Dabar pats laikas tinkamai pasirūpinti automobilio paruošimu žiemai. Ypač svarbu prisiminti praėjusios žiemos pamokas, kai dėl didelių šalčių dalis vairuotojų susidūrė su sunkumais užvedant automobilį.
Ką derėtų žinoti bei kokių klaidų nekartoti pasitinkant dar vieną žiemą?
Nors dėl klimato kaitos pastaruosius keletą metų vyravo šiltos žiemos, verta prisiminti, kad pernykštė žiema buvo itin šalta ir atšiauri. Vasario mėnesį termometro stulpelis nukrito net iki -25 laipsnių, o tai tapo dideliu iššūkiu dyzelinių automobilių vairuotojams. „Regitros“ duomenimis, dyzelinu varomi automobiliai Lietuvoje yra patys populiariausi – jie sudaro net du trečdalius (daugiau nei 1,5 mln.) viso šalies lengvųjų automobilių autoparko.
Pernai paspaudus šalčiui pasirodė pranešimų, kad dyzelinas degalų bakuose pradėjo stingti, tad vairuotojai negalėjo užvesti savo transporto priemonių. Problemos priežastis – vairuotojai naudojo itin šaltiems orams nepritaikytus degalus.
Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas teigia, kad nėra jokių garantijų, kad šiemet žiema vėl neparodys kaprizų. Todėl vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį į žiemą naudojamus degalus.
„Pernai dauguma degalinių nenumatė, kad bus ypač šalta žiema ir nepasiūlė rinkai arktinio dyzelino. Daug vairuotojų taip pat nepagalvojo apie galimus iššūkius ir per didžiausius šalčius nesusimąstydami naudojo netinkamą F ar net E klasės dyzeliną“, – teigė M. Palijanskas. Biodegalų asociacijos vadovas primygtinai rekomenduoja atšalus orams rinktis tik arktinės klasės dyzeliną – jis degalinėse žymimas žvaigždutėmis (A1 – viena žvaigždutė, o A2 – dvi).
Specialistas atkreipia dėmesį, kad dyzelinas yra klasifikuojamas pagal skirtingas kategorijas. Pavyzdžiui, C klasės dyzelinas laikomas vasariniu – tokio tipo degalai atsparūs iki -5 laipsnių šalčiui, tad skirti naudoti tik šiltuoju metų periodu.
E klasė laikoma pereinamąja – ji atspari iki -15 laipsnių šalčiui. E klasės dyzelinas parduodamas kovo-balandžio bei spalio-lapkričio laikotarpiu.
Žieminis dyzelinas skirstomas į F klasę (iki -20 laipsnių), o taip pat arktines A1 (iki -26 laipsnių) ir A2 (iki -32 laipsnių) klases.
Kaltinimai biodegalams nepagrįsti
Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad po ilgos pertraukos pernai vėl buvo prekiaujama dyzelinu su biodegalų dalimi. Tuomet pasigirdo nepagrįstų kaltinimų, esą dyzeliniai automobiliai neužsivedė būtent dėl biodegalų naudojimo.
„Lietuvoje pagaminti biodegalai yra itin kokybiški ir tinkami naudoti žiemos metu. Iki šiol Lietuvoje gaminami biodegalai eksportuojami į Skandinavijos šalis, kur oro sąlygos šaltuoju metu atšiauresnės nei Lietuvoje. Be to, ten į maišomus degalus pilama didesnė biodegalų dalis“, – teigė M. Palijanskas.
Be to, 2019 m. Vilniaus Gedimino technikos universiteto Inžinerijos katedros mokslininkų ir akredituotos tyrimų kompanijos atliktas praktinis biodegalų iš rapsų metilo esterio (RME) poveikio automobiliams testas parodė, kad esant net ir itin žemai neigiamai temperatūrai nėra skirtumo tarp įprastinio arktinio dyzelino ir dyzelino su biopriedu RME.
Svarbios ir mažiausios detalės
Prasidėjus žiemai ekspertai ragina pasirūpinti ne vien tinkamais degalais, tačiau ir kitais automobilio komponentais.
Patikrinkite slėgį padangose. Krentant termometro stulpeliui, slėgis padangose gali gerokai sumažėti – tokiu atveju ne tik sunaudosite daugiau degalų, greičiau sudėvėsite padangas, tačiau ir padidinsite eismo įvykio riziką.
Sureguliuokite šviesas. Patikrinkite, ar priekiniai šviesų žibintai yra sureguliuoti – tą galima atlikti specializuotame autoservise. Tinkamas šviesų sureguliavimas svarbus tamsiuoju metų laiku – tokiu būdu ne tik apsaugosime save, pagerindami matomumo sąlygas, tačiau ir būsime ramūs, jog savo žibintais neakiname kitų eismo dalyvių.
Pakeiskite valytuvus. Norint išlaikyti geriausias matomumo sąlygas vertėtų pagalvoti ir apie naujus valytuvus. Be to, įsigykite naują sniego grandiklį, su kuriuo kokybiškai nuvalysite visus automobilio langus.
Pasirūpinkite skysčiais. Automobiliniai skysčiai – aušinimo, stabdžių, langų apiplovimo, variklio alyva – turėtų būti patikrinti dar prieš prasidedant šalčiams. Pavyzdžiui, esant minusinei temperatūrai vis dar naudojantis vasariniu langų skysčiu, ne tik apsunkinsite savo matomumo sąlygas (langai tiesiog nebus apiplauti), bet ir galite pažeisti skysčio bakelį, jam sustingus į ledą.
Įkraukite akumuliatorių. Žiemą dėl nusilpusios baterijos automobilis gali neužsikurti, todėl verta patikrinti įkrovimo lygį. Tą galite padaryti patys su specialiu testeriu arba artimiausiame autoservise.
Vertėtų atsižvelgti ir į tai, jog akumuliatoriaus problemos gali signalizuoti apie didesnius gedimus – generatorius neretai nepakankamai įkrauna bateriją, o starteris neveikia taip, kaip turėtų. Viso to pasekmė – ryte tenka kulniuoti į viešojo transporto stotelę arba kviesti taksi.
Patikrinkite kaitinimo žvakes. Dyzelinių automobilių savininkams aktualu nepamiršti ir kaitinimo žvakių vaidmens – tai svarbus elementas, dėl kurio net ir visiškai tvarkingas automobilis gali neužsivesti. Šaltomis oro sąlygomis dėl netinkamai veikiančių žvakių degimo kamera nepasieks reikalingos temperatūros, degalai neužsidegs ir variklis neužsikurs.
Užpildykite degalų baką. Svarbu, kad automobilio degalų bake oro kiekis būtų mažesnis, nes šąlant bake esantis oras kondensuojasi ir virsta vandens lašeliais. Jei matote, kad degalų bakas jau pustuštis, greičiau sukite į degalinę.