Chaimo Frenkelio viloje bus pristatomos XIX a. italų graviūros iš Gardino (0)

rengėjų nuotr.

rengėjų nuotr.

Gruodžio 3 d., ketvirtadienį, 17 val. Šiaulių „Aušros“ muziejaus Chaimo Frenkelio viloje (Vilniaus g. 74, Šiauliai) atidaroma paroda „Krikščionybės siužetai XIX a. italų graviūrose“ iš Valstybinio Gardino religijos istorijos muziejaus rinkinių. Parodoje eksponuojamos XIX a. menininkų pagal žymius XV–XVII a. Italijos renesanso epochos tapybos meistrų darbus reprodukuotos graviūros. Parodos atidaryme pakviestas dalyvauti Baltarusijos Respublikos nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius Lietuvoje Aleksandr Korol.

XIX a. Europoje suklestėjo reprodukcinė grafika, kurios ypatybė – savitas autoriaus santykis su interpretuojamu kito autoriaus kūriniu. Menine verte išraižytos reprodukcijos nė kiek nenusileidžia originalams – reprodukuojantiems raižytojams ir meistrams buvo keliami aukšti profesiniai reikalavimai. Be tvirtų piešimo pagrindų jie turėjo gebėti pakeisti kūrinio formatą, kompozicijos elementus, tapybiškai perteikti šviesos ir šešėlių žaismą, vėliau – originalų reprodukuojamo dailininko kūrybos stilių ir net kolorito ypatybes.

Parodos eksponatai – originalūs plieno raižiniai, XIX a. sukurti pagal garsių XV–XVII a. Italijos Renesanso tapytojų: S. Botičelis (Sandro Botticelli), R. D. Puligas (Raphaello, Domenico Puligo), A. D. Sartas (Andrea del Sarto), T. Vecelis (Tiziano Vecellio), J. Ligozis (Jakopo Ligozzi), G. Krespis (Giussepe Crespi) ir kt. pasaulyje žinomas religinio turinio kompozicijas.

XIV–XVI a. Italija tapo Renesanso – meno epochos, pasižyminčios „visų menų atgimimu antikos dvasia“ – kultūros lopšiu. Renesanso tapytojai siekė, kad paveikslas būtų tarsi „langas į pasaulį“. Dailininkai atsisuko į gamtą, išmoko tiksliai perteikti erdvę, šviesą ir šešėlius, žmonių jausmus. Jų darbai pasižymi ypatinga įtaiga, gilia emocine ar net dramatine išraiška, simbolinių detalių akcentavimu. Kadangi pagrindinis darbų užsakovas buvo Bažnyčia, daugelyje darbų vaizduojami krikščioniški siužetai. Tuo metu sukurti šventųjų atvaizdai, religinės tematikos graviūros, šiandien yra svarbi europinio meno paveldo dalis.

Net devynios parodoje eksponuojamos graviūros yra sukurtos pagal Florencijos dailininko C. Dolčio (Carlo Dolci) (1616–1686) religinius paveikslus. Ypatingas kūrinys – „Šv. Kazimieras“ – atvaizdas, iš kurio originalo, kopijų, replikų ir reprodukcijų pasaulyje šis Šventasis labiausiai atpažįstamas, kaip dangiškasis Lietuvos Globėjas. Šv. Kazimieras yra svarbus ne tik Lietuvai, bet ir Baltarusijai.

Ši paroda – „Aušros“ muziejaus bendro darbo su kolegomis iš Gardino rezultatas. Lietuvą ir Baltarusiją sieja glaudūs istoriniai ir kaimyniniai ryšiai, suteikiantys galimybių muziejų kūrybiniam bendradarbiavimui. 2013 m. Šiaulių „Aušros“ muziejaus paroda „1863 metų sukilimas: veidai, vardai, istorijos“ buvo eksponuojama Valstybiniame Gardino istorijos ir archeologijos muziejuje. Tuomet užsimezgė profesiniai ryšiai ir su kitais Gadino muziejais, iš jų ir Valstybiniu Gardino religijos istorijos muziejumi, kurio rinkiniai turtingi meno, istorijos eksponatų. Buvo pasirašyta bendradarbiavimo sutartis. Pažinčiai su šiuo muziejumi pasirinkta XIX a. italų graviūrų kolekcija, kurią muziejus įsigijo Vilniuje XX a. 9 dešimtmetyje. Į parodos pristatymą Šiauliuose atvyksta muziejaus direktorė Rita Jenčelovskaja, po kurio bus aptartos tolesnio bendradarbiavimo galimybės, pristatyti „Aušros“ muziejaus rinkiniai, tariamasi dėl Šiaulių „Aušros“ muziejaus parodos eksponavimo Gardine.

Paroda Chaimo Frenkelio viloje – „Aušros“ muziejaus dovana šiauliečiams artėjančių švenčių proga. Ji veiks iki 2016 m. sausio 31 d.

Kategorijos: Kultūra, Lietuvoje, Menas, Naujienos, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *