Žiemos saulėgrįžos metu senovės lietuvių pasaulyje ypatingą reikšmę turėjo ne tik apeigos ir vaišės, bet ir gyvas žodis. Sveikinimai bei linkėjimai buvo laikomi ne paprastais mandagumo gestais, o magiškais užkalbėjimais, galinčiais tiesiogiai paveikti ateitį. Tikėta, kad per Kalėdas ištarti žodžiai būtinai išsipildys, todėl buvo linkima gero derliaus, gyvulių gausos, artojams sveikatos ir namų klestėjimo. Šiuos apeiginius linkėjimus senovėje tardavo žyniai, persirengėliai ar kiti ritualiniai asmenys, o ryškiausia šios tradicijos išraiška tapo mistinė saulėgrįžos būtybė – Kalėdų senis, arba Kalėda.
Dar XX amžiuje kai kur Lietuvoje buvo išlikęs paprotys per Kalėdas vaikščioti pakiemiais persirengus Kalėda ir apeiginiais žodžiais laiminti sodybas. Apie Kurklius dabartiniame Anykščių rajone šis personažas turėjo aiškiai atpažįstamą pavidalą. Žmogus apsivilkdavo išvirkščius kailinius, susijuosdavo rankšluosčiu, prisilipdydavo linų barzdą, ant nugaros prisitaisydavo kuprą, į rankas pasiimdavo lazdą ir krepšį. Taip pasiruošęs Kalėda eidavo iš vieno namo į kitą, belsdamas lazda į duris ir kviesdamas šeimininkus atverti slenkstį ne tik jam, bet ir laimei.
Paklaustas, kas atėjo, Kalėda prisistatydavo kaip svečias iš „ano krašto“ – stebuklingos, pertekliaus ir gausos šalies, kur „miltų kalnai, medaus upės, alaus ežerai, saldainiais lyja, barankomis sninga“. Jis nešdavęs skarbų pilną terbą – laimę, derlių ir „kitokį labą“, prašydamas jo neišvaryti atgal. Šis pasakojimas buvo ne fantazija, o ritualinė formulė, kuria į namus buvo kviečiama gerovė.
Kalėda neapsiribodavo žodžiais. Jis atlikdavo konkrečius maginius veiksmus: merginoms siūlydavo „prausylų“ ir baltų „baltylų“, kad jos būtų gražios, semdavo saują įvairių grūdų ir berdavo juos krikštasuolėn – aiškų derlingumo ir gyvybės ženklą. Vėliau sveikindavo šeimininkus, giedodavo giesmes, juokaudavo, šokdavo su vaikais, dalydavo riešutus. Šeimininkai savo ruožtu Kalėdą vaišindavo, taip užtvirtindami apeiginę mainų tvarką: žodis už vaišes, palaima už svetingumą.
Liaudies dainose Kalėdų senis ir Kalėda vaizduojami kaip iš tolimos šalies atvykstantys saulės pasiuntiniai. Jie keliauja per aukštus kalnus ir žemus klonius, atvažiuoja su šyvais žirgais, nauju važeliu, auksiniais, geležiniais ar moliniais ratais, su diržų ar šilko botagais, avėdami margus čebatus. Šis kelionės vaizdinys pabrėžia Kalėdos nepaprastumą – jis nėra vietinis žmogus, o tarpininkas tarp pasaulių, atnešantis tai, ko patys žmonės trokšta.
Kalėda atveža ne tik gėrybes, bet ir likimus. Jis gabena lašinių paltis, dešrų kartis, riešutų maišelius, merginoms – aukso „kupkus“ ir sidabro žiedus, bernams – „černidlų“, juodus dažus. Šios dovanos nėra vien materialios: jos ženklina gyvenimo eigą, brandą, ateities kelius. Kartais Kalėdą lydėdavo vaikų ir jaunimo virtinė, vadinama varmasa, tarmasa ar kitais vardais. Vabalninko apylinkėse XIX amžiaus viduryje ji buvo vadinama avinėliais. Virtinei vadovaudavo tvirtas vyras, išsivertęs kailinius, su lazda rankoje, o pati vinguriuojanti eisena greičiausiai vaizdavo žaltį – seną gyvybės ir atsinaujinimo simbolį.
Visa ši tradicija rodo, kad Kalėdų senis senajame lietuvių tikėjime buvo ne pasakų veikėjas, o gyvas saulėgrįžos ritualas. Kalėda buvo vaikštantis užkalbėjimas, derliaus ir laimės nešėjas, simbolinis saulės grįžimo pasiuntinys. Per jį bendruomenė ne tik šventė, bet ir kūrė ateitį žodžiais, veiksmais ir svetingumu. Ir nors šiandien šio personažo senoji prasmė dažnai užgožta vėlesnių vaizdinių, Kalėdos naktį vis dar juntamas senasis jausmas: kad kažkas ateina iš „ano krašto“, beldžiasi į duris ir atneša daugiau nei dovanas – atneša viltį.





















He revealed more than he should have…
youtube.com/watch?v=ezu_UO0m2iU
13:42 – pasaulio žemėlapy pažymėti ypatingi taškai. Antras taškas – maždaug ties Vilnium.