Ir kas mumis, lietuviais ir baltarusiais, taip nepadoriai žaidžia? Kodėl viešumoje elgiamės kaip Kremliui naudingi idiotai?
„Negali baltarusių smerkti, kad tą istorinį simbolį [Vytį] jie naudoja, kadangi jie nieko daugiau, tiesą sakant, ir neturi. Visi kiti jų simboliai yra sovietiniai“, – praėjusią savaitę žinių tarnybai BNS užgauliai pareiškė Lietuvos prezidento patarėja Asta Skaisgirytė.
„Baltarusijos opozicijos lyderės Sviatlanos Cichanouskajos patarėjas Dzianis Kuchynskis atsako – „Pagonios“ herbas ir lietuviškas Vytis – tai du skirtingi simboliai. „Pagonia“ nėra tas pats, kaip lietuviškasis Vytis, ir heraldikos specialistai gali tai patvirtinti…“ – komentavo D. Kuchynskis.“ Tokią žinią tuo pat metu paskelbė kita žinių tarnyba ELTA.
Ir negali suprasti: kodėl Lietuvos prezidento patarėja baltarusius niekina? kodėl Baltarusijos opozicijos lyderės patarėjas tėškia lietuviams vieną pamatinių „litvinizmo“ tezių – „Pogonia nėra lietuviškas Vytis“?
Kodėl abu patarėjai kalba tokius keistus dalykus?
Dar XVI amžiuje Lietuvos istorikas Motiejus Strijkovskis įspėjo: neniekink, lietuvi, ruso, arba rusėno, nes jis turi garbingą istoriją. Juk išties kaimynai baltarusiai yra senųjų Polocko ir Turovo kunigaikštysčių paveldėtojai, garsiosios Kijevo kunigaikštystės dalininkai. Taip, kartu su lietuviais baltarusių protėviai gyveno ir bendroje Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje, ją kartu gynė nuo Maskvos.
Taip, būtent Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė padėjo vakarų rusams tapti rusėnais ir baltarusiais. Tad suprantama, kad mūsų kaimynams LDK paveldas yra svarbus ir brangus.
Tik kodėl savigarbos nepraradę lietuviai šiandien turėtų sutikti su bendros istorijos iškreipimu?
Juk XVI amžiaus pradžioje gudiškai sukurtame „Lietuvos ir Žemaičių Didžiosios Kunigaikštystės metraštyje“ aprašyta „Pogonia“ – „Lietuvos Herbas“ – ir yra gudiškai vadinamas Vytis.
Taip, tai tas pats Vytis, kuris senuosiuose lotyniškuose tekstuose vadinamas „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Raiteliu“ – „Eques Magni Ducatus Lituaniae“. Tai tas pats Vytis, kurį Konstantinas Sirvydas XVII amžiaus žodyne lietuviškai vadina „Vaikytoju“, o „Žirgu Palemono“ – 1729-aisiais Vilniuje išleistame poezijos rinkinyje nežinomas lietuvių poetas.
Taip, tai viena ir ta pati „senųjų laikų lietuvių Pagonia (Vytis)“, kurią puikiame eilėraštyje mini Vilniuje gyvenęs baltarusių poetas Maksimas Bagdanovičius (Максім Багдановіч):
„Ў белай пене праносяцца коні, –
Рвуцца, мкнуцца і цяжка хрыпяць…
Старадаўняй Літоўскай Пагоні
Не разьбіць, не спыніць, не стрымаць.“
Ir kam mums reikia vieniems kitus maustyti, vieniems kitus žeminti ir tikrai didį LDK paveldą darkyti?
Kodėl lietuvių išsirinktas prezidentas ir Lietuvoje prieglobstį radusi baltarusių opozicijos lyderė negali tokių kvailysčių išvengti?
Ir vėl gerb. straipsnio autorius galimai pamiršta uždarytas paskutines lietuviškas mokyklas dabartinės Gudijos teritorijoje- Rimdžiūnuose, Pelesoje, uždarytas lietuviškas draugijas,lietuvių kalbos nykimą Gudijoje. Toks įspūdis, kad jam galimai labiau rūpi rusų kultūra ir gudų rašytojai Lietuvoje. Ar tie baltarusių imigrantai,kalbantys daugiausia rusiškai- jokia problema? tv3.lt/naujiena/lietuva/vsd-direktorius-jauniskis-apie-baltarusiu-imigrantu-gresme-tiesa-sakant-man-tai-kelia-siauba-n1380992
”Ir kas mumis, lietuviais ir baltarusiais, taip nepadoriai žaidžia? ” Ar ne tie, kurie tarnauja global kapitalizmui ? – Šeimų, tautų ir valstybių sunaikinimui ?
„New York Times“: Lietuvoje aktyviai veikia Rusijos šnipai ” 2025-01-15 21:00 / šaltinis: TV3 / aut. Mindaugas Vasiliauskas tv3.lt/naujiena/lietuva/new-york-times-lietuvoje-aktyviai-veikia-rusijos-snipai-n1391247
Kuolio klausimai teisingi. Bet kodėl negalėtų pats ir atsakyti – kodėl ?
Beje, regis, Raitelis imtas vadinti Vytimi tik Jogailai tapus Lenkijos karaliumi. Reikalas tas, kad Jogailai prišliejus Lietuvą prie Lenkijos karalystės, prireikė istorijoje rodyti Lietuvą kaip jam asmeniškai (feodališkai) priklausančią žemę (šalį). Lietuvių nuosavumo simboliu nuo gentinių laikų buvo dabar dvigubo kryžiaus, o tuomet Vyties (nuo vieta) vardu, vadintas bei iš pradžių žemės (vietos) nuosavybę žymintis ženklas. Taip ant Jogailos kaip kunigaikščio (bajoro) buvusio simbolio Raitelio skydo atsirado tas “dvigubo kryžiaus” ženklas, turėjęs žymėti Lietuvos šalį kaip Jogailos nuosavybę. Pagal tai ir Raitelis tapo vadinamas Vytčiu. Pats kaip atskiras ženklas Vyčiu vadintas liko be vardo, tad pagal pavidalą imtas dvigubu kryžiumi vadinti. Tad tokia yra Raitelio tapusio Vyčio vardu vadinamo istorija.
Beje, net ir atrodantis gudiškas pavadinimas Pogonia visai patikimai gali būti iš liet. pajoti, ‘pajonė’ (šiuo atveju g = j, kas yra galima) darinys. Beje, iš ‘pajoti’ gali būti radęsis ir žodis bajoras. Juk jojantį galima pavadinti ‘pajojumi, pajonium’, tarmiškai ir ‘pajorimu’ ar bajorium’ (kas dainuoja – dainorius). Tad šia prasme nėra paprasta ir žodžio raitelis kilmė (etimologija), tarkim, ‘jo-raitas, jo-raitalis’, daryba kaip Jo-gaila.
Tokiu atveju Pogonia – Raitelis bajoro simbolis galėjęs tapti jau sufeodalėjusios Didžiosios Lietuvos kunigaikštystės herbu. Raitelis virtęs Vyčio vardu laikytinas grynai Jogailiškų interesų padarinys, gudams išlaikus pakitusio turinio, tačiau tą patį Pogonia pavadinimą.