Liepos 11 d., penktadienį, 18 val., Raudondvario pilyje įsikūrusiame Kauno rajono muziejuje atidaroma paroda „Archeologiniai radiniai pildo Zapyškio istorijos dėlionę“.
Tai jau trečioji paroda iš ciklo, kurio tikslas – pristatyti Kauno rajono istoriją nuo pat šaknų. Šiose parodose rodomi Vytauto Didžiojo karo muziejaus (VDKM) fonduose saugomi išskirtiniai archeologiniai radiniai, liudijantys apie turtingą Pakaunės krašto praeitį.
Šioje parodoje lankytojai turės progą išvysti Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčios ir jos apylinkių archeologinių tyrimų metu aptiktus artefaktus.
Tyrimai, vykdyti 2017–2018 m. ir 2021 m., atskleidė įspūdingą radinių įvairovę: nuo XVI–XIX a. monetų ir papuošalų iki senųjų kapų bei statinių pamatų liekanų.
Paroda leidžia pažinti Zapyškio krašto raidą nuo priešistorinių laikų iki naujųjų amžių – ne tik žvelgiant į didžiuosius istorijos įvykius, bet ir į kasdienybės detales, amatus, religinius įsitikinimus bei laidojimo papročius.
Nuo monetų iki mūrinių pamatų
Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčios teritorijoje atlikti archeologiniai tyrimai buvo vieni išsamiausių šio regiono istorijoje. Buvo ištirta daugiau nei 5000 kv. m ploto, atidengtos 80 perkasų, aptikta per 500 individualių radinių, tarp jų – žiedai, medalikėliai, kryželiai, net daugiau nei 1000 monetų, tarp kurių ir unikalus eksponatas – XVII a. švediška monetinė klipa.
Tyrimų metu taip pat aptikti 52 griautiniai kapai, kai laidoti keliuose sluoksniuose bažnyčios viduje ir aplink ją. Vienas iš įdomesnių radinių – romėniškojo laikotarpio apyrankė, rasta vaiko kape. Ji leidžia kelti prielaidą apie ikikrikščioniškas laidojimo vietas šioje teritorijoje.
Parodoje rodomi ir akmens amžiaus radiniai, nors jie buvo rasti ne šių kasinėjimų metu. Šie atsitiktiniai atradimai rodo, kad Zapyškio apylinkėse gyventa dar gerokai prieš susiformuojant miesteliui, o tai gerokai praplečia žinias apie šio regiono apgyvendinimo laiką.
Archeologija – istorijos faktai, o ne pasakojimai
Kaip pažymi parodos kuratorė, Vytauto Didžiojo karo muziejaus muziejininkė Gerarda Dručkuvienė, archeologiniai radiniai dažnai papildo, o kartais – net paneigia senus pasakojimus ar legendas.
Istorija, užrašyta kronikose, dažnai būna subjektyvi – ją kuria nugalėtojai. O archeologija išryškina tą praeities pusę, kuri buvo nematoma, neiškalbėta, tačiau akivaizdi per daiktus, dirbinius ir buities likučius.
Zapyškio atvejis puikiai parodo, kaip tyrimų metu atrasti faktai leidžia permąstyti anksčiau žinotas versijas. Pavyzdžiui, legendą, kad bažnyčią pastatė Vytautas Didysis, paneigia tos epochos radinių nebuvimas – rasta tik viena kryžiuočių ordino moneta.
Tačiau radiniai leidžia datuoti bažnyčios statybą anksčiau, nei buvo manoma pagal rašytinius šaltinius – galbūt dar XVI a. pradžioje, o ne tik antroje pusėje.
Miestelis, kurio gyvenimą diktavo Nemunas
Zapyškio senasis miestas įsikūręs Nemuno slėnyje, todėl nuolat kentėjo nuo potvynių. Tai smarkiai apsunkino archeologinius tyrimus, bet kartu paaiškina kai kuriuos neįprastus atradimus – pavyzdžiui, kriptas, kurios buvo netikėtai aptiktos už mūro sienos, ar osuarijų, įrengtą bažnyčios pietinėje pusėje, specialiai suardytų kapų perlaidojimui.
Iš tyrimų taip pat paaiškėjo, kad Zapyškis buvo aktyvus prekybinis miestelis, kurio klestėjimo laikotarpis – XVI–XVII a.. Monetų gausa, svarstyklės, svareliai rodo, kad čia vyko intensyvi prekyba. Ši ekonominė veikla buvo pagrindinis veiksnys, leidęs gyventojams likti šioje potvynių niokojamoje teritorijoje.
Vėlesniais amžiais, kai prekyba ėmė vykti sausumos keliais, miestelis pamažu prarado svarbą – tai matyti ir kultūriniame sluoksnyje: storas XVII a. sluoksnis, vėliau – plonas XVIII a., o XIX–XX a. pradžioje – tik smėlis ir pavieniai radiniai.
Ši paroda – tai tarsi istorinis detektyvas, padedantis sujungti mažus faktus į didelę praeities dėlionę.
Zapyškio vietovės ypatumas be abejonės yra tai, kad čia statyta bažnyčia yra pavadinta Šv. Jono Krikštytojo vardu, tai bylotų vietos susiejimą su Lietuvos krikšto istorijos įvykiais. Kaip iš istorijos žinoma, vienu jos įvykių yra Šv. Brunono 1009 m. vykdyta krikšto misija. Taigi ar nebūtų pakankamų istorinių, atcheologinių, bažnytinių faktų galimybei laikyti Zapyškį su ta misija susijusia vieta, juolab, kad tuose įvykiuose minimo Lietuvos karaliaus Netimero (lietuviškai tikriau, – kad Nerimeto) brolio Zabedeno vardas lygintinas su pavadinimo Zapyškis žodžiu. Be to, tokių radinių, kaip žiedai, medalikėliai, kryželiai, net daugiau nei 1000 monetų, vietovėje gausa bylotų Zapyškį buvus XVI – XVII amžiais, o gal ir žymiai anksčiau, ne tik prekyviete, bet ir piligrimystės, galimai susijusios su minėtu krikšto misijos įvykiu, vieta. Taigi, ar tai, “nutylint” šioje Zapyškio istorijos dėlionėje, nėra to per 35 metus savo istorijos nerašymo patiems – tęsimas.
Gal pirmiausia pasiskaitykit enciklopedijas, kitus mokslinius šaltinius-“16 a. pradžioje įkurtas Sapiegų dvaras (16 a. viduryje vadintas Panemune, 16 a. pabaigoje–17 a. – Tarpupiu, vėliau Sapiegiškiu – iš čia, manoma, dabartinis pavadinimas)” vle.lt/straipsnis/zapyskis/
Ką sakau, – argumentuoju, tai išdėsčiau. Enciklopedija negali būti laikoma šventuoju raštu. Galimai gilioje senovėje radęsis Zabediškis dėl XVI a. atsiradusio Sapiegų dvaro ir bažnyčios atitinkmų interesų galėjo tapti žmonių vadintas Zapyškiu. Tikresnei istorinei tiesai nustatyti nuodugnesnių tyrimų būtinumas išlieka.
Ką ten tos enciklopedijos.Tikiu, kad jau plušate archyvuose, skaitydama metraščius ar kronikas, juk be jūsų niekas iki šiol netyrė Zapyškio pavadinimo kilmės? 🙂
Vilnai, Rimgaudui (o gal tai tas pats asmuo?) nereikia jokių enciklopedijų, kitų oficialių šaltinių. Visa tai promaskvietiški ir prolenkiški išmislai. Jiems tiesa viena – jų (ar jo) knyga (tikrasis šventas raštas) ir jų (ar jo) fantazijos aiškinant vietovardžių, pavadinimų, vardų kilmę.
Šiaip esmė paprasta – įsikalta į galvą, kad viskas yra lietuviškos kilmės ir tada tai “įrodoma” spekuliuojant arba panašumu, arba kaip užsimanius kaitaliojant raides, žodžių dalis. Sistemiškumo, aišku, jokio nėra.
Matote, >to Vilnai, Rimgaudui, “jų (ar jo) knyga (tikrasis šventasi raštas)” remiasi “šventuoju” Paryžiaus universiteto prof. Algirdo Juliaus Greimo knygos “Semiotika” ir iš jos išplaukiančia semantika “šventuoju raštu”. Jį rusų mokslininkai vadina “eta prokliataja semiotika” (ta prakeiktoji semantika). Taigi, >to Vilnai, Rimgaudui, būtent jūs užsiimate promaskvetiškais ir proleniškais išmislais. Dėkoju.
Paskutinio komentaro esmė – kaip Maskvos “logikos” tipo žodžiai ukrainiečiams. Čia Rusija, – nesutinkate, tai bombarduoju – iki “sužinosite”…, kad čia ji yra. Mat, “įsikalę į galvas” čia Lietuvoje nebūtas lietuvybes, išleista Maskvoje knyga, tai ir laikytumetės jos parašymų, bet- ne…
Tai va tokio lygio ir tipo tas komentaras. Manau, – tai mums demokratinėje ir NATO Lietuvoje tik šypsnį kelintis Maskvos pykčio atgarsis.
Matai, Mikabali, paskutinis komentaras paties ir buvo, tad pasakei apie save. Taip, jau, matai yra – kas kitą bando tepti “maskvos š”, tas pats tuo ir “kvepia”.
Dėl asmens sutapatinimo tai čia visiškas “Maskvos” matymo: “smotrit v figų, vidit špygų” – atvejis.
Visuotinė lietuvių enciklopedija ( VLE) išleista 2001-2015 metais Vilniuje, Nepriklausomoje Lietuvoje.Nuo 2017 m. dauguma VLE straipsnių patalpinti internete, VLE nuolat pildoma.
Tai, kad enciklopedija išleista Nepriklausomoje Lietuvoje, padėties turinio prasme nekeičia, nes joje senojo gyvenimo istorijos turinys, vienas dalykas yra pasenęs, kitas- sukurtas kaip svetimosios, konkrečiai Lietuvą beveik visą istorinį laikotarpį valdžiusios Lenkijos, istorijos dalis. Lietuva nuo Krėvos unijos nustojo būti istorijos subjektu. Todėl enciklopedija Lietuvos atveju tegali būti tik pagalbinė priemonė savo tikram gyvenimui pažinti. Ką panašaus ir galima matyti jos informacijoje apie Zapyškį, tarkim, kad jo vardas atsirado iš Sapiegų pavardės žodžio.
Oficialūs šaltiniai apie Pripetės pavadinimo kilmę rašo taip:
Pripetės upės etimologija nėra visiškai aiški, tačiau manoma, kad pavadinimas yra kilęs iš senovės slavų kalbos. Yra kelios teorijos: galbūt pavadinimas susijęs su žodžiu “prыpjatь”, reiškiančiu “šalia, šalia esantis”, arba su žodžiu “prьpętь”, reiškiančiu “užtvertas, apribotas”. Tai galėtų reikšti, kad upė tekėjo per pelkėtas vietoves, kurios buvo sunkiai pasiekiamos ar apribotos. Taip pat yra teorija, kad pavadinimas gali būti kilęs iš indoeuropiečių prokalbės žodžio, reiškiančio “tekėti”.
Etimologijos paieškos yra sudėtingos, nes Pripetės upės vardas turi gilias šaknis ir yra naudojamas įvairiose slavų kalbose, atspindėdamas upės svarbą regione.
“Prыpjatь” (šalia, šalia esantis):
Šis aiškinimas sieja pavadinimą su vietove, kuri yra šalia upės ar pelkių.
“Prьpętь” (užtvertas, apribotas):
Šis aiškinimas galėtų reikšti, kad upė tekėjo per pelkėtas, sunkiai praeinamas vietoves.
Indoeuropiečių prokalbės žodis:
Šis aiškinimas rodo, kad pavadinimas gali turėti senesnes šaknis, susijusias su vandens tėkme.
Dėl šių skirtingų teorijų, tikslus Pripetės upės pavadinimo kilmės paaiškinimas lieka atviras diskusijoms.
Pati / pats teigi, kad tai baltiškos kilmės vandenvardis. Visai gali būti, tik kaip pati / pats jį aiškintum?
Manau, kad platesnis pavadinimo Pripetė aiškinimas šiuo atveju galėtų būti jau technologijų perdavimas galimamam priešui karo metu. Tad tai daryti būtų nesusipratimas.
Galiu tik pridurti, kad pateiktuose aiškinimuose kalbinių argumentų, kad žodį Pripetė būtų pagrindo laikyti ne lietuvišku, reiškiančiu intakas, nerandu. Aiškinimų tikslas akivaizdus – pavadinimas turi būti arba senovės slavų kalbos, arba net iš indoeuropiečių laikų žodis. O kaip gi kitaip! – juk, kaip regisi, tiek Rusijos, tiek Lenkijos jaunimui čia jokios lietuvių kalbos, Lietuvių šalies nėra – viskas iš senovės buvo vieniems Rusija, kitiems Lenkija.
Kad Pripetės pavadinimas baltiškas, visiškai tikėtina ir, greičiausiai, taip ir yra. Tik jokios baltiškos kilmės versijos pateikta nėra. Nors tai ne koks mažas upeliukas. O ir kalbininkams, kurie nustatė tiek baltiškų vandenvardžių, niekas išskirtinai dėl Pripetės draudimų nedarė. Bet, kaip nekeista, jokių baltiškų variantų neduota.
O jūs be reikalo gasdinatės dėl kokių tai technologijų perdavimo. Nemanau, kad karo stragai kažko šioje srityje nežino🙂
Ne paties tipo, kad gąsdinčiausi, šiuo atveju tai neatskleidžiu kaip galimam Ukrainos laisvės priešui iš principo.
Gera “atmazkė”😁
Šalčininkų rajone atvira liepsna degė dvare įsikūręs turizmo ir jaunimo centras
– 15min.lt/naujiena/aktualu/nusikaltimaiirnelaimes/salcininku-rajone-kilo-gaisras-pastatas-dega-atvira-liepsna-59-2203282?utm_medium=copied
Vilkiškių dvaras –
– lt.wikipedia.org/wiki/Vilki%C5%A1ki%C5%B3_dvaras
Dėl tų gaisrų, tai jau didelis priekaištas VRM dėl darbo.