Penktadienis, 26 vasario, 2021
  • Apie Alkas.lt
  • Saulės arkliukai
    • Naujienos
    • Diskusijos
    • Kultūros teorijų labirintai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

B. Kuzmickas. Lietuviška savimonė

Bronius Kuzmickas, www.alkas.lt
2015 10 12 22:50
0
Bronius Kuzmickas | J. Vercinkevičiaus nuotr.

Bronius Kuzmickas | J. Vercinkevičiaus nuotr.

Bronius Kuzmickas | J. Vercinkevičiaus nuotr.
Bronius Kuzmickas | J. Vercinkevičiaus nuotr.

Ištraukos iš: Bronius Kuzmickas, Tautos kultūros savimonė, Vilnius: Mintis, 1988, p. 88–165.

1.

Lenkiškoji, vokiškoji, rusiškoji lietuvių kultūros interpretacijos, išreiškiančios atitinkamų tautų ne tik kultūrinės, bet ir politinės ekspansijos nuostatas, „nematė“ lietuvių kultūros, kaip etniškai individualios kūrybos fenomenų visumos, o jeigu kai ką ir „matė“, tai nepripažino originalumo, praeities ir ateities, netgi teisės į ateitį. Vienais atvejais etniškai autentiška lietuvių kultūra buvo nuvertinama kaip „vietinė“, „mužikiška“, „archajiška“, „pagoniška“, kitais atvejais – neigiamas kultūrinis lietuvių savitumas, istorinis kūrybiškumas, trečiais – pati tauta laikoma greitai išnyksiančia.

Iš kelių centrų sklindančios negatyvios lietuvių kultūros interpretacijos nebuvo gyvenimui indiferentiškų samprotavimų rezultatas. Priešingai, tos interpretacijos gana efektyviai „veikė“ gyvenime, inspiravo asimiliaciją, o kartu buvo ideali realiai vykstančios asimiliacijos išraiška ir apibendrinimas. Net ir išsiplėtojus nacionaliniam judėjimui, labai daug lietuvių, veikiamų lenkinimo Lietuvoje ir vokietinimo Prūsijoje, įsisąmoninę atitinkamas interpretacijas, ir toliau asimiliavosi, į save, į savo istorinę praeitį ir ateitį žiūrėjo svetimųjų akimis.

Kyla klausimas, kokių etninių jėgų bei etniškosios kultūros komponentų pagrindu buvo įmanomas lietuvių kultūros atgimimas ir kilimas, esant tokioms nepalankioms istorinėms aplinkybėms? Lemiamas veiksnys buvo pati lietuvių tauta, nors ir praradusi istorinio subjekto visavertiškumą (neturėjo valstybingumo), būdama nepilnos socialinės struktūros (netekusi nutautusios diduomenės), nors ir fiziškai išvarginta, demografiškai apnaikinta, moraliai deformuota šimtmečius trukusios baudžiavos. Išliko nenutautęs tautos branduolys – baudžiavinė ir laisvoji valstietija, išliko turtinga ir savita tradicinė lieudies kultūra. Didžiojoje ir Mažojoje Lietuvoje liaudis kaip ir praeityje kalbėjo lietuviškai, dainavo senovines melodingas savo dainas, sekė senovines pasakas ir padavimus, laikėsi tradicinių papročių ir dorovės normų. Liaudies kultūra buvo tolima nuo oficialiosios kultūros, mažai paliesta svetimų įtakų. Nepaisant baudžiavos vargų, karų ir badmečių, liaudis išlaikė kūrybiškumą, beraščiai baudžiauninkai ir baudžiauninkės kūrė dainas, audė raštuotas drobes, drožė rūpintojėlius.

Liaudis buvo vienintelė etniškai autentiškos kultūros saugotoja. Prieraišumas prie tradicijų gali būti traktuojamas kaip stichinis patriotizmas. „Patriotinio motyvo tiesioginių apraiškų kaip ir neturime. Bet tai anaiptol nereiškia, kad jo nebuvo. Tik jis daugiausia reiškėsi stichiškai, nesąmoningai, kaip natūralus prisirišimas prie to, kas įgimta“ (Jurgis Lebedys). Natūralus valstiečių ir smulkiųjų Žemaitijos bajorų prisirišimas prie savo gimtosios kalbos, savojo krašto vėliau išaugo į sąmoningą lietuvių kalbos, tėvynės meilę, darbą jos labui. Išsaugotas savaimingumas tapo pradiniu tašku lietuvių nacijai formuotis.

Kultūrinį atgimimą netiesiogiai palaikė ir skatino materialiniai Lietuvos istorijos ir kultūros paminklai bei šaltiniai – piliakalniai ir pilių griuvėsiai, kultūrinis koloritas, įkūnytas ir išreikštas kaimų ir miestelių architektūroje, bažnyčių mene, dainose apdainuojamoje tėviškės gamtoje. Tačiau gamtos ir materialinės kultūros objektai yra iškalbingi kultūros ir tautiškumo prasme ne patys savaime, o dėl to, kad yra ypatingu požiūriu „matomi“, atsiduria atitinkamos kultūrinės interpretacijos lauke. Tą patį galima pasakyti ir apie etninę kultūros atributiką, iš dalies net apie gimtąją kalbą, liaudies meną. Šie dalykai gali būti kultūriškai mažai reikšmingi, nepastebimi arba „neutralūs“, netgi „nesuprantami“, jeigu kultūrinė savimonė savo vertinančiuoju požiūriu jų neįjungia į platesnį kultūros tradicijos kontekstą.

2.

Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė savo politinės stiprybės metais išgyveno dramatišką perėjimą nuo pagonybės prie krikščionybės, buvo daugiatautė, kultūriškai nevienalytė ir nestabili. Pagrindiniai tuometinę kultūrą konsoliduojantys veiksniai – lietuviškasis etnosas, valstybė ir krikščionybė – liko tarpusavyje tolygiai neintegruoti. Lietuviškasis etninis tautiškumas liko valstybinio politinio gyvenimo nuošalyje, beveik neišreikštas krikščionybės – tuometinės europinės kultūros idėjinio pamato – formomis. Valstybė ir krikščionybė netapo etniškąjį lietuviškumą palaikančiais ir ugdančiais veiksniais, valstybinė ideologija savo ruožtu neįgijo etninio kultūrinio pamato. Tai turėjo tiesioginių padarinių vėlesniems laikams – nesusidarė aristokratinės kultūros, sintetinančios politinę ideologiją ir etniškojo tautiškumo komponentus.

XIX a. salygomis, kada vien viešai kalbėti gimtąja kalba reikėjo didelės drąsos, pasirinkti lietuviškos kultūrinės veiklos kelią nebuvo savaime suprantama ir natūralu. Tokį pasirinkimą nedaug tegalėjo skatinti artimoji socialinė aplinka, kuri daugeliu atžvilgių buvo tam priešiška. Apsisprendimas lietuviškosios kultūros labui reiškė atvirą pasipriešinimą supolitintam kaimyninių kultūrų plitimui, ryžtą dirbti darbą, reikalaujantį gilaus sąmoningumo, didelės moralinės ištvermės, pasiaukojimo.

Tai buvo įmanoma įsisąmoninant aukštąsias dvasines vertybes, tokias kaip teisingumas, lygybė, laisvė, žmoniškumas, bet ne valstybinių institucijų peršamus supolitintus tų vertybių surogatus. Suvokiant aukštesniąsias vertybes ir idealus, galima ir savo tautinį tapatumą išgyventi kaip savaimingą vertybę, žmogiškojo orumo išlaikymo sąlygą.

Pirmieji bundančios lietuvių savimonės aktai buvo savo kultūrinės būties suvokimas kartu su neautentiškų tos būties interpretacijų refleksija. Tai gilesnės savivokos, savianalizės aktai, reflektyvūs žvilgsniai į savo sąmonę, pastangos suvokti, kas joje yra sava, o kas įteigta svetimųjų. Praktiškai tai reiškė išsiskyrimą ir vadavimąsi iš lenkiškosios, vokiškosios bei rusiškosios interpretacijų, polemiką su jomis, nutolimą ir atsiribojimą nuo jų.

Galima teigti, kad lietuvių kultūros savimonė pirmiausia pasireiškė kaip kalbinė savimonė, o tai, beje, buvo būdinga ir kai kurioms kitoms tautoms. Daug kur Vidurio Europoje tautinis atgimimas prasidėjo gaivinant gimtąją kalbą.

Pereinant prie kitos kalbos, yra įsijungiama į kitos tautos kultūrinės informacijos sistemą, įkūnytą jos kalboje. Tai iš pagrindų keičia tautinę kultūrinę savimonę. Todėl nykstant kalbai, nyksta ir pati tauta, nyksta jos dvasinės kultūros palikimas. Tą vėliau glaustai nusakė J. Basanavičius „Aušros“ pirmajame numeryje: „Lietuva pamažėliu nyksta, nes nyksta jos kalba“. Gimtoji kalba – tai paskutinė riba, kurią peržengus, tauta yra pasmerkta išnykti iš istorijos. Tą gerai suprato įžvalgesnieji, kūrybingesnieji, neatitolę nuo liaudies XIX a. lietuvių inteligentai.

3.

Sava praeities interpretacija ir reinterpretacija yra būtinos kaip kultūrinės tradicijos gaivinimo būdas, tampąs dabartinę tautos kultūrą maitinančiu informacijos šaltiniu. Tautų, šimtmečius kentusių politinę ir kultūrinę priespaudą, kultūra plėtojosi deformuotai, ir dabartinė, aktualioji jos būklė ne visada gali būti stimuliuojantis tolimesnės plėtotės pamatas. Reikia gręžtis į praeitį, aktualizuoti jos kultūrinį palikimą, padaryti jį vaisingu dabarties kultūros komponentu. Ypač svarbus tas palikimas, kuris palyginti lengvai prieinamas, pasižymi etnišku koloritu ir gali būti viso kultūrinio judėjimo gyvybinga jėga.

Prieinamiausias lietuvių istorinės atminties klodas slypėjo dvasinėje liaudies kultūroje, ypač padavimuose, legendose, taip pat dainuojamoje tautosakoje, kuri yra vienas iš seniausių ir etniškai autentiškiausių, lietuviškiausių kultūros sluoksnių. Ši istorinė atmintis atgimimo laikotarpiu buvo gyva, jos beveik nereikėjo gaivinti. Liaudies dainos buvo plačiai dainuojamos valstietiškoje aplinkoje, iš kurios buvo kilę dauguma lietuvių kultūros veikėjų. Bemaž visą XIX a. atgimstančioji lietuvių kultūra galėjo rasti atramą ne institucinėje ir ne bajorijos kultūroje, o tik savo pirminėje tradicinėje substancijoje –dvasinėje liaudies kultūroje, tautosakoje. „Tautinis savitumas XIX a. pradžioje ir galėjo būti tik liaudiškas, jis galėjo remtis tiktai kultūros etniškumu“ (Viktorija Daujotytė). Kaip tik tautosakos pagrindu pirmiausia buvo gaivinamas tautos kultūros tęstinumas, jos istorinė tradicija, jungianti dabartį ir praeitį. Tautinė ir liaudies kultūra iš esmės sutapo, o tai tuometinėmis sąlygomis buvo jų gaivališkos stiprybės šaltinis, nors kartu ir tam tikro vienpusiškumo, netgi ribotumo priežastis.

Lietuvių kultūrinio judėjimo veikėjai rūpinosi gimtosios tautosakos išsaugojimu ne tik mokslo, bet, svarbiausia, tautinio kultūrinio atgimimo vardan, į tautosaką jie žiūrėjo kaip į įkvepiantį kultūrinės kūrybos šaltinį, neišsenkamą istoriškai susidariusių etninės kultūros invariantų lobyną. Kada lietuvių kultūros istorijos tyrinėjimai buvo vos prasidėję, lietuvių kultūrinės savimonės istorinis matmuo tegalėjo reikštis daugiausia kaip dėmesys tautosakai, tęsiančiai tūkstantmetę liaudies kūrybos tradiciją ir atspindinčiai tautos istorinį patyrimą. Rūpinimasis liaudies menu, kaip ir kalba, buvo viena pirmųjų praktinių lietuvių kultūros savimonės apraiškų.

Ta praeitis, kada Lietuva buvo savarankiška ir galinga valstybė, buvo daugiau žavėjimosi ir didžiavimosi negu žinojimo, paremto kritine analize, objektas. Senovės prisiminimas veikė daugiau jausmus ir vaizduotę negu protą. Tačiau tai nemenkino idėjinės, kartu ir kultūrinės praeities vaizdinių reikšmės. Kultūrinėje ir tautinėje lietuvių savimonėje senovės Lietuva iškilo kaip tautos politinės nepriklausomybės ir galios simbolis, kaip savotiškas nacionalinis idealas, priešpriešinamas sunkiai dabarčiai ir įpareigojantis ateičiai. Tai, kas buvo praeityje, nepaisant pralaimėjimų ir nuosmukio amžių, gali kažkiek atgimti ir ateityje. Senovės Lietuvos prisiminimas buvo atspirties taškas polemizuojant su svetimomis Lietuvos praeities interpretacijomis, o kartu ir savarankiškos savosios istorinės interpretacijos pradžia. Senovės Lietuvos prisiminimas davė stiprią ir gana apibrėžtą lietuvių istorinės tapatybės, tėvynės, kaip istorinės kategorijos, sampratą, davė tautiškus vardus, nacionalinę istorinę simboliką – vis tai buvo gyvybiškai svarbu, atsistatant tautinei kultūrinei individualybei, priešinantis asimiliuojančiam kitų kultūrų poveikiui.

4.

Pastangos išlaikyti ir išugdyti tautiškumą yra visavertės tada, kada sutampa su pastangomis kelti dorovingumą ir žmoniškumą, kada padeda žmogaus tobulėjimui ir pasaulio tobulinimui. Tačiau, antra vertus, aukštesnio žmoniškumo neįmanoma pasiekti ignoruojant tautiškumą. Žmoniškumas menkėja ir nyksta tautai apleidžiant ir užmirštant savo etniškąsias vertybes. Didžiausias lietuvių tautos priešas yra jos dvasinių jėgų nykimas, tautinės savimonės atbukimas.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. B. Kuzmickas. Lietuvos lenkinimas
  2. B. Kuzmickas. Lietuvos rusinimas
  3. B. Kuzmickas. Mažosios Lietuvos vokietinimas
  4. A. Sinicė. Valstybę atkūrėme, atkurkime ir Tautos savimonę
  5. B. Kuzmickas. Tautiškumas – duotis ir projektas
  6. D. Razauskas. Žmogaus teisės ir neapykanta Lietuvai
  7. L. Kasčiūnas. Nacionalinė valstybė – lietuviškojo konservatizmo atrama
  8. V. Rutkūnas. Lietuvių nacionalinis charakteris ir alkoholis
  9. V.Rutkūnas. Lietuvių laimės kelias (I)
  10. R. Grigas. Senieji lietuviai ir krikščionybė: tapatybių konfrontacija (II)
  11. Prof. Z.Zinkevičius apie Lietuvos praeities didybę ir sunykimą
  12. A.Paulauskienė. Gimtoji kalba: didžiavimasis ja ir išdavystė
  13. V. Rutkūnas. Mokykla pakils, ar palaidos save?
  14. J. Trinkūnas. Vydūno „Amžinos Ugnies“ šimtmetis
  15. Ž. Makauskienė. Kovo 11-oji Vilniuje (nuotraukos)
  16. Z. Zinkevičius apie būsimą knygą „Lietuviai. Praeities didybė ir sunykimas“
  17. Vincas Mykolaitis-Putinas – tautotyros pradininkas Lietuvoje
  18. P. Stonis. LLRA tikslas – lietuvius paversti tautine mažuma savo pačių valstybėje (video)
  19. J. Jasaitis. Pilietiškumo nuvertinimo iššūkis (II)
  20. I. Vasinauskaitė. Neįvarykim Lietuvai infarkto
  21. V. Radžvilas. Liūdnoji vilties šventė
  22. V. Sinica. Antivalstybinis požiūris tarpsta tiek piliečių sąmonėje, tiek istorikų studijose
  23. Ž. Makauskienė. „Pro Patria“ sukurta tarnauti Tautai ir valstybei
  24. V. Rutkūnas. Lietuviuose slypi galingas užtaisas klestėjimui
  25. V. Bagdonavičius. Senoji baltų religija ir krikščionybė Vydūno žvilgiu
  26. L. V. Medelis. Po kiek lietuvybė, ponai ir kiti Švonderiai?
  27. A. Kalėda. Lietuvybės ir lenkybės simbiozė
  28. V. Turčinavičius. Tapatybės kaita (I)
  29. L. Rasimas. Baltiškojo tapatumo naikintojai
  30. N. Kairiūkštytė. „Mes be Vilniaus nenurimsim!“

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

V. Bukaitė. P. Klimas Lietuvių konferencijoje: rengėjas, dalyvis, metraštininkas

V. Bukaitė. P. Klimas Lietuvių konferencijoje: rengėjas, dalyvis, metraštininkas

2021 02 23
Petrui Klimui – 130

Petrui Klimui – 130

2021 02 23
Atminties archyvai | Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuotr.

Politinės užuovėjos nebus: Genocido centras ir toliau bus puolamas

2021 02 22
Išleista knyga „Vydūnas. Pasirinkęs tautinės dvasios žadintojo kelią“

Išleista knyga „Vydūnas. Pasirinkęs tautinės dvasios žadintojo kelią“

2021 02 22
dr. Algimantas Matulevičius | lrs.lt, O. Posaškovos nuotr.

A. Matulevičius. Šventės ir kasdienybė

2021 02 18
Vydūnas. Tautos ir laisvės reikšmė

Vydūnas. Tautos ir laisvės reikšmė

2021 02 18
Lituanistinio švietimo stiprinimas – raktas sprendžiant išeivijos vaikų ir jaunimo lietuviškąją tapatybę

Lituanistinio švietimo stiprinimas – raktas sprendžiant išeivijos vaikų ir jaunimo lietuviškąją tapatybę

2021 02 18
Vietoje elektronų fotonus naudojantys kompiuteriai pasirodys per 10 metų

Šiauliečiams – puiki proga pasitikrinti lietuvių kalbos žinias

2021 02 16
Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ir ponia Diana Nausėdienė nuotoliniu būdu susitiko su Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laimėtojais-lrp.lt nuotr.

Pirmoji pora dėkojo nacionalinių premijų laimėtojams: Esate tautos pasididžiavimo žiedas

2021 02 16
E. Barauskienė. Lietuvybės tiltai tarp Mažosios ir Didžiosios Lietuvos nuo „Aušros“ gadynės iki 1923 metų susijungimo

E. Barauskienė. Lietuvybės tiltai tarp Mažosios ir Didžiosios Lietuvos nuo „Aušros“ gadynės iki 1923 metų susijungimo

2021 02 16
Rodyti daugiau

Naujienos

Ladakalnis ir Ginučių piliakalnis turėtų tapti patrauklesni
Gamta ir žmogus

Ladakalnis ir Ginučių piliakalnis turėtų tapti patrauklesni

2021 02 26
Švietimo įstatymo pataisa atvers kelią įvairesnėms neformaliojo švietimo mokykloms
Lietuvoje

Švietimo įstatymo pataisa atvers kelią įvairesnėms neformaliojo švietimo mokykloms

2021 02 26
D. Stomienė: Naujiems sumanymams lengvų kelių nebūna
Kultūra

D. Stomienė: Naujiems sumanymams lengvų kelių nebūna

2021 02 26
L.Balsys. Europos Sąjungos politika atominės energetikos srityje
Energetika

Žalioji energija: mažės sąskaitos ir įsitvirtins energetinė nepriklausomybė

2021 02 26
Žuvinto ežero labui patvirtintas sudėtingas gamtotvarkos planas
Gamta ir ekologija

Saugant ir tvarkant valstybinius parkus ministerija kviečia įsitraukti visuomenę

2021 02 25
Vilniečių laukia ypatinga naujametė dovana: atidaromas Fabijoniškių baseinas
Lietuvoje

Lietuvos baseinai liko nuošalyje, valdytojai prašo Vyriausybės atnaujinti veiklą

2021 02 25
Siunta | omniva.lt nuotr.
Lietuvoje

Pašto siuntos gavėjų nepasiekia ir dėl siuntėjų klaidų

2021 02 25
Ministrė Pirmininkė susitiko su „PKN Orlen“ vadovais
Lietuvoje

Ministrė Pirmininkė susitiko su „PKN Orlen“ vadovais

2021 02 25


SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Paaiškėjo apie Du Seimo nariai paragino Seimo vadovybę pažymėti Birželio 23-iosios sukilimo – 80-ąsias metines
  • Bartas apie M. Kundrotas. Nužmoginimas ir nužmogėjimas. Ką pasakė Artūras Žukauskas?
  • Pajūrietis apie Saugant ir tvarkant valstybinius parkus ministerija kviečia įsitraukti visuomenę
  • Ugnis dar tik įsiplieskia? apie K. Krupavičienė. Raginame nekurstyti konflikto tarp Prezidento ir Ministrės Pirmininkės

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ladakalnis ir Ginučių piliakalnis turėtų tapti patrauklesni
  • Švietimo įstatymo pataisa atvers kelią įvairesnėms neformaliojo švietimo mokykloms
  • D. Stomienė: Naujiems sumanymams lengvų kelių nebūna
  • Žalioji energija: mažės sąskaitos ir įsitvirtins energetinė nepriklausomybė

Skaitomiausi straipsniai

  • Č. Iškauskas. Žydai – A. Hitlerio tarnyboje peržiūrėta: 1558; komentarų: 16
  • T. Baranauskas. Uždraustoji Vasario 16-oji peržiūrėta: 996; komentarų: 9
  • Č. Iškauskas. Žydai – bolševikų tarnyboje peržiūrėta: 808; komentarų: 10
  • Vasario 16-osios eitynės šiemet virto įspūdingomis važiuotynėmis (video, nuotraukos) peržiūrėta: 796; komentarų: 5
  • Būti mitologu – su širdimi ir iš širdies peržiūrėta: 662; komentarų: 18
  • LVŽ šešėlinėje vyriausybėje bus aptartas ir 365 tūkst. visuomenės parašų surinkęs pareiškimas (tiesioginė transliacija) peržiūrėta: 659; komentarų: 10

Artimiausi renginiai

  1. Lenkijos lietuviai TELEVIZIJOJE ir RADIJUJE

    2021-02-28 08:30 - 09:00

Žiūrėti visus Renginiai

Kiti Straipsniai

V. Bukaitė. P. Klimas Lietuvių konferencijoje: rengėjas, dalyvis, metraštininkas

by Jonas Vaiškūnas
2021 02 23
1
V. Bukaitė. P. Klimas Lietuvių konferencijoje: rengėjas, dalyvis, metraštininkas

Intensyvūs, radikalūs ir dažnai dramatiški XX a. pirmosios pusės politiniai ir socialiniai pokyčiai paveikė daugelio žmonių likimus kone visoje Europoje...

Skaityti toliau

Petrui Klimui – 130

by Jonas Vaiškūnas
2021 02 23
1
Petrui Klimui – 130

Vasario 23 d. minimos Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro, diplomato, istoriko, teisininko, publicisto, redaktorius, užsienio reikalų ministro, Vasario 16-osios akto signataro,...

Skaityti toliau

Politinės užuovėjos nebus: Genocido centras ir toliau bus puolamas

by Jonas Vaiškūnas
2021 02 22
10
Atminties archyvai | Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuotr.

Aprimo dar neseniai visuomenę drebinęs triukšmas Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centre (Centre), kurį sukėlė 17-os šio centro mokslininkų...

Skaityti toliau

Naujausios pastabos

  • Paaiškėjo apie Du Seimo nariai paragino Seimo vadovybę pažymėti Birželio 23-iosios sukilimo – 80-ąsias metines
  • Bartas apie M. Kundrotas. Nužmoginimas ir nužmogėjimas. Ką pasakė Artūras Žukauskas?
  • Pajūrietis apie Saugant ir tvarkant valstybinius parkus ministerija kviečia įsitraukti visuomenę
  • Ugnis dar tik įsiplieskia? apie K. Krupavičienė. Raginame nekurstyti konflikto tarp Prezidento ir Ministrės Pirmininkės
  • O tokia galimybė patinka? apie NASA marsaeigis „Perserverance“ sėkmingai nusileido Marso „ežeran“ (nuotraukos, video, tiesioginė transliacija)
Kitas straipsnis
Artūras Paulauskas | paulauskas.lt nuotr.

A. Paulauskas. Pabėgėliai turės grįžti

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | Visi rašiniai
Pradžia

 

Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Apie Alkas.lt
  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai