Penktadienis, 3 vasario, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
Advertisement
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result

Pradžia Gamta ir žmogus Gamta ir ekologija

Elektromobilio nuvažiuojamą atstumą lemia ne tik baterijos dydis

www.alkas.lt
2020 07 18 06:00
0
Elektromobilio nuvažiuojamą atstumą lemia ne tik baterijos dydis

Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Vis labiau pripažįstami ir plačiau pritaikomi elektromobiliai privers vartotojus keisti naujos transporto priemonės pasirinkimo įpročius, tačiau į ką labiausiai verta atkreipti dėmesį renkantis elektra varomą modelį? Tai – ne tik nuvažiuojamas atstumas, baterijos talpa ar įsibėgėjimas. Vienas svarbiausių bruožų, pasak specialistų, yra pavaros sistemos veiksmingumas, t. y. elektros energijos sąnaudos.

Elektromobilio energijos sąnaudos yra tarsi įprasto automobilio su vidaus degimo varikliu degalų sąnaudos. Jos priklauso nuo daugybės dalykų: aerodinamikos, varančių ratų skaičiaus ir paties variklio veiksmingumo. Nereikėtų pamiršti ir klimato juostos nulemtų sąlygų, pavyzdžiui, „Tesla“ elektromobiliai vilioja programinės įrangos įmantrybėmis, tačiau žiemą pranašesni yra konkurentų modeliai, labiau pritaikyti šaltam klimatui.

Kaip parodė birželį vykusios „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ elektromobilių lenktynės, netgi palankiu oru 500 kilometrų kelyje gerokai talpesnes baterijas turintys „Tesla Model 3“ ir „Porsche Taycan“ tik per plauką aplenkė gerokai platesniam pirkėjų ratui prieinamą „Kia e-Niro“. Šis modelis dėl veiksmingai veikiančios pavaros ir pritaikyto baterijų krovimo naudojimo sąlygas atspindinčiame renginyje užėmė trečiąją vietą.

Veiksmingumas – svarbiausias

Elektromobilių mėgėjas, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ autorius Dainius Jakas pripažino, kad rinkdamasis pirmąjį elektromobilį visiškai neatkreipė dėmesio į jo veiksmingumą, tačiau dabar tokiai informacijai skiria daug dėmesio.

Įvairius elektromobilius išbandęs žinovas yra puikiai susipažinęs su šia rinka: paprašytas palyginti skirtingų automobilių gamintojų požiūrį, D. Jakas pabrėžė, jog jam labiausiai patinka „Kia“ ir jį valdantis korėjiečių koncernas, kuris, kurdamas elektromobilius, technologijų požiūriu pažengė toliau nei „Tesla“. Amerikiečių kompanija, anot žinovo, turi pranašesnę autonominio vairavimo sistemą ir įmantresnę programinę įrangą, tačiau korėjietiškų modelių veiksmingumas yra neprilygstamas.

Pavyzdžiui, palyginti naujojo energijos sąnaudų matavimo modelio WLTP duomenis, korėjietiški yra pranašesni už daugelį konkurentų. Lyginant kompaktinius SUV, „Kia e-Niro“ vidutinės sąnaudos yra 15,9 kWh/100 km, „Mazda CX-30“ – 19 kWh/100 km, o kitąmet debiutuosiančio „Volkswagen ID.4“ – apie 18 kWh/100 km (tai yra preliminarūs ev-database.org apskaičiuoti duomenys).

 Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Mažiau tarpininkų tarp variklio ir ratų

Palyginti energijos sąnaudas ir jos kainą su vidaus degimo varikliais, elektromobiliai yra nepavejami: 100 kilometrų įveikti daugeliu kainuoja 2–3 Eur, o benzininiu ar dyzeliniu analogu – keliskart brangiau. Kodėl taip yra?

Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentas Saugirdas Pukalskas paaiškino, kad elektromobiliai yra veiksmingesni. Tai lemia labai skirtingi jėgainių naudingumo rodikliai: vidaus degimo variklio siekia daugiausia 50 proc., o elektros motoro įprastai viršija 90 proc.

Šis atotrūkis tampa dar didesnis įvertinus tai, kad elektromobiliams dažniausiai nė nereikalinga pavarų dėžė. Įprastai sukimo veiksmui perduoti į ratus naudojamas tik paprastos sandaros reduktorius.

„Bet kuris mazgas, turintis nors vieną besisukančių krumpliaračių porą, reiškia papildomus energijos nuostolius. Kuo mažiau automobilyje reduktorių, pavarų ir paskirstymo dėžių, kuo paprastesnis perdavimas, tuo jis veiksmingesnis“, – dėstė mokslininkas.

Elektromobilio sandara – pati paprasčiausia ir tai yra didžiulis privalumas. Anot S. Pukalsko, kiti automobiliai, tarp jų – ir įprastos sandaros su vidaus degimo varikliais, hibridai ar vandeniliu varomi modeliai, yra gerokai sudėtingesni.

Šilumos siurblys – pranašumas

Nedideles elektromobilio energijos sąnaudas lemia ne tik variklis ar oro judėjimas, bet ir kiti dalykai. Šiaurietiško klimato šalyse kaip Lietuva atsiskleidžia elektromobilių su šilumos siurbliais pranašumai. Įprasti kaitinimo elementai (tenai) naudoja daug energijos, o siurbliai surenka elektromobilio sudėtinių dalių skleidžiamą šilumą ir leidžia taupyti energiją.

„Šilumos siurblys – gerokai veiksmingesnis negu įprastas tenas. Į visus „Tesla“ elektromobilius, išskyrus naująjį „Model Y“, montuojami kaitinimo elementai, todėl nors jie ir aerodinamiški bei ganėtinai veiksmingi, žiemos sąlygomis nusileidžia daugeliui konkurentų“, – komentavo D. Jakas.

Pavyzdžiui, „Kia“ šilumos siurblius naudoja nuo pirmųjų „Soul“ su elektros pavara. Sistema nuolatos gerinama, o naujausia įranga surenka ne tik variklio ar kroviklio, bet ir baterijos skleidžiamą šilumą.

Pukalsko vertinimu, šilumos siurblių pritaikymas elektromobiliams – naujoviškas ir pačiu laiku inžinierių sukurtas sprendimas, nes panašios sistemos jau senokai naudojamos namų ūkiuose.

 Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.
Kia e-Niro | A. Brazaičio nuotr.

Infrastruktūra vis dar atsilieka

Jakas paaiškino, kad elektromobiliu įveikiant didesnius atstumus labai svarbus ne tik veiksmingumas, bet ir įkrovimo sparta.

Jis pažymėjo, kad technologijos įrengti 800 voltų baterijas prieinamos buvo jau kone prieš dešimtmetį. Vis dėlto gamintojai neskuba, nes tokia įtampa veikiančios įkrovimo stotelės – gerokai brangesnės ir retai kur įrengiamos. Neatsitiktinai „Porsche Taycan“ yra kol kas vienintelis elektromobilis rinkoje, priimantis tokią aukštą įtampą, tačiau modelius su 800 voltų baterijomis artimiausiais metais ketina pristatyti ir „Kia“, apie tai pradeda kalbėti kitų gamintojų atstovai. Tai, pasak VGTU docento S. Pukalsko, yra itin svarbi kryptis: toliau gerinantiems elektromobilius inžinieriams daugiausia dėmesio vertėtų skirti būtent baterijų įkrovimo spartai.

„Šiuo metu įkrovimo klausimas ne iki galo išspręstas, jis trunka per ilgai. Greitojo įkrovimo stotelės gerai veikia, tačiau joms reikalingi stiprią srovę galintys tiekti įvadai, kurie apkrauna elektros tinklus“, – kalbėjo docentas.

Todėl šiuo atžvilgiu elektromobilių gamintojų lyderystė pristatant didelę įkrovimo galią palaikančias baterijas yra labai svarbi – tai skatina greičiau gerinti ir visą infrastruktūrą.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Ar mūsų vaikai važinės elektromobiliais?
  2. Lietimui jautrūs ekranai automobilių mygtukų dar nepakeis
  3. Aplinkos ministerija gražins dalį išlaidų už įsigytą elektromobilį

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Elektromobilio įkrovimas | pixabay.com, G. Horvato nuotr.

5 patarimai renkantis įkrovimo stotelę

2023 01 29
Elektromobiliai | sumin.lt nuotr.

Kas lemia aukštas elektromobilių kainas?

2023 01 28
Kaunas | kaunas.lt nuotr.

Kaunas pristato miesto biudžetą

2023 01 27
Elektromobilis | pexels.com nuotr.

Kokius elektromobilius renkais lietuviai?

2023 01 14
Elektromobiliai | sumin.lt nuotr.

Elektromobilių rida taip pat klastojama

2023 01 10
Elektromobilio įkrovimas | pixabay.com, G. Horvato nuotr.

Klaipėda trumpina elektomobilių įkrovimo laiką

2022 12 07
Panevėžys | panevezys.lt nuotr.

Panevėžyje – dėmesys neįgaliesiems

2022 11 29
Elektromobilis | pexels.com nuotr.

Saugumu elektomobiliai nenusileidžia įprastiems

2022 11 28
Atnaujintas daugiabutis Klaipėdoje | am.lt nuotr.

Atnaujinant namus – dėmesys elektromobiliams

2022 11 23
Odesa 2022 m. | A. Medalinsko nuotr.

A. Medalinskas. Kodėl Ukraina dabar yra gramzdinama į tamsą ir šaltį?

2022 11 19
Rodyti daugiau

Naujienos

Lietuvių kalbos dienos | lnb.lt nuotr.
Kalba

Prasideda aštuntosios Lietuvių kalbos dienos – sostinė Gargžduose!

2023 02 03
Akcijos „Saugom lydeką 2023“ iliustracija | lrv.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Saugom lydekas neršto laikotarpiu!

2023 02 03
Išrinktas 2023 metų rūšių dešimtukas | lrv.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Išrinktas 2023 metų rūšių dešimtukas

2023 02 03
Rusija įgauna pagreitį mūšio lauke
Ukrainos balsas

Rusija įgauna pagreitį mūšio lauke

2023 02 02
JAV kariai Pabradėjė | A. Pliadžio nuotr.
Lietuvoje

Pabradėje – naujoji JAV karių rotacija

2023 02 02
L. Kovesi ir Ingrida Šimonytė | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Į Lietuvą atvyko Europos vyriausioji prokurorė

2023 02 02
Šviečiamoji gyvulininkystės programa | zum.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Vaikams – šviečiamoji gyvulininkystės programa

2023 02 02
Oro navigacija | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Skrydžių Lietuvos oro erdvėje vis daugėja

2023 02 02
Baltiški papuošalai Baltiški papuošalai Baltiški papuošalai
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Bartas apie Rusija įgauna pagreitį mūšio lauke
  • Alke, ar jums galvose gerai? apie Rusija įgauna pagreitį mūšio lauke
  • Žemyna apie Penki keisti klausimai apie kelių priežiūrą žiemą
  • >>> Žemynai apie Penki keisti klausimai apie kelių priežiūrą žiemą

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Prasideda aštuntosios Lietuvių kalbos dienos – sostinė Gargžduose!
  • Saugom lydekas neršto laikotarpiu!
  • Išrinktas 2023 metų rūšių dešimtukas
  • 3 pasiūlymai, kaip suteikti kambariui daugiau patrauklumo
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

5 patarimai renkantis įkrovimo stotelę

by Ditė Česėkaitė
2023 01 29
1
Elektromobilio įkrovimas | pixabay.com, G. Horvato nuotr.

Elektromobilių rinkos augimas ne tik keičia mūsų aplinką, bet ir papildo kasdienę gyvenimo rutiną įkrovimais.  Pagal „Delta-EE“, 21 proc. žmonių...

Skaityti toliau

Kas lemia aukštas elektromobilių kainas?

by Ditė Česėkaitė
2023 01 28
1
Elektromobiliai | sumin.lt nuotr.

Nenumaldomai artėjant elektromobilių erai, didžioji dalis automobilių gamintojų savo gamoje įterpia ir elektra varomus modelius, kuriuos renkasi vis daugiau pirkėjų....

Skaityti toliau

Kaunas pristato miesto biudžetą

by Ditė Česėkaitė
2023 01 27
0
Kaunas | kaunas.lt nuotr.

K. Čiurlionio koncertų centro, Pietrytinio aplinkkelio ir Kėdainių tilto statybos, Savanorių pr. atnaujinimas – tik dalis ambicingų Kauno projektų, numatytų...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Bartas apie Rusija įgauna pagreitį mūšio lauke
  • Alke, ar jums galvose gerai? apie Rusija įgauna pagreitį mūšio lauke
  • Žemyna apie Penki keisti klausimai apie kelių priežiūrą žiemą
  • >>> Žemynai apie Penki keisti klausimai apie kelių priežiūrą žiemą
  • Kažkas atsitiko? apie Penki keisti klausimai apie kelių priežiūrą žiemą

Kitas straipsnis
Užsienio kino kūrėjus sužavėjo Kaunas (video)

Užsienio kino kūrėjus sužavėjo Kaunas (video)

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | Auskarai su deimantais | https://www.aleina.lt | CBD aliejus Lietuvoje | Mažoji Indija | Pakavimo prekės | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | Žūklės reikmenys internetu | Darbo skelbimai | kemi.lt | Šalikai | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai