Lietuviškoji tautininkystė istoriškai žinoma vidurio srovės vardu. Ši vidurio pozicija pirmiausiai reiškėsi religijos srityje. Skirtingai nei kairiosios jėgos – socialdemokratai ir liaudininkai – tautininkai pripažino ir gerbė religiją, bet skirtingai nei dešinieji krikščionys demokratai laikėsi tikėjimo laisvės ir įvairovės pozicijų. Nenuostabu, jog daugelis lietuvių protestantų, o taip pat – nuosaikių katalikų rinkosi tautininkus. Religinių mažumų atstovai kartu su katalikais užėmė atsakingus ministrų ir karo vadų postus, drauge kurdami bendrą Tėvynę – Lietuvą.
Tai – graži ir prasminga tradicija, kurią verta tęsti. Vis dėlto šiandien, tautiniame judėjime, partijose ir visuomeninėse organizacijose verdant diskusijoms, kokia turėtų būti šiuolaikinė tautininkystė – kas savaime sveika ir sveikintina – vidurio pozicija gali įgauti ir daugiau prasmių. Apžvelkime pagrindines sritis, kur šiuolaikinė tautininkystė galėtų sudaryti sveiką pusiausvyrą.
1. Dešinė ir kairė
Šiuolaikiniams tautininkams tenka spręsti daugybę problemų, kurios istoriniams pirmtakams būtų tiesiog sunkiai suprantamos. Atėjo laikas, kai reikia aiškinti – kas yra šeima, kokiu mastu gerbtina gyvybė, koks turi būti santykis tarp laisvės ir atsakomybės, pagaliau – kas yra nusikaltėlis: tiesiog nusikaltėlis ar aplinkybių auka?
Drauge kyla visiškai nauji iššūkiai ūkio srityje – globaliomis sąlygomis pasirinkimų iš pažiūros gausėja, bet iš tiesų sprendimų ratas siaurėja. Nacionalinėse ribose buvo daugiau laisvės eksperimentams, žiūrint – kuris iš jų labiau pasiteisins, dabar gi bet koks eksperimentas turi būti labiau pasvertas, nes gali atsigręžti nebegrįžtamais praradimais.
Tautininkų pozicija daugeliu šiuolaikinių klausimų anaiptol nėra savaime suprantama – yra kultūriškai dešinių ir kairių, ekonomiškai dešinių ir kairių, o taip pat – centristinių ir net eklektiškų tautinių judėjimų, partijų, organizacijų. Vis gi tarp jų visų reikia rasti savąjį kelią ir jį pagrįsti.
Nuoseklus tautiškumas natūraliai balansuoja tarp liberaliai interpretuojamos dešinės ir socialistinės kairės, tarp suabsoliutintos savasties ir suabsoliutintos bendrystės. Tauta yra bendrybė asmens atžvilgiu ir atskirybė visos žmonijos atžvilgiu, tautiškumas glūdi tarp šių dviejų polių. Dėl to nuoseklu gerbti atskirybę žmoguje ir bendrybę žmonijoje, pripažįstant asmens savastį, o taip pat – bendražmogiškąsias doros erdves, viršijančias tiek asmens, tiek tautos ribas.
Moralės ir kultūros srityse nuosekli šiuolaikinė tautininkystė užima dešiniąsias pozicijas – konservatyviąja dešinės prasme. Ji pasisako už dorovinę bendrybę, kultūrinę savastį, dvasios viršenybę medžiagai, laisvės ir atsakomybės pusiausvyrą, individo ir kolektyvo darną, istoriškai pasitvirtinusią šeimą, grindžiamą lyčių skirtimi ir jungtimi, atvirą gyvybei.
Socialinėje ir ekonominėje srityje pozicijos nėra tokios vienareikšmės. Vis gi iš konservatyviai – o ne liberaliai – suvokiamo dešinumo kultūrinėje srityje išplaukia tai, kas socialinėje srityje paprastai laikoma kairumu. Dalinę painiavą sukelia skirtingi dešinės ir kairės apibrėžimai, šia tema daug kalbėta, užtai šįsyk labiau koncentruokimės į konkretiką, nei į ginčą dėl sąvokų.
Tautinės, o taip pat ir pilietinės bendrystės išraiška – socialinis solidarumas. Anot Antano Smetonos, tauta – tai šeimų šeima. Nebūsime pirmi pastebėję: šeima, kurioje vienas narys valgo už stalo, o kitas – iš šiukšlių dėžės – tiesiog anomalija. Socialinis solidarumas ir šia prasme – sąlyginis kairumas nėra dirbtinis kultūrinio dešinumo priedas ar juo labiau – priešybė: atvirkščiai – dėsninga išdava. Antra vertus, solidarumas nėra vulgarus kolektyvizmas. Čia vėl galima pasiremti šeimos pavyzdžiu: jei darbingas, turintis sąlygas dirbti šeimos narys tinginiauja, veltui valgydamas kitų narių uždirbtą duoną, tokia šeima – taip pat anomalija.
Solidarizmas – taip pat vidurio kelias: tarp egocentrinio individualizmo ir kolektyvizmo. Tai – laisvė su atsakomybe ir atsakomybė su galimybėmis. Tai – socialinis rūpestis tais, kurie – laikinai arba nuolat – stokoja galimybių savimi rūpintis patys. Progresiniai mokesčiai, dalinis biudžetinis finansavimas įvairiose kultūrinėse ir socialinėse srityse, dalinis gėrybių perskirstymas – nuosekli tautinio solidarizmo politika.
Valstybės aktyvumas ūkyje ypač aktualus globaliomis sąlygomis. Stambiuose ūkio sektoriuose – ypač infrastruktūros ir monopolijų srityse – visiškas liberalizmas grėsmingas netgi didžiosioms valstybėms, net jos sunkiai pasivaržytų su tarptautinėmis kompanijomis. Ką bekalbėti apie mažesnes valstybes, kurioms tektų varžytis tiek su didžiosiomis, tiek su tarptautinėmis įmonėmis? Dėl to nuoseklus tautininkas siekia šiuos sektorius perimti arba grąžinti valstybės globai.
Smulkiojo verslo sektoriuose – priešingai, reikia daugiau liberalumo. Pirmiausiai – mažinti biurokratinius reglamentus ar bent juos paprastinti, o kartu – lengvinti mokesčių naštą, remiantis jau minėta progresine sistema. Liberalumas šiuo atveju ypač taikytinas vidinei rinkai, tarptautinėse plotmėse jis galėtų būti ribojamas, kiek tai įmanoma be didesnės žalos ūkiniams mainams.
Valstybės aktyvumas stambiuose ūkio sektoriuose turi ne tik nacionalinę-strateginę reikšmę. Tai reiškia lėšas. Sisteminės jėgos – tiek iš dešinės, tiek iš kairės – dažnai juokiasi iš populistų, žadančių vienu metu mažinti mokesčius ir didinti socialines išmokas. Iš tiesų tai – sunku, bet iš dalies – įmanoma. Jei valstybė gauna pajamas iš pelningai dirbančių įmonių, jai mažiau reikia semtis iš mokesčių, o kartu yra didesnė galimybė socialinei rūpybai.
Išeitų, jog nuosekli šiuolaikinė tautininkystė socialinėje-ekonominėje srityje – arčiau kairės. Ji nėra kraštutinėje kairėje, kur būtų radikalus socializmas ar komunizmas, bet šiuolaikiniame liberaliame kontekste vis gi arčiau kairės.
Apibendrinant tautininkai – tai moralinė-kultūrinė dešinė ir socialinė-ekonominė kairė. Šį kelią tik iš dalies galima vadinti vidurio keliu, nes kultūriniai ir ekonominiai principai priklauso skirtingoms aibėms ir skirtingoms erdvėms. Vis gi tai – vidurio kelias, nes tautininkai racionaliai atsirenka iš dešinės ir kairės tai, ko reikia tautai, užuot aklai, vienpusiškai, dogmatiškai sekdami dirbtines schemas – vien tiktai dešinės arba vien tiktai kairės schemą visose galimose srityse.
Bu daugiau
gerai kai yra kuo ir apie ką
ramstytis-remtis
– apie ašį
ašis yra ten, kur nori, kad ji būtų
bet apie ją ir Žemė sukasi
todėl gerai, kad ne į kairę, ar dešinę.
o… apie
Tauta ir yra visuma apie, už, per, su, ant, po…
nes tauta yra tauta
– visapusė
Smagu Mariaus Kundroto rašliavas skaityti. Perskaitei pirmą sakinį ir viskas aišku, kad apie TAUTININKYSTĘ 🙂
Beje, gal kas žinote ką šis žodis reiškia. Žodyne neradau. Radau kiaulininkystę 😀 😀 😀
Marius Kundrotas:
,,Lietuviškoji tautininkystė istoriškai žinoma vidurio srovės vardu.”
Kembly, pakeitei savo “arkliuką”?
Anksčiau tik prie tarptautinių žodžių kabinėjaisi, o dabar jau ir lietuviški užkliuvo? 🙂
Žodyne nėra TAUTININKYSTĖS yra KIAULININKYSTĖ.
Žygeivi, gelbėk Mariuką, užpilk dabar savo paklodiniais ‘atsiliepimais’ ir šio niekas nepastebės, nors tavęs mokinti nereikia.
O ka, nebegalima nauju zodziu kurti? Nesuprantu, koks tikslas sitaip kabinetis.
Mariaus Kundroto protas jau pranoksta visų kalbų galimybes, tad nenuostabu, kad kuria naujus žodžius, ir lietuviškus, ir ne lietuviškus. Gal kas paaiškintų ką reiškia KONKRETIKA?
Marius Kundrotas:
,,istoriškai, pozicija, religijos, postus, tradicija, organizacijose, diskusijoms, problemų, globaliomis, Nacionalinėse, eksperimentams, eklektiškų, natūraliai balansuoja, liberaliai interpretuojamos, suabsoliutintos, Moralės ir kultūros, konservatyviąja, koncentruokimės į konkretiką (?!), socialinis solidarumas, anomalija, vulgarus kolektyvizmas, Solidarizmas, egocentrinio individualizmo ir kolektyvizmo ( 3 svetimžodžiai iš eilės!), aktyvumas, biurokratinius reglamentus, progresine sistema, aktyvumas, nacionalinę-strateginę, Sisteminės, populistų, radikalus socializmas ar komunizmas, liberaliame kontekste, kultūriniai ir ekonominiai principai ( 3 svetimžodžiai iš eilės!), racionaliai, dogmatiškai, schemas…”.
Žygeivi,
nejau ir tu žygiuoji tarpažastyje laikydamas tarptautinių žodžių žodyną ?
Aš tokį žodyną turiu savo galvoje. 🙂
Per savo jau ne trumpą gyvenimą kažkaip išmokau suprasti daugelį nelietuviškos kilmės tarptautinių žodžių.
Be abejo, vertėtų ieškoti gerų pakaitalų tiems tarptautiniams žodžiams, betgi net ir ponas Kemblys labai aršiai spardosi, kai jam pasiūlau šį darbą dirbti… 🙂
Jis tik iššoka iš krūmų, kaip koks velniukas – pinčiukas, papeikia, pakeikia ir vėl nutyla. Deja.
Nors kai ką jau “išpešiau” ir iš jo… 🙂
Keiskime tarptautinius žodžius lietuviškais
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?f=92&t=7597
Taigi, ir “kemblys” kartais praverčia… 🙂
Supratau, kad dabar tautininkai dėl socialinio solidarumo ims valgyti kažkur per vidurį tarp stalo ir šiūkšlių dėžės…
Kažin Marius Kundrotas aplamai ar turi tautinius rūbus (lai kad ir kandžių suėstus) ?
Asmeniškai man nepatinka, kad tautininkai pasisako prieš laisvąją rinką. Tautinės idėjos – gerai. Bet reiktų būti ir laisvosios rinkos šalininkais.
Tai ir yra pagrindinė priežastis, kodėl rinkimuose balsuoju už liberalus. Juk liberalai palankiausi verslui, laisvąjai rinkai.
Manau, kad valstybės pareguliuojama rinka yra pats optimalus, t. y. geriausias, variantas, nes gyvenimas parodo, kad tiek visiškai laisvas kapitalizmas, tiek socializmas turi savų blogybių ir savų privalumų. O šiaip tautinė idėja ir ekonominė santvarka yra skirtingi, visiškai nesusiję, dalykai. Todėl manau, kad tautininkus jungianti idėja turėtų būti tik TAUTINĖ IDĖJA, o visiems kitiems gyvenimo klausimams, kurie nepažeidžia visuomeninės dorovės, turėtų būti partijos vidinis demokratinis pliuralizmas. Taigi tautininkais galėtų būti tiek socialdemokratai, tiek nuosaikūs: liberalai, katalikai, ateistai…. Aš – už platų tautinį sąjūdį, ne skaldantį, bet suvienijantį lietuvių tautą.
Jotvingi, gal tu ,,už platų tautinį sąjūdį”, bet kokia prasmė, jei prarasime kalbą?
Tauta be kalbos??????????/
Jotvingis:
,,pareguliuojama, optimalus, variantas, idėja ir ekonominė, partijos, demokratinis pliuralizmas, socialdemokratai, liberalai, katalikai, ateistai…………”
„tautininkai pasisako prieš laisvąją rinką.” ??? Studente, o kas yra tą „laisvąją rinką”, kur ją rasti? 🙂
Kemblys kaip visada išsidirbinėja.
Mane stebina redaktoriaus pozicija – ar toks, aiškiai antilietuviškas, asmuo čia, Alke, yra laikomas specialiai?