Arvydas Juozaitis, www.alkas.lt

Kas atsitiko?
Vilnijos kraštas – nūdienės Lietuvos politikos silpnoji grandis. Įsisenėjęs Seimo ir Vyriausybės neveiklumas virsta chroniška politine ir net tarptautine liga. Iš dalies tai dėsninga, nes vadinamasis „lenkų klausimas“ Lietuvai ilgus metus buvo svetimas, lietuvių dauguma nė nesuprato, ką jis byloja. Sunku gyventi buvo tik Vilnijos krašto lietuviams, kurie kasdien susidurdavo su vis agresyvesniu „lenkų klausimo“ eskalavimu. Ne tik antiįstatymiški gatvių ir miestelių pavadinimai dygo prieš akis, bet lietuviui, jeigu tik jis prabildavo valstybine kalba, vis sunkiau buvo įsidarbinti savivaldybės įstaigose. Padėtis tiek suprastėjo, kad šiandien lietuviškai kalbantis žmogus gali būti išmestas į gatvę net iš Lietuvos įstaigos. Lietuvis tame krašte – nepageidaujamas.
Iki Lietuvos nepriklausomybės atgavimo, Vilnijoje vyravo rusų ir vadinamoji tuteišių kalba. Lenkų kalba, kuri uždarant lietuvių mokyklas ir administracinės prievartos būdu diegta 1920-1939 metais, negalėjo sukurti būtino gyvai kalbai dialekto. Lenkų kalba Vilnijoje – išmoktinė, čia lemiamą vaidmenį suvaidino net katalikų bažnyčia, darbavusis kelis šimtmečius.
1990 m. kovą Aukščiausioje Taryboje už Lietuvos nepriklausomybę dauguma Vilnijos krašto atstovų nebalsavo. To ir reikėjo tikėtis, nes didžioji jų dalis buvo prosovietinės „Jedinstvo“ organizacijos atstovai, kurie Vilnijoje turėjo tvirtą atramą.
Ar visa tai jau praeitis? Deja, politikoje nėra praeities, ką ir sako ūmai imta gaivinti… 1939 metų Lenkijos provincija. Praeitis visuomet pasiduoda aktyviems veikėjams, o kas nesnaudžia, tas ir laimi konkurenciją.
Politiniai apžvalgininkai vis dar gūžčioja ir stebisi, iš kur atsirado Lenkijos nepalankumas Lietuvai. Esą tam nėra pamato. Yra, nes norintis mušti lazdą visuomet ras. Lietuvos lenkais tapę politikai aktyviai pažvelgė į praeitį ir suprato: tai maistas dabarčiai.
Nacionalistų propaganda ir Europos parlamentas
Lenkų rinkimų akcijos atstovas V. Tomaševskis laikosi keisto, nedoro kodekso. Tačiau kas pasakys, kad jis – nedoras? Vilniuje mums dar pavyksta sušukti, kad vagies kepurė dega, kai šis veikėjas atviro TV eterio metu ima meluoti, kad baisiai skriaudžiamas, ar kad Punske gatvės surašytos lietuvių kalba. Tačiau Briuselyje burnos tokio žanro politikui neužčiaupsi, nes ten teisė kalbėti yra aukštesnė už pareigą būti padoriu savos valstybės atstovu. Ir pasekmės liūdnos: Lietuvos politika Europoje vis garsiau pristatoma kaip agresoriaus politika… net savo pačios sostinėje. Kur esą engiama mažuma. Ir nebandyk priminti Romos Popiežiaus, kuris sakė tiesą.
1993 metų rugsėjį Paulius Jonas II, aukojęs mišias Aušros vartuose, viešai kreipėsi į „lietuvių kilmės lenkus“. Tai buvo istorinė akimirka, galėjusi sugėdinti vietos veikėjus. Tačiau šio Lenkijai švento žmogaus žodžiai Vilnijos lenkų nacionalistams buvo žalingi. „Lietuvių kilmės lenkai“ pasijuto įžeisti. Negalėję apkaltinti popiežiaus, jie ėmė jį ignoruoti.
Lietuvybė Vilniaus krašte vietos veikėjams – tai „litvomanijos“ liga, kurią būtina išgyvendinti. Lenkiškas pavardžių rašymas Lietuvos pasuose – tai tik pirmas „vaistas“. Žinoma, nė nenorima girdėti, kad moderni Lietuvos valstybė – tai kalbos ir kultūros darinys, be kurio valstybės nebūtų buvę. Atkovoti Lietuvos teritoriją iš lenkiškos kultūros imperializmo buvo itin sunku, nes sulenkėję Lietuvos pirmtakai XIX a. pabaigoje turėjo gerą bazę – Varšuvoje ir kitur, anapus Lietuvos.
Taigi, nūdienis lenkiškų pavardžių rašybos klausimas – XIX amžiaus aidas kovos prieš lietuvybę. Bet laikai keičiasi ir jis – menkas kabliukas, kad ištrauktų į krantą visą XIX a. pabaigos geopolitinį vežimą. Tad naudojama visa nauja, ir Europos Parlamentas.
Pagaliau – oficiali Lenkijos linija
Įvairiausių Lenkijos „Kresų“ (imperinės lenkų nuostatos palikuonių) politiką Lietuvos adresu pagaliau parėmė oficiali Varšuva. Naujas demaršas – Lenkijos URM nota Lietuvai dėl Švietimo įstatymo pataisų. Užsimota taip, tarsi Seimas buvo sprendęs tarptautinį „lenkų klausimą“, o ne Lietuvos valstybinių mokyklų (tame tarpe ir rusų) reikalą bei šventą reikalą – valstybinės kalbos likimą. Pavyzdžiui, broliai latviai šį reikalą sutvarkė jau prieš gerus penkerius metus, visose švietimo įstaigose įvedę (tame tarpe ir Rygos Lietuvių vidurinėje mokykloje) 40% dalykų dėstymą valstybine latvių kalba. Lietuva buvo numačiusi dar nedrąsią reformą (o reikėtų tų pačių 40 %). Ir štai – mintingai, nota. Ir mūsų Seimo gėdingas atsitraukimas. (Latvija neišsigando nei Rusijos notų, nei mintingų po Europos Parlamento langais).
Tačiau Lenkija, sakoma, ne Rusija, o strateginis partneris? Tad kodėl agresija?
Beliko paminklas J. Pilsudskiui
2010 m. gruodžio 16 dieną, kurią Lenkijos URM įteikė notą Lietuvos atstovybei Varšuvoje, Vilniaus Teatro arenoje Lietuvos nacionalinio transliuotojo LTV pajėgomis buvo atliktas įdomaus renginio įrašas. Jį užsakė Lenkijos kultūros centras Vilniuje. Laidos rengėjai apmokėjo paslaugą už koncertą, angažuodami A. Staškaus diriguojamą orkestrą (tą patį, kuris dalyvauja LTV projekte “Triumfo arka”). Tačiau kaip nustebo laidos režisierė ir atlikėjai, kai įrašo dieną, paskutinėje repeticijoje jiems buvo pranešta, kad scenarijus pakeistas ir bus ne koncertas, o tik muzikiniai intarpai visai kitu tikslu. Klasikinės muzikos fonas buvo suskirstytas siužetais, kurie iliustravo politinę akciją. Iš Lenkijos atvykusi diktorė ir laidos rengėjai vykdė labdaros renginį, skirtą J.Pilsudskio paminklui Vilniuje statyti. Nufilmuota laida buvo sumontuota skubos tvarka ir jau gruodžio 18 d. parodyta pasauliui „SAT Polonia“ TV kanalu. Panaudotas tas pats kanalas, kuris be jokių skrupulų skelbia apie lietuvių agresyvumą lenkiškame Vilniaus krašte. Žurnalistiniai tiesos tyrimai šiam kanalui, šiuo klausimu – nepažįstamas reiškinys.
Lietuvos politikai, bent jau įsidėmėkite: J. Pilsudskiui skirtos akcijos įrašas diena dienon sutapo su Lenkijos nota Lietuvai dėl mūsų švietimo reformos.
Lenkijos URM vadovas R. Sikorskis pasižymi dideliu dėmesiu lietuvių kalbai. Nemokėdamas jos, jis reikalauja „w“ ir kitų raidžių įdiegimo, kad ji ilgainiui išnyktų. Be to, jis – gilus mūsų literatūros žinovas. Prieš kelis mėnesius, kai Kaliningrado srityje pakibo grėsmė virš K.Donelaičio muziejaus (Rusijos ortodoksų bažnyčia kėsinosi jį nusavinti), Lietuvos diplomatinę tarnybą palaikė Švedijos ir kitų šalių kolegos. Lenkijos Generalinis konsulatas Kaliningrade į mūsų diplomatų SOS atsakė: „Rusija jau viską nusprendė, reikalas išspręstas“.
Kokios būtų išvados? Niūrios. Lenkijos oficiali pozicija šiuo metu sutapo su Vilnijos krašto lenkiškų politikierių demaršais Europarlamente, radikaliuose Lenkijos leidiniuose ir TV kanaluose. Akivaizdu, kad pavardžių rašymo, švietimo klausimai – tik vienos grandinės grandys. Netrukus turėtume susilaukti Lenkijos URM notos dėl J. Pilsudskio paminklo Vilniuje. Nota matyt primins 1938 metų notą, kurią Lietuva… deja, priėmė.
reikia sutikti ir pasirašyti po visais pono Arvydo teiginiais. Vienas išsvarbiausių tai mūsų valdžios miščiojimas. Valdžios politika turėtų būti kieta ir nedviprasmiška, nes kitu atvėju vėl teks keltis į Kauną. Čia didelis “tapkinio” nuopelnas, kuris lenkus atrado kaip strateginius partnerius.
Kiek tik domėjausi istorija, tai lenkai visalaik buvo lietuvybės strateginiai priešai… Kol lenkams sekėsi naikint lietuvybę, tol jie “draugai”, kai tik Lietuva pradeda stiprėt lenkai iškart parodo savo tikrąjį veidą. Gerai Juozaitis pastebėjo, kad daug prie lietuvybės naikinimo prisidėjo ir božnycia.
Be Bažnyčios (Daukšos, Sirvydo, Giedraičio, Valančiaus, Baranausko, Maironio, Burbos ir daugelio kitų Vilniaus Kr. kunigų) jokia lietuvybė nebūtų išlikusi
Prisiminkim Šv.Kazimiero draugiją Vilniaus Kr, Ryto draugijos pirmininkus kun.Kraujalį, Čibirą. Jakavonį, arkivysk. Steponavičių ir kt.
Pritariu, kad Lietuvos patriotai katalikai savo laiku daug nuveikė lietuvybės išlaikymui. Bet galėtų pasistengti ir dabar.
labai primena pasisakymus – ” ir tarp komunistų buvo gerų žmonių”… Gerai kai lietuviui tautiškumas aukščiau už partinius ar religinius įsitikinimus. Beje A. Baranausko galėjote ir neminėt…
Visa lietuviška raštija XVI-XVIII a. buvo religinė, be jos lietuvybės nebūtų. Valančius ne tuščioj vietoj atsirado. Baranauskas- puikus poetas, tik atsiskyrimo nuo lenkų idėjai jis jau buvo per senas…
Okupacinė krikščionybė vėl braunasi Lietuvon ir toliau grobia jos Žemes. Kauno arkivyskupija su savivaldybe pavasarį Santakoje – netoli Pilies ruošiasi pastatyti paminklą ten maldininkavusiam popiežiui.
Krikščioniškasis arche-tipas generuoja – paimti pilį ir jos prieigas.
Gal padėsit sustabdyti šią juodaskvernių savivalę ?
vilmantasrutkauskas@yahoo.com
Puikus straipsnis, Arvydai.
Gal šį straipsnį reiktų pakabinti seimo valgykloj vietoj valgiaraščio, nes tada didelė tikimybė , jog tokia informacija pagaliau pasieks mūsų tautos išrinktuosius ir gal, pagaliau ,sureaguos į tai tinkamai ir nedelsiant. Nes aš naiviai tikiuosi , jog mūsų valdžios neveiklumas ir antilietuviška laikysena šiuo klausimu yra tik dėl nepkankamos informacijos, nes ją juk užgožia idomesni ir svarbesni renginiai , pavyzdžiui kokie tai realybės šou su seimo nariais…
Vadinasi, Maironis, Baranauskas, Valančius, Donelaitis, Antanas Mackevičius, Mečislovas Reinys, Vincentas Borisevičius ir pan. yra okupaciniai????
Pasakyk “išminčiau”, kur krikščionybė yra ne “okupacinė”?
Biblija-ne šiaip sau dievo mokymas, tai judaistinė pasaulio valdymo ir grobimo koncepcija.
Skelbdama ”nevok”,tą daro tyliai per tautų kreditines finansines sistemas…
Skelbdama ”nežudyk”, tą darė ištisus šimtmečius (neliečiant,”kurieji turi ženklą..”)…
Skelbdama ”nesvetimauk”, visa mirga prievartos aprašymais…
…………………..
Su gudria politika:
Aš skolinsiu daugeliui tautų, bet pati nesiskolinsiu…
Niekur nedirbsiu, bet gerai gyvensiu…
Valdysiu daug tautų, bet manęs nevaldys…
IR T. T…
IR T. T…
Kažkur jau rašiau, kad, artėjant okupacinės kultūros-žydkrikščionybės-…ystės kolaboracinio tuštėjimo metui, lietuvių Baltiškasis tikėjimas mums tampa vis mielesnis ir prieinamesnis. Prigimtinė sąvastis glaudžiasi prie Gamtos daugdievystės ir Protėvių…….
Geras straipsnis. Daug taiklių ir teisingų pastebėjimų. Arvydas Juozaitis nuo Sąjūdžio laikų – 1988 birželio sąžiningas, atviras ir vertas pasitikėjimo žmogus, nors ir impulsyvus. Tiesa, politikas iš jo menkas. Ir dabar: jis labai teisingai įvardija Lietuvos Ŗ Lenkijos santykių ligos požymius, bet kaip ją gydyti, akivaizdu, žinių neturi ir recepto tikrai neišrašys. Čia, galbūt, ir yra mūsų didžioji bėda, kad mes arba labai impulsyvūs patriotai arba chrestomatiniai prisitaikėliai ar net išdavikai. Ir dabar žiūriu į šį puslapį ir matau, kad jame puikiai telpa visi: ir Juozaitis su savo įžvalgomis ir tie kurie Lietuvą atvedė į šią apgailėtiną situaciją. Mums, lietuviaims, trūksta daug ko, bet labiausiai profesionalumo spręsti politinius reikalus. XX a. iš esmės turėjome tik pusantro didesnio politiko: Voldemarą ir iš dalies Smetoną. Visa kita, tik politiniai šiaudai. Deja, ligi šiol to nenorime suprasti. Landsbergis su Adamkumi Lenkiją ypu padarė ,sreateginiu’ Lietuvos partneriu, o naująją Rusiją ,paskyrė’ būti amžinu priešu…. Rezultatas tokios strategijos akivaizdus: Lenkija matydama, kad mes pasikelbėme mirtini Rusijos priešai, nusprendė, kad lietuvių-rusų santykiai sugadinti amžiams, o jeigu taip, jeigu už Lietuvos ir Vilniaus Lietuvoje nestovi Rusija, tai vadinasi nienas geopolitiškai nestovi, vadinasi vieta tuščia… štai dabar į tą tuščią vietą ir važiuos mūsų ,strateginiai’ partneriai. Važiuos kantriai, ilgai, išradingai, energingai, važiuos per pinigus ir ryšius, viešąsias akcijas ir retoriką, važiuos, kol pasieks vienu ar kitu keliu sau norimą rezultatą: bent jau ,lenkų autonomiją Lietuvoje’. Ir už tai turėsime pykti ne ant lenkų ar Varšuvos, bet tik ant savų išminčių – ,prezidento’ ir ,kito prezidento’ trumparegiškumo. Deja, bet čia kaip su katarakta: liga gali būti išgydyta tik tam tikroje stadijoje, vėliau – jau tik apakimas. Užtemimas. Visiškas.
Viskas teisingai Knechtai parašyta. Bet ir pats recepto nesiūlai. Tai ko?
Ačiū Arvydai, už puikias mintis! Kuo daugiau žmonių apie tai rašys – tuo geriau bus ir lietuviams, ir patiems lenkams. Bėda tik ta, kad lietuvių ir lenkų politikai skirtingai suvokia ir interpretuoja istoriją. Ir dažnai daro tai visai nuoširdžiai.
Dar didesnė bėda ta, kad kai kurie įtakingi mūsų – lietuvių politikai suvokia politiką taip tarsi jie būtų ne lietuvių – ne mūsų politikai.
Kai trūksta (buvo išnaikinti) strateginio mąstymo specialistų, tai išsirenkami ne tie strateginiai partneriai. Tiesa, yra daug strateginių specialistų, bet jie užimti – dirba kitai pusei. Penktoji kolona dirba išsijuosę.
O kuo krikščionybė dėta ir lietuviškumas? Išmokė lietuvius labai “gero” dalyko – sušėrė kas į skrostą – tuoj atsuka kitą, kad įsitikintų, kad skauda. Visokie užsienio pajuodę mišrūnai čia iškeliami į sceną, padaromi didvyriais, šou nugalėtojais, kad tik kas neįtartų homofobija ar ju(o)dofobija ar dar kuo nors.
Kol nebus pereita prie mozės-žydiško principo “akis už dantį, galva už akį”, tol Lietuviai bus mulkinami ir naikinami. Gal ir nereiktų 30 už vieną, kaip Palestinoje, bet bent jau porą už vieną – būtų pats tas.
Z.J.Bion ,
krikščioniškos ”dermės” – ”darnos” (tebūnie) kosmo-politarinis- politinis arealas išsiplėtęs iki begalybės – išganytų LT krikštavinų ir avelių vaidmuo čia tiesiog ”būtinas” bendram mentaliteto pa(si)laikymui.
”O kuo krikščionybė dėta ir lietuviškumas? Išmokė lietuvius labai “gero” dalyko – sušėrė kas į skruostą – tuoj atsuka kitą, kad įsitikintų, kad skauda. Visokie užsienio pajuodę mišrūnai čia iškeliami į sceną, padaromi didvyriais, šou nugalėtojais, kad tik kas neįtartų homofobija ar ju(o)dofobija ar dar kuo nors.”
“Ašigalio kortelė” (Karta Polaka) yra diskriminacinis tautiniu pagrindu dokumentas. Kad nebūtų diskriminuojami Lietuvos Respublikos piliečiai, būtina sudaryti vienodas sąlygas visiems, turintiems Lietuvos Respublikos piliečio pasą:
1. Laisvai dirbti Lenkijos Respublikos teritorijoje be papildomo leidimo;
2. Vykdyti ekonominę veiklą Lenkijos Respublikos teritorijoje vienodomis sąlygomis kaip ir Lenkijos Respublikos piliečiai;
3. Gauti Lenkijos Respublikoje nemokamą švietimą;
4. Iškilus pavojui Lenkijoje, gauti nemokama sveikatos priežiūra tokiomis pačiomis sąlygomis kaip Lenkijos piliečiai;
5. Turėti galimybę nemokamai aplankyti muziejus Lenkijos teritorijoje.
6. Gauti pirmenybės tvarka lėšų iš Lenkijos valstybės ar savivaldybių biudžetų.
Tada jokių problemų su “kortomis”.
Ta “Ašigalio kortelės” teiginio dalis, kad ši kortelė patvirtina priklausomybę kokiai nors tautinei grupei yra daugiau deklaratyvi – neturi jokio istorinio pagrindo Vilniaus “krašto” vietinims gyventojams, kurių protėviai dar XIX amžiaus viduryje buvo lietuviai ir lenkais savęs nelaikė, nes nemokėjo lenkiškai.
Prie ko cia lenkai, prie ko cia rusai? Lietuviai yra patys save negerbianti tauta. Su kiekvienu elgiamasi taip kiek yra leidziama, ar ne taip? Gyvenu Visagine ir pademonstruosiu visiem zinoma situacija – jei kompanijoje yra 5 lietuviai ir 1 rusas, tai visi kalbes rusiskai.
Mūsų žemė davė lenkams jų civilizatorių Jogailą, Vytautas kryžiuočius atmušė ne tik nuo Lietuvos, bet ir nuo Lenkijos. Davėme lenkams pirmąjį jų prezidentą iš Žemaitijos, taip pat Adomą Mckevičių, Česlovą Milošą ir t. t. Popiežių, galų gale davėme Joną Paulių (močiutė buvo lietuvė), tą patį Pilsudskį, platesniu mastu galvojant. Prakutę ir nedėkingi varšuviečiai ėmė lipti mums ant galvos ir kirsti šaką, ant kurios patys sėdi. Man rodos, derėtų sulenkėjusius ir suklaidintus Vilniaus krašto lietuvius orientuoti į tai, kad didesnis pasididžiavimas jiems būti yra lietuviais, o ne lenkiškos kortos savininkais. Paminklas Pilsudskiui, pavyzdžiui, galėtų būti pastatytas su mūsų valstybinės kalbos užrašu: “Čia gimė lietuvis Juozas Pilsudskis, daug padėjęs ir Lenkijos valstybei gyvuoti”.
Visi teiginiai teisingi, visi viską suprantame ir žinome, bet kodėl leidžiame kitos valstybės žmonėms mulkinti mūsų tautiečius, pasivadinusius lenkais? Juk tie vadinamieji “mūsų lenkai” iš niekur neatvyko, išskyrus tuos, kurie dabar plūsta į Lietuvą iš Baltarusijos ir mes demokratiškai suteikiame galimybę ir jiems tapti lenkais. Jau tapome net savotiška lenkų “gamykla”.Kiek valstybės (ne tokios turtingos kaip Lenkija) Lietuvoje yra išlaikoma lenkiškų mokyklų ir kitų švietimo įstaigų, kai tuo tarpu Lenkijoje uždaromos lietuviškos mokyklos? Kitose valstybėse tautiškas švietimo įstaigas išlaiko privatūs asmenys ir jokių pretenzijų jie dėl to nereiškia. Iš Lenkijos antilietuviškai nusiteikę žmonės pulkais važiuoja į mūsų mokyklas, kaimus, bažnyčias, padeda finansiškai mokykloms, darželiams, o kartu vykdo ir lenkinimo politiką. Ar dėl savo tolerancijos ir demokratiškumo vėl neatsidursime ant išnykimo ribos, kaip buvo kadaise? Vienoje pasakoje, kai pelės baigė susirinkimą, kur sprendė, kaip išvengti katino grėsmės,iškilo klausimas:”Kas pakabins katinui ant kaklo varpelį?”
Manau, kad šioje srityje yra labai daug darbo visais lygmenimis, o “pakabinti varpelį”, pirmiausia, galėtų mūsų visuomenininkai, kurie atliktų aktyvų aiškinamąjų darbą atitinkamose vietose, ir tai darytų rodydami meilę, pagarbą, priimtinumą (formos gali būti įvairios) ne dėl savo kaltės, o dėl istoriškai susiklosčiusių aplinkybių kitą kultūrą (o ne tautybę)pripažįstantiems žmonėms. Kalbėti reikėtų apie lojalumą valstybei, kurioje gyveni, o ne apie tai, kaip nuo jos atsiskirti. Galima būtų panaudoti ir panašius (lenkiškus) metodus, ir ne tik Lietuvoje, bet ir Lenkijoje galima būtų šia linkme kažką nuveikti.Gal čia galėtų padėti ir tie patys susipratę mūsų “lenkai”.
Be to, reikėtų kontroliuoti, ką veikia čia atvykstantys iš kitų valstybių žmonės ir apie tai informuoti visuomenę – yra juk įvairių informacijos kanalų. Išvis, labai stokojama informacijos ir ypač šiuo klausimu. Gerai būtų visa tai įvardinti valstybiniu lygmeniu, atsižvelgiant į piliečių lojalumą savo valstybei, o derinant įvairius tarpvalstybinius klausimus, laikytis pariteto.
Kaip leidžiame sus savimi ėlgtis, taip ir elgiasi. Niekaip nesuprantu valdžios vyrų bestuburiškumo. Yra įstatymas – prašau vykdyti. O dabar pareigūnas, kuris rimčiau ėmėsi savo pareigų buvo paliktas vienas prieš visą rują