Kasdienis maisto apsipirkimas neretam tampa iššūkiu ne tik laiko, bet ir išlaidų prasme. Įpročiai gali smarkiai paveikti piniginės turinį, ypač jei esame linkę pasiduoti spontaniškiems pirkiniams, nemokame atidžiai planuoti ar nuolat einame į parduotuvę išalkę. Žinovės pastebi, kad daugelis apsipirkimo klaidų, vėliau lemiančių ir per dideles patiriamas išlaidas, daromos dar neiškėlus kojos iš namų. Tiesa, jų išvengti ir reikšmingai sutaupyti – nėra sunku, tereikia būti dėmesingiems.
Pirkinius reikia planuoti namuose, o ne parduotuvėje
Pasak „Swedbank“ finansinio raštingumo srities vadovės Justinos Bagdanavičiūtės, pirmasis žingsnis, norint sutaupyti ir neviršyti suplanuoto biudžeto, turėtų būti apgalvotas dar prieš apsilankymą parduotuvėje. Tai – maisto meniu ir jam pasigaminti reikalingų pirkinių sąrašo suplanavimas.
„Išleistume tikrai mažiau ir apsipirktume efektyviau, jei prieš išsiruošiant į parduotuvę suplanuotume artimiausių kelių dienų valgius, įvertintume, ko jiems reikės, o ką jau turime namuose. Spintelių revizija prieš apsipirkimą aktuali ir kalbant apie kitas – buities, higienos prekes, avalynę ar drabužius. Tai pirmieji žingsniai, kurie padės išvengti švaistymo visomis prasmėmis“, – sako J. Bagdanavičiūtė.
Didžiausias piniginės priešas – impulsyvumas
Anot J. Bagdanavičiūtės, svarbi ir emocinė būsena – apsipirkinėti nereikėtų jaučiant alkį ar pajutus spontanišką norą: „Alkis ir neplanuotas apsipirkimas – geriausi impulsyvių pirkinių sąjungininkai bei mūsų piniginės priešai. Dažnas apsipirkinėjimas vietoje vieno didesnio – taip pat asocijuojamas su didesnėmis išlaidomis.“
Ir nors tinkamas pasiruošimas gali padėti išvengti nereikalingų pirkinių, sąmoningumo taip pat prireiks vaikštant tarp parduotuvės lentynų. „Čia dažnai darome klaidą, kai neskiriame laiko įvertinimui, ar mums iš tiesų reikia pamatytos prekės, ar spėsime ją sunaudoti iki galiojimo datos pabaigos“, – priduria finansinio raštingumo ekspertė.
Sutaupyti padės privačių etikečių gaminiai ir oranžiniai lipdukai
Nemaža dalis žmonių vis dar mano, kad mažesnė maisto gaminio kaina reiškia prastesnę jo sudėtį bei kokybę. Tačiau prekybos tinklo „Rimi“ ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė pabrėžia, kad tai tik giliai įsišaknijęs stereotipas.
„Mūsų privačios etiketės gaminiai yra pigesni, nes į jų kainodarą neįtrauktos reklamos išlaidos, kurios reikalingos gerai atpažįstamų prekės ženklų gaminiams. Tokių gaminių asortimentas yra labai platus, todėl kiekvienas pirkėjas gali rasti tai, ko jam reikia: nuo būtiniausių prekių kasdienai iki išskirtinių ar gurmaniškų“, – sako prekybos tinklo atstovė.
Be to, parduotuvėse siūloma daugybė galimybių taupyti, pasinaudojant specialiais pasiūlymais. Vienas iš tokių – oranžiniai lipdukai, žymintys besibaigiančio galiojimo gaminiais. „Jeigu planuojate gaminti šios dienos vakarienę, tokie gaminiai gali kainuoti net perpus mažiau. Tai ne tik padeda taupyti, bet ir prisideda prie maisto švaistymo mažinimo“, – atkreipia dėmesį E. Krasauskienė.
Mažiau išleidžia atidūs pirkėjai
Apsiperkant taip pat svarbu išlikti atidiems. Pasak J. Bagdanavičiūtės, dažna klaida yra tai, kad apsipirkdami pirmiausia vertiname pakuotės, o ne prekės vieneto kainą.
„Konkretaus prekės ženklo gaminio pakuotė su nuolaida gali kainuoti mažiau nei šalia esančio, tačiau pasigilinus į produkto kainą už kilogramą ar kitą matavimo vienetą, gali paaiškėti, kad už tą patį gaminio kiekį net ir pirkdami su nuolaida sumokėsime daugiau. Taip pat – kai renkamės apdorotus ar iš anksto supjaustytus gaminius, tarkime, salotas, nors nepjaustyta jų versija – finansiškai palankesnė. Kalbant apie daržoves svarbu paminėti ir tai, kad sutaupyti galima renkantis sezoninius gaminius, tad visuomet naudinga tai turėti mintyje planuojant savo meniu“, – pataria finansinio raštingumo specialistė.
Abi ekspertės sutaria, kad atidumas apsiperkant padeda sumažinti išlaidas, jausti didesnę kontrolę ir stabilumą.