Kovo 22 d. pasitinkame didžio mūsų tautos sūnaus Vydūno (1868 – 1953) 146-ąjį gimtadienį. Jo idėjinis palikimas niekada nepraranda aktualumo, nesvarbu kokiomis politinėmis, kultūrinėmis ar socialinėmis sąlygomis begyventume. O aktualios jo idėjos visada yra dėl to, kad visada buvo ir bus aktualus žmogaus dvasinis tobulėjimas – jo būtį įprasminantis pagrindinis gyvenimo tikslas. Skirtingos gyvenimo aplinkybės sąlygoja skirtingus žmogaus dvasinės raiškos būdus, vis kitaip išbando jo dvasinę stiprybę ir pasiryžimą ugdytis tauresnį žmoniškumą, tam išbandymui pamėtėja vis kitokius sunkumus.
Ar šiandien nesame tų išbandymų lauke, kuris nors vis kitoks, bet buvo ir prieš 150 metų (uždrausta spauda), ir prieš 96 metus (paskelbta Neprikausomybė), ir prieš 74 metus (prarasta Nepriklausomybė), ir prieš 24 metus ( atkurta Nepriklausomybė)? Šiandieniniame laike – vėl savi išbandymai.
Ar verta sugrįžti prie Vydūno?
Prieš 50 metų, 1953 m. vasario 20 d., 17 vai. 40 min., pasaulį paliko ir Amžinybėn įžengė Vydūnas. Užbaigė jis 85 metus trukusią žemiškąją kelionę, taip ir neužgyvenęs, galima sakyti, jokio medžiaginio turto, jeigu tuo turtu nelaikysime paskutinių padėvėtų drabužėlių, batų, akinių, lazdos, plunksnakočio, rašalinės, kažkieno tapyto jo portreto, vieno kito mažmožio ir, žinoma, šūsnies prirašytų popierių, senų laikraščių, nuotraukų, šiek tiek knygų. Nepaliko jis nei nuosavo namo, nei buto, nei jokių santaupų. Išėjo visiškas beturtis – pasakytume.
Tačiau pats Vydūnas išeidamas jautėsi be galo turtingas. „Tiktai trupučiuką reikia mokėti atsisakyti savęs. Atsižadėdamas savęs, atrandi viską. Dėl to, kad tau priklauso ne tiktai ta teritorija, tau priklauso visas pasaulis”, – perteikdamas savo dvasinę patirtį, analogišką vydūniškajai, sakė kitas mūsų dvasios grynuolis Vilius Orvidas, kurio atėjimo ir išėjimo sukaktis praėjusią vasarą minėjome. Vydūnas išėjo, būdamas visiškai laisvas nuo žemiškųjų reikmių, bet jausdamas dvasios pilnatvę. Joje buvo ir pasaulis, ir absoliuti nepriklausomybė nuo jo. Mums jis paliko beveik idealiai sutvarkyto tauraus gyvenimo pavyzdį, kuriuo dvasios šviesos ieškančiam žmogui norėtųsi sekti be jokių raginimų ir įkalbinėjimų. Paliko ir kelrodį, jei kas panorėtų tuo pavyzdžiu sekti: keliasdešimtyje knygų bei gausybėje periodikoje išsimėčiusių straipsnių išdėstytą, įvairiais rakursais ir detalėmis išryškintą žmogaus ir tautos būties sampratą. Išėjo taip pat labai norėdamas, kad jo išgryninti minčių klodai ir dvasinė patirtis pasitarnautų tautos gyvėjimui, stiprėjimui ir prasmingai kūrybos raiškai, kurios, kaip ir atskiro žmogaus, svarbiausias tikslas, anot jo, esąs siekti tobulesnio žmoniškumo, savo esme prilygstančio dieviškumui. „ Tame, kas tikrai žmoniška, dieviškumas ir žmoniškumas sutampa “, – yra sakęs Vydūnas.
Vydūnas išėjo, kai mūsų tauta buvo praradusi išorinę laisvę, kai skendėjome bene niūriausioje, žmoniškumą kraujuje skandinusioje okupacinio pavergimo tamsoje. Tačiau ir į tą tamsą skverbėsi šviesa, ji neleido sugniužti ir pasiduoti, palaikė tvirtumą ir viltį. Tos šviesos signalai nuolatos priminė ir įspėjo: „Neprarasti žmoniškumo, nes jis ne tiktai raktas į laisvę, bet ir pati laisvė”. Vakarų tremtin patekusiems lietuviams Vydūnas kalbėjo, kad žmoniškumo galią savyje tvirtai j aučiąs žmogus „ iškyla iš visų suvaržymų ir pavergimų ir jaučiasi laisvėjantis. Jeigu tokių žmonių daugėja tautoje, visa ji ir laisvėja, nors būtų užplūsta kitos tautos gyvumo ir jojo galios. Esmiškai laisvėjančios tautos žmoniškumas nuolat šviesiau spinduliuoja ir veikia tuos, kurie ją pavergę”. Tie Vydūno žodžiai veikiausiai buvo skirti ne tik tremties broliams, bet ir mums, tiesiogiai užplūstiems kitos tautos galios, nors juos perskaitėme daug vėliau, negu jie buvo pasakyti. Tačiau ir jų neperskaitę, patį Vydūną gal net užmiršę, jų teisingumą patys įrodėme per okupacijos dešimtmečius, iš tautos praeities semdamiesi stiprybės, saugodami tikėjimą ir viltį, būdami su Dievu, kurdami dvasingumo prisodrintas kultūros vertybes, neprarasdami tautinės savimonės ir tautinio bendrumo jausmo ir visu tuo išreikšdami, kad esame aukštesnės dvasinės kultūros už pavergėjus, atsparūs bedvasei jų ideologijai.
Beje, per didžiąją okupacijos dešimtmečių dalį Vydūno mintis, jo gyvenimo ir darbų pavyzdys buvo su mumis ir tiesiogiai. Į mūsų dvasinę būtį ir kultūrinę raišką Vydūno palikta mintis ir kūrybos principų suvokimas grįžo 1968–aisiais, kai buvo švenčiamas jo gimimo šimtmetis. Tą grįžimą galima laikyti savotišku paradoksu, nes tada jau buvo pasibaigęs šioks toks bolševikmečio atšilimas ir vėl ėmė stiprėti sąstingio šalnos. Bet buvo jau šiek tiek ūgtelėję to atšilimo metu sudygę kultūrinės rezistencijos daigai. Lyg nejučiomis į kultūros dirvą besigerinanti Vydūno dvasia stiprino jų šaknis, didino jų lapų atsparumą ideologinėms šalnoms. Tuo laiku tiesiogiai veikiant atgimusioms Vydūno idėjoms, ypač tautiškumo sampratai, suklestėjo etninis judėjimas, ėmė atsigauti ir stiprėti jaunimo tautinė savimonė, kurią be atvangos, nors ne itin sėkmingai, dusino metodiškai brukama komunistinio internacionalizmo ideologija. Galima sakyti, jog pas mus tada tyliai, bet patikimai veikė toji dvasios galia, kuri Indijoje vadinosi gandizmu, o Lietuvoje ją buvo galima pavadinti vydūnizmu. Ji palaikė tautos gyvybę ir vidinę laisvę. Žinoma, tiesiogiai veikė ne vien ji, o gal ir ne tiek ji, bet tai, kas buvo daroma, kad tauta išliktų, tiesiog savaime, spontaniškai rėmėsi būtent tąja galia grįstais principais, nors nei Gandžio, nei Vydūno vardo daugelis ir aktyvesniųjų dvasinės rezistencijos dalyvių galėjo būti net negirdėję.
1991 metų sausio įvykiai šiandien mums atrodo kaip šventa misterija, kaip skaudus, tragišku optimizmu nuspalvintas didingas baigiamasis laisvės kovų akordas. Tai šventai misterijai vykstant nežvanginome ginklais, neatlikome jokių karinių veiksmų, o ir mūsų dainuojamos dainos nešaukė mūšin, neragino be gailesčio triuškinti priešą. Bet mes stovėjome kaip tvirčiausias mūras. Atskirus akmenis, t.y. mus, į tą galingą mūrą vienijo ne kas kita, o laisvės dvasia, kurios kitas vardas – laisva dvasia.
Gerai prisimenu, jog tada, jausdamasis esąs to stipraus mūro mažyte dalele, aiškiai suvokiau, kad mus sujungusi vienybės galia yra būtent toji, apie kurią nuolat kalbėjo, kurią mumyse ugdė Vydūnas ir kuria remdamasis Mahatma Gandis atvedė Indiją į laisvę. Į ją tada, 1991aisiais, atėjome ir mes. Atėjome gandiškuoju – vydūniškuoju nesmurtinės kovos keliu.
Nuo tų dienų praėjo jau dvylika metų mums nebereikia nei laisvės siekti, nei dėl jos kovoti. Visą tą kovos misteriją jau pradedame pamiršti ir būdami laisvi konkrečiais darbais kuriame naują tautos būvį ir gerovę. Įsisukę į veržlų tų darbų ir nuolatinių permainų srautą, jau imame nebematyti prasmės dairytis atgalios ir nebesistengiame suvokti ryšio tarp praeities vertybių ir šiandienos aktualijų. O gal ir neverta? Gal iš tikrųjų nebesidairykime, nebesigręžiokime, nebesistenkime suvokti? Ar neužtenka to, kad bent neniekiname pačių laisvės idealų, kad kartkartėmis prisimename ir pagerbiame tuos, kurie dėl jos aukojosi?
Neseniai šventėme Vasario 16–ąją, 85–ąjį nepriklausomos Lietuvos gimtadienį. Tik ar tos šventės euforijoje (kurioje, beje, vis labiau nyksta tikras jaudulys ir pakilumas) bent trumpam pagalvojom, kad iš tų 85 metų mums tepriklauso tik 35: 22 – pirmosios Nepriklausomybės ir 13 – mūsų pačių atsiimtosios. Suėjus pirmosios Nepriklausomybės penkmečiui, Vydūnas paskelbė didelį straipsnį „Tautos laisvė ir reikšmė”. Jame rašė: „…skaidriosios akys mato, kad mūsų tauta tėra nepriklausoma ir laisva gyvenimo paviršiaus dalykuose. Ir jos mato, kad ir tai laisvei gresia pavojus, kadangi kitos, būtent esmingosios, laisvės nėra. Ir todėl labai svarbu, kad pradėtume jos ieškoti, kad pasistengtume, jei ją įgijus” (paryškinta mano – VB.).
Nežinia, ar pats Vydūnas tuos savo rašytus žodžius prisiminė po 17 metų, 1940– aisiais, kai jo pranašautoji pavojaus grėsmė išsipildė, kai buvo iš tikro netekta nepriklausomybės – gyvenimo paviršiaus laisvės. Kas žino, ką mums likimas spendžia po kokių 9 ar 10 metų. kai ir antrąkart nepriklausomi būsime išgyvenę apie 20–22 metus? Nuojauta sako, kad nereikėtų gąsdintis baisiais įsivaizdavimais, o verčiau pasikliauti pozityvia politikos pokyčių kryptimi bei sveiku protu ir tikėti, kad nei klastingų interesų, nei slaptųjų mus laidosiančių protokolų nebesiras, nes pasaulis ir tautų bendrija yra visai kitokie, negu buvo prieš šešis ar septynis dešimtmečius. Tiesą sakant, ir Vydūnas, kaip ir daugelis kitų ano meto šviesuolių, apie galimus pavojus nepriklausomybei kalbėjo daugiau retoriškai, nelabai tikėdamas, kad jie gali realiai gana greitai užgriūti. Tačiau apie būtinybę jiems užbėgti už akių vis dėlto kalbėjo gana dažnai ir daug.
O užbėgant už akių, kaip jau minėta, svarbiausias dalykas esąs ieškoti tikrosios, esmingosios laisvės ir ją įgyti. Vydūnas buvo tvirtai įsitikinęs, jog Lietuvai atitekusi politinė nepriklausomybė yra didįjį kūrybos vyksmą valdančio ir visos žmonijos raidą lemiančio likimo dovana. Jos mūsų tauta nusipelniusi už tai, kad per didžiausius pavergimo sunkmečius išliko gyva ne tik fiziškai, bet ir dvasiškai, kupina kūrybos galių. Politinių permainų dėka jai tekusi laisva būtis – sąlyga toms galioms skleistis. Pats skleidimasis, t.y. visokeriopa tautos raiška, jos augimas, visiškai nereiškia egocentriško išsiskyrimo, atsitvėrimo nuo tautų bendrijos, priešpriešos žmonijos vienijimuisi, j kurį esąs nukreiptas dieviškasis Visumos kūrybos vyksmas. Tautos išaugimas ir sustiprėjimas reiškia vienos iš integruotai veikti turinčios žmonijos dalių sustiprėjimą. Kuo sveikesnės ir stipresnės bus visos tos dalys, tuo harmoningesnė bus visos žmonijos būtis ir tolesnė raida. Kūrybos galių neturinti ir kūrybos vaisių negalinti subrandinti tauta esanti pasmerkta sunykti. Beje, tų galių neturėjimas reiškiąs ir laisvos valios, t.y. pačios laisvės, neturėjimą. Išorinė nepriklausomybė tada faktiškai nebeturinti jokios prasmės.
Taigi į savąją tautą Vydūnas žvelgė ne tik kaip į turinčią teisę savarankiškai tvarkytis, bet ir kaip į privalančią tą teisę ir pačią laisvę įprasminti savo įnašu į visos žmonijos dvasinio skaidrėjimo vyksmą, į pasaulinį kultūros procesą. Tauta pirmiausia turi būti duodanti ir tik paskui imanti – pasakytų Vydūnas. Tokia esanti tautos laisvės prasmė. Tačiau kokia jos esmė, t.y. kokia tauta yra esmiškai laisva, jei išorinės, t. y. politinės, laisvės nepakanka? Toji laisvė, anot Vydūno, matuojama visu tuo, kaip tauta tvarkosi savo valstybėje, kokius spręstinus uždavinius laiko prioritetiniais. Tas tvarkymasis ir tie prioritetai remiasi tautos gyvenime besireiškiančiomis vertybėmis, o šios rodo, koks yra dvasinis to gyvenimo lygis. Vydūnui visų vertybių matų matas yra žmoniškumas. Kiek valstybėje jis reiškia, tiek ji yra laisva, nes absoliučiai visos vertybės turinčios būti subordinuotos jo reiškimuisi. Kaip jau anksčiau citavome, Vydūno tvirtinimu, „tame, kas tikrai žmoniška, dieviškumas ir žmoniškumas sutampa “. Kas – tas ir laisva. Pati žmoniškumo esmė – grynosios, taigi ir laisvosios, dvasios apraiška žmogaus asmenybėje – jo kūno emocijų ir minčių komplekse. Toji esmė ši kompleksą ir valdo. O valdo tiek, kiek yra laisva, kiek turi tam galios. Toji valdymo galia, žmoniškumo esmės vyravimas žmogaus asmenybėje sudaro dorovės pagrindą, o dorovė – visos kultūros pagrindą. Kur nėra dorovės, ten iš esmės nėra ir kultūros. Didžioji bėda, kad nevaržoma laisve naudojasi tasai kompleksas, kaip Vydūnas pasakytų, pažmoniškumas. O toji nevaržoma laisvė tariama, nes ji ne išlaisvina, o pavergia, t.y. pačią žmogaus asmenybę pajungia labai apčiuopiamiems, bet praeinantiems šio pasaulio dalykams. Tada ne žmogus turi pasaulį ir yra laisvas nuo jo, o atvirkščiai – pasaulis, jo miražai valdo žmogų, tiksliau, jo pažmoniškąją dalį. Pati žmoniškumo esmė tada būna žiauriai įkalinta. Kai taip įsikalina dauguma tautos žmonių – tokia tauta nėra laisva. Neturėdama dvasinio orientyro, ji neturi ir laisvės. Jai reikia laisvėti pirmiausia įveikiant savo pačios silpnybes, savo dorovinį nuosmukį, kuris trukdo dvasinės kultūros sklaidai. Vydūnas, stebėdamas pirmosios nepriklausomos Lietuvos gyvenimą, matė daug tokio nuosmukio apraiškų. Jos labiausiai ir temdė tikrąją tautos laisvę, jos ir vertė mąstytoją sakyti, kad tos laisvės iš esmės nėra ir kad jos būtina siekti.
Nukreipę vydūniškosios šviesos prisodrintą žvilgsnį į dabartį ir po ją pasidairę, paklauskime – ar esame laisvesni negu tada, kai mąstytojas ragino tautą siekti esmingosios laisvės? Ko pas mus dabar padaugėjo – žmoniškumo ar pažmoniškumo? Ar į tą tautų bendriją, kuri šiandien vadinasi Europos Sąjunga, einame duoti ir ar turėsime ką duoti? O gal einame tiktai prašyti ir gauti? Ar visa mūsų valstybės politika — tiek vidaus, tiek užsienio – yra taip orientuota, kad jos dėka tauta kuo labiau reikštųsi kaip kurianti, dvasios šviesą skleidžianti, kaip tokia, kurioje „vis daugiau augtų ir tvirtėtų žmoniškumas”? Ar nėra šios politikos kaltės dėl to, kad susidaro palankios sąlygos pažmoniškumo siautėjimui, silpnesnio žmogaus žmoniškumo prado nykimui? Ar pakankamai rūpinamasi to žmoniškumo žadinimu ir žmogaus saviugda? Ar daug valstybės ir visų mūsų elgsenoje „teisybės, teisingumo, tvirtybės, plačios ir aukštos nuožvalgos, sąžiningumo bei patvaros”? Ar ne dėl šių savybių stokos mūsų šalis tarsi ir nebegali vadintis ta šalimi, „kurioje žmogus tikrąjį žmoniškumą labai aukštai stato” ir kurią „Amžinoji Apvaizda yra pasirinkusi aukštam uždaviniui”?
O gal tie klausimai yra visai neprasmingi, gal ir tos vertybės, apie kurias juose užsimenama, yra tiesiog marginalinės, valstybės gyvenimo paraščių tevertos? Jeigu taip – tai ar beverta grįžti prie Vydūno ir atidžiai įsižiūrėti į jo palikimą? Juk kuriame informacijos ir žinių visuomenę, gyvename globalizacijos epochoje…
Dienovidis, 2003, Nr. 1(501). P. 13–15.
Taip pat knygoje Bagdonavičius V. Spindulys esmi begalinės šviesos: etiudai apie Vydūną. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2008, p.8–13.
Trys didelės pastraipos kartojasi – tvarkykite straipsnį.
Taip… Galima pasakyti daugiau: butina atsigrezti i Vyduna, i jo mokyma. Siai dienai jis aktualumo tikrai neprarado. Ir pradeti reiketu nuo mokyklu: rimtai jaunus zmones supazindinti su Vyduno gyvenimu ir mokymu. Jau vien jo biografija yra labai idomi
” į laisvę. Į ją tada, 1991aisiais, atėjome ir mes. Atėjome gandiškuoju – vydūniškuoju nesmurtinės kovos keliu.
Nuo tų dienų praėjo jau dvylika metų mums nebereikia nei laisvės siekti, nei dėl jos kovoti.”?
Straipsnis rašytas ir pirmoji publikacija skelbta 2003 m. publikavimo šaltinis nurodytas straipsnio pabaigoje.
pagarbiai – V.B.
atsiprašau, buvau neidėmus 🙂