Sukurti startuolius, kurie spręstų globalias problemas – tokį tikslą sau išsikėlė Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) studentai, dalyvavę „Junior Achievement Lietuva“ ir „Minded VDU“ rengtose Geriausių Lietuvos studentų verslų varžytuvėse.
Septynios komandos keturis mėnesius nuotoliniu būdu kūrė naujoviškus bei tvarius verslo sumanymus, prisidedančius prie visuomenės sąmoningumo skatinimo ir integracijos.
Komisiją sužavėję išskirtiniai studentų startuoliai varžytuvėse pelnė net tris apdovanojimų vertas vietas, o viena komanda, sukūrusi žaidimą, pritaikytą neregiams, iškovojo galimybę pristatyti savo idėją Europos „Start Up“ programoje.
Naujoviški studentų sumanymai virto tikru verslo gaminiu
Dalyvaudami „Junior Achievement Lietuva“ rengiamoje startuolių programoje „Minded VDU“, studentai ilgai ieškojo sumanymo, kuris leistų sukurti ne tik dėmesio vertą, tačiau ir tikrą užduotį turintį gaminį.
Studentų komanda, pasivadinusi „For Fun“, besidomėdama galimais sumanymais pastebėjo opią problemą – žaidimų, skirtų regos negalią turintiems asmenims, trūkumą.
„Kurdami verslo sumanymą norėjome prisidėti prie tam tikro pokyčio visuomenėje, todėl pastebėję itin svarbią ir jautrią problemą suskubome ją įgyvendinti.
Asmenys, turintys regos problemų, turi labai mažą pasiūlą stalo žaidimų, todėl mums buvo svarbu į tai atkreipti dėmesį ir sukurti gaminį, kuris ne tik padėtų paįvairinti laisvalaikį, tačiau vienokiu ar kitokiu būdu prisidėtų prie negalią turinčių asmenų integracijos proceso.
Mūsų gaminio išskirtinumas – sujungiant technologijas, klasikinio pobūdžio stalo žaidimo bruožus ir lygiavertiškai pritaikytas žaidimo taisykles yra išlyginamos vartotojų galimybės, o tai reiškia, kad tiek negalią turintis asmuo, tiek puikiai matantis turi vienodas galimybes laimėti žaidimą“, – pasakojo komandos narė Salomėja.
Išskirtinis studentų stalo žaidimo „Kondigno“ sumanymas sužavėjo komisiją, o tai lėmė ne tik apdovanojimo vertą vietą Geriausių Lietuvos studentų verslų varžytuvėse, bet ir iškovotą kelialapį pristatyti savo gaminio sumanymą Europos Komisijai.
Antrą vietą startuolių varžytuvėse laimėjo komanda „Whale-ness“ (mentorius Edvinas Grauželis), sukūrusi gaminį „Wave-It“ – daugkartinius maišelius maistui. Gaminio išskirtinumas – maišeliai pagaminti iš perdirbtų butelių, o dalis gauto pelno skiriama organizacijai „Lonely Whale“, švarinančiai vandenynus.
„Kurdami sumanymą žinojome, kad mums rūpi gamta ir jos išsaugojimas. Šiukšlės sąvartynuose bei plastikas vandenynuose yra viena didžiausių pasaulio problemų, kurias privalome spręsti.
Būtent taip pradėjome kurti maišelį, kuris gaminamas iš plastiko butelių, surinktų iš vandenyno“, – apie gaminio sumanymo atsiradimą pasakoja komandos narė Urtė.
Trečiosios vietos nugalėtojai – komanda „Stress-less“, kuriai mentoriavo VDU Ekonomikos ir vadybos fakulteto prodekanas dr. Justinas Kisieliauskas, sukūrė drabužių liniją su integruotomis dalimis, padedančiomis mažinti akimirkos nerimą.
Šiuo gaminiu siekiama didinti žmonių sąmoningumą nerimo valdymo klausimais bei garsinti mados terapiją.
Komandos narė Barbora prisimena, kad sumanymas sukurti būtent tokį gaminį gimė stebint problematišką padėtį šalyje, susijusią su nerimo valdymu: „Kuriant gaminį atlikome apklausas, kurių metų pastebėjome, kad žmonės itin dažnai patiria nerimą, todėl norėjosi surasti būdą, kuris padėtų su nerimu tvarkytis kuo patogiau ir paprasčiau.
Ateityje žadame tobulinti savo sumanymo prototipą bei aktyviai siūlyti jį Lietuvos rinkai. Taip pat rengti mokymus, forumus ar kitus susitikimus, kurie leistų žmonėms tvarkyti savo streso valdymo įpročius, trukdančius būti laimingiems“.
„Junior Achievement Lietuva“ varžytuvėse buvo pristatyta ir daugiau „Minded VDU“ studentų sumanymų. Komanda „Eco Joy“ (mentorė Asta Gaigalienė) sukūrė ekologišką daugkartinio naudojimo konfeti.
„Who I Am“, vadovaujama Viktorijos Starkauskienės, pristatė mobilią programėlę, skirtą sąmoningam naršymui socialiniuose tinkluose. Komanda „CreATE“ (mentorė Evelina Sakalauskaitė-Bendoraitienė) paruošė išmaniąją programėlę, skatinančią žmones susidaryti kassavaitinį mitybos planą ir iš anksto numatyti savo patiekalus.
„Augynės“ komanda pasiūlė rinkai mokomojo pobūdžio bandomąjį žaidimą vaikams, skirtą mokytis faktų apie biologijos mokslą per praktinius įgūdžius.
Startuolių programomis siekiama įgalinti studentų patirtis
„Junior Achievement“ startuolių programa veikia daugiau nei 20-tyje Europos šalių. Joje dalyviai bando savo išskirtinius sumanymus paversti tikrą investavimo galimybę turinčiais gaminiais bei įgyja daug vertingų praktinių žinių apie verslo modelių kūrimą, jų plėtojimą, įvedimą į rinką ir pristatymą investuotojams.
„Minded VDU“ studentų idėjas remia UAB „TeleSoftas“ ir „Kavos draugas“. Programoje „Verslumo akademijos“ gretutinių studijų programos studentai dalyvauja jau antrus metus iš eilės.
UAB „TeleSoftas“ vadovas Algirdas Stonys neabejoja, kad galimybė prisidėti prie jaunų žmonių sumanymų paramos ir paskatinimo – vertinga investicija į naujas žinias, patirtis ir pasiekimus.
„Priimdami studentus ar ką tik studijas pabaigusius jaunuolius į darbą matome, kad papildoma veikla studijų metu jiems suteikia daug tikresnės ir apčiuopiamos darbo komandoje ar įvairiuose projektuose patirties.
Bendravimas, mokymasis siekti bendro tikslo, kompromisų, sprendimų paieškos, mokymasis džiaugtis kartu už pasiekimus ir nepasiduoti iškilus sunkumams – tai, ko reikia kiekviename darbe.
Džiaugiuosi, kad „Minded VDU“ suteikė galimybę sudalyvauti studentų darbų pristatymuose ir pamatyti tikrai daug įdomių sprendimų ir savo sumanymais tikinčių žmonių“, – įspūdžiais apie projektą dalinosi A. Stonys.
Viena iš startuolių programos mentorių Asta Kyguolienė antrina, kad dalyvavimas tokio pobūdžio projektuose – nuostabi galimybė studentams ne tik teoriškai sužinoti, bet ir praktiškai patirti, ką reiškia produkto ar paslaugos kūrimas.
„Kurdami startuolius visi dalyviai ieško aktualių socialinių ar verslo problemų, bando pažinti tikslines auditorijas naudodami įvairiausius metodus, generuoja idėjas, kuria vertės pasiūlymus, kol galiausiai paverčia sumanymą prototipais.
Vienam projektui įgyvendinti prireikia žinių – nuo rinkos analizės, marketingo iki finansų ar gebėjimo parduoti. O svarbiausia – jauni žmonės įgauna daugiau pasitikėjimo ir drąsos suprasdami, kad per trumpą laiką gali patys sukurti tikras problemas sprendžiančius gaminius“, – programos svarba neabejoja mentorė.
„Minded VDU“ komandos startuolių programoje puikius rezultatus demonstruoja jau nuo praėjusių metų, kuomet komanda „DogsGoOut“ sukūrė ekologiškus įpakavimus šunų ekskrementams bei, laimėjusi 1-ą vietą „Start Up“ programoje Lietuvoje, atstovavo šaliai tarptautiniame studentų verslumo konkurse „JA Europe Enterprise Challenge 2020“.
Naujos žinios įkvepia svarbioms užduotims
2021 m. „Junior Achievement Lietuva“ nugalėtojų komanda „For Fun“ džiaugiasi gauta galimybe išbandyti savo jėgas startuolių varžytuvėse ir teigia, jog nors kelias nebuvo lengvas ir tiesus, tačiau, be jokios abejonės, vertas pasiekto rezultato.
„Laimėjimas varžytuvėse ir galimybė su savo sumanymu atstovauti Lietuvai mums iš tiesų reiškia labai daug. Žinojome, kad dalyvaudami „Minded VDU“ veiklose gausime nemažai patirčių, tačiau šito nei vienas nesitikėjome. Ši pergalė labai motyvuoja keliauti toliau, tęsti jau pradėtą veiklą ir nešti savo sumanymus į kitas varžytuves.
Kitų žmonių palaikymas padeda suprasti, kad atliekame svarbią užduotį, ir tai įkvepia stengtis daryti pokytį ne tik šiame projekte, bet ir tolimesniuose darbuose“, – džiaugsmo neslėpė žaidimą neregiams „Kondigno“ sukūrusios komandos narė Salomėja.
Komanda, kuriai mentoriavo Asta Kyguolienė, jau birželio pabaigoje pristatys savo sumanymą Europos startuolių programos komisijai, o liepos 15 d. dalyvaus „Start Up“ programos finale, kartu su kitų šalių stipriausiais startuoliais.
Komandą „For Fun“ sudaro studentai Justinas Blažauskas, Greta Dekšnytė, Austėja Leonavičiūtė, Salomėja Paleckytė, Judita Remeikaitė ir Beatričė Valaitytė.