„Etno ketvirtadienis“ kviečia pasikalbėti apie baltų mitologiją su D. Razausku (17)

Dr. Dainius Razauskas | V. Braziūno nuotr.

Dr. Dainius Razauskas | V. Braziūno nuotr.

Vilniaus etninės kultūros centras kviečia į pirmąjį šį rudenį  „Etno ketvirtadienio“ renginį.

Rugsėjo 22 d. – Rudens lygiadienis. Taip pat šią dieną minima ir Baltų vienybės diena, todėl kviečiami visi dalyvauti susitikime su žinomu mitologu, humanitarinių mokslų daktaru Dainiumi Razausku ir daugiau sužinoti apie baltų mitologiją, jų pasaulėvaizdį.

Šį kartą susitinkimas neįprastoje vietoje – Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių bibliotekoje (Žygimantų g. 1, Vilnius).

Paskaita nemokama. Renginio pradžia: 18.30 val.

Po to visi kviečiami į rudens lygiadienio šventę „Baltų ugnys“ Neries krantinėse prie Karaliaus Mindaugo tilto.

Šiais metais, švenčiant 780-ąsias Saulės mūšio metines, minėsime Baltų vienybės dieną ir liepsnojančiomis skulptūromis pagerbsime jau išnykusias baltų gentis.

Skulptūras kuria Vytautas ir Kęstutis Musteikiai (LT), Karlis Ile ir Maija Puncule (LV).

Muziką kuria ir gyvai atliks: grupė „Undan“, Saulius Petreikis, Juozas Martinkėnas (gitara), Paulius Adomėnas (bosinė gitara), Vytis Vainilaitis (būgnai) , folkloro ansambliai „Laukis“ ir „Ratilio“. Dalyvauja Vilniaus mokyklų moksleiviai.

Kategorijos: Etninė kultūra, Kultūra, Lietuvoje, Mes baltai, Naujienos, Visi įrašai | Žymos: , , , , , .

17 komentarų

  1. TERRA JATWINGORUM:

    Jeigu pripazinti ,kad tai “Baltų vienybės diena”,gal reketu pripazinti ,kad Vokieciai, del kazkokiu priezasciu, pries 150 metu (vieno vokieciu kalbininko ideja 🙂 ) pavadindami mus Baltais,mus visus suvienijo ? 😉 Po to seke dar 2 Vokieciu meginimo visus “suvienyti” atvejai – pirmasis ir antrasis pasauliniai karai… 🙂 Kas be ko, pvz. Prusija, jiems labai gerai pavyko “suvienyti”,beveik visus prusus issmaugus ir pervadinus viska savais vardais. Deja prakisus kara, ta teritorija ateme rusai ir viska pervadino savaip. 🙁 Bet uz tai liko vokieciu projektas Baltai ! 🙂 Siandien , per ES, jie sukioja savo Baltus kaip tik nori,juk Baltai yra Germanai ,ka vokieciu istorikai labai megsta pabrezti !!! 🙂 – Kiek dar tesis sita nesamone “Baltai” ?

  2. LosAngeles:

    Uz kvietima dekui, labai idomu turetu buti, bet… klausimas ‘uz simta milijonu’: ka gerb. mitologas galvoja apie pati pavadinima ‘baltai’. Butu be galo idomu suzinoti. Sis pavadinimas kisamas visur ir po juo mielai ‘pozuoja’ ir mokslininkai, ir politikai, ir siaip garsesni zmones. Bet pribrendo reikalas viesai iskelti abejones del jo tinkamumo. Ar mes patys teisngai darome juo vadindami save? Taigi… kokia gerb. Razausko nuomone apie sia savoka? Gal kas paskaitoje galetu uzduoti jam si klausima. 🙂

    • neziniukas:

      Skaiciau 1785 metais August Ludwig von Schlözer
      Ir Ludwig Albrecht Gebhardi parasyta knyga
      „Littauen Kurland und Liefland“ – Lietuva Kursiai ir Livonija
      Knygoje yra surinkta medziaga is seniausiu to meto bidliotekose randamu saltiniu.
      Knygoje yra teigiama kad Prusija viduramziais buvo padalinta i keturias dalis: Tera allba, Superior, Inserior, Posterior. – Tera alba ,prusiskai reiske Baltija,nuo zodzio baltas – albus.Vokieciai vadino das weisse Land – balta zeme,Saksai senuoju plattdeutsch dialektu,sia zeme vadino Witte land ,arba vienu zodziu Witland.Rasoma apie Samland teritorija – kitaip Semba. Tose zemese gyvene tautos,kitose knygose pvz. Johannes Voigt knygoje„Geschichte Preussens“ ,bendru vardu yra vadinami WITHINGI – WITHINGEN. Tikiuosi visiems yra aisku,kad kalba eina apie vikingus ? Knygoje teigiama ,kad Witten yra tie patys senieji prusai,o senieji isnyke prusai ,yra tie patys lietuviai ,latviai ir kursiai.
      Manau is cia kiek veliau semesi isminties ir vokieciu kalbininkas Georg Heinrich Ferdinand Nesselmann ir pasinaudodamas prusu “Baltija” zodziu ,kuriuo buvo pavadintas palyginti labai nedidele Prusijos zemiu Baltijos juros pakrantes dalis, ir del iki siol nepaaskinamu priezasciu, sumaste mus visus pavadinti Baltais.

  3. Beje, kiek prisimenu Neselmanas siūlomo pavadinimo “baltai” priežastis ten pat ir paaiškino, kaip kalbininkas. Paaiškinimo esmė ta, kad mūsų gentis vieni mokslininkai vadino vienaip, kiti kitaip, tokio vieno bendro lietuvių, latvių, prūsų, jotvingių ir t.t. pavadinimo nebebuvo. Dėl to moksle buvo nepatogu, radosi painiavos, kad to būtų išvengta, jis pasiūlė mus visus vadinti baltais. Kiti mokslininkai šį vardą priėmė – taip moksle atsirado bendras mūsų pavadinimas baltai. Greitai jis įsgalėjo ir bendrinėje kalboje. Dėl to, kad istoriniuose šaltiniuose šiuo vardu niekas mūsų nevadina, yra nepakankama priežastis jo atsisakyti, juolab, kad kitokio bendro pavadinimo juose kaip ir nėra. Sakyčiau, kad Neselmeno pasiūlymas yra labai pasvertas, išmintingas, taigi būkime baltais.

    • neziniukas:

      Manau save gerbdami ,negalime vadintis Baltais vien tik del to,kad tie,kas mus taip pavadino,isnaikino mums artimiausias Prusu gentis,pervadino visus Prusijos vietovardzius,upes,ezerus ,o del to, kad mus kazkaip bendrai pavadinti,prisimine viena is ju paciu sunaikintu senuju Prusu genciu teritorijos vietovardziu ir tuo vardu mus visus pavadino .”Kiti mokslininkai šį vardą priėmė” ? Kieno mokslininkai ? Juk apgailetina ! Ar mes patys esame neigalus,ar turime nors laseli savigarbos ?

      • Neselmano pasiūlytą pavadinimą – baltai priėmė viso pasaulio šalių kalbotyros mokslininkai – Vokietijos, Amerikos, Rusijos, Japonijos, Čekijos ir t.t. Tačiau kalbotyros mokslas Baltijos pavadinimo negiminiuoja su žodžiu baltas, bene daugiau mokslininkų yra linkusių jos pavadinimą giminiuoti su žodžiu “bala” šaknimi, be to, į vardų giminystę su Baltija bandoma įtraukti ir Balatono ežero Vengrijoje pavadinimą. Taigi mokslas pavadinimo baltai su žodžio baltas dabartine prasme nesieja. Neselmanas mūsų gentis baltais pavadinimo taip pat ne dėl pačios šio žodžio prasmės, o tik dėl to, kad jų gyvenamos vietos didelėje pakrantės dalyje priėjo prie Baltijos jūros.

        Kas dėl to, kad Prūsijos žemes saksai vadino Witte land, o J.Voigt savo knygoje šioje žemėje gyvenusias gentis vadino WITHINGI – WITHINGEN, tai šie pavadinimai sietini su liet. (balt.) žodžiu “vieta”, čia ‘i’ trumpoji vietoje ‘ie’ yra esanti tokiu būdu, kaip Littauen-Lietuva atveju. Nesunku suprasti, kad prūsų (baltų) ‘witte’ vokiškai reiškė ‘land’. Tačiau prūsams vokietėjant ‘witte’ bendrinė prasmė buvo užmiršta, šis žodis tapo naudojamas tik vardo reikšme, tad jį vartojant praktiškai radosi reikalas pridėti vokiečiams suprantamą tą patį vokiškai reiškiantį žodį ‘land’. Taip atsirado žemės(krašto) pavadinimas Witte land. Pats pavadinimas witte/ vietė laikytinas iš pačių prūsų(baltų) atsiradusiu žodžiu. Žemę, kurioje jie – withing’ai gyveno, visiškai pagrįstai galėjo vadinti witte/viete, plg. lietuvių turgavietė, kapavietė ir pan. Panašiai gali būti radęsis ir Lietuvos/Lietvos vardas, – konkrečiai – visiškai pagrįstai būtų manyti, kad taip imta vadinti žemės (vietos), kuriose gyveno Livonijos eiliuotoje kronikoje minimi lettai. Tad J.Voigt’as savo knygoje teigdamas, kad “Witten yra tie patys senieji prusai”, yra visiškai teisus, tačiau dėl to, kad “senieji isnyke prusai,yra tie patys lietuviai,latviai ir kursiai”, dar yra didelis mokslo klausimas… Be to, čia dar yra klausimas kur buvo ta Witte land riba – iki kur gyveno tie “senieji prūsai”. Juk Prūsijos vardas istorijoje dokumentuose buvo keliamas į šiaurę užgrobiant baltų genčių žemes. Taigi vargu ar būtų pagrindo visas baltų gentis vadinti tarkim wittenais/vietėnais/vietiniais.
        Tai, kad vikingų vardas yra radęsis iš prūsiškojo “withingi”, abejoti vargu ar rastųsi pagrindo. Man jo aptikti neteko.

    • LosAngeles:

      O gal visgi bukime tuo kuo buvome? Kuo musu proteviai buvo…. Vardai turi gilia prasme, atsizadejimas ju reiskia ir dalies saves atsizadejima. Tai jie taip pavadino mus, ir kazin ar is didelio rupescio? Jei rimtai kalbeti, tai labai idomu kokiu tikslu jis taip mus pavadino? Jeigu motyvas nebuvo prisirisimai ir pritempinejimai, tai dar galima atleisti, bet… Visgi, zinant koks ju istoriografijos poziuris i mus ir musu ‘tipo’ praeiti (tamsuoliai barbarai), nevalia kyla pagristas itarimas kad sis pavadinimas gali buti is tos pacios ‘operos’: pervadinus musu protevius, senieji pavadinimai lieka laisvi!!! Ir tai garbingi pavadinimai!!! Kadangi jie laisvi, tai galima ‘priglausti’ 🙂 Ir ta tema neziniukas pateike jau ne viena nuoroda. Kazin, cia tokia didele paslaptis musu ‘istoriografijos profesoriams’? Na tai neziniuka reikia nuosirdziai pasveikinti su neisivaizduojamo svarbumo atradimu, gal ir nacionaline premija israsyti… Ar visgi tuos duomenis gali rasti bet kas? Tai ka tada veikia profesoriai ir jaunieji mokslu daktarai? Tokio atkakalaus savo praeities ‘nematymo’ galima tik pavydeti 🙂 bet nevalia kyla klausimas: tai kam mes juos tada seriame? Kad mums apie musu praeiti, prisedengdami skambiais vardais, pustu migla?
      Pats pavadinimas kaip nebuvo, puse bedos. Klausimas siose diskusijose tik vienas: ka jis SLEPIA? Ir kada musu praeities tyrinetojai atsakys i si klausima visapusiskai tai isnagrineje, tada galime buti ir baltais. Bet tik baltais- …. (kazkieno) kulturos ir darbu nesejais, ir jeigu jie minimi simtmeciu senumo saltiniuose, reiskia mes neesame tamsuoliai barbarai. Siandien gi situacija labai idomi: paklausai rusu ar vokieciu, tai vaikeli, tik sleptis po lapais, nelabai net vietos mums palieka. Cia buvo tokie ju proteviai, cia tokie… ir is viso, pabaltijis tai ‘isskonno slavianskije/ruskije zemli’.

  4. Betgi svetimieji mums primetė ne vien tik baltų vardą, bet ir vadinamo Saulės mūšio vietą esant prie Šiaulių, iš esmės niekuo plačiau nesiremdami, o vien tik tuo, kad Livonijos eiliuotoje kronikoje, rašytoje senąja vokiečių aukštaičių kalba, mūšio vietos pavadinimas Soule yra panašus į Šiaulių miesto pavadinimą. Nors akivaizdu, kad šis kautynių vietą nusakantis pavadinimas yra ne vietovės, o upelio pavadinimas, be to, neatižvlgiant ir tai, kad vokiečių kalbos raidė ‘S’ atitinka lietuvių garsą ‘Z’ . Baigiame gyventi trečią Nepriklausomybės dešimtmetį, tačiau nerandama galimybių nuodugniau, kompleksiškai ištirti šį Lietuvos istorijai svarbų tikros mūšio vietos nustatymo klausimą naujausių mokslo duomenų šviesoje. Beje, šį klausimą keliančio balso viešumoje nesigirdi.

    • neziniukas:

      Manau tema Baltai, yra labiau aktuali, nei kad klausimas,kurioje vietoje kryziuociai i skudurus gavo. Dziugina vien tik tas faktas,kad gavo…
      Gal but ne soule ,o fluss sohle – upes vaga ? 😉 Tik tada kurios upes ?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: