Šiemet minimas Lietuvos partizaninio karo pradžios 80-metis. Keičiantis kartoms ir nykstant gyvajam pasakojimui, moksleiviams darosi vis sunkiau suprasti laisvės kovų istoriją, jų dalyvių motyvus bei šio pasirinkimo svarbą.
Nors dabartinis vidurinis ugdymas apima esminius partizaninio karo faktus, jame pastebimas įtraukių metodinių priemonių trūkumas.
Siekiama padėti jaunajai kartai užmegzti jausminį ryšį su sudėtingais istoriniais įvykiais. Todėl Lietuvos laisvės kovos įamžintojų sąjūdis (LLKĮS) pristato sumanymą „Aš rinkausi ginti“, apimantį išskirtinę metodinę priemonę mokytojams bei visuomenei skirtą pokalbių robotą.
Iššūkiai puoselėjant laisvės kovų istoriją
Daugiau nei dešimtmetį Lietuvos partizanų atminimą puoselėjantis LLKĮS aktyviai rūpinasi partizaninio karo laikotarpio vietų išsaugojimu. Taip pat dokumentuoja laisvės kovų dalyvių bei amžininkų pasakojimus, rengia žygius, veda pamokas bendrojo ugdymo mokyklose. Jau nuo 2012 metų kasmet rengia pilietinę jaunimo vasaros stovyklą „Laisvės kovų atmintis“.
„Bendraujant su moksleiviais, tampa aišku, kad mums reikia naujo būdo kalbėti apie partizaninį karą. Šiandien, kai aplink daug žinių triukšmo, istorinėms temoms nėra lengva pro jį „prasibrauti“.
Norint sudominti jaunimą, reikia pergalvoti temos pateikimą, jos pabrėžimą. Todėl nusprendėme pasitelkti išmaniąsias technologijas, šiuolaikines komunikacijos priemones, padedančias atkreipti jauno žmogaus dėmesį.
Vesdami pamokas matome, kad moksleiviams laisvės kovų istorija yra įdomi. Ypač, kai pasakojimas paliečia konkrečias asmenybes.
Jų pažinimas suteikia daugiau konteksto nei pavieniai istoriniai faktai, todėl būtent 8 Laisvės kovotojų karžygių istorijos tapo šio sumanymo ašimi“, – teigia projekto rengėjos, LLKĮS narės dr. Aistė Petrauskienė, dr. Greta Paskočiumaitė ir Rugilė Grendaitė.
Pristatomas sumanymas „Aš rinkausi ginti“ tęsia LLKĮS įgyvendintą sumanymą „Laisvės kovotojai karžygiai“ (daugiau apie jį: čia).
Laisvės kovotojas karžygys – Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio Tarybos prezidiumo pirmininko suteiktas garbės vardas, skelbiamas 1949 m. vasarį parengtame Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio statute.
1949–1950 m. šis apdovanojimas paeiliui buvo įteiktas aštuoniems partizanams: Juozui Vitkui, Juozui Kasperavičiui, Petrui Bartkui, Vaclovui Voveriui, Jurgiui Krikščiūnui, Kazimierui Alfonsui Pypliui, Juozui Albinui Lukšai, Konstantinui Bajerčiui.
Visiems jiems apdovanojimai skirti po žūties, išskyrus J. A. Lukšą, kuriam apdovanojimas buvo suteiktas dar esant gyvam.
LLKĮS pirmininkės ir projekto sumanytojos Aistės Petrauskienės teigimu, šie karžygiai šiandien vis dar menkai težinomi plačiajai visuomenei, jų atminimas nėra deramai įamžintas, todėl metodinė priemonė ir pokalbių robotas gali tapti paskatinimu geriau pažinti drąsiausius laisvės kovotojus.
8 laisvės kovotojai karžygiai – karininkai, mokytojai, studentai – sudėtingu Lietuvai laiku pasirinko ginti savo šalį, šeimą, laisvę ir teisę į saugų gyvenimą.
Šiandien žvelgdami į juos suvokiame, kad anuomet tarp laisvai ir atsakingai mąstančiųjų atsirado lyderių, kurių atminimas ir šiandien mums – piliečiams – teikia orumo jausmą bei stiprina pilietinę valią ir atsparumą.
Nauji pasakojimo būdai: nuo interaktyvių pamokų iki pokalbių roboto
Ėmus ieškoti būdų, kurie leistų aktualizuoti laisvės kovų pasakojimą jaunimui, nuspręsta sujungti įstabias partizanų istorijas su šiuolaikinėmis technologijomis. Svarbiausia sumanymo dalimi tapo vyresniųjų klasių moksleivių istorijos mokytojams skirta metodinė priemonė.
Joje pateikiamos dešimt temų, papildytų gausiais pavyzdžiais ir vaizdine medžiaga. Kiekvienos temos pabaigoje pateikiamos užduotys, skatinančios moksleivius įsikūnyti į istorikus: rinkti žinias, žvalgyti, analizuoti šaltinius.
Tikimasi, kad ši interaktyvi, žaidimo bruožais papildyta mokymosi aplinka padės geriau atskleisti daugialypę okupacijos laikotarpio Lietuvoje tikrovę, skatins dialogą ir moksleivių įsitraukimą. Metodinė priemonė skiriama laisvės kovotojams mokytojams, kurie savo pavyzdžiu tapo svarbiausių vertybių Mokytojais mums visiems.
Ne mažiau svarbi sumanymo dalis – pirmasis plačiajai visuomenei skirtas pokalbių robotas, kviečiantis prakalbinti Laisvės kovotojus karžygius. Dirbtinio proto ir platformos Chat GPT pagalba buvo sukurti 8 susirašinėjimų langai, skirti pokalbiams su kiekvienu iš aštuonių karžygių.
Nežinantiems, kaip užmegzti pokalbį su karžygiais, sumanymo sumanytojos siūlo pradėti nuo esminių klausimų: kuo pasižymėjai savo būryje? Ką studijavai prieš tampant partizanu? Kaip švęsdavote pergales?
Kruopščiai atrinktų šaltinių duombazė turėtų užtikrinti kuo mažesnę žinių paklaidą ir suteikti išskirtinę galimybę pabendrauti su praėjusio amžiaus didvyriais. Daugiau apie tai: čia.
Kviečia drąsiau pažvelgti į partizaninio karo istoriją
Lapkričio 12 dieną sumanymas pristatytas nuotoliniame seminare „Aš rinkausi ginti“. Jis pritraukė daugiau nei 80 dalyvių: bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų, neformaliojo švietimo įstaigų darbuotojų, istorikų, kraštotyrininkų ir kt.
Po renginio, rengėjai sulaukė dalyvių įvertinimo už naudingą metodinę medžiagą, praturtinančius pranešimus bei vertingą indėlį kuriant sumanymus, suartinančius laisvės kovų istoriją ir šiuolaikinę visuomenę.
„Tikimės, kad ši metodinė priemonė paskatins mokytojus kartu su mokiniais pažvelgti į partizaninio karo istoriją drąsiau ir atviriau, neieškoti tik juodo ar balto, nebūti tik teisėjais ar advokatais, kad priemonė padės suvokti, kaip viskas vyko, kaip dramatišku istoriniu laikotarpiu formavosi anų dienų įvykių kolektyvinė atmintis ir pasakojimas“, – projekto „Aš rinkausi ginti“ sumanymą apibendrina jo sumanytoja, LLKĮS pirmininkė dr. Aistė Petrauskienė.
„Aš rinkausi ginti“ – Lietuvos laisvės kovos įamžintojų sąjūdžio projektas, sumanytas minint Lietuvos partizaninio karo pradžios 80-metį ir siekiant aktualizuoti laisvės kovų istoriją šiuolaikiškai, susiejant anuometinę, už laisvę kovojusią, Lietuvą su šiandiena.
Projektą iš dalies finansuoja LR Krašto apsaugos ministerija, LR Kultūros ministerija ir LR Vyriausybės kanceliarija.