2025 m. birželio 26 d., ketvirtadienį, asociacija „Talka kalbai ir tautai“ kreipėsi į Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių, prašydama ištirti galimą Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) pareigūnų biurokratizmą ir neveiklumą, susijusį su valstybinės lietuvių kalbos apsaugos užtikrinimu. Skundas pateiktas dėl ministerijos neveiksmingumo, kuriant lietuvių kalbos mokymo ir egzaminavimo sistemą sparčiai augančiam imigrantų skaičiui Lietuvoje.
Pasak asociacijos, nors migracijos mastai Lietuvoje nuo 2022 metų stipriai išaugo, ministerija nesugebėjo tinkamai pasirengti užtikrinant valstybinės kalbos mokėjimo reikalavimus. Vietoj to siūloma ketveriems metams atidėti valstybinės kalbos reikalavimų taikymą, kas de facto įteisina galimybę dirbti ir bendrauti be lietuvių kalbos žinių iki pat 2028 metų pabaigos.
Visuomenininkų teigimu, tai rodo ne tiek integracijos skatinimą, kiek sisteminį neveiklumą, kuris kelia grėsmę Konstitucijoje įtvirtintam valstybinės kalbos statusui ir piliečių teisei būti aptarnaujamiems valstybine kalba. Rašte Seimo kontrolieriaus prašoma ištirti, ar ŠMSM ir jai pavaldžių institucijų veikla neprieštarauja geros administravimo praktikos principams ir ar neturi biurokratizmo požymių.
Švietimo ministerijos siūlymui jau yra nepritarusios Kultūros, Socialinės apsaugos ir darbo, Vidaus reikalų ministerijos, taip pat Valstybinė lietuvių kalbos komisija ir Valstybinė kalbos inspekcija. Pastarosios institucijos pažymi, kad šis sprendimas demotyvuoja valstybinę kalbą besimokančius imigrantus, didina visuomenės nepasitenkinimą ir skatina rusakalbės aplinkos plėtrą.
Kultūros ministras Šarūnas Birutis pabrėžė: „Tas atidėjimas ketveriems metams, manau, nėra visiškai pagrįstas. Valstybės institucijos turėtų susiimti ir sudaryti sąlygas mokytis lietuvių kalbos bei atitikti kvalifikacinius reikalavimus.“
Asociacija „Talka kalbai ir tautai“ kviečia institucijas imtis atsakomybės už valstybinės kalbos apsaugą ir neatidėlioti veiksmų, kurie leistų visiems Lietuvoje gyvenantiems asmenims sklandžiai įsijungti į Lietuvos visuomenę – ne apeinant reikalavimus, o gerbiant juos.
Skelbiame Talkos skundą:
Asociacijos „Talka kalbai ir tautai“
Kodas 304706956, adresas: Europos Parko g. 302, Joneikiškių vs., Vilniaus r.
SKUNDAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTAIGAI
M. K. Paco g. 4, 10309 Vilnius
El. p. vki@lrvki.lt
Vilnius
2025 m. birželio 26 d.
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTERIJOS BIUROKRATIZMO UŽTIKRINANT VALSTYBINĖS KALBOS TEISINĘ APSAUGĄ
Asociacija „Talka kalbai ir tautai“, įgyvendindama savo įstatuose numatytą veiklą ir gindama valstybinės lietuvių kalbos prestižą bei Lietuvos piliečių teisę gauti informaciją ir paslaugas valstybine kalba, kreipiasi į Jus dėl Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) atstovų neveiklumo bei biurokratizmo užtikrinant Valstybinės kalbos įstatymo įgyvendinimą.
Konstitucijos 14 straipsnyje įtvirtinta, kad lietuvių kalba yra valstybinė kalba. Valstybinės kalbos įstatymas, Švietimo įstatymas bei kiti teisės aktai numato pareigą valstybei sudaryti sąlygas ne tik vartoti valstybinę kalbą, bet ir užtikrinti jos mokymą bei mokėjimo kontrolę.
Deja, matome ženklų neveiklumą:
– Lietuvoje itin padidėjus imigrantų skaičiui, ŠMSM nesiėmė reikiamų veiksmų, kad būtų sukurta ir pradėta taikyti veiksminga užsieniečių lietuvių kalbos egzaminavimo sistema, kai tuo tarpu Migracijos departamento duomenimis 2025 m. sausį imigrantų Lietuvoje skaičius buvo toks: ukrainiečiai - 77 tūkst., baltarusiai - 57,5 tūkst., rusai - 15 tūkst., iš Centrinės Azijos regiono valstybių - 20,3 tūkst., taip pat iš Pietų Azijos šalių - 10,5 tūkst. Užuot priėmę sprendimus rengti ir vykdyti valstybinės kalbos mokymą bei mokėjimo kontrolę, ŠMSM kasmet kartoja laikino valstybinės kalbos reikalavimo netaikymo pratęsimą, šiuo metu siūlant jį nukelti iki 2028 m. gruodžio 31 d. (TAP projektas Nr. 25-5356(2)).
- Toks teisėto reikalavimo atidėliojimas nesant aiškių pastangų kurti ir tobulinti egzaminavimo sistemą sudaro prielaidas pažeisti Lietuvos piliečių teises – ypač teisę būti aptarnaujamiems ir informuojamiems valstybine kalba. Vieši ŠMSM pareigūnų komentarai žiniasklaidoje rodo, kad nė neketinama imtis planavimo, o kaip pagrindinė neveiklos priežastis įvardijamas „lėšų trūkumas“.
Atkreipiame dėmesį, kad tokia institucijų laikysena gali atitikti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtus biurokratizmo požymius, t. y. vilkinimą priimti sprendimus, atsisakymą imtis veiksmų ar nepagrįstą formalizmą.
Atsižvelgdami į tai, prašome atlikti tyrimą dėl:
- ŠMSM viceministro Rolando Zuozos ir Mokymosi visą gyvenimą departamento direktoriaus Juliaus Jakučinsko veiksmų (ar neveikimo) organizuojant valstybinės kalbos vertinimo sistemą užsieniečiams;
- Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus Simono Šabanovo atsakomybės, nes agentūra pagal savo nuostatus privalo organizuoti valstybinės kalbos mokėjimo egzaminus, tačiau šių veiksmų nevykdo.
Manome, kad esama padėtis ne tik pažeidžia Konstitucijos nuostatas, bet ir griauna Lietuvos piliečių pasitikėjimą savo valstybe, kuri, užuot stiprinusi valstybinės kalbos pozicijas, de facto įteisina jos ignoravimą.
Tikimės, kad Seimo kontrolieriaus įstaiga atidžiai išnagrinės šį klausimą ir pateiks viešą išvadą dėl ŠMSM atstovų veiklos atitikties įstatymams ir geros viešojo administravimo praktikos principams.
Pirmininkas Mindaugas Karalius
,,užuot stiprinusi valstybinės kalbos pozicijas, de facto įteisina jos ignoravimą“
– Skundas teisingas, bet ar jo kalba stiprina lietuvių kalbos ,,pozicijas” ? Ar ,,de facto įteisina jos ignoravimą“ ?