Kaip Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narys buvau pakviestas į Lietuvos Ryto televiziją pakomentuoti lėktuvo sudužimą Vilniuje.
Jau daug ir pagrįstai išsišaipyta iš vaizduojančių aviacijos ekspertus politikų ir visų kitų tikrai ne aviacijos ekspertų. Neteikiu jokių savo versijų. Reikia tik išgirsti, ką kartoja ir atsakingos institucijos: jog visos versijos galimos ir terorizmo galimybė neatmetama. Visgi galima ir pridurti kelis akcentus apmąstymui:
– Ši nelaimė leidžia atkreipti dėmesį į prasidėjusią tendenciją. Vasarą DHL lėktuvai iš Lietuvos nugabeno siuntas, kurios laimingo atsitiktinumo dėka po to sprogo ne lėktuvuose ore, o sandėliuose ant žemės.
Vokietijos saugumo tarnybos tai visu rimtumu komentavo, kaip Rusijos tarnybų veikimą, aptarinėjo, kaip agentai už užmokestį įduoda žmonėms išsiųsti jie patys nežino, kokias siuntas ir taip kuria tokias situacijas – kol kas be žūčių, bet verčiančias griežtinti saugumo procedūras;
– Vokietijos spaudoje apskritai apie šią temą kalbama daug drąsiau, nebijoma „išgąsdinti visuomenę“ – visuomenę reikia ne gąsdinti, o įspėti apie grėsmes, jeigu jos galimos ir realios, patylėti, jeigu jos neįmanomos.
Jeigu grėsmės realios, visada yra ko pasimokyti ir kam pasiruošti, stiprinti patikras – tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Ministras sakė, kad po vasaros incidentų su DHL apie tai kalbėta ir jie turėjo padaryti pakeitimus. Iš tyrimo žinosime, ar padarė;
– Nors šis konkretus atvejis yra iš užsienio, bet pastaruoju metu turime akivaizdžiai sustiprėjusį diversantų ir potencialiai teroristų aktyvumą ir Lietuvoje. Šiauliuose išvengta gamyklos padegimo, anksčiau padeginėti IKEA sandėliai, vykdyti išpuoliai Baltijos jūroje, degios siuntos įdėtos į lėktuvus iš Lietuvos.
VSD vadovai (buvę ir esami) atkreipia dėmesį į sutapimą, kad Lietuvoje štai kaip tik turime dešimtis tūkstančių žmonių iš priešiškos valstybės (Baltarusijos), apie kurių praeitį ir tikslus saugumo požiūriu nieko nežinome, nes neturime resursų jų rimtai patikrai. Tai didžiulė saugumo rizika, kurią tarytum sąmoningai ignoruoja valdžia;
– Beveik visi pagrįstai giria saugumo ir gelbėjimo tarnybų darbą, tačiau beveik visi taip pat žino, kad šios tarnybos dirba nuolatinio trūkumo sąlygomis, stokodamos ir finansų, ir darbuotojų. Pagrindinė kovos su terorizmu institucija, VSD, nuolatos minima kaip ta, kuri turi patikrinti begalinį įleidžiamų migrantų srautą.
Valdantieji kasmet kartoja, kad ją reikia stiprinti, įgalinti ir t.t., tačiau atėjus biudžeto svarstymui VSD finansavimą didina tiesiog juokinga dalimi. Jeigu mums iš tiesų rūpi mūsų saugumas, pinigų reikia ne tik kariuomenei. Daug mažiau, tačiau reikia jų ir VSD, Migracijos departamentui, policijai, pasieniečiams ir kitoms už mūsų saugumą atsakingoms tarnyboms. Biudžeto svarstymas – idealus laikas tai atliepti;
Pasikartokime tai, kas svarbiausia – lėktuvo sudužimo priežastis parodys tyrimas. Visos spekuliacijos iki tol neturi reikšmės, bet kol kas nieko ir negalima atmesti.
Autorius yra Seimo narys, Nacionalinio susivienijimo pirmininko pavaduotojas
Gal Sinicai šiuo atveju kaip Seimo politikui, atsakingam už saugumą, derėjo prisiminti tai, kad prieš pora dešimtmečių, atseit, vaikogaliai iš Liepkalnio kalvų lazeriais akindavo besileidžiančių lėktuvų lakūnus. Tad , šiandien žiūrint, gal tai nebuvo vien nekaltas vaikiškas žaidimas ir priešiškų jėgų tokia technine galimybe iš Liepkalnio gali būti pasinaudota dabar, kad sukėlus besileidžiančio lėktuvo avariją. Beje, nepaliktina be dėmesio ir tai, kad 2012-13 metais Lietuvos valdžios Vilniaus kaip sostinės oro uostą buvo palikę beveik be skrydžių (regis iš buvusių apie 45 skrydžių per dieną – buvo belikę tik apie 12). Tačiau kilus Briuselio nepasitenkinimui dėl blogo susisiekimo su Vilniumi, 2013 m. Lietuvai pirmininkaujant ES taryboje, matyt, Lietuvos valdžia politiką – Vilnių palikti tik su oro uosteliu – buvo priversta pakeisti.
Visiems patariu , kaip man patarė lakūnas , kuris dalyvauja šios avarijos tyrime, neskubėkit su versijomis. Juodosios dėžės turinys dar neištirtas. Visi atsakymai ten.
O kaip su piloto mirtimi. Kas lėmė tik piloto mirtį (žūtį), kitų kabinoje buvusiųjų tik sužeidimą? Kažką medicina gal jau turėjo nustatyti.
Argi ne kuokingiausia, kad visą parą ieškojo juodųjų dėžių ? Pagaliau rado lėktuvo nuolaužose. Ieškojo ar redagavo ? Dabar atvyko ir JAV specialistai. Kaip manot, kokia bus padaryta išvada ?