
Iki svarbiausio Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio renginio – Vasario 16-osios minėjimo – liko mažiau nei 100 dienų, tačiau jokio įsimintino paminklo jubiliejui (istorinio romano, epinio vaidybinio filmo, monumentalios skulptūros) net nepradėta kurti. Šimtmečio padėkų „Europos Sąjungai ir savo senelei“ kampaniją pakeitė „revoliucinių idėjų Lietuvai“ konkursas, dar tebevyksta „šimtmečio dovanų“ akcija, betrūksta tik atsiprašymų už „istorines lietuvių kaltes visoms kaimyninėms tautoms“ vajaus. Užuot iškilmingai pagerbusi savo didvyrius, kaip dera per jubiliejus, Lietuva pradėjo kapstytis sovietinių okupantų suklastotose laisvės kovotojų biografijose.
Ar vyriausybinė valstybės atkūrimo šimtmečio programa nevirto pigiu realybės šou, muilo opera, kokias mėgsta rodyti komercinės televizijos?
Įrėmintas Vytis
„Liūdna, keista, kad kitąmet per valstybės jubiliejų pagrindinėje Lietuvos aikštėje, Vilniaus Lukiškėse, gali neiškilti Vyčio skulptūra, nors jos pageidauja visuomenė. Turime tokį gražų heraldinį ženklą, bet nė vieno miesto, kuriame jis stovėtų. Negi Vasario 16-ąją minėsime tik tai, kiek per metus žemyn nuslinko Gedimino kalno šlaitai?.. “ – kalbėdamasis su „Ūkininko patarėju“ apgailestavo 1990 m. kovo 11-osios Lietuvos nepriklausomos valstybės atkūrimo akto signataras, rašytojas Kazimieras Saja.
Anot K. Sajos, Atkuriamojo Seimo deputatai 1991 m. patvirtino Vyčio etaloną remdamiesi specialistų pastabomis.
Istoriškai teisingas
„Heraldikos žinovas Edmundas Rimša padėjo susigaudyti, kuris Vyčio pavyzdys istoriškai teisingiausias. Mat Lenkijos metraščiuose buvo rašoma, kad Liublino unijos (1569 m. sudarytos lietuvių sąjungos su lenkais –red.past.) proga lenkai išrovė tris plunksnas iš savo erelio uodegos ir kartu su žirgo gūnia (užtiesalu) padovanojo lietuvių raiteliui papuošti šalmą. Atkuriamasis Seimas balsavo, kad vėliavose, monetose, antspauduose būtų vaizduojamas ne iškraipytas unijinis, bet tikrasis Vytis, išsiuvinėtas lietuvių pulkų vėliavose per Žalgirio mūšį“, – aiškino rašytojas.
Bajorai nebuvo savarankiški
Pirmieji 1918 m. savanoriai daugiausia buvo kaimo vyrai, Vasario 16-osios akto signatarai atkurdami valstybę galėjo remtis vien lietuvišku kaimu, bet ne nutautusiais miestais, kurių lietuviškos šaknys buvo smarkiai apdžiūvusios. Tačiau valstybės atkūrimo šimtmečio programos dėmesys kaimui– labai kuklus.
„Aukščiausioje Vilniaus vietoje reikia pastatyti paminklą kaimo žmogui, ūkininkui! Kaimas visais laikais gelbėjo Lietuvą, išsaugojo lietuvybę. Kai Prancūzijos imperatorius Napoleonas Bonapartas, išvijęs rusus, 1812 m. vasarą siūlė atkurti savarankišką Lietuvą, mūsų bajorai, kurių pilietinę sąmonę smarkiai sužalojo keli unijiniai šimtmečiai, atsakė neįsivaizduojantys, kaip galėtų gyventi be „brolių lenkų“.
70 proc. 1944–1953 metų antisovietinių partizanų buvo kaimo berneliai, moksleiviai, ūkininkų sūnūs. Teko sklaidyti partizanų spaudą. Perskaičiau nemažai priekaištų, kad inteligentija, ypač miestų, per silpnai padeda laisvės kovotojams“, –„Ūkininko patarėjui“ tvirtino istorikas Algimantas Liekis.
Kiršinančios iniciatyvos
Daugelio populiarių apysakų, apsakymų, pjesių, pasakų vaikams ir suaugusiems autorius K. Saja nenorėtų, kad šimtmečio jubiliejus virstų „žodžių blizgesiu“ kaip Lietuvos vardo tūkstantmetis. „Kiek žinau, partizanų vadų atminimo niekintoja teatrologė padėjo kurti ir tūkstantmečio scenarijų. Neduok, Dieve, jį pakartoti… Linksmai, išradingai švęskime valstybės jubiliejų, nepaisydami politikų klaidų, valdininkų nesąmonių“, –palinkėjo rašytojas K.Saja.
Nepriklausomybės akto signataras skeptiškai vertina visokias dabar ypač pamėgtas populistines „šimtmečio iniciatyvas“. „Vieną neseniai girdėjau. Renginyje, pavadintame „žemaičių susirinkimu“. Rengėjai iš anksto pranešė, kad tai būsiąs „Pabrėžos vakaras“. Galvojau, kad prisiminsime iš Skuodo krašto kilusį garsų XVIII–XIX amžių kunigą, botaniką, švietėją Jurgį Ambraziejų Pabrėžą. Prasidėjus sueigai išeina į priekį žmogus, prisistato: „Lituanistas Juozas Pabrėža! “ ir kad ims aiškinti, esą žemaičiai nusipelnė Žemaitijoje bendrauti, visus reikalus tvarkyti tik savo tarme (ją tas lituanistas pavadino kalba!). Tai tokia jo „dovana“ Lietuvos Respublikos šimtmečiui ?!“ – piktinosi Aukštaitijoje, Pasvalio rajone gimęs, nemažai žemaitiško kraujo turįs, tačiau lietuvių neskirstantis pagal etnokultūrinius požymius dramaturgas, prozininkas K. Saja.
Šimtmečio herojai
Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio skyriaus komunikacijos ekspertas Marius Gurskas „Ūkininko patarėją“ tikino, kad šimtmečio minėjimo programa rūksta kaip iš pypkės.
„Pagal valstybės, savivaldybių įstaigų, privačių asmenų siūlymus sėkmingai sudarėme bendrą šimtmečio renginių (iš viso – 400) kalendorių. Gavome šimtą paraiškų šimtmečio iniciatyvų konkursui. Daugiau nei dvidešimt projektų iš dalies bus finansuojami valstybės biudžeto lėšomis. Visoje Lietuvoje vykusi „Šimtmečio programavimo valanda“ 6–14 metų vaikams ir paaugliams atskleidė, kokia laki jų vaizduotė! Sudėtingais algoritmais mažieji piliečiai nustatė, kaip galima pagerinti Rūtos Meilutytės plaukimo rekordus. Šimtmečio herojai – kūrybingi, veiklūs žmonės. Tokie pat nerimstantys, skirtingi , įvairių tautybių, konfesijų, bet suvienyti bendro tikslo entuziastai 1918 m. atkūrė valstybę“, – pakiliai samprotavo M. Gurskas.
Idėjų nebus per daug
Pasak komunikacijos eksperto, nieko tokio, jeigu kai kurie jubiliejiniai sumanymai užgožė vienas kitą (vyriausybinė „šimtmečio iniciatyva“ ir trijų interneto portalų „idėja Lietuvai“).
„Idėjų, vykdytojų nebus per daug. Tegul šimtmečio nuotaikas pajunta ne tik didieji miestai, bet ir kiekvienas Lietuvos kampelis. Gruodžio 5-ąją – Tarptautinę savanorio dieną – Vyriausybės kanceliarijos rūmuose bus surengta šventė visiems Ministro Pirmininko Sauliaus Skvernelio globojamo projekto „Šimtmečio dovanos“ dalyviams, kurie rūpinosi neįgaliaisiais, senoliais,tvarkė, puoselėjo aplinką, nemokamai patarinėjo teisiniais, ekonominiais klausimais“, – kai kuriuos jubiliejinius renginius anonsavo Vyriausybės kanceliarijos komunikacijos ekspertas.
Gaišta laiką gandams
Bet kuri kita valstybė, švenčianti auksinį, platininį ar dar garbingesnį savo jubiliejų, iškilmingai pagerbia savo didvyrius. O Lietuva tarsi pagal gudrų Kremliaus planą vienos viešųjų ryšių specialistės ir Seimo nario sveikuolio užgaida pradėjo kapstytis sovietų represinių struktūrų suklastotose garsių mūsų žmonių biografijose.
„Tiek daug įvairių tikrų dokumentų apie partizanus, o „žydšaudžių medžiotojo“ Efraimo Zurofo (Efraim Zuroff) draugė patingėjo juos bent pavartyti. Musės kompleksas – palikti kelis taškelius ant garbingo paviršiaus“, – sakė rašytojas K. Saja.
Anot istoriko Algimanto Liekio, labai blogai, kad valstybės jubiliejaus išvakarėse prisimenami ne partizanų mūšiai su okupantais, ilgiausiai Rytų Europoje trukęs išsivadavimo karas, bet gaištamas brangus laikas aiškiai suklastotiems KGB popiergaliams ar tariamų „liudininkų“, gimusių jau po paskutinių partizanų žūties, skleidžiamiems gandams tikrinti ir jiems aptarinėti TV pokalbių laidose.
Išgramdė KGB archyvus
„Sovietai praėjusio amžiaus septintąjį dešimtmetį nuteisė mirti apie 800 Lietuvos žmonių. Tada jų dar nevadino „žydšaudžiais“, kaltino dėl sovietų piliečių „masinio naikinimo“. Daugelis buvo nuteisti už akių (lietuvių pagalbinės policijos, Tėvynės apsaugos rinktinės batalionų vadas majoras Antanas Impulevičius-Impulėnas ir kiti), nes Jungtinės Valstijos nesutiko jų išduoti Maskvai. 1990 m. Amerikoje man teko matyti Simono Vyzentalio (Simon Wiesenthal) centro „ataskaitą“ apie holokaustą (shoah) Lietuvoje per Antrąjį pasaulinį karą. Buvo nurodyta 23 tūkst. žydšaudžių. Praktiškai dauguma Lietuvos pokario partizanų. Kaltintojai į savo „studiją apie lietuvių baltaraiščių nusikaltimus žmoniškumui“ sudėjo tai, ką tik išgramdė iš KGB archyvų, išvertė „dokumentų rinkinį“ į anglų, prancūzų, vokiečių kalbas. Buvo apjuodintas visas Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdis, bet mūsų valdžia tylėjo“, – stebėjosi istorikas A. Liekis.
Ardomoji veikla patrigubėjo
„Sovietai stengėsi pateisinti Lietuvos okupaciją. Lietuvių partizanai NKVD-MGB-KGB kankinimų kamerose daužomi visą parą, o apklausos protokoluose vos keli pačių tardytojų ranka pakeverzoti sakiniai! “ – ironizavo humanitarinių mokslų daktaras A. Liekis.
Istoriko manymu, sovietai galėjo prirašyti ką norėjo, kad „pakištų“ savo mirtinus priešus lietuvių laisvės kovotojus po Rusijos Sovietų Federacinės Socialistinės Respublikos baudžiamojo kodekso 58 straipsnio 1, 2, ar 4 skyriais (tėvynės (Rusijos!) išdavimas, ginkluotas sukilimas, bandymas užgrobti valdžią, pagalba tarptautinei buržuazijai nuversti komunizmą).
Pasak A. Liekio, Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio išvakarėse Maskvos pastangos pakirsti lietuvių tautinę savimonę patrigubėjo. „Ir 1918– 1919 metais panašiai buvo. Kaizerinė, „veimarinė“ Vokietija, raudonieji, baltieji rusai – visi stengėsi pasiglemžti, turėti, išlaikyti Lietuvą. Lenkija apskritai įrodinėjo pasauliui, kad nėra jokių lietuvių , tik savitai šnekantys lenkai“, –šimtmečio senumo istorines peripetijas priminė A. Liekis.
Kėsinasi į „Partizanų žvalgybą“
Paminklas „Partizanų žvalgyba“ Kryžkalnyje (Raseinių r.) ateities kartoms labiausiai galėtų priminti Lietuvos atkūrimo šimtmečio jubiliejų, bet šalies valdžia nė piršto nepridėjo prie šio entuziastų pastangomis ir labdaringomis lėšomis įgyvendinamo projekto, kuriam pastaruoju metu kilo rimtas pavojus – vietoj originalios, tikroviškos, pagal išlikusias pokario nuotraukas iš šovinių tūtelių išlietos į piramidę sustojusių partizanų skulptūrinės kompozicijos, panašiai kaip vietoj Vyčio Lukiškių aikštėje, norima Kryžkalnyje pastatyti dar vieną beveidį, abstraktų strypą su lenktu skersiniu viršuje („stilizuotą kardą“), nors žmonės buvo kviečiami aukoti skulptoriaus Gintauto Lukošaičio kuriamai realistinei „Partizanų žvalgybai“. Šios skulptūros maketas puošė lankstinukus, kuriuos paminklą statanti Tėvynės partizanų laisvės kovos įamžinimo sąjunga platino po Lietuvą, rinkdama pinigus sklypui Kryžkalnyje įsigyti.
Nereikia sovietinio monumento
„Dabar menininkas verslininkas Tadas Gutauskas pasišovė statyti Kryžkalnyje 50 metrų aukščio obeliską. Aš įsitikinęs, kad Lietuvai nereikia dar vieno rusiško gigantiško monumento. „Partizanų žvalgyba“ – ir žaisminga, ir didinga. Neagresyvi, nes vaizduoja ne kariaujančius, bet stebinčius aplinką laisvės kovotojus, jauki, sava kompozicija. Man neužteko duomenų skulptūrai pradėti teturint seną nuotrauką. Kariūnai vasarą padėjo rekonstruoti „gyvąją piramidę“. Surengėme fotosesiją. Persirengę partizaniškomis uniformomis Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos 4 kurso studentai atsistojo vienas kitam ant pečių, kaip pavaizduota istorinėje nuotraukoje iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus fondų “, – „Ūkininko patarėjui“ pasakojo skulptorius G. Lukošaitis.
Pasak menininko, Vyriausybė laukia, kol Kryžkalnio paminklo iniciatyvinė grupė susitaikys, tada valdžia gal ir parems statytojus. „Reikia net šiaip įamžinti mūsų didvyrių partizanų atminimą, bet labai stipriai, įtikinamai“, – pabrėžė šiaulietis skulptorius G. Lukošaitis.
Tobula antraštė! AČIŪ!
O dėl partizanų žvalgybos – jei mano fizinio lavinimo bei gamtos mokytojai tai žinotų – būtinai įtrauktų tai į fizinio lavinimo pamokas, į ekskursijų į gamtą programą. Piramides darėme, o štai tokios pratimo neprisimenu. Nežiūrint to, kad liežuvis privalėjo turėti galvą, mokytojai buvo daug laisvesni ir drąsesni per pamokas. Šiandien, deja, tik akibrokštų pliauškimu bei patyčiomis iš „atgyvenų” lenktyniaujame
// A. Aleksandravičius, K. Saja: “Turime tokį gražų heraldinį ženklą, bet nė vieno miesto, kuriame jis stovėtų.” // ———– Iš tikrųjų, per 25 metus buvo galima kiekviename mieste ir miestelyje pastatyti po realistinį Vytį. Ir būtų paminklas kaip miesto saugotojas, gynėjas ir šauklys, primenantis vartotojiškos gerovės paieškose apkvaitusiems tikruosius idealus. Gal kitokie šiandien būtų po 1990 m. gimusieji? Nesvaigtų dėl dirbtinai sukurtų nesąmonių. Trūko lėšų? Reikėjo mažinti mastelį, išlaikant figūrą identiška herbe esančiai.
Tiesa sakant, pasiteisinimu dėl realistinių, t. y., sudėtingiausių paminklų (nes visi gali palyginti originalą su išpildymu, kai modernistinio meno atstovai yra neapriboti istoriniu tikslumu ir visada galutiniam kūriniui nepavykus gali atkirsti, jog toks ir buvo pirminis sumanymas; kurio, beje, niekas nežino ir nematė – jis tik jų galvose) nebuvimo gal būtų tik šis: nėra tokio lygio meistrų ir dirbtuvių Lietuvoje. Bet šalia esančioje Baltarusijoje ir Ukrainoje tokių yra. Negi nesutiktų uždirbti? Nesugebės sukurti paminklą pagal mūsų mentalitetą? Netikiu. Su istorine tematika ir heroizmu susijusiais REALISTINIAIS paminklais išpildymo, atlikimo principas, metodas yra bendras visame pasaulyje.
Kokia dar visuomene reikalauja Vyčio? lenkai čia reikalauja to vyčio
Jau esu pasisakęs dėl partizanų žvalgybos (vadinčiau bokštu) skulptūros. Nuostabi skulptūra. Tikriausiai tokio paminklo pasaulyje nėra.
Jei paminkle nebutų sustatytų ginklų, kaip nuotraukoje, tai paminklas būtų labai abejotinos vertės.
Taip,šimtmetis su svetimkūniais abėcėlėje,uždaryta Baltistikos katedra,lietuvių literatūros egzaminas be lietuvių literatūros,be žemės saugiklių,su ,,lenkišku” Vyčiu ir t.t.Kur ta Lietuva?
“Kaizerinė, “veimarinė” Vokietija, raudonieji, baltieji rusai – visi stengėsi pasiglemžti, turėti, išlaikyti Lietuvą. Lenkija apskritai įrodinėjo pasauliui, kad nėra jokių lietuvių, tik savitai šnekantys lenkai”, – šimtmečio senumo istorines peripetijas priminė A. Liekis.
Japonų mokslininkai (žr. 2016 m. spalio mėn. LTV laidas, internetą ir spaudą) po kantrių garsinių tyrimų padarė išvadą, kad 9 – 10 tūkst. m. atgal visų indoeuropiečių kalbų prokalbė buvo (ir tebėra) lietuvių kalba. Todėl išeitų, kad kaizerinė, “veimarinė” Vokietija, raudonieji, baltieji rusai ir visi lenkai 9-10 tūkst. m. atgal šnekėjo lietuviškai. Tūkstančius metų eidami nuo Europos krašto iki jos vidurio (Europos centras yra prie Vilniaus), skurdinančio “slengo” pagalba perdirbdami mūsų kalbą iki vienam ar kitam regionui būdingų kalbinių variantų, jie įrodinėja, kad mes, jų tėvai, esame agresoriai, o ne jie, sūnūs, būdami stipresni kumščiu, mus vergia. Postulato “gerbk savo tėvą ir motiną” nepaisymas prie gero neprives: paminklus, tad, norėtųsi statyti tokius, kad mintys, per juos teikiamos sūniškajai Europai, turėtų gyvenimiškos išminties kryptį.
Taip, ir japonai, ir arabų pasaulis domisi ir studijuoja baltų istoriją ir kalbas
Gal prieš metus kokius, aukojau sumą pinigų tikrai ne šitam obeliskui – kardui. Švelniai tariant, nusivyliau pamatęs tokį naują “projektą”. Nenustebčiau, kad dar po metų, šitas kardas pavirs į krikščionišką kryžių ar į dar dievai žino kokį stabą…