Seimo Europos reikalų komitetas (ERK) 2016 m. vasario 3 d. svarstė klausimą dėl kartu su 2015 m. lapkričio 11 d. Europos Parlamento rezoliucija dėl Europos Sąjungos rinkimų teisės reformos (2015/2035(INL)) pateikto Europos Parlamento pasiūlymo (toliau – Pasiūlymas) dėl Tarybos sprendimo, kuriuo priimamos nuostatos, iš dalies keičiančios Aktą dėl Europos Parlamento narių rinkimų remiantis tiesiogine visuotine rinkimų teise galimo prieštaravimo subsidiarumo principui.
Pasiūlymas numato esminius rinkimų į Europos Parlamentą sistemos ir vykdymo tvarkos pokyčius, pvz., bendros rinkimų apygardos sudarymą, kurioje iškeltų kandidatų sąrašų pirmosiose vietose būtų įrašyti kiekvienos vadinamosios politinės šeimos kandidatai į Europos Komisijos pirmininko pareigas. Europos Parlamentas taip pat siūlo sudaryti visoms valstybėms narėms vienodą rinkėjų sąrašą, nustatyti kandidatų sąrašų sudarymo terminus ir suvienodinti rinkimų kampanijos sąlygas. Tokie pakeitimai reikštų rinkimų į Europos Parlamentą centralizavimą, jų organizavimu užsiimant naujai įsteigtai Europos rinkimų institucijai.
ERK aptarė Seimo specializuotų komitetų (Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto ir Teisės ir teisėtvarkos komiteto) išvadas, ekspertų (Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir Seimo kanceliarijos teisės departamento) ir suinteresuotų institucijų (Užsienio reikalų ministerijos, Teisingumo ministerijos, Vyriausiosios rinkimų komisijos) nuomones dėl Pasiūlymo. Savo išvadoje ERK pažymėjo, kad nuodugniam Pasiūlymo nagrinėjimui yra būtinas išsamus šio Pasiūlymo pagrindimas, kaip to reikalauja Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo Protokolo dėl subsidiarumo ir proporcingumo principų taikymo nuostatos.
Komitetas akcentavo, kad kai kurios Pasiūlymo nuostatos gali turėti ženklios įtakos nacionaliniam teisinam reglamentavimui ir nusprendė parengti politinę nuomonę dėl Pasiūlymo. Apie šiuos ketinimus komitetas informuos Europos Parlamentą.
ERK nutarė raginti Užsienio reikalų ministeriją šio Pasiūlymo svarstymo metu ES institucijose, pristatant Lietuvos Respublikos poziciją, atkreipti dėmesį į Seimo komitetų išvadas tam, kad ateityje būtų išvengta Pasiūlymo ir nacionalinių teisės aktų nuostatų neatitikimo bei galimo nepritarimo Pasiūlymu teikiamo ir priimto Tarybos sprendimo įsigaliojimui Lietuvos Respublikoje.
Europos reikalų komitetas Pasiūlymo svarstymą pradėjo š. m. sausio 14 d., kuomet, vadovaudamasis Seimo statuto 1804 str. 4 p. priskyrė šį Pasiūlymą prie labai aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus ir perdavė jį svarstyti Seimo Teisės ir teisėtvarkos bei Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetams. Komitetas nusprendė sudaryti Europos reikalų komiteto narių darbo grupę tolesniam šio pasiūlymo nagrinėjimui ir paprašė Seimo frakcijų pateikti komitetui savo nuomonę dėl Pasiūlymo.
Seimo Teisės ir teisėtvarkos bei Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetai įvertino Pasiūlymo atitiktį subsidiarumo principui. Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas konstatavo, kad nėra galimo prieštaravimo subsidiarumo principui, o Teisės ir teisėtvarkos komitetas priėmė išvadą, kad Pasiūlymas prieštarauja subsidiarumo ir proporcingumo principams.