Svečios šalys mielesnės už Lietuvą? (1)

llektuvas  skrydziai.lt

skrydziai.lt nuotr.

Lietuviai dažniau nei europiečiai renkasi atostogas užsienyje.  2015 m. sausį atlikta Eurobarometro apklausa parodė, kad 2014 m. į užsienį keliavo daugiau nei pusė Lietuvos gyventojų. Poilsį užsienio šalyse lietuviai renkasi dėl mažesnių kainų, komforto ir naujų įpročių.

Reitingų viršūnėse – Turkija

Anot jau ketvirtą kartą susiruošusios atostogauti šioje šalyje Daivos Petkevičienės,  pasirinkimą lemia geriausias kainos ir kokybės santykis. „Vertindama kelionių pasiūlymus įsitikinau, kad kainos kitose šalyse daug didesnės, o teikiamų paslaugų kokybė ir patogumai – nesiskiria. Mėgstu gerą orą, skanų maistą, todėl poilsis Turkijoje atitinka ir mano norus, ir lietuvišką atlyginimą“, – sakė ji. Pasak poilsiautojos, jos trijų asmenų šeima kelionę planuoti patiki agentūroms, paskui iš  pasiūlytų variantų išsirenka priimtiniausią. „Turi būti viskas įskaičiuota: skrydis lėktuvu, maitinimas, apgyvendinimas gerame viešbutyje – tokie mūsų pageidavimai, – pasakojo D.Petkevičienė, kuriai 12 dienų kelionė į Turkiją spalio mėnesį atsieis 1 200 eurų.

Vienos iš didžiausių kelionių agentūrų „Baltic Clipper“ vadovas Andrius Sidaravičius patikino, kad iš tiesų didžiausio tautiečių susidomėjimo jau kelintus metus susilaukia Turkija. Lėktuvų reisų į šią šalį yra daugiausia, visi jie skrenda pilni. 2007-aisiais buvo pasiektas rekordas – per dieną į Turkiją lėktuvai skrisdavo net tris kartus.  Vis  didėjantį keliautojų srautą, anot A.Sidaravičius, nulemia paprasta priežastis – tautiečius skatina keliauti pigių skrydžių bendrovės.

Pasak „West Express“ vadybininkės Julijos Čižienės, neslopsta susidomėjimas ir  Graikija. „Šios šalies salas pasiekti galima lengvai ir patogiai, – pasakojo ji. – Pasiūla – plati ir įvairiapusiška: iš anksto paruošti Lietuvos kelionių organizatorių paketai, žemų kainų bendrovių skrydžiai, viešbučių pasiūlymai taupantiems, romantikams, šeimoms. Mėgsta lietuviai ir Bulgariją, ypač šeimos su vaikais ar pagyvenę žmonės“.

Traukia egzotika

Galimybė pamatyti istorinę žemę Izraelį taip pat suviliojo daugelį. „Tokio ažiotažo nelaukėme – atsiradus tiesioginiams skrydžiams su pigių skrydžių bendrove „Wizzair“, lietuviai noriai renkasi šią šalį, – pasakojo J. Čižienė. – Vienus ji traukia biblinėmis ir istorinėmis vietomis, kitus –  sveikatinimu Negyvojoje jūroje, gardžiu maistu, jaunimui patinka naktinis gyvenimas. Maršrutų pasirinkimas – didžiulis. O šiais metais dar ir politinė situacija stabilesnė nei pernai, nors vasarą buvo karinių veiksmų. Auga  susidomėjimas ir kruizais, juolab kad kruizinės kompanijos skelbia nemažai akcijų.“

Ypatingas pasiūlymas egzotinių kraštų mėgėjams – Iranas. „Pralaužti pirmieji ledai – prieš dvejus metus pradėtos organizuoti kelionės į šią paslaptingą ir egzotika dvelkiančią šalį, – sakė „West Express“vadybininkė. – Keliautojams naujai atsivėrusi šalis labai patiko, daugelis įsitikino, kad keliauti saugu, tad norinčiųjų vis daugiau. Maža to, CNN prognozuoja turistų antplūdį į Iraną. Todėl žmonės, ieškantys autentikos, skuba pamatyti šalį dabar.“

Kelionės po Europą taip pat nepraranda aktualumo. Pramogas garsiuose atrakcionų parkuose (Heide, Serengetyje, Hansoje, Gardalende, Disneilende) renkasi vis daugiau šeimų. Vykstama keltais (Klaipėda-Kylis), pigių skrydžių bendrovių lėktuvais, automobiliais. O savaitgaliai Europoje taip pat sulaukia didžiulio susidomėjimo. Roma, Paryžius, Londonas, Barselona – čia mėgsta pramogauti šeimos, porelės, draugų kompanijos. Pernai pradėtos organizuoti kelionės į Stambulą – yra tiesioginis skrydis su „Turkish Airlines“. Kulinarinės kelionės – taip pat ant bangos! Tokių kelionių metu ragaujama, degustuojama, kultūra pažįstama per virtuvę, susitinkama su gastronomijos guru, pietaujama pas vietinius, dalyvaujama kulinarijos pamokose.

Įpročių nekeičia

2014-ieji turizmo sektoriui atnešė nemažai išbandymų. Viena po kitos bankrutavusios agentūros sudavė skaudų smūgį keliautojų piniginėms ir pasitikėjimui. Paklausta apie šių metų rinkos pokyčius, kelionių organizatoriaus „Grūda“, siūlančio keliones ir autobusu, vadybininkė Živilė Šimkienė pripažino: „Didelio turistų sumažėjimo nepajutome, nes tuščia vieta ilgai nebūna. Nežinau,  ar įtakos turėjo blogas oras Lietuvoje, ar agentūrų griūtis, nes užsakymų kur kas daugiau nei praėjusiais metais, ypač turistai pageidauja kelionių į Italiją ir Kroatiją.“

Ž. Šimkienės manymu, lietuviai – drąsūs, mėgstantys keliauti, todėl savo pomėgių jų neprivers niekas pakeisti. „Tačiau daugelis užduoda klausimą – ar mūsų agentūra nebankrutuos. Tenka daug pasakoti ir aiškinti, kad dirbame labai seniai, esame nusipelnę pasitikėjimo“,  – sakė ji.

Jai pritarė ir J.Čižienė: „Nepasitikima politine situacija kai kuriose šalyse, bet ne kelionėmis apskritai. Žmonės ir toliau nori keliauti, tačiau atsargiau renkasi kryptis, prieš užsisakydami renka informaciją iš agentūrų, oficialių šaltinių, jau keliavusių žmonių.“

Tarkim, į Tunisą, kadaise keliautojų labai pamėgtą, kelionių agentūros vadybininkė šiuo metu  vykti nerekomenduoja, iš Lietuvos kelionės tiesioginiais skrydžiais taip pat neorganizuojamos: „Tikimės, kad situacija šalyje stabilizuosis ir į ją bus galima saugiai keliauti ir toliau. Kažkada jau vyko „pavasario“ revoliucijos šiuose kraštuose, būta išpuolių ir Egipte, kuris po kurio laiko vėl tapo viena populiariausių poilsio vietų“.

Skundų mažėja

Iš tiesų šaltas bankrotų dušas privertė pasitempti agentūras, siekiančias atgauti pasitikėjimą. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) atstovė Solveiga Kuzienė sakė, kad  per pirmą šių metų pusmetį gauta 14 vartotojų skundų dėl netinkamai suteiktų organizuotų turistinių kelionių (paketų), o per 2014 m. tą patį pusmetį – 36 vartotojų skundai. „Jų skaičius  sumažėjo daugiau nei per pusę, – pripažino ji. – Beje, daugiau nei dvigubai didesnį per 2014 m. pirmą pusmetį gautų skundų skaičių nulėmė vienos bendrovės veikla (14 skundų): vartotojams buvo parduotos turistinės kelionės, tačiau į keliones jie neišvyko, o bendrovė negrąžino pinigų. Iš 14 per 2015 m. pirmą pusmetį gautų vartotojų skundų 7 buvo tenkinti visiškai ar iš dalies, 1 skundas atmestas kaip nepagrįstas, 4 ginčai išspręsti taikiai, kiti du nutraukti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme nustatytais pagrindais.“

Dažniausiai vartotojai kreipiasi dėl nekokybiškų apgyvendinimo bei vežimo paslaugų ar išsamios informacijos apie apgyvendinimo tipą nesuteikimo. Specialistės manymu, vartotojai jau žino, kaip apginti savo teises, tikėtina, kad kelionių organizatoriai taip pat stengiasi suteikti kokybiškesnes paslaugas. S.Kuzienė pataria – jei kelionės metu vartotojas turi nusiskundimų, jis nedelsdamas žodžiu turi pareikšti pretenzijas kelionių organizatoriaus atstovams, o jiems nesiėmus jų spręsti – pateikti pretenzijas, taip pat surinktų liudininkų parodymus raštu. Būtina pasilikti sau vieną egzempliorių su atstovo parašu, kad pretenziją gavo. „Išsaugokite visus mokėjimo kvitus ir sąskaitas už papildomas išlaidas, atsiradusias dėl iškilusių problemų, tokių kaip papildomos maitinimo paslaugos, nenumatytos išlaidos, tarkim, reikėjo mokėti už seifo paslaugas, nors viešbučio aprašyme buvo nurodyta, kad jis nemokamas.“

Grįžus iš kelionės, pretenziją kelionių organizatoriui reikia pateikti per 15 darbo dienų. Prie pretenzijos reikia pridėti įrodymus, jei buvo patirta papildomų išlaidų, taip pat nuotraukas ar vaizdo įrašus. Kelionės organizatorius privalo turistui raštu atsakyti į pareikštas pretenzijas per 15 darbo dienų nuo pretenzijų gavimo dienos.

Sustiprinta turistų teisių apsauga

Jurgita Kazlauskienė, Valstybinio turizmo departamento prie Ūkio ministerijos direktorė

Šį pavasarį priimtos naujosios Turizmo įstatymo nuostatos griežčiau reglamentuoja kelionių organizatorių kontrolę. Turizmo departamentui jos leidžia efektyviau vykdyti turizmo rinkos paslaugų teikėjų stebėseną ir priežiūrą.

Naujoji Turizmo įstatymo redakcija užtikrina, kad kelionių organizatorių prisiimti įsipareigojimai neviršytų turimų garantijų (pavyzdžiui, draudimo sumos), kad įvykus kelionių organizatoriaus bankrotui turistams būtų kompensuojami patirti nuostoliai. Tokiu būdu sustiprinta turistų teisių apsauga.

Perkant organizuotą turistinę kelionę, turistui rekomenduojame atlikti bent minimalius namų darbus: pasidomėti, ar kelionė įsigyjama iš įmonės, kuri turi kelionių organizatoriaus pažymėjimą ir kelionių organizatoriaus draudimą, taip pat kokio dydžio yra turima draudimo suma. Patariama pasidomėti kitų keliautojų atsiliepimais, draugų ir pažįstamų kelionių patirtimi su šiuo kelionių organizatoriumi. Mažinant riziką ir siekiant išvengti nuostolių, keliautojams patiems patariame įsigyti neįvykusios kelionės draudimą, taip pat savo banke pasidomėti, kokios pinigų grąžinimo garantijos taikomos už keliones mokant kreditine kortele.

Norime atkreipti dėmesį, kad reikalavimas turėti draudimą taikomas išvykstamojo ir vietinio turizmo kelionių organizatoriams. Kelionių organizatoriaus nemokumo ar bankroto atveju, remiantis nustatytomis taisyklėmis, kompensacija mokama tik turistams, turintiems turistinės kelionės sutartį. Jeigu įsigyta tik viena turizmo paslauga, pavyzdžiui, tik skrydžio bilietas, ši kompensavimo sistema netaikoma.

Turistams patartina išanalizuoti visas aplinkybes, atidžiai perskaityti sutarčių sąlygas ir tik tuomet priimti sprendimą dėl konkretaus paslaugų teikėjo ir kelionės pasirinkimo.

Kategorijos: Gamta ir žmogus, Kelionės, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , , , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *