Užbaigus viešųjų pirkimų procedūras, Vilniaus stoties rajono transformacijos projekte „Vilnius Connect“ baigiamas svarbus žingsnis – geležinkelio stoties teritorijos architektūrinių varžytuvių laimėtoja oficialiai paskelbta Londone įsikūrusi kompanija „Zaha Hadid Architects“.
Pasaulyje gerai žinoma architektų studija pristatė sumanymą „Green Connect“, kuris praėjusiais metais „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) Grupės ir Vilniaus miesto savivaldybės rengtose tarptautinėse varžytuvėse surinko daugiausiai balų.
Laimėtojų komanda turi daug patirties rengiant sudėtingus pastatus, kompanija taip pat sukūrė „Rail Baltica“ geležinkelio stoties Taline projektą.
Po varžytuvių užbaigimo LTG analizuos skirtingas Vilniaus geležinkelio stoties komplekso projektavimo finansavimo galimybes. Tolesni sumanymo žingsniai ir jų trukmė priklausys nuo pasirinkto finansavimo būdo.
Stotį ir Naujininkus sujungs 9,5 tūkst. kv. m statinys virš bėgių
Vienas iš „Zaha Hadid Architects” pasiūlytų sprendinių – apie 9 500 kv. m statinys virš geležinkelio bėgių, sujungsiantis Naujininkų rajoną su Naujamiesčiu ir Senamiesčiu.
Šiame statinyje turėtų įsikurti komercinės erdvės bei nauja keleivių laukimo salė su tiesioginiu praėjimu į peronus. Virš bėgių taip pat numatytos patogios jungtys pėstiesiems ir dviratininkams.
Vilniaus vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio vertinimu, studijos „Zaha Hadid Architects“ pasiūlytas suamanymas harmoningai papildys miesto architektūrinį charakterį bei sukurs prielaidas viso stoties rajono ir Naujininkų renesansui.
„Vienas iš pagrindinių bruožų vertinant darbus buvo sumanymo santykis su kontekstu, miesto problematikos įvertinimas ir jai tinkamų sprendinių paieškos.
Šiandien Naujininkus nuo Senamiesčio skiria bėgiai, todėl svarbu rajoną sujungti su miesto centru.
„Zaha Hadid Architects“ pasiūlyti architektūriniai sprendimai sudaro sąlygas glaudesnei Naujininkų įtraukimui su Naujamiesčiu bei Senamiesčiu, tinkamai atliepia besikeičiančius gyventojų ir keleivių judumo poreikius.
Sumanyme numatyta daugiau jungčių dviratininkams ir pėstiesiems, daugiau žaliųjų erdvių, laisvalaikio vietų – vadinasi, ir daugiau gyvybės rajone, daugiau potencialo vystyti komercines veiklas, kurtis restoranams, kavinėms, kitoms pramogų ir laisvalaikio vietoms“, – sako M. Pakalnis.
Architektų pasiūlytas sumanymas taip pat sukuria galimybes aplinkui esančių gamybinių vietų konversijai, jas pritaikant viešųjų erdvių, biurų, prekybos ir paslaugų parko vystymui.
Tai reiškia, kad šiandien pramonei naudojamos teritorijos ateityje galėtų būti pritaikytos visuomenės reikmėms, biurų statybai.
Stotis – poilsio ir laisvalaikio centras
LTG generalinio direktoriaus Egidijaus Lazausko teigimu, įgyvendinant stoties rajono transformacijos sumanymą „Vilnius Connect“ kartu su miestu bus siekiama sukurti naujovišką ir kokybišką viešojo susisiekimo paslaugų infrastruktūrą bei erdves, patogias ir keliauti, ir būti.
„Augantys keleivių srautai ir būsimos „Rail Baltica“ vėžės atveriamos keliavimo galimybės yra impulsas pakeisti geležinkelio stotį bei kartu su miestu sukurti Lietuvą ir Vilnių pristatančią bei aukščiausius kokybės standartus atitinkančią mobilumo infrastruktūrą.
Siekiame formuoti erdves, atitinkančias geriausius Vakarų Europos geležinkelio stočių pavyzdžius.
Šiuolaikinė stotis nebėra tik laukimo salė – tai turi būti daugiafunkcinė erdvė, atliepianti keleivių ir rajono gyventojų poreikius – nuo darnaus judumo iki poilsio ir laisvalaikio“, – sako E. Lazauskas.
Varžytuves laimėjusios architektų studijos siūlymu, turėtų keistis ir aikštė priešais Vilniaus geležinkelio stotį.
Šioje vietoje siūloma sukurti naujas žalias viešąsias erdves, pirmenybę skiriant pėsčiųjų ir dviratininkų eismui, įrengti naują terminalą tarp geležinkelio ir autobusų stočių.
Išrinkti penki nugalėtojai
Iš viso varžytuvėse nugalėtojais pripažinti penki dalyviai. Antroji vieta atiteko suomių kompanijos „B&M Architects Ltd Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy“ darbui, trečioji – lenkų studijai „SBS Engineering Group Sp. z.oo“, ketvirtoji – bendram Danijos „PLH Arkitekter A/S“ ir Lietuvos UAB „Archinova“ kompanijų projektui, penktoji – Prancūzijos studijai Architectures Anne Démians“, iš konkurso pašalinus reikiamų kvalifikacijos ir viešųjų pirkimų dokumentų nepateikusią Kinijos kompaniją „Shenzhen Aube Architectural Engineering Design Co.“.
Laimėtojams skirtas 120 tūkst. eurų prizinis fondas: pirmosios vietos laimėtojui atiteks 50 tūkst. eurų, antrosios – 30 tūkst. eurų, trečiosios – 20 tūkst. eurų premijos.
Ketvirtąją ir penktąją vietas užėmę varžytuvių dalyviai gaus 10 tūkst. eurų premijas. 80 tūkst. eurų priziniam fondui skyrė LTG, 40 tūkst. eurų – Vilniaus miesto savivaldybė.
Tarptautinės varžytuvės buvo paskelbtos praėjusių metų kovo mėnesį, sulaukta 33 dalyvių darbų. Su visomis architektų vizijomis ir jų autoriais galima susipažinti sumanymo svetainėje www.vilniusconnect.lt.
Architektūrinių varžytuvių rengėjai – LTG, šalies geležinkelių tinklą valdanti ir LTG Grupei priklausanti bendrovė „LTG Infra“ ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Varžytuvių rengėjams atstovauja konsultacijų bendrovė „Civitta“ ir Lietuvos architektų sąjunga.
Pagaliau Vilniuje 30 metų valstybiškai nieko nekūrus, Vilniui tapus bešeimininkio vaizdo miestu, pasirodė sostinės vertas statinio projektas…