Vienos tautos istorija
„Pilietiškumo ir tautinio tapatumo sąvokas atskirčiau, nes etniškumą žmogus suvokia lyg kelių dalykų sintezę: kaip priimamos ir kaip vertinamos tautos tradicijos, papročiai, kiek jis pats gyvena pagal tautos kultūros tradicinį kalendorių, ar stengiasi savo paprasta kasdienine nuostata natūraliai išgyventi ir kasdienybės, ir švenčių prasmes“, – pradeda V. Rudavičienė. ,,Bendraudama su gimnazistais, skatinu juos klausti savęs, ar esame aktyvūs tradicinių papročių dalyviai savo namuose, giminėje, bendruomenėse, ar dalyvaudami šventėse rūpinamės prisidėti realizuodami savo kūrybinį potencialą, ar liekame tik stebėtojai…“
Pedagogė užsimena, kad kūrybiškumo sklaidos poreikis kasdieninėje buityje mąžta, – daugybę dalykų, reikalingų buičiai, šeimose anksčiau kruopščiai kūrė, skaptavo, siuvo ar mezgė šeimos nariai. Dabar visa galima nusipirkti, įsigyti. Tradiciniuose Lietuvos namuose bemaž kiekvienas žmogus puikiai išmanė kurį nors amatą. Dabar tokia veikla šalia tiesioginio darbo atrodo perteklinė, atitraukianti nuo svarbesnių tikslų.
Taip išryškėja dar viena problema – vartotojiškumo skatinimas. „Mes pasauliui reikalingi ir svarbūs tik tiek, kiek gebame vartoti“, – teigia pedagogė. Mados tendencijos, gyvenimo kokybės standartai skverbdamiesi gožia mūsų etninę kultūrą, niveliuoja papročius. Šv. Valentino diena, Helovinas, kitos brukte brukamos šventės kviečia, vilioja naujais patyrimais, netikėtomis atrakcijomis. Bet jos švenčiamos kavinėse, baruose, o ten daug vartojama įvairių alkoholinių gėrimų.
V. Rudavičienė primena: pasaulis keičiasi, ir Lietuvos žmonės privalo bendrauti, dalintis tuo, ką esame sukaupę, išsaugoję. „Lietuva po Atgimimo prieš ją atsivėrusiam pasauliui kalba, kad yra atvira, kad priima pozityvią kaitą, pati kūrybiškai diegia inovacijas, nes mūsų kultūrai svetimas etnocentrizmas. Suvokdami pasaulio kultūrų įtaką, priimdami pasaulį privalome neišduoti savęs“, – tvirtina pašnekovė. Tačiau pirmiausia pats turi gerai susivokti, kas tu esi, kokios žemės vaikas, iš kur į tave srūva gimtosios žemės syvai. Mąstydama, kas galėtų būti toji atsvara prieš agresyvią globalizacijos slinktį, pedagogė teigia: „Tautiškumas yra galimybė būti originaliam. Natūraliai, ramiai suvokiamas tautiškumas padeda žmogui būti oriam. Stiprios globalizacijos tendencijos, – stengiamasi veikti mažesnes tautas paverčiant jas aktyviais vartotojais. Svarbūs pasauliui esame tiek, kiek gebame vartoti. O įdomūs tik tuo, kuo skiriamės, kiek mumyse liko autentiškumo. Todėl ramiai, oriai, bet nuoširdžiai perimdami iš savo tėvų, senolių tautinio tapatumo turinį, turime išugdyti gebėjimus saugoti, o išsaugoję ir kūrybiškai papildę, – perduoti. Taip taip – gebėjimas perduoti ateinančiai kartai etninės kultūros esmę apgynus ją nuo kičo, manyčiau, šiuo metu ir būtų svarbiausias mūsų uždavinys komunikuojant su multikultūriniu pasauliu.“
Lietuvio ir Lietuvos charakteristika
Lietuvių tauta ateities kartoms gali perduoti kultūrinį paveldą, pilietiškumo jauseną. „Pilietis yra žmogus, kuris dalinasi savo dvasine patirtimi, atlieka įvairiausius visuomeninius įsipareigojimus. Dirbdamas savo tiesioginį darbą, jis yra pozityviai nusiteikęs, taip auklėja ir vaikus, bendrauja su giminaičiais, siūlo iniciatyvas. Žmogus, būdamas visuomeniškai aktyvus, pozityviai ugdydamas savo vaikus, lojalus savo valstybei, yra aktyvus pilietis. Tačiau jis gali būti ir kitos tautos žmogus. Mūsų šalyje gyvena daug skirtingų tautybių žmonių, kurie yra aktyvūs jos piliečiai“, – teigia V. Rudavičienė. Kalbėdama apie Lietuvoje gyvenančius kitų tautybių žmones, pedagogė teigia: „Esu įsitikinusi, kad savo tautos kultūrą Lietuvoje turi puoselėti ir lenkai, ir karaimai, ir žydai – kiekviena tauta. Gyvendami šalia, kartu ir pažindami kitos tautos kultūrą, išvengiame buitinio etnocentrizmo. Tada atsiranda bendrystė, ir valstybėje viskas natūraliai susidėlioja į savo vietas“.
V. Rudavičienė pabrėžia lietuviško charakterio ypatybes: svetingumą, nuoširdumą, pakantumą. „Lietuvių tauta nėra agresyvi. Mūsų vertybės ateina iš gilios krikščioniškos tradicijos, suformavusios pagarbą tėvams, apskritai šeimai, subtiliai išgyvenamas lietuvio santykis su gamta. Tačiau šiuo metu mano karta išgyvename kontrasto situaciją – tarp to, ką norėtume teigti, atsinešdami iš etninės kultūros, ir to, ką teigia pasaulis“. Taigi, išlaikyti savo tautiškumą reikia daug vidinės jėgos. Sunku laikytis oriai, nes pasaulis reikalauja kito. „Norėdamas būti lietuviu, žmogus turi būti stiprus – bet švelniai ir kantriai stiprus“, – teigia etninės kultūros mokytoja ekspertė.
Ciklas ir šventės
Pašnekovė įžvelgia ir daugiau pavojų lietuvių tautos savitumui. „Mūsų kultūrai būdingas gamtos rato ciklas. Gyvename ir cikliniame, ir linijiniame laike. Esame bene vienintelė tauta Europoje, nepakeitusi savo mėnesių pavadinimų į lotyniškus. „Nepardavėme“ savo kalendoriaus, savo metų jokiam diktatoriui. Dvylika mūsų mėnesių pavadinimų padiktuoti gamtos, žemės darbų ritmo. Toks santykis natūraliai išlaikytas, galėtume sakyti, kad ir mūsų orumas išsaugotas.
Tačiau dabar ypač esame verčiami skubėti, esame įsprausti į linijinį laiką, o natūralus gamtos ritmas mums suteikia galimybę išgyventi kasdieną, gyventi čia ir dabar“. Pašnekovės teigimu, vakarietiškas pasaulis primeta vienintelį reikalavimą: tik pirmyn ir būtinai lyderis. Iš visų jėgų skubėdamas žmogus bėga nežinodamas, kur jo kelio pabaiga. Taip nesustodami, nepaisydami dienos, savaitės ciklo, strimgalviais skubėdami ,,prisirenkame“ įvairiausių negalavimų, apninka net psichinės ligos. Kaip priešprieša tokiam gyvenimo būdui – ciklas, kuriame nuolatinė kaita, ryškios sustojimo „stotelės“ – šventės. „Mūsų tauta, gražiai priėmusi krikščioniškąjį kalendorių, savitai susiejo gamtos ciklo šventes: Šv. Jurgis – karys krikščioniškoje kultūroje, o lietuviui – žemdirbio globėjas. Per Jurgines ūkininkai nešdavo šventinti javus“, – pasakoja etnokultūros mokytoja.
Kita tradicinės kultūros santarvė su Kūrėju, su žeme ir savimi – gavėnios ir advento laikas. Dabar labai populiarios įvairios dietos, bet ilgas ruošimasis sutikti didžiąsias šventes – šv. Velykas ir šv. Kalėdas – nuoširdus pasninkavimas apvalo ne tik žmogaus kūną, bet ir sielą. Pasninkas ugdo kantrybę ir sutvirtina valią.
Tradicija siūlo gyventi pagal gamtos laiko ciklus. Tarpinės švenčių „stotelės“ leidžia nurimti, susikaupti. Triukšme kurti neįmanoma, vien tyla suteikia galimybę kūrybiškai veikti. Dar vienas iššūkis – kaip išgyventi pasaulio triukšmą.
Etniškumo galia
Paklausta, kaip įsivaizduoja Lietuvą po penkiasdešimties metų, V. Rudavičienė nusiteikusi optimistiškai: „Ori, išsaugojusi savo tautinį tapatumą, įdomi pasauliui, ugdanti talentingus žmones. Pavyzdžiui, dailininkai S. Eidrigevičius, P. Repšys, kompozitorius B. Kutavičius. Jų kūriniai kartais vadinami egzotiškais, nes juose glūdi etninis pradas. Manau, kad šių menininkų egzotika – talentingai priimama pasaulio žaismė ir subjektyviai išgyventas etniškumas“. Kai kultūrinis paveldas moderniame pasaulyje veikia kaip natūralus procesas, nėra kičo ir sumaišties.
V. Rudavičienė moko ne tik gimtosios kalbos, literatūros. Gimnazistams dėsto etnokultūrą. Pasak pašnekovės, šias pamokas mokiniai priima įvairiai: kaip galimybę išmokti naujų dalykų arba pasitikrinti, ką jie žino. „Dalis mokinių ateina iš šeimų, kur nutrūkinėję kartų ryšiai, prarasta genealoginė kartų grandinė, kartais nebepažįsta savo prosenelių ar net senelių. Kai nebegalime atsiminti bent trijų savo kartų žmonių – tampame žmonėmis lyg su ištrinta atmintimi. Tai atima iš mūsų stiprybę, nebežinome, kuo stipri buvo mūsų giminė, sudėtingos tampa tapatumo paieškos“, – apibendrina mokytoja.
Juk, galia, būtinybė, gebėjimas bei pareiga – iš garbių TĖVŲ-PROTĖVIŲ
paveldėta yra S A V I T U M A S.
Kam tas voliojimas kalbos, savitos, savos, –
degutu “origi” “produkti” “edukavi” “realizi” “potenci”
…juk “natūralumas” tai TIKROVIŠKUMAS;
kuo puikiausiai pastraipa gale baigmėj apibendrinama,
pakiliai (optima) ir gan v i l t i n g a i.
Vengt skolinių, svetmkalbės žodžių žudikų VERTA.
Verta vengt, kad savitumu – išsiskirt,
užuot degutuotiems bereikalingai
apsiskelbinėt.
Metas labai atidžiai ir apdairiai,
su savuoju išskirtinumu ir kuo švaresne kalba
viešumoj r o d y t i s. Tai atsakomybė ir pati
AUKŠČIAUSIA LIETUVIŲ PAREIGA.
Ž O D I S!
Citata: “Mūsų vertybės ateina iš gilios krikščioniškos tradicijos…Tačiau šiuo metu mano karta išgyvena kontrasto situaciją -tarp to, ką norėtume teigti, atsinešdami iš etninės kultūros, ir to, ką teigia pasaulis.”
Tautos vertybės kilę iš senovinės prigimtinės pagoniškos tradicijos, ir tik prievartinė krikščionybė, o ypač jėzuitai, jas suluošino. Pradėjome staigiai nykti kaip tauta, kalba buvo išstumta į kaimus, tertorija nuolat mažėjo, dabar esam didžiuliu tempu deportuojami į ES. Tai ne kontrastas tarp to, ką norėtume teigti, ir ką teigia pasaulis, – tai karas! Mes net nelabai susivokiame jog esame užpulti. Sorošo įtakos agentas Leonidas Donskis Delfyje rašo, tipo, kam jums ta teritorija, kam kalba,-jūs būsite pasaulyje- būsite Facebuke. Kažkur girdėta Suslovo gaida- Lietuva bus, bet be lietuvių. Dievo Jahvės išrinktosios tautos atstovas L. Donskis mums siūlo gėrį,- gyventi kažkur pasaulyje, gyventi Facebuke, o tai kas gyvens prie Nemuno? Paskysi, kad Donskio(t.y. pasaulio) vertybė gėjai yra nepriimtini,- būsi kaltas. Ginsi vaikus nuo brukalo princas ir princas,- būsi kaltas. Šlykštėsiesi gimgytojais Nr1 ir Nr2,- vėl būsi kaltas. Gal donskiai uždraus ir liaudies dainas dainuoti, kaip ne politkorektiškas, nes ten minimi Tėvelis ir Motulė? Kartoju tai karas! Ginkimės!
Manau,kad be reikalo taip esi nusistatęs prieš krikščionybę.Sutinku,kad su katalikybe kadaise į Lietuvą ėjo ir lenkiškumas.Tačiau dabar laikai yra yra visai kiti ir šio reiškinio seniai nebėra.O,kad taikiai reikia sugyventi su kitomis tautomis,yra visiška tiesa.Aišku,su sąlyga,jeigu tos tautos yra taip pat taikios lietuvių tautos atžvilgiu.Pagaliau,yra daugybė lietuvių tautos patriotų ir katalikų.
Lietuvos bažnyčios veikia Vatikanui,kada pradės Lietuvos bažnyčios veikti Lietuvai,tada susikalbėti/susitarti bendriems darbams Lietuvai galima bus 🙂
Koks gali žmogus būti Lietuvos Tėvynainis,jeigu jo atgailos namai Vatikane?
Remiantis paprastu dėsniu, kad kiekvienas veiksmas turi atoveiksmį, galima teigti, kad, štai, Lietuviai paskutiniai EU priėmė krikščionybę, tad tiesiog visai dėsninga, jei pirmieji ją ir nusimes.
Tačiau lietuviškuoju atveju įvyko neregėta psihologinė perskyra, kuriai paaiškinti, kai nauja pakeitė sena, tenka pripažinti supainiotai painių ir sunkiai paaiškinamų priežasčių daugį. Viena jų – kaip Romos katalikų bendruomenės multikultūrinė religija tampa tautine ?
KOMENTARO TĘSINYS :
Kryžiui paaukota tauta PRŪSAI
Męs buvom drąsūs ir galingi,
Kol garbinom savus Dievus
Neblaškė vėjai siautulingi
Kaip rudenėjančius lapus.
Sutramdėm priešus ir savus
Žaizdre išlydėme metalą
Kryžiais neženklinom kapus
Stovėjo aukuras ir Amžina ugnis žėravo.
Giria mus gynė nuo audrų
Ji slėpė moteri nuo priešų
Stovėjo pilys ant aukštų kalvų
Savų ir svetimų krauju aplietos.
Kai pūstels vėl nuožmieji pietų vėjai
Plėnim liepsnos priešam lemtingos pilys
Prūsų Dievams gal būt męs nusidėjom
Trinariu kryžiumi ant kaktos.
Męs buvom narsūs siautulingi
Savų Dievų šventa garbe
Dar dunda savas mums Perkūnas
Sausio speigų baltam laike.
Justinas Vaidelys, Šėtijų Jundakalnio krivis.
Užmirštų Dievų šventviečių Aukuruose bei Piliakalniuose slypi pati save vis dar išsisaugojusi lietuviška dvasia – energetiškai prilygstanti tiksinčiai atominei bombai. Pažadinta ji nutviekstai išvalytų visą slogią jauseną, kurioje šiandien gyvenantiems, vis dar gentainiams, užkeiktai čia, šiame merdinčių Piliakalnių areale, slogu. Pažadinta Dievų būtis atsispindi ir šiame Jono Mačiukevičiaus eilėraštyje:
Savi kalnai greičiau įveikiami,
Savos bedugnės kartais turi dugną,
Todėl kieme ar patvory
Saviems Dievams užkurk tu Ugnį.
–
Kad būdami širdy ar debesy,
Valdydami audras ar vėjo gūsį,
Žinotų, kur dabar esi,
Ir jaustų, kur rytoj tu būsi.