Pirmadienis, 30 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

Baltiški papročiai grįžta: kodėl lietuviai vis dažniau renkasi senąjį tikėjimą?

Eglė Kuktienė, www.rinkosaikste.lt
2020-09-11 13:00:48
7
Baltiški papročiai grįžta: kodėl lietuviai vis dažniau renkasi senąjį tikėjimą?

Kokios jos – tos baltiškos šemos šventės, ir kodėl jas vis noriau renkasi lietuviai? | Asmeninio archyvo nuotr.

Religija – žmogaus tvirtybė ir visuomenės susipriešinimas. Nemažai pačių didžiausių nesutarimų pasaulyje kilo ne dėl ko kito, o dėl religijos. Ir nors Lietuvoje didžioji dalis gyventojų save supranta kaip Romos katalikus, yra ir kitų religijų atstovų. 2017 metais Lietuvoje buvo įregistruota 1 113 tradicinių religinių organizacijų ir 187 tradicinėmis nelaikomų religinių organizacijų, tad galima matyti, kokia iš tiesų marga yra mūsų visuomenė.

Nors Baltų religijos atstovų Lietuvoje buvo visuomet, paskutiniais metais vis daugiau žmonių atranda šį senąjį lietuvių tikėjimą. Vadovaudamiesi baltiškais papročiais švenčia jungtuves, vaikų vardynas, laidotuves. Tad kokios jos – tos baltiškos šeimos šventės ir kodėl jas vis noriau renkasi lietuviai?

Susidomėjo dar mokykloje

Baltų religinės bendruomenės „Romuva“ vaidilė Miglė Valaitienė pasakoja, kad Baltų religija jai atrodė žymiai artimesnė jau nuo jaunų dienų. Dar mokykloje kilęs susidomėjimas galiausiai išaugo į gyvenimo būdą ir kasdienę veiklą.

„Dar pradinėse klasėse išgirdau, kad seniau lietuviai turėjo kitą tikėjimą ir tai buvo pirmasis įkvėpimas, paskatinęs domėtis baltiškuoju tikėjimu. Mane domino, kodėl anksčiau kitaip buvo, kodėl dabar kitaip tiki. Po truputį pradėjau vis daugiau gilinti žinias, domėtis baltiškuoju palikimu. Skaičiau knygas apie senovės lietuvių papročius, mitologiją.

Su vyru susipažinome Durbės mūšio minėjime dar būdami paaugliai. Jis irgi buvo pradėjęs domėtis baltiškuoju palikimu, tad natūraliai viskas išėjo – mus siejo simpatija ir bendri pomėgiai. Pribrendus santuokai mums nekilo klausimas, kokia ji turėtų būti ir kokiomis šeimos vertybėmis gyvensime“, – pasakojo vaidilė.

„Romuvos“ vaidilė Miglė Valaitienė, su vyru susipažinusi dar paauglystėje, sako, kad, atėjus jungtuvių metui, klausimų, kaip jos vyks ir kokiomis tradicijomis gyvens šeima, net nekilo | Asmeninio archyvo nuotr.
„Romuvos“ vaidilė Miglė Valaitienė, su vyru susipažinusi dar paauglystėje, sako, kad, atėjus jungtuvių metui, klausimų, kaip jos vyks ir kokiomis tradicijomis gyvens šeima, net nekilo | Asmeninio archyvo nuotr.

M. Valaitienė sako, kad ilgi metai domėjimosi baltiškais papročiais, jų puoselėjimas privedė iki to, kas ji yra dabar – vaidilė. Baltų religinė bendruomenė „Romuva“ taip pat turi hierarchinį išsidėstymą, kurio viršūnėje yra krivis, o vaidilos yra apeigas galintys atlikti bendruomenių lyderiai.

Kelios dienos apeigų

Baltiškos vestuvės, kaip sako M. Valaitienė, nėra tik daugeliui gerai žinomos jungtuvių apeigos. Tai kertinis santuokos bruožas, tačiau ir iki jo, ir po jo yra ne viena svarbi apeiga.

„Mudu su vyru savo jungtuves rengėme metus. Tai buvo panašu į mokslinio darbo rašymą – reikėjo labai daug domėtis, skaityti, ieškoti informacijos apie senuosius vestuvių papročius. Norėjome, kad mūsų santuokos apeigos būtų kaip įmanoma labiau autentiškos.

Jungtuvės tėra vien tik iš apeigų, bet be jų yra ir daug kitų dalykų. Viskas prasideda piršlybomis ir tai jau yra vestuvių dalis. Labai svarbus yra mergvakaris, vykstantis vestuvių išvakarėse. Tada susirenka jaunosios draugės, renka žoleles, pina vainikėlį. Jaunajai labai svarbu atsisveikinti su savo tėvų namais, svarbu atsiprašyti visų, kuriuos galėjo įžeisti. Vestuvės Baltų tikėjime suprantamos kaip virsmas. Moteris numiršta savo senajame „aš“, ji juk net pavardę pakeičia – tad ar ji tebėra ta pati?

Po jungtuvių yra svarbi nuometavimo apeiga. Moteriai uždedamas baltas galvos apdangalas, vadinamas nuometu, kuris neturi nieko panašaus į dabartinius veliumus. Tai ilga, plati balto audeklo juosta.

Dažnai dabar besituokiantys nenori nuometavimo, bet iš tiesų tai be galo gražus, jaukus paprotys. Moteris pasodinama į krėslą, jai kaip deivei iššukuojami plaukai, atliekama apeiga, ramiai ir iškilmingai užvyniojamas nuometas, giedamos giesmės.

Tas nuometas reikšdavo statuso pasikeitimą. Anksčiau laikydavo, kad iki santuokos žmogus yra vaikas. Dėl to ir yra terminai „senbernis“, „senmergė“ – senas berniukas, sena mergaitė. Nesvarbu, kad metų daug, bet jei neturi šeimos – esi vaikas.

Nuometas reikšdavo, kad tai visateisis suaugęs bendruomenės narys.

Manau, tame yra daug ryšio. Bendraujant su žmonėmis, kurie neturi šeimos, vaikų, rodos, kad kažko trūksta, kažkas ne taip. Kartais net norisi pasakyti: „Na, suaugsi, suprasi“. Gyvenimas, kai nesi atsakingas už kitus žmones, yra kitoks“, – kalbėjo M. Valaitienė.

Vardynos – tai ne krikštynos

Jeigu krikščionybėje įprasta gimusį vaiką pakrikštyti, tai baltiškame tikėjime vyksta vardynų apeigos. Jos atliekamos, kai vaikeliui sukanka 40 dienų.

„Vardynos yra vardo suteikimo apeiga, ji atliekama 40 dienų po žmogaus gimimo. Iki tol vaiko vardas būna slepiamas arba tėvai neturi jo sugalvoję. Be to, ir vaiko niekam nerodo 40 dienų.

Po to jau mama grįžta į bendruomenę iš gimties virsmo ir pristato naują šeimos narį, suteikia jam vardą.

Kūdikio vardynos yra vardo suteikimo apeiga, kuri būna atliekama 40 dienų po žmogaus gimimo. Iki tol pats vaikelis ir jo vardas būna slepiamas | Asmeninio archyvo nuotr.
Kūdikio vardynos yra vardo suteikimo apeiga, kuri būna atliekama 40 dienų po žmogaus gimimo. Iki tol pats vaikelis ir jo vardas būna slepiamas | Asmeninio archyvo nuotr.

Šiais laikais dažnai žmonės nežino šių prasmių ir sugalvoja, kad vaikui to reikia, kai mažyliui jau, tarkime, dveji metukai. Taigi tokiu atveju vardynų apeigos neįmanomos, tačiau, jei tėvai pageidauja, galima atlikti apeigas, kurios nebuvo atliktos – vaikui suteikiama Dievų apsauga, palaiminimas – tik be vardo suteikimo“, – pasakojo vaidilė.

Sutuokia iš naujo

Jeigu pora susituokia bažnyčioje arba tiesiog civilinėje metrikacijoje, bet einant metams pasikeičia jų vertybės, susituokti pagal baltiškus papročius – įmanoma. Vaidilė Miglė pasakoja, kad žmonės taip atnaujina savo jungtuves, minėdami senosios santuokos jubiliejų. Tiesa, kad ir kaip baltiškos vestuvės bebūtų „ant bangos“, niekas žmonių nesutuoks vien todėl, kad jie to nori.

„Prieš jungtuves visuomet aiškinamės, dėl ko pora nori susituokti būtent taip. Neatliekame apeigų, jei tikslas – egzotika, gražios nuotraukos. Tokios jungtuvės turi kažką reikšti, žmonės turi suprasti, kad tos apeigos yra prasmingos“, – sako vaidilė.

Ji pasakoja dažnai sulaukianti ir jaunųjų, ir svečių klausimo, kaip rengtis, ką dovanoti – manoma, kad senojo lietuvių tikėjimo jungtuvių apeigos reikalauja atitinkamo įvaizdžio ar dovanų pagal papročius.

Tačiau M. Valaitienė sako, kad taisyklių čia nėra. Žmonės kviečiami rengtis šviesiai. Švarūs balti marškiniai – didžiausia puošmena, kokios gali reikėti.

Atsisveikinimą lydi… juokas

Baltiškos laidotuvės skiriasi nuo krikščioniškų. Ir nors dalies apeigų atlikti pagal senuosius papročius nebeįmanoma, vis dėlto nemažai laidotuvių apeigų išsaugota iki šiol.

„Pagal baltiškus papročius prie mirusiojo buvo ilgai budima – nuo 3 iki 9 dienų. Mirusiojo deginimas anksčiau būdavo laidotuvių dalis, o sudegintas kūnas būdavo ne užkasamas, o virš deginimo vietos supilamas žemių kauburys, vadintas pilkapiu. Dabar urną reikia palaidoti, įkasant į žemę.

Per budynes nuolat giedama, bet tos giesmės skirtos ne virkdyti, o raminti. Jos labai švelnios, šviesios, pakylėjančios dvasią. Budynės yra didelis malonumas, ryšys su protėvių vėlėmis, galimybė išbūti, susitaikyti, išgedėti – tai psichologiškai labai sveika. Kartais budima prie urnos, kartais prie karsto, ir tik vėliau jis vežamas sudeginti.

Šiais laikais urna yra užkasama, į duobę dedamos įkapės – gyvūnų nagai, kurie padės kopti į stiklo kalną, adata su siūlu rūbams susilopyti, pinigai, grūdai.

Per laidotuves yra skatinama ne tik verkti, bet ir juoktis. Juokas prikelia naujam gyvenimui, o baltai tiki, kad žmogaus siela grįžti gyventi vėl. Tam, kad žmogus lengvai prisikeltų, reikia daug juoktis. Priimtina pasakoti linksmas istorijas apie velionį, puotauti“, – kalba M. Valaitienė.

Dalis baltiškų papročių keitėsi ir lydi mus ir šiomis dienomis. Tarkim, gedulingi pietūs arba maisto palikimas vėlėms – toks elgesys vis dar gyvas net ir krikščioniškuose papročiuose.

Baltiškos jungtuvės – žemiškos, kuklios, bet kartu labai jautrios ir iškilmingos
Indrės ir Mindaugo Ališauskų santuokoje buvo ir pačių jų sugalvotos priesaikos, ir širdžiai artima baltiška simbolika | Asmeninio albumo nuotr.
Indrės ir Mindaugo Ališauskų santuokoje buvo ir pačių jų sugalvotos priesaikos, ir širdžiai artima baltiška simbolika | Asmeninio albumo nuotr.

Šių metų liepos 16-ąją Dūkštuose prie ąžuolo „Romuvos“ krivės Inijos Trinkūnienės sutuokti Indrė ir Mindaugas Ališauskai sako – baltiškos tuoktuvių apeigos buvo be galo jautrios ir gražios, o į jungtuvių apeigas įtraukti buvo visi svečiai.

„Domėjomės, skaitėme apie pagoniškus tuoktuvių papročius, labai patiko matyti tokių santuokų video.

Kodėl nusprendėme? Nes bažnyčioje nebuvo priimtina tuoktis, bet vis tiek norėjosi ne vien trumpų civilinių iškilmių, bet ir tokių, kur patys galėtume pasakyti savo priesaikas iš širdies. Norėjosi mums priimtinos simbolikos, kas arčiau gamtos, Žemės.

Ir žiedai mūsų buvo su baltų simboliais. Vieta prie seno ąžuolo, kur vyko ir civilinės iškilmės, turbūt ir įkvėpė iš pat pradžių.

Jausmas buvo nežemiškas pagoniškų tuoktuvių metu, tiesiog labai labai stipru ir jautru. Buvo įtraukti artimieji ir visi svečiai, tas mums labai patiko. Visos tuoktuvių iškilmės truko apie 1 val.

Svečiai iš pradžių laikė juostas, pro kurias mes ėjom iki ąžuolo ir aukuro. Tada buvo įtraukti į bendrą ratą. Siuntė linkėjimus perduodami juostas paeiliui ratu, kartu dainavo dainas, barstė grūdus mums einant ratu, tėvai linkėjo berdami gintaro dulkes į aukurą.

Dauguma dalyvavusių buvo labai sužavėti, sakė, kad buvo tikrai prasmingos ir įdomios iškilmės“, – sako Indrė Ališauskė.

Gretės Gabijos Paliulienės jungtuvės su vyru Mantu vyko kitoje baltų bendruomenėje „Šatrijos Romuva“. Ir kitaip negalėjo būti, nes Gretės senelis buvo bendruomenės seniūnas, vienintelis Lietuvoje Amžinosios Ugnies sergėtojas Adolfas Gedvilas.

Gretės Gabijos Paliulienės jungtuvės su vyru Mantu vyko baltų bendruomenėje „Šatrijios Romuva“, o jos seniūnas, vienintelis Lietuvoje Amžinosios Ugnies sergėtojas Adolfas Gedvilas buvo Gretės senelis | Asmeninio archyvo nuotr.
Gretės Gabijos Paliulienės jungtuvės su vyru Mantu vyko baltų bendruomenėje „Šatrijios Romuva“, o jos seniūnas, vienintelis Lietuvoje Amžinosios Ugnies sergėtojas Adolfas Gedvilas buvo Gretės senelis | Asmeninio archyvo nuotr.

Ir nors senelis buvo jau per silpnas, kad atliktų tuoktuvių apeigas, anūkė ir jos vyras jo palaiminimą gavo, o sutuokti buvo žemaičių karaliaus Ringaudo dvare vaidilės Ąžuolės Bajor.

„Esame atsisakę visų kitų religijų. Didelę įtaką tam padarė mano senelis, senojo baltų tikėjimo tęsėjas, Žemaičių baltų tikėjimo bendruomenės „Šatrijos Romuva“ seniūnas. Jo veiklą teko stebėti nuo pat mažumės ir tai tikrai sužavėjo. Pagoniškas vestuvių apeigas teko matyti ir per sesers šventę, todėl tai atrodė labai natūralu ir net būtina. Šventė buvo kažkas neapsakomo… savo sprendimo nekeisčiau nė už ką.

Tiesa, mano vyras nebuvo per daug susipažinęs su pagonybe iš arčiau. Bet mums susitikinėjant, leidžiant laiką su seneliu, jis susipažino su įvairiais žmonėmis, siekiančiais tęsti ir gaivinti senąjį lietuvių tikėjimą bei apeigas. Jam tai atėjo labai natūraliai. Tiesiog pasirodė priimtina ir suprantama. Todėl kai planavome vestuves, nekilo jokių abejonių, kad jos bus būtent pagoniškos.

Pagonybė sparčiai plečiasi, tikiu, kad ateis laikas, kai tokias santuokas įteisins ir įstatymais. Nors dabar žinau porų, kurios net į metrikaciją nenuėjo, nes jiems svarbi pati santuoka, ne tai įrodantis popieriukas“, – G. Paliulienė.

Kėdainietė Rusnė Ivaškevičiūtė-Povilauskienė taip pat rinkosi baltiškas tuoktuvių apeigas, o ją su vyru Eligijumi sutuokė „Romuvos“ krivė I. Trinkūnienė.

Rusnei baltiškų vestuvių idėja kilo pamačius pažįstamos poros vestuvių nuotraukas – jau tada ji suprato, kad jei kada tuoksis, tuoksis būtent taip! O ir atėjus santuokos laikui vyro įkalbinėti nereikėjo – paprastos, natūralios, šviesios ir gražios jungtuvės prie širdies „lipo“ abiem jaunavedžiams.

„Gana seniai pamačiau vienos pažįstamos merginos vestuvių nuotraukas. Čia buvo tas atvejis, kai iš karto žinojau, kad jei kada tuoksimės, tai norėčiau, kad vestuvės būtų tokios. Kai po kelių metų pradėjome planuoti savo jungtuves, vyro įkalbinėti visiškai nereikėjo, jam iš karto patiko ši mintis. Tiesiog manau, kad tokio tipo vestuvės mums labiausiai tiko. Labai nemėgstu pompastikos, o baltiškos jungtuvės būtent ir yra labai paprastos ir natūralios.

Tą pačią dieną susituokėme metrikacijoje tik su liudininkais ir tėvais. O vakare vyko iškilmės su „Romuva“, į kurias jau buvo pakviesti visi svečiai.

Įprastai „Romuva“ vykdo jungtuvių apeigas Vilniuje arba Kernavėje, nes ten yra tam skirtos vietos. Kadangi mūsų su Eligijum šeimos gyvena Kėdainiuose ir beveik visi draugai taip pat kilę iš Kėdainių, labiau norėjome švęsti čia, tiesiog tam, kad visiems būtų patogiau. Kažkada į galvą šovė mintis, kad kaip tik šalia Kėdainių yra Bakainių piliakalnis, kuris labai tam tiktų. Tuomet paskambinau „Romuvos“ krivei Inijai Trinkūnienei ir paklausiau, ar jie galėtų atvažiuoti į Kėdainius.

Kėdainietės Rusnės Ivaškevičiūtės- Povilaitienės jungtuvės vyko ant Bakainių piliakalnio, o į tuoktuvių ceremoniją buvo įtraukti ir vestuvių svečiai | Asmeninio archyvo nuotr.
Kėdainietės Rusnės Ivaškevičiūtės- Povilaitienės jungtuvės vyko ant Bakainių piliakalnio, o į tuoktuvių ceremoniją buvo įtraukti ir vestuvių svečiai | Asmeninio archyvo nuotr.

Galėjo! Beje, Inija yra labai šiltas žmogus, sukūrė tikrai jaukią ir smagią nuotaiką.

Pats pasiruošimas buvo gana lengvas ir smagus. Galbūt todėl, kad jau gana seniai buvome aptarę, ko norėtume ir ko ne. Kalbant apie rūbus, nenorėjome nieko per daug puošnaus. Aš svajojau apie minimalistinę suknelę, kurią siuvausi Kėdainiuose pas nuostabią siuvėją Eriką Gudžinskienę. Eligijaus kostiumas irgi buvo gana paprastas ir tinkantis tokiai vestuvių temai. O mano gėlių vainiką nupynė mamos draugė.

Manau, kad vienas geriausių sprendimų buvo vestuvių dienos planas. Nenorėjome kankinti žmonių, todėl stengėmės viską sudėlioti kuo patogiau. Pirmiausia susituokėme metrikacijoje. Kaip minėjau, dalyvavo tik tėvai ir liudininkai. Tuomet iš karto važiavome į fotosesiją prie Bakainių piliakalnio. O vakarop, iškart po mūsų fotosesijos, į šią vietą pradėjo rinktis svečiai, kurie padėjo labai greitai susiruošti iškilmes. Dėdė atsivežė tam tinkančios muzikos, vieni draugai užkūrė aukurą, o kiti papuošė jį gėlėmis.

Tuomet iškart po iškilmių dar visi užkandome, nusifotografavome ir važiavome tiesiai į restoraną švęsti. Niekam nereikėjo mūsų laukti ir galvoti kaip čia nenuobodžiai praleisti laiką. Dauguma svečių sakė, jog jiems labai patiko tokia eiga, nes buvo labai patogu“, – R. Ivaškevičiūtė-Povilauskienė.

***

Vestuvių planavimas, mood-weddings.com.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Romuvos atstovai švenčiančiai Indijai pristatė Lietuvos kultūrą ir baltų tikėjimą (nuotraukos)
  2. M. Laurinkus. Nesuprantu, kodėl baltų religija staiga ėmė kelti juoką
  3. Romuvos Krivė I.Trinkūnienė: Lietuviai išsaugojo prigimtinės religijos pagrindus
  4. M. Kundrotas. Religinių bendrijų pripažinimas: kodėl užblokuota Romuva?
  5. Miglė ir Mindaugas Valaičiai: Tradicija yra gyva tada, kai ji tobulėja, kai nėra sustingusi ir muziejinė (nuotraukos)
  6. Seimo sprendimą nesuteikti Romuvai valstybės pripažinimo pasmerkė ir tarptautinės organizacijos
  7. Ž. Pavilionis kovas su Romuva perkėlė į teismus
  8. Visuomenė tvirtai palaiko Romuvos siekį būti valstybės pripažinta religine bendrija (nuotraukos, video)
  9. Uoli katalikė V. Abramikienė siūlo pusšimčiu metų prailginti netradicinių religinių bendruomenių nepripažinimą
  10. Jo Šventenybė Dalai Lama XIV pasveikino valstybinio pripažinimo siekiančią Romuvą (video, nuotraukos)
  11. Seimas po pateikimo pasisakė už valstybės pripažinimo suteikimą Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ (video)
  12. Seimo Žmogaus teisių komitetas pritarė Romuvos valstybiniam pripažinimui
  13. Lietuvos ir Latvijos baltų tikėjimo tęsėjai palaiko kovotojus už Lietuvos miškų išsaugojimą
  14. Senovės baltų religinė bendrija „Romuva“ kreipėsi į žmogaus teisių teismą
  15. Vilniuje bus paminėtas Romuvos Krivio Jono Trinkūno atminimas

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 7

  1. Pajūrietis says:
    5 metai ago

    „Ir nors Lietuvoje didžioji dalis gyventojų save supranta kaip Romos katalikus“ – sunku pasakyti, kokia tai dalis iš tikrųjų. Ar didžioji? Ir kaip giliai „supranta“? Argi galima pasitikėti užsakytomis/apmokėtomis apklausomis apie bet ką: politiką, tikėjimus, populiariausius žmones? Kiek ta dalis žino pasaulinę krikščionybės istoriją nuo seniausių laikų iki dabar be padailinimų? Sėkmės „Romuvai“.

    Atsakyti
    • Žemyna says:
      5 metai ago

      Žinau žmonių, kas save laiko tiesiog krikščioniais, nepriklauso jokioms parapijoms, laikosi 10 DĮ.
      Nuo bažnyčios juos nubaidė pati bažnyčia savo elgesiu tarpukaryje, kai grobė tikinčiuosius iš lietuviškų parapijų (ir elgėsi su jais tartum jėgos struktūrų smogikai, o ne kaip Meilės Dievo tarnai), bei itin nepagarbus kunigų elgesys su tikinčiaisiais sovietmečiu. Beje, ir šiais laikais patyriau nederamą, nepagarbų elgesį Vilniaus priemiesčio bažnyčioje.

      Atsakyti
  2. Galimybė ...tikriau says:
    5 metai ago

    Tikybą išlaikant (net nuo žudynių savos kalbos RE-ligijomis, nuo legionierių, “ligos’ lotyniškai – surištuvių) apsisaugant.
    Savąją Tikybą, seną, naują bet savą.
    Sava Tikyba.
    Sava kalba.
    Sava Valstybė

    savas Žodis

    Atsakyti
    • vasionis says:
      5 metai ago

      3, 9, 40 dienų. Tai labai išmintingi laiko tarpsniai ir gimus, ir mirusįjį palydint. 40 dienų ir yra tasai keturnedėlis, mat nedėlia – savaitė trukdavusi 10 dienų: dvi dalys po penkias – ketvirtadieniais Perkūno diena, o penktadieniais Laimos, todėl penktadienių vakarais moterims negalima nei verpti, nei kitais darbais užsiimti. Įvedus 7 dienų (krikščionišką žydišką ?) savaitę sutriko aisčių gamtinis baltiškasis ritmas.
      Kita painiava prasidėjo skiriant svetimšališkus vardus vaikams, kurie neberodo jokios žinios. O anksčiau žiūrėta, kokį vardą kūdikis “atsinešė” (pvz., Birutė, Gediminas, Dalia, Vidmantas ir t.t.). Visos metų dienos turėjo vardus, kurių garsinis skambesys nurodydavo to meto “energetinį kodą”, taigi nuo vaikystės asmuo žinodavo savo galimybes ir galimas negalias, kitaip sakant, mūsų “horoskope” buvo apie 360 padalų…
      Visa tai turėsime išsiaiškinti ir taikyti, kad tauta taptų sveika ir gaji.

      Atsakyti
  3. Jota says:
    5 metai ago

    Nieko tie lietuviai nesirenka, juo labiau pagonybės. Žemyna ir kiti, tvirtindami, kad “Nuo bažnyčios juos nubaidė pati bažnyčia savo elgesiu” yra teisi, bet lietuviai šiais laikais arba visai nureligėja, nukrikščionėja, arba klaidžioja po njueidžo brūzgynus ir pan. Vienintelė ir geriausia išeitis lietuviams – grįžti prie tikrosios, ortodoksinės krikščionybės, katalikybę braukiant iš savo gyvenimo.

    Atsakyti
    • Pajūrietis says:
      5 metai ago

      Pasaulyje prigalvota daugybė tikėjimų, dievų, angelų, šventųjų ir dar kažko. Plačiausias asortimentas. Bet kam lietuviams svetimi egzotiški tikėjimai? Mes turime savo.

      Atsakyti
  4. Romuviai - gal galėčiau paklausti! says:
    5 metai ago

    Pšeprašam, jei ir be manęs tai žinojote:
    gal kas irgi girdėjote – neprisimenu, kokioje laidoje, per katrą stotį, apie šių dienų laidotuvių tradicijas, – apie tai, kad Vokietijoje jau labai paplito velionio pelenų laidojimas nebe kapinėse, o miškuose, po medžiu pakasant, be jokių paminklų statymo (įdomu, kokį ritualą atlieka?). – Kažin, ar tai tik ekologiška, ir nieko daugiau (iš pasąmonės gelmių gal pasibeldė patirtis)?
    O Lenkijoje likę vietovių, kur dar išsaugotas šermenų paprotys, 3-jų dienų giedojimas prie pašarvoto velionio (gaila, pasakotoja dainomis tai vadino).
    Jei man nesivaidena, tada gal reikėtų ir į laidojimus giraitėse bakstelėti pirštu, vedžiojant ekskursijas baltų genčių tema (yra gidų, Romuvai priklausančių)?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

ICBM vilkikas ir T-72 tankai priešais Šv. Vasilijaus soborą Maskvoje dienos šviesoje
Ukrainos balsas

Ar tikrai Rusija mažina karines išlaidas?

2025 06 29
Senamiestis nuo Išganytojo kalvos | sonsdaughters.lt nuotr.
Kultūra

Vilniečiams dovanoja ekskursiją ausinėse: veda į mažiausiai žinomą, bet labai gražią senamiesčio dalį

2025 06 29
baltoji banga.lt
Lietuvoje

„Baltoji banga“ ragina Seimą pirmadienį nemažinti atsakomybės už piktnaudžiavimą pareigomis

2025 06 28
Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada | linesa.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada

2025 06 28
Sargėnų estakada
Lietuvoje

Atidaromas eismas Sargėnų estakada

2025 06 28
Klaipėdos kamerinis orkestras
Kultūra

Kintų muzikos šventėje – pasaulinio lygio pasirodymo lydimos Anatolijaus Šenderovo ir Ugnės Karvelis sukaktys

2025 06 28
Policija
Lietuvoje

Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui

2025 06 27
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus

2025 06 27

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Nauja koalicija? apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Prudentia Tech apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Parduodantiems būstą – žinovės patarimai
  • Trys svarbiausi kriterijai renkantis daržoves
  • K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Kas iš tikrųjų kuria laimingą vaikystę?

Kiti Straipsniai

Mildos šventė Veršvų piliakalnyje

Veršvų piliakalnyje atšvęsta lietuvių meilės deivės Mildos diena

2025 05 20
Romuva kviečia su pavasariu ir meile susitikti Mildos šventėje Dvarciškėse

Romuva kviečia su pavasariu ir meile susitikti Mildos šventėje Dvarciškėse

2025 05 09
Jorė 2025

Nuvilnijo pavasario žalumos ir baltiškos dvasios atgimimo banga: 29-oji Jorė Kulionyse

2025 05 07
Juozas Dapšauskas

J. Dapšauskas. Ar popiežius paragins Lietuvoje Bažnyčią atsisakyti privilegijų?

2025 05 06
Donaldas Trampas Romos popieiaus rūbais

D. Trampas pašiurpino katalikus: paskelbė savo atvaizdą popiežiaus rūbais

2025 05 04
Jorė

Jorė – pavasarinė malda mūsų dievams

2025 04 22
Vijolė Arbas su sūnumi Kimo 2023, Vilniuje

Džiugesio, dvasios šviesos ir laisvės skleidėjai Vijolei Arbas būtų sukakę 80.

2025 04 13
Pavasario lygiadienis Pučkoriuose 2025-03-23

Pavasario lygiadienis Pūčkoriuose – šviesa, atgimimas ir bendrystė

2025 03 25
Nijolė Balčiūnienė | rengėjų nuotr.

Iškili tautinės kultūros puoselėtoja Nijolė Balčiūnienė švenčia neeilinį gimtadienį

2025 03 19
1971.II.19 m. Vytauto Daraškevičiaus nuotr.

V. Braziūnas. Nuo pirmųjų VU kraštotyrininkų ramuvos žingsnių – jau 55 metai

2025 03 04

Skaitytojų nuomonės:

  • Nauja koalicija? apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Prudentia Tech apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Valdas Jecka apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Koronavirusas | sam.lt nuotr.

Reikalavimai švelnėja: koronaviruso paveiktomis bus laikomos šalys su 25 atvejai 100 tūkst. gyventojų

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai