Šeštadienis, 7 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Skaitiniai Žinyčia

A. Mažiulis. Senovės lietuvių tikėjimas

Antanas Mažiulis, www.alkas.lt
2024-10-15 17:35:46
2
A. Mažiulis. Senovės lietuvių tikėjimas

Senasis lietuvių tikėjimas DI midjourney.com pagalba D. Greičiūno sukurta nuotr.

Lietuviškasis dievų vardynas ir atskirų dievybių veiklos sritys kelia labai daug klausimų, nes svetimieji metraštininkai, nemokėdami lietuviškai ir gerai nepažindami jiems svetimo krašto papročių arba turėdami įvairių kitų, mums nepalankių, tikslų, senojo lietuvių tikėjimo apraiškas suminėdavo probėgomis arba net ir sąmoningai iškraipydavo.

Taip pat, pagal įprastinę ano meto madą, daugelį jiems naujo tikėjimo dalykų atpasakodavo romėnų, graikų ar kitų jiems geriau pažįstamų religijų žodžiais bei pavyzdžiais, ir taip mūsiškei nebūtų dalykų priskirdavo.

Todėl šiandieną kalbėti apie senąjį mūsų tikėjimą, kuris taip pat dar visą laiką vienas pats savaime kito, nėra lengva. Ir itin sunku atsakyti, kas buvo mūsuose Vyriausioji Būtybė, t. y. kuris dievas buvo pats svarbiausias ir vyriausias?

Seniausieji mūsų praeities šaltiniai vyriausiuoju dievu paprastai laiko Perkūną. Tačiau giliau susipažinus su visais tais šaltiniais ir juose suminėtais dievų vardais, mūsų Perkūnas tenka nužeminti, nors tautos krikšto išvakarėse jo gerbimas galėjo būti vienas iš ryškiausiųjų, todėl ir svetimtaučių metraštininkų daugiausia pastebėtas. 

Kito vyriausio dievo vardo, panašaus savo garsu ir garbe Perkūnui, pagrindiniuose šaltiniuose nesutinkame, tačiau jis iškyla visai netiesiogiai, beaiškinant kitų dievybių vardus. Ir tas neminimas Vyriausiosios Būtybės vardas mūsuose buvo Dievas Tėvas.

Lietuvių senojo tikėjimo šaltiniuose mes dažnai sutinkame dievybių vardus, nusakomus dviems žodžiais, pvz. „Upinis Dewos“, „Seimi Dewos (šeimos dievas)“, „Kielu Dziewos (Kelių dievas)“ ir t.t. arba „Percune deuaite“, „Gabie deuaite“ ir kt. Visų šių dievybių varduose pastebime esant žodį „dievas“ arba jo vedinius. Šių vardų daryboje pats žodis „dievas“ (senesnė jo lytis buvo „deivas“) visiškai neturi krikščioniškosios „Dievo“ reikšmės, todėl su juomi nemaišytinas ir griežtai išskirtinas.

Mūsų senasis „dievas“ yra daugelio šimtų metų senesnis ir už pačią krikščionybę aplamai: jis priklauso dar indoeuropiečių prokalbei ir yra vienos reikšmės kaip sen. indų „dyaušpitar“, graikų „Zeus pater“, lotynų „Jupiter“ (iš senesnio „Diespiter“) ir kt. Kai kuriuose mūsų ir latvių kalbų pasakymuose, pvz. „Dievu trobas dengia“, „po dievo dangčiu gyvena“ ir kt., „dievas“ turi išlaikęs labai dar seną dangaus skliauto reikšmę.

Ši reikšmė taip pat išlikusi ir pas mūsų labai senus kaimynus suomius bei jų artimuosius giminaičius, kurie dar pr. Kristaus laikus iš mūsų pasiskolino per 300 įvairių žodžių, k. a. „kirvį“, „kankles“, „šieną“, „jaurą“, „būrę“, „dagi“ ir kt. Jie pasiskolino ir mūsų „dievą“ (deivą), kuris jų kalbos dėsniais išvirto į „taivas“ ir reiškia „dangų“, t. y. pasiskolino ne tik žodį, bet taip pat per daugelį šimtų metų išlaikė ir labai aiškią senąją šio žodžio reikšmę.

Dar gilesnė šio žodžio (dievas) atsklaida rodo, kad ir dangaus reikšmė jam nėra pirminė, nes mūsų „dievas“ visiškai negali būti atskiriamas ir nuo „dienos“, t. y. šviesos. Tos pat reikšmės yra buvęs „dievas“ ir visiems indoeuropiečiams, kurie šiuo žodžiu nusakydavo šviesųjį dangaus skliautą.

Taip pat nepamirština, kad sen. indų „dyauš-pitar“ graikų „Zeus pater“, lot. „Jupiter“ ir kt. turi prisijungę dar žodį „tėvas“ ir tuo pačiu reiškia Vyriausiąją Būtybę arba vyriausiąjį visų dievų dievą. Taigi, ji buvo vadinama šviesos arba Dangaus Tėvo vardu.

Lyginamoji religijų istorija atskleidžia, jog toji šviesos arba Dangaus Tėvo būtybė pradžioje yra buvusi pati vyriausioji ir savo žinioje turėjusi visą dangaus skliautą, neišskiriant ir žaibų bei perkūnijos.

Vėliau iš jos veiklos sričių šis tas iškrito, nes atsirado nauji dievai arba šiai pirminei būtybei žmogaus vaizduotė pagimdė vaikus, kurie šį tą iš Dangaus Tėvo gavo valdyti, o vėliau ir visai pasiėmė. Tokiu būdu ir atsiradęs visai atskiras griausmo dievas.

Daugelio lietuviškųjų dievybių vardų daryba, palyginti labai aiškiai byloja, kad jos visos yra tik „dievo“ vaikai, tuo būdu ir gana vėlokai atsiradusios. Jei lietuvių Vyriausioji Būtybė nebūtų buvusi vadinama Dievu arba tikriau Dievu Tėvu, kaip ir pas kitus indoeuropiečius, tai gyvojoje žmonių kalboje tokie junginiai kaip „Perkūne dievaiti“, „Gabija dievaite“ ir kt., būtų negirdimi, o ypač jų nesutiktume liaudies maldose.

Ir visa ši grynai kalbinė medžiaga liudija, kad indoeuropiečių Vyriausioji Būtybė šviesos arba Dangaus Tėvas ir pas mus buvo pažįstamas tuo pačiu Dievo Tėvo vardu. Tik lietuviams ir jų giminaičiams senąjį indoeuropiečių „tėvo“ žodį pakeitus kitu, savos darybos, jis buvo pakeistas ir Vyriausiosios Būtybės varde.

Tuo būdu turime išlaikę pirmą jos vardo dalį „dievas“ ir pakeitę antrąja „tėvas“, tačiau nepakito jos prasmė. Ji ir toliau paliko mums Dangaus arba šviesos Tėvas, ją ir toliau lietuvis bus suvokęs esant šviesiajame dangaus skliaute ir greičiausia šiaurės žarose.

Mūsų žmonių įsitikinimu, „Dievas buvo atėjęs iš šiaurės“, todėl ir dabar stengiasi mirusį žmogų kojomis į šiaurę atgręžti. Taip pat daugelyje vietų dar sutinkamas paprotys, ypač vasaros nakčių metu, jog visas maldas seneliai kalba nusisukę tik į šiaurės žaras.

Mūsų Vyriausioji Būtybė, kuri tautoje buvo žinoma, Dievo Tėvo vardu, lietuviškose sakmėse sutinkama jau Dievu Seneliu. Ir šis, lietuviškųjų sakmių Dievas Senelis yra išlaikęs senojo tikėjimo įvaizdžius.

Mūsų Dievas Senelis taip pat kuria visą pasaulį, tik jau ne iš nieko, bet iš turimos medžiagos. Jis mūsų žemę sukuria išsikrapštęs panages, taigi, jo panagės pilnos žemių, kaip pas mūsų senąjį ūkininką: lietuvis Dievą Senelį suprato žemdirbiu, koks ir jis pats yra.

Todėl ir nenuostabu, kad šis Dievas Senelis išmoko žmones ir žemę dirbti, ir javus sėti, ir net jiems arklį dovanoja, jis sutveria vienišam artojui vyturėlį, padarydamas iš žemės grumsto, jis vargstančiam žmogui ir savo karvutes atiduoda.

Taigi, lietuviškasis Dievas Senelis gyvena tarp savo žmonių ir mato jų visus rūpesčius, jis vargan patekusiam žmogui padeda, o visus neklaužadas pabaudžia. Jis taip pat ir žmogui likimą lemia, jis kur nors atsisėdęs sumazgo (prisiminkime ir mūsų senelius, kurie norėdami ką nors ilgiau prisiminti, mazgelius užmezga) jaunimą į šeimas, labai dažnai darbščiai ir gerai mergaitei tinginį vyrą skirdamas ir pan.

Vienu žodžiu, girdėdamas ar skaitydamas visas šias sakmes, taip ir junti, kad mūsų Dievas Senelis labai mažai dar krikščioniškųjų bruožų teįgavęs, o perdėm tebedvelkia labai gilia senove ir tuo pačiu byloja apie Vyriausiąją Būtybę Dievą Tėvą.

Mūsų istoriniai šaltiniai, būdami labai spragoti, apie Dievą Tėvą nieko nesako, tačiau apie tai ryškiai byloja gyvoji mūsų kalba, sakmės ir kita tautosaka.

Antanas Mažiulis. „Ateitis“ 1951 m., nr. 7, p. 196-197.

Parengė Donatas Greičiūnas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. A. Mažiulis. Senosios lietuvių šventės
  2. V. Pukas. Senovės lietuvių tikėjimo atgimimo 100-metis
  3. Vydūnas. Mūsų sentėvių tikėjimas
  4. Z. Ivinskis. Kova – lietuvių tautos egzistencijos svarbiausias veiksnys
  5. J. Trinkūnas. Prūsų ir lietuvių religijų ryšiai
  6. LRT Kultūra gilinsis į Lietuvių kalbos istoriją
  7. A. Patackas. Auxtheias Vissagistis
  8. Viešnagė pas žmones, kurie niekad neužrakina durų ir širdžių (nuotraukos, video)
  9. J. Vaiškūnas. Dainų šventę aplaisto dievai
  10. Š. Šimkus. Gyvoji religija: atsišaukimas prieš sekuliarizmą
  11. G. Burneika. Kaip krikščionybė kėsinasi į lietuviškąją tautinę tapatybę
  12. G. Burneika. Judo-krikščioniškasis pasiaukojimas (video)
  13. I. Trinkūnienė. Susijunkime Perkūno ugnimi (video)
  14. V. Velička. Giminės mitas – Genties mitulys
  15. D. Vaitkevičienė. Visuomenė be dvasinio metmens neturi ateities

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Rimgaudas says:
    8 mėnesiai ago

    Apibrėžiant Dievo sąvoką lietuviuose šiais laikais, pateikiu kultūros istorikės Rasos Ambraziejienės tokius žodžius parašytus knygoje “Istorija pareinant į Lietuvą”, Klaipėdos universiteto Leidykla/2023 puslapyje 78: “Tai, kas visiems buvo žinoma tūkstantmečiais, kiekvienas turi atrasti sau asmeniškai, kadangi Dievas yra Didis Menininkas, sukūręs Visą Tą, Visa tai nuostabiai, paprastai ir Visame Tame švyti skamba Viso To ženklai. Vienatinis Dievas yra SENIAUSIAS Visatos Dievas ir jis primena save kiekvienoje Žemės snaigėje, kiekvienoje Galaktikoje”.

    Atsakyti
  2. Bartas says:
    8 mėnesiai ago

    Tikriausiai tik lietuviškai Dievas , skaitant iš kitos pusės bus veid-as. O ar ne kryžeiviai sako , kad Dievas sutvėrė žmogų pagal savo veidą?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

LMA - Lietuvos muziejų asociacija | lma.lt nuotr.
Istorija

Lietuvos muziejų asociacija: kviečiame Valstybės kontrolę dialogui dėl muziejinių vertybių apskaitos

2025 06 07
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

Ministerijos susitarė dėl bendrų veiksmų ugdant pilietišką jaunimą

2025 06 06
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Sukčių taikiklyje – neatidūs keliautojai

2025 06 06
Sveikata | sam.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Kada ligoniai siunčiami į kitas šalis ir kas už tai moka?

2025 06 06
Dviračių takas
Lietuvoje

Klaipėdoje atnaujinami dviračių ir pėsčiųjų takai

2025 06 06
Ankstyvojo skaitymo erdvė
Lietuvoje

Sostinės darželiuose – naujos ankstyvojo skaitymo erdvės

2025 06 06
Gelbėjimosi ratas
Gamta ir žmogus

Prasidedant maudyniu metui – ugniagesių įspėjimai

2025 06 06
Tiltas
Lietuvoje

Pradedami pasienio su Lenkija kelio atnaujinimo darbai

2025 06 06

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Naivus klausimas apie L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina
  • Rimvydas apie D. Šakalienė pabrėžė būtinybę imtis ryžtingesnių veiksmų prieš Rusiją
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Augant vaikui svarbu stebėti ne tik ūgį ir svorį
  • Vitaminas A kosmetikoje bus ribojamas griežčiau
  • Dauguma žmonėms skirtų vaistų sukelia pavojų gyvūnams
  • L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina

Kiti Straipsniai

Ilonas Maskas ir Donaldas Trampas

L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina

2025 06 07
Vytautas ir Jogaila kalbasi lietuviškai

A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

2025 06 07
Linas Kojala

L. Kojala. JAV ir Europa: gynybos naštos dalybos tarp pragmatizmo ir įtakos

2025 06 06
Kazimieras Garšva | voruta.lt nuotr.

21-oji S. Rapolionio premija – habil. dr. Kazimierui Garšvai už kovą dėl lietuvybės

2025 06 06
V. Šilinskas. Prezidento metinis pranešimas: „Tvirtovė – Lietuva“, aiškūs prioritetai ir veiklos kryptys

V. Šilinskas. Prezidento metinis pranešimas: „Tvirtovė – Lietuva“, aiškūs prioritetai ir veiklos kryptys

2025 06 05
Prezidentas skaito 2025 m. metinį pranešimą

Lietuva – tvirtovė, kuri žvelgia į ateitį: Prezidentas Gitanas Nausėda metiniame pranešime ragina stiprinti gynybą, puoselėti istorinę atmintį ir atskleidžia valdžios spragas

2025 06 05
Istorinės atminties komisija Katedroje

Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisija lankėsi Vilniaus arkikatedros požemiuose

2025 06 05
Lietavos tvirtovė Slovakijoje

R. Dilius. Lietuviški (prūsiški) pėdsakai gintaro kelyje Slovakijoje

2025 06 05
Senoviška žemaičio troba

Senoviška žemaičio troba

2025 06 04
Virginijaus Kašinsko tapybos paroda „Lietuvių mitologija“

Atidaroma Virginijaus Kašinsko paroda „Lietuvių mitologija“ Zyplių dvare

2025 06 04

Skaitytojų nuomonės:

  • Naivus klausimas apie L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina
  • Rimvydas apie D. Šakalienė pabrėžė būtinybę imtis ryžtingesnių veiksmų prieš Rusiją
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimvydas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Šnipas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Zigmas Vaišvila | Alkas.lt nuotr.

Z. Vaišvila: Ar turi vykti pakartotiniai Seimo rinkimai? TIESIOGIAI

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai