Šeštadienis, 31 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Menas

Į sceną grįžta Šolomas Zelmanavičius – žavus keistuolis, arkliu apkeliavęs Europą

Gytis Norvilas, www.alkas.lt
2024-06-03 02:43:43
0
Vilma Gradinskaitė | D. Morkūno nuotr.

Vilma Gradinskaitė | D. Morkūno nuotr.

Birželio 15, 16 d. Vilniaus senajame teatre įvyks spektaklio „Atsivertėlis. Grafas Potockis iš Vilniaus“ pagal Š. Zelmanavičiaus pjesę premjera (spektaklio meno vadovas – Jonas Vaitkus, režisierius – Albertas Vidžiūnas).

Šolomas Zelmanavičius (1898 – 1941?) – Vilniuje gimęs dailininkas, rašytojas, dramaturgas, scenografas, spalvinga tarpukario Kauno bohemos asmenybė, nepelnytai primirštas, sudėtingo likimo.

Tarpukario Lietuvos žurnalistai rašė ne tik apie Š. Zelmanavičiaus kūrybą, bet ir jo nuotykius – dailininkas buvo išskirtinė asmenybė Kauno bohemos gyvenime.

Jo keistuoliškas nuoširdumas traukė žmones, jis buvo nuolatinis įvairių vakarėlių ir pasisėdėjimų dalyvis. Manoma, kad Šolomas ir jo žmona Brocha greičiausiai buvo nužudyti 1941 m. Kauno gete, nes tolesnių žinių apie juos nerasta.

Apie Š. Zelmanavičių kalbamės su menotyrininke, Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus parodų kuratore, žydų istorijos, kultūros tyrinėtoja Vilma Gradinskaite.

Vilma Gradinskaitė | L. Salfati nuotr.
Vilma Gradinskaitė | L. Salfati nuotr.

– Šolomas Zelmanavičius. Greičiausiai ši pavardė daugeliui nedaug ką sako, jei išvis girdėta. Neturiu iliuzijų. Su Š. Zelmanavičiumi esate „pažįstama“ ir gana gerai, sudarėte išsamią knygą apie šį rašytoją, dailininką, o ir šiaip išskirtinę asmenybę tarpukario Lietuvoje. Koks jūsų asmeninis santykis su juo, kodėl Š. Zelmanavičius?

– Tarpukario Lietuvos žydų dailę tyrinėju jau daugiau kaip dvidešimt metų. Tarp kitų atrastų nežinomų dailininkų, kurių dabar yra jau apie 75 asmenys, buvo ir Šolomas Zelmanavičius (Zelmanovitz).

Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės bei Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejai saugo kelis jo darbus – tapybą, scenografijos eskizų, taip pažinau Š. Zelmanavičių kaip dailininką ir scenografą.

1915–1918 m. jaunuolis dirbo Valstybiniame vokiečių teatre, vėliau, iki 1920 m., – privačiame Žydų teatre Vilniuje.

Šolomas Zelmanavičius 1934-10-31, Kaunas | Asmeninio archyvo nuotr.
Šolomas Zelmanavičius 1934-10-31, Kaunas | Asmeninio archyvo nuotr.

Persikėlęs į Kauną 1921 m. įsidarbino dekoratoriaus padėjėju Valstybės teatre, kūrė dekoracijas ir kostiumus Kauno hebrajų teatrui.

Tarpukario Lietuvos spaudoje radau kelis jam skirtus straipsnius – po truputį ėmė ryškėti neeilinė Š. Zelmanavičiaus asmenybė, jo meilė teatrui.

Dailės katalogai atskleidė jo aktyvų parodinį gyvenimą – jis reguliariai dalyvavo grupinėse parodose, surengė dvi didžiules personalines parodas, kuriose pristatė apie 140 darbų – tapybą, akvarelę, piešinius, dekoracijų ir kostiumų eskizus.

Atradus dailininko kurtas knygų iliustracijas, ypač futuristinį viršelį su keliaujančiu žydu, laikančiu Lietuvos trispalvę, Jakobo Simono (Joškės Buršteino) ir Hanso Kloetzelio pasakojimams „Lietuvos žydų provincijos vaizdeliai“ (Jüdische Provinzbilder aus Litauen, Memel, 1929), supratau, kokia svarbi jam buvo Lietuvos laisvė, persikėlus iš Lenkijai priklausiusio gimtojo Vilniaus.

– Man asmeniškai didžiausią įspūdį padarė jo kelionė arkliu po tuometinę Europą. Vagabundas, tų laikų hipis, klajoklis, performeris…

– Š. Zelmanavičiaus ir Pulgio Andriušio (tikr. Fulgencijus Andrusevičius) dviejų mėnesių kelionė arkliuku po Vakarų Europą buvo aprašyta spaudoje.

Įpusėjus 1929-ųjų vasarai, susitvarkę užsienio pasus, pasikinkę žemaituką dviviečiame vežime su brezentiniu stogeliu, pasikabinę Lietuvos trispalvę ir vėliavą su Dovydo žvaigžde, susikrovę pagalves ir virtuvės rakandus, vyrai patraukė kelionėn.

Jie tikėjosi nuvykti iki Romos, tačiau apkeliavę Karaliaučių, aplankę Štetiną, Pomeraniją, Berlyną, Drezdeną ir Prahą pasiekė tik Vieną.

Toliau jiems kelią pastojo kalnuoti Alpių keliai. Iš viso keliauninkai nuvažiavo apie du tūkstančius kilometrų. Į kelionę Š. Zelmanavičius pasiėmė apie 40 savo paveikslų ir rengė parodas ten, kur sustodavo.

Tarpukario Lietuvos žurnalistai mėgo rašyti apie Š. Zelmanavičiaus nuotykius, mat dailininkas buvo išskirtinė asmenybė Kauno bohemos gyvenime.

Jo keistuoliškas nuoširdumas traukė žmones, jis buvo nuolatinis įvairių vakarėlių ir pasisėdėjimų dalyvis.

Dar daugiau nuostabos sukėlė atrasta jo parašyta pjesė jidiš kalba, deja, ilgus metus negalėjau jos perskaityti, o smalsumas neblėso.

Šiandien Š. Zelmanavičių pažįstu ir kaip rašytoją. Taip po kruopelytę išryškėjo ši talentinga asmenybė, kurią, nebijau vartoti šio žodžio, pamilau.

– Drįsiu teigti, jog jis kultūros kontekste, istorinėje atmintyje nedalyvauja, fragmentiškas. Kokias matytumėte to priežastis? O gal klystu?

– Š. Zelmanavičiui nerūpėjo karjera, jis darė tai, kas jam patiko, kas tuo metu šaudavo galvon. Dėl įvairiapusės veikos, parodų, nuotykių, draugiškumo ir atvirumo jį puikiai pažinojo Kauno visuomenė, ypač teatro ir dailės mėgėjai.

Deja, žydų genocidas atėmė dailininko gyvybę, nutraukė jo meninę veiklą. Sovietmetis nuskandino visą tarpukario Kauno meno, ypač žydų, gyvenimą užmarštin.

Tad reikia laiko vėl atrasti tarpukario dailininkus, atkurti jų biografijas, nupūsti dulkes nuo jų kūrinių.

– „Ger cedekas. Grafas Potockis iš Vilniaus“ – iš esmės istorinė pjesė, legenda, kaip įvardinama tekste. Joje naudotasi legenda, pagal kurią krikščionis pereina į kitą tikybą – judėjų, ir už tai sudeginamas ant laužo…

Kokios paties Š. Zalmanavičiaus intencijos buvo parašyti šį tekstą, kodėl toks pasirinkimas? Galbūt turėjo labai asmeninių priežasčių? Koks istorinis kontekstas?

– Šiandien sunku pasakyti, ką galvojo Š. Zelmanavičius rašydamas šią pjesę. Ar tikėjosi, kad ji bus pastatyta Kauno žydų teatre?

Galiu teigti, kad legendą menininkas pasirinko neatsitiktinai. Šolomo tėvas Meiras Izraelis dirbo prižiūrėtoju senosiose Vilniaus žydų kapinėse Šnipiškėse; jis buvo giliai religingas ir puikiai judaizmo tradicijas išmanantis šviesuolis.

Prie medžio tėvas Meiras Z. su sūnum Šalomu Zelmanavičium | Geto kovotojų namų muziejaus fotoarchyvas, Izraelis
Prie medžio tėvas Meiras Z. su sūnum Šalomu Zelmanavičium | Geto kovotojų namų muziejaus fotoarchyvas, Izraelis

Gausi Zelmanovičių šeima, kurioje augo trylika vaikų (Šolomas buvo jauniausias), gyveno laidojimo draugijos namuose greta kapinių. Tad vaikystėje išgirstos tikros ir išgalvotos istorijos apie kapinėse palaidotus asmenis, išaugęs didžiulis medis ant Ger cedeko – prozelito teisuolio kapo, kurio paunksnėje buvo palaidotas vienas didžiųjų religinių autoritetų Vilniaus Gaonas (1720–1797), darė stiprią įtaką jo kūrybai.

Šeina ir Meiras Zelmanavičiai | L. B. Koen privačios kolekcijos nuotr.
Šeina ir Meiras Zelmanavičiai | L. B. Koen privačios kolekcijos nuotr.

1920 m., Lenkijos armijai antrą kartą užėmus Vilnių, pogromai įvyko spalio 8–10 dienomis. Lenkijos kareiviai nusiaubė žydų kapines, nupjovė ant Ger cedeko kapo augusį medį, o Meirui Izraeliui Zelmanovičiui stojus ginti plėšiamų kapų, nužudė ir jį patį.

Taip Šolomas neteko tėvo, o po metų mirė ir jo motina Šeina. Netekęs tėvų ir pasikeitus politinei situacijai Vilniaus krašte, Š. Zelmanavičius pasitraukė į laikinąją Lietuvos sostinę Kauną.

Šnipiškių žydų kapinės (1920). Mauzoliejus ant Ger cedeko kapo. Ran. L., Lietuvos Jeruzalė, New York 1974, t. 1, p. 37 Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Šnipiškių žydų kapinės (1920). Mauzoliejus ant Ger cedeko kapo. Ran. L., Lietuvos Jeruzalė, New York 1974, t. 1, p. 37, Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka

Nežinau, ar menininkas įžvelgė paralelę tarp tragiško savo tėvo likimo ir ant laužo Vilniaus katedros aikštėje sudeginto Ger cedeko, bet man ji įtikinama – abu vyrai paaukojo gyvybes dėl tikėjimo. 

– Kuo šis tekstas aktualus šiandien? Lietuvos žydų pasauliui, paveldui? Paatvirausiu – man tame tekste labai daug išnykusio Vilniaus, kurio mes jau nebepažįstame…

– Taip, tekste atrasime daug išnykusio Vilniaus ir religinės žydų bendruomenės gyvenimo fragmentų. Pjesės siužetą lydi gausūs žydų istorijos ir religijos intarpai, autorius kuria spalvingą žydišką pasaulį ir atskleidžia žydų istoriją, religiją, tradicijas.

Ypatingą vaidmenį Š. Zelmanavičius skiria Vilniaus Gaonui, į jį pjesės veikėjai nuolat kreipiasi palaiminimų ir patarimų, nors pats herojus pjesėje ir nepasirodo.

Tekstas iš jidiš kalbos buvo išverstas į lietuvių ir anglų kalbas, už tai esu labai dėkinga Rozai Bieliauskienei (skaudu, kad ji mus paliko 2023 m., netrukus po knygos publikacijos, ir vargu ar šis projektas būtų įgyvendintas be jos) ir Rouz Valdman (Rose Valdman), taip pat Lori Koen (Laurie Cowan) – Niujorke gyvenančiai Šolomo brolio anūkei, kuri finansavo vertimą, nes surasti jidiš kalbos specialistų yra vis sunkiau.

Tekstas aktualus tiems, kas siekia pažinti Litos (taip žydai vadino Lietuvą) žydų gyvenimą, tradicijas, papročius ir senąją jidiš kalbą, nes šių dienų jidiš kalba ir ta, kuria rašė Š. Zelmanavičius ir kalbėjo tarpukario Lietuvos žydų bendruomenė labai skiriasi.

– Žiūrint retrospektyviai Š. Zelmanavičius jums visų pirma yra kas: dailininkas, rašytojas, scenografas? Kur jis yra bendrame Lietuvos dailės, literatūros kontekste?

– Man Š. Zelmanavičius pirmiausia dailininkas, scenografas ir tik po to rašytojas, bent kol kas, nes žinoma tik viena jo parašyta pjesė. Labai džiaugiuosi, kad ši pjesė statoma teatro ir kino režisieriaus Jono Vaitkaus ir Alberto Vidžiūno Vilniaus senajame teatre.

Taip Š. Zelmanavičius, per tekstą vėl grįžta į mylimą teatrą, į gimtąjį Vilnių. Teatras suformavo Š. Zelmanavičiaus asmenybę, menininkas atidavė jam daug jėgų ir laiko, už tai Kauno Valstybės teatro buvo apdovanotas Teatro pirmūnų medaliu.

Teatro apžvalgininkas taip apibūdino dailininką: „Tai yra tikra teatrališkoji žiurkė, išaugusi elektros spinduliuose, tarp kulisų, teatro dulkių, ispaniškų kostiumų ir dirbtinių jausmų“ (Figaro, „Dailininko Š. Zelmanavičiaus paroda“, 7 meno dienos, 1928, Nr. 28, p. 9).

Džiaugiuosi, kad 1934 m. menininko parašyta pjesė įgauna vizualias formas po 90 metų. Ratas užsidaro – Š. Zelmanavičius grįžta į sceną. 

– Ką asmeniškai sau atradote sudarinėdama knygą apie Š. Zelmanavičių? Kas nustebino, o gal atvirkščiai – nepateisino lūkesčių?

– Pjesė buvo parašyta jidiš kalba, tad beveik dviem dešimtmečiams nugulė į stalčių. Vis nerasdavau finansavimo šiam brangiam projektui – dailininkas niekam nežinomas, tai vienintelis atrastas jo parašytas tekstas – niekas nenorėjo rizikuoti.

Aš ir pati nežinojau, ar tai tik pradedančio rašytojo bandymas, ar profesionaliai sukonstruotas tekstas. Gavus pirmąjį vertimo variantą skaičiau ir skaičiau pjesę ir negalėjau atsigėrėti netikėtais siužeto vingiais, personažų gyvumu, žydišku humoru.

Š. Zelmanavičius puikiai valdė jidiš kalbą – rašė sodria, emocinga kalba, joje gausu hebrajų ir litvakų tarmei būdingų specifinių žodžių ir posakių. Taigi, atradau puikų rašytoją.

Pjesė atskleidė ir visai kitokią, ne tik menišką ir bohemišką Š. Zelmanavičiaus pusę, apie kurią bylojo jo kūriniai ir rašė tarpukario spauda. Pasirodo, jis gerai išmanė žydų istoriją ir žydų religinę tradiciją – hebrajiškai ir aramėjiškai parašytą Torą, Talmudą, psalmes.

Ger cedeko legenda – kruopščiai išvystyta krikščionybės ir judaizmo polemika, kurią Š. Zelmanavičius užkoduoja papildomose scenose. Kad ir kūdikio palaidojimas krikščionių kapinėse, netiesioginis Juditos ir grafienės Potocki ginčas.

Svarbiu pjesės akcentu tampa ne tik dviejų didžiųjų religijų konfliktas, bet ir vidinis judaizmo susiskaldymas – litvakų ir chasidų priešprieša.

Apibendrinant, galima sakyti, kad ne tik Š. Zelmnavičiaus pjesė, bet ir jo asmenybė bei gyvenimas verti scenos.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Kremlius mėgina skaldyti Europą
  2. Minint Vilniaus geto likimą opera „Žydė“ įgauna ypatingą reikšmę
  3. Aktoriai Vytautas Kupšys ir Ieva Brikė – apie naujausią Jono Vaitkaus spektaklį „Tie metai“
  4. „Didysis kelias“ kviečia į Lietuvos nacionalinį dramos teatrą
  5. „Lietuvos“ ansamblis pristato „Sakmę apie dovanotą širdį“
  6. Aktorė Jelena Ragimova: Dirbu „pavojingame“ teatre
  7. Vrublevskių bibliotekoje – paskaita apie viduramžiais LDK gyvenusių žydų kultūrinį palikimą
  8. Pakaunės litvakų gyvenimą primins knyga
  9. Zapyškyje prisimenama sunaikintos žydų bendruomenės istorija
  10. A. Kulikauskas. Kas gerbia kapines, o kas sovietų brutalizmą?
  11. F. Kukliansky išsakė pasiūlymus dėl LGGRTC vykdomų žydų genocido tyrimų ir įamžinimo veiklų
  12. Teatras „Labas“ atskleidė dramatišką poeto A. Kalanavičiaus gyvenimą
  13. Kviečia režisieriaus J. Vaitkaus spektaklio „Tėtis“ pristatymas
  14. Aktorius V. Anužis: Šis vaidmuo man – dovana
  15. Vilniaus valdininkai: Sudie Salomėja Nėrie, labas Šventoji Kotryna! PAPILDYTA

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį
Pilietinė visuomenė

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Andrius Kubilius ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas su EK nariu A. Kubiliumi aptarė gynybos stiprinimą

2025 05 30
Prezidentas apdovanojo tėvus ir globėjus
Lietuvoje

Prezidentas apdovanojo nusipelniusius tėvus ir globėjus

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kažin apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Bet apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Keli netikėti ir skanūs vynuogių panaudojimo būdai
  • Draudikai ragina pasiruošti vasaros netikėtumams
  • Laiku nesutvarkytas automobilio stiklas gali lemti nemažus nuostolius

Kiti Straipsniai

Sūduviai

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK

Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos

2025 05 30
Zigmas Vaišvila | alkas.lt koliažas

Z. Vaišvila. VRK sprendimas atsisakyti registruoti referendumą ginantį piliečių nekilnojamąjį turtą apskųstas teismui

2025 05 29
Turkija imasi tarpininkavimo tarp Maskvos ir Kijevo

Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?

2025 05 29
Spaudos konferencija Seime

Universitetai pasiruošę įgyvendinti valstybinės kalbos įstatymą laiku

2025 05 29
Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

2025 05 29
V. Jakubonis. Motiejus Valančius – ne tautos žadintojas…

V. Jakubonis. Motiejus Valančius – ne tautos žadintojas…

2025 05 29
Audrius Valotka

Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas

2025 05 29

Skaitytojų nuomonės:

  • Kažin apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Bet apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
  • Naivus klausimas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Vilniuje globotojai gaus didžiausią atlygį

Vaikščiojimas gerina vaikų ir miegą ir mokslo rezultatus

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai