Pirmadienis, 5 birželio, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

Paspirtukai gatvėmis riedėjo ir prieš 100 metų…

www.alkas.lt
2019-07-24 12:00:01
0
Paspirtukai gatvėmis riedėjo ir prieš 100 metų…

Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė Marija Kazanovič | „Bolt“ nuotr.

Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė Marija Kazanovič | „Bolt“ nuotr.
Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė Marija Kazanovič | „Bolt“ nuotr.

Turbūt nustebsite sužinoję, kad mintis paspirtuką sujungti su motoru gimė dar daugiau kaip prieš šimtmetį – XX amžiaus pradžioje. Ir tuomet tai nebuvo tik keletas bandomųjų modelių – paspirtukais važinėjo net JAV valstybės tarnautojai. Kokia yra šio dėl saugumo reikalavimų neišpopuliarėjusio prietaiso istorija ir kaip atsakingą paspirtukų vairavimą užtikrinti šiandien? Atsako transporto ir Lietuvos policijos specialistai.

Naudojo paštininkai, nusikaltėliai ir garsenybės

Šiuolaikinio motorinio paspirtuko atitikmuo – vadinamasis Autopedas (ang. Autoped) – pirmąkart į JAV gatves išriedėjo 1915-aisiais. Tiek Amerikoje, tiek Europoje prietaisas prigijo didžiuosiuose miestuose, kur, lygiai kaip ir šiandien, ieškota patogių būdų įveikti trumpus, bet pėsčiomis per ilgai trunkančius, atstumus.

Autopedai buvo labai galingi ir turėjo tiek pat bendro su motoroleriu, kiek ir su paspirtuku. Jais galėjai pasiekti net iki 55 kilometrų per valandą greitį, nors važiuojant greičiau nei 30 km/h jį suvaldyti darėsi sunku. Tuomet Autopedas reklamuotas kaip patogi alternatyva automobiliui, tačiau iš šiandienos perspektyvos jis atrodo paprasčiausiai nesaugiai.

Nors JAV neegzistavo vairavimo apribojimai moterims, paspirtukas labiausiai reklamuotas būtent joms. Ir savo auditoriją tai, regis, surado – Autopedą išpopuliarinti padėjo ir Amelia Earhart, pirmoji moteris, lėktuvu perskridusi Atlanto vandenyną. Antai Europoje, Londone, neįprastą prietaisą išgarsino Florence Norman – viena garsiausių moterų balsavimo teisės agitatorių.

Niujorke Autopedą naudoti ėmė ir paštininkai, taip norėję greičiau pasiekti didesnį namų skaičių. O netrukus prietaisas labai išpopuliarėjo tarp nusikaltėlių, kurie pasukdavo į automobiliams per mažus skersgatvius ir taip pabėgdavo nuo policijos.

Madą pribaigė kelių taisyklės

„Kodėl anuomet šis išradimas neprigijo? Prieš šimtą metų kelių eismo taisyklių buvo nepalyginamai mažiau, todėl ir pavojai jame tykojo dažniau. Netrukus po paspirtuko atsiradimo, šiai problemai imta ieškoti sprendimo“, – sako tarptautinės pavežėjimo paslaugų platformos „Bolt“ vadovas Lietuvoje Andrius Pacevičius.

Autopedus pardavinėti pradėta 1915-aisiais, vos penkeri metai po to, kai JAV įteisinta teisė vairuoti. Tuo metu neegzistavo net toks dalykas kaip šviesoforai, didžiuosiuose Europos ir JAV miestuose atsiradę tik po 10–15 metų. Pradėjus naudoti šias ir kitas saugumo užtikrinimo priemones, pasidarė akivaizdu, kad paspirtuką reikia iš esmės permąstyti.

Nors paspirtukų istorija ilga ir turininga, tik visai neseniai transporto priemonė pasiekė visuomet siektą kokybės kartelę.

„Turime didžiulę atsakomybę suformuoti tvarią, draugišką paspirtukų eismo kultūrą ir jei tai pavyks, galime gerokai supaprastinti judėjimą mieste bei iš tiesų įgyvendinti svajonę, kurią vizionieriai puoselėja jau daugiau kaip šimtmetį“, – teigia A. Pacevičius.

Žymi britų aktyvistė Florence Norman vyksta į darbą Autopedu. 1916 m. Londonas | „Bolt“ nuotr.
Žymi britų aktyvistė Florence Norman vyksta į darbą Autopedu. 1916 m. Londonas | „Bolt“ nuotr.

Atsakingam vairavimui tereikia atsiminti keletą taisyklių

Šiandien paspirtukai į madą sugrįžo, nes technologijų pažanga leidžia užtikrinti stabilumą ir saugų greitį. Nepaisant to, keliaujant šia nauja priemone būtina laikytis kelių eismo saugos taisyklių, primena Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė Marija Kazanovič.

Pareigūnė vardija svarbias saugaus eismo taisykles, kurių laikytis privalo visi paspirtukų naudotojai: ant paspirtuko negalima vežtis keleivių ar gyvūnėlių, pėsčiųjų perėjose privalu nuo paspirtuko nulipti. Taip pat svarbu nepamiršti, kad važiuoti elektriniu paspirtuku galima dviračių taku arba kelkraščiu, o šaligatviu arba važiuojamąja dalimi galima važiuoti tik tuo atveju, kai šių nėra.

Be to, reikia prisiminti, elektrinis paspirtukas gali išvystyti iki 25 km/h greitį, ir tai gali sukelti pavojų, tad rekomenduojama dėvėti šalmą.

„Dalyvaudami eisme, gerbkime kitus eismo dalyvius, būkime atidūs, naudokime garsinį signalą, laikykimės važiavimo pirmenybės, sumažinkime greitį ir draugiškai praleiskime vieni kitus“, – teigia M. Kazanovič.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Lietuviai virtualioje realybėje atkūrė nepakartojamą Rygos gyvenimą prieš 100-metį (video)
  2. „Metų paslaugos“ apdovanojimuose įvertinti ir mokslo, ir verslo įmonės
  3. Ryga ir Talinas pateko į 2018-ųjų išmaniausių miestų 50-tuką, Vilnius – ne
  4. Automobilis ir ekologija, jau suderinama?
  5. NASA mokslininkė: atsakymą, ar mes vieni, sužinos jau ši karta

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Saulės kolektoriai | pixabay.com nuotr.

 Atsinaujinanti energija – investicija į ateitį

2023 06 05
Vilniaus oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

VNO keleivius veš elektriniai autobusai

2023 06 05
Kelio ženklai | palanga.lt nuotr.

Palangoje paspirtukais „pralėksite“ ne visur

2023 06 02
5G ryšys | lrv.lt nuotr.

Spartinama 5G ryšio plėtra keliuose ir miestuose

2023 06 01
Draudžiamasis ženklas | vilnius.lt nuotr.

Vilniuje atsiras gatvių be paspirtukų

2023 05 31
Išlaikykime šventą savo Tėvynės Atmintį

J. Survilaitė. Ar pavyks prisidėti prie Tautos kultūros istorijos išsaugojimo į užsienį išvykusiems jauniems kūrėjams?

2023 05 31
Kelio ženklas – gyvūnai | am.lt nuotr.

Įspėjimas vairuotojams: vyksta gyvūnų migracija

2023 05 30
Būstas | pixabay.com nuotr.

Namų saugumą užtikrina ne tik spyna

2023 05 28
Baltarusijoje uždrausta užsienietiškų interneto svetainių prieiga

Kaip „išsivalyti“ savo internetinę tapatybę

2023 05 27
Mažoji Lietuva | pirmojiknyga.mch.mii.lt nuotr.

G. Skamaročius. Dėl istorinės tiesos – senųjų vardų, vietovardžių ir vandenvardžių vartojimo

2023 05 24
Rodyti daugiau

Naujienos

Valdo Adamkaus gamtosauginės premijos įteikimo iškilmės | vdu.lt nuotr.
Lietuvoje

Įteikta Valdo Adamkaus gamtosauginė premija

2023 06 05
Eismo ribojimai | lakd.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Nakčiai uždaroma Sargėnų sankryžos estakada

2023 06 05
VMVT | VMVT logo
Lietuvoje

VMVT tęsia tyrimą dėl maisto klastočių

2023 06 05
Kailiniai žvėreliai | zum.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Seimas svarstys kailių fermų uždraudimą

2023 06 05
Vilniaus oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

VNO keleivius veš elektriniai autobusai

2023 06 05
„Sodra“ | Alkas.lt, A. Rasakevičiaus nuotr.
Lietuvoje

„Sodros“ vardu siunčiamos melagingos žinutės

2023 06 05
Zigmas Vaišvila Sąjūdžio 35-mečio konferencijoje LMA 2023-06-03 | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
Pilietinė visuomenė

Z. Vaišvila. Sąjūdžio istorija ir patirtis – sąjūdietiškai surengtas renginys

2023 06 05
Kompiuteris | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Kaune įgyvendinama Užimtumo didinimo programa

2023 06 05

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Iš Lenkijos apie Z. Vaišvila. Sąjūdžio istorija ir patirtis – sąjūdietiškai surengtas renginys
  • Rimgaudas apie E. Drungytė. Sąjūdžio žmonės: galimybių brėžiniai, realybės skivytai
  • Leiba Chodosas apie M. Kundrotas. Viešpatavimas gamtai: žmogaus užduotis
  • putintroliui apie Europa Vengrijai parodė duris

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • S. Lapienis. Lietuvos žaliųjų judėjimo indėlis steigiant LPS iniciatyvinę grupę
  • Įteikta Valdo Adamkaus gamtosauginė premija
  • Nakčiai uždaroma Sargėnų sankryžos estakada
  • VMVT tęsia tyrimą dėl maisto klastočių
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

 Atsinaujinanti energija – investicija į ateitį

by daiva
2023 06 05
0
Saulės kolektoriai | pixabay.com nuotr.

Atsinaujinanti energija tampa vis svarbesnė, nes vis daugiau žmonių ieško tvarių ir aplinkai draugiškų energijos šaltinių. Tradicinės energetikos srityje egzistuojantys...

Skaityti toliau

VNO keleivius veš elektriniai autobusai

by Ditė Česėkaitė
2023 06 05
0
Vilniaus oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Lietuvos oro uostai, siekdami strateginio tikslo iki 2030 metų tapti CO2 neutralia organizacija, skelbia, kad jau šių metų rudenį pradės...

Skaityti toliau

Palangoje paspirtukais „pralėksite“ ne visur

by Ditė Česėkaitė
2023 06 02
0
Kelio ženklai | palanga.lt nuotr.

Jau ketvirtąją vasarą tam tikrose Palangos vietose draudžiama važiuoti elektriniais paspirtukais, dviračiais, velomobiliais bei riedžiais. Palangos savivaldybės administracija prašo poilsiautojų...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Iš Lenkijos apie Z. Vaišvila. Sąjūdžio istorija ir patirtis – sąjūdietiškai surengtas renginys
  • Rimgaudas apie E. Drungytė. Sąjūdžio žmonės: galimybių brėžiniai, realybės skivytai
  • Leiba Chodosas apie M. Kundrotas. Viešpatavimas gamtai: žmogaus užduotis
  • putintroliui apie Europa Vengrijai parodė duris
  • Kažin apie E. Drungytė. Sąjūdžio žmonės: galimybių brėžiniai, realybės skivytai
Kitas straipsnis
Europa 1939-1945 m.

K. Skrupskelis. Ar paminklai vien šventiesiems?

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | kemi.lt | TIK BALDAI | ATS Mods | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Rašto darbai | LIVIN parduotuvė | Grozionamaisfinksas.lt | https://zvejojam.lt | Darbo skelbimai | KlipShop | Kokybiškos tvoros | https://jarisink.com | Valgomojo stalai | Pirčių pasaulis

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai