Pirmadienis, 19 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

T. Baranauskas. 2013-ųjų metų Lietuvos istorijos jubiliejai

Tomas Baranauskas, www.alkas.lt
2013-01-02 22:45:17
31
Mindaugas. Dail. Arūnas Slapšys, 2012 m.

Mindaugas. Dail. Arūnas Slapšys, 2012 m.

Mindaugas. Dail. Arūnas Slapšys, 2012 m.
Mindaugas. Dail. Atrūras Slapšys, 2012 m.

Kalendorinės sukaktys dažnai mums suteikia progą suaktualinti sau vieną ar kitą istorijos epizodą. Antai 2009-aisiais vienu svarbiausių įvykių, apie kurį buvo rašomi straipsniai, mokslinės ir grožinės knygos buvo tapęs pirmasis Lietuvos paminėjimas istorijos šaltiniuose ir su juo susijusi šventojo Brunono misija baltų žemėse.

Praėjo metai ir šį, rodėsi, svarbiausią Lietuvos istorijos įvykį (kaip apie jį buvo kalbama) visi užmiršo, eilinių jo metinių nebeprisimena. Paaiškėjo, kad 1918 m. vasario 16-osios aktas vis dėlto buvo svarbesnis. Labiau pasisekė 1253 m. vasarą įvykusiam Mindaugo karūnavimui, kurio minėjome ne tik 750 metų jubiliejų prieš 10 metų, bet minime ir kasmet.

2013-ieji mums suteikia galimybę vėl atsigręžti į Mindaugo epochą. Ne tik dėl jo karūnavimo 760-ųjų metinių (tai – apvali, bet ne jubiliejinė sukaktis), o dėl to, kad 750 metų sukanka nuo jo mirties. Mindaugo nužudymas 1263 m. rudenį kelia ne vieną iki šiol neatsakytą klausimą. Mindaugo žudikas Daumantas Pskove tapo pirmuoju lietuvių šventuoju. Kas jis mums – tik žudikas ir išdavikas? O kaip vertinti Mindaugo Lietuvos žemių užrašymus kryžiuočiams, vangų prisidėjimą prie žemaičių, prūsų, kuršių, žiemgalių kovos prieš Vokiečių ordiną? 750 metų šiemet sukanka ir šių kovų mūšiams – lietuvių pergalei prieš Livonijos kryžiuočius Daugavgryvos mūšyje (vasario 9 d.) bei didžiausiai Herkaus Manto, Didžiojo prūsų sukilimo vado, pergalei prieš Prūsijos kryžiuočius Liubavos mūšyje (pavasarį).

2013-aisiais dar tęsis ir Mėlynųjų Vandenų mūšio minėjimas, mat šio svarbaus mūšio tiksli data iki šiol ginčijama – jis įvyko 1362 arba 1363 m. rudenį, taigi jo 650 metų jubiliejus tenka 2012–2013 metams. Šis mūšis buvo svarbus tuometinei Lietuvos valstybei ir dabartinei Ukrainai, kurios nemažos teritorijos Algirdo buvo išvaduotos iš Aukso ordos valdžios.

Horodlės piliakalnis
Šiandien Horodlės pilies vietoje išliko pusė medžiais apaugusio Horodlės piliakalnio. Kita pusė nuvirto į Bugo upę, kuri dabar skiria Lenkiją nuo Ukrainos | T. Baranausko nuotr.

Lietuvos ir Lenkijos unijinių tradicijų mylėtojai turbūt neužmirš paminėti 1413 m. spalio 2 d. tarp Lenkijos ir Lietuvos sudarytos Horodlės unijos 600 metų jubiliejaus. Tai buvo vienas svarbiausių ankstyvųjų unijų aktų, kartu reiškęs ir tam tikrą Lietuvos iškovojimą, lyginant su ankstesniais susitarimais: numatyta, kad ir po Vytauto mirties Lietuva turės atskirą didįjį kunigaikštį. Po Žalgirio mūšio išlikus įtemptiems santykiams su Vokiečių ordinu ir teritoriniams ginčams, šiuo aktu Vytautas, Jogaila, Lietuvos ir Lenkijos bajorai rengėsi naujam karo žygiui į Prūsiją (kuris surengtas 1414 m.) ir pademonstravo savo vienybę. Lietuvos bajorai tuo metu priėmė Lenkijos bajorų herbus, kurie iki šiol sudaro Lietuvos bajorų heraldikos pagrindą.

Su Lietuvos kova dėl Žemaitijos susijusi ir demonstratyvi Žemaitijos krikšto akcija 1413 m., apie lapkričio 11 d., kuomet pats Vytautas Didysis ir Jogaila buvo atvykę į Žemaitiją, čia pradėjo krašto krikštijimą, kartu ideologiškai įtvirtindami ir Lietuvos, kaip krikštytojos, teises į šį kraštą, nors tų teisių dar buvo neatsisakę ir kryžiuočiai. Taigi, 2013-aisiais sukanka 600 metų nuo oficialaus Žemaitijos krikšto.

M.Mažvydo Katekizmas | alkas.lt
M.Mažvydo Katekizmas | alkas.lt

2013-aisiais sukanka 450 metų nuo lietuviškos raštijos pradininko Martyno Mažvydo mirties (gegužės 21 d.). Nors 2013-ieji tarmių metais paskelbti ir nesiejant jų su šia sukaktimi, neeilinės Martyno Mažvydo mirties metinės galėtų įsilieti į šių metų renginius. Žinomas kalbininkas Zigmas Zinkevičius, tyrinėjęs Mažvydo raštų kalbą, padarė išvadą, kad juose atsispindi įvairių tarmių bruožai, bet tam tikros ypatybės išduoda Mažvydo kilmę iš pietų žemaičių tarmės ploto.

Kita su mūsų raštijos pradininkais susijusi sukaktis yra lietuviškos raštijos Didžiojoje Lietuvoje pradininko Mikalojaus Daukšos mirties 400 metų sukaktis (mirė 1613 m. vasario II-oji pusėje Varniuose). Jis buvo Kėdainių krašto tarmės atstovas, gimtosios tarmės pagrindu suformavęs vadinamąjį vidurinįjį lietuvių rašto kalbos variantą, anuomet kartais pavadinamą žemaičių kalba (nors pagal dabartinę klasifikaciją skiriamą vakarų aukštaičiams). Įdomus sutapimas, kad abiejų mūsų raštijos pradininkų, atstovavusių skirtingas tarmes ir skirtingus mūsų senosios raštijos kalbos variantus, mirties 450 ir 400 metų jubiliejai tenka būtent tarmių metams.

Mikalojaus Daukšos "Postilė" (1599 m.)
Mikalojaus Daukšos “Postilė” (1599 m.)

Beje, jei pernelyg triukšmingai Švenčiantys Horodlės unijos jubiliejų imtų aiškinti, kad anuomet kalba nieko nereiškusi, ir anų laikų žmonės neva savo tapatybę apsibrėždavo „ne pagal kalbą“, visada galima prisiminti Mikalojaus Daukšos 1599 m. „Prakalbos į malonųjį skaitytoją“ žodžius: „Žinau, kaip visos tautos vertina, myli ir brangina veikalus, gimtąja kalba rašytus (todėl, manau, visos tautos ir suskato versti knygas iš kitų kalbų į savas), tiktai mūsų lietuvių tauta, besimokydama lenkų kalbos ir ją vartodama, taip yra paniekinusi, apleidusi, kone išsižadėjusi savo kalbos, jog kiekvienas tai aiškiai mato, bet už tai vargu ar kas ją pagirs.“

Augustas III. Dail. Pietro Rotari, 1755 m.
Augustas III. Dail. Pietro Rotari, 1755 m. | wikipedia.org

Iš mažiau reikšmingų asmenybių verta paminėti Lenkijos karaliaus, Lietuvos didžiojo kunigaikščio ir Saksonijos kurfiursto Augusto III mirties 250 metų sukaktį (mirė 1763 m. spalio 5 d. Drezdene). Kaip Saksonijos kurfiurstas jis, tiesa, vadinosi Frydrichu Augustu II ir, tiesą sakant, buvo visų pirma Saksonijos, o ne Lietuvos ar Lenkijos valdovas. Pastarosios dvi valstybės jo didenybės tuštybei teikė tik daugiau spindesio, bet buvo jam svetimi ir sunkiai suvaldomi kraštai. Prieš Lenkijos ir Lietuvos bajorų valią Rusijos ir Austrijos karinės intervencijos dėka pasodintas į Abiejų Tautų Respublikos sostą nieko gero taip įgytai valstybei nenuveikė, o jo valdymo laikotarpis tapo valstybės merdėjimo ir giliausios anarchijos laikais.

Vienas tik dalykas, kurį paliko šis nevykęs svetimųjų mums primestas valdovas, gali patraukti kai kurių šiuolaikinių žmonių dėmesį. Tai nemažas jo tiesioginių palikuonių būrys. Žinia, šiandien yra nemažai 1791 m. gegužės 3-osios konstitucijos gerbėjų, kurių dėka mūsų atmintinų dienų sąraše atsirado net dvi su ja susijusios datos. Tad verta prisiminti, kad Gegužės 3-osios konstitucija numatė, jog Lenkijoje ir Lietuvoje bus įvesta paveldima monarchija, o paveldimais monarchais turės tapti Saksų Vetinų dinastijos atstovai – Augusto III palikuonys. Yra šiais laikais ir monarchijos gerbėjų, kurie kaipo simbolinį Lietuvos valdovų įpėdinį atsiveža tai kokį Sangušką, tai Lietuvos karaliumi taip ir netapusio Vilhelmo fon Uracho (Mindaugo II) palikuonį. Iš tikrųjų gi pagal Gegužės 3-osios konstituciją reikėtų ieškoti Augusto III-ojo paveldėtojo… Jo dinastija Saksoniją valdė iki 1918-ųjų ir buvo gausi, taigi, pasiilgusiems savo monarcho kandidatų ir šiandien turėtų nepritrūkti. Ir kada gi bus geresnė proga juos pasikviesti į Lietuvą, nusilenkti, monarcho batą pabučiuoti ir „barokinę Lietuvą“ geru žodžiu paminėti, jei ne spalio 5-ąją – Augusto III mirties metinių proga?

1863 m. sukilimo mūšis. Dail. Arturas Grotgeris
1863 m. sukilimo mūšis. Dail. Arturas Grotgeris

Žvelgiant į artimesnius mums laikus negalima nepastebėti 1863 m. sukilimo 150 metų jubiliejaus. Tai paskutinis bajoriškas sukilimas, siekęs Abiejų Tautų Respublikos atkūrimo, kuriame jau brendo ir lietuvių tautinio atgimimo prielaidos. Sukilimas įvyko netrukus po baudžiavos panaikinimo (1861 m.), todėl bajorams, kaip vadovaujančiai visuomenės jėgai, buvo paskutinis. Ne tiek dėl sukilimo pralaimėjimo, kiek dėl luominių privilegijų netekties, bajorams nebebuvo lemta tolesnėje istorijoje suvaidinti reikšmingesnio vaidmens, o jei jie ir dalyvaudavo kur nors, tai per daug neafišuodami savo kilmingumo. Laikai atėjo kiti, į politinio gyvenimo viršūnę išsiveržė valstietiškos kilmės inteligentija. Šiandien atsiranda vienas kitas to meto baudžiauninkų palikuonis, sakantis, kad kažkaip negerai su tais bajorais išėjo, kad su jų dominavimu kažko gero netekome, pavyzdžiui, galimybės turėti gerą poną virš savęs. Beje, tų bajorų, kurie prie valstiečių inteligentų prisidėjo, su jais Vasario 16-osios aktą skelbė ir Lietuvos Respubliką kūrė, jie tikrais bajorais nebelaiko – tai lyg ir bajorystės išdavikai, reikia tokių „barokinių“, „senalietuviškų“, kaip pan Pilsudski ar pan Żeligowski…

Tad su Naujaisiais 2013-aisiais metais! Kurkime ateitį, neužmirškime praeities, savo istorijos, savo kilmės, savo protėvių žygių. Istorijos kalendorius duoda mums progą daug ką prisiminti.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. T. Baranauskas. Istorinė tiesa – ne visiems lygiai maloni
  2. T.Baranauskas. Kvailių ir vagių žemė
  3. R. Dediala. Voplaukis ir klastinga Ordino politika
  4. J. Vaiškūnas. Kaip atsinaujina Pasaulis
  5. A. Vaškevičius. Kaip tapti lietuviu savyje?
  6. R.Dediala. Apie nežinomąjį Daumantą
  7. Mokslo konferencijoje – tautos istorija ir jos sklaidos paieškos

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pasirinkite kategoriją

    Pastabos 31

    1. tikras lietuvis says:
      12 metų ago

      Puikus straipsnis ir nepaprastai informatyvus.

      Atsakyti
    2. Vilmantas Rutkauskas says:
      12 metų ago

      Tikri žemaičiai tą 1413 “krikštą” turėtų greičiau ištrinti ir pamiršti. Kam prisiminti tai, kas bloga.

      Atsakyti
      • Rutkauskui-Žemaitis says:
        12 metų ago

        Nei tu Žemaitis,nei tu aiškink,ką mums daryt ar užmiršti…atvažiuok ir pamatysi,kad pas daugelį namuose,ne kryžiokas kabo,o koks nors baltiškas ženklas….

        Atsakyti
        • Ženklas says:
          12 metų ago

          Ačiū už pakvietimą, šia vasarą atvažiuosime ir surengsime Žemaitijos atkrikštinimo šventę, ir 2013 -2018 metus paskelbsime žemaičių ir lietuvių atkrikštijimo ir sugįžimo prie prigimtinio tautos tikėjimo metais!

          Atsakyti
          • Vilmantas Rutkauskas says:
            12 metų ago

            Reikia pašnekinti, gal kuo nors, nors šiek tiek prie to atjubiliejinimo prisidėtų ir Tomas Baranauskas ar kiti istorikai.

            Atsakyti
    3. Žemaitis-Ženklui says:
      12 metų ago

      Nei,tave,kas kvietė,nei,tu,ką skelbsi….nors humuors nebluogs….

      Atsakyti
      • Algis Dievų siųstas says:
        12 metų ago

        Kaip žemaitis žemaičiui, nebūk toks užsispyręs, reiktų kū tais daryti ir parodyti kas su mūsų tauta buvo išsidirbinėjama ir po šiai dienai dar tebevyksta ypač mokyklose mūsų vakams meluojama, kad Krikščionybė tai mūsų gimtoji religija, tik va nepapasakoja kap ji pas mus ir kokiais metodais buvo įdiegta mūsų žmonėms, o aš dirbdams vienoj mokykloj energetiku, istorijos mokytojai patalkavoju pravesti pamokas apie mūsų senajį tikėjima papročius ir kitus dalykus, tai vaka laba tuom susidomi… 🙂

        Atsakyti
        • Amelija says:
          12 metų ago

          Tai dabar jau ir elektrikai istoriją dėsto? Gražu…

          Atsakyti
          • Algirmantas says:
            12 metų ago

            Tamsta esu ne elektrikas, o elektros energetikos inžinierius, tai netas pats, kadangi, mūsų istorijos mokytojai nežino mūsų apeigų praktiškai tik pasiskaitę iš rašytinių šaltinių, o aš esu praktikas, ir pateikiu šių dienų romuviečių atgyjančias apeigas, niekas pas mus lietuvius nebuvo sunaikinta, o tik dauguma gražiai sapnuoja bažnyčios pateiktas saldybes ir melą koks jis būna saldus kai žmogus sau meluoja, esat tikra davatkinė tamsta Emelija.

            Atsakyti
    4. Dvipusė istorija says:
      12 metų ago

      Man,kaip lietuviškos kultūros žmogui,Lietuvos istorija yra nelygiavertė.Viena jos istorijos dalis-garbinga su didvyriška Lietuvos gynyba nuo priešų,o kita dalis-kai kuriais aspektais netgi gėdinga.Apie pastarąją istorijos dalį netgi nelabai norisi kalbėti.

      Atsakyti
      • Pikc says:
        12 metų ago

        Tai kad visų šalių ir tautų istorijose yra ir šviesių, ir tamsių dėmių – tik, va, ne visos vienodai akcentus dėlioja…

        Atsakyti
    5. Ženklas says:
      12 metų ago

      Katalikų hierarchai, iš visų mūsų sunešto biudžeto, prastūmė planą prievartinio žemaičių krikšto 600 metų proga paimti 45 milijonus litų. 2008m vyriausybės nutarimu sudarytas priemonių planas trimis etapais perleisti tuos pinigus katalikams, nes jie naudojasi valstybės mašinos galia. Mūsų senojo prigimtinio tikėjimo išpažinėjų -romuvių vos per penkis tūkstančius, bet ir mes galėtume pasauliui pasakyti tiesą apie žiaurų, prievartinį žemaičių krikštą ir pasipriešinti šlykščioms katalikų užmačioms.
      Galėtume irgi surengti žemaičių atkrikštijimo metus, pažymėdami juos religiniais renginiais ir kitomis akcijomis. Tautos patarlė,- ir mažas akmenukas kartais didelį akmenį išjudina!
      Kryžininkai to gėdingo, žeminančio tautinį orumą, jubiliejaus proga numatė daugybę priemonių(45 milijonai lt.!), tarp kurių pvz už 750 tūkstančių Žemaitijos nacionalinį parką, įskaitant Kuršių neriją ir mums šventą Rambyno kalną, apdergti koplytėlėmis ir kryžiais. Kryžininkai jau šiemet ruošiasi išniekinti Apuolės piliakalnį, kovų už laisvę, kalbą, savo tikėjimą, simbolį t.y.paženklinti jubiliejiniu akcentu, -žinoma nužudymo įrankiu kryžiumi. Telšius- Žemaitijos sostinę pažymeti žemaičių pavergimo -apkrikštijimo paminklu už pusę milijono litų.
      Ir mes, net neturėdami 45 milijonų, galime šį tą nuveikti. Pradžiai kviečiu Žemaičius neleisti katalikams apdegti Apuolės piliakalnio…,švento Rambyno kalno!

      Atsakyti
      • Algis Dievų siųstas says:
        12 metų ago

        Į kovą !!!!!!!!!

        Atsakyti
      • janušonis evaldas says:
        12 metų ago

        Po šimts….negerai…..sakyč velniava kokia tai…

        Atsakyti
        • janušonis evaldas says:
          12 metų ago

          Jeigu tai tiesa tai visai apšakalėjo klebonai.Šio vasaro butinai reiks aplankyt rambyno kol da kryžiais ne ap………Nors kita vert -rūpintojėlis tai iš labai senų laikų.

          Atsakyti
    6. Nagi says:
      12 metų ago

      Šiandien atsiranda vienas kitas to meto baudžiauninkų palikuonis, sakantis, kad kažkaip negerai su tais bajorais išėjo, kad su jų dominavimu kažko gero netekome, pavyzdžiui, galimybės turėti gerą poną virš savęs. Beje, tų bajorų, kurie prie valstiečių inteligentų prisidėjo, su jais Vasario 16-osios aktą skelbė ir Lietuvos Respubliką kūrė, jie tikrais bajorais nebelaiko – tai lyg ir bajorystės išdavikai, reikia tokių „barokinių“, „senalietuviškų“, kaip pan Pilsudski ar pan Żeligowsk
      ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
      Už šias gražias ir prasmingas eilute esu be galo tau dėkingas Tomai Baranauskai. Oi nepatiks šios eilutė bumblauskiniams Lenkijos gerbėjams, oi nepatiks.

      Atsakyti
      • Prasminga KOVA says:
        12 metų ago

        Bajoras – visada bajoras ir elgiasi kaip bajoras.
        Jam Lietuva pirmiausia, o po to tik kiti reikalai.

        Atsakyti
        • Mindaugas says:
          12 metų ago

          Lietuvos bajorai tikrai ne visuomet elgėsi garbingai.Buvo laikai,kai jiems rūpėjo Lietuva,tačiau ne lietuviška,bet LENKIŠKA Lietuva.

          Atsakyti
    7. Teresė says:
      12 metų ago

      Ar ne per daug tų jubiliejų?..

      Atsakyti
    8. Varas says:
      12 metų ago

      2013-ieji – karaliaus Mindaugo karūnavimo 760-osios metinės. Lietuva 1253 metais įgijo tarptautinį suverenitetą; prestižą, kokio tauta iki pat XX a. neturėjo.
      Taip vadinamas Žemaitijos krikštas tėra politizuotas istorinio Lietuvos karalystės paveldo neigimas.
      Karaliaus žūtis – Treniotos teroro aktas, o ne Volynės klastote apkaltintas Daumantas.
      Žemių užrašymo diplomatiją labai aiškiai yra išaiškinęs Stakauskas.

      Atsakyti
    9. Kemblys says:
      12 metų ago

      Kažkada kilo ginčas su Tomu Baranausku dėl jo vartojamo “mokslinio” išsireiškimo VADYSTĖ. Tomas Baranauskas pažadėjo Kembliui šį žodį įteisinti mokslinėje kalboje. Jis nesilaiko žodžio! Visa, ką jis sugeba, tai spjaudyti svetimžodžius į lietuvių kalbą……

      Atsakyti
      • Žygeivis says:
        12 metų ago

        Kembly, ar yra Lietuvoje bent vienas mokslininkas – bet kurioje srityje (ne tik istorijoje) – kurį tu esi pagyręs? 🙂

        P.S, Vadystė kaip tik yra grynai lietuviškas žodis. O ar jis įsitvirtins mokslinėje kalboje – parodys ateitis. Viskam savas laikas…

        Atsakyti
    10. Kažin says:
      12 metų ago

      Dėl Mindaugo su sūnumis nužudymo nei Daumantas, nei Treniota yra niekuo dėti.
      Mindaugas jau buvo įsigalėjęs Lietuvoje karalius, kovų dėl valdžios Lietuvos viduje jo nužudymo metu jau nebebuvo, su Tautvilu buvo susitaikęs. Didžiausi Lietuvos priešais tuo metu buvo išorėje, tai Lenkijos ir Mozūrijos kunigaikščiai, veikiantys išvien su Vokiečių ordinu, prieš prūsus (sembus), kuriuos, kaip žinoma, slaptai rėmė Mindaugas. Greičiausiai tas rėmimas buvo vykdomas per Treniotą, kuris, beje, slaptumo sumetimais galėjo turėti ir antrą vardą – Almino.
      Tad labiausiai tikėtina, kad Mindaugas su sūnumis buvo nužudytas Mozūrijos kunigaikščio Zemovito pastangomis. Treniota, keršydamas už Mindaugą, žygio į Mozūriją metu nužudė Zemovitą, o jo sūnų išsivedė su savimi. Akis – už akį, dantys už dantį…
      Treniota, kaip karaliaus sūnus (įsūnis?), tapo Lietuvos valdovu, tačiau greitai tų pačių jėgų, kaip ir Mindaugas buvo nužudytas. Prūsija (Semba) buvo palaužta, sukilimas numalšintas, Lietuva buvo priversta atsitraukti į Rytus. Taip Daumantas atsidūrė Pskove, Traideniai Daugpilyje, Vaišelga Pinske ir t.t. Atstatyti valdžią prarastoje Lietuvos dalyje iš dalies pavyko Vaišvilkui, o po kelių metų galutinai broliams Traideniams.

      Atsakyti
      • Vilmantas Rutkauskas says:
        12 metų ago

        Visaip galėjo būti. Tačiau metraščiuose Mindaugo nužudymas aiškinamas Treniotos sąmokslu, ir kad tai buvęs kerštas už pagrobtą Nalšios kunigaikščio Daumanto žmoną. Tad, mirus Mortai, Mindaugui aiškiai susisuko smegenys ir jis Daumantienei (Mortos seseriai) pasakęs-įsakęs, jog norėtų mylint turėti ją – kaip gyvą Mortos paveikslą.
        Tikėtina, kad krikštytasIS Livonijos provincialas Mindaugas tuomet jau buvo “nekaltai” krikščioniškai apsėstas ir, prisiskaitęs Livonijos evangelinių teologijų, tikėtina, jau buvo pradėjęs mylėti visus ir visas.

        Atsakyti
    11. Varas Vilmantui Rutkauskui says:
      12 metų ago

      Tai tik suklastoto Volynės metraščio pramanas. Seniai paneigta, bet populiarinimas rodo politizuotą poziciją.

      Atsakyti
      • Vilmantas Rutkauskas says:
        12 metų ago

        Spėk, Dievai už krikštą Mindaugui atleido ?

        Atsakyti
    12. Rimgaudas says:
      12 metų ago

      Sutinku su “kažin”, kad situacija, kai Mindaugas buvo nužudytas, viduje buvo stabili. Versija apie Mindaugo žūtį yra, kiek žinau, tik viename metraštyje. Dėl žudynių platumo (Mindaugas, Tautvilas, Treniota, Gerdenis), manyčiau, į tai reikia žvilgtelėti kitu rakursu ir to rakurso versiją pateikiu dalyje “Vorutos žemė” (užsiduoti paiešką “google”).

      Atsakyti
    13. Kažin says:
      12 metų ago

      Manau, kad su “Vorutos” vardu gali būti labai paprastai. Mindaugo laikais Lietuvoje buvo garbinama deivė Žvorūna. Gal būti ir tarminiai šio vardo variantai Žvorūta ar Žvorūda. Kaip žinoma iš šaltinių, Mindaugas ypatingą dėmesį teikė žvėrių ar žvėrelių duodamiems ženklams, pagal juos priimdavo sprendimus.
      Visiškai galimas daiktas, kad metraštininkas galėjo užrašyti vardą “Voruta”, t.y. be pradinio “Ž”, be to, berods yra viename metraštyje užrašyta ir variantas “Borūta”. Taigi, pradinis šio vardo garsas apskritai nebuvo aiškus.
      Kad Vilnius yra susijęs su žvėrimis, buvo jų laikymosi vieta rodo tai, jog žvėrių vardų pavadinimus turi atskiros Vilniaus miesto vietovės, kaip antai Žvėrynas, Vilkpėdė, Tauro kalnas, upelis Veršupis, be to, Gediminas, medžiodamas Vilniaus vietovėje, nukovė taurą ir kt. Beje, ir upės vardas Neris/Nėris yra artimo skambesio su žodžiu žvėris. Beje, manoma, kad ir Neris, Nerta yra keltų ar germanų deivės vardas. Taigi, yra pagrindo manyti, kad Vilnius ir upė Neris Mindaugo laikais galėjo būti deivės Žvorunos/Žvėrūnos garbinimo vieta ir vadinamas Žvorūta, tačiau dėl tabu ar paslaptingumo tartas be “Ž” – Vorūta.
      Kad metračių Voruta buvo šventa pagoniškų Dievų garbinio vieta, bylotų ir toks metraštininko įrašas, sakantis, kad atžygiavus Vyganto surinktai kariuomenei Mindaugas nutarė būriais vieni prieš kitus nesikauti, bet įžengė į Vorutos miestą. Metraštis nesako, kad Voruta būtų buvusi kokia neįveikiama tvirtovė. Istorijos šaltiniai byloja, kad pagonys Dievų garbinimui skirtos vietos negalėjo net šakelės nulaužti, nekalbant jau apie turpusavį žudymąsi. Taigi, Mindaugas, būdamas protingas karalius taip pasielgė, kad išvegtų Lietuvos karių išsižudymo tarpusavyje. Vygantas ir jo kariai, būdami pagonys ir negalėdami įžeisti garbintų pagoniškų Dievų Vorutos nepuolė. Šie faktai taip pat pavirtintų, kad Voruta buvo pagoniškų Dievų (Žvėrūnos) garbinimo vieta, o minėtų su žvėrimis susijusių pavadinimų gausa Vilniuje sakytų, kad Voruta buvo Vilniaus vietoje. Beje, minėtos pagoniškos nuostatos neimušti šventose vietose egzistavimą patvirtina ir Vyganto poelgis po kiek laiko atvykus Mindaugo kariuomenei prie jo švento miškelio vartų (ribos) – “Tvermed” mūšis tarp jų neįvyko. Taigi proto tada lietuviai nestokojo.
      Beje, ir iki šiol lietuviai pagal tą pagonišką paprotį muštis išeina į lauką…, už namo sienų ribų.
      Vėliau Gediminas, kurdamas Vorutos vietoje miestą, jį jau pavadino nauju vardu Vilniumi, o jame įrengtas – pilis savo vardu. Galėjo tuo kartu būti pervadintos ir upės: Neris – Vilija, o Nerutė- Vilnia (Vilnele).
      Taip Vorutos vardas, kuriuo Mindaugas vadino Vilnių, išnyko iš istorijos ir iki šiol niekaip negalime galutinai jo surasti.

      Atsakyti
    14. Gintautė says:
      12 metų ago

      Ar tikrai Mindaugas taip atrodė? Geriau būtų ne toks apšepęs ir su ąžuolo vainiku 🙂

      Atsakyti
    15. Amelija says:
      12 metų ago

      Štai ką rašo prof. A. Nikžentaitis: “Šiomis dienomis iškyla vaizdinys, esą egzistavusi baltų genčių vienybė. Tačiau tokio bendrumo suvokimo iš tikrųjų nebuvo. Ką mes šiandien vadiname „vienybe“, tėra interpretacija iš XX amžiaus pozicijų. Kalbant apie santykius tarp kaimynų, jei būdavo galimybė kaimynines gentis apiplėšti, tai ir buvo daroma. Iki XIII amžiaus II pusės itin žiauriai klostėsi lietuvių ir žiemgalių santykiai. Tarpusavio santykių brutalumą liudija kad ir toks faktas: po mūšio priešai susirinkdavo nukautųjų galvas, o kita pusė turėdavo jas išsipirkti. Tai susiję su pagoniškais tikėjimais, kad žmogaus kitame pasaulyje atgimsta toks, koks buvo šiame. Kitas epizodas: XIV amžiuje Livonijoje prieš Ordiną sukyla vietinės gentys, ir sukilėlių vadas ateina pas Algirdą siūlydamas jam žygiuoti į Livoniją. Algirdo atsakymas: „Ne tau, šunie, nurodinėti, kaip mums su kilmingais žmonėms, elgtis.“ Mat sukilėlis į klausimą, ką daryti su Livonijos ordino vadu, atsakė, kad reikia jį nužudyti. Algirdas sukilėliui įsakė nukirsti galvą. Tarpgentiniuose santykiuose pirmumas buvo teikiamas statuso, o ne gentiniam bendrumui. Pagal šį statusą žemaičių didžiūnams ilgą laiką buvo artimesni Ordino riteriai negu kaimyninių genčių atstovai.”

      Atsakyti
    16. arvydas damijonaitis says:
      12 metų ago

      Vagiama Lietuvos istorija,

      VYTAUTO TRAGEDIJA: 1.Po mūšio prie Tanenbergo( ” ŽALGIRIO” mūšis),ordino sostinė nebuvo užimta, mūšio strateginė reikšmė pragaištinga,sąlygas pradeda diktuoti Maskvos caras Ivan Groznij – Vytauto proanūkis, toliau sekė siaubingas karas su Maskvos DK, kurio metu Lietuva neteko 60-70 % gyventojų,Vilnius buvo sudegintas iki pamatų,tai buvo lietuvių genocido rusiškojo etapo pradžia,. 2.Vytautas, augęs ir auklėtas ordino aplinkoje, turėjo galimybę sudaryti taikos sutartį su krikščioniškais Vakarais. Tai yra Vytauto tragedijos priežastis. 3. Vytautas strategiškai turėjo savo galybe sutriuškinti vasalus maskolius, busimus rusus, o ne Europos riterius. Penkiolikto amžiaus pradžioje Rytų Europoje vyko tautų formavimosi laikotarpis, lietuviai po Žalgirio mūšio prarado istorinį šansą įsitvirtinti Europoje, kaip Vakarų sąjungininkai.4.Tolimesnė įvykių raidos istorija parodė ,kad Žalgiris tapo pragaištingos Lietuvos orentacijos į Rusiją , trėmimus, masines lietuvių žudynes simbolis. ” Žalgirio” sporto klubas buvo įkurtas Maskvoje, 1943 metais. “Žalgiris” – lietuvių orentacijos į “Stalino saulę” ,t.y. klastingų okupantų smegenų plovimo sistemos mechanizmo dalis. 5.Rusija yra ne tik blogio(R.Reiganas), bet ir melo imperija, nes jos istorija yra parašyta pagal politikų scenarijų. Pavyzdžiui, epas “Slovo o polku Igoreve”, yra FALSIFIKATAS, pagamintas Prahoje 19 amžiaus pradžioje. Šio epo pagrindu sukurta imperinės totalitarinės Rusijos „istorija“.

      Atsakyti

    Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Naujienos

    Andžejus Duda ir Gitanas Nausėda
    Lietuvoje

    Prezidentas lankosi Lenkijoje

    2025 05 19
    Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui | vkpk.lt nuotr.
    Kultūra

    Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui

    2025 05 19
    Vasara artėja: rinkitės atsakingai – pirkite keliones tik iš leidimą turinčių įmonių | vvtat.lrv.lt nuotr.
    Gamta ir žmogus

    Vasara artėja: rinkitės atsakingai – pirkite keliones tik iš teisėtai dirbančių įmonių

    2025 05 19
    Rusijosinvazija. Karas Ukrainoje | Alkas.lt nuotr.
    Ukrainos balsas

    Ir žodis tapo ginklu

    2025 05 18
    Elektra | enmin.lrv.lt nuotr.
    Lietuvoje

    Elektros tiekimo planą ir tiekėją galima keisti bet kada

    2025 05 18
    Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos | vvtat.lrv.lt nuotr.
    Gamta ir žmogus

    Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos

    2025 05 17
    Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“
    Kultūra

    Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“

    2025 05 17
    Diskusija apie muziejų ateitį | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
    Istorija

    Kodėl šiandien reikalingi muziejai? Misija, iššūkiai ir ateitis

    2025 05 17

    SKAITYTOJŲ PASTABOS

    • >skt apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • skt. apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • fantazijų pasaulyje? apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

    NAUJAUSI STRAIPSNIAI

    • INVA – svetimžemių rūšių informacinė sistema: verta žinoti!
    • Prezidentas lankosi Lenkijoje
    • Čiurlionio kūryba miestų erdvėse – 9 LP EXPRESS paštomatai pasipuošė legendinio menininko darbais
    • Minėsime pasieniečio Gintaro Žagunio 34-asias žūties metines
    Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

    Kiti Straipsniai

    Žalvarnis | L Šniaukštos nuotr.

    Į Lietuvą sugrįžo vieni gražiausių šalies paukščių – žalvarniai. Padėkite juos išsaugoti!

    2025 05 09
    2024 m. „Dzūkų balso“ varžytuvės – meilė, dėmesys ir pagarba savo kraštui ir Lietuvai | alytausmuzika.lt nuotr.

    „Dzūkų balso“ varžytuvės – meilė, dėmesys ir pagarba savo kraštui ir Lietuvai

    2025 05 07
    Prezidento Antano Smetonos 150-ųjų metinių minėjimas Vilniuje

    D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)

    2025 05 07
    Įrenginėjama paroda „Istorija vizgina uodegą“ | S. Samsonas, LNM nuotr.

    „Šunys nusipelno muziejaus“: už ką juos gerbiame, mylime ir (ne)bijome

    2025 05 03
    JAV ir Ukraina | Alkas.lt koliažas

    JAV ir Ukrainos susitarimas dėl išteklių: signalas Rusijai ir iššūkiai Lietuvai

    2025 05 02
    Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

    D. Kuolys. Nusiginklavimas (I)

    2025 05 02
    Europos komisija | vle.lt nuotr.

    Lietuva nepritaria EK pasiūlymui riboti švino naudojimą amunicijoje ir žvejybos reikmenyse

    2025 05 01
    Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

    M. Kundrotas. Antikonstitucinės diktatūros gniaužtuose

    2025 04 24
    "Žemė Gyva" šventės akimirka | Rengėjų nuotr.

    E. Barysas. „Žemė Gyva“: Ar Lietuva išdrįs pripažinti gamtos teisę gyvuoti?

    2025 04 22
    Požeminio vandens būklė Lietuvoje: natūralūs svyravimai ir žmogaus veiklos pėdsakai | lgt.lrv.lt nuotr.

    Požeminio vandens būklė Lietuvoje: natūralūs svyravimai ir žmogaus veiklos pėdsakai

    2025 04 18

    Skaitytojų nuomonės:

    • >skt apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • skt. apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • fantazijų pasaulyje? apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • T.Jakutis -> +++ apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
     
     
     
     
     
    Kitas straipsnis
    Išleista knyga apie marginimą – tekstilės dažymo teoriją ir praktiką

    Išleista knyga apie marginimą - tekstilės dažymo teoriją ir praktiką

    Sekite mus Feisbuke

    Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
    Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
    Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
     Pradžia

    Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

    Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

     fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

     

    © 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

    • Saulės arkliukai
    • Renginiai
    • Reklama
    • Turinys
    • Apie Alkas.lt
    • Paremkite Alką
    No Result
    View All Result
    • Naujienos
      • Lietuvoje
      • Baltų žemėse
      • Užsienyje
    • Nuomonių ratas
      • Lietuvos kelias
      • Lietuvos kūrėjai
      • Sekmadienio sakmė
      • Akiračiai
      • Lietuvos repolonizacijai – ne!
      • Moksleivių mintys
    • Kultūra
      • Etninė kultūra
      • Mes baltai
      • Kalba
      • Religija
      • Istorija
      • Kultūros paveldas
      • Menas
      • Architektūra
      • Literatūra
      • Kultūros politika
      • Šventės
    • Visuomenė
      • Pilietinė visuomenė
      • Politika ir ekonomika
      • Švietimas
      • Žmonės
      • Užsienio lietuviai
      • Ukrainos balsas
      • Žiniasklaida
      • Laiškai Alkui
      • Pareiškimai
    • Gamta ir žmogus
      • Gamta ir ekologija
      • Šventvietės
      • Energetika
      • Sveikata
      • Psichologija
      • Kelionės
      • Kylam
      • Įvairenybės
    • Mokslas
      • Mokslo naujienos
      • Technika ir technologijos
      • Astronomija ir kosmonautika
      • Mokslo darbai
    • Skaitiniai
      • Žinyčia
      • Lituanistikos klasika
      • Prieškario skaitiniai
      • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
      • Grožinė kūryba
    • Visi rašiniai