Lapkričio 23 d. Lietuvos Romuva, savo aukščiausia vadove Krive išrinkusi Iniją Trinkūnienę, žengė dar vieną svarbų žingsnį baltų dvasinės tradicijos tęsimo ir plėtros kelyje. Su nauja viltimi ir ryžtu toliau telkiamos pajėgos Lietuvos tautiškumo dvasinių ištakų stipinimui, mąstoma apie artimiausios ateities iššūkius ir Romuvos uždavinius juos pasitinkant.
Ta proga, gruodžio 2 d. radijo „Laisvoji banga“ laidos „Prospektas“ vedėjas Ginas Dabašinskas kalbėjosi su etnokosmologu, romuviu Jonu Vaiškūnu apie Lietuvos Romuvos nūdieną ir kelią į ateitį.
Klausykite gruodžio 2 d. radijo laidos „Prospektas“ garso įrašą:
N U O S T A B U.
Patarimas LT pagonims ir pagonėms: įdarbinkit Joną Vaiškūną gidu – visur jį siųskit pakalbėti, pasiginčyti…
… man patiko, Jonas gerai atsilaikė krikščionio kabinėjimasi… Sveikinu…
…atlaikė…
Kai tasai laidos vedėjas pabaigoje pasakė, kad “aš esu liberalus”, tai va tada man jo kažkaip pagailo.
Bičiuliai, neverta burnoti ant laidos vedėjo Gino Dabašinsko. Jis geras žmogus.
Tačiau, iš šalies paklausius, jo pokalbyje trūko Ugnelės. Jis tą laidą “pravedė” lyg taip, kad tik gautų už ją atlyginimą gale mėnesio.
—
O pabaigoje net nieko ir nepalinkėjo.
“neverta burnoti ant laidos vedėjo Gino Dabašinsko. Jis geras žmogus”. Ar čia profesija? Tas “geras žmogus” dėl to, kad pakvietė į laidą? Žemai žemai žemai nusilenkite… GD yra Donecko separatistų užtarėjas…
Gerbiamieji, laida buvo gera: kontrastuose ishryshkeja nuomones. Ir sioje laidoje tai pasiseke. dekoju pashnekovams.Daugiau tokiu laidu.
Gerbiamas pone Jonai Vaiškūnai, nekartą esu rašęs savo komentaruose, kad baltų-aisčių religija yra kartu ne tik tikėjimas, bet sveika terapija. Deja, patys baltų-aisčių religijos pasekėjai šito nesuvokia. Todėl jie į ją žiūri daugiau iš etnografinio taško. Tai yra teisingas požiūris tačiau nepakankamas, nes neatskleidžiamas šio tikėjimo unikalumas. Šiame tikėjime yra tokie lobiai, kurie nustebins bet kokį, net labiausiai atsidavusį šiam tikėjimui žmogų. Aš jums pademonstruosiu tik vieną, nedidelę mūsų baltų tikėjimo egzistuojantį perliuką. Jūs žinote, kad baltų-aisčių tikėjime yra toks dalykas, kaip tikėjimas, kad medžiai, bitės ir kiti gyviai ir augalai turi dvasios dalelytę. Todėl mūsų tautoje yra kreipiamasi į bitutę, apkabinami ąžuolai ir yra daugybė kitų su tuo susijusių papročių. Taip pat lietuvių tautoje nėra jau labai grubių keiksmažodžių, jeigu tai lyginti su rusų keiksmažodžiais. O štai, ką jau aiškiai atskleidė mokslininkai atlikę eksperimenus, kada yra kalbamasi su augalo sėklomis. Šitas eksperimentas turi didžiulę reikšmę baltų tikėjimui, nes jis patvirtina, kad baltų tikėjime tai jau buvo atrasta labai seniai. Todėl jokia krikščionybė net lygintis negali su tokiu tikėjimu, kuriam mokslininkai dabar atranda patvirtinimus. Pažiūrėkite šitą video ir įsitikinkite patys: https://www.youtube.com/watch?v=yw27V_FCEGc#t=144
O čia mokslininkai ginčijasi:https://www.youtube.com/watch?v=_wr–9PTZUQ
Kaip ten bebūtų, bet žmogus prasidėjo skystame pavidale, ir iki pat šiandien žmogaus gyvybė užsimezga skystame būvyje. Mano manymu, jau mes pribrendome, kad Baltų tikėjimas turėtų ir savo mokslines laboratorijas. T.y. baltų tikėjimas turi perduoti į mokslinę sritį savo dalį to žinojimo, kuris buvo gautas nuo protėvių, ir kuriam neaišku, kiek tūkstančių metų.
Paklausiau laidos įrašą, ir apsalau – tai dviejų išmintingų žmonių dialogas. Ateinu į komentarų skiltį…ir puolu iš padebesių žemiau jūros lygio: “Jonas atlaikė krikščionio kabinėjimąsi”…
Kurioje vietoje meluojama – ar laidoje, sakant, jog į pagonybės-krikščionybės sankirtą reikia žiūrėti sinkretiškai, ar komentaruose, kur krikščionybė ir pagonybė – dvi nesutaikomos prieštaros?
Be abejonės, kad pirminis šaltinis – laida – yra tikras, o komentarai tik interpretacijos.
Tai tik nuomonės, pasvarstymai, o ne kažkokios komentatarų interprotetatacijos. CHA
——–
Jei rimtai, kartais pagalvoju, nejau Romuva atsisakys tų, kurie apeigų metu Ugnyje pasikaitinę delnus, (prausdamiesi) valysis kryžius nuo kaktų ?
Gerb.Dale, noreciau priminti, malonekite skirti KRIKSCIONYBE nuo KATOLIKSU religijos, sukurtos Judeju pries 2000 metu. Doroviskoji KRIKSCIONYBES religija gyvuoja nuo zmonijos atsiradimo Zemeje. O zmonija i Zeme buvo atgabenta is kitu planetu drauge su senaja Tarppalanetine Krikscioniskaja reliigja- tikejimu vienu Visatos ir zmonijos Tvereju, pagarba Jam ir viskam, ka sutvere Tverejas. PAGANI-u pravarde sukure VATIKANO VALDOVAI, siekdami pazeminti ir suniekinti kitatikius- nekrikstytus KATOLISKISKAI. Is Vatikano buvo paskleistas isakas:pirmiausiai naikinti sentikius – KRIKSCIONIS, kuriu Kryziaus karu, inkviziciju metu buvo ishzudyta kelios desimtys milijonu. Lietuviai- aisciu (bet jokiu budu ne pravardziuojamu “BALTAIS” ) palikuonys – niekuomet nebuvo PAGANI-mis. Ta pravarde mums ipirsho -tiesiog igrudo nutautintojai lenkai su germanais nuo 1396 metu. Senieji aisciai- lietuviai, budami Visatos ir musu Zemes dalele, gerbdami Dangu, Zeme, Vandeni, ir visa – kas gyva puoseledami, ilgus tukstantmecius visa tai ishsaugodami, tapo lyg gamtameldziais, amziais tikejusiais tik Visatos Tvereju. O musu tautose gyvene IS MUSU KILE sventikai- ishminciai, patarejai ir vienytojai Kriviai ir Vaidilutes, padejo musu tautoms ishgyventi laisvais ir niekam nelenkianciais galvu ligi 6904 LDK metu. Ir jei mes pripazistame ir norime prikelti is praeities musu senjaja religija ir tikejima, mes privalome pripazinti ir ishsaugoti senaja tradicija: vyrus – sventikus vadinti KRIVIAIS, o sventike moteris – VAIDILUTEMIS. O jei siandienineje Lietuvoje taip susideste gyvenimas, kad valdzia I rankas pereme moterys- MATRIARCHATAS- taip nieko nuostabaus, kad ir senosios lietuviu -aischiu KRIKSCIONISKOSIOS religijos vyriausiaja sventike jau isrinkta labai gerbiama ir labai nusipelnusi ponia Inija Trinkuniene- Vyriausioji Vaidilute ar VAIDILE. Nederetu naujoviskai suvyrishkinti Vaidilutes ir ja ravardziuoti vyrisku vardu: kas moteriska – te ir ishlieka MOTERISKA – TAI NET PAGARBIAU! Isklausius gerb.Krivio Jono Vaiskuno, jauciasi didziule samprata Visatos ir musu vienybes, taciau nesijaucia to taip reikalingo SHAUKSMO- KVIETIMO VIENYTIS, BURTIS IR DIDETI LIGI VISOS IETUVIU TAUTOS APGLEBIMO DEL ISHLIKIMO. Pastebekite, kokiais sparciais zingsniais ir kokiomis moderniausiomis priemonemis PASAULIO VALDANCIOJI SUPERTURCIU ELITA scuba kuo greiciau sunaikinti mazasias tautas ir kalbas, paskandindama jas daugiatautes pasaulio PILIETINESE, net NE TAUITNESE VISUOMENES IR BENDRUOMENESE. Kiek daug pakenke susvetimejes kosmopolitas Valdas Adamkus, ikures Lietuvoje Pasaulio Pilietines visuomenes institucijas ir fondus. Siandienines tautines religijos lietuviskai bendruomenei ishiko daug svarbesni- LIETUVIU TAUTOS IR LIETUVIU KALBOS ISHLIKIMO IR ISHSAUGOJIMO UZDAVINIAI, kuriu igyvendinimui turi vadovauti musu VAIDILUTES – VAIDILES ir KRIVIAI- TAUTINES ISHMINTIES SERGETOJU VYRIAUSIOJI KRIVULE. Atejo laikas , verciantis musu lietuvius vienytis del ISHLIKIMO I SAVIGARBISKAS BENDRIJAS, SU DAUG DIDESNIAIS TIKSLAIS IR UZDAVINIAIS. Senieji Kriviai ir Vaidilutes, vienije lietuviu tautas , sugebejo ishsaugoti Lietuvos Karalyste 7000 metu, TAD MUSU LAIKU SVENTIKAMS – SHVENTA PAREIGA IMTIS TAUTOS ISHSAUGOJIMO LABAI KONKRECHIU IR RAISHKIU VEIKSMU… NES LAIKAS JAU NEBELAUKIA.
Ginas Dabašinskas nežinojo ko klausti. Gal Jonas Vaiškūnas norėtų ‘Kemblio” klausimų?
O Tu ar galėtum atsakyti į savo dažną klausimą:
Kuo skiriasi DVASIA – SIELA – VĖLĖ ?
Permąsčiau asmens sąrangos atskiras dalis, tad man nesunku suvokti, kokie reiškiniai buvo įvardinti žodžiais: Siela, Dvasia ir Vėlė (yra dar vienas žodis lietuvių kalboje, kuris jums daug ką atskleistų 🙂 ).
Į šį klausimą atsakyčiau tik tiems, kurie rimtai užsiimtų kurti pasaulėžiūrą esamiems lietuviams remdamiesi protėvių.
Na, man atrodo, kad tai tie patys (bent giminingi) įvardžiai.
——————————-
1. Sielą turi žmogus.
2. Atitrūkusi nuo kūno Siela – tampa Dvasia.
3.Dvasia užklydusi pas gyvuosius – vadinama Vėle.
Gal gali ‘parodyti’ (paaiškinti) savo Sielą, jei ją turi visi žmonės?
Trumpai, jei suprasi esmę
Siela (kaip ir gyvastis, gyvata) – tai vanduo. Mes mirę išgaruosim, o (ne)mūsų (t, y. kažkuriam laikui tik “pasiskolintą”) vandenį naudos ir kiti – medžiai, paukščiai, vabalai, žolė – visi gyvuoliai. O dalelė mūsų (išgaravusių) jau dabar esa medžiuose, paukščiuose…. (Kai lyja, net sakau, kad lyja Protėviais !)
Baltų “filosofijoje” itin šventi Vanduo, Ugnis, Saulė.
Ačiū, Perkūno Paukšti.
Vanduo yra mūsų kūno svarbiausia dalis.
Vanduo kūne dar atsiranda valgant ir kvėpuojant, lygiai, kaip vidaus degimo variklyje, degant benzinui ar degant degtukui.
Siela, Vėlė, Dvasia yra asmens sąrangos dalys, tad negali būti vandeniu. (Kaip kompas ir programinė įranga 🙂 kad tau lengviau būtų suvokti.)
Mielieji, man labai gražu mūsų Baltiškosios senosios tradicijos, žmonių susiėjimai su šeimomis ir vaikučiais, kurie girdi tik gražias šnekas ir turiningai praleidžiama laiką. Bet kelia nerimą, kad bandant atgaivinti senąjį tikėjimą ir papročius, vėl bus žmonės supriešinami, keiksnojami tie , kurie labiau laikosi krikščioniškų tradicijų, lendama į visokius politinius debatus( prie ko čia Ukrainos įvykiai, kaip , kad užsimena vienas iš komentatorių). Tapsime dar viena besiriejanti partija Lietuvoje. … o tai nesinorėtų.
Nesielkit taip ir to nebus. Ir nekelkit to nerimo 😉
Nepanašu, jog tokio taikaus komentaro autorė, kaip Bronislava, galėtų kelti neramumus.
O štai jūsų, Birute, mintis būtų tokia: pūskit su mumis į vieną dūdą, ir nereiks nerimauti 🙂
Bronislava teisi: jei taip toliau važiuosite, Lietuva bus suskaldyta ne tik į partines, bet ir į religines stovyklas.
Hm, o kaip toliau važiuosime? Ir kokios dūdos? Dalia, vidinė asmeninė dora kuria darnà aplink. Kam skaldyt? Kad valdyt? Juk tai jau buvo. Argi kažkas skaldo?
Pagaliau juk jūs mano pasaulėžiūros nežinot, niekur nevažiuoju, su niekuo. Tik įdomu kokiu pagrindu kalbama apie skaldymus ateityje? Matyt daug ko nežinau. Mano pasaulyje viskas gražu.
Tai kad Romos katalikų religinės bendruomenės stovykloje be išimties visi visvien nuodėmingi, nepaisant to, kad teologmeiliai jie atPIRKTI atPIRKĖJO krauju.
Manuoju atveju – dar baisiau.Tėvai, manęs neatsiklausę, mane kūdikystėje (neįgalumo pasipriešinti būsenoje) apkrikštijo. Manai, aš jiems dabar turėčiau atleisti, nes jie nežinojo ką daro ?
Na žinoma. Ir pasirinkti tau priimtinà pasaulėžiūrà, tėvai yra tėvai. Aš taip pat prieš krikštà kūdikystėje.
Bet čia mes diskutavome apie senàjà lietuviù religijà.
Per Rasos šventę – mus Rasa apkrikštys.
Viena neprasta psichologė pasakė, kad religija lyg pampersas vaikams, kol sfinkterio nevaldo 😉 Brandžiam, tvirtam jos nereikia, yra vidinė dora, yra žinojimas, ne tikĖjimas.
Matyt tai psichorologei, kai sakė, kalendoriniame cikle tą dieną buvo – “ne jos diena”.
Netikekite tokiomis psichologemis… 🙂 Religija kulturos dalis, ji neatsiejama nuo filosofijos (gyvenimo filosofijos taip pat). Visi sekuliarumai butent ir prastumti, kad ismusti doros ir etikos pagrindus zmonems (ypac valdzios zmonems).
ir kol valdzioje bus nereligingi, nepades nei ekonomikos augimai, skatinimai, darbo vietu kurimai ir t.t. Betvarke garantuota
Va sitokie visokie dalykai atsiranda, kai pavazineji po lietuviskus kaimus, pasiklausai senu zmoniu pasakojimu, pasiklausai etnografines uz sirdies griebiancios dainos, kai ziediniame zygyje pamatai link taves einancius ir kastuvus numetusius zmones …. tik lietuviai taip buriais eina, jie sako, taigi ir mes lietuviai prie jusu irgi einame. Ir tada po tokiu zygiu jautiesi esants to viso dalis ir po kiek laiko tas matymas, tas jutimas niekur nesideda, prasideda galvojimas. Buti lietuviu taip smagu.
Tai cia kaip gavoju, senoveje sedi sau zmogus ant sutrunyjusio kelmo turintis akis, ausis ir smegenis ir sau galvoja. Na ir silta siendien, Saule sviecia…. kaip netikesi, juk silta ir sviesu. Taigi suprantu, kad tikiu yra Saule, yra Sviesa ir man silta. Kai naktis ateina, cia va ir menulis ir rasa nukrinta, kaipgi netikesi, menuli matai ir netikesi? Taigi labai naturalu, labai racionalu… tikiu ka matau, tikiu ka girdziu, tikiu ka suprantu ir taip mes tikime zvaigzdemis, gamta aplinkui, per kuna einacius virpulius, kai zaibuoja, griaudzia ir apsviecia viska ne tamsiausia nakti. Kaip gi NETIKESI, jei matai, girdi ir supranti. Reikia tuo tiketi ir ko gero visi mokslininkai, kaip jie ten besigintu nuo tikejimo, tiki ka atrado, ka suprato, ka nustate, taigi is esmes niekuo ne per nago juodyma nenutolo nuo to racionalaus paprasto mastymo. Tik gal galimybes didesnes atsirado, daugiau ziniu atsirado… juk ka kiti pamate, ka suprato, ka ismaste ir kitu patikrinta, pasidare mokslu, pasidare ziniomis, kuriomis TIKIMA! Na tai kaip cia be tikejimo gyvensi? NEIMANOMA!
Ir cia taip vyksta visa laika nuo to laiko, kai pirma karta zmogus atsisedo ant supuvusio kelmo ir susimaste apie tai ka mato, ka girdi ir ka supranta.
Ir cia visiskai aisku, kad formuojasi tas tikejimas tuo ka zmogus sugeba pamatyti, isgirsti ir suprasti.
Ir cia jau ateina tas laikas, kai tas sedintis ant supuvusio kelmo zmogus ima ir pamato kita zmogu, o po to daugiau zmoniu, o po dar ir dar daugiau zmogiu ir stengiasi suprasti, stengiasi isgirsti ir norisi taip suprasti, kad kai vienas zmogus esi, tai vienaip mastai, kai du zmones kitaip mastai, o kai daug zmoniu matai, tai mastai dar kitaip… atsiranda tautos, visuomenes, kalbos, teritorijos ir pagaliau valstybes supratimas, supratimas apie tai, kaip tos tautos gyvuoja, saveikoja, siekia elementariai isgyventi. Ir tai aiskiai suprantama, kad tai irgi gamtos dalis, taciau kai perkeli savo supratima i visuomene…. atsiranda visgi poreikis atskirti tikejima gamta nuo to kaip funkcionuoja visuomene, tautos ir tada jau prireikia papildyti ta sena religija… atsiranda visokiausiu visuomeniu religijos su savo vertybinemis nuostatomis….. kad ir desimt Dievo isakymu. Lyg ir nei is sio nei is to….se tau ir visuomenes isgyvenimo religija… kad ir krikscionybe. Kadangi tu ivairiausiu tautu daugybe, tai ir visuomenes isgyvenimo religiju atsiranda daugiau ir vieno is ju patvaresnes isgyve, kitos isnyksta ir kiekvienas sugalvoja, kad jo tikejimas yra pats tikriausias, o va kito tikejimas ne toks geras, gal net kartais ir vertas sunaikinimo… taip ir atsirado tie religiniai karai, civilizaciju karai ir taip yra todel, kad zmones, ju visuomenes mato, girdi ir supranta skirtingai. O is tikro nera jokio esminio skirtumo tarp tu visu religiju, tik va supratimas apie visuomenes skiriasi. Kaip kiekvieno zmogaus supratimas apie tai kuo tiki skiriasi, taip kiekvienos visuomens supratimas apie tai kuo tiki irgi skiriasi. Ir jeigu ta religija, tas tikejimas leidzia visuomenei gyvuoti, stipreti, augti… tai ko gero tokia visuomene turi efektyvesni supratima ir uztikrina savo gyvybiskuma.
Tai va ir J.Vaiskunas isdeste savo supratima, savo pasaulio pajautima ir jis visai grazus. As tai visada atkreipiu demesi is savo raudonaji kleva is pietu puses, kai idienojus jis man meta ant pievutes seseli, atvesina, atgaivina ir visada mintimis padekoju siam raudonajam klevui, kad jis toks geras, toks grazus, toks malonus. Tai ir rudeni, surinkdamas lapus nesiskundziu, kad daug darbo, o dekoju kad taip buvo gerai. Reikia laukti kito pavasario, vel laukiu gyvybes is sito raudonojo klevo. Kartais net apkabinu dekodamas. Kaip gi tuo klevu netikesi, jeigu jis toks geras.
Ačiū Jonui už įdomų ir gerą atstovavimą.
kaip visi zino, pagonybe yra satanizmas.