
Įsidėmėkime: nūdienos sutelktas dėmesys piliakalniams – tai subordinuoto trijų jėgų veiksmo rezultatas. Mokslinės minties, visuomeninio judėjimo ir valstybės institucijų bendro veikimo produktas. Deja, dera pripažinti: toks atvejis mūsų valstybėje išimtis. Nors turėtų būti norma, konstanta.
Tai, kad 2017-ji metai Seimo nutarimu paskelbti piliakalnių atminties metais, laikome savosios tapatybės (savasties) įteisinimo laimėjimu (tiesa, palyginus kukliu). Tačiau mąstant kritiškiau ir plačiau, įsiūlytas jiems dėmesys, ko gero, yra nepakankamas ta prasme, kad jis daugiau susijęs su lietuvių senosios kultūros forma, o ne su turiniu. Turinys dar likęs lyg ir už borto. Lyg ir liko tebegaliojanti vadinamosios „pagonybės“ amžių niekinimo nuostata, kuri laisvai tebesklando mūsų istorikų gretose. Tačiau jeigu mąstome ir kalbame apie piliakalnius kaip apie šventyklas – kaip apie senųjų lietuvių dvasinio gyvenimo ir bendruomeninio sutarimo gravitacinius traukos centrus (o absoliuti piliakalnių dauguma tokiais ir buvo!), dera mąstyti ir apie tuometinę, aplink piliakalnį susibūrusios bendruomenės socialinę organizaciją. Apie jos struktūras, ypač apie tas, kurios puoselėjo žmonių dvasinę kultūrą.
Tiesa, mes šiandien negalime pasakyti, kas pagimdė vadinamąją piliakalnių kultūrą. Pats piliakalnio supylimas ir tolesnė su juo susijusi bendruomenės gyvensena ar atvirkščiai. Tai būtų panašu į klasikinę dilemą: kam suteikti pirmumo teisę – kiaušiniui ar vištai. Tačiau nedvejodami galime tvirtinti: su piliakalnių–šventyklų užmarštimi, su jų piktybiška atskirtimi („dėka“ christianizacijos ir polonizacijos) ne tik nuo kaimo teritorinės bendruomenės, bet ir nuo prigimtinės lietuvių kultūros labai ženkliai kito ir mūsų protėvių socialinių ir ypač dvasinių santykių tinklainės.
Ir vis dėlto, pabandykime rekonstruoti, nors atskirais kontūrais įsivaizduoti anų laikų gyvenseną. Kokia ji buvo ar galėjo būti? Tokiam žingsniui žengti esama pakankamo pagrindo. Žingsniuotę pradėkime kad ir nuo „ciklinio laiko“…
Senieji lietuviai, skirtingai nuo tuometinio urbanizuoto ir urbanizuojamo pasaulio, gyveno būtent pagal ciklinį laiką. Po pavasario ėjo vasara, po jos ruduo, žiema ir vėl pavasaris… Kiekvienas iš šių visuotinai žinomų metų sekos tarpsnių mūsų protėvių gyvenime, pagal nuo seniausių laikų pavekdėtą etnokultūrinės elgsenos tradiciją buvo skaidomi dar į kelias Laiko ir Gamtos alsavimo atkarpas. Jų čia neminėsime. O kas tais dalykais domisi atsakymą gali surasti lietuvių prigimtinės kultūros tyrinėtojų Albino Kurtinaičio, Jono Trinkūno, Liberto Klimkos ir kitų etnologų darbuose. Gyvenimas pagal ciklinį laiką mus turi dominti ne vien piliakalnių laikais praktikuotos gyvensenos ar kultūros požiūriu. Vardan gilesnio savo praeities ir prigimties (tautos matricos) suvokimo ši kultūra turėtų mus dominti būtent savo prasme. Ciklinis laikas siūlė mūsų protėviams džiaugtis Gamta, jos kaita ir kartote. Kiekvienas sužaliavęs pavasaris tapdavo Amžinuoju Pavasariu, o rudens branda ir krintančių lapų šnarėjimas – Amžinuoju rudeniu.
Prisimenu savo vaikystę, paauglystę… Kokį džiaugsmą išgyvendavome išvydę parskridusį gandrą, sučiulbusius varnėnus! Buvo labai džiugu basomis atsistoti pašlaitėje ant ką tik nuo sniego išsivadavusios žemės lopinėlio, pajausti jos spinduliuotę… Pirmos klasės vaikeliai lenktyniaudavome kuris iš už švarkelio atlapo pirmas parodys sužaliavusį lauko žolės lapelį! Džiaugsmui, dienos pilnatvei užtekdavo mažmožio. Nors gyvenome pusalkani ir skurdžiai apsirengę…
Mūsų protėviai priklausė civilizacijai, kuriai buvo būdingas Būties, o teisingiau išsireiškus – Rėdos Rato suvokimas. Rėdos sąvoka nusako egzistuojančią Visuotinę, Kosminę tvarką (Darną, Dermę) ir jos laikymąsi, jos siekį. Rato sąvoka nusako amžiną atsikartojimą. Na, taip kaip dieną keičia naktis, o mėnulis sukasi apie žemę… Rėdos Ratas lietė kiekvieną žmogų ir reikalaudavo iš jo laikytis amžinųjų Kosminės, o taip pat ir žemiškojo gyvenimo tvarkos dėsnių: jų paisymo kiekvienos dienos darbuose.
Žmonių gyvenimą (ir jo prasmingumą) pagal ciklinį laiką geriau suvoksime, jeigu jį palyginsime su gyvenimu, kurį diktuoja linijinis laikas. Gal „jisai“ kaltas dėl pasaulį apnikusių prieštaravimų, vartotojiškos (profaniškos) orientacijos ir neįtikėtinos skubos? Kur? Ir – vardan kokių tikslų vyksta toji skuba ir jos sukeliamos nuolatinės peštynės?.. Gal iš tiesų nemažai teisybės esama arabų pasakoje apie iš butelio išsprūdusį Džiną? Arba krikščionybės mitą apie nuo Pažinimo medžio nuskintą, suvalgytą obuolį ir kaip bausmė už tai – pirmųjų žmonių išvarymą iš Rojaus…
Teisę mąstyti „paradoksais“ turime.
Galima teigti, kad mūsų protėvių priešinimasis krikščionybei buvo prigimtinė, o pagal kovų pobūdį ir aplinkybes – konvulsiška pastanga išlikti savame pasaulyje, kuriame nėra to „siūlomo“ Monstro, kuris prikištinai įsakinėtų žmogui kaip dera elgtis. Kuris nustatinėtų tiesiogiai santykį su Juo, Monstru, ir per tai Jam būtų leista laisvai formuoti „kitokią“, t. y. Antgamtišką kultūrą ir istoriją.
Mąstant apie „piliakalnių kultūros“ rekonstrukciją, pirmiausia tenka susimąstyti apie tai, ar aplamai įmanu, tegu ir grubokais potėpiais, nutapyti tą socialinės organizacijos konstrukciją, kuri storai užslėgta ne tik laiko dulkėmis, bet ir piktybiškai orientuotais veiksmais bei procesais. Vis dėlto tikėkim, kad įmanu…
Kaip nekeista, tokiam žingsniui papildomą impulsą duoda pats kryžiuočių kronikininkas Petras Dusburgietis. Pasilikdamas užkietėjusio „kryžininko“ pozicijose, jis vis dėlto nepagailėjo gražių žodžių vertindamas prūsų ir atskirai minimų sūduvių – t. y. lietuviškajai prigimčiai artimų genčių dvasinę kultūrą. Antai, kronikininkas rašo, jog kiekvienas prūsų kaimas turėjęs ne mažiau kaip dvidešimt asmenų, kurių uždavinys buvo sergėti ir tęsti tos ar kitos etnoelgsenos tradiciją. Anot jo, net du asmenys specializavęsi velionio šarvojimo ir laidojimo apeigose. Jisai yra pateikęs net tokių asmenų įvardžius (prūsų kalba): tulisonis, lygasonis…* Iš šio kronikininko pastebėjimų galima formuluoti išvadą, jog prūsai turėjo išsiaudę itin plačią ir tvirtą dvasinės kultūros puoselėjimo, jos tęstinumo tinklainę. Ko gero, gal panašią į tą, kurią pas senuosius keltus (prūsų kaimynus) audė ir palaikė gana skaitlingas dvasinis druidų luomas.
Žvilgsnį permeskime į savo Tėvynę.

Dar mūsų laikus pasiekė vadinamosios raganos, burtininkai-kerėtojai ir užkalbėtojai (anais laikais turėję teigiamą konotaciją), vaistažolininkės ir „pribuvėjos“ (moterys, kurios atskubėdavo pagelbėti gimdyvei ir priimti kūdikį). Mano poilsinės sodybos (esančios Trakų r. Panošiškių kaime) kaimynas Andrius Matusevičius, vietinių vadintas „šeptūnu“ (užkalbėtoju), iki pat gilios senatvės buvo atakuojamas lankytojų net iš Vilniaus. Kitas kaimynas (ano bendraamžis) man tvirtino, kad tokių „šeptūnų“ turėjo vos ne kiekvienas jam žinomas Dzūkijos kaimas. Ir kad būtent tokia „šeptūnuotojų“ tradicija ėjusi „iš šeimos“. Net sovietiniais metais tie asmenys naudojosi pusiau legalizuota „paklausa“, nes jų klientai pastebėdavę neabejotinos teigiamos įtakos. Jeigu ji buvo – toji įtaka, ją nesunkiai galima paaiškinti na, kad ir kaip psichologinės, tame tarpe ir charizmatinės terapijos efektą.
Taigi žvelgdami į piliakalnius–šventyklas supylusių ir supusių teritorinių bendruomenių socialinę organizaciją aptinkame vertikaliomis ir horizontaliomis linijomis suręstą stiprią konstrukciją. Savyje koncentruotą ir integruotą centrą. Vertikalios linijos ar atraminiai stulpai tai tie minimi asmenys, prisiėmę prigimtinės kultūros tęstinumo misiją. Tai ne vien P. Dusburgiečio suminėti „tulisonis“ ir „lygasonis“. Tai – ne tik vadinamosios raganos, raganiai, vaistažolininkai ir „šeptūnai“. Tai ir tie, kurie specializavosi organizuojant vestuves ir krikštynas (vardo parinkimą gimusiam kūdikiui ir jo suteikimo ceremoniją). Tai ir kanklininkai, kurie „išdainuodavo“, o žyniai tausodavo ir perduodavo kitiems istorinę atmintį. Tai ir tie, kurių ypatinga priedermė buvo stebėti bėgantį laiką ir burti bendruomenę atžymėti, švęsti gamtos virsmus (sekti Rėdos Ratą) ir kurie, ko gero, mums žinomi kaip vaidilos. Neabejotinai buvo ir sveikatintojai, dabarties kalba kalbant – liaudies medikai. Buvo ir kiti…
Tikėtina, kad ši visa įvardinta (ir neįvardinta) tradicinės kultūros specializacija daugelyje atvejų buvo iš senelių ir tėvų perduodama vaikams ir anūkams.
Na, o teritorinės kaimo bendruomenės organizavimosi horizontalusis lygmuo? Jis lengvai suprantamas jau suminėjus „specializacijas“. Jau visų tų asmenų – tradicijos tęsėjų veiksmai ir jų tarpusavio darna sudarė stiprią negandas, audras atlaikančią tinklainę. Bet čia atskirai norėtųsi pabrėžti, mano manymu, ypatingai svarbų jau suminėtą dalyką – Gamtos virsmų šventimą. O tai buvo gana dažnos šventės, ne viena iš kurių buvo švenčiama susirinkus visai bendruomenei ant piliakalnio ir šalia jo. Manytina, kad piliakalnio viršūnė (ypač tų – nedidukų) buvo ne visiems pasiekiama (ir leistina). Ant piliakalnio galėjo rusenti ne tik šventinis laužas – šventoji ugnis, ne tik aukojamos simbolinės aukos Gamtą išreiškiančioms stichijoms – dievams. Ten galėjo būti sudainuojamos ir sušokamos sutartinės – mūsų laikus pasiekusi brangiausia relikvija. Buvo rengiamos ir bendros vaišės.
Kiekviena teritorinė bendruomenė, su savo sakraliniu centru – piliakalniu, buvo panaši į moraline ir politine prasme neįveikiamą bastioną. Ko gero, tokių bastionų gausus tinklas ženkliai prisidėjo formuojantis anų laikų galingai lietuvių valstybei, kuri peraugo save ir tapo didžiule imperija. Tačiau politinė valia joje vis dėlto priklausė lietuviams.
Atskirai norėtųsi pabrėžti, kad piliakalnių vieta senųjų lietuvių gyvensenoje gali būti gretintina su mūsų gimtąja kalba – tuo amžinuoju mūsų tapatybę (esybę) ir mūsų dvasią maitinančiu šaltiniu. Kol tautos gyvastį gaivinantys šaltiniai neišsenka, tol ir pati tauta lieka gyva… Mąstykime ir apie tai, kaip ir kuo, prisimindami piliakalnius, galėtume sustiprinti besiblaškančios jaunosios kartos sąsajas su sava Tėviške, su Tėvyne…

Šiandien ypač plačiai ir garsiai kalbama apie tautos ir valstybės savigyną akcentuojant karinį veiksnį. Tačiau kiek ta kryptimi beinvestuotume, kažin ar įmanu eliminuoti agresoriaus plėtojamą tautos ardymą iš vidaus. Na, kad ir palaikant kapitalo (verslo), o taip pat ir valstybės atskirtį nuo tautos (lietuvių politinės nacijos); savais kanalais iškreipiant jaunosios kartos ugdymą ir tuo pačiu skatinant jos emigravimą… Dera taip pat pabrėžti: pagrindiniu tautos savigynos, savisaugos veiksniu visada buvo ir išliks jos dvasia. Kaip ir kokiais keliais einant įmanu ją gaivinti ir stiprinti? – kiekvieno iš mūsų („tradicionalistų“…) prigimtinė pareiga mąstyti ir veikti…
Norisi tikėti: gal visų mūsų pastangomis gaivinama piliakalnių atmintis ir anų laikų iškilios socialinės, ypač dvasinės kultūros rekonstrukcija prisidės suartinant nuolat ir nuolat susipriešinančias lietuvių politines jėgas? Gal jos (o ir ženkli dalis žiniasklaidos) rimčiau susimąstys apie toliau plintantį ar, ko gero, nuosekliai platinamą tautinės ir nacionalinės savinaikos virusą?…
______________
* Dusburgietis, P. Prūsijos žemės kronikos. – Vilnius, Versus Aureus, 2005.piliakalnis
Pranešimas skaitytas 2017 m. sausio 27 d. Lietuvos kariuomenės Kauno įgulos karininkų ramovėje vykusioje mokslinėje konferencijoje „Piliakalniai – tautos kultūros ir vienybės dvasia“, skirtoje Lietuvos piliakalnių metams paminėti ir pilietinei akcijai „Kad Lietuva neišsivaikščiotų“ tęsti.
Ar žinote, kad parengta VILNIAUS PILIŲ VALSTYBINIO KULTŪRINIO REZERVATO TVARKYMO PLANAS (PLANAVIMO SCHEMA) , pagal kurią Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato teritorija Vilniaus senamiestyje tarp T. Vrublevskio, T. Kosciuškos, Olandų, Krivių, B.Radvilaitės ir Šventaragio gatvių, plotas apie 54,70 ha, Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato teritorija yra pačioje Vilniaus miesto širdyje, išsidėsčiusi ant piliakalnių Neries ir Vilnios upių santakoje. Vilniaus pilių valstybinis kultūrinis rezervatas (toliau – Kultūrinis rezervatas) yra valstybės saugoma teritorija, įsteigta Lietuvos Respublikos Seimo 1997 m. liepos 2 d. nutarimu Nr. VIII-388 „Dėl Vilniaus pilių valstybinio kultūrinio rezervato steigimo“ (Žin., 1997, Nr. 66-1620; 1998, Nr. 39-1036). Kultūrinis rezervatas yra sudėtinė kultūros paminklo Vilniaus senamiesčio (unikalus kodas 16073), 1994 m. įtraukto į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą, dalis, esantys piliakalniai bus “nuskusti”, medžiai išpjauti ir galimai ištiks Gedimino pilies likimas.Dokumentai jau perduoti tvirtinti Vyriausybei.
Tvarkymo planas: http://www.vilniauspilys.lt/pradedamas-vilniaus-piliu-valstybinio-kulturinio-rezervato-tvarkymo-plano-viesinimo-etapas/
Todėl grupė visuomenininkų surašė raštą -kreipimąsi, renka parašus, kad toks piliakalnių naikinimas būtų sustabdytas.
Pranešimas geras, tvirtas, gan jautrus
(ypač kai ir savo vaikystės žaidimų lauką
– 8-oje nuotr. regėt tenka; lemtingai gal),
bet.. kaip visada, gerb . R. Grigas visą save,
be visos savos Mokslų Akademijos nuošaly
palieka, ir nei per panagės juodymo kruopelytės
atomo orbitą prie Rėdos Rato atskaitos atstatymo
n e p r i a r t i n a; kas kitas atstatys tai, jei ne …
šiandienos mokslininkai, šiandienos Vyriausybė
(ar jie irgi be orbitos… per panagės…atomų pakraštį,
čia apie galias Skvernelio-Karbauskio… be mūsų,
ar su?).
O jeigu manančių dar yra, kad gynybinių darinių
erdvių sandara – Piliakalnių erdvynas, laužų dūmu
grėsmę ar kitą žinią po visą Vyčių pilyną teikęs –
bent vienu medeliu ar krūmeliu apsodinėjamas buvo,
tai lai gudų palikuonių, kadais Vytenio į Vilnių,
– iš Naugarduko atkeliamos būsimos mūsų sostapilės
Piliakalnio supylimui (Vilnios apie jį apjuosimui),
prakasimui sukviestų, lai paklausia… kaip
g y n ė j a i visą priešpilį išvalydavę… čystai-glotniai.
Vytenį mena, su/be viso jo Piliakalnių gynybos darinio
Kreivo, Aukšto… Panerių šventviečių aplinkoje.
Galingiausių šventviečių, iki pat… DABAR,
ir gudai mena, net tie kur Algirdą gražia ir
p a g a r b i a stovyla ką tik įamžinę pas save.
Negi ir kunigaikščių kunigaikščiui, Vilniaus įkūrėjui
VYTENIUI, paminklai vėlgi Gudijoje po jo mirties
700-ųjų metinių minėjimų, t.y. atėjus Pavasariui,
garbingai ir iškilmingai TIK Gudijoje bus statomi.
Na taip – Naugardukas jo žymiausia tvirtovė.
Vilnius – karaliaus Mindaugo sostapilis, o ne iš Naugarduko atkelta ir dar tik būsimos mūsų sostapilės atmintis.
Teks pritart,
mat mūsų Valdovų valdovas – Vytenis karalius
taip ir neįsidrąsinęs “į rytus” – Naugardukan atraminę
– sakytume “expansijon (žr. lotynkalbę)” sostapilę kelt;
likęs Vilniuje, – Gediminas ir buvęs v y k d y t o j u JO valios.
O 700 metai… per mažai dar lietuviui, kad prisimint ir subręst,
dar kokius 350 (ar 35?) luktelkt teks,
kad …(na apie tai ne ant “rinkos”)
Gerbiamas profesoriau, 1955 metais Altajaus krašte teko dalyvauti Leningrado u-to profesoriaus S.I. Rudėnko archeologinėje ekspedicijoje. Atidenginėjome mūsų protėvių skitų kurganą (nuo liet.- kur ganos?- mano versija!). Tai buvo maždaug 75 metrų skersmens ir 5-7 metrų aukščio žmonių suneštų akmenų krūva. Po ja ilsėjosi skitų valdovas. Tai buvo ir puikūs praeities pažinimo kursai. Vėliau tapau inžinieriumi statybininku. Tačiau dvasia mano ilgėjosi – pažinti mūsų praeitį! Tad pastoviai domėjausi – kas ir kodėl vyko bei vyksta Žemėje. Domėjausi ir geofizika, ir archeologija, istorija, hidrologija, magnetologija, astronomija, etnografija o taip pat ir kurganais- Lietuvoje piliakalniais bei įvairių amžių palaidojimais Lietuvoje. Įdomu tai, kad, anot prof. Marijos Gimbutienės, priklauomao nuo geofizinio laikotarpio ir tuo pačiu nuo klimato, mūsų protėvių kapų konstrukcija labai ir labai skirtinga. Skirtingos buvo ir medžiagos bei kapų gylis. Tačiau mūsų protėviai niekada nepildavo grandiozinių piliakalnių!? Šios kalnus poledynmečiais suformavo tirpstantys ledynai. O vėliau ant šių natūralių kalnų mūsų protėviai statydavosi namus, pilys! Kaip taisyklė, šie kalnai buvo puiki apsauga ir nuo pakilusio vandens, ir nuo priešo. Tai buvo puikūs strateginiai ir stebėjimo punktai. O kur dar ugnies įrenginiai perduodant informaciją kitam krante gyvenantiems? Ir t,t. Beje, Kauno centre Nemuno krantų geologinius sluoksnius suformavo net keli ledynmečiai. Tad piliakalniai nėra pilkapiai! O pilkapiai nėra piliakalniai! Pgarbiai Romualdas Zubinas.