Penktadienis, 30 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

Išleistas naujas A. Bučio dvitomis veikalas „Lietuvos karaliai ir karalienės“

www.alkas.lt
2024-09-25 21:19:35
28
Algimantas Bučys | Alkas.lt nuotr.

Algimantas Bučys | Alkas.lt nuotr.

Leidykla UAB „Alio“ išleido kultūros istoriko, literatūrologo, humanitarinių mokslų daktaro Algimanto Bučio dviejų dalių studiją „Lietuvos karaliai ir karalienės. Istorinis žinynas, sudarytas remiantis pirminių šaltinių faktografiniais duomenimis“. T. 1-2 (Vilnius, 2024)

  1. Ši studija teikia dokumentuotą atsakymą į pagrįstai dar XX amžiuje Lietuvos plačiajai visuomenei iškiltą klausimą: kokie buvo senovės Lietuvos valdovų titulai – didieji kunigaikščiai ar karaliai?

Iki šiolei Lietuvos istoriografijoje ir vadovėliuose viešpatauja dar XVII a. Vilniaus Jėzaus draugijos teologų suformuluotas teiginys – „Mendogus Primus et ultimus Litvanorum Rex; – Historiae Litvanae (1650; Mindaugas – pirmas ir paskutinis lietuvių karalius“ ).

Šimtmečiais lietuviams nuo mokyklos suolo buvo kalama į galvas, esą lietuviai turėjo tik vieną vienintelį karalių Mindaugą, kuris XIII a. sukūrė ir valdė vos vieną dešimtmetį ( 1253-1263) išgyvenusią Lietuvos karalystę.

O kas buvo visi kiti senovės Lietuvos valdovai iki to ir po to?

Šiandien kiekvienas mokinukas ar mokinukė atsakys, kad senovės Lietuvos valdovai buvo didieji kunigaikščiai…

Atsakymas natūralus, kadangi šitaip mūsų mokyklose aiškina mokytojai.

O mokytojams lygiai taip pat aiškino ir tebeaiškina Lietuvos istorijos dėstytojai universitetuose.

Tačiau, nusenęs aiškinimas apie „Vienintelį Lietuvos karalių“ akivaizdžiai prieštarauja pirminių istorinių šaltinių faktografiniams duomenims. Šitam paradoksui atskleisti buvo skirta anksčiau pasirodžiusi dr. A. Bučio knyga „Lietuvių karaliai ir Lietuvos karalystė de facto ir de jure Viduramžių Europoje. Literatūrologinė istorinių šaltinių ir istoriografijos analizė“( Vilnius, 2018, 2019, 2020), specialiai skirta senosios XIII-XIV a. Lietuvos valdovų titulams ištirti.

Galutinė lingvistinio tyrimo išvada buvo akivaizdi. Slaviškuose (rusų ir lenkų ) šaltiniuose lietuvių valdovams, kaip taisyklė, taikomi slaviški kunigaikščių titulai (князь, великий князь, dux, princeps, ksiąžę etc), kitaip sakant, įvairūs titulai, bet visados žemesnio rango nei caro, imperatoriaus arba karaliaus.

Tuo tarpu Vakarų ir Šiaurės Europos šaltiniuose iki XV a. pradžios lietuvių valdovams, kaip taisyklė, taikomi karališko rango titulai (lotyniškai rex, senosios vokiečių kalbos tarminiais variantais konic, kunic (karalius) etc.

Dalykiniu atžvilgiu naujoje studijoje, laikantis Vakarų Europos tarptautinės tradicinės monarchų titulų hierarchijos, istoriškai aptariamas dviejų garsiausių Lietuvos karališkųjų dinastijų – MINDAUGAIČIŲ (1236–1268) ir GEDIMINAIČIŲ (1316–1668) – iškilimas bei likimas tarptautiniame karališkųjų Europos dinastijų kontekste.

Pirmasis tomas skirtas karališkajai XIII amžiaus Mindaugaičių dinastijai ir pagoniškosios Lietuvos Gediminaičių dinastijos istorijai pačioje Lietuvoje XIV šimtmetyje

Istorinis žinynas „Lietuvos karaliai ir karalienės“ remiasi modernia karalystės koncepcija, kuri neapsiriboja tradiciniu lokalinės istoriografijos prietaru, esą karaliumi gali būti tik Romos popiežiaus palaimintas ir katalikų vyskupo pašven­tintas valdovas.

Kol pirmą kartą Europoje Romos popiežius VIII a. pašventino frankų karalių, visas kontinentas, visa Britanija, Skandinavija ir Pabaltijo kraštai  buvo nuo seno valdomi pagoniškų karalių, val­džiusių mažesnes ar didesnes karalystes.

Lietuvos valstybės istorija tuo ir unikali, kad iki pat XIV a. pabaigos Lietuva išliko nepriklausoma monarchija, kurią valdė pagal paveldėjimo teisę (lot. secundum legem hære­ditatem) pagonių karaliai ir tik vienas iš jų – Mindaugas – buvo Romos popiežiaus paliepimu pakrikštytas bei karūnuotas pagal katalikišką ceremonialą. Ikikrikščioniškieji Europos tautų karaliai niekados nebuvo karūnuojami Romos popiežių su­tikimu ar nurodymu.

Tyčia ar netyčia ignoruojant šaltinių duomenis ir jų modernių tyrimų išvadas, iki šiolei viešoje erdvėje auto­matiškai kartojami nusenę, moksliškai nepagrįsti teiginiai apie Lietuvos karalių „neegzistavimą“, išskyrus vienintelį Mindaugą ir jo valdytą katalikišką Lietuvos karalystę, eg­zistavusią vos vieną dešimtmetį.

Dalykiniu atžvilgiu Žinyne aptariamas dviejų gar­siausių Lietuvos karališkųjų dinastijų – Mindaugaičių ir Gediminaičių – iškilimas bei likimas tarptautiniame kara­liškųjų Europos dinastijų kontekste.

Antrasis tomas skirtas karališkosios Gediminaičių dinastijos istorijai po Lietuvos krikšto (1387) jau ne Lietuvos teritorijoje

XXI amžiuje nelengva suvokti dinastinės karališkos valdžios reikšmę ir galią. Tuo tarpu Viduramžiais bei Renesanso laikais visų valdančiųjų Europos dinastijų istorijose ypatingai svarbus ir neretai lemtingas būdavo karališkosios dinastijos kraujo ryšys (lot. consanguinitas – kraujo giminystė) su valdančiosios dinastijos pradininku (protoplastu).

Kraujo ryšys su karališkąja gimine dažniausiai nulemdavo karinių sąjungų politiką ir dinastinių vedybų diplomatiją kaip tik todėl, kad dinastiniai titulai buvo ne šiaip sau elitinė giminės puošmena, bet pirmiausia – dinastijos valdytų, paveldėtų ir tebevaldomų kraštų bei žemių nuosavybės teisinis garantas.

Lietuvos karaliaus Algirdo Gediminaičio sūnui Jogailai, tapusiam 1386 m. Lenkijos karaliumi, teko ne kartą aptramdyti lenkų didikų pretenzijas, primenant, jog jis, Jogaila Algirdaitis, visados gali sugrįžti į Lietuvą, kuri pagal kraujo ryšį yra jo paveldėta iš tėvų ir protėvių Gediminaičių nuosavybės valda.

Karališkosios Gediminaičių dinastijos atstovai, užimdami Lenkijos karalystės sostą nuo 1386 m. anaiptol neprarado savo genetinio ryšio su dinastijos pradininku Gediminu.

Pats Gedimina visuose savo dokumentuose tituluoja save karaliumi (rex) ir niekados nėra pasivadinęs Lietuvos Didžiuoju kunigaikščiu. Gediminaičių dinastijos pradininkas puikiai skyrė karaliaus ir kunigaikščio (dux) titulų hierarchinę nelygybę, kurią tiksliai nurodė savo pilnuoju monarcho titulu  – Gedeminne Dei gratia Letphinorum Ruthenorumque rex, princeps et dux Semigallie (Gediminas, Dievo malone lietuvių ir rusų karalius, Žiemgalos valdovas ir kunigaikštis).

Antrajame tome apžvelgiama Gediminaičių karališkos dinastijos istorija iki paskutiniųjų Gediminaičių kraujo vyriškos linijos (angl. patrline) išsekimo 1572 metais ir moteriškos linijos (angl. matriline) nutrūkimo 1668 metais.

Tie laikai dažnai vadinami Jogailaičių dinastijos epocha, savotišku „aukso amžiumi“ Lenkijos istorijoje. Tuo tarpu Lietuvos karališkajai Gediminaičių dinastijai tai buvo tik lenkiškoji istorijos atkarpa. Šiuo klausimu yra senokai išsakyta principinė lietuvių istoriko Zenono Ivinskio nuoroda, kad „Lietuvos istorijoje Jogailaičių dinastija teisingai yra pradėta vadinti Gediminaičiais, nes Jogailos dinastijai iš tiesų pradžią davė jo senelis Gediminas. Tad pavadinimas Jogailaičiai tetinka tik L e n k i j o s istorijai“ (išretinta Z. Ivinskio; 1956).

Dinastijų istorijose, o ypač – karališkųjų dinastijų istorijose, „giminės kraujo ryšys tampa svarbiausiu valdžios paveldimumo argumentu. Palyginus su juo, istorinės interpretacijos, kultūrinės atminties ženklai ir amžininkų atsiliepimai arba recepcijos tėra laikini, kintantys dėmenys“ (G. Mickūnaitė; 2018).

Dr. A.Bučio studija „Lietuvos karaliai ir karalienės“ yra parašyta kaip dviejų žymiausių karališkųjų Lietuvos dinastijų genealogijos punktyrinė istorija, tad joje apie karališkuosius Gediminaičius kalbama kaip apie vieno dinastijos protoplasto genealoginę liniją su dviem vėlesnėmis – Jogailaičių ir Vazų –  šakomis.

Pagal vyriškąją kraujo ryšio liniją (Jogailaičiai) ir pagal moteriškąją liniją (Vazos), kaip karališkosios Gediminaičių dinastijos palikuonys, viešpatavo Lietuvos, Lenkijos, Vengrijos, Čekijos ir Abiejų Tautų Respublikos sostuose daugiau nei 280 metų (1386–1668).

***

Veikalą galima įsigyti ČIA ir ČIA.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. A. Bučys. Karaliai ir kniaziai Lietuvos istorijoje
  2. V. Mikailionis. Kunigaikščiai ar karaliai? Mirusieji žino tiesą, o kada ją sužinos gyvieji?
  3. T. Baranauskas. A. Bučio karališkojo įstatymo belaukiant…
  4. A. Bučys. Lietuvių karaliai, kurie buvo
  5. T. Baranauskas. Karaliai ir „pusantro kilogramo argumentų“
  6. Lietuvos valdžia raginama istoriniams Lietuvos valdovams sugrąžinti karališkuosius titulus
  7. Vilniaus knygų mugėje bus pristatyta knyga – apie Lietuvos karalius
  8. A. Bučys. Apie Lietuvos karalių Gediminą (II)
  9. „Aktualioji istorija“: Lietuvos „karalių“ byla
  10. T. Baranauskas. Apie Lietuvos „karalius“, kurių nebuvo
  11. „Aktualioji istorija“: Ar Mindaugas – Lietuvos valstybės įkūrėjas?
  12. Trakų salos pilyje atidaroma paroda „Viduramžių Lietuvos valdovai“
  13. Algimantas Bučys: Pagoniškos Lietuvos valdovus popiežiai vadino karaliais (video)
  14. Baltijos regiono istoriją pristatančioje parodoje Čekijoje – Lietuvos nacionalinio muziejaus eksponatai
  15. V. Mikailionis. Lietuvių literatūros pradžios beieškant

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 28

  1. Tadas says:
    8 mėnesiai ago

    Vargsas Bucys , istorikas daktaras Baranauskas seniai atskleide jo briedus.

    Atsakyti
  2. skait. says:
    8 mėnesiai ago

    Lietuvos karalius Vytautas vienoje kronikoje buvo vadinamas “coning Witaut ever Alexander van Lettowen”. viduriniosios vokiečių žemaičių kalbos saksų tarme ( Dudesche sprake, Sassesche sprake) tai reiškia ” Lietuvos karalius Vytautas arba Aleksandras (“Die Chroniken der niedersächsischen Städte: Lubeck…”). Karalius Gediminas sutartyse su Livonijos ordinu vadinamas Gedeminne koningh van Lettowen.

    Atsakyti
    • Tadas says:
      8 mėnesiai ago

      Istorijos diletantai, vargseliai, vadinti ir kiaule karaliska gali, bet ji ne vainikuota aukso karuna ir sventais aliejais netepta.

      Atsakyti
      • Tadui says:
        7 mėnesiai ago

        Jei to meto liudininkus metraštininkus vadinat diletantais, tai kas tamsta būsit? Gal aiškiaregis, vizijose matote aukso karūną?

        Atsakyti
      • +++ says:
        7 mėnesiai ago

        Esmė ta, kad nei Gedimino, nei Vytauto jų amžininkai nei kunigaikščiu, nei hercogu nevadino. O vadino karaliais. Nors buvo jų ideologiniai ir kariniai priešai. Kunigaikščiais atgaline data juos ėmė vadinti slavų propagandistai.

        Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      8 mėnesiai ago

      Daktaro disertaciją Tomas Baranauskas apgynė vos 2018 m. Tuo tarpu kultūros istorikas Algimantas Bučys apgynė ją dar 1968 m. Jis knygoje “Lietuvių karaliai ir Lietuvos karalystė de facto ir de jure Viduramžių Europoje” pateikė duomenis, kad, nors ir be krikšto, daug lietuvių Europoje de facto ir de jure buvo pripažinti karaliai. Apie tai galima pasiskaityti knygos “Istorija pareinant į Lietuvą’ (Klaipėdos universiteto leidykla/2023, gruodis) 75 – tame puslapyje. Taip kad, gerb. Tadai, istorijos dr Baranauskas, matyt, briedija, o ne hum. m. dr. A. Bučys taip daro. Dėkoju.

      Atsakyti
      • Tadas says:
        8 mėnesiai ago

        Bucys apgyne TSRS laikais vadinasi gavo ir KGB pritarima, Alko archyve rasite gerbiamo daktaro Baranausko atsakymus i Bucio briedus, o tiems kas trolinimu uzsiimate, geda!

        Atsakyti
    • Mikabalis says:
      8 mėnesiai ago

      Tai gal visgi livonišką ‘Gedeminne koningh van Lettowen’ titulą tiksliausiai būtų dabartiška lietuvių kalba versti – “Gedeminos(ės) lietuvių kunigaikštis”, nes žodis Gedeminne akivaizdžiai yra ne vokiškai iš lietuvių k. sugramatintas, o veikiau gali būti Livonijos dokumente tiesiog paimtas iš lotynizuotai Gedimino laiškuose užrašyto titulo. Akivaizdu, kad Gedeminne yra lietuviškas pavadinimo žodis užrašytas jį lotyniškai sugramatinus, pridedant kilmininko linksnio galūnę. Tokiu atveju laikytina, kad lotyniškas Gedeminne užrašymas radosi “Laiškų” titule ir po to imtas naudoti Lvonijos dokumentuose manant, kad tai vardininko linksnio forma. Tad yra visai galimas daiktas, kad lietuviškas pavadinimas skmbėjo – kaip ‘Gedemina ar Gedeminia’. Juolab, kad savo daryba jis panašus į to paties senumo pavadinimus – Rudamina, Nemenčina(ė), Kernava(ė), Kena, Utena, Ignalina ir t.t.

      Atsakyti
  3. Ramblys says:
    8 mėnesiai ago

    Kokius briedus atdkleidė Baranauskas? Nesupratau.

    Atsakyti
  4. Vilna says:
    8 mėnesiai ago

    Pirmiausiai pagal turinį yra skirtinos Lietuvių ir Lietuvos karaliaus sąvokos. To meto tiek krikščionišku, tiek pagonišku supratimu Lietuviai reiškė tam tikroje geografinėje vietoje gyvenančią gentį (tautą), o sąvoka Lietuva jau apima ir žemės, kurioje gyvena gentis (tauta), priklausomybę. Dėl šio esminio teisinio skirtumo, siekiant užkariauti lietuvių gyventas žemes, šaltiniuose minimi lietuviai, o ne Lietuva. Tai matyt ir iš lotyniškai užrašyto Gedemino titulo. Jis rodytų, kad lietuvių rutenių karaliumi jis tapo Dievo malone (kas reikštų, kad juo galėjo būti lietuvių rutenių genčių išrinktas arba jas užvaldęs – karine jėga). Istorijos faktai bylotų, kad iš karaliavimo teisės paveldėjimo (privati, savininko) teisė neatsiranda. Senuoju supratimu kraliavimas (valdymas) atsirasdavo Dievo malone – pagonims iš pagoniškojo, krikščionims – iš krikščionių Dievo. Iš Gedemino titulavimosi Žiemgalos princu ir kunigaikščiu išeitų, kad šie titulai buvo gauti ne iš Dievo malonės, o paveldėti pagal kraujo ryšį. Tai būtų faktinio pagrindo Gedeminą pagal kilmę laikyti žiemgaliu. Gali būti, kad tai žiemgalių kunigaikščio Nameišio, jau Traidenio valdymo pabaigoje galutinai perėjusio į Lietuvos pusę palikuonys. Nors Gedeminne (lot. užrašymas kilmininko linksnyje) gali reikšti ir valdymo institucijos pavadinimą (Rotušės, Tarybos prasme). Tokiu atveju minėta titulo dalis rodytų, kad Rotušės (Gedeminos – šaknis giminiuotina su liet. žiedas – ratas) institucija karaliaus teise valdė lietuvius rutenius, o paveldėjimo teise valdė ir Žiemgalą. Matyt, dėl to Gedeminui prireikė kviestis į Vilnių iš Vakarų miestų vienuolius mokankančius žiemgalių kalbą. Tad Žiemgala buvo valdoma panašiai kaip kad Jogaila, būdamas Lenkijos karaliumi, kartu valdė paveldėjimo, nuosavybės teise ir Lietuvą kaip prie Lenkijos karalystės prišlietą LDK. Taigi „rex, regis“ ne prigimtinis, giminystės, o imperinis titulas.

    Atsakyti
    • Švietimo kursai-Vilnai says:
      8 mėnesiai ago

      Be abejo, niekas neginčija tamstos teisės į mėgėjiškus kalbotyros interpretavimus, bet yra mokslininkų darbai- pavyzdžiui, akad. Z.Zinkevičiaus ” Senosios Lietuvos vardynas”( 2007) ,kuriame rašoma, kad ankstyvosiose vokiškose kronikose Lietuva vadinama Lettowen. Tad Gedeminne koning van Lettowen reiškia Gediminas Lietuvos karalius. Lietuvių karalius būtų Lettoweschen koning.

      Atsakyti
      • Vilna says:
        8 mėnesiai ago

        Gal ne tiek ir šviečiate, kiek – tamsinate… Kur čia tas mėgėjiškas kalbotyros interpretavimas. Z. Zinkevičius pasakymu, kad ankstyvosios vokiečių kronikose Lietuva vadinama Lettowen, neteigia, kad vokiškas parašymas Lettowen jų kalba nereiškia ‘lietuviai’. Paprasčiausiai tuo tik patvirtinamas istorinis faktas, kad ne krikštytos šalys tuo metu buvo įvardijamos tose žemėse gyvenančių genčių (tautų) vardais. Tuo pasakant, kad žemės, kuriose gyvena nėra jų teisėta nuosavybė. Štai Mindaugas po to, kai apsikrikštijo tapo vadinamas jau ne ‘Lietuvių’, o Lettovos karaliumi. Taigi iki krikšto Lietuvių genties gyvenamos vietos ‘vakariečių’ supratimu buvo vadinamos Lietuviais, žemaičių – Žemaičiais, aukštaičių – Aukštaičiais ir t.t. Matyt, kad Gediminas laikydamasis šios priimtos tvarkos savo “Laiškuose” Europos miestams titulavosi ne Lietuvos, o tik iš pagonių Dievo malonės tapęs “Lietuvių Rutenių” karaliumi. Tai trumpai tiek dėl to vokiško Lietuvos vadinimo “Lettowen” – Lietuviais.

        Atsakyti
        • Vilnai says:
          8 mėnesiai ago

          Tai gal pirmiausia imkit ir perskaitykit akademiko Z.Zinkevičiaus knygą, kronikas viduriniaja vokiečių žemaičių kalba, o jau po to įrodinėkit savo tiesas.

          Atsakyti
          • Vilna says:
            8 mėnesiai ago

            Manau, kad reikalinga ne tik kalbos, bet ir istorinės, politikos žinios, norint perskaityti – suprasti kas kronikose pasakyta. O dėl “savo tiesų”, tai, regis, jas pakankamai tiek kalbiškai, tiek istoriškai pagrindžiu.

        • +++ says:
          7 mėnesiai ago

          ,,Obiit Recharius Patherbrunensis episcopus, cui successit Metinwerck. Sanctus Bruno, qui cognominatur Bonifacius, archiepiscopus et monachus, XI suae conversionis anno in confinio Rusciae et Lituae a paganis capite plexus, cum suis XVIII, VII. Id. Martii petiit coelos. Obiit Wigbertus Merseburgensis episcopus, cui successit Thiatmarus. ” (Kvedlinburgo metraštis, 1009 m.)

          Tai ,,Lituae” yra Lietuva ar lietuviai ?

          Atsakyti
    • +++ says:
      7 mėnesiai ago

      ,,atsirasdavo Dievo malone – pagonims iš pagoniškojo, krikščionims – iš krikščionių Dievo.” Tiek krikščionims, tiek pagonims Dievas yra vienas. Pagonys be Jo dar turi dievaičius, o krikščionys šventuosius.

      Atsakyti
  5. Rimgaudas says:
    8 mėnesiai ago

    Parašiau ir laukiu awaiting’e. Baranauskas, matyt, nepraleidžia.

    Atsakyti
  6. skait. says:
    8 mėnesiai ago

    Tokios “senosios vokiečių kalbos” nebuvo. Buvo dvi tarmių grupės- vadinamoji vidurinioji vokiečių aukštaičių kalba ( Mittelhochdeutsch,Dutsche sprache) ir vidurinioji vokiečių žemaičių kalba ( Mittelniederdeutsch) turėjusi dvi tarmių grupes- frankų žemaičių ( Duytsche tael, Dietsche spraec) ir saksų žemaičių ( Dudesche sprake arba Sassesche sprake). Karalius vid. vokiečių aukštaičių tarmėmis- kunic, kunec ( tariama kunik, kunek), o vid. vokiečių žemaičių frankų tarmėmis- coninc ( tariama konink, jos palikuone olandų kalba- koning), saksų žemaičių tarmėmis- coning, koning, koningh. Kita vertus, dabartiniai kalbininkai vid. vokiečių žemaičių kalbos frankų tarmes kartais vadina viduriniąją olandų kalba ( Middle Dutch, Middelnederlands), nors tai, mano nuomone, yra daugiau politinis, o ne kalbininis požiūris.

    Atsakyti
    • Saulės Vilna says:
      8 mėnesiai ago

      Na čia vertingų germaniškų duomenų pateikėte žodžių kunigas, kunigaikštis kilmės klausimu. Veikiausiai jis atsiradęs dar aisčių ir germanų artimos kalbinės bendrystės laikais, t. y. germanams atsiskiriant kalbiškai nusineštas iš protobaltų prokalbės laikų.

      Atsakyti
    • > skait apie tautones says:
      8 mėnesiai ago

      butu idomu ka galvojate apie Teutones = Tautones
      genciu pavadinima…kuris dabar yra Deutsch …
      dekui danke ….

      Atsakyti
      • skait. says:
        8 mėnesiai ago

        Germanų prokalbės žodis theudo reiškia žmones, tautą, thiudiskaz tungo – žmonių, tautiečių, tautos kalbą. Teutones yra lotyniškas germanų genties pavadinimas, kilęs iš jos savivardžio theudo. Vakarų germanai savo tarmes vadino thiudisk tunga – žmonių arba tautiečių kalba. Iš šio pavadinimo išsirutuliojo vėlesni- Deutsch,Diets, Dutch,Tysk, tjod, thiois. Germanų prokalbės žodis theudo kilo iš Indoeuropiečių prokalbės žodžio tewteh, tad nenuostabu, kad jis panašus į inodoeuropietiškų lietuvių ir latvių kalbų žodį tauta.Beje,iš to paties šaltinio kilo lotyniškas žodis totus , tik jo reikšmė pakito- visi (žmonės). Indoeuropietiškomis keltiškomis airių gaeilge ir škotų gėlų gaidligh kalbomis tuath reiškia žmonės, liaudis. Keltų prokalbe šis žodis – touta.

        Atsakyti
  7. Rimgaudas says:
    8 mėnesiai ago

    >Tadas
    Skaičiau, gerb. Tadai, poemą “Ponas Tadas” tą, kuri parašyta lenkų kalba. Taigi, ar ne trolinimu lenkų naudai jūs čia pats
    užsiimate. Gėda!

    Atsakyti
    • Tadas says:
      8 mėnesiai ago

      Pilnatis praejo, o Rimgaudo vis dar nepaleidzia, uzuojauta.

      Atsakyti
  8. juras says:
    8 mėnesiai ago

    dekui Algimantui Buciui !!!!!
    pagarba !!! , linkiu daug kurybingu metu ir gyvybes ir sveikatos !!!
    o tam konentatoriui kuris pasivadines : tadas/avinauskas/inga …mano nuosirdzios uzuojautos….kaip imanoma buti tokiu uzsispyrusiu kvailiu ?….ignoruoti istorinius saltinius…….,
    kvailybe neturi ribu….avinas yra avinas ir visada liks baranu ….

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      8 mėnesiai ago

      > Tadas
      Atsakau tuo pačiu. Prosit!

      Atsakyti
  9. Antanas says:
    8 mėnesiai ago

    Viskas teisingai: jei, sakysime, Gediminas buvo didysis kunigaikštis, tai jis turėjo būti pavaldus kažkokiam aukštesniam siuzerenui (carui, karaliui, imperatoriui?). Iš tikrųjų jis nebuvo niekam pavaldus, jis buvo monarchas, taigi lietuviškai jį reikėtų vadinti karaliumi. O kad nebuvo gavęs popiežiaus pašventinimo, tai čia jau ne jo problema. Beje, kas buvo tie popiežiai? Dievo vietininkai žemėje? Atseit Dievas juos komandiruodavo į žemę? Kažkokia nesąmonė…

    Atsakyti
  10. jotvingis says:
    4 mėnesiai ago

    Įspūdingas darbas, tik pasigedau nuorodų į šaltinius. Pagalvojau kad tai jau dirbtinio intelekto pasidarbuota.
    Bet sužinojęs autoriaus amžių, turiu atsiprašyti.

    Atsakyti
  11. Rimgaudas says:
    4 mėnesiai ago

    Už kultūrinį darbą, ginant Lietuvos Nepriklausomybę, į nepolitinės knygos “Istorija pareinant į Lietuvą” (Klaipėdos universiteto leidykla/2023, gruodis) 75 p. yra įdėta ir dr. Algimanto Bučio nuotrauka. Dėkoju.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Elektroninė cigaretė ir įprasta cigaretė
Gamta ir žmogus

Rūkymas kasdien pasaulyje nusineša apie 20 tūkst. gyvybių

2025 05 30
Žemė | am.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Valstybinės žemės paslaugos bus teikiamos tik internetu

2025 05 30
Turizmas | visalietuva.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Turizmo poreikiai keičiasi: Lietuva ruošia žinovus naujoms kryptims

2025 05 30
Kaune bus pristatyta T. Medelio paroda „Pankai dar nemirė (Punk Is Not Dead)“ | ciurlionis.lt nuotr.
Kultūra

Kaune bus pristatyta T. Medelio paroda „Pankai dar nemirė“

2025 05 30
Knygos, skaitymas | pixabay.com nuotr.
Kultūra

Atnaujintame Skaitymo skatinimo veiksmų plane – dėmesys kritiškai mąstančiai ir kūrybingai visuomenei

2025 05 30
Nuo birželio 4 d. gyventojai Nacionalinėje bibliotekoje galės pasiimti nurašytas knygas | lnb.lt nuotr.
Kultūra

Nuo birželio 4 d. gyventojai Nacionalinėje bibliotekoje galės pasiimti nurašytas knygas

2025 05 30
Darbą pradeda naujoji Lietuvos nacionalinė UNESCO komisija | D. Rimeikos nuotr.
Kultūra

Darbą pradeda naujoji Lietuvos nacionalinė UNESCO komisija

2025 05 30
Turkija imasi tarpininkavimo tarp Maskvos ir Kijevo
Ukrainos balsas

Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?

2025 05 29

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Giedrius apie Valstybinės žemės paslaugos bus teikiamos tik internetu
  • +++ apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • +++ apie Z. Vaišvila. VRK sprendimas atsisakyti registruoti referendumą ginantį piliečių nekilnojamąjį turtą apskųstas teismui
  • +++ apie Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Rūkymas kasdien pasaulyje nusineša apie 20 tūkst. gyvybių
  • Valstybinės žemės paslaugos bus teikiamos tik internetu
  • Turizmo poreikiai keičiasi: Lietuva ruošia žinovus naujoms kryptims
  • KET testų spąstai, kuriuose griūna net tie, kurie vairuoja 10 metų

Kiti Straipsniai

Zigmas Vaišvila | alkas.lt koliažas

Z. Vaišvila. VRK sprendimas atsisakyti registruoti referendumą ginantį piliečių nekilnojamąjį turtą apskųstas teismui

2025 05 29
Turkija imasi tarpininkavimo tarp Maskvos ir Kijevo

Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?

2025 05 29
Spaudos konferencija Seime

Universitetai pasiruošę įgyvendinti valstybinės kalbos įstatymą laiku

2025 05 29
Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

Prasideda tarptautinė folkloro šventė „Skamba skamba kankliai“

2025 05 29
V. Jakubonis. Motiejus Valančius – ne tautos žadintojas…

V. Jakubonis. Motiejus Valančius – ne tautos žadintojas…

2025 05 29
Audrius Valotka

Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas

2025 05 29
Rustemas Umerovas

Ukrainos gynybos ministras paragino Maskvą perduoti Kijevui jos pažadėtą memorandumą iki kito delegacijų susitikimo

2025 05 29
Trampas Ukrainos griuvėsiuose

Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?

2025 05 28
Vilniuje pristatomas mokslinis tyrimas apie Dainų šventės poveikį žmogaus savijautai | K. Polubinskos nuotr.

Vilniuje pristatomas išskirtinis mokslinis tyrimas apie Dainų šventės poveikį psichinei ir fizinei žmogaus savijautai

2025 05 28
Putinas, Trampas, karas | Alkas.lt koliažas

D. Trampo griežti pareiškimai Rusijos atžvilgiu: naujas posūkis ar jausmų proveržis?

2025 05 28

Skaitytojų nuomonės:

  • Giedrius apie Valstybinės žemės paslaugos bus teikiamos tik internetu
  • +++ apie Žmogaus teisių gynėjai: puolimas prieš A. Valotką – tai ideologinis spaudimas
  • +++ apie Z. Vaišvila. VRK sprendimas atsisakyti registruoti referendumą ginantį piliečių nekilnojamąjį turtą apskųstas teismui
  • +++ apie Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?
  • Misija neįmanoma... apie Ukraina spaudžia Rusiją: ar įvyks tikros taikos derybos?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lietuvos jureivystes akademija | „Lietuvos jūrinio klasterio“ nuotr.

„Jūros ambasados“ taurė – Baltijos jūrų skautų rankose

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai