Registrų centras sukūrė specialią aplikaciją adreso tikslumui patikrinti.
Skaitmeninių technologijų pasaulyje tikslios, svarbios ir savalaikės žinios yra būtina sąlyga, kai kalbama ne tik apie gyvybiškai svarbių paslaugų teikimą, bet ir paprastų kasdienių veiksmų atlikimą.
Neatnaujinti ar netikslūs duomenys gali apsunkinti juos naudojančių institucijų ar įmonių darbą, o taip pat ir gyventojų galimybes gauti įvairias paslaugas.
Siekiant užtikrinti tikslių ir svarbių duomenų naudojimąsi Vidaus reikalų ministerija kartu Registrų centru ir šalies savivaldybėmis sumanė projektą, kurio metu kiekvienas gyventojas gali pasitikslinti savo deklaruotos gyvenamosios vietos adreso tikslumą, o šiam adresui esant netiksliam paskatinti gyventojus patikslinti duomenis apie save.
Duomenys apie asmenų deklaruotos gyvenamosios vietos adresus yra kaupiami Registrų centro tvarkomame Gyventojų registre, iš kurio duomenys apie gyventojus gali būti teikiami įvairioms valstybės ir savivaldybių įstaigoms, ūkio subjektams, kurių kasdienei veiklai būtini Gyventojų registre esantys duomenys.
„Tokia padėtis, kai Gyventojų registre duomenys apie asmens deklaruotos gyvenamosios vietos adresą yra nepilni, sukelia problemų tiek patiems gyventojams, tiek valstybės institucijoms: užtrunka tokių asmenų gyvenamosios vietos paieška, pvz., teikiant policijos, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo ar greitosios medicinos pagalbos paslaugas, o pašto ir siuntų pristatymo paslaugų teikimas dažnai tampa neįmanomas“, – teigė viceministrė Sigita Ščajevienė.
Skaičiuojama, kad šiuo metu savo gyvenamąją vietą netiksliu adresu yra deklaravę apie 170 tūkst. gyventojų.
Pagrindinius nacionalinės reikšmės registrus ir duomenų sistemas, kuriose kaupiami teisės aktų nustatyti fizinių ir juridinių asmenų duomenys, tvarkantis Registrų centras kasdien susiduria su iššūkiu užtikrinti teisingų ir svarbių duomenų perdavimą kitoms šalies institucijoms, kurioms šie duomenys yra būtini kasdienių funkcijų vykdymui ar paslaugų teikimui.
„Šis iššūkis turėti tvarkingus ir tikslius duomenis neretai tampa sudėtingai įgyvendinamas, kadangi daugeliu atveju už duomenų tikslumą ir savalaikį atnaujinimą yra atsakingi patys duomenų subjektai – gyventojai ar juridiniai asmenys.
Reguliariai atliekame vadinamą registrų ir duomenų sistemų higieną peržiūrėdami ir tikrindami sistemose esančius duomenis ir siekdami nustatyti netikslumus.
Tuomet imamės veiksmų tiesiogiai bendrauti su tais subjektais, kurių duomenys yra netikslūs.
Vis dėlto, ne visais atvejais tai pavyksta padaryti, o vienas iš naujausių pavyzdžių – netikslūs deklaruotos gyvenamosios vietos adresai“, – sako Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis.
Jo teigimu, Registrų centras jau kurį laiką bando spręsti netikslių gyventojų deklaruotos gyvenamosios vietos adresų problemą – bendradarbiaujant tiesiogiai su deklaravimo įstaigomis (savivaldybėmis ir seniūnijomis), kurios yra pagrindiniai duomenų apie asmenų deklaruotą gyvenamąją vietą teikėjai Gyventojų registrui, taip pat su kitomis valstybės ir savivaldybių institucijomis irįstaigomis, kurių veiklai Gyventojų registre esantys duomenys apie asmenų deklaruotas gyvenamąsias vietas yra gyvybiškai svarbi.
Kaip atsiranda netikslus gyvenamosios vietos adresas?
Deklaruotas gyvenamosios vietos adresas gali būti netikslus dėl keleto priežasčių, pavyzdžiui, pastatų ir (ar) patalpų numeriai yra suteikti pirmą kartą, NT pastato adresas nėra registruotas Adresų registre ar Nekilnojamojo turto registre, nesutvarkyti paveldėjimo dokumentai.
Esant netiksliam deklaruotos gyvenamosios vietos adresui gyventojų gali nepasiekti laiškai, siuntos ar kitos svarbios žinios bei dokumentai, šiuos duomenis naudojančios pagalbos tarnybos gali užtrukti ieškodamos nelaimės vietos, taip pat gyventojų gali nepasiekti kitų institucijų, pavyzdžiui, teismų, antstolių ar policijos, siunčiami pranešimai ir dokumentai..
Prievolę deklaruoti savo gyvenamąją vietą turi patys gyventojai.
Pavyzdžiui, jeigu asmuo buvo deklaravęs savo gyvenamąją vietą netiksliu adresu – buvo nurodytas tik kaimas ar Adresų registre neegzistuojantis adresas – pasikeitus šiam adresui Adresų registre, pavyzdžiui, kaime esančiai gatvei suteikus pavadinimą, anksčiau asmens deklaruotas gyvenamosios vietos adresas lieka nepakitęs.
Norint išvengti galimų nesusipratimų ir nepatogumų, gyventojai pirmiausiai turėtų pasitikrinti, ar jų deklaruotas gyvenamosios vietos adresas yra tikslus, o esant netiksliam adresui kreiptis į seniūniją ar tai padaryti internetu.
Kaip pasitikrinti ir ką daryti?
Registrų centras sukūrė naują aplikaciją, kuri leidžia asmeniui pagal asmens pavardę ir asmens kodą pasitikrinti, ar jo deklaruotas gyvenamosios vietos adresas yra tikslus. Tikrinimo aplikacija pasiekiama čia.
Sužinoti, kokiu adresu asmuo yra deklaravęs savo gyvenamąją vietą galima atvykus į seniūniją ar prisijungus prie Registrų centro savitarnos čia.
Daugiau žinių apie gyvenamosios vietos deklaravimą galima rasti atskirų savivaldybių interneto svetainėse, kuriose jau netrukus turėtų atsirasti ir nuorodos į minėtą tikrinimo aplikaciją.
Dažniausiai su gyvenamosios vietos deklaravimu susijusiu klausimus ir atsakymus į juos taip pat galima rasti Registrų centro parengtoje atmintinėje.
Deklaruoti savo gyvenamąją vietą ar patikslinti duomenis galima atvykus į deklaravimo įstaigą – seniūniją ar savivaldybę (ten, kur seniūnijos neįsteigtos), taip pat internetu prisijungus prie Elektroninių valdžios vartų portalo ar Registrų centro savitarnos.