Jeigu mes dabar užsimanytumėm nors kiek plačiau susipažinti su pačiais kryžeiviais arba „kryžiokais“, kurių dar lietuvių dainos ir pasakos neužmiršę, nesunku tai būtų atlikti, turint apie juos ir jųjų darbus Prūsuose ir Lietuvoje gausingą literatūrą.
Kaip jau rodo jų patsai vardas, kryžeiviai buvo, taip sakant, kryžiaus, krikščionystės symbolo, tarnai ar kareiviai, kurie anuo metu pas mus, Prūsuose ir Lietuvoje, krikščionystę platino ir, be abejo, viduramžio laikų supratimu buvo jei ne geriausi, tai bent parexcellence geri krikščionįs.
Kryžiaus karų arba kruciatų metu, kada krikščionijos ūpas buvo augštai pakilęs Palaistiną iš netikėlių rankų išvaduoti, drauge ir beveik tuo pat laiku su prancūzų Templarijų ir italų Joannitų ordenu atsiradusi 1191 m. vokiečių draugija Panos Marijos vardu turėjo tikslą už krikščionystę kovoti, todėlei ir šito vokiečių ordeno nariai vadinosi „Panos Marijos kareiviais“ (Milites Virginis Mariae), o nuo juodų kryžių ant skydų ir baltų skraisčių, kurias jie nešiojo, buvo gavę „Kryžianešių“ vardą (Ordo cruciterorum).
Tikybinio charakterio kryžianešių draugija, kurios nariais arba „broliais“ galėjo būti tiktai bajorai, susidėjo iš įšvęstų brolių arba tikrųjų kuningų, kurių buvo mažuma, ir iš brolių vyčių (riterių) arba tikrųjų, kurie buvo svietiškiai. Kaip vienų, taip ir kitų patronais buvo P. Marija ir šv. Jurgis, kurių paveikslus ir ant karo vėliavų turėjo.
Mozūrų kuningaikščio Konrado Prūsuosna pakviesti ir Kelmijos kraštu apdovanoti, kryžeiviai, kaip žinoma, 1229 m. čion atsikraustė, idant su prūsais „pagonais“ kovotų ir tarp jų krikščionystę platintų, ką jie, neilgai trukus, ypatingu būdu ir pradėjo veikti.
Rods, — kiek žinoma — jau nuo 1215 m. popiežius Honorius III rūpinosi gana ramiu būdu platinti tarp prūsų krikščionystę, todėl pirmajam prūsų vyskupui Christianui buvo įsakęs, kad steigtų jųjų krašte naujas vyskupystes, bažnyčias, mokyklas, apkrikštytuosius prūsus priimdamas savo globon. Kad prūsams apsunkinus kovą su krikščionimis, jisai buvo 1218 m. liepęs jųjų vyskupui uždraust, idant kaimynai krikščionįs prūsams nepardavinėtų geležies, ginklų ir druskos.
Tais pat metais Honorius III buvo raginęs visus tuos Vokietijos, Čekijos, Moravijos, Danijos, Lenkijos ir Pomeranijos krikščionis, kurie kryžiaus kare Palaistinon vykti negalėję, idant dalyvautų tokiame pat kare prieš prūsus, suteikdamas už tai nuodėmių atleidimą (remissionem peccatorum), bet ir įsakydamas, kad atverstųjų krikščionystėn prūsų nepersekiotų, nespaustų, neimtų verguvėn (non ad subiungendum vestre servituti Paganos intendere studeatis).
Kitokios politikos ėmė laikytis Honoriaus pasekėjas popiežius Grigorius IX-sis, rasit, didžiausias kryžeivių ordeno globėjas, kursai, kaip vėliaus ir kiti popiežiai, savo bulose kryžeivių ordeno „brolius“, visados vadindamas „mylimais sūnais“ (dilecti filii), įvairiais būdais juos šelpė.
Taip pav. jau vienoje 1230 m. buloje, suteikdamas kryžeivių ordenui ir jo pagelbininkams nusidėjimų atleidimą, kovojant su prūsais, liepia stipriai, vyrų būdu platinti krikščionystę tarp pagonų ir iš jų rankų, su Dievo pagalba, žemę išplėšti. „Caritatem uestram – rašo Grigorius- IX – monemus et hortamur in domino, uobis et omaibus adiutoribus uestris in remissione peccaminum iniungentes, ąuatinus ad eripiendum de Prutenorum manibus terram ipsam, a dextris et a sinistrls dei armatūra muniti uiriliter procedatis, ut fauente diuina gracia et uestro ministerio sacrosancta ecclesia dilatalo in partibus illis loco tentorii sui et funjbus tabernaculorum eius extensis, numero et merito fidelium augeaturuosque centuplum in uia et uitam eternam in patria percipere debeatis“.
Kita tų pat metų bula liepia pamokslininkų ordeno broliams Magdeburge, Bremene, Lenkijoje, Pomeranijoje, Moravijoje, Sorabijoj, Holstelne ir Gotlande skelbti savo provincijose kryžiaus karą prieš prūsus, jau įsakymą atkartoja ir kitose 1232, 1233 m. bulose, dargi pačius karuose dalyvaujančius krikščionis ragindamas, nuodėmių atleidimo prižadais, uoliai su prūsais kovoti; „Rogamus igitur vniuersitatem uestram et obsecramus in domino Ihesu Christo per apostolica uobis scripta mandantes, et in remissionem peccaminum inlungentes. Quatinus uirtute constantie communitl, assumptum Regis eterni negotium, tali uigore tantoųue studio prosequi procuretis, ut gentis prutenice feritas que uobis ex animo ulcisci ųuerentibus iniuriam redemptoris, subsistere uel refragari non poterit, quin si conuerti negiexerit in confusionis foueam deducatur,’ eo quod Rectorem et Ducem perdicionis ministrum, et principem habeat tenebrarum“…
1234 m. Grigorius IX, priimdamas Konrado kryžeiviams dovanotąją Kelmiją š. Petro globon, jiems ją patvirtina, o visa tai, ką jie prūsuose užkariausią, ordenui paveda, tarytum, prūsų žemė būtų popiežiaus nuosavybė.
„Nos uolentes – sakyta buloje –ut pro eiusdem (Prūsijos) acqulsicione terre eo pienius vester animus inualescat, quo vos et existentes ibidem fidei catholicae professores a nobis obtinebitis grac’am speciaiem quod a vobis suffragante exercitu chrisliano iam de ipsa terra auctore Deo noscitur acųuisitum in ius et proprietatem beati Petri suscipimus et eam sub spcc’ji apostoiice sedis protectione ac defensione perpetuis temporibus permanere facimus, ipsamųue vobis et’domui vestre cum omni iure et proqentibus suis concedimus in perpetuam libere possidendam, ita ut per vos alios dieta terra nullius umųuam subiciatur dominio potestatis“…
Už šitą dovaną kryžeiviai turėsią Rymo Bažnyčiai mokėti metinį mokesnį (census annuus). Jeigu tačiau kas pasikėsintų tokią privilegiją naikinti, toksai „indignationem omnipotentis dei et beatorum Petri et Pauli apostolorum eius se nouerit ineursurum“…
Tais-pat metais Grigorius IX ragino ir patį mozūrų kun. Konradą, idant jis kryžeiviams prūsus užkariauti šelptų, taip lygiai ir Mozurijos bei Kujavų vyskupus, kad jie globtų ordeną ir jam ramiai kariauti leistų, o visiems vyskupams ir archivyskupams, kurių vyskupystėse būtų skelbiamas kryžiaus karas, įsakė, kad ir piningais duotų pašalpos.
Kaip brangus buvo šito popiežiaus akyse kryžeiviai, galima suprast ir iš to, jog jis atskiromis bulomis buvo įsakęs, kad apkrikštytiejie prūsai butų ištikimi ordeno kryžeiviams, šelptų juos tikybą platinant ir – pilis jiems prieš savo brolius statant… Tik 1237 ir 38 m. per savo pasiuntinį popiežius, prisiminęs vargingą neofitų padėjimą, įsakė, kad apkrikštytiejie prūsai būtų žmoniškai laikomi ir nevarginami verguvėje.
Ir Grigoriaus IX-jo įpėdiniai, kaip Innocentas IV, Aleksandras IV, Urbonas IV, Klemensas IV ir k. laikė savo ypatingoje globoje kryžeivių ordeną ir ne kartą skelbė kryžiaus karus prieš prūsus ir lietuvius, šaukdami jiems pagelbon įvairiausias Europos tautas, kurių vyčiai ir kareiviai tuntais skubinosi kryžeivių eilėse su prūsais, vėliau su lietuviais, kariauti, jų lieti kraują, deginti trobas, turtus naikinti.
Dar 1356 m. popiežius innocentas VI viename rašte į kryžeivių magistrą Winrichą von Kniprode karą, kurį tuomet jie su lietuviais vedė, vadina „bellum dominicum!„ Koki buvo kryžeivių karai, kuriuos jie, kaip matėme, popiežių, Prūsų vyskupų ir k. proteguojami 180 metų su viršum Prūsuose ir Lietuvoje vedė neva krikščionystę platindami, šiandien gerai žinoma.
Ordenan įstodami ir duodami prisieką Dievui bei P. Marijai tarnauti ir už kryžių kovoti, kryžeiviai, tiesa, už kryžių – kaip jie tą kryžių suprato – kovojo, bet ne krikščionių tikybą platino; jie, kaip koki plėšikai, lupimu ir deginimu turtų, žmonių žudymu užsiiminėjo tik dėlto, kad juos „pagonais“ vadino. Ir visa tai savo nuolatiniuose žygiuose mūsų krašte atlikdavę, šventas giesmes giedodami ir linksmindamiesi, „pagonus“ pergalėję ir išžudę…
Todėl nereikia stebėtis, jei kryžeivių historijos tyrinėtojui Lotarui Weberiui pilnu išgasties ir baimės pasirodęs prūsų praeities paveikslas, pilnas nužudytų moterų ir nekaltų kūdikių vardan trivienojo Dievo, išpieštas užmušimais, deginimais, didelių žemės plotų išpūstijimais, anarchija, žengiančiu per lavonus godumu ir visais palaidais geiduliais.
„XlV-me šimtmetyje žydėjo sportas lietuvius medžioti. Jau pradėjęs nykti Europoje vyčių luomas (Ritterthum), buvo, tarytum, mada pamišęs Prūsuosna vykti, tenai kuo daugiau įvairių atsitikimų pamatyt ir kuo daugiausia lietuvių nužudyti. Aplamai imant, buvo tai tas pats noras, tas pats geidulys, kursai šiandien šaulį ant žvėrių siundo“ – priduria Al. Horn’as, paduodamas daug iš senovės kronikų žinių apie tokias medžiokles Lietuvoje, kurias, rasit, ir galima būtų „bellum dominicum„ vadinti, nes jos buvo visados vedamos Dievo ir P. Marijos vardu…
Nereikia todėlei stebėtis, jei lietuviai šimtus metų vokiečių kryžeivių persekiojami, naikinami, žudomi ilgainiui ėmę identifikuoti vokiečius su pačiais velniais, kaip tai Prūsų Lietuvoje dar Ed. Giseviaus laikais -apie 1835 m. – kad buvę, arba kaip kitur mūsų krašto Lietuvoje, pav. Suvalkų gub., sulig pastarųjų laikų kad likęs įtikėjimas, jog velnias pasirodąs žmonėms tik „vokietuko“ pavidale!..
***
Kalbant apie santykius tarp prūsų bei lietuvių ir vokiečių krikščionių, kurių reprezentantais mūsų krašte tuomet buvo kryžeiviai, negalima taipogi nutylėti apie tų pat vokiečių kitą vienuolių kryžeivių „Kardanešių ordeną“ (Ordo gladiferorum), kuris nuo augščiau minėtųjų skyrėsi tik vardu, bet ne darbais, ir kursai, kaip žinoma, tarp latvių ir įgaunių krikščionystę platino.
Apie šitų „krikščionių“ santykius su latviais, krikščionystės įvedimo laikais, turime indėmų aprašymą G. Merkelio veikaluose: „Die Letten vorzūglich in Liefland am Ende dės philosophischen Jahrhunderts„ (Leipzlg 1797) ir „Die Vorzeit Lieflands„ (Berlin 1798).
Trumpai nurodęs, kokios būta kultūros senovėje pas latvius, Merkelis sako, kad, latviams kryžeivių verguvėn pakliuvus, pas juos dingę visos meno žymės. Juo – girdi – vėlesnių laikų apie juos (latvius) yra žinios, juo nelemtesni ir tamsesni mums jie rodosi, tuo mažiau doros ir apšvietimo turime žymių. Tačiau šis dalykas lengvai galima esą išaiškinti.
Jei kokia valstybės suįra, tai ir jos gyventojai pablūsta; tik sandoros ir laisvės prieglobstyje galinti žmogaus dvasia gražiausiu žiedu pražysti ir pakilt iki menui. Todelei būtų labai neteisinga, jei apie senovės latvius pagal tai norima būtų spręsti, kuo jie vėlesniu laiku tapę ir dabar (apie 1797 m.) tebesą. Kryžeiviai sunaikinę jų dvasią, kaip jų namelius ir jųjų valstybę. Šimtus metų jie pūstiję latvių žemę visuose kraštuose ir darę jiem sielvartą.
Nė vieni tos ramios tautos namai nė vieną akymirksnį nebuvę be pavojaus nuo tų žmogžudžių, kurie juo šventesni manę beesą, juo daugiau nusidėjimais buvę apsikrovę, ir kurie kiekvieną valandą laikę pražuvusią, kurią jie ne žmogžudžiavę.
Kur jie kokį pagoną pamatę, ten regėję savo kraugerystei grobį; jiems užtekdavę, jei kas buvęs nekrikštytas, kad užmuštas būtų. „Ka- dangi magistras Dietrich’as – sako viena kronika –Livoniją gerai apžiūrėjo ir užtėmijo, kad šalyje gulėjo didelis pagonų kraštas, surinko jis daug žmonių (karuomenės) ir Dievo vardan nusivilko Kuršan, išmušė, didelį grobį prisiplėšė ir liko tame krašte”.
Tiesa, pasibaisėtina yra inkvizicija, bet jiji buvo tik mažmožis, palyginus su tuo, kas buvo kryžeivių ordenas: pašvęsta žmogžudžių draugija prieš tuos, kurie vyriausiojo Ryme vienuolio (ObermOnch) negarbino. Inkvizicija žudė pavienius, šitoji smaugė tautas iš karto.
Kitoje to pat veikalo vietoje (I. 191) Merkelis dar priduria, kad su baisiausiu nuosaikumu vienuoliai-kryžeiviai apskelbę latvių dievus velniais, o jųjų apeigas ir dainas – nusidėjimu. Jei koks latvis būdavęs užtiktas apeigas darant, pradžioje tokį deginę, vėliau rykštėmis plakę bažnyčioje; dažnai tik senoviškų dainų dainavimas duodavęs progą sunkiausiai bausmei. Pasekmės, kurių sulaukt norėta, neilgai trukus pasirodė.
Tauta, kuriai pasibiaurėjimu paversta vislab, kas jai buvo garbės verta, kuriai po išgąstinga priespauda buvo išplėštas paskutinis ramstis – josios narsesnių ir šulnesnių bočių atmintis – turėjus pridurmai, delei savo nelaimės atjautimo ir savo priverstino suvaržymo, nieko neverta tapti.
Senovės laikai buvo jai išplėšti; kur gi ji galėjo drąsos rasti, kad dėlei geresnės ateities darbuotūs. Tyli ir apsvaigus, jiji vilko dabarties naštą, kaip jautis jungą, ir rodėsi, tarytum, ji tik tam ir sutverta.
Dar drastiškiau charakterizuoja G. Merkelis krikščionystės pirmuosius žingsnius tarp latvių pirmame augščiau paminėtųjų veikalų („Die Letten“ S. 21 sek.), bet šito jo aprašymo, dėlei tūlų priežasčių, čia nekartosim.
***
Pereinant nūn prie santykių tarp krikščioniškųjų slavių ir prūsų bei lietuvių trumpo aprašymo, reikėtų pirmučiausia paminėti, kad ryšiai pav. tarp prūsų ir mozūrų buvo daug anksčiau, negu su vokiečių kryžeiviais, užsimezgę, nes dar V-VI šimtmetyje, kada šitoji slavių gentė buvo po prūsų tikybos intekme.
Paskiau, mozūrams krikščionystę priėmus ir pradėjus neva deiei naujos tikybos platinimo užpuldinėti ant prūsų, ir patįs politikos santykiai tarp vienų ir kitų labai buvo pagedę, ypač minėtojo kun. Konrado laikais. Tarp pačių lietuvių – r e s p. getvių arba getvininkų – ir lenkų tie santykiai įvyko, rodos, kiek vėliau, o jau labai aštrus tapo XII šimtmečio pabaigoje, lenkų karaliui Kazimieriui Teisingajam viešpataujant.
Šituose santykiuose, jei ne vienintelę, tai bent labai didelę rolę žaidė ir šitų slavių tarpe taipogi krikščionystė, kurios dėl jau tuomet vesta kruvini karai prieš prūsus ir Pagirio getvius. Tačiau kuomet mozūrų kuningaikštis Konradas XIII šimtmečio pradžioje, nepajėgdamas patsai prūsų įveikti, priverstas buvo, kaip augščiau minėta, vokiečių kryžeivius parsikviesti talkon, kad prūsų „pagonus“ lengviau pergalėjus, su didesniu pasisekimu prieš getvius kovojo lenkai 1193 m. Karalius Kazimieras, išsirengęs sui generis kryžiaus karan prieš tikėjimo priešus ir dievaičių garbintojus, kokiais buvo tuomet „pagonai“ getviai, ir atvykęs su didele karuomene jųjų kraštan, vislab ką tik pakeliui rado: pilis ir kaimus išplėšė ar ugnimi sunaikino.
Be gailesčio ir susimylėjimo lenkai – anot J. Voigto žodžių – smarkavę baisingiausiu būdu prieš nevidonus su ugnimi ir kardu, naikinimui pavesdami vislab, kas žmogaus ranka sutverta buvę, pakol baisus kraujo praliejimas ir vargas visame krašte neprivertę getvių kuningaikščio ir galiūnų pasiduoti pergalėtojui. Kadangi ir lenkams, kaip ir kryžeiviams, rodos, rūpėjo ne krikščionystės propaganda getvių krašte, bet jų žemės plėšimas, tai, praėjus kelioms dešimtims metų, jie tą jų kraštą ir sumanė į savo rankas pastverti.
1264 m. lenkų karalius Boleslovas Gėdingasis su savo karuomene baisiai visą Pagirį apipūstijo ir daugybę getvių nužudė. Gyvų likusių dalį lenkams verguvėn paėmus ir anapus Vistulės juos išvarius, kitai daliai pabėgus ir šios dienos Lietuvon gyvent persikėlus, visas getvių kraštas likęs visiškai tuščias, taip kad nuo to karo ir patsai getvių vardas historijoj išnyko, o ilgainiui lenkai Pagirio dalį mozūrais apgyvendinę.
Kada vėliau, laikui bėgant ir kovoms tarp pačių lietuvių ir lenkų vis dažniau atsitinkant, prie to priėjo, jog reikėjo kokion sutartin stoti, norint nuo bendrojo abiem tautom nevidono – kryžeivių apsiginti, galop pasiryžta artimesnį politikos ryšį tarp vienų ir kitų užmegsti. Nors Jagėla delei politiškos vienybės su lenkais įvykinimo, prisižadėjo jųjų karalaitę Jadvygą vesti ir savo valstybėje krikščionystę įvezdinti, to jiems neužteko.
Už tą vienybę, kuri ir lenkams, kaip lietuviam, lygiai brangi buvo, už karalaitę ir krikštą, kurį apsiėmė lietuviams nudalyti, lenkai iš Lietuvos kuningaikščio išsiderėjo sunkias sanlygas, kurias lietuviai priversti buvo pildyti.
Diplomu 1385 m. Krėvoje lenkams duotuoju Jagėla turėjo už tat prižadėti, pats su visa gimine, bajorais ir k. priėmęs krikštą ir Jadvygą vedęs, 1) atiduoti jiems visus savo turtus; 2) išmokėti Jadvygos jaunikiui Vilhelmui 200 000 auksinų gyvais piningais; 3) sugrąžinti Lenkijai visus tuos kraštus, kurie nuo jos buvo įvairiais laikais atimti, ypač gudų šone, kaip ir Pagirį; 4) atimt ir lenkams atiduoti Sileziją, Pomeraniją ir Prūsus; 5) sugrąžinti laisvę visiems tiems lenkų vergučiams, kurie karų laiku buvo lietuvių rankosna patekę ir 6) Lietuvą amžinai su Lenkija suvienyti, tikriau sakant, Lietuvą lenkams pavesti!..
Jadvygą vedęs ir patekęs į tokias gudrių krikščionių rankas, Jagėla, kaip tuojau matysim, už pačią ir krikščionystę jau 1400 m. apskelbė Lietuvos suvienijimą su Lenkija (“incorporatio terrarum M. D. Llt. Regno Poloniae“) kuriam tai aktui 1401 m. sekė Lietuvos galiūnų prisižadėjimas būti lenkams ištikimais už tai, kad jie Jagėlą ir juos pačius iš „pagonų paklydimų“ išgelbėję (sic!)
Dabar pereisiu tiesiok prie to, kaip lenkai platino Lietuvoje savo krikščionystę su „lenkų Dievu“ (“polski Bog”), apie ką randame žinių Stryjkovskio ir k. metraščiuose.
1387 m. oficialinai įvedant Vilnioje krikščionystę, be abejo, lenkų kuningų liepiamas, Jagėla, anot kronisto Stryjkovskio įsakęs užgesinti šventąją ugnį, „koseiol tež pogafiski, w ktorym stal balwan Perkunos i ottarze jego, kazai rozwalic i wi zez fortą, z ktorej kaptani i wieszczkowie dawali Iudziom zmamionym odpowiedzi, i przytzie rzeczy przepowiadali, wywrocič,.. iasy svviete… posiec i wyrabač, bez žadnego obraženia Po lakdw, ktčrzy ony baiwany burzyli, siekli t psowali“.
Prie to Stryjkovskis paduoda ir vardą vieno kuningo, kursai, kirviu bekapodamas didelę Perkūno stovylą, įsikirtęs koją. Tai buvęs koks čekas Hieronymas iš Pragos.
Tokiu būdu įvezdinęs krikščionystę Vilnioje, Jagėla anot to pat Stryjkovskio, „rok prawie caiy po rėžnych miejscach Litewskich z miasta do miasta i z woiošci do woiošci jezdzit, szcžepiąc i gruntując vviarę svviętą chrzescianską, a batvvany pogafiskie niszcząc i wykorzeniając”. Taip brangia kaina, kaip augščiau minėta, krikščionystę lietuviams pardavę, lenkai ir jųjų kuningai ėmė Kristaus mokslą Lietuvoje platinti tokiu originaliu būdu kokio, kiek žinoma, historija kur kitur nesusekus.
Kadangi tiems jų kuningams, regimai, visiškai nerūpėjo žmones išmokyti krikščionių tikybos, o tik juos mechaniškai „apkrikštyti“, tai jie patįs lietuvių kalbos nesimokino, o jos nesuprasdami ir tą neva krikščionystę platindami, atskyrium krikštijo tiktai didikus ir turtingesnius bajorus.
Prastuosius gi žmoneles liepdavo sušaukti į didesnius miestus, kur atvažiavus drauge su Jagėla tiems originaliams „krikštytojams”, paskirstuosius grupomis vyrus ir moteris šlakštyta švęstu vandeniu, duodant vienai vyrų grupais tokį vardą kaip Stanulis, kitai – Laurynas, Matulis, Ščepulis, Petrulis, Jonulis ir t. t.; moterių duota vienai grupai vardas Katrina, antrai – Jadziutė, trečiai – Ona ir t.t. šitokiu būdu pirmaisiais metais „apkrkštyta“ 30 000 žmonių, neskaitant tų, kurie buvo Krokavoje drauge su Jagėla ir, jam Vilniun sugryžus, čia apkrkštyti.
Kadangi lenkų kuningų lietuvių kalbos nemokėta ir jųjų Dievo žodis lenkiškai skelbta, ko žmonės nesuprato, tai Jagėla pats išguldinėjęs neofitams krikščionių tikybą lietuviškai, bet iš tokio skelbimo, žinoma, nieko gero išeit negalėjo. Patsai Stryjkovskis, aprašydamas šitą „krikštymo“ būdą, patėmija, jog nors žmonės buvę apkrikštyti, bet jie slapta meldęsis, kaip ir pirmiau, savo dievaičiams.
Gardelio unijai spalių mėnesį 1413 m. pasibaigus, kada Lietuvą formaliai su Lenkija sujungta, Jagėla su Vytautu tuo pat tikslu iškeliavę į Žemaičius. Ir čia, verzdami žemaičius krikščionystėn, kuningaikščiai juos „z wielką pilnošdą i usiinošcią przy wodzili; baivvany ich, lasy šwięte, węže i insze zabobony poganskie wysiekli i popsowali; a zwiaszcza ogiefi wieczny, ktčry oni Znicz nazyvvali, na vvielkiej gčrze nad rzeką Nlewiązą, krčl zalač i zagasič kazai, o cosię oni z vvielkiem narzekaniem frasowali przeklinając Polakow, i Litwą chrzešcian6w, a dziwując się, iž się nad nimi oni ich bogowie krzywdy swojej nie mšcili. Ale krdl z Witoldem częšcią darami, częšcią grozą i karaniem, przyganiali Ich do uznania prawego Boga, i chrztu šwiętego“.
Tas pats Hieronymas iš Pragos, kursai, kaip jau minėta, padėjo naikinti dievų stabus Vilnioje, dabar dalyvavo ir žemaičius krikščionystėn verčiant, ir tokiu, regis, žiauriu būdu, jog Vytautas, prisidingėdamas žmonių sukilimo prieš tuos uolius misionorius iš Lenkijos ir jų elgimąsi, buvęs priverstas jįjį iš Žemaitijos išvyti. Kadangi lenkų kuningai, kurie tose misijose dalyvavo, lietuvių kalbos nesuprato, tai kuningaikščiams patiems arba per tulkus teko skelbt krikščionystę lietuviams, bent pirmaisiais metais.
Kad lenkų kuningų lydimi ir kurstomi kuningaikščiai savo kelionių laiku Lietuvoje tuomet išnaikino vislab, ką jie iš seno kulto kur žinyčiose rasti galėjo – tame abejotina. Tokiu būdu naujos tikybos misijas, rods, be kardo ir ugnies atlikdama, jau nuo pat pradžių katalikų Bažnyčia Lietuvoje pateko į lenkų kuningų rankas, o tai, neilgai trukus, ėmė grasinti lietuvių tautai dideliu pavojumi.
Kaip Prūsuose kryžeivių ypatingoj globoj esančioji krikščionystė, taip čia dabar lenkiškai organizuotoji Bažnyčia tapo nutautinimo įrankiu, politikos įstaiga, kuri vėliau daug blogo lietuvių tautai padarė, rūpindamosi ne tiek tikros krikščionystės platinimu žmonėse, kiek pasauliniais dalykais – lenkų politikos intekmės palaikymu Lietuvoje.
Kad tas pavojus dėlei tos iš Lenkijos įgabentos „lenkų katalikystės“ ir drauge su jaj jų anų laikų „kultūros“ turėjo būt nemenkas, galima tikrai spėti, nes jis Lietuvoje, vos kokiam šimtui metų praėjus, aiškiai buvo matomas.
Mykolūnas Lietuvis (Michalon Lithuanus), vienas geriausių XVI šimtmečio lietuvių tautos socialinio ir valstybinio gyvenimo žinovas, Zygmantui-Augustui savo 1550 m. pašvęstame veikale „De moribus Tartarorum, Lithuanorum et Moschorum“ (Basileae 1615), aprašydamas to laiko totorius ir rusus, stato juos savo tautiečiams doros ir valstybinės tvarkos pavyzdžiu, o savuosius bajorus, valdantį luomą, apibūdina kaipo ištvirkusius, išlepusius, girtuoklius, tinginius, silpno tikėjimo ir menkos doros žmones, kurie gyvenę artojų ūkininkų sloga ir skriauda.
Dar juodesnėmis spalvomis Mykolūnas piešia tų laikų lenkus ir lenkų “mados” lietuvius kuningus, kaipo pasileidėlius, bedorius, išlepintus sybaritus.
Jonas Basanavičius “Iš krikščionybės santykių su senovės lietuvių kultūra” 1913 m.
Parengė Donatas Greičiūnas
Graikų filosofas Diogenas(apie 445 m. pr. Kr.), apsigyvenęs tuščioje statinėje ir išėjęs pasidairyt po gilių minčių, dieną pašviesdamas kelią žibintu į aplinkinių klausimą “Kodėl taip darai?” atsakė, kad “Ieškau žmogaus”. O su žibintu jeigu jis pasirodytų Katedroj šiandien, tai į klausimą “Kodėl taip darai?”, tyliai, manau, jis pasakytų tą patį: “Ieškau žmogaus”.
Štai taip Zaratustra kalbėjo – Frydrichas NYČĖ
NYČĖ apie Zaratrustą kalbėjo, kad “tyliausi žodžiai audrą neša”. Štai taip su Diogeno žodžiais šiandien ir atsitiko. Dėkoju.
Taigi Jogaila jau 1400 metais paskelbė, kad (“incorporatio terrarum M. D. Llt. Regno Poloniae“), t.y. LDK žemes inkorporavo į Lenkijos karalystę. Taip buvo užkirstas kelias Lietuvai (LDK) tapti suverenia krikščioniškos teisės valstybe (karalyste). Tad apie Lietuvos valstybę (karalystės statusu) krikščioniškos teisės prasme negali būti nė kalbos. Nėra čia ką dabar save mulkintis Lenkijos ir Lietuvos valstybės egzistavimu. Tai labai jau pasauliui žiopli atrodome. Manytina, kad lenkams į karalius kaip tik ir tiko Jogaila dėl savo žioplumo. Vasario 16-osios akto signatarai tą Jogailos padarytą Lietuvos valstybės teisinę prapultį suprato ir dėl to akte deklaravo, kad atkurtą suverenią valstybę atskiria nuo buvusių valstybinių ryšių su kitomis tautomis, t.y. konkrečiai su lenkais.
Po to, 1395 m. rugsėjo 28 d., lietuviai triumfuodami įėjo į miestą (Smolenską). Priešais Vytautą nešė KRYŽIŲ ir ėjo dūdoriai grieždami triumfališką maršą pagal lietuvišką paprotį. (iš knygos Vytautas Didysis)
Vytauto Didžiojo vėliavoje Konstancos susirinkime 1416 m, vaizduojamas Vytis su dvigubu kryžiumi.
Ta 1395 m. žinutė, kad Vytautui įžyguojant į Smolenką priekyje buvo nešamas “kryžius”, sakytų, jog tai buvo nešamas dabar vadinamas “dvigubo kryžiaus ” ženklas. Matyt, rusų metraštininkai lietuviško jo pavadinimo nežinojo, taigi pagal išvaizdą tą ženklą pavadino “kryžiaus” žodžiu. Iš tikrųjų to ženklo lietuviškas pavadinimas, manytina, buvo “Vytis” pagal tai, kad šis ženklas reiškė vietos (žemės) nuosavumą, suverenumą to asmens, valdovo, kuriam vietovė priklausė. Mat, pagal lietuvių (baltų) pasaulio supratimą – dangus turi savo žemę, o ši – savo dangų. Vertikali juosta yra ašis, reiškianti ryšį tarp horizontalių skersinių, kuriuo viršutinis vaizduoja dangų, o apatinis – žemę. Tokiu atveju priekyje neštas “kryžius” Vytautui įžengiant į Smolenską reiškė jo prijungimą prie Lietuvos žemių. Gali būti, kad 1395 m. Vytautas dar nebuvo kapituliavęs prieš Jogailą, tapusį Lenkijos karaliumi, taigi Smolensko prisijungimu stiprino savo pozicijas kovoje su Jogaila – Lenkija. Raiteliui, ėmus naudoti skydus su Vyties ženklu, pats raitelis tapo vadinamas Vytimi. Rusų “Pagonia” veikiausiai yra priešdėlinis darinys iš žodžio koni – “žirgai” (< žergti). Beje, slavų "koni" šaknis gali būti gimininga su liet. "joti, jis jona".
Vytauto vėliava 1416 m. Konstancos susirinkime su vadinama “Vytimi su dvigubu kryžiumi” byloja jo ir Lietuvos pavaldumą Jogailai – Lenkijos karalystei, t.y. Vytauto laikymąsi 1413 m. Horodlės sutarties nuostatų.
Ta 1395 m. žinutė, kad Vytautui įžyguojant į Smolenką priekyje buvo nešamas “kryžius”, sakytų, jog tai buvo nešamas dabar vadinamas “dvigubo kryžiaus ” ženklas. Matyt, rusų metraštininkai lietuviško jo pavadinimo nežinojo, taigi pagal išvaizdą tą ženklą pavadino “kryžiaus” žodžiu. Iš tikrųjų to ženklo lietuviškas pavadinimas, manytina, buvo “Vytis” pagal tai, kad šis ženklas reiškė vietos (žemės) nuosavumą, suverenumą to asmens, valdovo, kuriam vietovė priklausė. Mat, pagal lietuvių (baltų) pasaulio supratimą – dangus turi savo žemę, o ši – savo dangų. Vertikali juosta yra ašis, reiškianti ryšį tarp horizontalių skersinių, kuriuo viršutinis vaizduoja dangų, o apatinis – žemę. Tokiu atveju priekyje neštas “kryžius” Vytautui įžengiant į Smolenską reiškė jo prijungimą prie Lietuvos žemių. Gali būti, kad 1395 m. Vytautas dar nebuvo kapituliavęs prieš Jogailą, tapusį Lenkijos karaliumi, taigi Smolensko prisijungimu stiprino savo pozicijas kovoje su Jogaila – Lenkija. Raiteliui, ėmus naudoti skydus su Vyties ženklu, pats raitelis tapo vadinamas Vytimi. Rusų “Pagonia” veikiausiai yra priešdėlinis darinys iš žodžio koni – “žirgai” (< žergti). Beje, slavų "koni" šaknis gali būti gimininga su liet. "joti, jis jona".