Ypatingojo prokuroro nebus (video, vardiniai balsavimo rezultatai) (5)

G.Songaila

G.Songaila

Šiandien, balandžio 19 dieną Seimas atmetė Seimo nario, Tautininkų sąjungos pirmininko Gintaro Songailos ir kitų parlamentarų siūlymą įsteigti ypatingojo prokuroro pareigybę. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui paskelbus išvadą, kad teikiamas įstatymo projektas esą prieštarauja Konstitucijai prieš projektą balsavo 49 Seimo nariaip, už projektą pasisakė 22 politikai.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas preliminariai įvertino, kad teikiamų projektų (Nr. XIP-3997(2), Nr. XIP-4262, NrXIP-4263) kai kurios nuostatos prieštarauja Konstitucijai. Komiteto nuomone, pirmiausia turėtų būti inicijuota Konstitucijos 118 straipsnio pakeitimai ir tuomet kartu su Konstitucijos projektu ar vėliau pašalinus prieštaravimą Konstitucijai teikiamas Ypatingojo prokuroro įstatymo projektas.

„Siūlomu projektu nustatomas naujas teisinis reguliavimas, kuris neatitinka Lietuvos Respublikos teisinės sistemos, todėl atkreiptinas dėmesys, kad nepakeitus Konstitucijos 118 straipsnio ir nesuderinus su kitais įstatymais, atsirastų teisinis neaiškumas“, – teigiama komiteto išvadoje.

Ypatingojo prokuroro įstatymo projektu buvo siekiama nustatyti ypatingų, veiksmingam valstybės funkcionavimui būtinų tyrimų teisinius pagrindus, ypatingojo prokuroro tokiems tyrimams atlikti įgaliojimus, atsakomybę ir jo paskyrimo tvarką, ypatingų tyrimų išvadų patvirtinimo ir jų įgyvendinimo tvarką.

Gintaras Songaila prieš balsavimo Seimo nariams išplatino kreipimąsi kuriuo kvietė nepalaikyti Seimo teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadų ir išdėstė argumentus kodėl su šiomis išvadomis negalima sutikti (kreipimosi tekstas skelbiamas žemiau).

Ypatingojo prokuroro įstatymo projektu buvo siūloma, kad ypatingasis prokuroras būtų atskaitingas Seimui, ir Seimo pavedimu atliktų ypatingus tyrimus, kartu jis būtų specialus Generalinės prokuratūros prokuroras, turėtų visas įstatymų nustatytas prokuroro teises ir pareigas, tačiau Generalinės prokuratūros vadovybei jis nebūtų pavaldus.

Ypatingasis prokuroras turėtų teisę savo nutarimu pradėti ikiteisminį tyrimą, koordinuoti jo įgyvendinimą, jis turėtų teisę susipažinti su visų lygių prokuratūrų visa dokumentacija ir ikiteisminių tyrimų medžiaga, kuri gali būti susijusi su jo vykdomo ypatingojo tyrimo objektu, turėtų teisę visą tokią medžiagą kopijuoti, daryti įrašus.

Kas kaip balsavo galite susipažinti čia (mėlynai išskirti Seimo nariai balsavimu palaikę Ypatingojo prokuroro institucijos steiginį):

Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvada dėl Ypatingojo prokuroro įstatymo projekto XIP-3997 ir jį lydinčių įstatymo projektų XIP-4262, XIP-4263 atitikimo Konstitucijai
Pranešėjas:
Stasys Šedbaras, Komiteto pirmininkas, Teisės ir teisėtvarkos komitetas, Lietuvos Respublikos Seimas

Formuluotė A: už siūlymą pritarti šiai Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadai
Formuluotė B: už pasiūlymą nepritarti šiai Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvadai
Balsavimo laikas: 13:00:46
Balsavo Seimo narių: 71140.
Balsavimo rezultatai: A – 49, B – 22, susilaikė – 0, pritarta formuluotei A.

Individualūs alternatyvaus balsavimo rezultatai

 Seimo narys(-ė)  Frakcija  A  B  Susil.
 Adomėnas Mantas  TSLKDF  +
 Aleknaitė Abramikienė Vilija  TSLKDF  +
 Andriukaitis Vytenis Povilas  LSDPF
 Anušauskas Arvydas  TSLKDF  +
 Auštrevičius Petras  LSF  +
 Ažubalis Audronius  TSLKDF
 Babilius Vincas  LCSF
 Bacevičius Vaidotas  TSLKDF  +
 Baltraitienė Virginija  DPF  +
 Barakauskas Dailis Alfonsas  TTF
 Bastys Mindaugas  LSDPF
 Baškienė Rima  MG  +
 Baukutė Asta  MG  +
 Baura Antanas  MG  +
 Bekintienė Danutė  TSLKDF
 Bilotaitė Agnė  TSLKDF  +
 Bogušis Vytautas  LCSF
 Bradauskas Bronius  LSDPF
 Bucevičius Saulius  DPF  +
 Budrys Dainius  LSDPF
 Bukauskas Valentinas  DPF
 Burba Andrius  LCSF
 Butkevičius Algirdas  LSDPF
 Čaplikas Algis  LCSF  +
 Čigriejienė Vida Marija  TSLKDF  +
 Dagys Rimantas Jonas  TSLKDF  +
 Daukšys Kęstutis  DPF
 Dautartas Julius  TSLKDF
 Degutienė Irena  TSLKDF
 Dinius Laimontas  LSF
 Dumbrava Algimantas  TTF  +
 Dumčius Arimantas  TSLKDF  +
 Endzinas Audrius  LSF
 Galvonas Vytautas  TTF  +
 Gapšys Vytautas  DPF
 Gedvilas Vydas  DPF
 Giedraitis Stanislovas  LSDPF
 Glaveckas Kęstutis  LSF
 Graužinienė Loreta  DPF  +
 Gražulis Petras  TTF
 Jagminas Jonas  MG
 Jankauskas Donatas  TSLKDF  +
 Jonyla Edmundas  LSDPF
 Juknevičienė Rasa  TSLKDF
 Juozapaitis Jonas  LSDPF  +
 Jurkevičius Evaldas  TSLKDF  +
 Juršėnas Česlovas  LSDPF
 Karosas Justinas  LSDPF  +
 Kašėta Algis  LSF  +
 Kazulėnas Algis  TSLKDF  +
 Kernagis Ligitas  KPF  +
 Kirkilas Gediminas  LSDPF
 Klumbys Egidijus  TTF
 Komskis Kęstas  TTF
 Kondrotas Jonas  DPF  +
 Kubilius Andrius  TSLKDF  +
 Kuodytė Dalia  LSF  +
 Kupčinskas Rytas  TSLKDF
 Kurpuvesas Vytautas  KPF  +
 Kuzminskas Kazimieras  TSLKDF  +
 Lementauskas Evaldas  MG
 Lydeka Arminas  LSF
 Liesys Jonas  LCSF  +
 Luomanas Petras  TSLKDF
 Mackevič Michal  TTF  +
 Margevičienė Vincė Vaidevutė  TSLKDF  +
 Masiulis Eligijus  LSF
 Masiulis Kęstutis  TSLKDF
 Matulas Antanas  TSLKDF  +
 Matuzas Vitas  TSLKDF  +
 Mazuronis Andrius  TTF  +
 Mazuronis Valentinas  TTF
 Meiželytė Donalda  KPF
 Melianas Artūras  LCSF
 Mikutienė Dangutė  DPF
 Mitrulevičius Albinas  LSDPF
 Narkevič Jaroslav  TTF  +
 Navaitis Gediminas  LSF
 Nedzinskas Antanas  LCSF
 Olekas Juozas  LSDPF  +
 Pauža Bronius  LSDPF
 Pavilionienė Marija Aušrinė  LSDPF
 Pečeliūnas Saulius  TSLKDF  +
 Petkus Almantas  TTF
 Petrauskienė Milda  LSDPF  +
 Pupinis Edmundas  TSLKDF
 Puteikis Naglis  TSLKDF
 Ramanauskaitė-Skokauskienė Auksutė  TSLKDF
 Ramelis Konstantas  MG  +
 Ramonas Jonas  KPF
 Razma Jurgis  TSLKDF
 Ručys Rimas Antanas  TTF
 Rutkelytė Rūta  TSLKDF
 Sabatauskas Julius  LSDPF  +
 Sabutis Liudvikas  TSLKDF  +
 Sacharuk Aleksandr  KPF  +
 Salamakinas Algimantas  LSDPF  +
 Saudargas Paulius  TSLKDF  +
 Simulik Valerijus  LSDPF  +
 Sinkevičius Rimantas  LSDPF
 Sysas Algirdas  LSDPF  +
 Smetona Rimantas  TTF
 Songaila Gintaras  MG  +
 Stancikienė Aurelija  TSLKDF  +
 Stanevičius Jonas  KPF
 Stankevičius Česlovas Vytautas  TSLKDF
 Starkevičius Kazys  TSLKDF
 Steponavičius Gintaras  LSF  +
 Stirblytė Arūnė  LCSF  +
 Stoma Saulius  TSLKDF  +
 Stundys Valentinas  TSLKDF  +
 Šedbaras Stasys  TSLKDF  +
 Šedžius Andrius  MG  +
 Šiaulienė Irena  LSDPF  +
 Šilgalis Žilvinas  MG  +
 Šimėnas Jonas  TSLKDF  +
 Šukys Raimondas  LCSF  +
 Talmont Leonard  TTF  +
 Tamašauskas Erikas  LSF  +
 Teišerskytė Dalia  LSF
 Uoka Kazimieras  MG  +
 Urbanavičius Justinas  TSLKDF
 Užlytė Zita  KPF
 Valinskas Arūnas  LCSF
 Valinskienė Ingrida  LCSF  +
 Valiukevičiūtė Ona  TTF
 Valkiūnas Valdemaras  LCSF
 Varaška Mantas
 Vareikis Egidijus  TSLKDF  +
 Vėsaitė Birutė  LSDPF
 Veselka Julius  TTF
 Vidžiūnas Arvydas  TSLKDF  +
 Zasčiurinskas Mečislovas  DPF
 Zingeris Emanuelis  TSLKDF
 Zuokienė Agnė  MG  +
 Žakaris Edvardas  LSDPF
 Žeimys Pranas  TSLKDF  +
 Žemaitaitis Remigijus  TTF  +
 Žiemelis Vidmantas  KPF  +
 Žilinskas Rokas  TSLKDF  +

Seimo nario Gintaro Songailos kreipimasis                                                                      2012-04-19

Gerbiami kolegos, Seimo nariai,

Šiandien rytinio Seimo posėdžio (12.45-13.00) darbotvarkės projekte numatyta svarstyti klausimą: „Teisės ir teisėtvarkos komiteto išvada dėl Ypatingojo prokuroro įstatymo projekto XIP-3997(2) ir jį lydinčių įstatymo projektų XIP-4262, XIP-4263 atitikimo Konstitucijai“

Ši TT komiteto išvada pateikiama projektui ir lydintiems teisės aktams, kuriai siekiama numatyti veiksmingo išorinio įsikišimo į generalinės prokuratūros darbą galimybę (įvedant ypatingojo prokuroro (YP) pareigybę) – tais atvejais, kai stringa visuomenei reikšmingų bylų tyrimas ir nagrinėjimas. Tačiau, kaip matyti, Teisės departamentas kartu su Teisės ir teisėtvarkos komitetu tik ieško priežasčių kaip užkirsti kelią netgi šios idėjos pateikimui, nepagrįstai konstatuodamas, kad jos įgyvendinimui reikalingas Konstitucijos pakeitimas.

TT išvada tik pakartoja atitinkamą Teisės departamento išvadą. Seimo nariams apsisprendžiant dėl pritarimo ar nepritarimo šiai išvadai ir Teisės departamento pateiktiems argumentams, verta žinoti kai kurias viso šio reikalo aplinkybes:

1. Teisės departamentas jau buvo pateikęs išvadą pirmajam įstatymo projekto XIP-3997 variantui. Šioje išvadoje buvo nurodytos dvi projekto vietos, kurios departamento manymu prieštarauja Konstitucijai. Pirmoji – kad YP nepriklauso Generalinės prokuratūros ar teritorinių prokuratūrų struktūrai, taigi, jis „nėra tikras prokuroras“,  o tai prieštarauja Konstitucijos nuostatai, kad prokuroro funkcijas atliekantys asmenys gali dirbti tik šiose prokuratūrose. Antroji – kad ypatingajam prokurorui nenustatytas atlyginimas.

2. Įstatymo projekto autoriai atsižvelgė į Teisės departamento išvadas ir patobulino projektą, įregistruodami XIP-3997(2) ir numatydami jame, kad YP bus įtrauktas į generalinės prokuratūros struktūrą, turės visas prokurorui būdingas funkcijas, teises bei pareigas, atlyginimą gaus iš generalinės prokuratūros biudžeto ir tas jo atlyginimas bus lygus Generalinio prokuroro pavaduotojo atlyginimui. Parengėme atitinkamus lydinčiųjų teisės aktų projektus – Prokuratūros įstatymo ir Baudžiamojo proceso kodekso pakeitimus, susijusius su YP statusu generalinėje prokuratūroje.

3. Tačiau Teisės departamentas, vertindamas jau patobulintą projektą, vėl nustatė jog dėl trijų priežasčių jis galimai prieštarauja Konstitucijai. 1) TD šį sykį užkliuvo faktas, jog ypatingasis prokuroras bus specialia tvarka paskirtas prokuroras, taigi, bus jau „tikras prokuroras“. Anksčiau užkliuvo, kad YP netikras prokuroras, dabar jau užkliūna, kad jis tikras, tik nepavaldus generaliniam prokurorui. Kitos dvi naujos TD pastabos yra susijusios su pirmajame projekte pateiktomis formuluotėmis. Tuomet jos neužkliuvo. O dabar reikėjo vėl ką nors rasti: 2) techninę formuluotę dėl YP teisės apžiūrėti statinius TT supriešinta su teise į būsto privatumą, nors ir taip aišku, kad YP negali veikti pažeisdamas kitus įstatymus; 3) YP teisę (pritarus Seimui!) duoti nurodymus šalinti pareigūnų veiklos trūkumus TT supriešina su teisingumo vykdymu – šalinti veiklos trūkumus tai esą tik teismų kompetencija. Tačiau tuomet ir TT išvados, kai ji veikė specialiosios komisijos teisėmis ir nurodė generalinei prokuratūrai bei kitoms institucijoms šalinti jų veiklos trūkumus, taip pat prieštaravo Konstitucijai. TT ir TD nutyli, kad mūsų parengtas įstatymo projektas numato teisę apskųsti YP veiksmus Vilniaus apygardos teismui ir Apeliaciniam teismui.

Prašau Jūsų neatsitverti abejingumo siena ir nesitaikstyti su TT ir TD ciniškumu bei savivale. Prašau Jūsų aktyviai dalyvauti svarstant šį klausimą ir balsuoti už nepagrįstų TT išvadų atmetimą, sudarant galimybę pateikti įstatymo projektą ir jį rimtai svarstyti, ieškant kelių iš teisėsaugos krizės.

Jūsų,

Gintaras Songaila

Kategorijos: Lietuvoje, Naujienos, Pilietinė visuomenė, Politika ir ekonomika, Visi įrašai, Visuomenė | Žymos: , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *