

      Gal laida “Stonkus tiesiogiai” labiausiai atspindi LRT visuomeninę misiją? 🙂 Juolab šiemet LRT biudžetas išaugo berods iki 80 milijonų eurų.

      Atsakyti
  5. Vilna says:
    3 savaitės ago

    Iš tikrųjų Lietuvos istorijai pirmiausiai buvo ir yra būtinas kapitalus mokslo darbas nušviečiant žodžio “rusėnas” kalbinę ir istorinę kilmę, ypač jo radimąsi, (ne)giminystę su žodžiu “rusas”, ar ‘rutheni’ nėra visai kitos negu ‘rusėnas’ reikšmės liet. žodžio lotyniškas užrašymas ir t.t. ir pan? Tai Lietuvos mokslo nėra atlikta, visuomenė liko neapšviesta. Kodėl taip atsitiko – dėl neišmanymo ar tos nelemtos lenkiškos dvišalystės interesų? Dabar atitinkami “ekspertai”, naudodami “rusėno” sąvoką jiems reikalinga prasme, iš tikrųjų lietuvių (baltų) gimtosiose žemėse “apgyvendindami” rusėnus, “gamina” atitinkamas tezes ir propaguoja antilietuvišką politiką. Deja, tie “ekspertai” visuomenei lieka paslaptyje, Kuolys kas jie tokie – neįvardija.

    Atsakyti
    • Manau says:
      3 savaitės ago

      Tikrai aktualu. Ypač šiandieniniame kontekste.

      Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      3 savaitės ago

      >Vilna
      Knyga “Istorija pareinant į Lietuvą” apima mūsų tautos istoriją, pradedant ją ledynmečiu ir baigiant šių dienų mūsų lietuvių tautos istorijos aktualijomis. O nepolitinė yra ji todėl, kad nei prie vienos Prezidento nuotraukos, įskaitant ir Jo Ekscelenciją Gitaną Nausėdą, nėra nurodytas partiškumas.

      Atsakyti
      • Vilna says:
        3 savaitės ago

        Su ta istorijos dalimi nors nuo ledynmečio iki “parėjimo” derėtų supažindinti ir platesnę visuomenę. Tai, galbūt, atlikti galėtų Alkas.lt, patalpinant ją dalimis portale. Na vien ko vertas Dovinės akmuo su sfinksų runomis užrašytais, gali būti, kad net prieš 10 tūkst. metų, dar šiandien lietuviui suprantamais jo kalbos žodžiais. Tai mokslo ir Lietuvos istorijos vertybių vertybė, tačiau visuomenėje, platesnėje viešumoje, turizme apie tai tylu.

        Atsakyti
        • Tikrai taip says:
          3 savaitės ago

          Įdėti čia tekstą, bet būtų gerai ir įgarsinti. Nemažai žmonių net ir naktimis mielai klausytų skaitovo.

          Atsakyti
        • Vilnai says:
          3 savaitės ago

          stai kaip Kuolys Sirvydo myletojas pries kelis metus isverte zodi Ruthenorum :
          „Dievo malone lietuvių ir rusų karalius, Žiemgalos kunigaikštis ir valdovas“: „Dei gratia letphinorum ruthenorumque rex, princeps et dux Semigallie“.
          (Is Gediminne laisko)
          verkti norisi ….

          Atsakyti
          • Vilna says:
            3 savaitės ago

            Iš tikrųjų, – „krisk ir negyvas būk“, kai “letphinorum ruthenorumque” parašyme lotynų kalba nematomas kaip iš tikrųjų reiškiantis – vieno daikto iš dviejų lietuviškų šaknų žodžių sudarytas, juos pagal lotynų gramatiką jungiant, pavadinimas. “Atrandamas” tarp jų nesantis ir logiškai negalimas jungtukas – ‘ir’ bei ‚ruthenorumque‘ perskaitomas kaip atskiras kitos tautos – ‚rusų‘ – pavadinimą reiškiantis žodis. Akivaizdu, kad ‚ruthenorumque‘ yra iš lotynų ‚rutheni‘, kuris. manytina, yra liet. žodžių ‚raitenis, raitelis, ruitelis‘ lotyniškas užrašymas ir pagal lotynišką gramatiką – pasidarytas žodis, galintis atitikti lietuvių žodžių ‚raitija, raitininkija‘ reikšmę. Tokiu atveju “letphinorum ruthenorumque rex” verstina – „lietuvių raitininkijos karalius“.
            Taigi Gedeminne laiško laikų lotyniškasis ‚ruthenorumque‘ su dabartinio žodžio ‚rusas, rusų‘ reikšme nieko bendro negalėtų turėti. Tai, kad raitininkystė – žirgininkystė lietuvių, bajorijos gyvenime buvo svarbi, abejonių istorikams nekyla. Tad laikyti, kad lot. rutheni Gedimino laikais reiškė ‚rusas‘ dabartine prasme vargu ar būtų pagrindo. Veikiau – laiške pasakyta, kad Gediminas buvo suvienytos lietuvių genčių raitininkijos karalius bei pagal kilmę žiemgalių kunigaikštis ir vadovas (princas). Iš to ir tampa aišku, kodėl be kovos Gediminui pakluso visa rusų žemes valdžiusi lietuviška raitininkija.

    • sakykime teisingai says:
      3 savaitės ago

      Ruthenorum ir Pruthenorum ….o ne rusija ar p-rusija…

      Atsakyti
  6. Kuoliui says:
    3 savaitės ago

    Your comment is awaiting moderation
    1 sekundė ago
    stai kaip Kuolys Sirvydo myletojas pries kelis metus isverte zodi Ruthenorum : „Dievo malone lietuvių ir rusų karalius, Žiemgalos kunigaikštis ir valdovas“: „Dei gratia letphinorum ruthenorumque rex, princeps et dux Semigallie“. (Is Gediminne laisko) verkti norisi ….

    Atsakyti
  7. socialdemokratų politika? says:
    3 savaitės ago

    “Seimas atmetė konservatorių siūlymus dėl tautinių mažumų ugdymo 2025-06-17 15:59 / šaltinis: ELTA Seimas po pateikimo atmetė konservatorių frakcijos siūlomas pataisas dėl tautinių mažumų ugdymo valstybine lietuvių kalba.
    tv 3.lt/naujiena/lietuva/seimas-atmete-konservatoriu-siulymus-del-tautiniu-mazumu-ugdymo-n1429241

    Atsakyti
    • Manau says:
      3 savaitės ago

      Reikėtų pradėti nuo sąvokų įstatyme. Ne tautinių mažumų, o tautinių bendrijų pas mus daugiausia.

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kultūros ministerija kviečia teikti paraiškas Sausio 13-osios minėjimo projektams
Kultūra

Kultūros ministerija kviečia teikti paraiškas Sausio 13-osios minėjimo projektams

2025 10 11
Arūnas Gelūnas | Alkas.lt nuotr.
Lietuvoje

R. Žemaitaitis viešai pasišlykštėjęs A. Gelūno poelgiu – vėl sujudino koaliciją

2025 10 10
Išmaniosios programėlės gali išnykti – kas taps jų įpėdiniu?
Lietuvoje

Lietuva statys dirbtinio intelekto gamyklą

2025 10 10
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

KAM ir LSA susitarė dėl naudų savivaldybėms su poligonais

2025 10 10
Elektros tinklai
Gamta ir žmogus

ESO ir Šiauliai suvienijo pastangas, kad apsaugotų apuokus

2025 10 10
Druskininkų autobusų stotis
Lietuvoje

Statomoje Druskininkų autobusų stotyje – ir žinia ateities kartoms

2025 10 10
Žemės ūkis
Lietuvoje

Netrukus smulkūs ir vidutiniai ūkiai vėl galės kreiptis paramos

2025 10 10
Regionų forumas
Lietuvoje

Prezidentas atidarė septintąjį Regionų forumą

2025 10 10

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Kalava apie EP ragina vieningai atremti Rusijos vykdomus oro erdvės pažeidimus ir hibridines atakas
  • Kalava apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Kultūros ministerija kviečia teikti paraiškas Sausio 13-osios minėjimo projektams
  • Rengiamas Prūsijos kunigaikštystės susikūrimo 500 metų minėjimas
  • Šilalėje šiuolaikiniai sprendimai, jungiantys istoriją ir gamtą
  • Žvilgsnis į Vytauto Didžiojo karo muziejaus parodą „Birutės vardu šventą ugnį nešu“

Kiti Straipsniai

Laukiama pateikiant nusipelniusius gauti Nacionalinę Jono Basanavičiaus premiją | lrkm.lt nuotr.

Nacionalinei Jono Basanavičiaus premijai pasiūlyti penki etnokultūrininkai

2025 10 10
Lietuvos chunveibinai

V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)

2025 10 10
Europos parlamentas

EP ragina vieningai atremti Rusijos vykdomus oro erdvės pažeidimus ir hibridines atakas

2025 10 09
Grynieji pinigai

E. Čibirauskas, G. Ustinavičius,  Z. Vaišvila. Teisę atsiskaityti grynaisiais turi ginti Konstitucija 

2025 10 09
Latvijos Dievturiai

Latvija žengia istorinį žingsnį: Latvijos Dievturiai įteisinti kaip tradicinė religija

2025 10 09
Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos mokytojai 1923 m. Sėdi iš kairės: Jurgis Šlapelis, Danielius Alseika, Ona Kairiūkštienė, Elžbieta Lanio, Jonas Basanavičius, direktorius Marcelinas Šikšnys, Anielia Suduikienė, kun. Jonas Šepetys, Konstantinas Stašys; žemiau Povilas Gaidelionis, Ona Žebrauskaitė, Vytautas Kairiūkštis. Trečioje eilėje stovi: kun. Kristupas Čibiras, kun. Vincas Zajančkauskas, Stasys Kairiūkštis, Anatolija Aldona Kairiūkštytė-Dimnickienė, Bronius Untulis, Povilas Karazija, Stasys Matjošaitis, Klara Šepetienė, Vladas Sakavičius; ketvirtoje eilėje stovi: Vincas Budrevičius, Bronius Bucevičius, V. Alseika, Antanas Krutulys. Šaltinis: Biržiška, M. (1930). Vilniaus Golgota. Kaunas, 1930, p. 238.

Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijai – 110 metų ir 20 metų nuo istorinio vardo sugrąžinimo

2025 10 09
R. Sutkaitienė. Alvito dvare prisiminta signataro, diplomato D. Malinausko veikla ir tragiška lemtis

R. Sutkaitienė. Alvito dvare prisiminta signataro, diplomato D. Malinausko veikla ir tragiška lemtis

2025 10 09
Vytauto Didžiojo karo muziejuje saugomas dailininkės Zofijos Kochanauskienės paveikslas „Suvalkų sutartis“, nutapytas 1929 m. Kairėje sėdinčioje lenkų delegacijoje, iš kairės: diplomatas Wacław Przesmycki (1891–1973); Užsienio reikalų ministerijos atstovas Juliusz Łukasiewicz (1892–1951); plk. Mieczysław Mackiewicz (1880–1954); mjr. Aleksander Römer. Dešinėje sėdinčioje lietuvių delegacijoje, iš dešinės: plk. Aleksandras Šumskis (1893–1946), diplomatas Bronius Kazys Balutis (1880-1967), gen. ltn. Maksimas Katchė (1879–1933), Steigiamojo Seimo narys Voldemaras Vytautas Čarneckis (1893–1942), Mykolas Biržiška (1882–1962)

Prieš 105 metus pasirašyta Suvalkų sutartis

2025 10 09
Romuva – Europos etninių religijų kongrese Atėnuose

Romuva – Europos etninių religijų kongrese Atėnuose

2025 10 08
Petras Gražulis teisiamas už „Šventą raštą“

M. Kundrotas. Oficialu: teismas cenzūruoja Bibliją

2025 10 08

Skaitytojų nuomonės:

  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Naivus klausimas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Kalava apie EP ragina vieningai atremti Rusijos vykdomus oro erdvės pažeidimus ir hibridines atakas
  • Kalava apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
  • Jonas apie V. Budnikas. Alternatyvūs galios centrai, protestų fabrikas ir kam naudingi kultūros darbuotojų protestai (I)
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Terespolio dvaras

Daugyvenės muziejus kviečia į Europos paveldo dienų kelionę po dvarus

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | Refinansavimas | iPhone 16 Pro Max

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai