Ketvirtadienis, 30 kovo, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

A. Patackas. Auxtheias Vissagistis

Algirdas Patackas, www.alkas.lt
2012-09-20 08:00:44
65
Algirdas Patackas | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Algirdas Patackas | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Algirdas Patackas | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.
Algirdas Patackas | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Viename išsamiausių senosios baltų religijos šaltinių – XVI a. Jono Lasickio „Apie Žemaičių dievus“ (1) yra aprašyta dievybė AUXTHEIAS VISSAGISTIS, kurią Jonas Lasickis interpretuoja kaip Deus omnipotens (Dievas Visagalis), t.y. kaip ikikrikščioniškosios religijos monoteistinį Dievą, kas atitinka idealistinės krypties religijotyrininkų nuomonei, jog seniausia, archainė religijos forma buvo monoteizmas (t. v. pirminis monoteizmas, skiriant jį nuo vėlesnio monoteizmo, atnešto pranašų bei religinių didvyrių, tokių kaip Mahometas ir kt.).

Šis vienintelis rašytiniuose šaltiniuose fiksuotas baltų religijos Dievo teonimas iki šiol nėra įtikinamai išaiškintas. Jis yra tuo svarbesnis, kad paremia nuomonę apie baltų religijos monoteistinį pobūdį, bei – kas nepaprastai intriguoja – gali užvesti ant kelio tyrinėjant, kaip ir iš kur krikščioniškoje teologijoje susiformavo trinitarinė Dievo samprata. Jos nei pėdsakų nerasime judaizme, su kuriuo dažnai pernelyg tiesmukiškai siejama krikščionybė, neįžvelgiant kitų, visų pirma Indoeuropos religijų įtakos. Šitaip baltų religijos tyrinėjimai būtų įvesdinti į tarptautinį kontekstą ir patikslintas jos statusas, kaip vienos seniausių Indoeuropos religijų (juk jeigu turime išlaikę seniausią ir dar tebegyvą kalbą, tai logiška būtų manyti, kad turėjome ir vieną archajiškiausių religijų).

J.Lasickis, kaip jau sakyta, interpretuoja Auxtheias Vissagistis kaip Deus omnipotens (Dievas Visagalis). Juo sekantys lietuvių tyrėjų variantai – Aukštėjas Visagalįs (M. Daukša, J. Jurginis), Aukščiausias Visagalintis (M. Akelaitis), taip pat V. Manhardo (Wilhelm Mannhardt), V. Jaskievičiaus (Walter Charles Jaskiewicz) bandymai neįtikina. Praleidę išsamesnę tyrinėjimų ir traktavimo bandymų apžvalgą, taip pat pirmųjų dviejų sandų analizę, kuri nekelia didelių problemų (Auxtheias – Aukštėjas, Aukščiausias; Vissa – visa, t.y. „visų Aukščiausias“), pateiksime dar dvi pastangas, liečiančias trečiąjį teonimo sandą, kuris, kaip žinia, kelia daugiausiai rūpesčių tyrinėtojams. Taigi, dėl –gistis:

a) sandą -gistis, atrodo, galima būtų kildinti ir iš gaisa(s). Gaisas yra reiškinys, kai matoma pašvaistė, bet pats šviesos šaltinis lieka nematomas. LKŽ nurodo: gaĩsas (gaisà): 1-4. pašvaistė, žara, šviesumas, šviesa, žiburys; 5. oras, oro erdvė („…kregždės skraido aukštai po gaisą – bus gražus oras“). Plg. LKŽ švaisa – 1. šviesos sklidimas, šviesa; 2. pašvaistė. Veiksmažodžiai iš šių daiktavardžių būtų gaisa(s) – gįsti; švaisa (šviesa) – švisti. Tad Visagistis – visa nušviečiantis, gaisuojantis? visa-oris? Šiaip ar taip, šis variantas, surištas su šviesa, švytėjimu yra iš tų, kurie yra tinkami Aukščiausiojo manifestacijai, taip pat atitinka trečiojo Švenčiausiosios Trejybės asmens – Šventosios Dvasios, Sanctus Spiritus, vaizdinei charakteristikai bei ikonografinei tradicijai.

b) Simono Stanevičiaus pasakėčioje Lapė ir žąsys rasime tokią eilutę – „Pritink lapei su paukščiais sandoroj gyti…(t. y. gyventi – mūsų past.)“. „ Gyti“ tad, išeitų, yra arba „gyventi“ sinonimas, arba tas pats žodis, tik gerokai „aptrumpintas“. „Gyti“ prašosi palyginimo su Bhavadgita; taip pat su „gyti“ (darytis sveikesniu, gyvesniu – plg . rusų „жить“). Tad „gyvenimas“ turėjo dabar beveik jau pamirštą, tik pas Stanevičių išlikusį sinonimą „gysnis“ arba, gal būt, „gystis“(nukalėme pagal slavų „жизнь“, t.p. Dalio žodyne ir slenge randamą „ жисть“). Plg. darybą pūsti (pustyti) /pusnis. Pagal triūsti/triūsas, krušti/kruša darybų analogijas galimas variantas yra ir „gysas“, „gysa“.

Tad turėtume gysnis, gystis, gysas, gysa kaip žodžio gyvenimas pakaitalus, pakeliui pagilinant semantinio krūmo „gyti, gydyti, gydytojas“ prasmių lauką.

Grįžtant prie AUXTHEIAS VISSAGISTIS, turėtume du variantus:

Aukščiausias, visa kam gyvastį duodantis, gaivinantis

Aukščiausias, visagyvastis, t. y. visą laiką esąs, gyvuojantis, neturintis pradžios.

Beje, artimas būtent šiai etimologinei pastangai buvo bandymas –gisti sieti su „esá, esti“ – Aukštėjas visad esąs, Visad-estis (2), kurio tačiau tenka atsisakyti, atradus naujas, įtikinamesnes galimybes.

*

Kaip jau rašyta aukščiau, šis sandas pretenduotų į Šventosios Dvasios, trečiojo Švenčiausiosios Trejybės asmens provaizdį ikikristinėse religijose. Senovinėje XIX a. maldaknygėje, kur kalba dar nesuliteratūrinta, Šv. Dvasios pagarbinimo giesmėje (Veni Sancte Spiritus) rasime: „Ateik širdžių šviesybe, ateik  palinksmintoja, duszių aplankytoja, gaivinanti saldybe“. Litanijoje „apie Dvasią Szvencziausią“ rašoma: „Dvasia S., ugnis apszvietanti, Dvasia S., atgaivintoja“ (sunormintame variante „amžinoji šviesa, šventoji ugnie, gyvybės versme“). Kartojasi šviesos ir gaivesio motyvai, kurie stebėtinai koreliuojasi su aukščiau pateiktais gaiso ir gysties senžodžiais, vartotais ikikristinėje baltų teologijoje.

Rimtą postūmį AUXTHEIAS VISSAGISTIS byloje žada Vytauto Ališausko, buvusio Lietuvos ambasadoriaus prie Šventojo sosto Vatikano archyvuose atrastas bei „Naujajame Židinyje“ (3) publikuotas tekstas iš Krokuvoje surašytos ir Romon pasiųstos Lenkijos jėzuitų istorijos, pavadintos „Kuriais metais, kokia proga ir kieno sumanymu Draugija įsikūrė Lenkijos Karalystėje“ (Quo anno, qua occasione, quo authore, Societas ingressa sit in Regnum Poloniae). Šis tekstas – tai jėzuitų misionierių ataskaita iš kelionės 1619m. į tris Lietuvos (tikriausiai rytų Lietuvos ) vietoves. Joje yra išvardintos devynios dievybės, kurias garbino lietuviai kaimiečiai, surašytos, matyt, pagal svarbą: Karalus Dungaus, Ƶempats, Jsodas, Nuosetas, Dimsipats, Galb Dewe, Diewogindiwe, Aukie, Dirwoksznis.

Straipsnio autorius, nagrinėdamas svarbiausiąjį teonimą „Karalus Dungaus“ atmeta prielaidą, kad tai galbūt mėnulis, kam galima pritarti, ir teigia, kad tai tas pats Lasickio jau aprašytas AUXTHEIAS VISSAGISTIS : „Karalus Dungaus mūsų kataloge įvardintas pirmas. Iškart po jo – derlingumo ir ūkio sferai priklausantis Žemėpatis (Zempats)[…]. Ši sąsaja vėl akina žvelgti į mislingajį Lasickio Auxtheias Vissaggistis. Anot Lasickio, „šalia to, kuris yra jiems (=žemaičiams valstiečiams) Dievas Auxtheias Vissagistis, – visagalis ir aukščiausias Dievas, – tie, kurie dar nepažino tikrojo krikščionių dievo, garbina daugybę zemopacios, tai yra žeminių (dievybių)“.

Taip pat V.Ališauskas atmeta bandymus traktuoti Lasickio AUKŠTĖJĄ VISAGISTĮ kaip krikščioniškojo Dievo įtakoje sukurtą teonimą, kam irgi galima tik pritarti („…pats Lasickis, atrodo, skiria Aukštėją ir „tikrąjį krikščionių Dievą“). Ką gi, galima tik sveikinti pagaliau pripažinus teisybę, nes ankstesniame Vytauto Ališausko veikale (4) dar buvo laikomasi įsitvirtinusios iki šiol nuomonės, kad šis teonimas yra įtakotas krikščionybės, yra krikščioniška epiklezė, kreipinys į Dievą. Tačiau ištarus „a“, reiktų ištarti ir „b“, tai yra pripažinti, kad susidūrėme su unikaliu pirminio monoteizmo reliktu, ir rastu ne kur nors Afrikoje ar Andamanų salose, o viduryje Europos. Šitam pripažinimui autoriui neužteko ryžto (ar suveikė baimė būti užpultam idealistinės krypties religijotyroje priešininkų) – “ …žinoma, kalba apie valstietiškoje mitologijoje išlikusią aukščiausios dievybės sampratą ir realų kultą nereiškia, kad turime grįžti prie pirmykščio monoteizmo teorijos, tačiau taip pat reikia pripažinti, jog ide. *Dyeus laikyti viso labo „švytinčio dangaus personifikacija“ tėra duoklė atgyvenusiam animizmui. -*Dyeus – „dievų ir žmonių Tėvas“ – yra galutinis religinės patirties referencijos taškas“. Taigi, nors ir atmetama sisteminė klaida, [kurią darė daugelis lietuviškų autorių (N. Vėlius, N. Laurinkienė ir kt.), kai pramonoteistinis baltų religijos Dievas yra suvokiamas ne kaip pirminio monoteizmo įrodymas, o vadinamas aukščiausiuoju baltų dievų panteono dievu – dangaus dievu, t. y. dievų „viršininku“], bet pripažinti, kad susidurta su aiškiu pirminio monoteizmo faktu kažkodėl nesiryžtama. Juk lietuvių Dievas (latvių Deivs, prūsų Okopirms) nieko bendro su politeistine dievų piramide, susiformavusia irstant pirminiam monoteizmui, neturi. Šitai seniai yra įrodęs Vladimiras Toporovas (5,6), kas visiškai atitinka ir sustiprina idealistinės Vienos mokyklos* antropologų įžvalgas apie archainę viendievystę. Vis tik autoriui reikia padėkoti už dar vieno svarbaus mūsų senosios religijos šaltinio įvedimą į religijotyrinį diskursą.

Vietoje epilogo:

Galime didžiuotis, kad išsaugojome ne tik archajiškiausią Indoeuropos kalbą, bet ir archajiškiausią religijos formą. Argi ne sensacija, kad pirminis Dievas yra randamas ne kur nors tarp Afrikos bušmenų, Andamanų salų čiabuvių ar Sibiro tautelės – ketų, bet čia pat, Europoje? Dar daugiau –  baltiškoje dievybės trinitariškumo nuovokoje ne tik randame visus būsimos Trejybės atremties taškus, bet ir ikikrikščioniškosios religinės minties paliudijimą, kur dieviškasis Logos dar tebėra kaip pažadas, kaip būsena, kur Kristus tebeesti kaip Ethos. Šitaip baltų religija įsirašo, įneša savo dalį į pasaulio religijų chronologinę evoliuciją. Matome, kokias archaikos pažinimo galimybes atveria vienas vienintelis išgelbėtas, atsimintas žodis, ir kaip nepaprastai brangiai kainuoja kiekvienas toks prarasdintas žodis, kurio netekimas gali visiems laikams paskandinti ištisus mūsų savimonės klodus ir archipelagus.

LITERATŪRA

1. Jonas Lasickis. Apie Žemaičių dievus. Vilnius, 1969, p. 18.
2. Algirdas Patackas, Saulė ir kryžius, savilaida, rotoprintas, 1989, p. 47-51. Rasite ČIA.
3. Vytautas Ališauskas, Dievai po Lietuvos dangum, Naujasis Židinys-Aidai, 2012 m. Nr. 2.
4. Vytautas Ališauskas, Jono Lasickio pasakojimas apie žemaičių dievus,Vilnius, Aidai, 2012, p. 45.
5. В. Н. Топоров, Заметки по балтийской мифологии, Балто-славянский сборник,  Москва, 1972, p. 289-314.
6. В. Н. Топоров, В. В. Иванов, балтийская мифология. Мифы народов мира, (A-K), Moсквa, 1982, p. 154.
________________
*apie Vienos kultūrinės-istorinės mokyklos instituciją ANTHROPOS INSTITUTE žr. ČIA.

Straipsni skelbtas žurnale „Naujasis Židinys-Aidai“, 2012 m. Nr. 5.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. A. Patackas. Apie garbę ir menkystę
  2. G. Beresnevičius. Apie (senosios) lietuvių religijos legitimacijos galimybę (II)
  3. G. Beresnevičius. Apie (senosios) lietuvių religijos legitimacijos galimybę (I)
  4. J. Trinkūnas. Prūsų ir lietuvių religijų ryšiai
  5. R. Regelskytė. Ar reikia numirti, kad patektum į Rojų?
  6. A. Petraitytė. Iš pastogės į Lietuvą žvelgiant
  7. G. Beresnevičius: Senoji lietuvių religija sukūrė Lietuvą
  8. Mitologas D.Razauskas: lietuviškoji tapatybė – iš savęs ir iš Dievo
  9. V. Lukšas. Kaip bažnyčia vykdė genocidą gindama prastus embrionus
  10. R. Grigas. Senieji lietuviai ir krikščionybė: tapatybių konfrontacija (II)
  11. Ketvirtadienio Perkūnkalbė: metas varyti dievą į medį
  12. G.Ronkaitis. Apie Dievą Ragutį (II)
  13. R. Grigas. Senieji lietuviai ir krikščionybė: tapatybių konfrontacija (I)
  14. M. Nargėlaitė. Tautinis judėjimas: gundymas krikščionybe
  15. R.Garuolis. Kodėl Lietuvoje turkas geresnis už lietuvį, o „tautininkų diktatūros“ laikais buvo daugiau tikėjimo laisvės (II)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 65

  1. Ženklas says:
    11 metų ago

    Autorius teigia, kad iš baltiškojo moniteistinio? Dievo Aukštėjo Visagisčio sampratos paimta krikščionių dievo Jahvės trinarė(šv. trejybės) dogma. Vadinasi prieš 2000 metų lietuviai nuvyko į Palestiną ir parašė žydams-krikščionims trejybės sąvoką, nes žydai-judėjai turėjo dvejybę, dievą tėvą ir šv. dvasią ir po šiai dienai tik tai pripažysta ir jokios trejybės negarbina.
    Manau tai S. Rozales hipotezių ir Romualdo Zubino dėsnių! apie žemės ašigalių pasikeitimą kas 3000metų, lygio pliurpalai. Prašyčiau savajai baltiškai religijai daugiau pagarbos.

    Atsakyti
  2. Saulės vilna says:
    11 metų ago

    Bėda ta, kad šį visą G.Patacko atradimą (kurpinį) griauna lietuvių kalba, turinti priesagą -yst-ė, kurią ir turime žodyje “VISSAG-IST-IS”, užrašytą greičiausiai tarmiškai su trumpąja ,,i”, t.y. -ist-is. Lygiai, kaip ją turime žodžiuose žemdirb-ystė, moter-ystė, kunig-ystė ir t.t.
    Ta poga dar galima pabrėžti, kad lietuvių, kaip ir apskritai indoeuropiečių (gyvulių augintojų, žemdirbių) mąstymui, pasaulėžiūrai buvo būdingas konkretumas, o ne spekuliatyvumas, trumpai sakant, jie mąstė pagal principą, kaip “ant žemės, taip ir danguje”, o ne atvirkščiai, kaip dabar sakome krikščionių maldose, – “kaip danguje, taip ir ant žemės”…

    Atsakyti
    • Skeptikas says:
      11 metų ago

      Jūsų apmąstymai apie priesagą -yst-e, yst-is taip gerai dera fonetiškai kartu su -gist-, kad beveik paaiškina šios supaprastėjusios (-yst-) priesagos kilmę ir tuo pačiu pirminę prasmę.

      Atsakyti
      • Saulės vilna says:
        11 metų ago

        Jokiu būdu paties siūlomaspriesagos -yst-e kilmės ir pirminės prasmės aiškinimas negalimas, negali būti laikomas pagrįstu ir patikimu. Tai, kad lietuvių kalboje -yst-ė yra priesaga rodo daugybė kitų žodžių, pvz., motinystė, bičiulystė, draugystė ir t.t. Taigi, to žodžio prasmė aiškintina, laikant, kad -yst-is jame yra priesaga. Taip pat ir pirmasis dievybės vardo žodis aiškintinas, laikant jį sudarytą su priesaga -ėj-as. Ir tada jo prasmė Aukščiausas nėra galima, nes su priesga -ėj-as pasidaromi daiktavardžiai iš veiksmažodžių, pvz,.tas kas siuva – siuvėjas, kas audžia – audėjas, kepa- kepėjas ir t.t.
        Taigi, G.Patacko pastangos pritemti prie monoteimo relikto prieštarauja tiek kalbiškai, tiek pasaulėžiūriškai.

        Atsakyti
  3. tikras lietuvis says:
    11 metų ago

    Religingumas – visa ko baimė kyla iš nepažinimo, baimės ir nesusivokimo.
    Kai tik žmogus įgauna žinių, taip jis tolsta nuo mistikos.
    Juk gimęs žmogus – tabula rasa ir jei jūsų tėvai buvo be žinių, tai ir jums perdavė visko baimę.
    Todėl mokykitės, pažinkite pasaulį, jo dėsningumus ir pamatysite, kad visiškai nėra ko bijoti – nėra nei dėl ko, nei kaip įsivaizduoti kažką, kažkur sėdintį, galintį nulemti jūsų likimus, tik to nedarantį kažkodėl, nes viską, ką jūs pasiekiate gyvenime, jūs pasiekiate tik savo pastangų dėka ir jūsų nesėkmės – jūsų klaidos, kurias, laiku ištaisius, kaip taisyklė, jūs vėlgi kylate.
    O jei nėra žinių, tai liekate pelkėje.

    Atsakyti
    • Kažin says:
      11 metų ago

      Baimę religijos atsiradimo priežastimi laiko tik vulgarusis materializmas. Taigi paties supratimas apie religiją yra dar vulgariojo materializmo lygyje.
      Apskritai religiotyros mokslai seniai yra pripažinę kad religija yra specifinė meilės, pasaulio bendrumo išraiškos forma. Apskritai žmogaus prigimčiai baimė yra svetima, žmogui kaip ir visa kam pasaulyje yra būdingas savisaugos instinktas. Žmogus, kaip toks, visais laikais buvo, kaip ir šiandien yra, pakankamai drąsus.
      Taigi paties supratimas apie religiją, paprastai sakant, yra ne to lygio.

      Atsakyti
      • tikras lietuvis says:
        11 metų ago

        Nusišneki – kaip tik jūs, tikėtojai, esate neadekvatai.

        Atsakyti
        • Kažin says:
          11 metų ago

          Esu ne paties tipo (mados), kad nusišnekėčiau…

          Atsakyti
          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            nesigincyk su kvailiu, sakoma. Jis tave nuleis iki savo lygio ir iveiks patirtimi:D

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Neperženk ribos šnekėdamas, nes nesi neatrandamas.
            Geruoju sakau.

          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            Nu atrask mane artiste:D As tau padesiu – silta salta:D Tik is anksto ispesiu – atrades neapsidziaugsi;)

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Kam reikės, tas atras.
            Tada tau jokie atsiprašymai nebepadės.
            Todėl geriau raminkis.

          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            A tai nebeieskosi? 😀 Kokie atsiprasymai, ka cia vaplioji? Pats cia svaistaisi grasinimais kaip mazvaikis, cia tu turetum atsiprasyt ir galvot ka rasai, o ne as.

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Dievo malūnas, kaip sakoma,. mala lėtai, bet užtikrintai.
            Vieną dieną tau tikrai nutiks (ir nežinosi nei kas, nei už ką).
            Nes nesilaikai lietuvių moralės.
            Va, tada prisiminsi ką sakiau, tik bus vėlu.

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Beje,
            o skolas grąžink: skola – ne rona, negydoma negyja.
            O tai atsivys kas nors su basliu и поминай как звали, Tikniau. 🙂

          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            Blablabla…:D Lietiviu orale tu tikra. Oraliskai oralizuoti ir tesugebi…

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Ne bla bla, o skolas grąžink.

          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            Uzsikirto plokstele tau senas stribeli…

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Betgi ne aš tave susekiau, o būsimasis seimo narys Marius Kundrotas.
            Po ateinančių rinkimų tokius piktybinius skolų neatidavinėtojus patalpins kur reikia – ruoškis, džiovinkis cukorius. 🙂
            Bus kaip Č.Dikenso tėvui.

          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            As Kundrotui pasakiau pats kas as toks. Tai nera jokia paslaptis, as nuo nieko nesislapstau. Ir tau galiu duoti savo kontaktus, jokiu problemu.

          • ne barbaras says:
            11 metų ago

            atstok tu nuo to ”zemaiciu zydo”,nesislapsto jis ne nuo vieno,ne lietuvoje gyvena ir jam nusispjauti ant tokiu reksniu,kaip tu,del juoko pasikolioja ir tiek…

          • tikras lietuvis says:
            11 metų ago

            Pats toks, o jis teatiduoda skolas.
            Tik tada gaus žodį garbingų žmonių forume. 😉

  4. erkė says:
    11 metų ago

    “Matome, kokias archaikos pažinimo galimybes atveria vienas vienintelis išgelbėtas, atsimintas žodis”
    Kol kas daugiau matome kokias spekuliacijų ir religinės propagandos galimybes atveria.

    “kurio netekimas gali visiems laikams paskandinti ištisus mūsų savimonės klodus ir archipelagus”
    Seniokiški paistalai. Klebonas griūna iš sakyklos baugindamas pragaru, o Patackas gąsdina amžiams pranyksiančiais kažkokiais savimonės klodais.

    Atsakyti
  5. Ženklas says:
    11 metų ago

    Straipsnio autoriaus A. Patacko požiūrį į mūsų prigimtinę religiją puikiai nusako citata iš jo įvado-žodžio skaitytojams šaltinyje Nr2- “Saulė ir kryžius”. “…rezultatas yra liūdnas- užsiauginome nuosavą psiaudopagonišką sektą,siekiančią tapti netgi valstybine religija(A.P. melas-tik pripažinta tradicine). Akmenėlį įsavo daržą šia tema gali įsirašyti ir Katalikų teologijos fakultetas prie Vytauto Dižiojo universiteto- susizgribta tik tada, kai reikalai jau toli nuėjo…” Net katalikų propagandos ruporas A.Patackas pripažysta, kad tautinė religija gyva ir tuo baisisi, net Katalikų fakultetą ragina prieš mus kovoti.

    Atsakyti
    • suomis says:
      11 metų ago

      O tu priklausai kitai (krikščioniškai) sektai?

      Atsakyti
      • Ženklas says:
        11 metų ago

        Aš esu romuvis.

        Atsakyti
        • Amelija says:
          11 metų ago

          O kokios tos sektos dogmos?

          Atsakyti
          • Jonas Vaiškūnas says:
            11 metų ago

            Į tokį pat aršaus krikščionio klausimą Japonų tautinės religijos ŠINTO šventikas atsakė: O mes tiesiog šokame… Aš dar pridurčiau – ir giedame.

  6. Inga Baranauskienė says:
    11 metų ago

    Šiaip įdomios mintys, nors nemanau, kad “pirminis monoteizmas” labai kertasi su politeizmu. Indoeuropietiško poiteizmo mitiloginėsje schemose visuomet yra pirmapradis dievas, visų dievų tėvas senelis ar prosenelis. Dažniausiai tai pasyvi figūra, bet ją bet kada galima iš naujo aktualizuoti. Kad lietuviai šį pirmapradžio dievo vaizdinį 14 a. buvo aktualizavę, liudija kad ir žymusis Gedimino pareiškimas “Mūsų visų vienas Dievas”. Taigi…

    Atsakyti
    • Saulės vilna says:
      11 metų ago

      Manau, kad monoteizmas vis dėl to yra vėlesnių laikų pasaulėžiūra, mokymas. Labiau tikėtina, kad politeizme buvo ne pirmapradis, o svarbiausias dievas, kuriuo laikytas žmogaus kaip tokio dievu. Toks supratimas galimai yra išreikštas ir minėtame Gedimino pareiškime. Taigi Gedimino mintyje gali būti išreikštas gilus humanizmas, visi žmonės – krikštyti ar pagonys(netikėliai) yra to paties Dievo vaikai. Labai šiuolaikinė mintis…

      Atsakyti
  7. Pilypas says:
    11 metų ago

    Siauras, racionalus mastymas jauciasi komentaruose. Visu pirma prie monoteizmo priejo ne tik pirmieji judaizmo kurejai ir skleidejai – jie daugiau ta pasieke savo propaganda skleisdami krikscionybe Europoje. Auksciausia dievybe buvo ir induizme ir Persijoje ir pas baltus, zodziu, pas euroindus – indoeuropiecius. Visagalis, Pradziapatis, Visagystis ir t.t. Priesaga -yste nepaneigia Patacko irodymo ir nepriestarauja lietuviu kalbai.

    Atsakyti
    • Saulės vilna says:
      11 metų ago

      Manyk, kaip pačiam išeina, bet, norint pagrįsti žodžio semantiką, jo sandaros ir morfologijos išanalizavimas ir pagrindimas yra būtinas. Taigi, tai, kad dievo vardo lietuvškuose žodžiuose atitinkamai -ėjas ir -ystis nėra lietuviškos priesagos pagrįsti būtina visų pirmiausia. To nepaneigus, bet kokie šios dievybės vardo semantiniai išvedžiojimai liks tik mėgiamu pažaidimu.

      Atsakyti
  8. lyvis says:
    11 metų ago

    Taip paprastai Aukštėjas visagistis šita dievybė perprantama tik įvairiems teologams tai neįkandama. Čionai tenka įjungti zodiakus ko labiausiai ir vengia sutanuotieji. Tai pirmas zodiakas avinas jisai ir yra paminėtas Lasickio pirmas. Tiktai šiuo atveju pirmas yra gaidys čionai jis atstovauja paros laiką kuris ir yra pirmas. Jau Jonas Vaiškūnas įrodė, kad lietuviai pažinojo zodiakus pateikdamas didžiulį kaušą su zodiakais. Tiktai vienas paukštis gieda t y pragysta tai gaidys. Laikas skaičiuojamas nuo vidurnakčio ir seniau lietuviai keldavosi į darbus ir t t. Paprasta ir aišku o jie rimtais veidais Anušauskai niekaip negali suprasti ir pajausti dvasinę pagonybę. Paprasčiausiai nereikia priešiškai tam nusiteikti, bet kaip tai padaryti jeigu krikščioniškieji šulai per visus kanalus tik ir šaukia kokie buvo žiaurūs pagonys ir pūdrina žmoneliams smegenis. lyvis

    Atsakyti
  9. Mėnulio šešėlis says:
    11 metų ago

    SAULĖS VILNA teigia:
    “Bėda ta, kad šį visą G.Patacko atradimą (kurpinį) griauna lietuvių kalba, turinti priesagą -yst-ė, kurią ir turime žodyje “VISSAG-IST-IS”, užrašytą greičiausiai tarmiškai su trumpąja ,,i”, t.y. -ist-is. Lygiai, kaip ją turime žodžiuose žemdirb-ystė, moter-ystė, kunig-ystė ir t.t.”
    Jūsų priesagos teorija netvirta.
    O tai kur tamstele, mokslininke, padėsite raidę G, tokio žodžio VISSAG lietuviškai nežinau, deja.
    Jūsų pavyzdžiai moter /-ystė, kunig /-ystė tokiu atveju nelimpa.

    VISSAGISTIS, sudurtinis žodis VISA + GISTIS.

    Čia kaip VISAŽINIS, VISAGALIS, VISAMATIS, VISAVALDIS, VISANORIS….
    Gali būti VISAGUOSTIS – VISUS GUODŽIANTIS, UŽJAUČIANTIS.
    O toliau norit ar nenorit, priimkit ar ne priimkit, Patacko sapną…

    Atsakyti
    • Saulės vilna says:
      11 metų ago

      Viskas “limpa”: VISSAGGISTIS, sudurtinis žodis, bet jis yra sudurtas kitaip – VISS+AGG- ISTIS. Beje, yra galima, kad sandas VISS- čia gali būti, kaip priešdėlis, taip ir kaip žodžio šaknis, pvz. Vis-oriai (vietos pavadinimas), Vis-kantas (pavardė), Vis-mantas (kunigaikštis, 1219 metai). Taigi, visur daryba su Vis- yra be jungiamojo balsio, o tai rodytų šį sandą esant priešdėliu, gi parašymu SS gali būti išreikštas garsas Š. Taigi -AGG- būtų šaknis, kurios semantiką panagrinėjus galima patikimai atpažinti. Bet didesniems išvedžiojimams čia ne vieta.
      Taip, kad Jūsų argumentas priesagos teorijos nepaneigia.

      Atsakyti
      • Mėnulio šešėlis says:
        11 metų ago

        Ir ko Jus ten Filologiniam išmokė?
        Jūsų semantikos – semiotikos klystkeliai labai sudėtingi.
        Žmonės prieš 5 amžius taip neapsisunkindavo sau gyvenimo.
        VIS -> VISA -> VISAD -> VISADA ir reiškia tą patį VISA, VISKAS, VISADA, VISUOMET.
        Jūsų pavyzdžiai: VIS-kantas -> VISką-sakantis; VIS-mantas -> VISką-matantis.
        Manau, kad VIS (transkribavimo variantas VISS) reiškia tik VISA-VISKĄ.
        Vėlgi šaknies -AGG- išbūrimas būtų labai slidus reikalas.
        Nes tariančiojo ir klausančiojo fonetinis suvokimas gali labai skirtis, o jeigu dar jie skirtingų tautybių, tai išvis galime gauti n+k variantų.
        Štai dar vienas perliukas VISAGASTIS – VISA GĄSDINANTIS:-)

        Atsakyti
        • Saulės vilna says:
          11 metų ago

          Rimtų, mokslo dalykų juokeliais versti nelinkęs…

          Atsakyti
  10. Vaidilosvainis says:
    11 metų ago

    Man patinka tokia mintis: ikipagonybėje mūsų protėviai, beje pasižymėję nepalyginamai gilesne pasaulėjauta, turėjo vieną Dievą, tą, kuris sukūrė pasaulį (tai, kas yra po Saule); vėliau, suvokimui dėl kažkokių kalijūginių priežasčių degraduojant, dvasinis protėvių elitas ėmė žmonių patogumui kurti įvairias apeigas ir šventes, skirtas labai konkretiems dalykams. Pvz., Kupolės apeiga leisti plaustelį su žvakele, vaišėmis ir rankdarbiais buvo sugalvota, apskaičiuota ir šimtmečiais tikrinta bei tobulinta vienam labai konkrečiam įvykiui,- kad tas plaustelis “rastų” jį paruošusiai netekėjusiai merginai jos antrąją puselę. Tame nebuvo ypatingos mistikos, tos apeigos prasmę ir paskirtį anuomet jautė bei išmanė net maži vaikai,- jei kažkuriam jaunuoliui pavyktų pagal plaustelį surasti jį suruošusią merginą, jie, be jokios abejonės, būtų skirti vienas kitam. Ir jaunuoliai dažnai rasdavo!

    Lygiai taip pat kriviai-žyniai savo minties galia sukūrė tam tikrus labai konkrečios paskirties egregorus, paprastumo dėlei pavadinę juos tam tikrais dievais, atidavė žmonėms naudotis lygiai taip pat, kaip ir ritualais-šventėmis. Pvz., jei žmonės tam tikroje apeigoje nukreipdavo savo mintis į žynių sukurtą Lietaus egregorą, imdavo lyti, o jei į Saulės, išsigiedrindavo. Tik vėliau, suvokimui toliau degraduojant, jų paskirtis ir prasmė išsikreipė, žmonės pamiršo tuos egregorus aktyvinančius ritualus, o pačius egregorus perdėm supaprastintai personifikavo…

    Atsakyti
    • Mėnulio šešėlis says:
      11 metų ago

      Čia naivus romatinis požiūris į senąją religiją.
      Būkit labiau pragmatiškas ir pastebėkite, kad žynių luomas yra liaudies masių valdymo įrankis.
      Tik žynys girdi dievo žodį, mato jo duodamus ženklus ir gali nuspėti ateitį – deja….
      Visi turi paklusti ir jeigu žynys suklydo, tai skaitykit pirmą punktą: žynys teisus visada, tik dievas šį kartą pakeitė savo planus….
      Karinės demokratijos laikais karo vadas ir žynys stojo petis į petį arba buvo net viename asmenyje.
      Po mūšių aukodavo aukas: gyvus belaisvius dievams, o materialines vertybes šventykloms ir žyniams. Prūsai po Vaidevučio ir Brutenio reformos turėjo valstybę, kurią pavadinčiau teokratine despotija. Tai buvo religiniu pagrindu suburta, žynių valdoma karių visuomenė, griežtai apibrėžta įstatymų, kurie garantavo beribę valdžią žyniams. Grįžęs iš karo žygio prūsų karys privalėjo ketvirtadalį karo grobio paaukoti dievams, ketvirtadalį skirti kriviui krivaičiui, ketvirtadalį prapuotauti su bendražygiais ir tik likutį pasilikti sau. Tai štai kokia geniali tvarka, tam kad suvaldyti pavaldinius – aveles, reikia jas bauginti griausmavaldžiais ir kitais baisiais dievais ir laumėmis, o materialines gėrybes eksproprijuoti, kad gyventų skurdžiau ir labiau pasitikėtų religija. Užtarimą gavusios avelės atnešdavo naujas aukas ir ištikimai gynė – išlaikė tarpininkų elitą – žynių struktūras.
      Su krikščionybe – lygiai tas pats, tik rafinuotesnės formos…

      Atsakyti
      • zemaiciu zydas says:
        11 metų ago

        Kas yra karines demokratijos laikai?

        Atsakyti
        • Mėnulio šešėlis says:
          11 metų ago

          Karinė demokratija, tai kuomet gentyje susiformuoja profesionalių karių elitas ir išsirenka kunigaikštį. Toks elitas sparčiai turtėja ir nuo jo priklausomi tampa kiti gentainiai. Valdantysis elitas sudaro apie 10-15 proc. visos bendruomenės.
          O kaip yra šiandien – irgi turime finansinį-politinį elitą, kuris valdo.
          Tik, tai dabar vadinasi paxdemokratija, nes kariuomenės įtaka minimali.

          Atsakyti
          • zemaiciu zydas says:
            11 metų ago

            Tai kurioj vietoj cia demokratija jeigu valdo ir renka tik 15%. Antras klausimas – is ko kariai sparciai turteja? Siaip kiek zinau toks valdymas dabar butu vadinamas karines chuntos totalitarizmu. Ir tai visada tragedija, kadangi sali valdo patys bukiausi zmones kokius tik galima rasti – kareiviai.

          • J.Paiperis says:
            11 metų ago

            Tuojau už mūsų demokratiškai renkamą seimą balsuos mažiau kaip 15 proc.tadą irgi vadinsim demokratiškais rinkimais a ui.Like gyvi žydai daugiausia buvo nkevedistai arba stribai. Tai irgi priliginami prie karių.

      • Vaidilosvainis says:
        11 metų ago

        Tai jūsų požiūrius- naivus ir nepagrįstas. Krivių priverst tarnauti krikščionybės marionetinamiems kunigaikščiams kaip tik ir nepavyko, todėl krikščionybei teko juos išnaikinti fiziškai. Iki ir pagonybės laikais kriviai buvo labai gerbiami liaudyje žmonės, atsidavę tarnystei tai liaudžiai. O jūs čia viską painiojate su Egipto žyniais, paskleidusiais pasauliui krikščionybės užkratą per judėjus…

        Atsakyti
  11. dr. Jonas Ramanauskas joramlt@yahoo.com says:
    11 metų ago

    Man tai atrodo taip, kad RELIGIJA yra PASAULIO SUVOKIMO BUDAS. Yra visokiu religiju. Yra ir tokiu kurie be religijos ir be Dievo pasauli supranta…..stengiasi suprasti. Taigi kiek besistengtume….be religijos arba jos neigimo….NIEKAIP NEISIVERSIME! Religijos neigimas yra irgi RELIGIJA! Mes tikime savo pasaulio suvokimu ir suvokiame savo suvokimo ribotuma…taigi irgi esme savos religijos …..kas cia per zodis tiktu…..vergai? Gal kitas zodis geriau butu? Taigi visi turime sava religija. Vienoda religija apjungia, suvienija. Pasaulis susikaldes….turi daug religiju.

    Atsakyti
    • Artūras Gotautas says:
      11 metų ago

      Gamta religijų nesukūrė,sukūrė žmonės jas…
      Keturi pagrindai iš šešių…
      Nuo/į/per Saulę…
      1.PaSaulėŽiūra.
      2.PaSaulėJauta.
      3.PaSaulėRaiška.
      4.PaSaulėVoka.

      Atsakyti
      • Saulės vilna says:
        11 metų ago

        Beje, žodį pasaulis lietuviai veikiausiai su Saulės žodžiu tiesiogiai nesiejo. Jis yra pasidaryta iš pa+esuolis/pa+esaulis/pa+asaulis (iš tarm. asu=esu), t.y, paesantis, pabūnantis, tai, kur pabūnama, paesama.

        Atsakyti
        • Jonas Vaiškūnas says:
          11 metų ago

          Pagal kokius kalbos dėsnius – “est” virsta “saul” ?

          Atsakyti
          • Saulės vilna says:
            11 metų ago

            Tas, kas esa, gali būti vadinamas esuolis, esaulis, pridėjus priešdėlį atitinkamai prasmei išreikšti pa-, gaunama pa+esaulis> toliau balsių sandūra -ae- asimiliuojasi į -a-, o pats žodis paesaulis>pasaulis.
            Žodis pasaulis nėra pasidarytas iš žodžio saulė pridėjus priešdėlį pa-.

          • Mėnulio šešėlis says:
            11 metų ago

            Gerb. ESUOLI:-)
            Čia tai bent laiko dulkes nužėrėt…
            Tačiau ar teisingai?
            Lietuviškai PASAULIS
            Latviškai PASAULE
            Abiem atvejais reiškia – “visa/vieta po saule”.
            Kitokios etimologijos nėra kaip pagrįsti.
            Tamstos paesuolis, paesaulis yra kvaziunofantazija.
            PaĄžuolis, PaKalnis, PaBeržis, PaDebesys – dar kartą įrodo PaSAULIO pagrįstumą.
            Be to senovės kinai savo kraštą taip ir vadina: PaDebesiais – visa kas yra po debesimis, po dangum, po saule….

          • Saulės vilna says:
            11 metų ago

            Pagal pasaulėžiūrą žodis pasaulis negali būti etimologizuotas, kaip vieta po saule. Priešdėlių pa-, po- semantika skirtinga.

            Priešdėlis pa- yra vartojamas ir su veikmažodžiais.
            Pvz., pabūti > tas, kas pabuvęs, gali būti pabuvuoliu;
            kas pakritęs > gali būti pakrituoliu;
            kas paesantis> gali būti paesuoliu,
            o paesąs> gali būti paesauliu.

            Sakoma – senas kaip pasaulis, latvių “pasaule” yra atsiradęs dar iki lietuvių ir latvių kalbų atsiskyrimo, jo kilmė ta pati.

            Kas dėl kinų, tai įdomu, bet debesis tai ne saulė. “Po debesim”, – sakome, o – “po saule” neteko girdėti.
            “Ant saulės, saulėje”, -taip.

          • Mėnulio šešėlis says:
            11 metų ago

            Taip PO ir PA skirtingai vartojami.
            Apie vietą sakome: PO saule, PO stalu, PO nosim.
            Tačiau, kai padarome sudurtinį daiktavardį gaunasi PASAULIS, PASTALĖ, PANOSĖ.
            Pas slavus: čekų SVET – pasaulis, rusų MIR – pasaulis.
            Kai slavai sako einu į žmones, po pasaulį, tai sako:
            PO SVETU, PO MIRU, kas pas lietuvius gaunasi slavizmas PASVIETIS.
            Lietuviai irgi sako einu PAGULĖTI ir turime POGULIS, POGULIO, bet čia kita opera.
            P.S Pagooglinkite “po saule” ir nustebsite, kaip tai plačiai vartojama. Tai taip sena, kaip PASAULIS…

          • Mėnulio šešėlis says:
            11 metų ago

            PO debesim -> PADEBESIAI;
            PO dangum -> PADANGĖ;
            …
            PO saule -> PASAULĖ -> PASAULIS.

            SAULĖ yra tikrinis vienaskaitinis daiktavardis, atkreipkite ir į tai dėmesį.

          • Saulės vilna says:
            11 metų ago

            Pirmiau supraskite, kad ne į tą vietą šaudote…, kad suprastumėte, jog nepataikote…
            Kas dėl slavų svet, rusų myr, tai jie, beje, abu turi ne saulės, o, kaip ir baltai, esu (yra, yr) semantiką. Taigi, pagal prasmę siekia indoeuropietiškos bendrystės laikotarpį;
            “po saule” – metaforiškas vartojimas.

        • Artūras Gotautas says:
          11 metų ago

          Veikiausiai ar NeVeikiausiai yra spėlionės (“interpretacijos”) ir tiek..
          Matote išVardintus 4 paGrindus ir juos apimkite sekančiais dviem paGrindais su žodžiu “Saulė” kurie apima tuos 4 paGrindus ir gausite atSakymą…
          Juk mums visiems Saulė paTeka vienodai,vienodai Ji ir nusiLeidžia,gimsTame visi vienodai nuogi.Grynas oras pasiskirstęs vienodai ViSumoje…
          Tad neSprendžia Saulė kam PaTekėti vėliau ar anksčiau,ji Teka – leidžiasi čia ir dabar,nuolatos.. 🙂
          PerKelkime Mintį į išMintį,nes kitu atveju teks vėl iš naujo Viską PaMinti – Įminti,tam kad turėti Mintį.. 🙂

          Atsakyti
          • Mėnulio šešėlis says:
            11 metų ago

            Saulės vilnai:
            Apie kokią čia psichoanalizę kalbate?
            Esu, yra semantiką priešpastatote SAULEI. Įdomu ir beviltiška.
            IE bendrystės laikais saulė-motina ir buvo kulto objektas, pagal ją buvo švenčiamos kalendorinės šventės, pagal ją sukosi gyvenimas.
            O kad kažkoks aborigenas privalgęs ir pabezdėjęs staiga suprato, kad jis yra asmenybė – esuolis – pasaulio centras, to jau per daug.
            Pasinagrinėkit SAULĖ semantiką (etimologiją) ir gal nušvis protas:-)

          • Saulės vilna says:
            11 metų ago

            Saulės etimologijos čia ir neginčijau. Išdėsčiau tik, kad žodis pasaulis lietuvių yra pasidarytas ne iš pa+saulė, kaip galėtų atrodyti iš pirmo žvilgsnio.
            Jūs nesutikote, tačiau, užuot moksliškai tai paneigus, gavosi tik pastrykinėjimas…
            Beje, atrodo, kad esate moteriško galvojimo. Loginis neadekvatumas – baisus. O kaip iš tikrųjų?…

    • tikras lietuvis says:
      11 metų ago

      Religija buvo pasaulio suvokimo būdas tada, kada nebuvo arba beveik nebuvo jokių žinių apie žmogų supantį pasaulį, dėl ko žmogus geriau jautėsi prieš visuotinę nežinią burdamas, darydamas užkeikimus ir pan. būdais, tarsi apsisaugodamas (psichologine prasme).
      Dabar pasaulis suvokiamas žinių pagalba, o religija lieka tiems, kuriems arba malonu žaisti tokį žaidimą, arba, o tokių yra dauguma, kurie iš to burbulo pūtimo turi tiesioginę naudą, pvz., materialinę.

      Atsakyti
  12. ∞ says:
    11 metų ago

    O štai runine rašyba pagrįstas aiškinimas:
    | – isa arba visa
    X – gebo
    S – saulo
    ISX visagebo
    ISXystė arba vyriška giminė ISXystis kitaip vissagebystė ir vissagebystis nors , kurių trumpa versija vissagystė ir vissagystis

    Atsakyti
    • ∞ says:
      11 metų ago

      net saulo runa tarp isa ir gebo yra svarbi t.y.
      isa saulo gebo ir galūnė sustiprinanti, padidinanti sąvoką ystė
      Remintis tuo drįsčiau teigti, kad AUXTHEIAS VISSAGISTIS yra tas, kuris labai aukštai kuris švyti saulės šviesa ir sugebėdamas viską yra to visko kūrėjas, pradininkas ir valdytojas

      Atsakyti
      • ∞ says:
        11 metų ago

        arba išskleidus pilnai:
        AUKŠTĖJAS VISASAULOGEBYSTA

        Atsakyti
        • zemaiciu zydas says:
          11 metų ago

          Nzn as kiek ziuriu man skaitosi kaip “ACHUJIELIS VISAGYSLIS”…:D

          Atsakyti
          • Kažin says:
            11 metų ago

            Galiu padėti perskaityti. Pirmame žodyje galima įžiūrėti žodį “aukšt-as”, o antrame jį lenkiškai – wysoki/wysochi), jo užrašymą aplotyninus gavosi neteisingo išvertimo žodis Vissagistis.
            Įsižiūrėjus į pirmą žodį Auxtheias ir įvertinus, kad “k” esantis prieš “š” gali būti suduslėjęs “g”, o “th” yra suduslėjęs “d”, gaunasi Augdejus. Matome sudurtinį žodį, kuris sudėtas tikėtina iš žemaitiško Aug- atitinkančio slaviškąjį Bog, ir lotyniško deus- “dievas”.
            Tokiu atveju užrašymu AUXTHEIAS VISSAGISTIS įvardintas paprasčiausiai Dievas.

        • ∞ says:
          11 metų ago

          dar daugiau , jei X matyti ne ks o tą pačią gebo tada
          AUX – aug
          T – tėvas (tiwaz)
          H – hagalaz
          EIAS – ėjas (kelias arba jo pabaiga antkapis)
          Galutinai:
          AUGTĖVASHAGALASĖJAS VISASAULOGEBYSTA

          Atsakyti
        • ∞ says:
          11 metų ago

          ᚨᚢᚷᛏᚺᛠ ᛁᛊᚷᛁᛏ

          Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Serbija-Rusija | Youtube.com stop kadras

L. Litvinavičius. Krepšinio „kalba“

2023 03 18
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt ekrano nuotr.

Ar po kelių dešimtmečių Lietuvoje tebekalbėsime lietuviškai?

2023 02 27
Artūras Žukauskas | Alkas.lt nuotr.

L. Kalėdienė. Negi Lietuvos mokiniai kvailesni už Ukrainos?

2023 02 09
smm.lt, A. Žuko nuotr.

S. Birgelis. Beveik 1500 lenkiškų mokyklų be tikybos pamokų

2023 02 09
Vydūnas 1948 m. | Mažosios Lietuvos enciklopedijos archyvo nuotr.

Vydūnas. Mūsų sentėvių tikėjimas

2022 12 28
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt nuotr

Kalėdų kalėjimas? Kas tai?

2022 12 24

Kalėdinių sveikinimų ir palinkėjimų eglė 2022

2022 12 22
Virginijus Kašinaskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Romuvos dvasia: Virginijus Kašinskas apie šventąją Ugnį (I)

2022 12 20
Vydūnas apie 1905 m. | wikipedija.org nuotr.

Vydūnas. Senovė ir mes

2022 12 20
Tomoševskis ir Tamašūnienė | Alkas.lt nuotr.

Seimas atmetė tomaševskininkų bandymą dar labiau sumenkinti valstybinę kalbą

2022 12 16
Rodyti daugiau

Naujienos

Agnė Bilotaitė | vrm.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Ministrė prašo daugiau lėšų sienų apsaugai

2023 03 30
Ukraina ginasi | facebook.com/GeneralStaff.ua nuotr.
Ukrainos balsas

Artėja diena, kai putinui maldos nepadės

2023 03 30
2024-ieji paskelbti NATO ir Europos Sąjungos, Dainų šventės bei Diplomatų Lozoraičių metais | JP.lt nuotr.
Kultūra

2024-ieji paskelbti NATO ir Europos Sąjungos, Dainų šventės bei Diplomatų Lozoraičių metais

2023 03 30
Nacionaliniai ir regioniniai parkai kviečia į gamtos mokyklas | lrv.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Kai kurie vaikai nėra buvę miške

2023 03 30
Margučiai | Zanavykų muziejaus nuotr.
Kultūra

Zanavykai dalijosi kiaušinių marginimo paslaptimis

2023 03 30
ŠMSM finansuos lituanistikos studijas užsieniečiams ir užsienio lietuviams | ŠMSM nuotr.
Lietuvoje

ŠMSM finansuos lituanistikos studijas užsieniečiams ir užsienio lietuviams

2023 03 30
Vilniuje pagerbtos trėmimų „Bangų mūša“ aukos | voruta.lt nuotr.
Istorija

Vilniuje pagerbtos trėmimų „Bangų mūša“ aukos

2023 03 30
Vilkaviškio krašto muziejus pažymėjo 60-ąjį gimtadienį | R. Kaminsko, LGGRTC nuotr.
Kultūra

Vilkaviškio krašto muziejus pažymėjo 60-ąjį gimtadienį

2023 03 30
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Naivuoliams apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • P.Skutas apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Zosė apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • kai kurių komentatorių išprusimas apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ministrė prašo daugiau lėšų sienų apsaugai
  • Artėja diena, kai putinui maldos nepadės
  • 2024-ieji paskelbti NATO ir Europos Sąjungos, Dainų šventės bei Diplomatų Lozoraičių metais
  • Kai kurie vaikai nėra buvę miške
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

L. Litvinavičius. Krepšinio „kalba“

by daiva
2023 03 18
0
Serbija-Rusija | Youtube.com stop kadras

Mes kiekviename žingsnyje pabrėžiame, kad esame krepšinio tauta. Rodo mūsų televizijos vietines ir tarptautines krepšinio batalijas žydruosiuose ekranuose, o mes...

Skaityti toliau

Ar po kelių dešimtmečių Lietuvoje tebekalbėsime lietuviškai?

by Jonas Vaiškūnas
2023 02 27
1
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt ekrano nuotr.

Ar po kelių dešimtmečių Lietuvoje tebekalbėsime lietuviškai? Kokios nerimą keliančios tendencijos - jau akivaizdžios?

Skaityti toliau

L. Kalėdienė. Negi Lietuvos mokiniai kvailesni už Ukrainos?

by Jonas Vaiškūnas
2023 02 09
25
Artūras Žukauskas | Alkas.lt nuotr.

Vasario 9 d. Seime vykusioje spaudos konferencijoje, skirtoje aštuntosioms Lietuvių kalbos dienoms pristatyti, ukrainietis jaunuolis pasiteiravo dėl galimybės mokytis lietuviškai...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Naivuoliams apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • P.Skutas apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Zosė apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • kai kurių komentatorių išprusimas apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Nuoroda apie S. Buškevičius, R. Girinskas, L. Astra. Lukiškių aikštėje turi stovėti paminklas Vytautui Didžiajam
Kitas straipsnis
M.K.Čiurlionio dailės muziejuje – Pauliaus Galaunės skaitymai

Seime vyks tarptautinė konferencija „Muziejus XXI amžiuje – pokyčiai ir iššūkiai“

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | CBD aliejus Lietuvoje | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | kemi.lt | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt | LIVIN parduotuvė | Grozionamaisfinksas.lt | https://zvejojam.lt | Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai