Ištraukos iš knygos: Joseph Campbell. Mitai, kuriais gyvename. Iš anglų kalbos vertė Laimantas Jonušys. Vilnius: Tyto alba, 2018. (Skliaustuose nurodomi jos puslapiai).
Kaip žino kiekvienas moksleivis, mūsų vadinamojo mokslo užuomazgos priskirtinos graikams, ir daug jų sukauptos žinijos buvo pernešta bei perduota į Aziją – per Persiją į Indiją ir paskui net į Kiniją. Bet kiekvienas iš šių rytietiškų pasaulių jau buvo įsipareigojęs savam mitologinės mąstysenos būdui ir nepaisė objektyvių, realistinių, smalsių, eksperimentinių graikų nuostatų bei metodų.
Štai palyginkime Biblijos mokymą – rytietiško šventraščio, daugiausia surinkto Makabiejams atmetus graikų įtaką, – su, tarkime, Aristotelio mokslu, juolab Aristarcho (dirbusio apie 275 m. pr. Kr.), kuriam Žemė jau buvo besisukantis rutulys orbitoje aplink Saulę. Eratostenas (dirbęs apie 250 m. pr. Kr.) jau teisingai apskaičiavo Žemės perimetrą – 250 000 stadijų (39 690 kilometrų: tikslus pusiaujo ilgis – 40 075).
Hiparchas (dirbo apie 140 m. pr. Kr.) su kelių kilometrų paklaida nustatė Mėnulio skersmenį ir jo vidutinį atstumą nuo Žemės. Ir tik pabandykime įsivaizduoti, kiek būtų sutaupyta kraujo, prakaito ir tikrų ašarų – žmonių, sudegintų ant laužo už ereziją, ir taip toliau, – jeigu 529 m. po Kr. Justinianas, užuot uždaręs visas pagoniškas graikų mokyklas, būtų jas parėmęs!
Vietoj jų mes ir mūsų civilizacija gavome Pradžios 1 ir 2, ir daugiau kaip tūkstančiui metų buvo atidėta ne tik mokslo, bet ir mūsų bei pasaulio civilizacijos branda. (26–27)
Ir argi ne ironiška, kad mūsų didžioji Vakarų civilizacija, atvėrusi visos žmonijos protams beribius stebuklus – Visatą su nesuskaičiuojamais milijardais galaktikų ir nesuskaičiuojamais milijardais metų, kūdikystėje užsikrovė religiją, suspaustą į itin ankštą, mažiausią kosmologinį įvaizdį iš visų Žemės tautų? Biblinis visatos įvaizdis tiesiog nebetinkamas, taip pat Biblijos idėja apie Dievo tautą (Izaijo 49, 22–23; 61, 5–6 ir t. t.), o ir teiginys apie iš aukštybių pateiktą įstatymų kodeksą, galiojantį visais laikais.
Mūsų pasaulio problemų net nepaliečia tie akmenyje iškalti Dešimt įsakymų, kuriuos tampomės kaip bagažą ir kurių iš tikrųjų buvo nepaisoma pačiame šventajame tekste vos vienu skyriumi toliau po jų paskelbimo (Išėjimo 21, 12–17 po 20, 13). Žinome, kad mūsų įstatymai nėra nuleisti iš dangaus, taip pat žinome, kad jokiems Žemės gyventojams jie niekada nebuvo paskelbti dievybės.
Vadinasi, žinome – net jei ir nedrįstame taip pasakyti, – kad mūsų dvasininkija teisės pretenduoti į moralės įstatymų autoritetą turi ne daugiau kaip į mokslo autoritetą. Ir pagaliau net intymaus patarėjo vaidmeniu dvasininkiją aplenkė mokslu besiremiantys psichiatrai – ir netgi taip, jog daug dvasininkų patys kreipiasi į psichologus, kad pamokytų, kaip geriau atlikti ganytojo funkciją. Jų tradicinių simbolių magija nebe tiek gydo, kiek kelia sąmyšį. (112–113)
***
Šeštojo dešimtmečio viduryje, kai Niujorke skaitė paskaitas dr. Martinas Buberis, turėjau garbės būti tarp pakviestų klausytis jo paskaitų ciklo mažoje, labai ypatingoje auditorijoje Kolumbijos universitete. Ir štai tas iškalbingas žmogelis, – mat iš tikrųjų buvo mažut mažutėlis, bet apdovanotas įspūdinga laikysena, pamalonintas ta paslaptinga jėga, nūnai vadinama „charizma“, – nepaprastai iškalbingai bylojo penkias ar šešias savaitines sesijas.
Tiesą sakant, turint omenyje, kad anglų kalba jam ne gimtoji, tas lengvumas ir skalndi iškalba stulbino. Tačiau klausydamasis ilgainiui suvokiau – maždaug trečios paskaitos viduryje, – kad vieno daktaro vartojamo žodžio negaliu suprasti. Tose paskaitose jis kalbėjo apie Senojo Testamento šventosios tautos istoriją, paminėdamas ir naujesnius laikus.
O man nesuprantamas žodis buvo „Dievas“. Kartais jis, regis, reiškė įsivaizduojamą asmenį, esą sukūrusį šią didingą visatą, kurią mums atskleidė mokslas. Kartais jis aiškiai reiškė tiesiog Senojo Testamento Jahvę vienoje ar kitoje jo raidos stadijoje. Paskui atrodė, kad tai yra kažkas, su kuo pats dr. Buberis dažnai pasišneka.
Taigi, šiam slidžiam žodžiui krypstant tai šen, tai ten, aš atsargiai pakėliau ranką. Paskaitininkas nutilo ir mandagiai paklausė:
– Kas yra?
– Daktare Buberi, – prabilau, – čia šį vakarą vartojamas vienas žodis, kurio aš nesuprantu.
– Koks tai žodis?
– Dievas, – atsakiau.
Jo akys išsiplėtė ir barzdotas veidas palinko į priekį.
– Jūs nežinote, ką reiškia žodis „Dievas“!
– Aš nežinau, ką jums reiškia Dievas, – tariau. – Šįvakar sakėte mums, kad šiandien Dievas yra paslėpęs savo veidą ir nebepasirodo žmonėms. Bet aš neseniai grįžau iš Indijos (iš tikrųjų prieš metus ten lankiausi) – ten pamačiau, kad žmonės nuolatos patiria Dievą.
Jis ūmai atsilošė ir iškėlė rankas delnais į priekį.
– Ar norite, – paklausė, – palyginti…
Bet ceremonimeistras dr. Jakobas Taubesas (Jacob Taubes) bemat įsiterpė:
– Ne, daktare! – (Mes visi žinojome, kas buvo beveik ištarta, ir aš tik norėjau išgirsti, kas bus toliau.) – Ponas Kempbelas tik paklausė, ką jums reiškia „Dievas“.
Mokytojas tuoj pat susikaupė, paskui tarė man, lyg atmesdamas nereikšmingą smulkmeną:
– Kiekvienas iš savo Tremties turi išeiti savo keliu.
Šis atsakymas gal ir buvo geras dr. Buberio požiūriu, bet, kitaip pažiūrėjus, visai netinkamas, nes Rytų žmonės nėra ištremti nuo savo Dievo. Didysis dieviškasis slėpinys glūdi kiekviename žmoguje. Jis nėra kažkur „ten“. O yra tavyje. Ir nė vienas žmogus niekada nebuvo atskirtas. (113–115)
***
Pas mane apsilankė jaunas hinduistas, – pasirodė, labai pamaldus: Višnaus garbintojas, dirbantis Jungtinių Tautų vieno Indijos delegato padėjėju ar sekretoriumi. Jis skaitė Heinricho Cimerio (Heinrich Zimmer) darbus apie indų meną, filosofiją ir religiją – šiuos darbus buvau tvarkęs prieš daugelį metų, ir jis norėjo apie juos padiskutuoti. Bet norėjo pasikalbėti ir apie dar kai ką.
– Žinote, – tarė jis mudviem įsišnekus, – apsilankęs svetimoje šalyje, mėgstu susipažinti su jos religija, todėl nusipirkau Bibliją ir jau kelis mėnesius skaitau nuo pradžių, bet, žinote… – Čia jis stabtelėjo, abejodamas pažvelgė į mane, tada tarė: – Aš ten nerandu religijos!
Tinkamas papildymas – argi ne? – neištarto dr. Buberio žodžio. Kas vienam iš šių dviejų džentelmenų yra religija, kitam – jokia religija.
Aš, žinoma, užaugau su Biblija, be to, studijavau hinduizmą, tad maniau čia galėsiąs padėti.
– Ką gi, – tariau, – suprantu, kad taip gali atrodyti, jeigu jums nebuvo pasakyta, jog žydų tautos įsivaizduotos istorijos skaitymas čia laikomas religine praktika. Matau, tokiu atveju didžiojoje Biblijos dalyje rasite labai mažai religijos.
Vėliau pamaniau, kad gal reikėjo jam pasiūlyti Psalmyną, bet, iš naujo ėmęs jį skaityti, turėdamas hinduizmą mintyse, apsidžiaugiau, kad nepasiūliau, – vyraujanti tema beveik visur yra arba dorybingumas giesmininko, saugomo Dievo, kuris „mano priešams antausius skaldai“ ir „nedorėliams dantis išdaužai“, arba skundimasis, kad Dievas dar nepakankamai padeda savo teisiajam tarnui: visa tai beveik visiškai priešinga tam, ką išsilavinęs hinduistas buvo mokomas laikyti religiniu jausmu. (115–116)
Parengė Dainius Razauskas
Na, va – Dekalogas Autoriui nepatinka.
Tačiau turime pripažinti, jog Šventraščio sumanytojas buvo genialus. Pažiūrėkime, kiek milijardų žmonių per tuos amžius jis valdė? Tiesa, dažnai tarnavo pridengti darbus, visai priešingus, negu Šv. skelbia – kruvinus darbus. O visas tekstas toks užšifruotas, vietomis toks prieštaringas… Gerai, kad sąžinė yra ir patirtis – jų galime atsiklausti, kaip elgtis, ką rinktis.
Dakalogas yra veidmainystės šaltinis . Aš niekaip negaliu išgauti nei iš evangelikų, nei katalikų, nei Jahovos liudytojų – ar reikia mylėti savo priešą, ar savo kaimyną (taip kaip anglai vartoja), ar savo artimą? O kas tas artimas – vėl jie neatsako tiksliai. Dalis sako, kad A.Maldeikienė nėra tikra katalikė ir jos nereikia mylėti, bet musulmonus, kurie plūsta į Europą ir skerdžia europiečius – reikia mylėti. Arba atvirkščiai. Lygiai taip pat P.Gražulis, kai pašokinėja, tai tikrai katalikei A.Maldeikienei tampa blogiau už musulmoną… Štai jums ir Dekalogo pasekėjai…
“Dekalogas” tai vergo taisyklės nemąstantiems. Kodėl ten tik dešimt nurodymų kaip elgtis? Kodėl ten nėra nuorodų ugdančių žmogaus sąmoningumą? Pvz. Netikėk jokiais pranašais ir jokiais dievais, visada pats būk Dievo paieškos kelyje. Mąstyk ir tobulėk. Saugo savo vidinį pasaulį nuo visų šventųjų ir nelabųjų. Nėra ir negali būti jokių krikščioniškų, musulmonišku, hinduistinių ar budistinių vertybių, vertybės gali būti tik bendražmogiškosios… ir t.t. ir t.t. mąstyti, mąstyti, mąstyti, paabejoti ir dar kartą mąstyti…
Patiko, kad radau patvirtinimą, jog krikščionybė sustabdė vakarietiškos civilizacijos vystymąsi mažiausiai tūkstantmečiu, aš sakiau 1,5 tūkstančio. Pagoniška Roma jau turėjo garo variklį ir iki pramoninės revoliucijos buvo belikę koks vienas kitas šimtas metų, o tai įvyko gerokai vėliau nei galėjo, tik 18 amžiuje… O ką jau kalbėti apie tamsiuosius viduramžius kurie išnaikino to meto aukštuomenę, mąstančiuosius. Ne šiaip sau stebime vakarietiškosios civilizacijos nuosmukį, inkvizicija irgi prie to prisidėjo, manau didžiąją dalimi. Šiai dienai tikintieji krikščionybe islamu, tai “lakmuso popierėlis” – kiek visuomenėje šiuo metu kvailių. Tokiom nesąmonėm kaip biblija, koranas sveiko proto žmogus tikėti negali…
krikščionybės islamas… 🙂 Gardu! Ačiū.
Nuo 1917 tą misiją perėmė ir šventai vykdo Kremlius.
… o dabar prisidėjo ir LGBT… Visuomenę valdantys kvailiai labai bijo visuomeninio sąmoningumo, todėl ir stebime nuolatinį visuomenės kvailinimą…
Laisvamanis Kęstučiui: „Rom 13,1. Kiekviena siela tebūna klusni aukštesnėms valdžioms, nes nėra valdžios, kuri nebūtų iš Dievo. Esančios valdžios yra Dievo nustatytos.“ Dar: „Ef 5,22. Jūs, žmonos, būkite klusnios savo vyrams lyg Viešpačiui, nes vyras yra žmonos galva, kaip ir Kristus yra galva bažnyčios, – Jis kūno gelbėtojas.“ Ar krikdemai privalo laikytis Biblijos tiesų? Manau, kad privalo. Arba turi pakeisti savo partijos pavadinimą. Bet, jei pakeis, kas už juos tada balsuos? Tik liberalai ir laisvės garbintojai?
Teigiate, jog turime nuolankiai priimti visą, ką valdantieji jėga mums primeta? Nes ,,Esančios valdžios yra Dievo nustatytos”?
Vadinasi, ne ignoruojami rinkimai mums primetė mums šį ,,elitą”, o Dievas nori atsisakyti savo paties nustatytos tvarkos žmonijai: 2-jų lyčių, vyro santuokos su moterimi; kad vaikai augtų savo tėvo ir motinos auginami ir juos gerbdami; kad mokykla užsiimtų vaikų lavinimu, o ne jų natūralios raidos trikdymu, kad neskelbtų erezijų apie lyčių aibę ir t.t.
Jei neklystu, Dž. Kempbelas buvo geras draugas Mūsų Birutei Marijai Alseikaitei Gimbutienei?
Asmeniškai, dr. Buberio žodžius : ” Kiekvienas iš savo tremties turi išeiti savo keliu” randu labai prasmingus. Tremtis- tai žmogui primestos ideologijos, religijos, visa kas riešinga jo natūraliai prigimčiai. Gal Rytų žmonės ir nėra ištremti nuo savo Dievo, bet tuo pačiu jie neturi laisvės- Indijoje sukurta Kastų sistema riboja žmogų visapusiškai. Į tai Kempbelas pamiršo atsižvelgti.
O aš tremtį suprantu kaip ėjimą iš savo vietos, kai lipo tau ant galvos ledynas. Tai, iškodavus, yra aprašyta legendinės pasakos “Eglė žalčių karalienės” kelionės į pietus ir parėjimo į Lietuvą atgal rankraščio puslapiuose.
Svarbiausias žodis čia – kelias, o ne tremtis. O išeiti reikia (tenka) iš kančios ar tamsos, iš suirutės ar chaoso – visokio…
Visai su jumis sutinku.
Žemynai: tik cituoju Bibliją. Jei krikščionis netiki Biblija ir nesivadovauja ja, ar jis krikščionis??? „1 Tes 5,18. Už viską dėkokite, nes tokia Dievo valia jums Kristuje Jėzuje.“
Na, va, prašom – išaiškėjo, jog ne tik beširdis, bet ir beplautis. O juk iki pandemijos tokių linksmų plaučių buvot!
🙂