Sekmadienis, 29 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

D. Razauskas. Aukštaitijos herbas

Pastabos apie herbo projektą

Dainius Razauskas, www.alkas.lt
2021-09-09 12:49:00
7
Dainius Razauskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Dainius Razauskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Herbas – sudėtingas dalykas. Sudėtingas pačia pirmine šio žodžio prasme: jis sudėtas iš daugelio dėmenų. Jis turi patraukti ir įkvėpti tuos, kuriems sutelkti yra skirtas, vadinasi, turi būti patrauklus, skoningas, žadinti vaizduotę. Jis turi išreikšti esminį jų tapatybės branduolį, vadinasi, turi atsižvelgti į krašto istoriją, gal net kraštovaizdžio ypatybes. Herbas, žinoma, turi atitikti heraldiniam ženklui keliamus reikalavimus, vadinasi, turi paisyti heraldikos taisyklių. Galiausiai – bet ne mažiausiai! – jis privalo paisyti bendrųjų simbolikos dėsnių.

Simbolika turi savus dėsnius. Tuo nesunku įsitikinti pamėginus įsivaizduoti, tarkime, kad seimas priima sprendimą prie keturių pasaulio krypčių įvesti penktą. Deja! Pasaulio kryptys plokštumoje yra keturios, jokie niekieno sprendimai to pakeisti negali. Nors tai ne materialaus pasaulio, ne fizikos, o mūsų erdvės suvokimo dėsnis: pirmyn, dešinėn, atgal, kairėn.

Penktos krypties neatsiras nepriklausomai nuo geriausių ar blogiausių norų. Taip pat yra keturi laikotarpiai, ir tai laiko suvokimo dėsnis. Rytas, diena, vakaras, naktis; jaunatis, pilnatis, delčia, tuštumos (4 savaitės); pavasaris, vasara, ruduo, žiema. Žinoma, galima įvesti tarpines padalas, bet jos nepakeis pagrindo – keturių. Visa tai sudaro neišdildomą skaičiaus keturi simbolikos turinį, nepriklausomą nuo jokių sprendimų. Jo negalima nuspręsti – tegalima paisyti arba ne, kaip ir fizikos dėsnių.

Daugelis mus supančio pasaulio daiktų bei reiškinių patenka į vienokias ar kitokias pasaulėvaizdžio struktūras, todėl savyje neša atitinkamą simboliką. Ne išimtis – spalvos, ypač trys pirmapradės, pamatinės spalvos: balta, raudona, juoda. O iš jų – ypač balta ir raudona. Pagrindiniai žinduolio kūno dėmenys yra balti kaulai ir juos apaugusi, jų laikoma mėsa, raumenys, kraujas.

Kaulai, griaučiai viduryje nustato atraminį pavidalą, o jį supanti mėsa, raumenys, kraujas įgalina judėti, lemia gyvastį. Bet kurią kūno vietą skersai perpjovus, viduryje bus baltas kaulas, aplinkui – raudona mėsa. Negana to, balta yra sėkla, irgi lemianti branduolinį pavidalą, esmę, prigimtį. Balta – tai sėkla, užuomazga, raudona – įsčios, sutekiančios jai kūną. Balta yra vėlė, siela, dvasia raudoname kūne. Balta yra skaidri sąmonė raudoname gyvenimo kautynių lauke.

Aukštaitijos herbo projektas | EKGT nuotr.

Todėl baltas raitelis raudoname lauke simboliškai yra neapverčiamas. Kitaip sakant, simboliniame pasaulėvaizdyje niekada raudonas raitelis nejoja per baltą lauką, nepriklausomai nuo jokių sprendimų. Tai ne pasirinkimo reikalas – tai spalvų simbolikos dėsnis.

Kitas dalykas – herbą laikantys angelai. Nors kilme angelas nėra krikščioniška mitinė būtybė (žmogaus pavidalo sparnuotos būtybės ir dievų pasiuntiniai žinomi nuo seno ir plačiai), vis dėlto atitinkamos išvaizdos angelai yra labai aiški, tiesioginė nuoroda tiek į religinę priklausomybę, tiek į istorinį laikotarpį.

Pirma, jokios religinės priklausomybės pasaulietiniame herbe neturėtų būti nė užuominos, nes taip būtų pažeista pamatinė demokratijos sąlyga: teisė viaiems skirtingų pažiūrų ir nuomonių lygiems piliečiams sugyventi vienoje valstybėje ir tartis, sutarti, neprimetant vienas kitam savo įsitikinimų. Po Aukštaitijos herbu turi tilpti visi ir visokie aukštaičiai.

Antra, gana abejotina yra tų angelų menama LDK laikotarpio reikšmė Lietuvai ir ypač Aukštaitijai: juk būtent tada ji pradėjo nutausti ir galiausiai dėl to prarado gal net didžiąją savo dalį (su svarbiausiomis istorinėmis pilimis).

Būtent tada Aukštaitijos dvaruose, miestuose, miesteliuose ir netgi daugelyje kaimų liovėsi skambėjusi lietuvių, aukštaičių kalba. Būtent tada (po Valakų reformos) lietuviai tapo paversti beteisiais baudžiauninkais ir dėl to net buvo sukilę. Ar tikrai šiuolaikiniai aukštaičiai nori tuo laikotarpiu grįsti savąją tapatybę, ar jie paprasčiausiai pamiršo istoriją ir savo herbe dabar ketina tą užmarštį įteisinti? Ar Aukštaitijos istorijoje nebūta garbingesnių laikotarpių?

Galiausiai – lotyniškas užrašas. Iš pirmo žvilgsnio paskata rašyti lotyniškai suprantama: Aukštaitija – ne koks kaimas su savo vietine tarme, tai kitados galingos Vakarų valstybės svarbi dalis. Tad rašydami lotyniškai mes kartu pabrėžiame esą tikri vakariečiai. Betgi įsižiūrėjus, matyti kyšančios ausys – tam tikra išankstinė nuostata ir ją grindžianti savijauta.

Keliais žodžiais ją būtų galima nusakyti maždaug taip: „Mes, lietuviai (ir aukštaičiai), nesame tikri europiečiai, netgi nesame tikri visaverčiai žmonės, užtat mums nuolat reikia tai slėpti ir iš paskutiniųjų apsimetinėti. Tik apsimesdami vakariečiais, tik mėgdžiodami vakariečius mes tegalime pasijusti tikrais visaverčiais žmonėmis.“

Šitokia išankstinė nuostata ir ją palaikanti savijauta turi pavadinimą – tai nevisavertiškumas. Šiuo atveju – tautinis nevisavertiškumas. Ar ne dėl jo mūsų gatvėse beveik nebeliko lietuviškų iškabų? Ar ne dėl jo dažnas jaunuolis angliškai jau kalba geriau nei lietuviškai? Ar ne šią nuostatą gresia įtvirtinti ir lotyniškas užrašas Aukštaitijos herbe? Juk lietuviškai skambėtų „per prastai“, ar ne?

Bet įsiskaitykime, ką tas Aukštaitijos herbo lotyniškas užrašas sako: Patriam tuam mundum existima „Tėvynė tau pasauliu tebus“, arba „Tėvynę savo pasauliu laikyki“. Kitaip tariant, „neiškok pasaulio anapus Tėvynės“. Gyvenk čia, suleisk šaknis, nespruk mintimis į šalį, vis prisigerindamas prie „didesnio“ svetimo, įsiteikdamas „svarbesniam“ svetimam, apsimesdamas kitu nei esi – pats sau svetimu.

Kalbėk, rašyk sava kalba ir gyvenk taip, kad ji tau būtų pati tauriausia, kilniausia, brangiausia, į jokią neiškeistina! Iš ko ryškiau tai turėtų spindėti, jei ne iš herbo?

Taigi užrašo lotyniška forma tiesiog neigia jo pageidautinai lietuvišką turinį! Toks viešos, parodomosios formos neatitikimas ja pridengtam „slėptinam“ turiniui, beje, – būdingas nevisavertiškumo požymis. Juk tikras europietis neina į Europą – „į Europą eina“ kaip tik tas, kuris nesijaučia tikras europietis, ir kaip tik tuo „ėjimu į Europą“ jis išsiduoda europietis nesąs!

Su tokia nuostata žmogus, bendruomenė, tauta išvis neverti herbo. Tokie savavališkai prisiskirtais „herbais“ tik apsijuokia. Tikrą herbą tegali turėti laisvas žmogus, kuris savęs nesibodi ir nevengia, ir nemano, kad užrašas iškart pasidarys „kilmingesnis“, jei tik bus parašytas svetima kalba.

Tikras herbas visų pirmiausia įtvirtina esminį tautos, bendruomenės, giminės visavertiškumą, į kurį jos žmogus galėtų lygiuotis ir augti.

Kad Aukštaitijos herbas keltų ir kilnintų laisvą aukštaitį, o ne slėgtų prie žemės nauja vergija, kažkodėl įteisinta vietoj anos nusimestos.

Kad laisvam aukštaičiui, aukštai iškėlusiam galvą, nereikėtų gėdytis savojo herbo, lyg primesto svetimo, o per jį – ir savo Aukštaitijos, Lietuvos, Tėvynės.

Autorius yra mitologas, religijotyrininkas, humanitarinių mokslų daktaras

srtrf-logo

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. D. Razauskas. Ženklas
  2. A Každailis. Valstybės aikštė ar klounada
  3. Z. Tamakauskas. Tai žinotina kiekvienam Lietuvos piliečiui
  4. D. Šepetytė. Statomas ne tik Vytis. Kai kas daugiau
  5. N. Lašienė. Išlaisvinti Vytį
  6. V. Mikailionis. Kodėl mes be Vyčio nenurimsim (nuotraukos)
  7. Ruošiamasi įteisinti Etnografinių regionų heraldinius ženklus (nuotraukos)
  8. Etnokultūrininkai ruošiasi Lietuvos Etnografinių regionų metams

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 7

  1. Pajūrietis says:
    4 metai ago

    Taip!

    Atsakyti
  2. Būtent - says:
    4 metai ago

    įsiklausykite – LIETUVOS SOSTINĖS centrinėse gatvėse girdisi kone vien angliškai kalbant –
    tuo didžiavosi radijo laidoje kalbėjęs kažkoks sėkmingas IT startuolis, kurio įmonė, žinoma, ilgu anglišku pavadinimu didžiuojasi, ir tuo, kad jie įmonėje tarpusavyje angliškai kalbasi, nes įmonėje dirba keletas užsieniečių.

    Atsakyti
  3. Rimgaudas says:
    4 metai ago

    Visai teisingas straipsnis. Ne visi, pasirodo, lietuviai aukštaičiai yra praradę savigarbą. Dar daugiau-lietuviai žemaičiai pradėjo kovą, kad jų herbinė meška būtų be antkaklio ir be krikščioniško amžiaus atributų.
    Dzūkai, gi, nustebo, kad Vilnius stovi jų žemėje ir jų herbe turėtų dominuoti Gedimino Stulpai. Labai savalaikis yra dr. Dainiaus Razausko straipsnis, kviečiantis atgauti tautinę savigarbą, pasitikėjimą savimi ir orumą. Dėkoju jam.

    Atsakyti
  4. Global-Kapitalistas says:
    4 metai ago

    Aukštaitija : labai sudėtingas reikalas. Jei, tarkim, Žemaitija, tai Samogitija, Kurša, Skalvija – kas Aukštaitija ?

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      4 metai ago

      Yra Lietuvos Etninių regionų žemėlapis, kurį galima rasti per “google”. Be Žemaitijos, kuriai priklauso patys žemaičiai, kuršiai ir giminiški jiems skalviai, jame yra pažymėtos tarminių aukštaičių ir dxūkų teritorijos.

      Atsakyti
  5. nuomone says:
    4 metai ago

    Siaubingas herbas

    Atsakyti
  6. bronius says:
    4 metai ago

    Kai tik norisi ką nors sukritikuoti ir paneigti, galima bandyti viską išversti kaip kailinius į kitą pusę. taip ir šiuo atveju, kai nėra kitų argumentų, tenka pasitelkti mėsininko patirtimi: pirmą surasti kaulus paskui mėsą ir konstruoti teoriją. Jeigu jau kalbėti apie mėsą, tai visu pirmą, kad ją gauti tenką kažką nudobti.. O nudobus pirmoji spalva ant smėlio ar sniego pasirodys raudona kraujo spalva,. tad šios spalvos dėmės ar pirmieji archajiniai ženklai ant žmogaus sugebėjusio pasigaminti vilnonį ar lininį audinį ir galėjo duoti pradžią vėliavai. Tuomet Aukštaitijos vėliavoje raudona raitelio spalva visai logiška. Dėl lotyviško užrašo? O kokia kalba pirmieji Romos imperijos istorikai paminėjo baltų genčių vardus. Kokia kalba buvo paminėtas ir Lietuvos vardas? Gal visgi būtų širdžia mielesnis užrašas kirilica? Manytina, kad vėliavos autoriai turėjo reikalų su heraldikos specialistais ir tokių jiems priskiriamų “nuodėmių” nepridarė.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Senamiestis nuo Išganytojo kalvos | sonsdaughters.lt nuotr.
Kultūra

Vilniečiams dovanoja ekskursiją ausinėse: veda į mažiausiai žinomą, bet labai gražią senamiesčio dalį

2025 06 29
baltoji banga.lt
Lietuvoje

„Baltoji banga“ ragina Seimą pirmadienį nemažinti atsakomybės už piktnaudžiavimą pareigomis

2025 06 28
Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada | linesa.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada

2025 06 28
Sargėnų estakada
Lietuvoje

Atidaromas eismas Sargėnų estakada

2025 06 28
Klaipėdos kamerinis orkestras
Kultūra

Kintų muzikos šventėje – pasaulinio lygio pasirodymo lydimos Anatolijaus Šenderovo ir Ugnės Karvelis sukaktys

2025 06 28
Policija
Lietuvoje

Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui

2025 06 27
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus

2025 06 27
Smūgio slopintuvas
Lietuvoje

Didesniam saugumui keliuose – mobilūs smūgio slopintuvai

2025 06 27

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Bartas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • klaustukui apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Mikams ir Vilnoms su Kažinomis apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
  • +++ apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Vilniečiams dovanoja ekskursiją ausinėse: veda į mažiausiai žinomą, bet labai gražią senamiesčio dalį
  • Rotavirusas vasarą neatostogauja
  • M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Skirtingiems patiekalams – skirtingi pomidorai

Kiti Straipsniai

Pasvalyje – penktoji Šiaurės Lietuvos chorų šventė | Rengėjų nuotr.

Daugiau kaip 500 choristų ir roko prieskonis: Pasvalyje vyks penktoji Šiaurės Lietuvos chorų šventė

2025 05 22
Tautadienio rengėjos

Lietuvoje kviečiama švęsti Tautadienį – dažniau puoštis tautiniais ir baltiškais rūbais

2025 05 21
Panevėžio krašto tautodailės parodos fragmentas | arspanevezys.lt nuotr.

Panevėžyje bus atidaryta tautodailės paroda, kasmet suburianti kūrėjus iš visos Aukštaitijos

2025 04 11
Dainius Razauskas | Alkas.lt ekrano nuotr.

D. Razauskas. Ką reiškia „maža Lietuva“

2025 03 08
Justinas Marcinkevičius

J. Marcinkevičius. Grįžkime pagaliau iš tremties

2025 03 08
Alkas.lt koliažas

D. Razauskas. Kad neliktų Lietuvos

2025 03 05
Aukštaitijos etninės kultūros olimpiada

Aukštaitijos regiono etninės kultūros olimpiada vyko Zarasuose

2025 02 25
Dr. Dainius Razauskas

D. Razauskas. Šiapus fantastikos: R. Heinleino „Lėlininkai“

2025 02 19
Čiulių dvaras | V. Ralytės nuotr.

Valstybinė kultūros paveldo komisija lankėsi Aukštaitijoje

2025 01 30
Dainius Razauskas | Youtube.com stop kadras

D. Razauskas. Šiapus fantastikos: Betrizacija pagal Stanislavą Lemą

2025 01 28

Skaitytojų nuomonės:

  • Bartas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • klaustukui apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Mikams ir Vilnoms su Kažinomis apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
  • +++ apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Bartas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Algimantas Matulevičius | jp.lt nuotr.

A. Matulevičius. Jau egzistuoja ir trečioji krizė

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai