Baigėsi pirmasis nacionalinio konkurso „Švari kalba – švari galva“ etapas, kuriame moksleiviai bandė prakalbinti kompiuterį švaria ir taisyklinga lietuvių kalba. Pirmajame etape užsiregistravo dalyvauti rekordinis moksleivių skaičius – 16 107 iš 590 mokyklų. Nugalėtojai susitiks antrajame etape, kuris įvyks kovo 16 d. Vilniaus kooperacijos kolegijoje. Gausus dalyvių skaičius griauna sustabarėjusį požiūrį, kad lietuvių kalba sudėtinga ir nepopuliari.
„Konkursą organizuojame aštuntą kartą ir kiekvienais metais užsidegimas tik didėja. Jį pakursto kasmet gausėjantis dalyvių skaičius. Manau, jog ši tendencija žymi stiprėjančią jaunų žmonių nuostatą kalbėti ir rašyti gimtąja kalba“, – teigė konkurso sumanytojos Europoje pirmaujančios kalbinių technologijų įmonės „Tilde IT“ direktorė Renata Špukienė.
Anot organizatorių, dauguma ugdymo įstaigų konkurse „Švari kalba – švari galva“ dalyvauja kasmet. „Kai kurie pedagogai ruošia mokinius metodiškai. Tai yra patrauklus būdas mokytis švarios rašybos ir kalbos, o mums – patvirtinimas, kad iniciatyva pasiteisino. Be to, bėgant laikui dalyvių įgūdžiai gerėja, o tai verčia tobulinti ir konkurso užduotis“, – sakė R. Špukienė.
„Geru pavyzdžiu jaunimą reikia užkrėsti. Jei mokinius tinkamai motyvuoji, jų noras mokytis didėja. Kartu tobulėja gebėjimas kalbėti ir rašyti taisyklingai“, – sakė lituanistė Roma Rusteikienė, dirbanti Kauno „Vyturio“ katalikiškoje vidurinėje mokykloje ir ruošianti mokinius konkursui jau aštuonerius metus. Šiai ugdymo įstaigai 2012–2014 m. triskart iš eilės atiteko aktyviausiai konkurse dalyvavusios mokyklos apdovanojimas. Šiemet į konkursą „Švari kalba – švari galva“ užsiregistravo 624 šios mokyklos auklėtiniai.
„Vyturio“ mokyklos auklėtiniai konkursui ruošiasi ir per pamokas, ir namuose. Pasitelkus technologijas užduotys tampa žaidimu, o svarbiausia, nenuobodžiu būdu mokytis, rasti ir suprasti klaidas. Taisyklinga kalba kloja pagrindus ir gyvenimui baigus mokyklą“, – mano R. Rusteikienė.
„Galbūt vaikai nesusimąsto, tačiau gimtoji kalba padeda suvokti savo tapatybę, identifikuoti save kaip lietuvį, be to, vienija ir telkia. Mano patirtis rodo, jog pasiruošimas konkursui ir dalyvavimas jame tampa ne tiek varžymusi tarpusavyje, kiek komandiniu darbu. Šis konkursas mokiniams padeda suvokti, kad kompiuteriu bendrauti, dirbti galima ir gražia, taisyklinga lietuvių kalba“, – pasakojo lituanistė.
„Gimtosios kalbos mokėjimas ugdo pagarbą istorijai, tradicijoms ir jaunų žmonių pilietiškumą. O gausios konkurso „Švari kalba – švari galva“ dalyvių gretos rodo pavyzdį, populiarina lietuvių kalbą ir skatina visuomenę į ją žiūrėti atsakingai. Tokie ir yra pagrindiniai konkurso tikslai“, – tvirtino R. Špukienė.
Pirmasis konkurso etapas jau baigėsi. Jo nugalėtojai susirungs antrajame paskutiniame etape kovo 16 d. Vilniuje svečiuose pas konkurso partnerius – Vilniaus kooperacijos kolegiją. Sklandžią konkurso eigą padės užtikrinti kolegijos informacinių sistemų diegimo ir priežiūros studentai.
Užduotys bus atliekamos specialiai konkursui sukurtoje svetainėje. Konkurse bus galima naudotis visais virtualiais šaltiniais, taip pat programine įranga „Tildės Biuras“. Nugalėtoju taps teisingiausiai visas užduotis atlikęs kiekvienos klasių grupės moksleivis.
Konkursą „Švari kalba – švari galva“ organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija, kalbinių technologijų įmonė „Tilde IT“, Valstybinė lietuvių kalbos komisija.
O “lituanistė” pasakoja, “…gimtoji kalba padeda suvokti savo tapatybę, identifikuoti save kaip lietuvį…”. Tai per kurį galą man save “indentifikuoti” , lietuvis aš ar ne? Būtų mano valia , tai šita “lituanistė identifikuotų” save, kaip karvių tešmenų mazgotoja.