Liepos 4 d. (ketvirtadienį), 16 val. Trakų salos pilyje dvejose vakarinių kazematų salėse vyks istorinių paveikslų parodos „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės pilys paveiksluose“ atidarymas.
Idėja virtualiai atkurti Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (LDK) pilis parodos autoriui – Antanui Vaičekauskui – kilo lyg ir atsitiktinai, lyg ir ne.
„Aš nuo vaikystės domėjausi viskuo, kas susiję su viduramžiais, pilimis, ginkluote. Esu peržiūrėjęs visus filmus apie tuos laikus, nuo „Ilja Muromiečio“ iki „Dangaus karalystės“. O atsitiktinumas (sakyčiau valdomas) yra tas, kad, kuriant vaizdus su šiuolaikine Vilniaus architektūra, kilo idėja atkurti Vilniaus arkikatedrą tokią, kokia ji buvo, tarkim, Vytauto Didžiojo laikais, – sako Antanas Vaičekauskas. – Kaip tik tada skaitinėjau Napalio Kitkausko knygą „Vilniaus pilys“, išleistą 1989 m.
Sukūrėme 3D (trimatės erdvės) projektą pagal tos knygos brėžinius, nupiešėme Gedimino bokštą… atrodė visai įtikinamai. Tada pamaniau, kad reikėtų šalia nupiešti ir to laikotarpio Valdovų Rūmus. Juos atkūrus, jau viską reikėjo apjuosti ir gynybine tvora, grioviais, bokštais… o prie jų dar šliejasi ir Vyskupų namas. Taip per keletą metų, talkinant architektams, 3D dizaineriams, istorikams virtualiai atkurtos visa Žemutinė ir Aukštutinė pilys (net kelių istorinių laikotarpių). Visos šios pilys atkurtos intensyviai talkinant architektui, humanitarinių mokslų daktarui N. Kitkauskui. Beje, daugelis šių darbų yra patalpinti antrojoje papildytoje N. Kitkausko knygoje „Vilniaus pilys“, išleistoje 2012 metais.
Tai buvo pirmieji mūsų darbai, kurie vaizdavo LDK sostinę Vilnių. Vėliau susiformavo pagrindinė darbų tema ir tikslas – virtualiai atkurti buvusius pagrindinius LDK valstybingumo simbolius – pilis. Kiekviename paveiksle vaizduojamai situacijai yra parenkamas konkretus istorinis faktas arba to amžiaus laikmetis, aprašytas istoriniuose šaltiniuose“.
Kuriant darbus, autoriai rėmėsi istoriniu paveldu – išlikusiomis senosiomis graviūromis, litografijomis, studijavo archeologinių tyrimų medžiagą, sudarytus pastatų, pilių brėžinius. Sukaupus pakankamai medžiagos apie pasirinktą temą, kurti objektai – brėžiniai trimatėje erdvėje. Prie galutinių vaizdų dailininkas ir parodos autorius dirbo 1-3 mėnesius.
Kompiuterinės grafikos pagalba išgautas pakankamai tikslus ir įtikinantis vaizdas. Galop paveiksluose atsiveria netikėti, dar nematyti mūsų istorijos laikotarpiai. Žiūrint į šiuos darbus, apima dvejopas jausmas – kažkas panašaus į pasididžiavimą susijusį su senųjų laikų nostalgija. Ir tai neatsitiktinai, nes šie vaizdai yra užkoduoti mūsų savimonėje. Parodos autorių nuomone, pristatydami šiuos darbus, mes drąsiai galime pristatyti savo valstybę.
Parodoje pateikiami dvidešimt paveikslų įvairiomis istorinėmis temomis. Kiekvienas paveikslas – tai kolektyvinis (kaip kūrėjai vadina) autorinis darbas. Prie didžiausių paveikslų dirbo 6–7 įvairių profesijų atstovai: dailininkai, 3D dizaineriai, istorikai, archeologai. Tačiau pagrindinį apibendrinantį ir vizualiai užbaigtą darbą atliko 3D dailininkas Vilius Petrauskas. Prie 3D projektavimo darbų talkino architektas Darius Galinis, prie kitų darbų – dailininkai Tomas Narūnas ir Laurynas Lyberis.
Trakų salos pilyje paroda veiks iki 2013 m. lapkričio 2 d.