Sekmadienis, 13 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

V. Turčinavičius. Tapatybės kaita (I)

Vladas Turčinavičius, www.alkas.lt
2015-06-14 18:43:48
6
Mindaugas. Dail. Arūnas Slapšys, 2012 m.

Mindaugas. Dail. Arūnas Slapšys, 2012 m.

Mindaugas. Dail. Arūnas Slapšys, 2012 m.
Karalius Mindaugas | A. Slapšio pav.

Netikėk ką priešai suoks… reikia būti savimi.
Tautvyda Marcinkevičiūtė, „Rondo“ dainos tekstas

Šios dainos žodžiai vėl tampa svarbūs mūsų besikuriančiai pilietinei visuomenei, o ypač laisvos informacijos sklaidos laikotarpiu, kai melaginga, Lietuvą menkinanti informacija sklinda be mūsų žiniasklaidos tinkamo atkirčio, be mūsų intelektualų plataus ir viešo kalbėjimo.

Kai  atvykę britų intelektualai klausia: „Mums įdomu, kas jūs esate per tauta, kad gyvendami Europos centre iki 13–14 a. sugebėjote būti neapkrikštyti? Ir būdami pagonys sugebėjote sukurti valstybę nuo Baltijos iki Juodosios jūros.“ Aš jiems atsakau: „Logiškai mąstant išeitų, kad tuomet buvome aukštos  dvasinės kultūros ir turėjome stiprias karines struktūras, nes tuomet krikščionybė, regis, nuo Karolio Didžiojo laikų, buvo skleidžiama su kryžiumi ir kalaviju“.

Ypač savo karingumu pasižymėjo popiežius Inocentas III (1198-1216), jis pirmasis pašaukė krikščionis į kryžiaus žygius prieš kitus krikščionis Prancūzijoje, o savo rašte (1206.X.26) kiekvieną nenorintį krikštintis žmogų prilygina „neišmintingiems galvijams“. Karingojo popiežiaus laikų sukurta geležinė scholastikos logika vedė prie Šiaurės kryžiaus žygių ir Baltijos žmonių senosios kultūros, tikėjimo ir sąmonės keitimo. Apie tai byloja senųjų metraščių tyrinėtojo, rašytojo, istoriko Algimanto Bučio citatos: „…bei Dievo vardu legalizuoti  visus kryžiaus žygio dalyvių sumanymus, veiksmus bei žiauriausius nusikaltimus, žmogaus Dievo kūrinio, teisėms: žmogui buvo atimta savanoriško pasirinkimo teisė, o jis turėjo rinktis arba krikštą arba mirtį“[1].

Šiais savo samprotavimais bei nenutylėtais istoriniais faktais nenoriu nieko supriešinti, tačiau priminti, kad viduramžiais religija žiauriais būdais buvo naudojama atskirų tautų, valstybių politikos tikslams, tačiau XXI-ajame amžiuje, kaip ir teisingai rašantis knygos autorius, nenorėčiau „tvirtinti absurdo: esą neįmanoma rasti bendro monoteistinių ir politeistinių religijų pamato, neįmanoma rasti universalių egzistencinių sąlyčio taškų tarp linijinio ir ciklinio laiko išgyvenimo mitologijoje ir grožinėje literatūroje, neįmanoma nutiesti ekumeninio dialogo tiltų tarp krikščionijos ir pagonijos viduramžiais ar vėlesniais laikais.“[2]

Lietuva senovėje daug žygių, karų laimėjo, tačiau stebėtina, kad karą  dėl savo dvasinės kultūros bei jos pagrindo – kalbos vos, vos nepralaimėjo. Žvelgiant į istoriją, kai kitos kaimyninės tautos, susikūrę ant baltiškosios kultūros pagrindo, plėtėsi ir ugdė savo savimonę ir tapatybę, lietuvių tauta ir buvusi valstybė susitraukė. Kodėl? Bandysiu, atskleisti keletą priežąsčių.

„Tradicinė tapatybės sąmprata skiriama apibrėžti neatsiejamai individo ir visuomenės savivokos reikšmių sistemai, pagrįstai savimonės pastovumu, tapatumu ir perimamumu. Tapatybė žmogų – pastato į centrą, suteikia jam ašį, įgalinančią įsukti savo kūrybos ratą. Bet kokia periferinė tapatybė tėra fikcija – kitų (svetimų) centrų kultūrų antspaudas mūsų sąmonėje“[3].

Tai kodėl svetimų kultūrų antspaudas taip vešliai kerojo mūsų sąmonėje keletą šimtmečių?

Turint tikslą įdiegti naują kultūrą, religiją, prieš tai privalu menkinti ir niekinti senąją kultūrą bei ją naikinti, tik tada atneštoji kultūra, religija įsitvirtins visuomenės sąmonėje ir dvasioje. Visa tai buvo gerai žinoma ir įvaldyta gilioje senovėje, todėl sąmonės, mentaliteto kaita yra pirminė ir ypač svarbi dabartyje, informacijos amžiuje.

Visa tai patvirtina metraščių žodžiai ir literatūrologo A. Bučio citatos: „… krikšto nepriėmę žmonės kataliko ir pravoslavo autoriaus suvokiami ir vaizduojami, kaip „tamsūs neišmanėliai, „barbarai“, „alkani šunys“, kurių dievai yra pilvas arba visokie keistais nesuprantamais vardais vadinami dievai, tolygūs „kipšams“.

Akivaizdu, kad viduramžių krikščionių raštuose randame ypač iškraipytą Baltijos kraštų ir jų gyventojų nekrikščionių paveikslą. Turime nežmoniškai deformuotą (sugyvulintą, sužvėrintą) nekrikščionių pasaulio reginį. Kitaip tariant, matome krikščionių sukurtą nekrikščionių pasaulio (pagonijos) įvaizdį, bet negirdime pačios pagonijos balso.

Būtų didelė klaida, jei šitokį paveikslą, primenantį „kreivo veidrodžio“ atspindį, imtume vertinti kaip istorinės realybės tikrą ar patikimą atvaizdą“[4].

Krikščionybės įsigalėjimo metu, pradžioje ji buvo skelbiama tik trimis kalbomis: hebrajų, graikų ir lotynų, o kai bizantiškąją krikščionybę (stačiatikybę) Konstantinopolis ėmėsi skleisti naujai sukurta pietų slavų kalba ir nauju raštu, tai tarp giminingų krikščionybės išpažinėjų kilo net karas, o frankai, skleidžiantys Romos krikščionybę, nugalėję Konstantinopolį net su žirgais įjojo  Šv. Sofijos šventovėn,  taip norėdami juos pažeminti. Ši istorija rodo, kaip buvo svarbi kalba religijos plėtros metu. Šiuo kalbos vaidmeniu jau vėlesniais laikais ilgai naudojosi Lenkija lietuviams per bažnyčias brukdama savo kalbą. Per šimtmečius atsirado absurdiška lietuvių kalbos neigimo ir lietuviškos tapatybės trynimo frazė: „Melskitės lenkiškai, nes Dievas lietuvių kalbos nesupranta“. Stebėtina, jog net XX a. pradžioje Vilniaus, Lydos apylinkėse paklausus valstiečius kokios esate tikybos, jie atsakydavo: „Polskoj wiary“ (lenkų tikybos) – štai sąmonės keitimo ir asimiliacijos  pavyzdys.

Per keletą šimtmečių Lietuvos diduomenė ir bajorija palaipsniui perėjo prie lenkų kalbos, o lietuvių prastuomenė perėjo į glūdėjimo laikotarpį. Nors tenka pripažinti, kad dauguma aukštuomenės mokėjo ir vartojo abi kalbas. Apie tai byloja  XX a. viduryje bajoras, Stepono Batoro universiteto prof. Valerijonas Meištavičius (Meysztowiczius), kuris didžiavosi savo protėviais iš Lietuvos DK ir atsiminimuose (knyga išleista Londone) rašė: „Ne tik mokėjome abi kalbas, bet ir buvome su abiem kalbom susiję, tikrąja žodžio prasme dvikalbiai. Šią dvikalbystę laikėme turtu, privilegija, kurios neturėjo „koroniažai“ – karūniečiai. […] Didžiavomės savo senąja lietuvių kalba.“[5] Taigi, galime manyti, kad perdėtas  teigimas, jog visi Lietuvos bajorai buvo sulenkėję yra netiesa, o ši idėja dabar naudojama prolenkiškai politikai diegti ir Lietuvos bajorus bei jų tapatybę menkinti.

Mokslas įrodė, kad mūsų Lietuvos (baltiškos kultūros) yra toli į Rytus ir Pietus: Maskvos ir Tvėrės kunigaikštijose, Gudijoje ir Ukrainoje, o ypač Lenkijoje. Todėl pravartu kalbėti ne apie Lietuvos Didžiosios Kunigakštystės (po paskutinių tyrimų, jau laikas vadinti Karalyste) imperialistinį aspektą, bet apie LDK kaip išvaduotoją nuo mongolų-totorių Ordos ir apie tai, kodėl mes po keleto šimtų, gal tūkstančio metų likome tokie maži, tik palikdami savo kultūros pėdsakus kaimyninėse tautose ir valstybėse. Mums primestą, paskutiniųjų Europos pagonių neigimo, menkinimo monoparadigmą, kuri mus pastato į netikėlių, o švelniau tariant, į ginties ir prisitaikymo pozicijas, laikas keisti į poliparadigmą – Lietuvą vertinti baltų kultūros kontekste, kurios reliktai ir paveldas tęsiasi nuo Vyslos iki Okos, vakarų – rytų kryptimi ir Ilmenio ežero ir Kijevo, šiaurės – pietų kryptimi.

Senosios kultūros menkinimas ir neigimas per šimtmečius mumyse išugdė nevisavertiškumo jausmą ir susisuko mūsų sąmonėje.  Iš čia galėjo rastis  nuolankumas ir prisitaikėliškumas, perdėtas drovumas, o savo tautos ir valstybės interesų nesuvokimas stipriai įaugo į mūsų, dabarties lietuvių, o ypač valdžios atstovų protus ir sielas. Štai kodėl mes pirmiausiai puolame statyti paminklus aukoms nuo svetimųjų intervencijų, okupacijų, žinoma, aš nenoriu sakyti, kad to nereikia, o po to tik dejuoti bei jas apraudoti. Tačiau Nepriklausomai Lietuvai atšventus 25-erių metų sukaktį  ir per tą laiką nesukūrus herojiškų paminklų, švietėjams, išradėjams, tautos ir Lietuvos valstybės didvyriams, įžymiems laimėtiems mūšiams, nulėmusiems Lietuvos ir Europos istoriją, yra didžiulis apsileidimas. Gyvenimo tempas didelis, bet tik dabar, gal pirmą kartą istorijoje, svetimiesiems nedraudžiant yra atsvėrusi galimybė visa tai atitaisyti ir papuošti mūsų miestus didingais, monumentaliais paminklais ir atskleisti mūsų piliečiams ir užsieniečiams mūsų tikrąją istoriją ir didvyrius gelbėjusius ne tik Lietuvą, bet ir kitas Vidurio Europos tautas.

Lietuvio ir Lietuvos savigarba ir savimonė turėtų būti ugdoma teigiama pagonybės samprata, nes visos Europos tautos turėjo pagonijos laikotarpį, toliau sektų LDK suvokimu, XX a. atgimusia Lietuva ir moderniąja Lietuva, lygiateise ir lygiaverte su kitomis Europos Sąjungos narėmis. Dabarties Lietuvos ir lietuvio tapatybės matmenis būtina praplėsti LDK istoriniu ir kultūriniu paveldu, plačiai jį skelbiant visuomenėje, o ne tik tarp akademinių sluoksnių (tai puikiai atlieka Valdovų Rūmų muziejus, o buvo prieš keletą metų net susibūrę svetimųjų primestos jėgos, kurios piketavo ir priešinosi jų statybai, čia ypač pasižymėjo filosofas Vytautas Ališauskas, vėliau pasiųstas ambasadoriumi į Vatikaną). Čia verta priminti, kad po Nepriklausomybės atkūrimo dauguma žiniasklaidos priemonių ėmėsi Lietuvos menkinimo ir negatyvo apie mūsų gyvenimą skleidimo, kuris tęsiasi ir pastaruoju laiku. Kodėl, kas jas valdo dabar vadinamos laisvos informacijos laikais?

Čia norėčiau iškelti Lietuvos įžymaus įvykio ir istorinės asmenybės menkinimo bei nutylėjimo problemą, ir pridėčiau, kad Lietuvos menkinimas vykdomas iš Vakarų ir iš Rytų gal tūkstantmečius ir ypač suintensyvėjo, kai kaimynams nepavyko jėga primesti krikščionybės, tačiau šis menkinimo stereotipas gyvas ir dabar. Kas valdo informaciją, tas valdo viską – Vakarų link valdė anksčiau apsikrikštijusi Lenkija, o Rytų link, jau vėliau – Rusija.

Svarbiausia Mindaugas sukūrė Europos modelio Lietuvos valstybę, orientuotą į Vakarų pasaulį. Tai įvyko, kai Europoje kūrėsi klasikinės Prancūzijos, Anglijos, Ispanijos monarchijos, tarp kurių Mindaugas rengė vietą Lietuvai. Visa tai palietė Lenkijos valdovų, priėmusių katalikybę dar X amžiuje, ambicijas bei Rusios kunigaikštijų, skleidusių stačiatikybę taip pat nuo X amžiaus, nepasitenkinimą. Štai čia ir prasidėjo kaimyninių šalių Mindaugo šmeižimas bei intrigos. Mindaugas buvo vadinamas „brolžudys“, vėliau – „atsimetėlis nuo krikščionybės“, nors Vatikano dokumentuose apie atsimetimą nėra parašyta. Galima tik įsivaizduoti, kaip Mindaugo „su dideliu skaičiumi pagonių“ krikštas įžeidė Lenkijos valdovus, kuri beveik 200 metų buvo katalikybės skleidėja Šiaurės Rytuose, bet nesugebėjo Lietuvos apkrikštyti, o štai popiežius Inocentas IV, padedant Rygos arkivyskupui (ne Lenkijai) 1253 metais karūnuoja Mindaugą Lietuvos karaliumi ir paskelbia Lietuvos karalystę krikščionybės forpostu Rytuose. Jeigu atsirado Lietuvos karalystė lygiavertė Lenkijai, o ne vasalinė kunigaikštija,  tai jos nepajungsi savo įtakon, štai kodėl prasidėjo intrigos prieš Mindaugą ir net dalyvavimas jo nužudymo pinklėse, o vėliau jo, kaip karaliaus ištrynimas iš istorijos bei Lietuvos pirmojo krikšto menkinimas ir nutylėjimas.

Taip buvo ir 1987 metais, minint Jogailos krikšto 600-asias metines, kada vėl iki padebesių buvo iškeltas antrasis krikštas su Jogaila, o Mindaugo krikštas nutylėtas ir tylima ligi šiol, nors Romos Šv. Petro bazilikoje abu Lietuvos krikštijimai pavaizduoti lygiaverčiais. Juk Mindaugo buvo sudaryta savarankiška Lietuvos bažnytinė provincija, veikė keletas bažnyčių, išliko krikščioniška bendruomenė iki Vytauto Didžiojo laikų. Vadinamas antrasis Lietuvos krikštas susijęs daugiau su Jogailos asmenybe ir Lenkijos imperine politika, jis anuomet būdamas Didžiuoju Lietuvos kunigaikščiu buvo priėmęs stačiatikybę, tačiau 1386 m. gavęs Lenkijos karalystę atsimetė nuo stačiatikybės ir tapo kataliku. Po Jogailos krikšto Lietuvos bažnytinė provincija buvo prijungta prie lenkiškosios Gniezno provincijos.

Mums reikia tikrosios istorijos, o ne kaimyninių valstybių klastotos ar nutylėtos mūsų istorijos, todėl manau, kad Lietuvos tikroji krikšto data turėtų būti atstatyta ir susieta su karaliumi Mindaugu, juolab,  kai dabar į Lietuvą  yra pakviestas popiežius Pranciškus.

Bus daugiau

_______________________

[1] Algimantas Bučys, Seniausiosios lietuvių literatūros istorija ir chrestomatija, „Versus aureus“, Vilnius, 2013, p. 295.
[2] A. Bučys, Ten pat, p. 297.
[3] Jonas Vaiškūnas, www.delfi.lt, 2007-0-30
[4] A. Bučys, Ten pat, p. 298.
[5] Meysztowizc W., Gawędy o czasach i liudziach, Londyn, 1973, T.1. s. 29.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V.Turčinavičius. Tapatybės darkymas
  2. V. Turčinavičius. Vinco Krėvės vizija – susigrąžinti Vilnių
  3. V.Turčinavičius. Gajūs Lietuvos menkinimo stereotipai
  4. V.Turčinavičius. Geopolitikos spąstuose, arba Neutralumo bejėgiškumas
  5. V. Turčinavičius. Vincas Krėvė – tautininkų sąjungos kūrėjas (I)
  6. V. Turčinavičius. Vincas Krėvė – tautos savigarbos ir laisvės ugdytojas.
  7. V.Turčinavičius. Praeitis atsiveria dabarčiai
  8. V.Turčinavičius. Gerbkime praeitį, dirbkime ateičiai
  9. V.Turčinavičius. Vincas Krėvė – tautininkų sąjungos kūrėjas (II)
  10. V.Turčinavičius. Vincas Krėvė – tautininkų sąjungos kūrėjas (III)
  11. V. Turčinavičius. Kaip istorikas „Penktąja kolona“ nuslepia Trojos arklį
  12. V.Turčinavičius. Kaip istorikas, žaisdamas atviromis praeities kortomis, tampa neteisus
  13. Z. Zinkevičius apie būsimą knygą „Lietuviai. Praeities didybė ir sunykimas“
  14. Č. Iškauskas. Kada Lietuvą pasiglemš Baltarusija?
  15. I.Baranauskienė. Eurointegracija viduramžiais ir šiandien: ar sugebame mokytis iš praeities?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 6

  1. Prusas says:
    10 metų ago

    ne nuo Ilmenio iki Kijevo, bet nuo siaures iki Juodosios juros bei Dono, ne tik Kijevo rusia kariavo del savo Krymo su griekais, bet ir anksciau stepese gyveno Grudingiai, tai yra zemdirbiai, AusraGotai arba rytu Gotai ir Skitai arba Sakytai, tai yra bendrakalbiai

    Atsakyti
  2. tampax'as says:
    10 metų ago

    Straipsnis l. geras, tik rašytas nepopuliaria pseudomoksline kalba, o jeigu dar J. V. pacituotas , tada – žalia gatvė… Vienok lauksiu tęsinio.

    Atsakyti
  3. Vaitas says:
    10 metų ago

    Dalykiškai tarta – pravartu kalbėti ne apie LDK, o Lietuvos karalystę. Bet dėl lietuvių kalbos vartojimo reikėtų remtis ne XX a. vidurio, o XIX a. pradžioje D. Poškos, S. Stanevičiaus lietuviška rašyba. Dionizas Poška kreipdamasis į lenkomaniškus bajorus rašė – „Lietuviai ir žemaičiai, ar galvijai esme? / Argi tėviškos kalbos niekad nebmokėsme?“

    Atsakyti
  4. Kažin says:
    10 metų ago

    Visgi pirmąjį Lietuvos krikštą reikia sieti su Lietuvos karaliaus Netimero su 300 raitelių apkrikšinimu 1009 metais įvykdytu šv. Brunono ar dar ankstesnio grynai bizantiškojo. 1009 m. krikštijimas gal dar sietinas su bizantiškojo krikštijimo atmaina, kuri savo esme ir apeigomis skyrėsi nuo romėniškojo. Tai labai svarbus Lietuvos istorijai klausimas, deja, beveik netyrinėtas. Apskritai bizantiškasis krikštas mūsų gyvenamuose kraštuose buvo bent pora šimtų metų ankstesnis už romėniškąjį. Vienas iš bizantiškojo krikštijimo skirtumų buvo tai, kad krikštijama buvo žemė ir jos valdovas, o žmonės tapdavo apkrikštyti šimtus metų vykdytos evangelizacijos eigoje. Tas apkrikštytas žemės valdovas mokėjo bažnytinę duoklę. Iš čia atsirado duoklių rinkimas Kijevo Rusioje, tarp ją mokančių buvo ir Lietuva bei daugelis kitų baltų genčių. Kijevo Rusija 9-10 amžiuje ir vėliau buvo tokių bažnytinių duoklių Bizantijai rinkimo centru (metropoliu). Lietuvos istorijos dalis slypi krikščionybės radimesi.

    Atsakyti
    • Vaitas says:
      10 metų ago

      Daug ką galima įžvelgti praeityje, bet ryškioje istorinėje šviesoje baltų pasaulėjauta ir krikščionybės santara pasirodo XIII a. karaliaus Mindaugo veiklos pasiekimu – suderinęs su kurija, prigimtinio tikėjimo neatsisakė nei pats Mindaugas, nei jo kariai, minėję ties Vozviagliu ne švenčiausiąją Mariją, o Dievą Rikį (Diveriks) ir Angdievį (Angdievas)“. Jei tokią padėtį būtų išsaugoję vėlesni valdovai – turėtume žmogiškos pasaulėjautos darną ir dvasinio pakantumo santarvės pavyzdį Europai.

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

UNESCO sesijoje Lietuva pristatė paveldo apsaugos pokyčius | vstt.lrv.lt nuotr.
Kultūra

UNESCO sesijoje Lietuva pristatė paveldo apsaugos pokyčius

2025 07 12
Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą pusmetį patikrino 25 įmones, įstaigas
Kalba

Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą pusmetį patikrino 25 įmones

2025 07 12
ES švelnins toksiškų, vėžį sukeliančių medžiagų naudojimo kosmetikoje apribojimus
Gamta ir žmogus

ES švelnins toksiškų, vėžį sukeliančių medžiagų naudojimo kosmetikoje apribojimus

2025 07 12
Kauno meras Visvaldas Matijošaitis
Lietuvoje

Liberalas prašo Seime tirti Kauno mero ryšius

2025 07 11
Atgimimo aikšte Klaipėdoje | klaipeda.lt nuotr.
Lietuvoje

Darbai Klaipėdos atgimimo aikštėje juda į priekį

2025 07 11
Mopedas
Lietuvoje

Siūloma mopedų vairuotojams laikyti praktikos egzaminą

2025 07 11
„Bitė“
Lietuvoje

Laikinai neveiks kai kurios „Bitės“ paslaugos, ryšys nesutriks

2025 07 11
Raminta Popovienė
Lietuvoje

Dėl valstybinių brandos egzaminų liberalai kviečia ministrę

2025 07 11

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • P.Skutas apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
  • Bartas apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Naivus klausimas apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Naivus klausimas apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Darbo stalas gali apie jus papasakoti daugiau, nei manote
  • Kad telefonas tarnautų ilgai ir patikimai
  • G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Kaip atpažinti DI sukurtą tikrovišką vaizdą?

Kiti Straipsniai

Tarptautinis Baudžiamasis Teismas ir agresija Ukrainoje

J. Vaiškūnas. Tarptautinis teismas atsisako persekioti agresorius?

2025 07 12
Bendras salės vaizdas

Z. Tamakauskas. Svarbiausius klausimus turi spręsti Tauta, o ne Konstitucinis Teismas

2025 07 12
D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

2025 07 11
Aplinkos ministras Povilas Poderskis

P. Poderskis siūlo ES imtis veiksmų prieš Rusijos šešėlinį laivyną

2025 07 09
Dovilė Šakalienė

Propagandos taikinyje – Prezidentas, ministrė ir Šaulių sąjunga

2025 07 08
Maskirovka

Maskvos maskirovka

2025 07 06
Frankas-Valteris Šteinmejeris ir Gitanas Nausėda

G. Nausėda susitiko su Vokietijos Prezidentu

2025 07 06
Valdovų rūmų muziejus | M. Kaminsko nuotr.

Valstybės dieną Valdovų rūmuose – šventinių renginių programa

2025 07 06
Nijolė Laurinkienė

N. Laurinkienė. Dainų reikšmė tautos dvasingumui

2025 07 05
Pasienis

Važiuojant į Lenkiją patikrinimai vyks 13-oje vietų

2025 07 04

Skaitytojų nuomonės:

  • P.Skutas apie V. Sinica. Nesimokykime lietuviškai
  • Bartas apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Naivus klausimas apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Naivus klausimas apie G. Navaitis. Švietimo šūdmalos
  • Naivus klausimas apie J. Vaiškūnas. Tarptautinis teismas atsisako persekioti agresorius?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
kam.lt, V. Džiavečkos nuotr.

Latvijoje bus vertinamas Baltijos bataliono pasirengimas budėti NATO pajėgose (nuotraukos)

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai