Šeštadienis, 21 gegužės, 2022
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result

Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

K. Stoškus. Mirštant etiketui, gimsta neapykantos kalba

Krescencijus Stoškus, www.alkas.lt
2021 03 18 18:09
27
Krescencijus Stoškus | Alkas.lt,, J. Vaiškūno nuotr.

Krescencijus Stoškus | Alkas.lt,, J. Vaiškūno nuotr.

Vincento komandoje

Su debatais apie Stambulo konvencijos ratifikavimą, prasidėjo intensyvios kalbos apie „neapykantos kalbą“. Daug ką ji gąsdina, nes yra siejama su nepasitikėjimo emocijomis, už kurias valdžia galėtų taikyti teisines sankcijas ten, kur žmonės norės išreikšti nepasitikėjimą jos sprendimais. Bet mane tos kalbos sugrąžino prie seno rūpesčio ir didelės skolos, įgytos tada, kai atsidūriau šiandien neleistinai užmiršto hum. m. dr. Vincento Žemaičio etinių tyrinėjimų komandoje. Tai buvo reto nuoseklumo ir atkaklumo humanistas. Viena iš brandžiausių intelektualinio atgimimo asmenybių. Su dorovės ir etikos ugdymo misija į Nepriklausomybę jis atėjo gana gerai pasiruošęs. Buvo ne tik labiausiai užsiangažavęs doroviniam ugdymui, bet ir sugebėjo itin greitai sutelkti įvairių sričių specialistus (filosofus, pedagogus, psichologus, istorikus, teisininkus, medikus ir kt.) tiriamajam ir šviečiamajam darbui.

Dar sovietmečiu jam pavyko Lietuvoje praverti užplombuotas geležines duris į ilgai niekintų ir visiškai užmirštų etinių tyrinėjimų sritį. Klasių kova grindžiamai marksizmo doktrinai dorovė buvo idealistinis smulkiaburžuazinis svetimkūnis, nuo kurio ilgą laiką ji buvo priešiškai atsiribojusi. Į filosofijos tyrimų sritį ji ėmė prasiskverbti tik su mėginimais įveikti Stalino „asmenyės kultą“. Tų mėginimų politinis vienpusiškumas ir nenuoseklumas privertė daugiau filosofinių ambicijų turinčius pedagogus imtis tais laikais gana rizikingų tyrinėjimų. O V. Žemaitis čia rado vienintelę progą atsisveikinti su įgyta istoriko kvalifikacija ir imtis filosofinių etikos studijų.

Jau pačiais pirmaisiais Nepriklausomybės metais visi jautėme įsakmų poreikį užpildyti didžiulę mūsų dvasinio gyvenimo spragą – padaryti viską, kad išeidami iš totalitarinės sistemos, pralaužtume autoritarinio susvetimėjimo ledus ir kuo greičiau atgimtų žmonių orumas, tarpusavio pasitikėjimas ir atgytų pagrindiniai civilizuotumo įgūdžiai. Universitete pirmiausia buvo gręžiamasi į mokyklą. V. Žemaitis įsteigė Etikos katedrą, inicijavo etikos mokymą bendrojo lavinimo mokyklose, rengė joms skirtas etikos programas, organizavo etikos mokytojams skirtus kursus bei konferencijas.

Dėmesio centre… etiketas

Tai buvo laikas, kai niekam nestigo entuziazmo kuo nors prisidėti prie šalies Atgimimo. Bet labiausiai stebino V. Žemaičio gebėjimas tokiu sunkiu metu leisti ištisas serijas knygų, straipsnių rinkinių, įvairių žinynų, skirtų dorovei bei etinio švietimo problemoms. Čia buvo parodytas ir išskirtinis susidomėjimas etiketu. Jau anksčiau buvau parašęs darbą, skirtą žmonių komunikacijai ir keletą straipsnelių etiketo klausimais. Todėl Vincento paakintas ėmiau Pedagoginiame universitete skaityti etiketo teorijos paskaitų kursą. Greta ėmė rastis ir kitų institucijų parengtų darbų, skirtų lietuvių etiketui. Pakartotinai buvo išleistas dar sovietmečiu publikuotas A. Kučinskaitės „Kalbos etiketas.“ Prie jo gerai derėjo ir G. Čepaitienės „Lietuvių kalbos etiketas“. A. Bylaitės-Žukaitienės „Lietuvių etiketas ir bendravimo kultūra XX amžiuje“.

Beveik tuo pat metu lyg iš gausybės rago pasipylė verstiniai leidiniai. Iniciatyvos čia ėmėsi pačios leidyklos. Bendromis Vilniaus „Melsos“ ir „Algarvės“ pastangimis buvo išleistas pats populiariausias pasaulyje A. Vanderbilt vadovas „Viskas apie etiketą“. Be jo, „Algarvė“ dar išleido D. Fosterio „Europos šalių etiketą“, „Pradų“ leidykloje pasirodė „Elgesio normos vadovams“ („Manieros ir karjera“), Kauno „Šviesos“ leidykla parūpino visą seriją vadovų, skirtų „verslui, papročiams ir elgesio taisyklėms pažinti“. Juose gana meistriškai ir lakoniškai aprašyti Indijos, Kinijos, Japonijos, JAV, Ispanijos. Prancūzijos, Jungtinės karalystės, Vokietijos bei Lenkijos etiketo ypatumai.

Luominė valstybė ir totalitarizmas

Verta priminti, kad be etiketo neegzistuoja jokios visuomenės. Tačiau jo reikšmė nėra ir niekada nebuvo vienoda. Kaip žinoma, reikšmingiausias vaidmuo etiketui teko ir iki šiol tenka luominėje visuomenėje. Ten etiketas yra paveldėtos ir realiais nuopelnais įgytos garbės nustatymo, įtirtinimo, palaikymo ir reguliavimo būdas. Jo pagalba įtvirtinamos privilegijos, socialiniai statusai (padėtys) ir užtikrinamas luominės hierarchijos funkcionvimas. Tik ten galima rasti labiausiai rafinuoto (išgryninto), sudėtingiausio ir subtiliausio etiketo formas bei sistemas. Autoritarizmas ir prievartinis valdymo būdas luominę visuomenę suartina su šių laikų autoritarinė valstybė.

Nors abiem atvejais turime nelygių žmonių valstybes, tačiau luominės valstybės nelygybė yra atvira, o totalitarinės – paslėpta; kitaip sakant, po lygybės regimybe čia pridengiama ištisa privilegijuotų grupių hierarchija. Nors abu valstybių tipai yra vienijami brangiai kainuojančių ir puošnių valstybinių švenčių bei didingų ceremonialų, bet autoritarinė valstybė išsiskiria ne tik oficialiu lygybės simuliavimu, bet ir tariama valdžios ir liaudies vienybe, valdžios palaikymo imitavimu. Ilgą laiką proletarinė ideologija etikete matė tik liaudies pavergimo įrankį.

Bet apie 8-tojo dešimtmečio pradžią, po asmenybės kulto pasmerkimo, ėmė rastis humanitarų, kurie ryžosi įteisinti jo reikalingumą „darbo žmonių klasei“. Net buvo pasiūlytas terminas „tarybinis etiketas“. O kai kas net išdrįso prasitarti, kad „ne viskas buvo bloga, pavyzdžiui, ir dvarininkų etikete.“ Bet mokslo laipsnius turinčių autorių argumentacija atrodė gana naiviai: „Juk ten buvo ir tokios normos, kurias vertino dekabristai, A.S. Puškinas, A.I. Gercenas, L.N. Tolstojus ir kiti didieji rusų kultūros atstovai.“ („Sovietskij etikiet“, 1972). Gal tai buvo laikoma išsišokimu, nes tie siūlymai didesnės paramos nesulaukė. Intensyviai etiketu Rusijoje susidomėta tik po SSRS suirimo.

Tarp priešų ir draugų

Lietuvoje etiketo knygos buvo palyginti greitai pedagogų ir verslininkų išperkamos, tačiau platesnę publiką jos mažai tepasiekdavo. Išimties nesudarė nė politikai. Tokie darbai jiems negalėjo turėti didesnės vertės, kadangi ten greitai įsitvirtino neapykantos kalba. Visą laiką ji buvo teisinama tuo, kad „taip yra visame pasaulyje“. Bet tai buvo šiurkšti netiesa. Seimas nenorėjo suprasti net to valstybės tarnautojų etikos kodekso, kurio būtinumą mėgino išaiškinti specialiai į Lietuvą atvykusi JAV Ekonomikos ministerijos delegacija. O ką jau kalbėti apie etiketą, kuris turėtų būti svarbus kiekvienam subrendusiam žmogui.

Mūsų politikai nelinkę krimstis, kad iki šiol jiems retai tepavyksta sukurti partneriškus, tarpusavio pagarba grindžiamus santykius, būtinus bet kokiai vaisingai parlamentinei diskusijai. Net bendravimas su civilizuotu pasauliu nepaskatina rūpinti savo elgesio taisyklėmis. Jų trumpalaikiams kontaktams pakanka internetinių žinių ir sertifikuotų ekspertų patarimų. Tik tos laikinos pamokos jų elgesyje pėdsakų beveik nepalieka. Kai nevyksta diskusijos, balsus tenka papirkinėti arba mainyti į pažadus. Bet blogiausia, kad neapykantos kalbos skaldo Seimą į draugus ir priešus. O kai atsiranda priešai, jų nereikia atsargiai kritikuoti. Juos galima be argumentavimo ceremonijų tiesiog naikinti, t. y. žeminti ir niekinti bet kokiais ginklais, kurie tik pasitaiko po ranka. Dar bjauriau, kad Seimas užkrėtė patyčiomis visą žiniasklaidą, o per ją didžia dalimi ir visuomenę.

Nuo pat pradžių kiek partijų buvo Seime, tiek jų susidarė ir visoje šalyje. Bet kai žmonės pamatė, kad keičiantis valdžioms, politika lieka ta pati, jie patys tapo pačia pikčiausia partiškumo ir valdžios opozicija. Kaip šauksi – taip ir atsilieps. Pykčio pritvinkusioje aplinkoje nesunku užsikrėsti ir patiems. Juk daug kas ir patys buvo patyrę skriaudų, iš valdžios pusės. Ir visi jie skubėjo neapykantos kalba išlieti savo skaudulius prieš valstybę ar bet kokį kitą asmenį, kurį buvo galima įtarti palankumu valstybei.

Savo ruožtu valstybės finansuojama ir kita iš jos naudos turinti žiniasklaida negailėjo neapykantos žodžių visiems valdžios kritikams, įskaitant ir pilietinius judėjimus. Ji entuziastingai išplatino šalyje net ištisą paniekos žodžių žodyną: „runkeliai“, „vatnikai“, „violetiniai“, „patvoriniai“ ir pan. Tik paskutinėmis dienomis ėmė rastis abejonių, kokią sėklą ji sėja savo gimtajame krašte.

Tujinimas

Tam tikrų pagarbos ženklų (jautrumo ir dėmesingumo publikai, dažnesnių dėkojimų pašnekovams, mandagesnių pasisveikinimų, ir atsisveikinimų, šiltesnių laidų) atgijimą buvo galima pastebėti tik apie 2018/2019 metus. Žinoma, iki taktiškumo, pagarbos kitaminčiams ir drąsos atsiprašyti už klaidas ir įžeidimus dar yra gana toli. Bet pradžia padaryta. Ir tai nemažai.

Dar labiau permainas išryškino pandemija. Ypač tose laidose, kuriose dirba vyresnės kartos žmonės. Ten susidarė pirmosios pagarbių santykių oazės. Jos dar atsimena paprastų kaimo žmonių perspėjimus: „Vaike, nesakyk man „tu“, aš su tavimi kiaulių neganiau“. Jų elgesys ryškiai kontrastuoja su tomis laidomis, kurių vedėjai yra baigę mokyklas net neišgirdę tokių žodžių kaip „pagarba“, „garbė“, „mandagumas“, „etiketas“. Jiems bendravimo toną užduoda grynai politizuota mada, kurią mokyklose yra įdiegusi nelygių žmonių lygybės ideologija. Labiausiai ausį rėžia tai, kad į radiją ir televiziją pakviesti svečiai čia yra tujinami nei atsiklausus, nei atsiprašius. Tarytum čia susitiktų vien savo šeimos ar to paties klano nariai.

Gana nemalonu girdėti, kai jaunas žmogus, turėdamas laisvą valią ir galią, mėgaujasi sulygindamas su savimi bet kokį kitą asmenį, žymiai pranokstantį atliekamomis pareigomis, išsilavinimu, kvalifikacijomis, amžiaus skirtumais, pažinties laipsniu ir kitais ypatumais, kurių nepaisymas gali pažeisti jų garbę ir orumą. Tujinimas žurnalistų santykius su kitais žmonėmis gali padaryti tiek pat falšyvai suvaidintus, kaip ir sovietmečiu operuojant kreipiniu „draugas“ (tovarišč). Tik „draugas“ iš visos žmogiškų santykių įvairovės fabrikavo ciniškai valdišką ir bejausmį šaltumą, o tujinimas – tą pačią įvairovę pakeičia primityvaus atvirumo bei standartiško familiarumo imitavimu. „Draugo“ užduodami santykiai darėsi vis labiau biurokratiški, o tujinimo santykiai – chamiški.

Visi – kaip vienas

Mūsų liberalioji demokratija remiasi nuostata, kad visi žmonės yra lygiateisiai ir lygiaverčiai. Dabartinė vyriausybės programa be šių dalykų dar skelbia ir apie visų žmonių lygias galimybes. Šios nuostatos neabejotinai susijusios su populiariuoju Didžiosios prancūzų revoliucijos šūkiu: „Laisvė, lygybė, brolybė“. Bet tada ji buvo prancūzų siekinys. Dabar jis tapatinamas su realybe ir partiniais pažadais. O žmonės gerai mato, kad dažniausiai jie nėra nei lygiateisiai, nei lygiaverčiai. O tuo labiau jie neturi lygių galimybių. Tuo būdu politikai išsyk įsipainioja į melo pinkles, o visuomenė nusivilia tokiais šaukiniais ir pyksta, kad tikrovėje nėra to, ką skelbia politikai ir kiti tokiai politikai užsiangažavę žmonės.

Net mūsų Seimas jau įprato juokauti, remdamasis G. Orvelo literatūrine idėja apie tuos, kurie save laiko lygesniais už lygius. Iš tikrųjų žmonės niekada nebuvo ir nebus lygūs. O tuo labiau liberalios demokratijos šalyse, kurios sudaro pačias palankiausias sąlygas individualizmui ir konkurencijai tarpti. Varžybos, lenktynės, konkuravimas yra šių šalių kasdienis rūpestis ir masinė pramoga. Žmones domina ir jaudina ne tik lygybė, bet ir galimybė išsiskirti savo pranašumu. Lygius galima matyti tik Šiaurės Korėjos, Kinijos ir Rusijos šventinėse karių rikiuotėse. Bet ir čia į akis krinta tik ūgio vienodumas. Rikiuotėje ši meistrystė „visi kaip vienas“ daug ką žavi. Bet kai pradedama kalbėti apie masinį mentaliteto arba minčių vienodumą, laisvasis pasaulis pašiurpsta.

Per išsiskyrimą – į suvienodėjimą

Dar daugiau nerimo kelia globaliojo pasaulio unifikacija. Todėl nuosekliau mąstantys žmonės vis atkakliau klausia politinį korektiškumą garbinančių globalistų: „Kuo jūs pakeisite nykstančias tautas ir valstybes, kad visas pasaulis nepavirstų vienoda Kinija?“ Atsakymo jie nesulaukia. Ir nesulauks, nes niekas nežino. Bet trina tautų skirtumus taip įnirtingai lyg žinotų. O tai be galo pavojinga. Revoliucinis lygybės šūkis buvo aiškus – panaikinti luominę hierarchiją. O šiandien lygybė virto nusidėvėjęs politinės demagogijos ir reklaminio gundymo įrankiu. Bet tai nereiškia, kad lygybės principas neturi pozityvaus turinio. Tik kalbant visada privalu jį žinoti ir gerai atpažinti.

Pirma, žmonės yra lygūs ir vienodi tais bendražmogiškais požymiais, kurie juos išskiria iš visų kitų gyvybės formų.

Antra, jie turėtų būti lygūs savo pagarba vienas kitam, kad galėtų tarpusavyje bendrauti ir deramai socializuotis.

Trečia, jie gali būti lygūs tik tokioje valstybėje, kuri užtikrintų savo piliečiams lygiateisiškumą, t. y. teisingų įstatymų priėmimą ir teisingus teismų nuosprendžius.

Ketvirta, jie stengiasi būti tik lygūs ir vienodi, kai patenka į madų spąstus.

Bet mados nebūtų vienodos, jeigu jos neišsiskirtų iš kitų: jos visada veržiasi į viešumą, kad būtų pastebėtos, išreklamuotos ir pripažintos. Išsiskirti nori ne tik mados. To nori visi konkurencijoje bei jėgų, gebėjimų, net „laimės“ išbandymuose dalyvaujantys žmonės. Taigi vienur žmonėms rūpi, kad būtų vienodi, kitur – išsiskirti, kad pasižymėtų, trečiur – išsiskirti, kad suvienodėtų. Juos žeidžia tiek prievartinis išskyrimas, taip ir prievartinė unifikacija. Unifikavimas visuomenę daro masine, o ugdymas hierarchizuoja.

Sunkiausia šiuos kraštutinumus subalansuoti. Pirmiausia būtina užtikrinti valstybėje lygiateisiškumą. Šiandien unifikacija pakerta šaknis aukščiausių kvalifikacijų ugdymui. Todėl būtų sąžiningiau, jeigu kalbėtume bent apie siekimą sukurti liberaliąją demokratiją ir rodytume, kad esame pajėgūs užtikrinti žmonių teises.

Tarpusavio žeminimo epidemija

Žinoma, nebūtų teisinga visą atsakomybę už patyčias ir jų platinimą suversti parlamentui. Bet palikime bent trumpam valdžią ramybėje. Nebūtų teisinga, jei už neapykantos kalbą mes kaltintume tik valdžią. Ne tik dėl to, kad valdžią sudaro žmonės, išėję iš mūsų tarpo, bet ir dėl to, kad mes patys nesame apsidraudę nuo neapykantos kalbos. O be etiketo nėra jokio kito apsidraudimo būdo. Jo reikia ne tik žmonių bendravimui, bet ir bendradarbiavimui bei bendrabūviui. Visus tuo santykius tenka sureguliuoti tarpusavyje net tada, kai viešose vietose tenka praeiti pro duris, vairuoti automobilius ar šaligatviuose su skirtingomis transporto priemonėmis pralenkti vienam kitą. Tai tos vietos, kuriose žmonės pirmiausia jaučiasi lygiateisiai. Bet vieniems tai reiškia, kad čia galima daryti, ką nori ir vadovautis „stipriojo teisė“. O kiti dėl to net pasiskųsti neturi kam. Todėl susigūžia ir keiksnodami traukiasi į šalį. Vadinasi, lygiateisiškumas nebrandžiai visuomenei yra gana pavojingas gyvenimo būdas. Čia mes bene labiausiai skiriamės nuo viso civilizuoto pasaulio.

Tik tikrai lygiateisių žmonių bendruomenėje kiekvienas asmuo gali pagrįstai tikėtis ir laukti, kad jų lygiateisiškumas būtų užtikrintas ir jų tarpusavio bendravime, ir bedradarbiavime, ir bendrabūvyje. To užtikrinimo garantas – išankstinio palankumo nuostata, arba tarpusavio pagarba. Tai reiškia, kad jau pradėdamas savo bendravimą, žmogus turi dėmesingai nusiteikti, t. y. iš anksto kitą asmenį priimti taip pat palankiai, kaip ir jis pats norėtų būti priimtas. Be tarpusavio pagarbos neįmanomos ne tik jokios diskusijos, bet ir negali užsimezga sėkmingas žmonių tarpusavio bendravimas, tarpusavio supratimas ir, žinoma, suartėjimas. Lygiateisiškumo laisvė, kurią žmonės naudoja vien tam, kad vieni kitus sumenkintų, pažemintų ir suniekintų, negali vesti niekur kitur, iškyrus vienatvės ir atsiskyrėlių akligatvį. O šiame akligatvyje jau gali nelikti net ir tų, kuriuos būtų galima Įžeidinėti.

Patyčių epocha

Net rimtai motyvuotas pažeminimas užgauna žmogiškąją vertę, t. y. jo garbę ir orumą. O ką kalbėti apie nepagrįstą, sumeluotą ar net visa galva pažeidėją pranokstančio asmens pažeminimą. Įžeidžiami žmonės pagrįstai supyksta, neretai net kreipiasi į teismą. Bet kai šalyje įsiviešpatauja savivalė ir nelieka kur atstatyti pusiausvyros, žmonės ieško būdų, kaip atsilyginti tuo pačiu. t. y. griebtis nesantaiką eskaluojančio keršto. Kad tokiems konfliktams būtų užbėgama už akių, nėra kito kelio, išskyrus užmirštos mandagumo kultūros gaivinimą.

Mes esame liudininkai ir bendražygiai tos epochos, kuri ugdydama vis laisvesnių, autonomiškesnių bei už nieką neatsakingų kūrėjų ir vartotojų ideologiją, ne tik iki kraštutinumo atomizavo pasaulio visuomenę, bet ir jai suteikė požymius, būdingus karui visų su visais. Joje ne tik suardytos visos tradicinės visuomeninį gyvenimą ir jų kultūrą palaikančios socialinės struktūros (giminystė, šeima, lytis, amžiaus grupė, vietos bendruomenė, profesinė bendrija, tauta, tėvynė ir t.t.), bet ir yra įsitvirtinusi vis labiau civilizacijos tvarka ir gyvenimu nusiviliančių žmonių „patyčių kultūra“. Jau vien iš viešumoje nesibaigiančių kalbų apie patyčias galima spręsti, kaip giliai destruktyvūs užgauliojimas išplito ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Joms būdinga tai, kad visai atskirai (lyg ir atsitiktinėmis progomis ir atsitiktinėse vietose) vis atsinaujina kalbos apie gana skirtingas jų formas ir pasireiškimus: priekabiavimą, apgaudinėjimą, mobingą, bosingą, tyčinį pažadų laužymą, plūdimą, viešą pravardžiavimą, cinišką melavimą ir pan.

Skirtingose gyvenimo srityse skiriasi ne tik patyčių formos bei jų pasireiškimai, bet ir labai skirtingi jų vertinimai. Vienur (pvz., politikoje) jos toleruojamos ir net giriamos, kitur (pvz., mokykloje, santykiuose su moterimis ir translyčiais) – griežtai smerkiamos ir persekiojamos. Vienos patyčios tapatinamos su gyvenimui būtina kritika, kitos – su populiaria laisvų žmonių bendravimo maniera arba mada, trečios – su naujos kartos žmonių išlaisvintu elgesiu, ketvirtos – su įprasta politinių debatų norma, o penktos griežtai draudžiamos ir persekiojamos teismais „už garbės ir orumo pažeidimus“.

Korumpuota politika?!

Pats nemaloniausias, labiausiai nerimą keliantis ir pavojingiausias dalykas yra tas, kad net dabar, kai visa Valstybė iki kraštutinumo yra pritvinkusi tarpusavio neapykantos, Seimas nesiima svarstyti, nei kaip pačiam keistis, nei kaip aprėpti visas įmanomas patyčių sritis ir formas, nei kaip esmingai pagerinti bendravimo kultūrą šalyje. Ir dar griebiasi iniciatyvos kaip radikaliau bei pragaištingiau supriešinti viaą šalį. Stambulo konvencijos ratifikavimo, pasirodo, neužtenka. Stipresnis smūgis Administracinių nusižengimų kodekso Pataisos, pavadintos „Tyčiojimasis ar niekinimas dėl tautybės, rasės, lyties, kilmės, religijos ar kitos grupinės priklausomybės“.

Intencija lyg ir gera: užtikrinti, kad visos socialinės grupės būtų lygiai apsaugotos nuo patyčių. Bet jeigu iš tikrųjų to norima, taip turėtų būti ir rašoma. Bet čia žmonės segreguojami (rūšiuojami). Į sąrašą patenka tik 5 grupės. Vadinasi, čia joms yra suteikiamos išskirtinės tesės, arba privilegijos. Kodėl jos, o ne kitos? Juk daugiau pažeminimų sulaukia elgetos, psichiniai ligoniai, neįgalieji, neturtingieji, alkoholikai… Galima įtarti, kad čia esama didelio suinteresuotumo.

Tai gali būti: 1) tik visai savavališkai pasirenkamos bei savo pažiūroms artimos žmonių grupės, 2) lengviausiai į korupciją linkusios žmonių grupės; 3) labiausiai turtingos grupės, 4) didžiųjų valstybių ar galingų organizacijų primestos grupės; 5) labiausiai žiniasklaidos išreklamuotos grupės.

O gal čia viskas kyla iš naivaus nesusigaudymo. Galima tik stebėtis, kaip į privilegijuotų žmonių tarpą yra patekusi kilmė. Jeigu ji įrašyta ne pajuokavimui, tai mes galime tapti liudininkais į luominę hierarchiją (tik nepažymėta iki kelintos kartos) orientuojamai valstybei.

Privilegijuotųjų patyčios. Kur jos veda?

Privilegijos yra pats įžūliausias lygybės siekiančių žmonių supriešinimo būdas. Pirma, tas supriešinimas pradedamas jau tuo, kad išvardintoms žmonių grupėms suteikiamas nepažeidžiamumo statusas: iš visų tyčiotis galima, o iš šių grupių – draudžiama. Antra, šį statusą gavę žmonės žino, kad jiems leista daugiau, todėl be jokios abejonės jie ne tik rodys savo pranašumus, o visi kiti žmonės bus baudžiami už jų neliečiamumo pažeidimus. Administracinių nusižengimų kodekso Pataisos numato administracines baudas nuo 560 iki 3000 eurų. Trečia, ne suma čia gąsdina, o patyčios veiksmais, apie kuriuos oficialiojoje viešumoje dar visi tyli.

Tik kas uždraus privilegijuotoms grupėms tyčiotis iš visų kitų žmonių? Niekas. Juk jie bus juridiškai neliečiami. Negi manoma, kad „kitų grupinių priklausomybių“ žmonės kentės ir tylės. Jau dabar jie pritvinkę įtūžio. Į patyčias atsakoma neapykanta. Negerai, kad žiniasklaida patyčias tapatina su kritika. Tai grynas nesusipratimas. Patyčias su kritika sieja tik tai, kad abiem atvejais vyksta vertinimas. Tačiau kritika yra maksimaliai disciplinuotas, argumentuotas, įrodytas, nešališkas, teisingas, objektyvus, racionalus vertinimas, o patyčios – subjektyvus, šališkas už sveiko proto ribų asmens pykčio, pavojingos neapykantos išsiliejimas. Panašiai, kaip ir klasių kova 19 – 20 a., taip ir dabartinis supriešinimas šiandien vykdomas po lygių teisių diegimo ir viso pasaulio sulyginimo priedanga.

Tik klasių kova vedė į kruviną revoliuciją, o kur veda šis supriešinimas?

Bijau, kad tai bus Paskutinės patyčios: jų neatlaikys nei tauta, nei pati valdžia.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. K. Stoškus. Darsyk apie skurdą
  2. K. Stoškus. Lyderių spindesys ir skurdas
  3. K. Stoškus. Nesusikalbėjimo akligatviai
  4. K. Stoškus. Kontrkultūrinė kultūros politika!? (III)
  5. K. Stoškus. Orumas neturi nieko bendra su prabanga
  6. D. Razauskas. Žmogaus teisės ir neapykanta Lietuvai
  7. V. Vyšniauskas. Demokratijos išbandymas sąžiningumu ir N. Putinaitės rusenanti veidmainystė
  8. A. Matulevičius. Šventiniai pamąstymai, kaip nėra, bet galėtų būti

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 27

  1. Irena says:
    1 m. ago

    Išmintingas straipsnis. Ačiū.

    Atsakyti
  2. Pajūrietis says:
    1 m. ago

    Įdomu, ačiū, bet ar ne pernelyg daug vienam straipsniui? „Seimas nenorėjo suprasti net to valstybės tarnautojų etikos kodekso, kurio būtinumą mėgino išaiškinti specialiai į Lietuvą atvykusi JAV Ekonomikos ministerijos delegacija.“ – apie ką čia, kas žino?

    Atsakyti
    • Kęstutis says:
      1 m. ago

      Straipsnis tai gerokai per ilgas, bet skaitėsi, o ir baigėsi visai “gerai” – išaiškino…, beje teisingai, kad, bet kokią net ir pačią teisingiausią kritiką – pastebėjimą bus galimybė pavadinti patyčiomis ir nubausti iki 3000 eur.. O tas sakinys, tai kaip toje giesmėje – jo gilią mintį, težino Dievas 😉

      Atsakyti
    • Krescencijus says:
      1 m. ago

      Tik kaip suderinti du Jūsų pageidavimus: 1) “pernelyg daug vienam straipsniui?” ir 2) “apie ką čia, kas žino?” Man sunku žinoti, ko kiekvienas žmogus nežino. Apie tarnautojų etikos kodekso likimą esu rašęs ne vieną straipsnį net ir aš.

      Atsakyti
  3. Žemyna says:
    1 m. ago

    Nepriklausomybės pradžioje buvo tarpsnis, kai apskritai neturėjau darbo nei pajamų, vėliau užgriuvo neribotos trukmės darbo savaitės ir mėnesiai, todėl keletą metų neteko būti viešumoje, bendrauti ir net internete ,,viešėti” – ten tik darbui reikalingos literatūros ieškojau. O kai atėjo diena, kai į internetą užsukau apsižvalgyti, ,,kas Lietuvoje dedasi”, užsukau į kažkokį žiniasklaidos portalą, kur skaitytojams leista komentuoti, nepažinau Lietuvos. Su tokiu nehumanišku bendravimu nebuvau iki to susidūrusi. Neprisimenu, koks asmuo buvo kritikuojamas, bet tai nebuvo kritika – jis buvo tiesiog negailestingai užpultas, negalvojant apie tai, kad tai perskaičius žmogų gali infarktas ištikti, kad jis turi šeimą, vaikus, senus tėvelius – kas juos ištiks štai tokį tekstą perskaičius? Kaip jo vaikams kitą dieną į mokyklą eiti, kas ten dėsis, kaip jis jausis?.. Taip, tikriausiai jis kažką netinkamai padarė, į tai būtina reaguoti, bet juk ne tam, kad nešvankiai iškoliotum, o kad tokie dalykai Seime ir ministerijose nesikartotų, kad įstatymų pažeidimams būtų užkirstas kelias.
    Tada man atrodė, jog kol buvau tuos metus prirakinta prie darbo stalo, ir neįtariau, kas už lango dedasi, mano Lietuva išnyko, mus pakeitė visai kitais žmonėmis…

    Gerbiu šį Autorių nuo pirmųjų dienų, kai teko išgirsti Jį kalbant auditorijai. Net ir tada, kai iš tarpukario atėjusių mūsų inteligentų ne vieną sutikdavai universitete, klausydavai jų paskaitų, dr. K. Stoškus išsiskyrė iš kitų.
    Nepaprastai dėkinga už šį straipsnį – kaip mes to pasiilgome! Ar dar turime tų, kas pajėgus padėti grąžinti į Lietuvą kitokio bendravimo įgūdžius, tuos, nuo kurių skaidrėja viskas aplinkui ir kvėpuoti lengva?

    Atsakyti
    • Pajūrietis says:
      1 m. ago

      O ar išvis reikalingas tas pastabų rašymas? Kiek jis duoda, o kiek atima? Ir ką pakeičia? Neabejoju, kad tai puiki žmonių sekimo priemonė: politinės pažiūros anksčiau ar vėliau išlenda, IP adresas žinomas. Ką apie tai manote?

      Atsakyti
      • Svajonė says:
        1 m. ago

        Yra baisiau – vergovė ir asmens kodai, kaip konclagery, – suštabeliavomas sukodavimas
        (nužeminimas, nužmoginimas ir …link vergovės žingsniuko dalelytė likusi)

        Atsakyti
        • Sykį viena Vytautė says:
          1 m. ago

          parašė tokią humoreską apie tai, kad žmonės ateityje neturės vardų ir pavardžių, kad bus sunumeruoti. Autorė nė neįtarė, kad tai ne humoreska, o pranašystė…

          Atsakyti
  4. Kažin says:
    1 m. ago

    Palikti žmoniją be neapykantos išliejimo, be patyčių ir t.t., tai tas pat, kaip mišką palikti be vilko, gamtą palikti be audrų, be perkūnijų. Tai žmogaus vertimas robotu… tai ta pati komunizmo kūrimo beprotybė… Juk žmogui duota laisva valia, tai ir laikykimės to principo gyvenime…

    Atsakyti
    • Pajūrietis says:
      1 m. ago

      Įdomus pastebėjimas.

      Atsakyti
    • Kęstutis says:
      1 m. ago

      Laisva valia tai suprastas būtinumas, tai sąmoningumas, o ne durnių laisvė…

      Atsakyti
    • Žemyna says:
      1 m. ago

      Yra kitas kelias – negaminti savyje pykčio, keršto troškimo ir pan.
      Man tai neprieinama, bet esu mačius keletą tokių žmonių.
      Kaip suprantu, tokia nuostata turi gimti iš to, kad žmogus nėra tobulas Kūrėjo ,,gaminys”. Todėl net ir neprotinga iš jo reikalauti kad būtų be broko (nuodėmės). Taigi, tiesiog susitaikyk ir eik tau skirtu keliu.
      O čia jau ir prasideda sumaištis galvoje – iš kur man žinoti, koks mano kelias – ar pripulti padėti tam, kam blogiau, negu man, ar sakyti sau, jog jam taip skirta, nesikišk, eik savo keliu, nesumaišyk Kūrėjui ,,kortų”?

      Atsakyti
    • Krescencijus says:
      1 m. ago

      Labai dėkoju už šį nuoširdų palaikymą ir didelį supratingumą. Iki šiol man atrodė, kad po V. Žemaičio mirties bendravimo kultūra jau niekam nerūpi. Bet šiandien aptikau svetainę, kurioje jau iš viso nėra neapykantos kalbos. Ir štai dabar nelauktas Jūsų solidarumas. Vienas po kito tokie netikėti ženklai. Sakau tiesiai: “Mano sieloj šiandien šventė”. Vadinasi, mes nesame tik dviese ir dar šios garbingos svetainės šeimininkas. Reikia tikėtis, kad dabartinis dvasinis pakrikimas net nesapnuotos pandemijos fone tik paskatins viešai prabilti ir kitus tautiečius.

      Atsakyti
    • Krescencijus says:
      1 m. ago

      Laisva valia be atsakomybės, be įsipareigojimų su principais neturi nieko bentra. Tai savivalė. Kai daroma, kas kam patinka, visada ir visur viešpatauja tik galingiausieji (kas turi daugiausia jėgos, turtų, valdžios, didžiausią kariuomenę, raketų su termobranduoliniais užtaisais arba daugiausia rinkėjų balsų). Jūs to norite? O savivalė yra stipriojo teisė. Ja rėmėsi tironai (Kaligula, Stalinas, Hitleris), plėšikai (“daktarai”, “šviniai” ir kit.os gaujos). 18 a. tai buvo pavadinta džiunglių įstatymu. Kas taip supranta laisvę,tas arba pats nori būti tironu, arba įteisina represijas, smurtą, grobimą, vergovę ir visas kitas prievartavimo formas. Bet visa tai yra už teisingumo, lygybės ir demokratijos ribų.

      Atsakyti
  5. -.-.- says:
    1 m. ago

    šiaip, su visa pagarba, bet „Tyčiojimasis ar niekinimas dėl tautybės, rasės, lyties, kilmės, religijos ar kitos grupinės priklausomybės“ neapsiriboja 5 grupėmis. Tiesiog įvardintos tik 5, o likusios įvardijamos kaip “kitos”. Projekte įvardinama daugiau požymių (ar ne 15?), pagal kuriuos negalima tyčiotis ar niekinti žmonių, tačiau sąrašas jau baigtinis, t.y. į jį nepatenkančios socialinės grupės jau nebūtų ginamos nuo patyčių.

    Atsakyti
    • Krescencijus says:
      1 m. ago

      Čia ne grupių skaičiaus, o išimčių ir privilegijų klausimas. Tekste parašyta: “Intencija lyg ir gera: užtikrinti, kad visos socialinės grupės būtų lygiai apsaugotos nuo patyčių. Bet jeigu iš tikrųjų to norima, taip turėtų būti ir rašoma. Bet čia žmonės segreguojami.

      Atsakyti
  6. Pajūrietis says:
    1 m. ago

    Jei žmogus parašo į savivaldybę el. laišką, ir ji neatsako, po to tas pats žmogus išsiunčia į savivaldybę raštą registruotu paštu, įsitikina, kad jo raštas gautas, bet savivaldybė vis tiek neatsako, ar tai ne pats tikriausias tyčiojimasis, pasityčiojimas, niekinimas, spjaudymas ant eilino mirtingojo? Po grumtynių pagaliau ateina „atsakymas“ ant kelių lapų, bet atsakymo tai nėra, nes visą vietą užima teisės aktų išvardyjimas (žinomas triukas). Tai kas, ar ne patyčios? Tai pačios tikriausios patyčios.

    Atsakyti
    • Pritariu says:
      1 m. ago

      Būtent. O jie ,,Stambule” patyčių ieško.
      Pirma susitvarkyk su tom, nuo kurių VISI eiliniai piliečiai kenčia, nežiūrint visų jų asmeninių ypatumų.

      Atsakyti
  7. Užuodžiu skraidant gaidžių plunksnas says:
    1 m. ago

    Siūlymas skirti tūkstantines baudas už neapykantos kalbą pradžiugino ne visus: teisininkas rado spragą
    – lrytas.lt/lietuvosdiena/aktualijos/2021/03/19/news/siulymas-skirti-tukstantines-baudas-uz-neapykantos-kalba-pradziugino-ne-visus-teisininkas-rado-spraga-18677413/
    Solidu, ar ne?
    O kaip dalinsis tuos išplėštus tūkstančius? – Taikiai?
    Ar baudų paskirtis biudžeto skyles užkamšyti, ar atitinkamas organizacijas finansuoti?
    O kokius žodžius uždraus vartoti? Kiekvienas pagal asmeninį skonį galės įsižeisti, ar pirma ,,patvarkys” Didįjį LKŽ? Juk atsakingi piliečiai norės patikrinti pagal kažkokį standartą – ką iš komentarų išbraukti, ką palikti?

    Atsakyti
    • Pajūrietis says:
      1 m. ago

      Įžiūriu teigiamą pusę. Kai tik bus norima, b e t k u r į pajuokavimą, užuominą, sarkazmą, palyginimą bus galima pavadinti patyčiomis ir atitinkamai griežtai nubausti. Todėl tokios demokratinės valstybės (?) represijos (!) paskatins ne tik išvis nerašyti jokių pastabų, bet ir kuo mažiau kiurksoti internete 🙂

      Iš kitos pusės pusės, tuo pačiu metu ir toliau viešai bus skelbiami straipsniai, knygos, projektai, visokių tipelių pasisakymai ir ne tik, niekinantys Lietuvą, jos teritorinį vientisumą, istoriją, kalbą, bet tai nebus jokios patyčios. Tai bus viena tiesa. Vienas tikėjimas. Vienas vadas.

      Atsakyti
      • Pajūrietis says:
        1 m. ago

        Bet kurį, aišku, atskirai. Susistumdė 🙂

        Atsakyti
  8. Dabar LRyto TV, Neapykantos kalba says:
    1 m. ago

    A.T. (iš VDU) siūlo baudas, naujus baudžiamuosius įstatymus,
    psichologas Navaitis iš savo taško aiškina.

    Atsakyti
  9. Žemyna says:
    1 m. ago

    Krescencijus STOŠKUS: patyčios, kurių neatlaikys niekas
    – respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/lietuvos_politika/krescencijus_stoskus_patycios_kuriu_neatlaikys_niekas/

    Atsakyti
  10. Ar baus provokatorius? says:
    1 m. ago

    „Mediaskopas“ ištyrė, kas sumažintų neapykantos kalbos srautą tautinių mažumų atžvilgiu
    – 15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/mediaskopas-istyre-kas-sumazintu-neapykantos-kalbos-srauta-tautiniu-mazumu-atzvilgiu-56-1476980?copied

    Vienintelė veiksminga priemonė – kai buv. okupuotų teritorijų kitakalbiai bei kolonistų palikuoniai nesisavins jiems nepriklausančio statuso su jo privilegijomis.
    Jei nepertraukiamo melo ir nebaudžiamo įžūlumo iš kantrybės
    išvedamas žmogus praranda savitvardą ir nemandagiai ką nors pareiškia, bausti jį, o ne provokatorių, būtų nusikaltimas, o ne teisingumas

    Atsakyti
  11. Neapykantos kalba says:
    1 m. ago

    Reiškinys, prasidėjęs kaip siekis riboti neapykantą, dabar tapo nevaldomas: per galvą gauti gali bet kas
    – delfi.lt/plius/nuomones/reiskinys-prasidejes-kaip-siekis-riboti-neapykanta-dabar-tapo-nevaldomas-per-galva-gauti-gali-bet-kas.d?id=86996219

    Atsakyti
  12. Žemyna says:
    1 m. ago

    Tekit, pakvatokit –
    Ričardas ČEKUTIS: Žodis
    – respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/vakaro_ziniu_redakcijos_skiltis/ricardas_cekutis_zodis/

    Na, pilvo raumenys sustiprėjo?

    Atsakyti
  13. Neapykantos kalba ir grasinimai says:
    7 mėn. ago

    Olava STRIKULIENĖ: Jei A.Dulkiui grasintų A.Valinskas
    – respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/lietuvos_politika/olava_strikuliene_jei_adulkiui_grasintu_avalinskas/

    Paskutinę pastraipą raskit laiko paskaityti.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

I. Vėgėlė. Viliuosi, nebus išbarstytas taip sunkiai iškovotas pasitikėjimas Lietuvos policija

I. Vėgėlė. Valstybę skaldančios propagandos industrija įsisiūbavo

2022 03 15
M. Balikienė. Tylėk, mylėk ir nešokinėk?

Kovai su neapykantos kalba – didesnis ES dėmesys

2022 02 08
Tomas Baranauskas | Alkas.lt nuotr.

T. Baranauskas. Etika šiuolaikiniame moksle

2022 02 05
Piktiems komentatoriams artinasi liūdnos dienos | unsplash.com, Dž. Taisono nuotr.

Piktiems komentatoriams artinasi liūdnos dienos

2022 02 02
Valdas Vižinis | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

V. Vižinis. Atimti iš Žydrūno garbę…

2022 01 26
Algimantas Matulevičius | asmeninė nuotr.

A. Matulevičius. Prezidentas – tautos valios vykdytojas

2022 01 17
Ramūnas Karbauskis | Alkas.lt ekrano nuotr.

R. Karbauskis. Apie skiepus ir prievartą

2021 12 30
Darius Radkevičius | Alkas.lt nuotr.

D. Radkevičius. Gėdos pasas vaikams arba kaip bausti vaikus už tėvų „nuodėmes“?

2021 12 14
Alkas.lt koliažas

Visuomenininkai išreiškė paramą Prezidentui Gitanui Nausėdai

2021 12 02
Vydūnas | archyvinė nuotr.

Vydūnas. Lietuvių santykiavimas vienų su kitais

2021 11 18
Rodyti daugiau

Naujienos

Prasidedant žaibų metui – dėmesys prietaisams
Įvairenybės

Prasidedant žaibų metui – dėmesys prietaisams

2022 05 20
Ant pietrytinio Gedimino pilies šlaito atrasti Aukštutinės pilies mūro fragmentai
Lietuvoje

Pasirašyta sutartis dėl Gedimino kalno sutvarkymo

2022 05 20
VMVT ragina susilaikyti nuo neteisėto beglobių gyvūnų vežimo iš Ukrainos
Lietuvoje

Ukrainiečių augintiniai dėl pasiutligės bus tiriami nemokamai

2022 05 20
Lietuvos kultūros ministras aptarė kultūrinio bendradarbiavimo planus su Baltijos šalių, Lenkijos ir Ukrainos atstovais
Lietuvoje

Ministerija laukia pasiūlymų Muziejų įstatymui

2022 05 20
Nuo rugpjūčio 1 dienos atvirkštinio PVM mechanizmas taikomas naujoms prekių grupėms
Lietuvoje

VMI primena apie pagalbą Ukrainai

2022 05 20
K. Navickas aiškinsis dėl Kinijos ribojimų
Lietuvoje

Smulkiems pieno ūkiams pratęsiamos išimtys

2022 05 20
Prezidentas lankosi Armėnijoje
Lietuvoje

Prezidentas lankosi Armėnijoje

2022 05 20
Druskininkuose pradėtas mašalų lervų naikinimas
Gamta ir ekologija

Druskininkuose pradėtas mašalų lervų naikinimas

2022 05 20


SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Širdelei atsigauti apie Aplinkosaugininkai primena: miško paklotė nėra ypatingų pojūčių kelias
  • Nžn., nžn. ... apie Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 05 19 13:15
  • Žemyna apie Didysis šeimos gynimo maršas 2022 TIESIOGIAI
  • Jis - amžinas? apie Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 05 19 13:15

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Prasidedant žaibų metui – dėmesys prietaisams
  • Pasirašyta sutartis dėl Gedimino kalno sutvarkymo
  • Ukrainiečių augintiniai dėl pasiutligės bus tiriami nemokamai
  • Kruopos: paprasta, išradinga ir naudinga

Skaitomiausi straipsniai

  • Didysis šeimos gynimo maršas 2022 TIESIOGIAI peržiūrėta: 553; komentarų: 26
  • „Eurovizijos“ nugalėtoja tapo Ukraina! peržiūrėta: 533; komentarų: 9
  • A. Gelžinis, R. Kaminskas. Žygdarbis pažadinęs Lietuvą peržiūrėta: 433; komentarų: 4
  • M. Kundrotas. Kaip išsilaisvinti nuo Laisvės partijų? peržiūrėta: 422; komentarų: 12
  • Antrasis „Eurovizijos“ pusfinalis peržiūrėta: 411; komentarų: 2
  • Sprendžiama dėl Lietuvos rusų dramos teatro pavadinimo peržiūrėta: 360; komentarų: 26

Kiti Straipsniai

I. Vėgėlė. Valstybę skaldančios propagandos industrija įsisiūbavo

by Jonas Vaiškūnas
2022 03 15
6
I. Vėgėlė. Viliuosi, nebus išbarstytas taip sunkiai iškovotas pasitikėjimas Lietuvos policija

Prasidėjus Rusijos agresijai prieš Ukrainą turėjau vilties, kad mūsų politinė tauta susivienys. Neieškos to, kas skiria, bet suras tai, kas...

Skaityti toliau

Kovai su neapykantos kalba – didesnis ES dėmesys

by Kristina Aleknaitė
2022 02 08
4
M. Balikienė. Tylėk, mylėk ir nešokinėk?

Vasario 4 dieną vykusiame neformaliame ES teisingumo ministrų susitikime šalys narės išreiškė pritarimą siekiui kovoti su neapykantos kalba ir tokiais...

Skaityti toliau

T. Baranauskas. Etika šiuolaikiniame moksle

by Tomas Baranauskas
2022 02 05
5
Tomas Baranauskas | Alkas.lt nuotr.

Pernai mūsų akademinės etikos dokumentų lobynas praturtėjo dar vienu dokumentu. Tai - Lietuvos Respublikos Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Širdelei atsigauti apie Aplinkosaugininkai primena: miško paklotė nėra ypatingų pojūčių kelias
  • Nžn., nžn. ... apie Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 05 19 13:15
  • Žemyna apie Didysis šeimos gynimo maršas 2022 TIESIOGIAI
  • Jis - amžinas? apie Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 05 19 13:15
  • Šnipiškių apie Kviečia pasidairyti po XIX a. Šnipiškes

Kitas straipsnis
Atpažinti neapykantą politinėse kampanijose kvies speciali „Nepatogaus kino“ programa

Dėl B. Sabatauskaitės paskyrimo Seimas apsispręs kovo 25 d.

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

rašto darbai | Greitos skyrybos internetu – skyrybų advokatai | Siuskpigiau.lt siuntos Lietuvoje | Pramogų, grožio, sveikatingumo pasiūlymai | irigatorius | vitamino c serumas | oro drekintuvas | HiMountains | iddo.lt modernūs stalai | kūno kremai | August.lt - valymo įrenginiai | Veido kremai | fs22 mods | https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | Auskarai su deimantais | https://www.aleina.lt | Automobilių nuoma | drogas.lt | CBD aliejus Lietuvoje

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai