Liepos 5 d., į Lietuvą atvykus Lenkijos prezidentui Andžejui Dudai, Lietuvos Konstitucinis Teismas (KT) paskelbė sprendimą, kad kai kurių Lietuvos piliečių vardų ir pavardžių rašymas nevalstybine kalba ir nelietuviškais rašmenimis dokumentuose neprieštarauja Konstitucijai.
Visą KT žodinę ekvilibristiką galite perskaityti ČIA.
Skelbiant KT nutarimą „užlūžo“ KT serveris
Įdomu tai, kad šiandien 15 val. skelbiant šį KT nutarimą visi kurie norėjo pasižiūrėti KT anonsuotą tiesioginę transliaciją liko „musę kandę“, nes transliacija taip ir nebuvo surengta.
Paskambinus į KT buvo gautas atsakymas, kad tiesioginės KT nutarties skaitymo transliacijos nebus, nes esą „užlūžo KT serveriai“…
Į šią transliaciją anonsavusią Alkas.lt redakciją skambinę skaitytojai samprotavo, kad KT nariai matyt nesivargino nė susirinkti. Tiesiog išnagrinėję klausimą rašytine tvarka išplatino pranešimą spaudai ir viskas…
Paskambinus KT atstovei spaudai Giedrei Maksimaitytei, ji patikino, kad KT posėdis vyksta, tiesiog „užlūžo serveriai“… Paprašyta posėdžio vaizdo įrašo – labai dėl to nustebo, pasakė, kad tai pirmas kartas kai kam nors to reikia… Paklausta ar posėdis filmuojamas numykė, kad gal būt kas nors filmuoja salėje savo mobiliu telefonu…
Buvusio VLKK pirmininko Audrio Antanaičio komentaras
Su buvusiu VLKK pirmininku A. Antanaičiu po KT sprendimo kalbasi Alkas.lt vyriausiasis redaktorius Jonas Vaiškūnas:
Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ tarybos nario, tautininko Gintaro Songailos komentaras
Su G. Songaila po KT sprendimo kalbasi Alkas.lt vyriausiasis redaktorius Jonas Vaiškūnas:
Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ pirmininko Mindaugo Karaliaus komentaras
Su M. Karaliumia po KT sprendimo kalbasi Alkas.lt vyriausiasis redaktorius Jonas Vaiškūnas:
Seimo nariai bandė priminti KT, kad valstybinė kalba yra Konstitucinė vertybė
Kaip žinia Seimo narių grupė į KT kreipėsi po to kai Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda nevetavo 2022 metais sausio 18 d. Seimo apėjus neigiamą VLKK išvadą pakeistos vardų ir pavardžių rašymo Lietuvos Respublikos piliečio pase tvarkos pagal kurią leidžiama kai kurių tautybių Lietuvos Respublikos piliečiams rašyti pavardes oficialiuose dokumentuose ne valstybine kalba taip pažeidžiant Konstitucijos 14 ir 29 straipsnius:
14 straipsnis Valstybinė kalba – lietuvių kalba.
29 straipsnis Įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs. Žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu.
Seimo nariai savo abejones grindė, tuo, kad KT savo 2014 m. vasario 27 d. sprendime išaiškino, kad keičiant vardų ir pavardžių rašymo Lietuvos Respublikos piliečio pase tvarką įstatymų leidėjas privalo ne tik kreiptis į VLKK, bet ir atsižvelgti į gautą oficialią VLKK išvadą.
Seimo nariai priminė, kad Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas, svarstydamas Įstatymo projektą Nr. XIIIP-535, 2021 m. sausio 14 d. kreipėsi į VLKK su prašymu pateikti oficialią išvadą dėl minėtame projekte siūlomos piliečių asmenvardžių rašybos nelietuviškais rašmenimis.
VLKK 2021 m. lapkričio 6 d. priėmė neigiamą išvadą dėl pateikto Įstatymo projekto. Tačiau įstatymų leidėjas, pareiškėjos nuomone, tokios VLKK išvados nepaisė ir įtvirtino ginčijamą teisinį reguliavimą, taip pažeisdamas Konstitucijos 14 straipsnį.
Seimo nariai susipažinę su prieš tai plėtota KT doktrina, pagal kurią valstybinė lietuvių kalba yra Konstitucinė vertybė ir sprendimai dėl jos negali būti priimami vienašališku Seimo sprendimu, tikėjosi, kad KT ir toliau vadovausis šia nuostata, tačiau naujos sudėties KT priimtas sprendimas Seimo narius iškėlė ne tik virš lietuvių kalbos specialistų kalbininkų, bet ir virš pačios Konstitucijos.
J. Vaiškūnas: Kas išties slypi už ilgametės kovos siekiant Lietuvos piliečių pasuose rašyti pavardes nevalstybine kalba
Vienas iš Asociacijos „TALKA kalbai ir tautai“ steigėjų, šios asociacijos pirmininko pavaduotojas, žinomas lietuvybės puoselėtojas, Lietuvos nacionalinės J. Basanavičiaus premijos laureatas, Alkas.lt vyriausiasis redaktorius Jonas Vaiškūnas nuolat kantriai ir viešai primina, kad nelietuviškos asmenvardžių rašybos oficialiuose Lietuvos Respublikos dokumentuose bemaž tris dešimtmečius siekia į Lietuvos kaimynė Lenkija ir jos įtakojama lenkų nacionalistų politinė grupuotė Lietuvos lenkų rinkimų akcija (LLRA).
Viešai šie nuolatiniai reikalavimai iki šiol buvo pateikiami kaip tariama Lietuvos žmonių teisė į „autentišką asmenvardį“, tačiau tikras geopolitinis siekis visada buvo – sutelkti prieškarių Lenkijos okupuotos pietryčių Lietuvos dalies tautiškai tvirtai neapsisprendusių gyventojų grupes ties lenkišką tapatybe.
„Lenkija niekada nepripažino 1920-1939 m. dalies pietryčių Lietuvos okupacijos ir aneksijos. 1990 m. Lietuvai atkūrus nepriklausomybę Lenkijoje iš karto pradėta kurti po II pasaulinio karo į Rytus nuo Lenkijos sienų esančių prarastų teritorijų repolonizacijos strategija.
Lenkijos Seimo Senato užsakymu buvo sukurta strategija nukreipta į po Sovietų sąjungos žlugimo ir Europos sąjungos įsigalėjimo Lenkijos tiesioginei įtakai atsivėrusius „kresus“ tai yra „pakraščius“ – taip lenkai vadina prieš II pasaulinį karą valdytas teritorijas Lietuvoje, Ukrainoje ir Baltarusijoje.
Tarp šios strategijos veiksmų minimi ir tokie kaip tariamai pažeidžiamų tautinės mažumos teisių gynimas, bei elito polonizavimas“, – sako J. Vaiškūnas.
Pasak J. Vaiškūno šios strategijos sėkme užtikrina tai, kad yra pasirinktas palaipsninis, netiesioginis veikimo būdas kai išsireikalavę kelių nelietuviškų raidžių Lietuvos respublikos pase „repolonizacijos“ strategijos vykdytojai toliau naudojasi tariamos diskriminacijos svertu – kuomet jų iškovotos išimtys įvardijamos kaip diskriminuojančios kitus asmenis kurių pavardės rašomos šiomis išimtimis neįteisintais rašmenimis.
„Byloje dėl asmenvardžių rašybos Lietuvos Respublikos piliečių pasuose nevalstybine kalba – nelietuviškomis raidėmis – pradėta nuo už užsieniečių ištekėjusių moterų teisės rašyti pavardes Lietuvoje taip kaip rašoma užsieniečio vyro šalyje. Kalbėta tik apie „W“ ar kelias lotyniškas raideles. Dabar kai tie tikslai pasiekti ryžtingu žingsniu einama toliau – jau pateikti įstatymo projektai dėl teisės vardus ir pavardes Lietuvos piliečių pasuose rašyti su visais galimais diakritiniais ženklais. Parengti įstatymų projektai numatantys, ne tik vietovardžių rašybą nevalstybine kalba, bet ir daugiakalbystės įteisinimą kai kuriose Lietuvos Respublikos vietovėse, bei tų vietovių paskelbimo tam tikrais autonominiais dariniais“, – sako J. Vaiškūnas.
Pasak J. Vaiškūno apgailėtina tai, kad KT daug kartų pasisakęs, kad valstybinė kalba yra visų Lietuvos piliečių, nepaisant jų tautybės, lygiateisiškumo garantas dėl formalių priežasčių atsisakė svarstyti Seimo narių prašymo dalį dėl asmenvardžių rašybos išimčių prieštaravimo 29-tam KT straipsniui, pagal kurį „žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu“.
„Tuo dabar kaip tik ir naudojasi apie priimtų išimčių diskriminacinį pobūdį skalambijantys ir dar daugiau išimčių siekiantys „repolonizatoriai“, – sako J. Vaiškūnas.
Pasak J. Vaiškūno Lietuvos valdžios, saugumo ir teisėtvarkos įstaigos nesugeba arba nenori suvokti sprendimų silpninančiu valstybinės lietuvių kalbos statusą pavojaus mūsų valstybingumui.
„Pastarasis, Mindaugo karūnavimo išvakarėse ir Lenkijos prezidento Dūdos viešnagės dieną, paskelbtas KT sprendimas labai įkvėps Lietuvos išvalstybinimo strategus. Nestabdydami valstybinės kalbos konstitucinio statuso griovimo, netruksime savo valstybės dokuentuose sulaukti ir visų nelietuviškų rašmenų su visais galimais diakritiniais ženklais, o po to ir svetimšalių teritorinių-autonominių darinių savo valstybės viduje. O tada Lietuvos didysis kunigaikštis Gitanas Nausėda arba jo pasekėjas dar žemiau nusilenks, kad ponai ant galvos jam užmautų „tikrą karūną“ ar bent prie svetimai karūnai ištikimos krūtinės prisegtų sparnuotą ordiną“, – perspėja J. Vaiškūnas.
Priėmus tą įstatymas, kaimynės vadovas pagyrė. Tai dabar, tikriausiai, dar labiau pagirs, galveles paglostys? Net tirtu, kaip laukiu, kad pagirtų…
Štai taip…..
“Lietuvai – EK pastabos dėl teisės viršenybės principo užtvirtinimo: išskiriamos problemos dėl KT teisėjų „atšalimo laikotarpio“ Lrytas . l t lietuvosdiena Aktualijos Antradienį Europos Komisija (EK) paskelbė naujas valstybių teisės viršenybės ataskaitas, kuriose vertinamos rizikos Europos Sąjungos (ES) demokratijoms. Ataskaitose išskiriamos ir teisės viršenybės problemos Lietuvoje. Eurokomisaras Virginijus Sinkevičius tvirtina, kad kritikos iš EK Lietuva sulaukia dėl „atšalimo laikotarpio“ nebuvimo, skiriant politikus Konstitucinio Teismo (KT) teisėjais….” – lrytas.lt/lietuvosdiena/aktualijos/2023/07/05/news/lietuvai-ek-pastabos-del-teises-virsenybes-principo-uztvirtinimo-isskiriamos-problemos-del-kt-teiseju-atsalimo-laikotarp-27592123
Tęsinys:
„Keistai atrodo ir praktika Lietuvoje, kad yra saugikliai teisėjams baigus darbą, vadinamieji „atšalimo laikotarpiai“, tačiau nėra saugiklių politikams tapti teisėjais. Nors esminis principas ir yra – apsaugoti teismų sistemą nuo politikų įtakos“, – pažymėjo jis. ELTA primena, kad Seimas šį pavasarį paskyrė KT teisėju parlamentarą, konservatorių frakcijos narė Stasį Šedbarą. Politikas jau kurį laiką buvo sustabdęs savo narystę Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijoje, tačiau jo kandidatūra Seimo opozicijai kėlė abejonių – keltas klausimas, ar tapęs teisėju S. Šedbaras galės išlikti politiškai neutralus.,,”-lrytas.lt/lietuvosdiena/aktualijos/2023/07/05/news/lietuvai-ek-pastabos-del-teises-virsenybes-principo-uztvirtinimo-isskiriamos-problemos-del-kt-teiseju-atsalimo-laikotarp-27592123
Lietuva iki šiol nesugebėjo daugeliu atveju išugdyti politikų,ypač aukšto rango, teisėjų,intelektualų,kultūros veikėjų,kurie sugebėtų valstybiškai mąstyti ir turėtų stiprų lietuvišką tautinį stuburą. Lietuvos valstybė artėja prie išnykimo ribos,jeigu ir Konstitucinis Teismas dažnai priima-kaip nutiko ir dėl asmenvardžių rašymo nelietuviškais rašmenimis- politizuotus nuosprendžius.Tikėkimes,kad Lietuvoje atsiras kritinė masė tautiečių,piliečių ,kurie sugebės ją pastatyti ant tvirtų valstybingumo pamatų. Kyla klausimas: ar Lietuvai reikalingas iš viso toks,koks yra dabar nevykęs KT?
Taip kalbėjo tuometinis Konstitucinio Teismo pirmininkas R. Urbaitis 2014 m:
„Priimdamas nutarimus Konstitucinis Teismas aiškina ir tą Konstitucijos normą, kuri turi būti, kuri reguliuoja tuos teisinius santykius, dėl kurių kreipėsi į Konstitucinį Teismą įgalintas asmuo, tiek aiškina įstatymą, dėl kurio suabejojo pareiškėjas. Vadinasi, aiškinama ir Konstitucija, ir įstatymas ir jeigu pagal išaiškintą Konstituciją ta norma, reguliavimas įstatyme neatitinka, jį pripažįstam prieštaraujančiu. Kas gi gaunasi toliau? Tas Konstitucijos išaiškinimas jau tampa kaip tos normos konstitucinės arba kelių normų arba principų papildymas. Nenoriu sakyti konstitucinis papildymas, bet papildymas, kuris galioja.
Ir Seimas, priimdamas įstatymus, ir Vyriausybė, priimdama nutarimus žinos, kad jeigu naujai priimtas įstatymas neatitiks tam išaiškinimui, Konstitucinis Teismas tą įstatymą naikins.
turi būti prognozuojamas Konstitucinio Teismo sprendimas, negalima vienu klausimu priimti kelių sprendimų.
Tai akivaizdu nuo romėnų teisės, kaip šiandien kolegos priminė. Vadinasi, tam, kad būtų galima prognozuoti Konstitucinio Teismo nutarimus turi būti ir Konstitucinio Teismo privalomų laikytis savo išaiškinimų. O jeigu taip, tai ir teisėkūros subjektai turi atsižvelgti priimdami naujus teisės aktus į Konstitucinio Teismo įstatymą ir išaiškinimus.“
Vadinasi jis kalbėjo nesąmones, o Konstitucija yra beprasmis popiėrėlis?
Taip kalbėjo tuometinis Konstitucinio Teismo pirmininkas R. Urbaitis 2014 m:
„Priimdamas nutarimus Konstitucinis Teismas aiškina ir tą Konstitucijos normą, kuri turi būti, kuri reguliuoja tuos teisinius santykius, dėl kurių kreipėsi į Konstitucinį Teismą įgalintas asmuo, tiek aiškina įstatymą, dėl kurio suabejojo pareiškėjas. Vadinasi, aiškinama ir Konstitucija, ir įstatymas ir jeigu pagal išaiškintą Konstituciją ta norma, reguliavimas įstatyme neatitinka, jį pripažįstam prieštaraujančiu. Kas gi gaunasi toliau? Tas Konstitucijos išaiškinimas jau tampa kaip tos normos konstitucinės arba kelių normų arba principų papildymas. Nenoriu sakyti konstitucinis papildymas, bet papildymas, kuris galioja. Ir Seimas, priimdamas įstatymus, ir Vyriausybė, priimdama nutarimus žinos, kad jeigu naujai priimtas įstatymas neatitiks tam išaiškinimui, Konstitucinis Teismas tą įstatymą naikins. Vadinasi, turi būti prognozuojamas Konstitucinio Teismo sprendimas, negalima vienu klausimu priimti kelių sprendimų. Tai akivaizdu nuo romėnų teisės, kaip šiandien kolegos priminė. Vadinasi, tam, kad būtų galima prognozuoti Konstitucinio Teismo nutarimus turi būti ir Konstitucinio Teismo privalomų laikytis savo išaiškinimų. O jeigu taip, tai ir teisėkūros subjektai turi atsižvelgti priimdami naujus teisės aktus į Konstitucinio Teismo įstatymą ir išaiškinimus.“
Vadinasi jis kalbėjo nesąmones, o Konstitucija yra beprasmis popiėrėlis?
Sakydamas kalbą, tiesiog netveria iš džiaugsmo – akys švyti, šypsena iki ausų… Nors pasisako tema, kuriai reikia dalykiškumo ir santūrumo…
Ar jie įvyks? – Už ką balsuos tie, kas balsuodavo mažiausią blogybę?
Ar gal jau nebereiks nei vaidinti, jog turime SAVO prezidentą, Seimą, KT?
Žodžiu, KT nerado konstitucinių nuostatų teigti, kad Seimas, priimdamas įstatymą, nebūtų tinkamai įvertinęs VLKK išvados pasiūlymų. Taigi priimant įstatymą Konstitucijos 14 str. nustatytas valstybinės kalbos statusas, pareiškėjų teigta prasme, pažeistas nebuvo.
Tad akivaizdu, kad pareiškėja – Seimo narių grupė pareiškimą KT surašė silpnai. Klausimas- kodėl?… Tokiu atveju teisinės galimybės Seimui kreiptis į KT dėl priimto įstatymo prieštaravimo Konstitucijai kitu pagrindu nėra išsemtos.
P.Sutas
Your comment is awaiting moderation
1 sekundė ago
Žodžiu, KT nerado konstitucinių nuostatų teigti, kad Seimas, priimdamas įstatymą, nebūtų tinkamai įvertinęs VLKK išvados pasiūlymų. Taigi priimant įstatymą Konstitucijos 14 str. nustatytas valstybinės kalbos statusas, pareiškėjų teigta prasme, pažeistas nebuvo. Tad akivaizdu, kad pareiškėja – Seimo narių grupė pareiškimą KT surašė silpnai. Klausimas- kodėl?… Tokiu atveju teisinės galimybės Seimui kreiptis į KT dėl priimto įstatymo prieštaravimo Konstitucijai kitu pagrindu nėra išsemtos.
Pasak KT teismo, žmogaus vardas ir pavardė yra neatsiejamai susijusi su asmens tapatybe. Tačiau jie reiškiami kalbos formomis, o jų yra dvi – reiškiamos skambėsiu (garsu) ir rašmenimis. Tokiu atveju jų susijimas su asmens tapatybe vertintinas atskirai pagal vieną ir kitą formą. Vardo, pavardės skambesys laikytinas jų reiškimo prigimtine forma, todėl, akivaizdu, kad jų skambesiu gali būti išreiškiama individo (asmens) tapatybė. Skambėjimas yra užrašomas visiems šalies, tautos žmonėms bendrais rašmenimis. Tokiu atveju rašmenimis užrašytas vardas, pavardė tapatina ne asmenį, o pasako kokios šalies, tautos kalbos rašmenimis jie yra užrašyti. Taigi vardo, pavardės rašmenys tiesiogiai nesisieja su asmens tapatybe. Vadinasi, valstybinės kalbos rašmenys nėra tiesiogiai susiję su asmens tapatybe. Kadangi rašmenys yra kalbos reiškimo būdas bendras visai šaliai, tai asmens pasisavinti jie negali būti bei tapatinti jį kaip tokį negali taip pat. Tokiu atveju asmens vardo, pavardės rašytinė forma nėra tiesiogiai susijusi asmens tapatybe. Ji nepriklauso asmens žmogaus teisių sričiai.
Tai galėtų būti vienu iš naujų pagrindų kreiptis į KT dėl įstatymo neprieštaravimo Konstitucijai klausimu. ,
Tas ne lietuvis, kurs tėvynę
Bailiai kaip kūdikis apleis;
Kursai pamins, ką bočiai gynė
Per amžius milžinų keliais.
Tas ne lietuvis, kurs jos būdo.
Jos žemės dainų nemylės;
Neverks, kad patys sūnūs žudo
Kas verta meilės ir garbės.
Atrodo, toks paprastas, TAIKUS, visus tenkinantis kelias- 2-kalbis (latviško pavyzdžio) pasas. Ir vilkas sotus, ir avis sveika. Betgi būtent to kažkas ir nenori – kad būtų TAIKA, kad visoms pusėms gerai. Ir daro viską, kad Tauta, piliečiai būtų supriešinti.
VSD – ar aiškinotės, kam konkrečiai tai trukdo, kad atkakliai tiek metų kenkia Lietuvai?!! Kieno paveiktas Seimas nesvarstė Talkos surinktų parašų po peticija, turinčia referendumo statusą???
Vis tikimės šiaudo – pasmerktas reikalas, dvasinių jėgų švaistymas. Per tiek metų padaryta tinkama atranka. LTSR peniukšlių įsivaizdavimas apie Lietuvos valstybę buvo ne toks. Jeigu bus tautos daugumos valia, viskas bus išspręsta. Jeigu norėsim, bus KT, kaip toks, išbrauktas iš Konstitucijos su visais savo išaiškinimais, o jei ne, tai ne.
Kažin, ar smagiai jaučiasi mūsų prezidentas, matydamasis su pusantro karto už mus mažesniais braliukais latviais?
Neeikvokite jėgų diskuskusijoms su šiaudiniais subjektais, kurių kilmė ir statusas seniai aiškus. Dar klausimas, ar juos galima vadinti subjektais. Nes gali baigtis audringais ginčais su ChatGPT.
Valdovų rūmuose – iškilminga G. Nausėdos puota Lenkijos pirmajai porai: kvietė 100 svečių
(apie tai – LRytas)
Aha, pasidžiaukite, jei įdomu, kiekvienam savi išgyvenimai.
“vsio idiot pa planu”. Viskas, kas priklausė karalystei , turi jai ir priklausyti. Ar karalystės palikonims sekasi? Atsakau . Taip. Vietiniai “liublinistai” net trilinki stengiasi “įlysti …. savo šeimininkams” ir jiems sekasi.
Yra toks lietuviškas filmas ” Tas prakeiktas nuolankumas”…
Trumpai sakant, šiuo atveju teisinius KT sprendimo argumentus matyčiau ne kaip grindžiančius išaiškinant jame Seimo narių kreipimesi keltą prieštaravimo Konstitucijai klausimą, o kaip motyvus tarsi nagrinėjant ginčą tarp šalių ar atveju – KT priimant sprendimą išnagrinėjus individualų skundą dėl pažeistų asmens įstatymais nustatytų teisių.
Taigi kas, Prezidente, valstybėje darosi su teisingumo vykdymu?!…
Štai taip: “…Teismas neprieštarauja Nausėdos eksperimentui parke … ELTA 2004 m. rugpjūčio 2 d. 16:12 aA Vyriausiasis administracinis teismas atmetė Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos bei Pavilnių ir Verkių regioninių parkų direkcijos argumentus, kad visuomeninio Prezidento patarėjo Gitano Nausėdos pasirinktas namelio rekonstrukcijos projektas sudarkys valstybės saugomą parko kraštovaizdį….”
-delfi.lt/news/daily/lithuania/teismas-nepriestarauja-nausedos-eksperimentui-parke.d?id=4836716
Akivaizdu, kad VLKK bandymas papolitikuoti ir savo išvadose siūlyti kompromisus, kuriais kartais retais atvejais leidžiama rašyti ir ne lietuviškai, buvo panaudotas priešo savo naudai ir KT sprendime tuo demagogiškai pasiremta – leista Seimui savo nuožiūra prikurti ir daugiau tokių „kompromisų“.
Iš tikrųjų gali būti, kad KT yra pasinaudota VLKK politikavimu. Politika ne VLKK, o Seimo kompetencija.
Konstitucijos 14 str. pasako, kad valstybinė kalba – lietuvių kalba. Straipsnyje nepasakyta, jog įstatymu galėtų būti kas nors nustatoma. Taigi čia taškas. Raidės yra kalbos dalis – jos žodžių išreiškimo ženklai. Vadinasi jie tegali būti tik valstybinės kalbos. Tokiu atveju VLKK samprotavimai, kad galėtų būti atvejai, kai rašoma ne valstybės kalbos raidėmis yra akivaizdus prieštaravimas Konstitucijai – nekompetencija. Tas akivaizdu negalėjo neturėti įtakos tokiai Seimo priimtai įstatymo nuostatai. Tokiu atveju atsakomybė dėl tų svetimųjų raidžių įsileidimo į kalbą tenka ir VLKK.
Matyt, kad KT vardų ir pavardžių nelaiko kalba, o tik asmens tapatybės ženklais. Taigi ir juos sudarančių raidžių nelaiko kalbos raidėmis. Tad yra spręstinas klausimas, ar galima organiškai lietuvių kalboje vardų ir pavardžių nelaikyti kalba. Šią vienokią ar kitokią nuostatą yra būtina įtvirtinti Kalbos įstatyme. Jos nesant KT galėjo vadovautis europine praktika. Tatai taip pat yra neišspręstas VLKK veiklos sričiai priklausantis klausimas.
Tai ne „gali būti“, o tikrai pasinaudojo politikavimu, nes KT būtent taip ir rašo: „VLKK, formuluodama savo išvadas dėl Projekto, vertino ne tik tai, ar atitinkamos siūlomos Lietuvos Respublikos piliečio vardo ir pavardės rašymo asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose teisinio reguliavimo nuostatos dera su valstybine kalba (be kita ko, ar jas taikant nebus keliamas pavojus bendrinei lietuvių kalbai, lietuvių kalbos savitumui, ar jos dera su lietuvių kalbos tradicija), bet ir tai, kurioms asmenų grupėms būtų pagrindas suteikti teisę asmens vardą ir (ar) pavardę asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose rašyti atitinkamais ne lietuviškais rašmenimis, ar tokių asmenų grupių nebūtų per daug. Vadinasi, VLKK įstatymų leidėjui, be kita ko, pateikė pasiūlymus, susijusius ne tik su jos kompetencijai priskiriama valstybinės kalbos taikymo sritimi.“
Normali VLKK neturėtų politikuoti, o tik paaiškinti, koks užrašas laikomas užrašytu lietuviškai, o koks yra ne lietuvių kalba. Taigi, turėjo paaiškinti, kad lietuviškai rašoma lietuviškomis raidėmis pagal tarimą, su lietuviškomis linksnių galūnėmis.
Ir nėra čia jokio neišspręsto klausimo. Apie tokius tariamai neišspręstus klausimus gerai parašyta čia pat alke: D. Razauskas. Problemų sprendimas
Dauguma net ir geranoriškų žmonių Lietuvoje nukrypę klaidinga kryptimi, nes keistai kalba apie „rašybą lietuviškos abėcėlės raidėmis“. Bet iš tikrųjų turi būti kalbama apie rašybą lietuvių kalba. Kalba – tai yra visa sistema, ne tik raidės, bet ir gramatika, galūnės, linksniavimas… Pvz., jeigu anglas White taptų Lietuvos piliečiu, tai normalu būtų rašyti ne tik pakeitus vieną raidę – Vhite, o Vaitas.
Nors toks KT sprendimas nuvilia ir šitas KT, ir ši valstybė ima atrodyti kažkokia butaforija, kurioje Seimas ir KT gali parašyti bet kokią demagogiją ir vaizduoti, kad vsio zakonno, ir su tokiais banditais nėra prasmės diskutuoti… bet vis tik norėtųsi, kad alkas šia tema padarytų didesnį žurnalistinį tyrimą, visą straipsnių ciklą, pakalbintų ir daugiau specialistų, ir dabartinę VLKK vadovę, ir KT buvusių teisėjų. Įdomu, kaip jie aiškintų, kad šis KT sprendimas yra priešingas ankstesniems KT aiškinimams šiuo klausimu. O kaip jie aiškintų, kad dvigubos pilietybės atvejų praplėsti Seimui neleidžiama, o rašybos ne valstybine kalba atvejus Seimui leidžiama plėsti net ir prieštaraujant VLKK?
Šiek tiek istorijos:
“Lietuvos Respublikos prezidentė Dalia Grybauskaitė, paklausta apie Seimui pateiktus du skirtingus įstatymų projektus dėl nelietuviškų asmenvardžių rašymo oficialiuose Lietuvos dokumentuose, pareiškė, kad Lietuvių kalba negali būti politinių sandorių ar sandėrių objektu.
„Savo poziciją galiu tik patvirtinti dar kartą – lietuvių kalba negali būti politinių sandorių, sandėrių objektu“, – Lietuvos prezidentės žodžius cituoja BNS ir visa Lietuvos žiniasklaida.
D.Grybauskaitė pasakė, kad Seimas balandžio 15 d. pasielgė teisingai nepradėjęs svarstyti minėtų projektų.
„Yra du įstatymai, skirtingi. Manyčiau, kad labai teisingai šiandien padarė Seimas, kad nepradėjo diskusijų, kad nepradėjo svarstyti šio klausimo. Išties abu variantai taisytini. Reikėtų labai atidžiai ruoštis ir daryti sprendimus šiuo klausimu. Paskubomis daryti tokių sprendimų tikrai negalima“, – prezidentės žodžius cituoja BNS.
Po šio pareiškimo, su Lietuvos lenkų rinkimų akcija (LLRA) koaliciją sudariusios, valdančiosios socialdemokratų partijos lyderis Ministras pirmininkas Algirdas Butkevičius ir Seimo pirmininkė Loreta Graužinienė puolė Prezidentę kaltinti priešrinkiminiu politikavimu.-alkas.lt/2014/04/17/prezidente-d-grybauskaite-lietuviu-kalba-negali-buti-politiniu-sandoriu-ar-sanderiu-objektu/
Lietuviai,skelbkime referendumą dėl lietuvių kalbos išsaugojimo ir Konstitucinio teismo išformavimo dėl priesaikos sulaužymo ir pačios Konstitucijos pažeidimų. Asociacijai “Talka kalbai ir tautai ” galite pagalvoti apie savo pasileidimą ,nes nesugebate apginti deramai ne tik kalbą,bet ir atsiradus apilnkybei negebėsite apginti Tautos.
Knygnešių misija buvo šventa,reikalavo ištvermės ir pasišventimo.
Vytautas Sinica. Kalbos politika: Konstitucinio Teismo bankrotas, norai svarbiau už kalbą
– blogger.com/comment.g?blogID=6761217957557415254&postID=1409932229434762105