Balandžio pradžia – laikas, kai prie autoservisų nusidriekia eilės automobilių, parengtų „perlipti į vasarinius batus“. Tačiau šiemet meteorologai ragina stebėti ne tik kalendorių, bet ir orų prognozes, kurios nežada šiltos balandžio pradžios. Žinią vairuotojams turi ir rinkos ekspertai, įspėjantys, kad už padangų keitimą šiemet teks plačiau atverti piniginę, o ir bandymai pagudrauti ar sutaupyti tikriausiai nesuveiks.
„Nuo balandžio 10 dienos kelių eismo taisyklės (KET) draudžia eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis. Dažniausiai tokias padangas renkasi užmiesčių gyventojai ar sodybų turėtojai, kuriems kasdien tenka važinėti rečiau valomais keliais. Šie vairuotojai turės būti itin dėmesingi kelyje ir atidžiai stebėti temperatūrą bei eismo sąlygas“, – sako Andrius Gasparavičius, BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas.
Miestų gatvėse ir magistraliniais keliais važinėjantys vairuotojai, kurie dažniausiai naudoja įprastas žiemines padangas, anot draudimo bendrovės eksperto, galės jaustis saugiau, nes KET nedraudžia vasarą eksploatuoti transporto priemonių su nedygliuotomis žieminėmis padangomis.
Balandžio pradžia bus šalta
Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos atstovo spaudai Gyčio Valaikos, šių metų balandžio pirmoje pusėje vyraujanti temperatūra buvo žemesnė už ilgametį vidurkį.
Savo ruožtu Susisiekimo ministerija praneša, kad šiuo metu keisti dygliuotų ir padangų naudojimo terminų neketinama. Tačiau balandžio pradžioje bus stebimos orų prognozės ir, esant poreikiui, klausimas būtų svarstomas iš naujo.
„Visų pirma, vairuotojai patys turi įvertinti eismo sąlygas, ar važiuoti saugu. Jei jau pasikeitėte padangas į vasarines ir abejojate, kad oro sąlygos yra palankios kelionei, vietoj rizikingesnės kelionės savo automobiliu pasvarstykite apie alternatyvius kelionės būdus. Tuos vairuotojus kurie naudoja nedygliuotas žiemines padangas, raginame akylai stebėti ilgesnio laikotarpio orų prognozę, ypač – nakties temperatūrą. Kuomet būsite tikri, kad temperatūra net naktį nenukris žemiau 2-3 laipsnių šilumos, galėsite drąsiai planuoti padangų keitimą“, – sako A. Gasparavičius.
Nekeičiant sutaupyti nepavyks
Anot Ramūno Mackevičiaus, Lietuvos autoservisų asociacijos valdybos stebėtojo, pavasarinis padangų keitimas nuo rudeninio skiriasi tuo, kad šiuo sezonu skubėti negalima. „Kelių eismo taisyklės numato, kad nuo lapkričio 10 iki kovo 31 dienos draudžiama eksploatuoti automobilius su vasarinėmis padangomis. Vairuotojai, anksčiau termino pakeitę padangas į vasarines, gali turėti nemalonių patirčių su kelių policijos pareigūnais. Tačiau aptarnavimo laiką autoservise išmintingi vairuotojai pradėjo rezervuoti iš anksto“, – sako jis.
Dalis vairuotojų, anot R. Mackevičiaus, su žieminėmis padangomis važinės ir visą vasarą, norėdami iki galo sudėvėti jau atitarnavusį automobilio apavą. Nors tai, vertinant pagal įstatymo raidę, nėra draudžiama, ekspertas sako, kad pinigų taip sutaupyti nepavyks, o saugumas sumažės.
„Kaip sakoma, tai, kas tinkama viskam, dažniausiai netinka niekam, taip ir su universaliomis padangomis. Formaliai šios padangos tinkamos visiems sezonams, bet nepasižymi geromis techninėmis savybėmis nei žiemą, nei vasarą. Dar blogiau, kai žieminės padangos trinamos vasarą – jų ir stabdymo kelias ilgesnis, ir valdymas ne toks patikimas, ir degalų sąnaudos išauga“, – aiškina specialistas.
Jo teigimu, šiemet padangų keitimo kaina turėtų būti 5-10 proc. didesnė nei praėjusiais metais tame pačiame servise. „Augančios kainos stebinti neturėtų – servisai taip pat prisitaiko prie bendro infliacijos lygio“, – tvirtina R. Mackevičius.
Paprasčiausia sunaikinti – pas pardavėjus
Padangų keitimo metu daliai vairuotojų tenka pagalvoti ir apie tai, ką daryti su senomis padangomis, kuomet įsigyjamos naujos. Visgi, senųjų utilizavimas ne visuomet bus nemokamas.
„Jeigu padangų sezoninį keitimą atliksite tų padangų pardavėjo autoservise – viskas labai paprasta. Naujas vasarines užsidedate, senas paliekate autoservise, kuris ir pasirūpins utilizavimu, nes jo kaina yra įtraukta į padangų pardavimo kainą. Taip pat galite senas padangas nemokamai atiduoti tiesiai pardavėjui. Jei padangas įsigyjate vienur, o keičiate kitur – gali tekti ir primokėti“, – sako Arvydas Gailiušas, autoservisų tinko „Ausegra“ direktorius.
Taip yra dėl to, kad padangomis neprekiaujantys servisai patys turi tas padangas utilizuoti. Ši paslauga kainuoja apie 20-25 centus už padangos kilogramą, be PVM.
„Standartinio padangų rinkinio utilizavimas servisui kainuoja apie 12 eurų. Tai – labai reikšminga suma pagal verslo liudijimą dirbantiems montuotojams, kurie už padangų keitimo darbą gali paprašyti apie 30 eurų. Todėl jie už senų padangų priėmimą veikiausiai paprašys sumokėti papildomai. Kita vertus, didesni autoservisai senas padangas gali priimti iš geros širdies ir prisiimti utilizavimo kaštus“, – aiškina autoserviso vadovas.
Tiesa, net jei padangų pirkimo ir keitimo vieta nesutampa, o autoservisas jų nemokamai nepriima, vairuotojas gali vieną padangų komplektą per metus nemokamai priduoti savo savivaldybės didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėje.